Scielo RSS <![CDATA[Pensamiento & Gestión]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=1657-627620210002&lang=pt vol. num. 51 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[Autoconcepto y Comportamiento]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-62762021000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[Proposal of the administration application process strategic for SMEs]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-62762021000200015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El objetivo de este artículo fue proponer el proceso para aplicar la administración estratégica en las pequeñas y medianas empresas, con base en el análisis de la forma como actualmente estas lo hacen y tomando en consideración los modelos teóricos existentes, como el de David, Steiner, Ansoff, entre otros. Para ello se adelantó una investigación propositiva-concluyente-descriptiva, de tipo transversal y utilizando el método deductivo; para lo cual se obtuvo información de una muestra de 68 pequeñas y medianas empresas del Tolima, departamento situado en el centro de Colombia, mediante la aplicación de un cuestionario estructurado. El principal resultado corresponde a la propuesta de un proceso de cinco etapas para la aplicación de la administración estratégica en las pymes, que da respuesta a las principales conclusiones del estudio, en cuanto se evidenció una baja formalización del proceso y una aplicación no sistemática y holística de la administración estratégica.<hr/>Abstract The objective of the article was to propose the process for applying strategic management in small and medium-sized companies, based on the analysis of the way in which they currently do it and taking into account existing theoretical models, such as David, Steiner, Ansoff, among others. For this purpose, a propositive-conclusive-descriptive investigation was carried out, of a transversal type and using the deductive method; for which information was obtained from a sample of 68 small and medium-sized companies in Tolima, a department located in the center of Colombia, through the application of a structured questionnaire. The main result corresponds to the proposal of a five-stage process for the application of strategic management in SMEs, which responds to the main conclusions of the study, as soon as there was a low formalization of the process and an unsystematic and holistic application of strategic management. <![CDATA[Factors of the labor performance of the administrative personnel in experimental national universities]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-62762021000200054&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Este estudio se orientò a examinar los factores del desempeño laboral del personal administrativo en universidades nacionales experimentales. La in-vestigación es descriptiva, de campo, con un diseno de tipo no experimental; la población fue de 137 empleados administrativos; como instrumento de recolección de datos se utilizò un cuestionario de múltiples alternativas de respuesta. Su validación se obtuvo mediante la apreciación de 10 expertos en el área, y la confiabilidad utilizando el método de Cronbach. Dando como resultados un ambiente grato y de buenas relaciones interpersonales que permite trabajar en armonia y cordialidad, estimándolo dentro de la categoria "excelent" y "bueno". Se concluyó que estos factores del desempeño laboral representan los rangos, conductas y comportamientos que asumen los trabajadores administrativos en su actuación en el trabajo y que permite fomentar la eficacia en el desempeño de las funciones.<hr/>Abstract This study was oriented to examine the factors of the work performance of the administrative personnel in experimental national universities. The research is descriptive, field-based, with a non-experimental design; the population was 137 administrative employees, and a multiple choice questionnaire was used as a data collection instrument. Its validation was obtained through the appreciation of 10 experts in the area, and reliability using Cronbach's method. The results are a pleasant atmosphere and good interpersonal relations that allow working in harmony and cordiality, estimating it within the excellent and good category. It was concluded that these factors of the labor performance represent the ranks, conducts and behaviors that assume the administrative workers in their performance in the work and that allows to foment the effectiveness in the performance of the functions. <![CDATA[Study of the intersubjectivity of interactions in organizations: bosses want to subordinate, and employees want to follow]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-62762021000200075&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen En esta investigación se exploran algunas características que tipifican la interacción entre jefes y subordinados. El estudio se llevó a cabo con una muestra de 73 participantes, varones y mujeres, inscritos en un programa de MBA en Perú. Se usó como método de estudio el análisis de las narraciones provenientes de una prueba proyectiva aplicada al grupo. Los resultados muestran la existencia de pautas intersubjetivas para la interacción entre jefes y subordinados. La interacción de un jefe con su subordinado se tipifica porque el jefe ejerce conductas relacionadas con la dirección, y espera conductas de seguidores en sus subordinados. La interacción de subordinado a jefe se tipifica por que el subordinado busca responder a las exigencias del jefe y espera evaluaciones positivas por su trabajo. Este estudio brinda un aporte metodológico para el estudio de las interacciones en las organizaciones.<hr/>Abstract This investigation explores some characteristics that typify the interaction between bosses and subordinates. The study was carried out with a sample of 73 participants, male and female, enrolled in an MBA program in Peru. The analysis of the narratives from a projective test applied to the group was used as a study method. The results show the existence of intersubjective guidelines for the interaction between bosses and subordinates. A boss's interaction with his subordinate is typified because the boss engages in management-related behaviors and expects follower behaviors from his subordinates. The subordinate-to-boss interaction is typified by the subordinate seeking to respond to the boss's demands and expecting positive evaluations for his work. The study provides a methodological contribution to the study of interactions in organizations. <![CDATA[Transportation management in a public university through the total cost to the consumer]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-62762021000200094&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Esta investigación tiene como objetivo determinar la conveniencia para una universidad pública del uso de vehículo para el traslado de funcionarios, ya sea propio o arrendado. Se trata de un estudio de caso, descriptivo y de tipo cualitativo y cuantitativo. Se utilizaron herramientas financieras como valor actual de costos (VAC), costo anual equivalente (CAE) y Simulación de Montecarlo, y como herramienta de gestión se utilizó el costo total para el consumidor (TCO). Los resultados indican que no existe una brecha significativa entre el costo de ambas opciones, sin embargo, la mejor opción en este caso resulta ser la externalización. Se concluye que la herramienta de TCO resulta ser un poderoso instrumento de ahorro de costos para las organizaciones si se utiliza periódicamente y de manera correcta y permite la evaluación de alternativas de cualquier servicio que se desee externalizar.<hr/>Abstract The objective of this research is to determine the convenience for a Public University of the use of a vehicle for the transfer of officials, whether owned or leased. It is a case study, descriptive, qualitative and quantitative. Financial tools such as present value of costs (VAC), equivalent annual cost (CAE) and Monte Carlo simulation were used, and the total cost to the consumer (TCO) was used as a management tool. The results indicate that there is no significant gap between the cost of both options, however, the best option in this case turns out to be outsourcing. It is concluded that the TCO tool turns out to be a powerful cost-saving instrument for organizations if it is used periodically and correctly and allows the evaluation of alternatives of any service that you want to outsource. <![CDATA[Mediation of the use of technology: A conceptual proposal for technological management in organizations]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-62762021000200113&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen La Mediación del Uso de la Tecnologia se concibe como un proceso de intervención que facilita la gestión y uso de las tecnologias de información en organizaciones; este proceso provee a los usuarios sentidos, símbolos, modelos mentales y otros recursos interpretativos para que se apropien y usen las tecnologias. Este articulo busca analizar la Mediación del Uso de la Tecnologia a través de una revisión narrativa de estudios empíricos que han desarrollado el concepto en distintos contextos organizacionales. Como resultado se plantean cuatro enfoques distintos para el abordaje del concepto: Estructuracional, Sociocognitivo, Relacional y Simbólico. Se proponen futuras rutas de interpretación, como la mirada a los distintos actores organizacionales y entender la mediación como un sistema que configura y reconfigura la organización.<hr/>Abstract The mediation of the use of technology is conceived as an intervention process that facilitates the management and use of information technologies in organizations, this process provides users with senses, symbols, mental models and other interpretive resources so that they appropriate and use technologies. This article seeks to analyze the Mediation of the Use of Technology through a narrative review of empirical studies that have developed the concept in different organizational contexts. As a result, four different approaches are proposed to address the concept: Structural, Sociocognitive, Relational and Symbolic. Future routes of interpretation are proposed, such as looking at the different organizational actors and understanding mediation as a system that configures and reconfigures the organization. <![CDATA[Human talent processes and strategic addressing in the median company of Barranquilla, Colombia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-62762021000200133&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Estudios han comprobado que las áreas de gestión de talento humano son dependencias que funcionan de manera aislada con respecto a la planeación estratégica organizacional establecida por su dirección, con tendencia a lo funcional y nada a lo estratégico. Este artículo tiene por objetivo examinar los procesos de talento humano y de direccionamiento estratégico en la mediana empresa. Este trabajo se llevó a cabo en 84 empresas de diversos sectores mediante encuesta, com estudio de tipo exploratorio. Al realizar la determinación de las relaciones entre los procesos de gestión del talento humano y el direccionamiento estratégico, los resultados indicaron que no existe relación entre estos dos elementos. Lo anterior permitió concluir que no existe alineación entre las estrategias de la empresa y las de gestión del talento humano; además, refleja la incoherencia de los estilos estratégicos entre los distintos procesos.<hr/>Abstract Studies have shown that the areas of human talent management are dependencies that function in isolation with the organizational strategic planning established by their management, with a tendency to the functional and nothing to the strategic. This article aims to examine the processes of human talent and strategic direction in medium-sized companies. The work was carried out in 84 companies from various sectors by means of a survey, it is an exploratory study. When evaluating the relationships between the human talent management processes and strategic direction, the results indicated that there is no relationship between these two elements. The foregoing allowed to conclude that there is no alignment between the strategies of the company and those of human talent management, in addition, it reflects the incoherence of the strategic styles between the different processes. <![CDATA[Mental models and perceptions of performance in startup entrepreneurs]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-62762021000200150&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Los modelos mentales representan la estructuración perceptiva de los gerentes sobre las decisiones que se deben tomar en el ámbito organizacional. Entre los modelos mentales hay de destacar el propuesto por Toni et al. (2014), que definió las dimensiones para la evaluación del desempeño organizacional. En este contexto, esta investigación tuvo como objetivo investigar, desde la perspectiva de los emprendedores de startups, el vinculo entre los modelos mentales y el desempeño organizacional. Se realizó un estudio cualitativo-descriptivo con evidencia obtenida de entrevistas con 5 cinco empresarios brasilenos de startups de los estados de Sergipe, Pernambuco, Bahia y Ceará. Se aplicó la técnica de análisis de contenidos y los resultados demostraron que los principales componentes de las dimensiones de los modelos mentales implican, entre otros, conocimientos y experiencias, resiliencia, liderazgo, orientación evolutiva, visión innovadora, asociaciones, crecimiento organizacional y gestión estructurada.<hr/>Abstract Mental models represent managers' perceptual structuring of decisions to be made at the organizational level. Among the mental models, the one proposed by Toni et al. (2014), which defined the dimensions for the evaluation of organizational performance, should be highlighted. In this context, this research aimed to investigate, from the perspective of startup entrepreneurs, the link between mental models and organizational performance. A qualitative-descriptive study was conducted with evidence obtained from interviews with five Brazilian startup entrepreneurs from the states of Sergipe, Pernambuco, Bahia, and Ceará. The content analysis technique was applied and the results showed that the main components of the dimensions of the mental models involve, among others, knowledge and experiences, resilience, leadership, evolutionary orientation, innovative vision, partnerships, organizational growth and structured management. <![CDATA[Assessment of Generic Competencies in Multicultural and Pluri-ethnic Contexts through Personalized Learning Environments]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-62762021000200188&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Este trabajo de investigación propone un modelo actualmente inexistente de Formación y evaluación de competencias genéricas (Saber Pro) en el ámbito universitario colombiano a través de entornos personalizados de aprendiza-je, sobre la base de los planteamientos teóricos en cuanto a la exegesis del aprendizaje y la asignación taxonómica de niveles de complejidad cognitiva ascendente en contextos multiculturales y pluriétnicos, propuesta por SOLO. La muestra de la población objeto de estudio es de 14 000 estudiantes, los cuales cohabitan en el alma máter de la Universidad de La Guajira (Colombia). Se utiliza la encuesta como técnica y el Diseño de un instrumento de evaluación por competencia genérica, estructurados en ítems, bloques y cuadernillos. Para analizar las repuestas registradas en los instrumentos se utiliza la Teoría de Respuesta al Ítem (TRI), así como la Estadística Descriptiva para identificar las dificultades específicas más iterativas de los estudiantes tras ser evaluados en las competencias genéricas preestablecidas por el Icfes. Finalmente, las conclusiones infieren la clasificación (taxonómica) ascendente de niveles de complejidad cognitiva al utilizar Entornos Personalizados de Aprendizaje en el proceso de Formación y Evaluación; Educación individualizada al contexto, aptitudes e intereses del discente a través de herramientas de Aprendizaje automático ("Machine learning").<hr/>Abstract The present research work proposes a currently non-existent model of Formation and Evaluation of Generic Competencies (Saber Pro) in the Colombian University Environment through Personalized Learning Environments, based on the theoretical approaches regarding the exegesis of learning and the taxonomic assignment of levels of ascending cognitive complexity in multicultural and pluriethnic contexts, proposed by SOLO. The sample of the population under study is 14,000 students, who cohabit the alma mater of the University of La Guajira, Colombia. The survey was used as a technique and the design of an evaluation instrument by generic competence, structured in items, blocks and booklets. To analyze the responses recorded in the instruments, the Item Response Theory (IRT) is used, as well as Descriptive Statistics, to identify the most iterative specific difficulties of the students after being evaluated in the generic competencies pre-established by the Icfes. Finally, the conclusions infer, the ascending (taxonomic) classification of levels of cognitive complexity, when using Personalized Learning Environments, in the process of Training and Evaluation; Education individualized to the context, aptitudes and interests of the student through Machine learning tools.