Scielo RSS <![CDATA[El Ágora U.S.B.]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=1657-803120200002&lang=en vol. 20 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[The University and Its Role in the Civilizational Crisis]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312020000200012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Hemos de resignificar el papel de la Universidad hoy ante esta profunda crisis civilizatoria; el punto de partida será lograr un acuerdo común para rescatarla y jamás permitir que sea ella una correa de transmisión de un modelo económico, político y social negador del sujeto, despojador y colonial; por el contrario, potenciarla como eje de las transformaciones esenciales que hoy la vida y los seres humanos necesitamos.<hr/>Abstract We must re-signify the role of the University today in the face of this profound civilizational crisis. The starting point will be to reach a common agreement in order to rescue it and never allow it to be a transmission belt of an economic, political, and social model, a denier of the subject, stripper and colonial. On the contrary, to enhance it as the axis of the essential transformations that today life and human beings need. <![CDATA[Knowledge of Entrepreneurs of Villanueva Casanare, Colombia, on ZOMAC Law]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312020000200020&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La normatividad colombiana plantea que las nuevas sociedades que desarrollen todo el proceso productivo en los municipios denominados Zonas más Afectadas por el Con flicto Armado (Zomac) tendrán beneficios tributarios durante 10 años, consistentes en tarifa progresiva del impuesto de renta a partir del 2017, que varía según el tamaño de la empresa que se obliga a cumplir con requisitos mínimos de inversión y generación de empleo o al pago parcial del impuesto de renta mediante la inversión directa en ejecu ción de proyectos de trascendencia social en las Zomac al obtener ingresos brutos igua les o superiores a treinta y tres mil seiscientos diez (33.610) unidades de valor tributario (UVT). Se realizó un estudio de tipo descriptivo con enfoque mixto (cuantitativo-cuali tativo) para la caracterización de los empresarios, determinar el conocimiento y nivel de acogimiento a la normatividad, aplicándose un cuestionario a los empresarios y una entrevista semiestructurada a personal de los entes municipales y gubernamentales sobre el conocimiento y divulgación sobre lo reglamentado por la ley para las Zomac, permitiendo esclarecer la realidad en la aplicación normativa que plantea incentivos tri butarios para cerrar las brechas de desigualdad socioeconómica en las Zomac.<hr/>Abstract Colombian regulations state that new companies that develop the entire production process in municipalities called Zones Most Affected by Armed Conflict (ZOMAC) will have tax benefits for 10 years. They will consist of progressive rate of income tax from 2017, which varies depending on the size of the company that is required to meet mi nimum investment and employment generation requirements or partial payment of income tax through direct investment in execution projects of social significance in the ZOMAC, by obtaining gross income equal to or greater than thirty-three thousand six hundred and ten (33,610) Tax Value Unit. A descriptive type study was carried out with a mixed (quantitative-qualitative) approach to the characterization of entrepreneurs, determine knowledge and level of adherence to regulations, applying a questionnaire to entrepreneurs and a semi-structured interview with staff of municipal and govern ment authorities on knowledge and disclosure of what is regulated by law for ZOMACs, allowing to clarify the reality in the normative application that raises tax incentives to close gaps in socio-economic inequality in the ZOMAC. <![CDATA[From Pressure Group to Political Actor: Peace Infrastructures and Maturity of the Conflict in Colombia.]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312020000200037&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Las infraestructuras de paz, desde su génesis en la administración de Belisario Be tancur, en Colombia, han sido grupos de presión de carácter privado y mixto en me nor medida, que están en una constante lucha por constituirse como un actor políti co con un grado mayor de institucionalización, valiéndose de la movilización social de manera pacífica. Estos grupos de presión a diferencia de los partidos, solo pre tenden influir el sistema político. Se concluye que las infraestructuras de paz, han transitado de ser un grupo de presión a un actor político con participación directa y necesidades puntuales en el posconflicto.<hr/>Abstract Peace infrastructure, from its onset under Belisario Betancur’s term, in Colombia, has been pressure groups of a private and mixed nature to a lesser extent, which are in a constant struggle to establish themselves as a political actor with a greater degree of institutionalization, by using social mobilization peacefully. These groups of pressure, unlike parties, are only intended to influence the political system. It is concluded that peace infrastructure has gone from being a pressure group to a poli tical actor with direct participation and timely needs in the post-conflict. <![CDATA[Visions of Peace of the Municipal Peace Council: A Medellín Case (2016-2019)]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312020000200057&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El Consejo Municipal de Paz (Conpaz) de la ciudad de Medellín, parte de la arquitectura institucional para la paz en Colombia, se configura como un espacio novedoso en el que confluyen diversas visiones de paz y de ciudad, diversidad que genera ten siones. Dichas concepciones parten de reconocer la diferencia entre vivir en paz en la ciudad y vivir en paz en el campo, aceptando en gran medida los acuerdos firmados entre las Farc y el Gobierno, y sus miradas de Paz están asociadas al concepto particu lar de desarrollo, ciudad, orientación religiosa, experiencias sectoriales individuales y colectivas. Es importante tejer dichos elementos para encontrar mínimos comunes que den cuenta de un concepto base común de Paz Urbana que, permita fortalecer la representatividad, la participación incidente y un accionar que impacte de manera adecuada, la toma de decisiones de ciudad.<hr/>Abstract The Medellín’s Municipal Council of Peace (ConPaz), which is part of the institutional architecture for peace in Colombia, is configured as a novel space in which di fferent visions of peace and city converge, diversity that generates tensions. These conceptions start from recognizing the difference of living in peace in the city and living in peace in the countryside, largely accepting the agreements signed between FARC and the Government, and their views of Peace are associated with the particular concept of development, city, religious orientation, individual, and collective sectoral experiences. It is important to weave these elements to find common mini mums, which account for a common ground concept of Urban Peace, which allows to strengthen representativeness, incident participation, and an action that adequately impacts, city decision-making. <![CDATA[Emotions in the Resistance and Defense of the Territory in Guamocó, Colombia.]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312020000200073&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En medio de la confrontación armada entre guerrillas y paramilitares en la región de Guamocó (Colombia), entre 1998 y 2006, las comunidades se organizaron para resistir y permanecer en el territorio. Este artículo busca comprender las acciones de resistencia organizada desarrolladas por las comunidades campesinas y mineras, es pecíficamente las Juntas de Acción Comunal (JAC) y la Asociación de Hermandades Agroecológicas y Mineras de Guamocó (AHERAMIGUA), las estrategias que fueron movilizadas por estas organizaciones sociales para vencer el miedo frente a los ar mados y esa construcción del nosotros colectivo y del territorio como identidad.<hr/>Abstract Amid the armed confrontation among guerrillas and paramilitaries in the Guamocó region (1998-2006) Colombia, communities organized to resist and to remain in the territory. This article seeks to understand the organized resistance actions develo ped by peasant and mining communities, specifically the Community Action Boards (JAC) and the Association of Agroecological and Mining Brotherhoods of Guamocó (AHERAMIGUA), the strategies, which were mobilized by these social organizations in order to overcome fear against the armed and that construction of the collective and territory as an identity. <![CDATA[Territorial Reorganization of Daily Life and Moral Reparation Processes After Damage: a Three-Case Study in the Eastern Region of Antioquia, Colombia.]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312020000200088&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Al investigar las dificultades inherentes a los procesos de reorganización territorial tras el impacto del daño asociado al conflicto armado, se identifican cuestiones im portantes para entender cómo las personas intentan recuperar la vida cotidiana cuan do no cuentan plenamente con ayuda del Estado. Me refiero a la restauración de los lazos morales necesarios para la organización colectiva y la defensa de los territorios. Este artículo analiza cómo inciden las emociones en la capacidad de las comunidades para organizarse colectivamente; y las dificultades de los mecanismos estatales de reparación en tres localidades del oriente antioqueño.<hr/>Abstract By investigating the difficulties inherent to territorial reorganization processes fo llowing the impact of the damage associated with armed conflict, important issues to understand how people try to recover daily life when they do not fully receive State aid are identified. I am referring to the restoration of the moral ties necessary for collec tive organization and the defense of territories. This article discusses how emotions affect communities' ability to organize collectively; and the difficulties of State repa ration mechanisms, in three locations, in the Eastern Region of Antioquia. <![CDATA[Social Imaginaries about Gender-Based Violence of Inhabitants of a Rural Community in the State of Huila, Colombia.]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312020000200102&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El uso de lenguajes sexistas y discriminatorios hacia la mujer, sobre todo en los roles desempeñados por el hombre y la mujer en el hogar, hacen parte de los imaginarios que en la comunidad de la Vereda Belén del municipio de Isnos (Huila) se evidencian sobre las violencias de género; además, se observó la emergencia de ciertos imagina rios radicales construidos desde la familia, a partir de experiencias y vivencias perso nales con sus padres como modelos de crianza.<hr/>Abstract: The use of sexist language, which is discriminatory towards women, especially in the roles played by men and women, at home, are part of the imaginaries that in the com munity of Belén Village, in the Municipality Isnos, Huila, about gender-based violence is made evident. Besides, the emergence of certain radical imaginaries built from the family, based on personal experiences, and experiences with their parents, as parenting models, was observed. <![CDATA[Depressive Symptoms and Cognitive Functioning of Senior Citizens in the Reintegration Process (PPRM) in Colombia.]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312020000200118&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Algunas personas en procesos de reintegración mayores (PPRM) que participaron en la guerra presentan alteraciones mentales explicadas por el largo tiempo desescola rizados y las situaciones vividas, que le disminuyen la posibilidad de acceso al campo laboral y a la sociedad, el funcionamiento cognitivo alterado fue más prevalente en personas sin educación formal, sin pareja o vivir en familias no funcionales. Entre los factores demográficos de las PPRM que aumentan la probabilidad de tener un sínto ma depresivo fue pertenecer al sexo masculino, tener más de 65 años, no contar con apoyo de una pareja y disminuye esta probabilidad si se cuenta con algún grado de escolaridad. De los factores familiares y sociales que se analizaron, solo se encontró que vivir con una familia no funcional aumenta el riesgo de sufrir síntomas depre sivos. Por lo que se requiere acompañamiento para la aceptación de su proceso de envejecimiento, el aprovechamiento de experiencias y el ejercicio de la ciudadanía.<hr/>Abstract Some Senior Citizens in Reintegration Processes (PPRM), who participated in war have mental disturbances explained by the long de-schooling and living situations, which decrease the possibility of accessing the workforce and society. Altered cognitive func tioning was more prevalent in people without formal education, without a partner, or living in non-functional families. Among the PPRM demographic factors of PPRM, which increase the likelihood of having a depressive symptom was belonging to the male sex, being over 65 years old, not having support from a partner. This likelihood decreases if there is any degree of schooling. Among the family and social factors discussed, only living with a non-functional family was found to increase the risk of depressive symptoms. Thus, accompaniment is required for the acceptance of their aging process, the use of experiences, and the exercise of citizenship. <![CDATA[Violation of the Physical Integrity of the Elderly: Prevalence of Abuse and Related Factors.]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312020000200129&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El envejecimiento poblacional que experimenta actualmente América Latina trae consigo retos para la sociedad, como la prevención de la vulneración a los derechos humanos y libertades de las personas mayores y la eliminación de todas las formas de maltrato. La prevalencia de maltrato físico a personas mayores fue de 4,1%. Se presentó principalmente en mujeres, personas sin pareja y con ingreso económico. Además, fue más prevalente en personas mayores con riesgo de depresión, ante cedentes de pensamientos suicidas, insatisfacción con la salud y que convivían con familias disfuncionales. Los hallazgos de esta investigación muestran como las re laciones familiares pueden ser un factor clave a la hora de abordar la problemática del maltrato; además, las graves repercusiones que generan estos hechos sobre la víctima, como afectaciones no solo a la salud física sino también mental.<hr/>Abstract The ageing population currently experienced by Latin America brings with it cha llenges for society, such as the prevention of human rights violation and freedoms of the elderly, and the elimination of all forms of abuse. The prevalence of physical abuse for the elderly was 4.1%. It was mainly presented in women, people without a partner, and with financial income. In addition, it was more prevalent in older people at risk of depression, a history of suicidal thoughts, dissatisfaction with health, and living with dysfunctional families. The findings of this research show how family re lationships can be a key factor in addressing the problem of abuse. In addition, the serious impact of these facts on the victim, such as affectations not only to physical health, but also to mental health. <![CDATA[The Impact of Vocational Training from the Faculty of Education in the Eastern Campus at the University of Antioquia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312020000200140&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La descentralización educativa, proyectada mediante la oferta localizada y pertinente al territorio, cuenta con poca información respecto al impacto que se ha logrado después de tres décadas de presencia de la universidad en la región del Oriente Antioqueño. Este artículo presenta los resultados del estudio realizado con 91 egresados de la Facultad de Educación, el cual valoró las transformaciones que la educación superior generó en sus trayectorias de vida y, a través de estas experiencias, en los territorios a los que pertenecen, encontrando que se favoreció significativamente la acumulación de capitales para el desarrollo de los sujetos y el territorio.<hr/>Abstract Educational decentralization, which is projected through the localized and relevant offer to the territory, has little information regarding the impact achieved after three decades of the university's presence, in the Eastern Region of Antioquia. This article presents the results of the study carried out with 91 graduates of the Faculty of Education, which valued the transformations that higher education generated in their life trajectories and, through these experiences, in the territories to which they belong, finding that the accumulation of capital for the development of subjects and territory was significantly favored. <![CDATA[Colombia's Education Entrepreneurship Policy and its Impact on Access to Employment for the Young People]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312020000200158&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La política colombiana de emprendimiento en educación sobre el acceso al empleo de los jóvenes egresados de educación media, traducida en la denominada forma ción técnica en el ámbito de la educación, cumple su propósito de adiestrar a los es tudiantes en determinadas competencias laborales específicas, pero no su objetivo de mejorar la calidad de vida y ampliar las potencialidades de los estudiantes frente a su proyecto de vida y no ha tenido un impacto favorable sobre las posibilidades de acceso al empleo de los jóvenes.<hr/>Abstract Colombia's education entrepreneurship policy on access to employment for young middle-educated graduates, translated into so-called technical training in the field of education, fulfils its purpose of training students in certain specific job competen cies. However, it does not fulfill their objective of improving life quality and expan ding students' potentials regarding their life project, and it has not had a favorable impact on the possibilities of access to employment of young people. <![CDATA[The University as a Manager of Local Development Processes and Network Strengthening: The Experience of Community Intervention in Cali, Colombia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312020000200172&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Se pueden reconocer que estrategias como el “Centro Integral de Promoción de De rechos-Sol de Oriente” de la Universidad Cooperativa de Colombia seccional Cali, la Agencia para la Reincorporación y Normalización (ARN) y la Fundación para la orientación Familiar (FUNOF), posibilitan la promoción de un desarrollo social comunitario que se avoca por promover mejores formas de socialización y vínculos que permitan la construcción de un tejido social promotor de la salud mental. Así mismo, las estrategias de intervención que se orientan a la idea-propuesta de la cultura ciudadana como ‘Formula’ se han hecho populares y se le adjudican variados logros, entre estos el trabajo por la convivencia en medio de un país profundamente desigual y polarizado, impactado por violencias que se entrelazan.<hr/>Abstract Today, it can be recognized that strategies, such as the "Integral Center for the Promotion of Rights" at Universidad Cooperativa de Colombia, Cali campus -, the Agency for Reinstatement and Standardization and Family Guidance Foundation (FUNOF), enable the promotion of a community social development, whose aim is to promote better forms of socialization and links that allow the construction of a social fabric, by promoting mental health. Likewise, intervention strategies, which focus on the idea-proposal of citizen culture as a 'Formula' have become popular, and they have been awarded various achievements, by including work for coexistence, in the midst of a deeply unequal and polarized country, impacted by intertwining violence. <![CDATA[Minor Offenders and Educational Processes: Qualitative Analysis from the Perspective of Actors, in Santander, Colombia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312020000200190&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El Sistema de Responsabilidad Penal para Adolescentes (SRPA) en Colombia es un sistema penal diferenciado fundamentado en la resocialización, restitución de de rechos e inclusión educativa. Este artículo analiza los procesos de educación de la Fundación Hogares Claret, operario del SRPA en Santander. Es de resaltar que, el proceso educativo requiere un modelo pedagógico propio acorde al perfil de los jóvenes, así como la revisión de los criterios de selección y la calidad de los profesores y las instituciones educativas.<hr/>Abstract The Criminal Responsibility System for Adolescents (SRPA) in Colombia is a diffe rentiated criminal system based on resocialization, restitution of rights, and educa tional inclusion. This article discusses the education processes at the Hogares Claret Foundation, operator of SRPA, in Santander. It should be noted that the educational process requires its own pedagogical model according to the profile of young people, as well as the revision of the selection criteria and the quality of teachers and educational institutions. <![CDATA[Dialogue as a Collective Practice for Social Reconciliation]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312020000200204&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En este artículo se presentan las narrativas emergentes en torno al conflicto armado y la reconciliación social, resultantes de un proceso de diálogo entre distintos actores sociales, incluidas víctimas y excombatientes, llevado a cabo en Samaná (Caldas). El diseño metodológico utilizó la herramienta de Diálogo Público para cumplir simultáneamente propósitos de investigación y acción, y el análisis del discurso para identificar las posiciones discursivas de los participantes frente al conflicto y sus actores, y comprender los movimientos que los enunciados evidencian a partir de la experiencia en el diálogo. Los hallazgos revelan una narrativa de polarización en la que predominan los estereotipos al comienzo del diálogo y una transformación hacia una narrativa de reconocimiento del otro, lo que permite concluir que el diálogo, como práctica colectiva, promueve la reconciliación social.<hr/>Abstract This article presents emerging narratives around armed conflict and social reconciliation, resulting from a process of dialogue among different social actors, by including victims and ex-combatants, carried out, in Samaná, Caldas. The methodological design used the Public Dialogue tool to simultaneously fulfill research and action purposes and discourse analysis in order to identify the discursive positions of participants regarding conflict and their actors, and to understand the movements that statements demonstrate from experience in dialogue. The findings reveal a polariza tion narrative in which stereotypes predominate at the beginning of dialogue and a transformation towards a narrative of recognition of the other, which makes it possible to conclude that dialogue, as a collective practice, promotes social reconciliation. <![CDATA[Dynamic Border: Rural Urban Contrast on the Eastern Edge in Medellin, Colombia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312020000200219&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El límite de expansión urbana oriental de Medellín, Colombia, está dado por las zonas de protección ambiental y la frontera con el corregimiento de Santa Elena; sin embargo, esta delimitación es ambigua entre lo que se ha planteado en el Plan de Ordenamiento Territorial vigente y lo que se encuentra en la realidad: el barrio El Pacífico, último asentamiento de este borde se ha comenzado a expandir incluso, a la zona de protección y a los suelos de uso rural. Existe una clara distancia entre lo planteado y sentado en los instrumentos de planificación, con lo interpretado o percibido por la comunidad que habita el territorio en cuestión. Existe un contraste urbano rural dado por la dinámica que plantean los actores fronterizos.<hr/>Abstract The eastern urban expansion edge of Medellin, Colombia, is given by environmental protection zones and the border with the Santa Elena Village. However, this delimitation is ambiguous between what has been raised in the current Territorial Ordering Plan and what is in reality: The El Pacífico neighborhood. The last settlement of this border has even begun to expand to the protection zone and to rural-use soils. The re exists a clear distance between what is raised and what is seated in the planning instruments, with what is interpreted or perceived by the community, who inhabits the territory in question. There is a rural urban contrast given by the dynamics posed by bordering actors. <![CDATA[P2P Reflection and Logic Circles: A Didactic Alternative to MOOC Colonization]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312020000200236&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En la era digital, es importante transitar hacia una Educación Popular Transmedia. El concepto es una articulación entre la tradición histórica latinoamericana iniciada por Paulo Freire y el reconocimiento de la categoría Transmedia de Scolari (2018) como la más adecuada para definir el conjunto de saberes implicados en la vivencia activa en comunidades híbridas virtuales/análogas. En este orden, la estrategia implementa da desde el modo de enseñanza online y la constitución de comunidad del Instituto de Pensamiento y Cultura en América Latina (Ipecal) se constituye en una apuesta esencial y de sentido.<hr/>Abstract In the digital age, it is important to move towards a Transmedia People's Education. The concept is an articulation between the Latin American historical tradition, initia ted by Paulo Freire, and the recognition of the Transmedia category by Scolari (2018) as the most suitable one to define the set of knowledge involved in the active expe rience in virtual/analog hybrid communities. In this order, the strategy implemented from the online teaching mode and the community constitution of the Institute of Thought and Culture in Latin America (Ipecal) is an essential and meaningful com mitment. <![CDATA[On Doctors, Piaches, and Quacks: A Particular History of the Persecution, Expropriation, and Transculturation of Pre-Hispanic Medicine in the Viceroyalty of the New Kingdom of Granada during the Conquest and the Colony]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312020000200246&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Los procesos que se llevaron a cabo luego del contacto de los pueblos originarios con el conquistador español, en términos de saberes médicos en el territorio conocido como Virreinato de Nueva Granada, influyeron en las relaciones de conquistador-conquistado en procesos como la estigmatización y persecución de saberes ancestrales, las diversas formas de transculturación y el proceso de expropiación de algunos elementos de la cultura prehispánica.<hr/>Abstract The processes that took place after the contact of the original peoples with the Spa nish conqueror, in terms of medical knowledge, in the territory known as the Viceroyalty of New Granada, influenced the relations of conqueror-conquered in processes, such as the stigmatization and persecution of ancestral knowledge, the various forms of transculturation, and the expropriation process of some elements of pre-His panic culture. <![CDATA[The Reconfiguration of Public Sphere in Latin America: an analytic approach from subordinated citizenship]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312020000200259&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La democracia se ha constituido en uno de los temas de gran interés y debate para las ciencias sociales, en particular para el campo de la sociología política en América Latina. El trayecto histórico que ha tenido la esfera de lo público se ha convertido en un espacio epistémico encargado de reconfigurar las relaciones sociopolíticas que existen entre la ciudadanía y el Estado en el marco de los procesos endógenos/exógenos que constituyen la democracia en su concepción de lo público. Así pues, el propósito del presente artículo consiste en realizar un breve análisis sobre la discusión de la democracia en el marco del imaginario de los grupos subalternos que ejercen una mirada crítica sobre los procesos hegemónicos fomentados por los grupos dominantes, los cuales instituyen un modelo propio de la democracia moderna/liberal que está en función de un orden político en el plano vertical que genera actores marginados en la región.<hr/>Abstract Democracy has become one of the topics of great interest and debate for the social sciences, in particular, for the field of political sociology in Latin America. The historical journey, which has taken the public sphere has become an epistemic space responsible for reshaping the socio-political relations that exist between citizens and the state within the framework of the endogenous/exogenous processes, which constitute democracy in its conception of the public. Thus, the purpose of this article is to carry out a brief analysis of the discussion of democracy within the framework of the imaginary of junior groups that exercise a critical view of the hegemonic proces ses fostered by dominant groups, which institute a model typical of modern/liberal democracy, which is based on a political order at the vertical level generated by marginalized actors in the region. <![CDATA[Human Rights and Peace in Dispute: A Critical Reading in Relational Code]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312020000200272&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Pese a la consolidación de teorías y perspectivas críticas en las discusiones contemporáneas en materia de derechos humanos, estas siguen en gran medida limitadas a la esfera jurídico-normativa y ligadas a la narrativa occidental hegemónica del liberalismo, negando el contenido relacional de los derechos humanos y su proceso constante de reconstrucción a partir de la interacción de los sujetos que son titulares de esos derechos. Una perspectiva crítica de los derechos humanos debe apuntar a desmontar, entre otras, la idea de que los derechos humanos se constituyen de manera exclusiva por los Estados, y que son estos los únicos llamados a su respeto y garantía.<hr/>Abstract Despite the consolidation of critical theories and perspectives in contemporary human rights discussions, these remain largely limited to the legal-normative sphere and linked to the hegemonic Western narrative of liberalism, denying the relational content of human rights and its constant process of reconstruction from the interaction of subjects, who hold those rights. A critical perspective on human rights should aim to dismantle, among others, the idea that human rights are constituted exclusively by States, and that they are the only calls for their respect and guarantee. <![CDATA[Reflections on Ethics of Research in Colombia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312020000200283&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Se reflexiona en torno al diseño normativo que regula la investigación en Colombia y las prácticas de los investigadores desde un enfoque ético, abordando asuntos pro blemáticos en las ciencias de la salud, las ciencias sociales y las disciplinas ambien tales, para concluir que se necesita fortalecer el control del Estado en estos temas, la actualización de la normatividad y una mayor formación de los investigadores y miembros de Comités de Ética en investigación, especialmente en: la protección de los participantes, el cuidado de los animales, los conflictos de interés, el manejo de comunidades y de grupos vulnerables, los protocolos comunitarios, el consentimien to informado, la consulta previa, el cuidado de la biodiversidad y el acceso a recursos genéticos.<hr/>Abstract This paper reflects on the normative design, which regulates research in Colombia and the practices of researchers from an ethical approach, by addressing critical issues in the health sciences, social sciences, and environmental disciplines, to conclude that it is necessary to strengthen state control in these issues, the updating of the regulations and greater training of researchers and members of Ethics Committees in research , especially in the protection of participants, animal care, conflicts of interest, the management of communities, and vulnerable groups, community pro tocols, informed consent, prior consultation, biodiversity care, and access to genetic resources. <![CDATA[Religiosity and Brain: Neuropsychological Functions in Believers]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312020000200298&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La neuropsicología de la religión permite una apertura científica a la explicación del fenómeno religioso y su impacto en el psiquismo, el presente documento intenta una reflexión que da cuenta de esa estrecha relación e influencia que ejerce la práctica religiosa en la salud mental y en el desarrollo de funciones neuropsicológicas en las personas. Dicha relación, se fortalece con los descubrimientos contemporáneos de la neurociencia cognitiva y la antropobiología.<hr/>Abstract Neuropsychology of religion allows a scientific openness to the explanation of the religious phenomenon, and its impact on psychism. This document attempts a re flection, which gives an account of this close relationship, and influence exerted by religious practice on mental health and the development of neuropsychological functions in people. This relationship is strengthened by contemporary discoveries of cognitive neuroscience and anthropology. <![CDATA[The Role of Truth Commissions in Transition Processes: Approaching a State of the Art]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-80312020000200306&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La justicia transicional ofrece mecanismos para garantizar la verdad, la justicia, la reparación y la no repetición a las víctimas de abusos contra los derechos humanos perpetrados durante regímenes dictatoriales y conflictos armados. Se trata de un marco jurídico que ha cobrado auge desde las últimas décadas del siglo veinte y, particularmente en Colombia, se ha constituido en una herramienta para afrontar los períodos posteriores a las negociaciones con grupos armados ilegales en los últimos veinte años. Así lo corrobora, entre otras, la presente revisión de 129 estudios y debates sobre experiencias de Comisiones de la Verdad entre 1997 y 2019.<hr/>Abstract Transitional justice provides mechanisms to ensure truth, justice, reparation, and non-repetition to victims of human rights abuses perpetrated during dictatorial re gimes and armed conflict. It is a legal framework, which has boomed since the last decades of the twentieth century and, particularly, in Colombia, has become a tool to deal with post-negotiation periods with illegal armed groups over the past twenty years. This is borne out, among others, by this review of 129 studies and discussions on the experiences of Truth Commissions between 1997 and 2019.