Scielo RSS <![CDATA[Pensamiento & Gestión]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=1657-627620130002&lang=en vol. num. 35 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[<b>Investigación etnográfica del consumidor</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-62762013000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>Methodological proposal for developing a scientific research in the area of Business Administration</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-62762013000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La investigación científica requiere, para generar conocimientos con ese carácter, la utilización del método científico como una herramienta esencial. Es común que los investigadores utilicen los términos método y metodología como sinónimos, lo que provoca confusión sobre todo en los estudiantes que inician en las tareas de la investigación. Por ello, el propósito de este trabajo es brindar a los estudiantes elementos para identificar las diferencias entre el método y la metodología en una investigación científica con el fin de auxiliar en la elección de las acciones que puedan resolver de mejor manera los objetivos propuestos. Para ello, en primer término se realizó una revisión bibliográfica del proceso de investigación y su caracterización, así como de los diferentes métodos de la investigación. Luego, se presenta el caso de una tesis doctoral en la que se realiza un esquema de los diferentes métodos utilizados denominado la espiral metodológica, el cual integra en su conjunto la metodología del trabajo de investigación. Finalmente, se concluye que existe un método que guía el trabajo de investigación y que orienta para el establecimiento de los pasos a seguir durante su proceso, el cual varía de una investigación a otra aunque, en esencia, los pasos a seguir pueden ser similares, ya que se basan en un método central que puede ser el método científico como tal o el método tecnológico, este proceso de investigación además tiene diferentes momentos que requieren por tanto de distintos métodos para su realización.<hr/>Abstract Scientific research requires the use of the scientific method as an essential tool to generate knowledge of such nature, It is common that researchers use the terms method and methodology as indistinctly, this situation causes confusion in students who begin their research tasks. Therefore, the objective of this work is to provide students with elements to identify the differences between the method and the methodology in a scientific research, in order to facilitate the choice of actions that can better resolve the proposed objectives. To do this, first a bibliographical review of the research process and its characterization was carried out, as well as one review for the different research methods; Then it was presented the case of a doctoral thesis, which outlines the different methods that were used, named the methodological spiral. It integrates the methodology of the research as a whole. It is concluded that there exists a method that guides the research work and that guides the steps to follow during the process, which varies from one investigation to another. But, essentially, the steps may be similar because they rely on a central method that can be the scientific method as such, or the technological method. This research process also has different times, therefore it requires different methods for its implementation. <![CDATA[<b>Conditions of knowledge management, innovation capability and firm performance. </b><b>An explicative model</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-62762013000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El objetivo del artículo es construir un modelo explicativo de las relaciones entre las condiciones de la gestión del conocimiento y la capacidad de innovación y, su efecto sobre los resultados empresariales. Todo ello, a partir de la combinación de condiciones tanto internas (propósito estratégico, estructura flexible, tecnologías de información y comunicación y, ambiente interno) como externa (entorno competitivo), que guían el proceso de desarrollo y renovación de nuevas capacidades que implican efectos tanto de apropiabilidad y obtención de conocimiento como la generación de resultados. Se analiza el concepto de capacidad de innovación y se propone una definición amplia, así como un modelo explicativo que integra las condiciones necesarias para que el conocimiento concurra y evolucione dentro de la organización y su influencia sobre la capacidad de innovación.<hr/>Abstract The aim of this paper is to construct an explanatory model of the relationship between the conditions of knowledge management and innovation capability and its effect on firm performance. All this, from the combination of both internal conditions (strategic purpose, decision making, information and communication technologies and behavioural environment) and external conditions (competitive environment), which guide the process of development and renewal of new capabilities that involve knowledge acquisition, appropriation and the generation of results. It discusses the concept of innovation capability and proposes a model that integrates the necessary conditions for the evolution of knowledge within the firm and its influence on innovation capability. <![CDATA[<b>Colombian consumers' evaluation of foreign goods</b>: <b>The country of origin effect</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-62762013000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El efecto país de origen ha sido identificado como una importante variable usada por los mercadólogos globales como una influencia en la evaluación de los productos por parte de los consumidores. Este estudio examina el efecto país de origen de ciertos productos fabricados en seis naciones diferentes, y la percepción de los consumidores colombianos en referencia a ocho atributos de esos productos. El estudio se enfoca en la evaluación de los productos extranjeros y la extracción de información de las distintas percepciones en cuanto a categorías y atributos asignados, a partir de una ponderación, por el propio consumidor colombiano.<hr/>Abstract The country-of-origin effect has been identified as an important variable used by global marketers as an influence factor on the evaluation of products by consumers. This study examines the effect of country-of-origin of certain products manufactured in 6 different countries and the perception of Colombian consumers referring to 8 attributes of those products. The study focuses on the evaluation of foreign products and the extraction of information from the different perceptions regarding categories and assigned attributes, from a weighting, the Colombian customer himself. <![CDATA[<b>Teleworking with work life quality and productivity. An approach to a model in an energy sector company</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-62762013000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo presenta los resultados de una investigación que permitió configurar un modelo de teletrabajo para una compañía que desarrolla proyectos de ingeniería. Dicho modelo considera elementos que son fundamentales tanto para la calidad de vida de los trabajadores como para la productividad de la compañía. Igualmente, el documento plantea los alcances y las limitaciones de la aplicación del teletrabajo como práctica organizacional.<hr/>Abstract This article presents the results of a research that led to setting up a teleworking model for a company that develops engineering projects. This model considers elements that are important to both the quality of life of workers and the productivity of the company. Similarly, the document outlines the scope and limitations in the application of teleworking as an organizational practice. <![CDATA[<b>Cybermarketing as a strategy to the strengthening of Msmes in Sincelejo (Colombia)</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-62762013000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Actualmente el mundo de los negocios ha sufrido grandes transformaciones debido al dinamismo que la globalización ha traído al entorno de las organizaciones, lo que ha provocado una constante innovación en los procesos y en la forma de dar a conocer sus productos y servicios a través del marketing. Este artículo tiene como objetivo presentar resultados preliminares de la investigación sobre el Cibermarketing como estrategia para el fortalecimiento de Mipymes, a través de la aplicación de ciberestrategias que potencien el desarrollo de estas pequeñas unidades de negocios. Para ello se revisó alguna fundamentación teórica (De la Garza, 2000; Kotler & Armstrong, 2008; Kotler & Keller, 2006) y algunos resultados de investigaciones realizadas sobre el tema en mención (Luque & Castañeda, 2007; Altube, 1997; Ramírez, 2000; Sorókina & Ledesma, 2001; Ochoa, 2007). Se diseñó un cuestionario guía de entrevista semiestructurada, que fue aplicada a los representantes de cinco empresas que fueron seleccionadas luego de una revisión exhaustiva en Internet, para determinar intencionalmente cuáles Mipymes en Sincelejo (Colombia) cumplían con las características del uso del cibermarketing. Los resultados más relevantes encontrados están relacionados con el incremento en el número de visitantes en las páginas web, redes sociales y sitios en los cuales cada una de las empresas se ha publicitado para dar a conocer sus productos y servicios y así lograr un mejor posicionamiento en el sector.<hr/>Abstract Currently the business world has undergone major changes; due to the dynamism that globalization has brought to the environment of the organizations, which has led to constant innovation in processes and on how they advertise their products and services through marketing. This article aims to present preliminary results of research on Cybermarketing as a strategy for strengthening MSMEs, through the implementation of e-strategies, enhancing the development of these small business units. Some theoretical principles were revised(De la Garza, 2000; Kotler and Armstrong, 2008; Kotler and Keller, 2006) and some results of research on the topic in question (Luque and Castañeda, 2007; Altube, 1997; Ramirez, 2000; Sorokina and Ledesma, 2001; Ochoa, 2007). A semistructured questionnaire was designed as an interview guide, which was applied to representatives of five companies that were selected after a thorough selection process that was carried out over Internet, in order to determine which MSMEs in Sincelejo met the characteristics of cybermarketing usage. The most significant results found were related to the increasing in the number of website visitors, social networks and sites in which each company has been advertised to present their products and services, and achieve a better position in the field. <![CDATA[<b>The concept of strategy as a basis for strategic planning</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-62762013000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El concepto de estrategia ha tenido a través del tiempo muchos usos y aplicaciones diversas, desde el campo militar -en el cual se dice que tuvo su origen-, pasando por el político, administrativo, económico, religioso, cultural y social; en cada uno de ellos se ubica como un referente por la forma en que ha sido utilizado. La estrategia se constituye en un aspecto muy importante en las decisiones que deben tomar las personas que tienen a cargo la gestión de una organización, en la que hay recursos de todo tipo que deben ser utilizados en forma óptima para cumplir con las políticas y metas trazadas. Asimismo, la estrategia es una apuesta en un mundo globalizado en el que las empresas luchan por lograr mantenerse en el mercado utilizando todas las herramientas que poseen, estableciendo políticas flexibles y agresivas de gestión que les permitan posicionarse y tener continuidad en el futuro.<hr/>Abstract The concept of strategy has had over time, many uses and diverse applications from the military field, where it says have originated, passing through the political, administrative, economic, religious, cultural and social fields, in each of them has located in such a way, that constitutes a referent by the way that has been used. It is a very important aspect for the decisions to be taken by those who are responsible for the management of an organization, where there are all kinds of resources, that should be used optimally in order to comply with the policies and goals drawn. The strategy is a bet in a globalized world, where companies are fighting to stay in the market using all the tools they possess, establishing flexible and aggressive policies management that allow positioning and have continuity in the future. <![CDATA[<b>The importance of corporate strategy in the product development</b>: <b>a proposal</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-62762013000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo contiene elementos del pensamiento estratégico que contribuyen a que la empresa dé respuesta a algunos interrogantes que podrían hacer parte de su estrategia corporativa: ¿En qué negocio podríamos estar? y ¿qué podemos hacer-ofrecer? Se pretende con esto facilitar a la empresa la identificación de su nicho de mercado, así como la definición del tipo de producto o servicio que puede desarrollar. La información que logra la empresa de sí misma y del mercado es el soporte para el desarrollo del brief preliminar de producto, este último es el punto de partida para el desarrollo de cualquier producto o servicio. Este artículo presenta la primera etapa de la "Propuesta Metodológica de Desarrollo de Producto", es decir, la Estrategia Corporativa, y algunas de las conclusiones del proyecto de investigación titulado "Revisión de modelos de desarrollo de producto, contrastación a partir del modelo de ingeniería concurrente. Caso de estudio: Sector de muebles en madera del Corredor Industrial de Boyacá", trabajos desarrollados por la autora que hacen manifiesta la necesidad del pensamiento estratégico desde el proceso previo a la tarea del desarrollo del producto.<hr/>Abstract This article contains elements of strategic thinking that contribute to obtain answers to questions such as : In which business are we? What can we do? What can we offer? from within the company, which might constitute the corporate strategy. This is intended to facilitate the identification of the market niche, as well as to determine the type of product or service to be developed. The information obtained by the company about itself, and about the market, is the foundation of the development of a preliminary product brief, which is the beginning of the product or service development. This work contains, on the one hand, the first stage of the Methodological Proposal of product development, which is the Corporate Strategy, on the other hand, this is the result of some of the conclusions of the research project entitled "Review of models of product development, in contrast to the model of concurrent engineering "Studycase: Wood furniture sector of the Industrial Sector in Boyaca", which were developed by the author. The mentioned conclusions express the need of strategic thinking from the process prior to the product development task. <![CDATA[<b>Factors determining the appearance of‘born global' companies</b>: <b>analysis of early internationalisation for SMES in Colombia</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-62762013000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo tiene como propósito identificar los factores que inciden en la internacionalización de las pymes en Colombia. Para ello se analiza la información del Global Entrepreneurship Monitor (GEM) Colombia 2010, relacionada con pequeñas empresas que logran internacionalizarse en sus primeros dos años de vida. Los autores utilizan la metodología de sistema de ecuaciones estructurales, que permite generar un esquema de relaciones entre las variables con el software AMOS 19. Dentro de los resultados se logró obtener un modelo consistente con la literatura sobre la teoría de internacionalización en la que el factor del empresario se constituye en el de mayor importancia para el desarrollo exportación (0,88), seguido los de tipo interno (0,80) y por último el entorno (0,76).<hr/>Abstract The purpose of this article is to identify the factors that influence exporter behaviour for small and medium-sized enterprises (SMEs) in Colombia. Information is analysed from the Global Entrepreneurship Monitor (GEM) Colombia 2010, a report related to SMEs that became international within their first two years of existence. The authors used the systems of structural equations methodology, which permits the generation of a scheme of relations among the variables. Amongst the results is a model consistent with the literature on the theory of internationalisation, involving aspects related to the internal characteristics of the organisation, the business orientation of the directors, and aspects related to the business environment. The business directors' orientation is the most important factor for the development of exports (0,88), followed by internal factors (0,80) and the business environment (0,76). <![CDATA[<b>Use of mathematical logic as an alternative to evaluate products in the dairy industry</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-62762013000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La idea que genera este artículo se sustenta en la pretensión de dar respuesta a si es posible lograr una valorización que tenga en cuenta el peso relativo del componente no graso de la leche. Si bien se cree que la valorización por medio de los sólidos totales ha representado un notable adelanto en la temática, con el basamento en una ley básica de la física que es la ley de la conservación de la masa, también conocida como Ley de Conservación de la Materia o Ley Lomonósov-Lavoisier y que fuera propuesta a la comunidad científica por Mijaíl Lomonósov en 1745 y por Antoine-Laurent de Lavoisier en 1789, la investigación intenta ahondar en la temática, pretendiendo medir razonablemente la importancia de los sólidos no grasos, siempre teniendo en cuenta que se está en presencia de un proceso múltiple conjunto.<hr/>Abstract The generating idea of this article is based on the pretense of responding to whether it is possible to achieve a recovery which, using the mathematical logic, consider more closely the relative weight of non-fat milk component. Although it is believed that the enhancement by means of total solids has represented a remarkable advancement in the theme, with the basement in a basic law of physics that is the law of conservation of mass, also known as law of conservation of matter or law Lomonosov-Lavoisier and that was proposed to the scientific community by Mijaíl Lomonósov in 1745 and by Antoine-Laurent de Lavoisier in 1789, the research tries to delve into the subject, pretending to reasonably measure the importance of non-fat solids, always keeping in mind that we are in the presence of a joint multiple process.