Scielo RSS <![CDATA[El Ágora U.S.B.]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=1657-803120170002&lang=en vol. 17 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[What do we talk about when we refer to paramilitarism?]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312017000200338&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Se trata de una estrategia cuyo centro es la aplicación de fuerza a escala, en la búsqueda de homogenizar modelos sociales, políticos, económicos, valóricos, hasta espirituales. Es así que, a esta aplicación de violencia o pedagogía reordenadora social basada en el terror, le antecede y le sigue, una planeación del desarrollo, un riguroso análisis prospectivo de la economía “global”. Todo se calcula, se proyecta, se mide, de tal forma que toda acción emprendida para el fin de homogenizar sociedad entera, se vaya conectando en términos de tiempos, dinámicas y resultados.<hr/>Abstract. It is about a strategy whose core is the use of force to scale, in search of homogenizing social, political, economic values, and even spiritual models. So much so, that this use of violence or restructuring social pedagogy, which is based on terror, precedes it and follows it, a development planning, a rigorous prospective analysis of the “global” economy. Everything is calculated, projected, and measured, so that every action undertaken in order to homogenize society, as a whole, is linked in terms of times, dynamics, and results. <![CDATA[Forced Displacement and Women’s Empowerment: The Case of Picachos Dam in the Southern Region of Sinaloa, Mexico]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312017000200370&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen A través de la resistencia es posible dar un nuevo sentido a las representaciones sociales de género, creando relatos alternos a la victimización de comunidades desplazadas. El objetivo es exponer un caso de empoderamiento femenino, como respuesta a la experiencia del desplazamiento forzado. Es la historia de San Marcos en el municipio de Mazatlán, al sur del estado de Sinaloa, México. Uno de los seis pueblos inundados por la presa Picachos, cuya construcción a partir de 2006 detonó un largo conflicto entre comuneros y gobierno estatal.<hr/>Abstract Through resistance it is possible to give a new sense to social gender representations, creating alternative accounts to the victimization of displaced communities. The objective is to present a Women’s Empowerment case, as a response to the forced displacement experience. This is the history of San Marcos in the Municipality of Mazatlan, in the south of the State of Sinaloa, Mexico. One of the six flooded towns by Picachos Dam, whose building as of 2006, triggered a long conflict between commoners and the state government. <![CDATA[“Social management” techniques of populations impacted by hydropower station projects as a government tool]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312017000200387&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El presente artículo analiza las técnicas y prácticas de la “gestión social” en la construcción de proyectos hidroeléctricos, como elementos de un dispositivo de gobierno para fijar las condiciones favorables a la expansión del sector. Este es un tipo de dispositivo compuesto por formas de visibilidad, enunciación, poder y subjetividad. La información empírica fue recopilada en 2014 mediante trabajo etnográfico con las poblaciones impactadas por el proyecto Hidroeléctrico Porce III, construido en Antioquia-Colombia en la década de 2000. Este abordaje permitió la desnaturalización de esas técnicas y prácticas, para situarlas en una lógica más amplia de expansión del capital, donde la autogestión de los afectados juega un papel central.<hr/>Abstract This article analyzes the techniques and practices of “social management” in the construction of hydroelectric projects, which is a governmental mechanism to set the favorable conditions concerning the expansion of the sector. This is a type of mechanism made up visibility, declaration, power, and subjectivity. The empirical data was collected in 2014, through ethnographic work with the populations impacted by the Porce III Hydroelectric Power Station Project, which was built in Antioquia, Colombia, in the decade of the 2000s. This approach let the denaturalization of those techniques and practices, in order for them to be located in a wider logic of capital growth, where self- management of those affected plays a key role. <![CDATA[Indigenous Resistance and Territoriality in the Southern Region of the State of Tolima]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312017000200413&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Arqueológicamente se diagnostica las luchas indígenas por el territorio en el sur del Tolima; genealógicamente, se analizan formas de resistencia emergentes, especialmente, del «Gran Resguardo de Ortega y Chaparral», como prácticas y formas discursivas fundadas en reivindicaciones de Manuel Quintín Lame, que propiciaron la conformación de un movimiento social. Como metodologías, la arqueología describe y muestra lo efectivamente dicho por Quintín Lame y sus difusores; la genealogía permite análisis críticos, alternativos -no autorizados, ilegítimos- de múltiples fuerzas que atraviesan y tensionan los discursos, para visibilizar aquello que tendenciosamente se procura que no sea visto, por los implicados en el hecho.<hr/>Abstract Archaeologically, diagnosed indigenous struggles for territory in the south of Tolima are diagnosed; genealogically, emerging forms of resistance, especially, those of the “Great Ortega and Chaparral Indigenous Reservation,” are analyzed as practices and discursive forms based on the claims of Manuel Quintin Lame, which encouraged the formation of a movement social. As methodologies, archaeology describes and shows what was actually said by Quintin Lame and their disseminators. Genealogy allows unauthorized, illegitimate critical, alternative, analyses- of multiple forces, which cross and strain speeches in order to make visible that which is tendentiously sought not to be seen, by those involved in the fact. <![CDATA[Armed Conflict Setup as of Entry into Operation of Colombia Plan]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312017000200427&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El conflicto armado en Colombia en el Siglo XXI no puede entenderse independientemente del Plan Colombia, en este sentido este acuerdo de cooperación se ha transformado, con sus pros y contras, en elemento central del conflicto en el país, abriendo la puerta a que haya un papel más activo de la comunidad internacional en el mismo. La cooperación militar internacional ha jugado un papel en el conflicto armado interno colombiano<hr/>Abstract The armed conflict in Colombia in the 21st century cannot be understood independently of the Colombia Plan. In this sense, this cooperation agreement has become, with its pros and cons, a key element of the conflict in the country, opening the door to have a more active role of the international community in it. International military cooperation has played a role in the Colombian internal armed conflict. <![CDATA[Normalization without Transition. Territorial Dimension of the Peace Process in the Transitional Village Zones of Normalization (ZVTN) of Sierra de la Macarena]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312017000200441&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En la Sierra de la Macarena se ubican tres de las 26 Zonas Veredales Transitorias de Normalización (ZVTN), dispuestas en los acuerdos de la Habana como lugares para concretar el cese bilateral y definitivo de hostilidades. Las Zonas han supuesto el espacio para el desarme y reincorporación a la vida civil de los combatientes de las FARC- EP. Una de tales Zonas se encuentra en inmediaciones de los llanos del Yarí en el poblado de Playa Rica. La historia de este territorio da cuenta de los conflictos propios de la colonización del piedemonte amazónico y de los impactos de la guerra civil. La adecuación de la Zona Veredal ha significado para las comunidades de la región la posibilidad de hallar cierta presencia del estado central que, sin su tradicional carácter contrainsurgente, ha sido objeto de crecientes movilizaciones sociales. Sin embargo, la incapacidad institucional para reconocer la historia organizativa y social de El Yarí, el pesado aparato burocrático que ralentiza la implementación de los acuerdos, así como los vacíos de poder que la disidencia de la guerrilla pretende copar, han implicado que en la Zona Veredal confluya un escenario social de normalización sin transición.<hr/>Abstract In the Sierra de la Macarena 3 out of the 26 Transitional Village Zones of Normalization (ZVTN) are located, as it was arranged in the agreements of Havana as places to put an end to bilateral and definitive cessation of hostilities. The Zones have represented a space for disarmament and reintegration into the civilian life of the combatants of FARC - EP. One of such zones is located in the immediate vicinity of Yari plains, in the town of Playa Rica. The history of this area provides the conflicts of colonization of the Amazon Foothill and the impacts of the civil war. The adequacy of the Village Zone, for the communities of the region, has meant the possibility of finding some presence of the central State that, without its traditional counterinsurgency character, has been the subject of growing social mobilizations. However, the institutional inability to recognize the organizational and social history of the El Yari, the heavy bureaucratic apparatus that slows down the implementation of the agreements, as well as the power vacuum that the dissidence of the guerrilla aims to copy, have implied that in the Village Zone merge a social scenario of normalization without transition. <![CDATA[Unarmed Everyday Lives: The Invisible Challenge of Territorial Transitions: An Open Window to Transitional Village Zones of Normalization in the Peace Process with FARC-EP]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312017000200462&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El modelo de justicia transicional discutido en La Habana y su marcado énfasis judicial, relegó la consideración de procesos locales de transición social y comunitaria. Con ello los acuerdos omitieron la complejidad que ha tenido la dimensión territorial de la guerra y las lógicas cotidianas a que esta ha dado lugar que -más allá de las hostilidades y sus impactos humanitarios- se expresan en distintas prácticas y relaciones sociales construidas entre insurgencia, estado y comunidades campesinas. La instalación de las Zonas Veredales Transitorias de Normalización como instancia y lugar para concretar el fin del conflicto armado ha supuesto una muestra de la manera como se irán transformando las cotidianidades construidas en el marco de la guerra. Las Zonas Veredales suponen, pues, la primera experiencia en la forma como han de ser superadas las cotidianidades armadas, una tarea que en este artículo defino como “retos invisibles” (en el sentido que no aparecen en contempladas en los acuerdos) que para las comunidades, estado e insurgencia suponen la cuota inicial de la construcción de una paz estable y duradera en los territorios. En este artículo presento un panorama etnográfico de los aún incipientes procesos de transformación de las cotidianidades armadas a las desarmadas en las distintas ZVTN.<hr/>Abstract The model of transitional justice, which was discussed in Havana and its strong judicial emphasis, relegated the consideration of local social and community transition processes. Thus, these agreements omitted the complexity that the territorial dimension of the war has had and the everyday logic to which this has given rise that - apart from the hostilities and their humanitarian impacts - are expressed in various practices and social relations built among the insurgency, the State, and rural communities. The installation of Transitional Village Zones of Normalization as an instance and place in order to define the end of the armed conflict, has required a sign of the way how everyday lives, which were built within the framework of war, will be transformed. These villages then, pose, the first experience in the way how armed everyday lives have to be overcome, a task, which is defined as "invisible challenges" in this article (in the sense that they are not provided in the agreements), which for the communities, the State and the insurgency are the initial fee for the construction of a stable and lasting peace in the territories. In this article, an ethnographic overview of even incipient processes of transformation of armed everyday lives to unarmed everyday lives in the different ZVTN is presented. <![CDATA[Proposal of Space Model for Land Assessment and Management for the Incorporation of Units of Territorial Planning and Management (UPGT) to the Colombian Post-Conflict]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312017000200472&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Para aportar en la construcción de una paz duradera se necesita darle continuidad a los procesos gubernamentales representados por los propios actores que han de conformar los nuevos territorios y democráticamente establecer desde el gobierno nacional las reglas claras en la ocupación de los mismos. Es así que, se proyectan posibles actuaciones como escenarios desde la incorporación de los entre otros, lo que supone un reto en la articulación urbano - rural que se realiza a través de las Unidades de Planificación y Gestión Territorial (UPGT)<hr/>Abstract In order to contribute to the construction of a lasting peace, it is necessary to give continuity to governmental processes represented by the real players themselves, who have to constitute the new territories, and democratically, from the national government, to establish clear rules in their occupation. So that possible actions as scenarios are projected as the result of the incorporation of Instruments and Tools for Land Planning and Management, among others, which becomes a challenge in the urban-rural articulation, which takes place through the Units of Planning and Territorial Management (UPGT) <![CDATA[Memoir of Armed Conflict in Bucaramanga: An Analysis of Research Experience from Victims’ Voices]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312017000200497&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La relación del conflicto armado interno colombiano y el Área Metropolitana de Bucaramanga (Colombia), dentro de los estudios históricos de esta ciudad, es todavía una tarea pendiente. En este orden, es necesario complejizar los abordajes actuales en los estudios respecto a identidades, referentes, marcos y expresiones de la memoria en contextos de prolongado conflicto armado como es el caso de Colombia. Así mismo, es importante señalar nuevas posibilidades de investigación en lo referente a las relaciones de dicho conflicto armado persistente y la configuración de dichos referentes, marcos y expresiones de la memoria<hr/>Abstract The relationship of the Colombian internal armed conflict and the Metropolitan Area of Bucaramanga, Colombia, within the historical studies of this city, is still a pending task. In this order, it is necessary that current studies regarding identities, relating approaches, frameworks, and expressions of memory, in contexts of prolonged armed conflict as in the case of Colombia, can be made more complex. Likewise, it is important to point out new possibilities of research regarding the relations of the persistent armed conflict and the configuration of related sayings, frames of reference, and expressions of memory. <![CDATA[Armed Conflict Victims in the City of Medellin: An Aesthetic Interpretation of Political Participation]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312017000200513&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La configuración de perfomancias ligadas a la práctica del plantón, como escenario de participación pública alude por un lado, a la función trágica del teatro al exponer como fenómeno político las desapariciones forzosas y el cuestionamiento del tipo de sociedad y valores que se construyen a su alrededor; así mismo, visibiliza una estética colectiva basada en lo afectivo como envoltura destinada a generar evocaciones emocionales en la esfera pública, y de esta manera ampliar el eco participativo de la organización que incide en la sociedad configurando la posibilidad de una sabiduría política, toda vez que expone la visión trágica de develar los sentidos de las historias singulares de cada familia; es lo que se evidencia en la compresión de los sentidos y significados que la Organización Caminos de Esperanza -Madres de la Candelaria - organización de madres víctimas del conflicto armado, en la ciudad de Medellín - Colombia.<hr/>Abstract The configuration of performance, linked to the practice of the sit-in, as the scenario for public participation, refers on the one hand, to the tragic theatre function by exposing as a political phenomenon, the enforced disappearances and the questioning of the kind of society and values, which are built around it. It also makes visible a collective aesthetic based on the affective as a cover aimed at generating emotional evocations in the public sphere and thus, expand the participatory echo of the organization, which influences society, setting up the possibility of a political wisdom, since it exposes the tragic vision of revealing the senses of the unique stories of each family, this is what is made evident in the compression of the senses and meanings of “Roads of Hope Organization” - The Mothers of La Candelaria,” which is an organization of mothers of victims of the armed conflict, in the city of Medellín, Colombia. <![CDATA[Experience of the Methodological Process for the Design of Equal Opportunity Local Plans in the State of Santander, Colombia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312017000200534&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En el 2015 se llevó a cabo la territorialización de la Política Pública de Mujer y Equidad de Géneros en 18 municipios del departamento de Santander, Colombia. Buscaba llevar las decisiones políticas pactadas por el gobierno departamental a sus municipios, las relacionadas con la protección de los derechos humanos de las mujeres y al logro de la equidad entre los géneros como parte de la gestión pública. El objetivo que pretende este artículo es presentar el proceso metodológico llevado a cabo para el diseño de planes locales de igualdad de oportunidades.<hr/>Abstract In 2015, the territorialization of the public policy on women and gender equality was held in 18 municipalities in the State of Santander, Colombia. It aimed at bringing political decisions agreed by the state government to its municipalities, those related to women’s human rights protection and the achievement of gender equity as part of public management. The goal of this article is to present the methodological process carried out for the design of local equal opportunities plans. <![CDATA[Emotional Intelligence and Fifth-Grade Learners’ Learning Process at a Nationalized State Educational Institution]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312017000200545&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Determinar la relación entre la inteligencia emocional y el proceso de aprendizaje de los estudiantes del grado quinto de primaria de la Institución Educativa Departamental Nacionalizada sede La Carrera del Municipio de Paime (Cundinamarca - Colombia), permitió constatar y generar discusión sobre la relación existente entre la inteligencia emocional y el aprendizaje de los estudiantes del Grado Quinto, allí se constata que a mayor acompañamiento y fortalecimiento de la inteligencia emocional tanto en el ámbito escolar como en el familiar y social, es mayor el desenvolvimiento del estudiante en el proceso de aprendizaje.<hr/>Abstract The fact of determining the relationship between emotional intelligence and fifth-grade learners’ learning process at the Nationalized State Educational Institution at the La Carrera branch in the Municipality of Paime, Cundinamarca, Colombia, allowed to verify and to generate discussion on the relationship between emotional intelligence and fifth-grade learners’ learning. There, it can be noted that the greater the support and the strengthening of emotional intelligence are, both in the school ambiance and in the family and society, the greater the learner’s learning process development is. <![CDATA[Psychosocial Features of Teacher’s Role in B-Learning Modality at Universidad Militar Nueva Granada]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312017000200556&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Los cambios en la educación superior vienen en parte precedidos por el impacto de las tecnologías de la información y la comunicación, cuya incidencia se refleja en el cambio de roles del docente. Por consiguiente, en las modalidades b-learning se tiene que los docentes adquieren nuevos papeles, producto de la influencia social en el quehacer profesional desde las instituciones educativas y la sociedad en general. De lo anterior, se articula el enfoque de las representaciones sociales para caracterizar el conjunto de pensamientos cotidianos de los docentes de la Facultad de Estudios a Distancia, encontrando que los roles de facilitador, guía y acompañante adquieren preponderancia en la acción pedagógica del docente a manera de aspectos centrales de la representación.<hr/>Abstract Changes in higher education come in part preceded by the impact of the technologies of information and communication, whose incidence is reflected in the change of teacher’s roles. Therefore, in b-learning modalities teachers must acquire new roles, which are the product of social influence in professional activities from educational institutions and society, in general. Otherwise, the approach of social representations to characterize the set of everyday thoughts of teachers in the Faculty of Distance Studies is articulated, finding out that the roles of a facilitator, a guide, and a companion acquire significance in the pedagogical action of the teaching as a way of key aspects of the representation. <![CDATA[The Promotion of Public Schools in the Province of Antioquia in the Early Years of the Republican Life (1819-1828) Colombia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312017000200574&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Durante los primeros años de vida republicana, el gobierno colombiano afrontó los retos de cobertura y financiación de las escuelas públicas de primeras letras en la provincia de Antioquia en medio de un ambiente social, económico y político adverso. Estos propósitos sucedieron en una etapa de transición en la cual era evidente el choque de mentalidades entre los principios pregonados por el antiguo régimen español y los principios liberales. Este proyecto se enmarcaba dentro de una apuesta política que tenía como objetivo cimentar las bases de una República y formar ciudadanos dispuestos a impulsar el progreso de esta región.<hr/>Abstract During the first years of Republican life, the Colombian government faced the challenges of coverage and funding of public schools of first letters in the Province of Antioquia, in the midst of an adverse social, economic, and political environment. These purposes took place in a period of transition in which the clash of mentalities between the principles made by the former Spanish regime and liberal principles was evident. This project was framed within a political premise, which was intended to lay the foundations of a Republic and to form citizens willing to promote the progress of this region.