Scielo RSS <![CDATA[El Ágora U.S.B.]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=1657-803120170001&lang=en vol. 17 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[<b>Editorial.</b> We Want to Build Our Territories]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312017000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>Pedagogy and Territory The Experience of the School of Human Rights and Citizenship in the Bajo Cauca Region in Antioquia</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312017000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en La Escuela de DDHH y Ciudadanía (EDHC), surge como respuesta a las exigencias de las comunidades campesinas en el paro agrario nacional desarrollado en el 2013 (Colombia), donde se visibilizaron territorios con sistemáticas violaciones a los Derechos Humanos, infracciones del Derecho Internacional Humanitario y la falta de diálogo entre Estado y ciudadanía. En este sentido, esta experiencia de formación, cobra especial importancia para el reconocimiento del conflicto, el conflicto armado, el contexto y la diversidad social en los territorios bases para la construcción colectiva de Paz y de sociedad.<hr/>The School of Human Rights and Citizenship (EDHC), appears as an answer to the demands of peasant communities during the national agricultural strike, which took place in Colombia in 2013. In it, it was evident to appreciate systematic violations of the Human Rights in the territory, infringement of the International Humanitarian Right and the lack of dialog between the State and the citizens. In this sense, this experience of training becomes important for the recognition of the conflict, the armed conflict, the context, and the social diversity in the territories, which are the foundations for the collective construction of Peace and society. <![CDATA[<b>Forming Artists for Life. Pedagogical Experience Based on the Community Popular Organization</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312017000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en En Medellín, varias experiencias organizativas de base, le han apostado a la construcción de proyectos que articulen la cultura desde lo educativo y el arte logrando otras relaciones de afecto y efecto en territorios de alta complejidad social; Es así que, la presencia y proyección de estos colectivos se ha convertido en un "creer en crear, desde lo local, desde lo propio". Ese es el caso de la experiencia organizativa del Colectivo "Nuestra Gente". Un proceso que tanto en su accionar organizativo como en su devenir histórico-político aparece trenzado con la herencia latinoamericana en los barrios de Medellín.<hr/>In Medellín, several fundamental organizational experiences, have been interested in the construction of projects, which can articulate culture from the educational and cultural points of view. This has helped to establish other relations of affect and effect in high-social complexity territories and high-armed violence. This, without necessarily taking into account Institutionality, which for this case is the municipal administration. That is how that the presence and the projection of these groups have become in "believing in creating, from the local, from what is proper." That is the case of organizational experience of the "Our People" group. <![CDATA[<b>Transformation of Juvenile Political Subjectivities through Formative Processes</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312017000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Las transformaciones de las subjetividades políticas juveniles, en el caso de estudio realizado en la ciudad de Medellín (Colombia), fueron posibilitadas por la construcción colectiva de un espacio de "encuentro" con el otro que se caracterizó por su enfoque participativo, por la promoción del reconocimiento de la diversidad política y por el desarrollo de prácticas de reflexividad y memoria, todas, atravesadas por procesos afectivos, sin los cuales, no hubiesen sido posibles.<hr/>The transformations of juvenile political subjectivities, in the study case carried out in the city of Medellín, Colombia, were made possible thanks to the collective construction of a space of "meeting" with each other. This was characterized by a participatory approach, by the promotion of the recognition of the political diversity and the development of practices of reflexivity and memory, which are crisscrossed by affective factors, which without them, they would have not been possible. <![CDATA[<b>The International Agencies: Their Role in the Creation and Expansion of the New School Model</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312017000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Pensar la educación básica primaria en la ruralidad colombiana implica pensar en el modelo de la Escuela Nueva, el cual desde finales de los 70's y principios de los 80's se configuró como la propuesta educativa más importante para atender esta población. ¿Cómo nace? Y ¿qué la hizo tan llamativa y exitosa para convertirse en el Programa bandera de la educación básica primaria en el campo colombiano? Son los interrogantes principales que buscan ser discutidos en el presente artículo. La principal conclusión visibiliza el motor que le dieron las Agencias Internacionales, al reconocer en la Escuela Nueva una propuesta para el campo bajo las lógicas del progreso y desarrollo, que buscaban instaurar los principios y estrategias del mercado en la educación.<hr/>Thinking about the primary basic education in the Colombian rurality implies thinking about the New School model. Such a model, since the end of 1970's and the beginning of 1980's, was shaped as the most important educational proposal in serving such a population. How did it originate? What made it so remarkable and successful in order for it to become a flagship program of the primary basic education in the Colombian countryside? These are the main concerns, which are to be addressed in this article. The main conclusion shows the engine, which the International Agencies, gave the New School, by recognizing in it, a proposal to the countryside, under the rationale for progress and development, which attempted to establish the principles and the strategies of the market in education. <![CDATA[<b>Indigenous Autonomy and Democracy in Colombia</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312017000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en La declaración de autonomía del movimiento y pueblos indígenas es parte de su identidad, se mantiene en tanto valor central que inscriben como condición y aporte a la democracia en Colombia. La autonomía es un derecho de los indígenas, pero no solo de ellos, sino del grueso de los sectores sociales. Defenderla y conquistarla será avanzar en una sociedad más democrática.<hr/>The declaration of autonomy of the movement and indigenous peoples is part of its identity, it remains a central value that inscribes as a condition and contribution to democracy in Colombia. Autonomy is a right of the indigenous people, but not only of them, but of the bulk of the social sectors. To defend and conquer it will be to advance in a more democratic society. <![CDATA[<b>The Extermination of the Civic Movement in the Eastern Region in Antioquia</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312017000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Durante los años cincuenta y sesenta del siglo veinte se produjo en Colombia una gran migración de población rural hacia las ciudades, a causa de la atroz violencia que vivió el país en esa época, y por la atracción de trabajadores agrarios hacia el sector industrial productor de bienes básicos, que se expandió notoriamente en aquel momento. Esto provocó el aumento de la demanda de electricidad, por lo cual, las empresas de servicios públicos de Medellín, Bogotá y Cali diseñaron grandes proyectos de generación hidroeléctrica.<hr/>During the 1950's and the 1960's, a large rural migration to the cities took place in Colombia, as a result of the heinous acts of violence, which the country experienced in that time, and by the attraction of agricultural workers toward the industrial sector, which is the producer of commodities and which was spread notoriously in that moment. This led to the increase in the demand of electricity, for such a reason, the utility companies of Medellín, Bogota, and Cali, designed great projects of hydroelectric generation. <![CDATA[<b>Topophilia</b>: <b>Reasons of the Return of Country Women and Families</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312017000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en La confrontación armada vivida en el Oriente Antioqueño, provocó una serie de transformaciones en los modos de vida y las relaciones sociales de sus pobladores, quienes, pese al desplazamiento, deciden retornar a sus territorios por iniciativa propia con o sin ayuda del Estado, para reconstruir su proyecto de vida. Es así como los campesinos retornan a sus tierras movidos por las precariedades económicas que viven en el lugar al que llegaron desplazados, pero también por fuertes sentimientos de apego al lugar y al entono que habitaban. Un concepto que enmarca estos sentimientos de apego es el de topofilia, que comprende los vínculos afectivos del ser humano con su entorno. No obstante, hombres y mujeres dan sentido a su entorno de maneras diferentes, le dan significados distintos dependiendo de los roles que asumen en la sociedad y según los marcados roles de género que influyen en las maneras de percibir el entorno, el apegarse a él, además de las implicaciones que tienen dichos roles en la construcción social del territorio.<hr/>The armed confrontation experienced in the Eastern Region of Antioquia (Colombia), provoked a series of transformations in the lifestyles and the social relations of their inhabitants, who despite the act of displacement, decide to retake their territories, on their own initiative, with or without the assistance of the State, to rebuild their project of life. This is how the country people return to their lands moved by the economic precariousness, which they experience in the place where they live as displaced people, but also as a result of strong feelings of attachment to the place and the environment that they used to inhabit. A concept, which frames these feelings of attachment is that of Topophilia, which comprises the affective links of the human being with his environment. Nevertheless, men and women make sense of their environment differently. They give it different meanings depending on the roles that they play in society and according to the marked roles of gender, which influence on the manners that they use to perceive the environment, their attachment to it, as well as the implications that those roles have on the social construction of the territory. <![CDATA[<b>Vicissitudes of the Psychosocial Attention Institutional Projects to Victims of the Colombian Armed Conflict</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312017000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Comprender las experiencias subjetivas de los profesionales vinculados a proyectos de intervención con víctimas de violencia política en el ámbito psicosocial en la ciudad de Medellín y otros municipios del departamento de Antioquia, en relación con sus vivencias de malestar ético y desgaste emocional por su participación en estos proyectos, nos ha permitido identificar la forma como los proyectos están construidos, sus lógicas tecnocráticas y burocráticas, los problemas en los tiempos de ejecución y contratación, además de su escasa contextualización y sensibilidad a la realidad de las comunidades afectadas, realidad que termina convirtiéndose en generador de daño y revictimización, además de lesionar la integridad psíquica y ética de estos profesionales.<hr/>Understanding the subjective experiences of the professionals connected with intervention projects with victims of political violence in the psychosocial environment in the city of Medellín and other municipalities of the State of Antioquia, in terms of their experiences of ethical discomfort and emotional drain, for their participation in these projects, has helped us to identify the manner how these projects are built, their technocratic and bureaucratic common-sense, the problems in the execution and hiring times, as well as their limited contextualization and sensitivity to the reality of the affected communities, such a reality becomes a creator of harm and revictimization, which also damages the psychic and ethical integrity of those professionals. <![CDATA[<b>Discourse and Gender in Stories of Men and Women</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312017000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Las mujeres y hombres jóvenes construyen discursos y relatos en base a sus experiencias y cotidianidad, es por eso que sus nociones y maneras de referirse a las realidades están estrechamente ligadas a su género. Estos modos -para este caso-explícitos en categorías léxicas (adjetivos), temas y uso de metáforas, entendidas genéricamente como tropos de pensamiento que vinculan finamente el pensamiento y el lenguaje.<hr/>Young men and women create speeches and stories based on their experiences and everyday life. That is why their notions and ways of referring to realities, are closely linked to their gender. These modes -for this particular case- explicit in lexical categories (adjectives), topics, and use of metaphors, which are generically understood as tropes of thinking, finely link thought to language. <![CDATA[<b>The Bodies of War. Analysis of the Processes of Corporal and Subjective Construction in Activists</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312017000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en En los procesos de construcción corporal y subjetiva en el contexto del conflicto interno colombiano y, específicamente, entre los militantes del grupo guerrillero del Ejército de Liberación Nacional (ELN), se destaca el sentido de lo colectivo en la construcción de la corporalidad en este grupo guerrillero, estructurada en función del "cuerpo social" como ideal de su proyecto de lucha, derivado de la configuración de una subjetividad fundada en el "nosotros".<hr/>In the corporal and subjective construction in the context of the Colombian conflict, and specifically, among the militants of the guerrilla group of the National Liberation Army (ELN), the sense of the collective in the construction of the corporality in this guerrilla group stands out. Such a construction is structured on the basis of the "social body" as an ideal of their project of fight, which is derived from the configuration of subjectivity and founded in "us." <![CDATA[<b>The Significance of the Political Power and the Action in the Colombian Transitional Justice</b>: <b>The Search for Peace in Colombia</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312017000100012&lng=en&nrm=iso&tlng=en De acuerdo a la concepción del poder y de la acción político-estratégica que se conciba dentro de la ciudadanía y la institucionalidad, tendremos un menor o mayor acercamiento a las transformaciones necesarias para la finalización del conflicto armado no internacional colombiano. Es así que, es importante pensar la justicia transicional, el poder y la paz como una ecuación que debería llevar a un renacer de la Nación colombiana.<hr/>According to the conception of power and the political-strategic action, which is conceived within citizenship and Institutionality, there will have a minor or major approach to the transformations necessary for the ending of the non-international Colombian armed conflict. Then, it is necessary to think about the transitional justice, power, and peace as an equation, which would make the Colombian nation be born again. <![CDATA[<b>The Macroeconomic Objectives and the 1986-2012 Tax Reforms</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312017000100013&lng=en&nrm=iso&tlng=en Los gobiernos, en la búsqueda del desarrollo y el crecimiento económico de su respectivo país, buscan la manera de garantizarlos a través de la elaboración de sus planes de desarrollo y de sus presupuestos anuales, apoyándose en sucesivas reformas tributarias. En Colombia, caso que nos ocupa, se analiza el papel que han tenido las reformas tributarias aprobadas entre los años 1986-2014 y la forma como participan en la ejecución del Presupuesto de la Nación (PN), identificando si estas reformas están más inclinadas al sostenimiento del Estado que a la propia motivación para lograr el anhelado crecimiento económico.<hr/>Governments, in the search for development and the economic growth of their corresponding countries, attempt to guarantee them through the design of development plans and their yearly budgets, drawing on successive tax reforms. In Colombia, which is our case, the role that the passed tax reforms that have been played, between 1986 and 2014, is analyzed, as well as the manner how they participate in the implementation of the National Budget (NB), identifying if these reforms are much more prone to the maintenance of the State than to the own motivation in order to achieve the desired economic growth. <![CDATA[<b>Sustainable Development and Decent Housing as a Point of Social Progress</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312017000100014&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se tiene como propósito evidenciar en qué medida el desarrollo sostenible es fundamental en la agenda de las nuevas políticas públicas que buscan un amplio alcance a largo plazo. La problemática global no es capaz de resolver los problemas a nivel local de un contexto altamente moderno y cambiante. La tendencia actual de "pérdida de calidad de vida" orilla a las ciudades a cambiar su perspectiva de progreso y así el bienestar dependerá directamente del desarrollo social que exista. Mediante un análisis de contexto se comparte una política de calidad de vida exitosa, pies la estética debe ser concientizada sin menospreciar su potencial al recuperar la zona. El resultado es que la percepción de crisis es inminente debido a los problemas asociados al crecimiento, para lo cual se han adoptado soluciones rápidas consistentes en el uso de los instrumentos de planificación física que solo convierten quejas en problemáticas especializadas. Se concluye que la ciudad moderna, como la conocemos, se encuentra en grave peligro de extinción gracias a su modus operandi, para lo cual la variable principal local debe solucionar el bienestar de la población sin menospreciar su entorno.<hr/>The main purpose is to show the extent to which the sustainable development is critical in the agenda of new public policies that seek a wide scope, in the long run. The overall issue is unable to solve local problems within a modern and changing context. The current tendency of "loss of quality of life" forces cities to change their perspective of progress, and in that way, well-being will directly depend on the existing social development. Through a context analysis, a successful policy of quality of life is shared, since aesthetics must be made aware without underestimating their potential when it comes to recovering the zone. The result is that the perception of crisis is imminent due to the problems associated with growth. For this purpose, fast and consistent solutions in the use of instruments of physical planning have been adopted, which only turn complaints into specialized issues. It is concluded that the modern city, as we know it, is in serious danger, threatened with extinction thanks to its modus operandi, and in that regard, the local main variable must solve people's well-being, without underestimating their environment. <![CDATA[<b>Dialogical Reflection as an Experience of Common and Feeling-Thinking Episteme</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312017000100015&lng=en&nrm=iso&tlng=en Desarrollar prácticas de construcción de conocimientos desde una episteme solidaria - emancipadora requiere de opciones éticas, políticas y epistemológicas explícitas; este desafío, en el contexto inhabilitante e inmovilizante en el que vivimos, exige altas dosis de convivencialidad, imaginación, creatividad y coraje porque tenemos que estar preparados para superar muchas frustraciones y curar las tristezas y desesperanzas, que sufrimos a diario y que nos debilitan y enferman.<hr/>Developing practices of construction of knowledge from a shared and emancipatory episteme requires explicit, ethical, political, and epistemological choices. This challenge within the disqualifying and immobilizing context we live in, demands a high dose of conviviality, imagination, creativity, and courage since we need to be prepared in order to overcome many frustrations and to heal the sadness and hopelessness, that we experience on a daily basis, weaken and sicken us. <![CDATA[<b>Dialogical Assessment</b>: <b>Foundations for an Innovative Approach in Higher Education</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312017000100016&lng=en&nrm=iso&tlng=en Presentar una propuesta epistemológica que, de respuesta a los sentidos referidos por los mismos profesores frente a la evaluación profesoral, nos refiere, según resultados de este estudio, al diálogo como opción en la evaluación del desempeño profesoral, porque facilita el encuentro profesor-estudiante, es un espacio para la palabra, la reflexión, la democracia, lo ético, la construcción pedagógica y la construcción de sentidos y significados. Esta propuesta de evaluación dialogante, se basa en fundamentos empíricos, teóricos, pedagógicos, epistemológicos, ontológicos y éticos de la evaluación dialogante.<hr/>Putting forward an epistemological proposal that makes sense of the senses referred by the teachers themselves as for teachers' assessment, leads us, according to the results of the present study, to the dialog as an option for teachers' performance assessment because this makes the meeting between the teacher and the student easy. It is a space for the word, reflection, democracy, ethics, the pedagogic construction, and the construction of senses and meanings. This proposal of dialogical assessment is based on empirical, theoretical, pedagogic, epistemological, ontological, and ethical foundations of dialogical assessment. <![CDATA[<b>The Trust / Mistrust Tension between the Academy and the Management at University</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312017000100017&lng=en&nrm=iso&tlng=en La aparición de un escenario teleonómico como respuesta a la relación de los académicos y los administrativos universitarios, que es propiciada por una tensión confianza - desconfianza, que en la actualidad como diada polarizada no es explorada como oportunidad dialógica, sino como obstáculo de los intereses unívocos, tendría efecto sobre la relación de la universidad con la sociedad en la medida en que permitiría, también reconociendo otras tensiones, forjar una identidad en apertura de posibilidades en la que académicos y administrativos universitarios se vinculen a través de objetivos y propósitos.<hr/>The appearance of a teleonomic scenario as an answer to the relation between university academics and staff, which is brought about by a trust-mistrust tension, which currently, as a polarized dyad, is not explored as a dialogical opportunity, but as an obstacle of univocal interests, would have an effect on the relation between university and society, inasmuch as it would allow, recognizing other tensions, as well, to forge an identity in favor of the possibilities in which university academics and staff are part through objectives and purposes. <![CDATA[<b>Woman's Vulnerability in the War and her Role in the Post-Conflict</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312017000100018&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abordar la violencia contra la mujer en el marco del conflicto armado colombiano, y su papel en el postconflicto implicar hacer énfasis en los efectos de la violencia en las mujeres, la instrumentalización de su cuerpo, las secuelas psicológicas que el desplazamiento forzado genera, y su papel de restitución social. El papel femenino en el postconflicto es innegable y necesario para construir paz y paces, en este sentido experiencias de mediación muestran que cuando la mujer es parte de las negociaciones, los procesos de conciliación son más viables y efectivos.<hr/>Addressing violence against women, within the Colombian armed conflict framework and their role in the post-conflict, implies making emphasis on the effects of violence against women, the instrumentalization of their body, the psychological hardship produced by the forced displacement, and their role of social restitution. Women's role in the post-conflict is unquestionable and necessary in order to make Peace. In this sense, mediation experiences show that when women are part of negotiations, the conciliation processes are more feasible and effective.