Scielo RSS <![CDATA[Pensamiento & Gestión]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=1657-627620210001&lang=pt vol. num. 50 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[Consumption as a Symbolic Entity]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-62762021000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[Proposal for an Innovation Ecosystem for the Dairy Chain in Latin America]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-62762021000100010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract The objective of this paper is to propose an innovation ecosystem, in accordance with the characteristics of the dairy chain in the Latin American context. This research is based on a descriptive study through the analysis of literature on research trends in the dairy chain, the analysis of some sources and barriers to innovation, and the identification of the activities, indicators and agents that support the ecosystem proposal. As a result, an innovation ecosystem is presented for the dairy chain that contemplates the interaction between different internal and external organizations, and that facilitates the diffusion and adoption of innovations throughout the chain.<hr/>Resumen El objetivo de este trabajo es proponer un ecosistema de innovación acorde con las características de la cadena láctea en el contexto latinoamericano. La investigación se basa en un estudio descriptivo a través del análisis de la literatura sobre tendencias de investigación en la cadena láctea, el análisis de algunas fuentes y barreras a la innovación, y la identificación de las actividades, indicadores y agentes que sustentan la propuesta ecosistémica. Como resultado, se presenta un ecosistema de innovación para la cadena láctea que contempla la interacción entre diferentes organizaciones internas y externas y que facilita la difusión y adopción de innovaciones a lo largo de la cadena. <![CDATA[Business Internationalization Strategies: An Analysis of the Border Cluster for <em>Branding</em>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-62762021000100046&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Se realizó una evaluación mediante la exploración de la situación actual de empresarios mexicanos fronterizos de Ciudad Juárez (México) que tienen empresas y operaciones comerciales en El Paso (Estados Unidos). El objetivo general lo constituyó la compilación y el análisis de elementos que motivan a las empresas a desarrollar estrategias para el branding de la región binacional. Con un abordaje cuantitativo y cualitativo, a partir de entrevistas a una muestra de empresarios con negocios en El Paso y en una segunda parte la selección de atributos resaltados por parte de los empresarios, se generó una matriz de particularidades en la internacionalización de las empresas. Como resultados inmediatos, se destacan estrategias acertadas para emprender en los Estados Unidos. También se resaltan las oportunidades para potenciar los recursos humanos y atributos de la red.<hr/>Abstract The article constitutes an evaluation carried out by exploring the current situation of Mexican businessmen at the border, particularly from Ciudad Juárez, Chihuahua, Mexico, that have companies and commercial operations in the city of El Paso, Texas, United States. The general objective was the compilation and analysis of elements that motivate companies to develop strategies for branding in the binational region. With a quantitative and qualitative approach, starting from interviews with a sample of businessmen with businesses in the North American city, and, in a second part, the selection of attributes highlighted by businessmen, a matrix of particularities in the internationalization of companies was generated. As immediate results, successful strategies to do business in the United States are highlighted. Also, opportunities to enhance human resources and attributes of the network are emphasized. <![CDATA[Factors that Affect the Succession Process of Family Businesses]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-62762021000100069&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen La vida de empresas familiares se limita en gran medida a la transición generacional, en promedio el 30 % sobreviven a la segunda generación, el 15 % a una tercera y un 1 % a la cuarta. Se analizaron desde la literatura factores de éxito y fracaso del proceso de sucesión desde un enfoque descriptivo. El proceso de revisión documental cumplió las etapas: definición del objetivo, búsqueda bibliográfica, consulta en bases de datos, establecimiento de estrategia de búsqueda y criterios de selección, organización de información y redacción. El problema de la sucesión inicia desde el conflicto de intereses entre los sistemas de la empresa familiar (empresa, familia y propiedad), desde donde surgen situaciones como informalidad, disciplina laxa, supuestos de permanencia, nepotismo, aferración, entre otros. Finalmente, se desarrolló un plan de sucesión que consideró los factores que influyen en el proceso.<hr/>Abstract The life of Family Businesses is largely limited to the generational transition (on average 30% of these survive the second generation, 15% of these to a third, and 1% to the fourth). Objective: to analyze success and failure factors in successions from the literature. Method: to developed said analysis from a descriptive approach. The document review process completed the following stages: definition of the objective, bibliographic search, consultation of databases, establishment of search strategy and selection criteria, organization of information, and writing. Results and conclusions: the succession problem starts from the conflict of interests between the family business systems (company, family, and property), arising situations such as: informality, loose discipline, assumptions of permanence, nepotism, grasp, among others. Finally, a succession plan was developed considering the factors that influence the process. <![CDATA[Social Representations of People with Type 2 Diabetes <em>Mellitus</em> in Neiva (Colombia)]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-62762021000100100&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Se evaluaron desde un enfoque etnográfico las representaciones sociales (RS) de las personas que viven con diabetes mellitus tipo 2 (DM2) en Neiva (Colombia) en 2020 y para lograrlo se entrevistaron a 50 personas, con características sociodemográficas de género, edades, estudios y estratos socioeconómicos. Las RS encontradas entre las personas que viven con DM2 en 2019 fueron azúcar, angustia, cambios, cuidado, enfermedad, herencia, muerte y tristeza. Los resultados de este estudio servirán para que los profesionales del sector de salud que laboran con las personas DM2 evalúen sus percepciones y aseguren una mayor efectividad en las intervenciones.<hr/>Abstract The general objective of this article is to evaluate, from an ethnographic approach, the social representations (SR) of people living with type 2 diabetes mellitus (DM2) in the municipality of Neiva (Colombia) in 2020. To achieve this, 50 people, with sociodemographic characteristics of gender, ages, studies, and socioeconomic strata were interviewed. The social representations found among people living with type 2 diabetes mellitus in the municipality of Neiva (Colombia) in 2019 were: sugar, anguish, changes, care, illness, inheritance, death, and sadness. The results of this study will be used by professionals in the health sector who work with people with DM2 to evaluate their perceptions and ensure greater effectiveness in interventions. <![CDATA[Solid Waste Management, an Environmental Problem in the University]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-62762021000100117&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Se presentan los resultados del plan de manejo ambiental (PMA) de una universidad privada de Colombia como estudio de caso desde la perspectiva de la responsabilidad ambiental universitaria (RAU). El propósito fue analizar el problema de los residuos sólidos y su manejo durante 2019 en el campus universitario, desde un enfoque mixto secuencial a partir de una metodología de alcance analítico, con sustento en las técnicas de revisión documental, fotografía narrativa, focus group y encuestas. Se destaca que, aunque la universidad ha implementado el sistema de gestión ambiental (SGA) bajo la norma ISO 14001:2015, la forma como se lleva a cabo este proceso por parte de los actores muestra falencias en su implementación y la necesidad de fortalecerlo mediante procesos formativos en manejo de residuos sólidos, para maximizar su aprovechamiento e implementar estrategias respecto de su disposición.<hr/>Abstract Results from the University Environmental Responsibility and Solid Waste Management plan in 2019, in a private university in Colombia, is presented as a case of study. The main purpose of this research is to analyze the problems associated to solid waste management, and the implementation of environmental responsibility in the main campus. We used a mixed methodology, based on documentary review techniques, photo-narratives, category matrix, focus group, and surveys to stablish the grade of success of these programs. It is highlighted that, although the university has implemented an environmental management system under the standard ISO 14001: 2015, the way in which this process is carried out by the institution shows shortcomings in its implementation, and the university needs to strengthen it through training processes in solid waste management; maximizing its use and implementing strategies regarding its disposal. <![CDATA[Is the Alcoholic Beverage Business Profitable in Colombia?]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-62762021000100153&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Este artículo tuvo como objetivo evaluar el desempeño financiero del sector bebidas alcohólicas en Colombia en el periodo 2014-2018, siguiendo como metodología el análisis estático y de tendencias de indicadores contables y de valor económico agregado que miden su crecimiento, eficiencia, eficacia y efectividad. Se encontró que este sector creció y generó rentabilidades contables que fluctuaron en los tres primeros años y luego subieron, siguiendo la orientación de la eficacia en el control de costos y gastos, que fue ampliada por un apalancamiento financiero positivo. Además, se halló que este sector creó valor económico agregado (EVA) en cada uno de los años debido a que la rentabilidad del activo neto operacional fue superior al costo de capital y dejó un margen de utilidad residual. Estos hallazgos podrían complementarse con estudios semejantes para grupos homogéneos en tamaño, edad y zona geográfica.<hr/>Abstract This article aimed to evaluate the financial performance of the alcoholic beverages sector in Colombia for the 2014-2018 period, following, as a methodology, the static and trend analysis of accounting and economic value-added indicators that measure its growth, efficiency, efficacy, and effectiveness. It was observed that this sector grew, and generated accounting returns that fluctuated in the first three years, and then rose, following the guidance of cost and expense control efficacy, which was augmented by positive inancial leverage. In addition, it was discovered that this sector created added economic value (EVA) every year because the return on net operating assets was higher than the cost of capital, leaving a residual profit margin. These indings could be complemented by similar studies for homogeneous groups in size, age, and geographical area. <![CDATA[Colombian Companies Boosting International Trade in the Pacific Alliance]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-62762021000100186&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Este artículo identificó mediante la sistematización y el análisis de las exportaciones e importaciones las empresas colombianas que dinamizan el comercio internacional en la Alianza del Pacífico. Los resultados describen el comercio intra-Alianza del Pacífico, detallan las importaciones y exportaciones colombianas con Chile, México y Perú por empresa con mayor volumen de comercio y caracterizan las empresas colombianas con flujos comerciales de doble vía. Se muestra que existe una representación significativa de las importaciones de materias primas, insumos y tecnología, que el 80 % de las empresas exportadoras son multinacionales, que el 50 % de las empresas exportadoras se concentran en la industria de productos de higiene y cuidado personal, y que el 70 % presentan balanzas comerciales deficitarias.<hr/>Abstract This article, through the systematization and analysis of Colombian exports and imports, identifies the Colombian companies that boost international trade in the Pacific Alliance. The results describe intra-alliance trade, detail Colombian imports and exports, by company, with Chile, Mexico, and Peru, and characterize Colombian companies with two-way trade flows. The text shows that there is a significant representation of imports of raw materials, supplies, and technology; that 80% of exporting companies are multinationals; that 50 % of exporting companies are concentrated in the hygiene and personal care products industry; and that 70% show deficit in their trade balances. <![CDATA[Purchase Motivation in the Customers of the Neighborhood store: An Ethnographic Study in the Department of Atlántico (Colombia)]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-62762021000100217&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen En Colombia, existen negocios tradicionales como la tienda de barrio donde los habitantes llegan a consumir productos masivos y populares base de su economía familiar, además, ha sido establecida como un punto de encuentro y charlas en las comunidades. Este artículo desarrolló un estudio etnográfico con el apoyo de la antropología y logró extraer las características de las motivaciones de compra en los clientes de la tienda de barrio en el departamento del Atlántico (Colombia). Para ello, se realizaron 30 entrevistas en profundidad sobre el análisis de una transcripción de 127 páginas, con la triangulación de fuentes segundarias y el trabajo de campo. Como contribución, el estudio determinó la emergencia de una generalidad sobre las característica de compra en los clientes y cinco conceptos que enmarcan la motivación de compra, los cuales son conveniencia, necesidad, oportunidad, experiencia gratificante y familiaridad, fundada en relaciones cercanas que hacen parte de la cotidianidad de los barrios como una experiencia de valor e identidad cultural.<hr/>Abstract In Colombia, there are traditional businesses such as the Tienda de Barrio, where the inhabitants come to consume massive and popular products, the basis for their family economy, and it has also been established as a meeting point and epicenter of conversations for these communities. This article develops an ethnographic study with the support of anthropology, managing to extract the characteristics of the purchase motivations in the customers of the neighborhood store in the Department of Atlántico; to achieve this, 30 in-depth interviews were conducted on the analysis of a 127-page transcript, with the triangulation of secondary sources and field work. As a contribution, the study determined the emergence of a generality about the characteristics of purchase in customers, and five concepts that frame the motivation to buy in customers, which are: convenience, need, opportunity, rewarding experience, and familiarity, based on close relationships that are part of the daily life of the neighborhoods, as an experience of value and cultural identity. <![CDATA[Policies, Open Innovation and Internationalization in SMEs]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-62762021000100246&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Este artículo exploró la innovación abierta en las pymes y abordó el concepto desde las políticas y la internacionalización. Por medio de un análisis bibliométrico, se pudieron identificar los principales temas investigados en los últimos años. Los resultados señalan que este campo está orientado a la relación entre la adopción de la innovación abierta y el desempeño de la empresa, los factores que dificultan la adopción, las oportunidades que brinda la innovación abierta para mejorar la gestión, la gestión de las redes y la innovación entrante y saliente. Los países europeos continúan liderando este campo de investigación y aparecen nuevos autores y otras variables de estudio como la internacionalización. Se evidencia que la internacionalización de las pymes se logra por medio de la consolidación de la innovación abierta en los sistemas nacionales de innovación (SNI) y las redes<hr/>Abstract The following article explores open innovation in SMEs, approaching the concept from policies and internationalization. Using a bibliometric review, it was possible to identify the main topics investigated in recent years. The results indicate that this field is oriented to the relationship between the adoption of open innovation and the performance of the company; factors that hinder adoption; the opportunities offered by open innovation to improve management; network management; and incoming and outgoing innovation. European countries continue to lead this field of research, and new authors and other study variables, such as internationalization, appear. It is evident that the internationalization of SMEs is achieved through the consolidation of open innovation in National Innovation internacionales.