Scielo RSS <![CDATA[Civilizar Ciencias Sociales y Humanas]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=1657-895320220001&lang=en vol. 22 num. 42 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[Hardship theory during the pandemic: Is it a bridge between lex mercatoria and human rights]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-89532022000100101&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En el derecho contractual internacional se ha reconocido la teoría de la imprevisión como un componente de la llamada lex mercatoria, a partir de su inclusión en diferentes textos normativos. Sin embargo, a pesar de su amplio reconocimiento doctrinal, con anterioridad a la pandemia la teoría de la imprevisión había encontrado pocos escenarios de aplicación práctica en tribunales nacionales e internacionales. Los amplios efectos y desafíos que en materia contractual ha planteado el covid-19 generan un escenario propicio para que la teoría de la imprevisión se convierta en una de las principales herramientas del derecho privado y de la lex mercatoria para alcanzar soluciones de justicia, solidarismo y garantía de los derechos humanos a los afectados, en sus relaciones negociales, con la pandemia. Este artículo aborda esta problemática analizando el potencial que la teoría de la imprevisión tiene en época de pospandemia para convertirse en puente de diálogo entre la lex mercatoria y los derechos humanos, para avanzar en la superación del fraccionamiento que ha existido entre ambos regímenes.<hr/>Abstract In international contract law, the hardship theory has been recognized as a component of the so-called lex mercatoria, based on its inclusion in different normative texts. However, despite its wide doctrinal recognition, before the pandemic hardship theory had few scenarios of practical application in national and international courts. The enormous effects and challenges that COVID-19 has posed in contractual-related matters have generated a favorable scenario for making of this theory one of the main tools for private law and lex mercatoria to generate justice solutions and solidarity, as well as to ensure the respect of human rights for citizens whose business relationships were affected during the pandemic. This paper addresses this problem by analyzing the potential of hardship theory for building bridges between lex mercatoria and human rights in the post-pandemic era, which could assist in overcoming the long-lasting division between both regimes. <![CDATA[Quarantine: Consumption experiences and coping strategies of insular and continental Colombian inhabitants]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-89532022000100102&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En Colombia, por causa de la pandemia del covid-19, las personas estuvieron en aislamiento estricto entre marzo y septiembre de 2020, lo que obligó a las familias a desarrollar en casa todas las actividades de la vida cotidiana. En este contexto, los cambios en el consumo y las estrategias de afrontamiento aparecen como temas de interés por sus implicaciones en la salud y el bienestar de las personas. En esta situación también es pertinente tener en cuenta que Colombia tiene dos zonas territoriales marcadas: la continental y la isleña, compuesta por el archipiélago de San Andrés, Providencia y Santa Catalina. La continental, a pesar de la diversidad entre regiones, mantiene patrones comunes y la isleña, una fuerte particularidad cultural tanto en su estructura social como en su población raizal. Objetivo: conocer las diferencias entre un grupo de colombianos, hombres y mujeres, continentales e isleños, en su vivencia de la cuarentena según los cambios en el consumo y las estrategias de afrontamiento. Metodología: estudio cuantitativo de tipo descriptivo, transversal, mediante cuestionario en línea. Participaron 1252 hombres y mujeres colombianos, mayores de 18 años, residentes en Colombia en la zona continental e isleña. Resultados: los isleños consumieron más alimentos y medicamentos que los continentales, y estos consumieron más bebidas alcohólicas y realizaron más compras por internet. Los hombres consumieron más bebidas alcohólicas, cigarrillo y sustancias psicoactivas, y las mujeres más medicamentos. Los isleños utilizaron más estrategias de afrontamiento, como acudir a apoyo intrafamiliar, apoyo profesional, actividades espirituales y de ocio. Las mujeres acudieron más que los hombres a la participación en actividades espirituales como estrategia de afrontamiento. Conclusiones: durante el confinamiento por el covid-19, las personas vivieron muchas circunstancias particulares que jamás habían vivido; por esta razón, tuvieron que acudir a estrategias de afrontamiento centradas en la búsqueda de apoyo en otras personas y en la ejecución de actividades que les ayudaran a sentirse aliviados mental y emocionalmente.<hr/>Abstract In Colombia, due to the COVID-19 pandemic, people were in strict confinement between March and September 2020, which forced families to perform all their daily life activities at home. Within this context, the changes in consumption and coping strategies are topics of interest because of their implications on human health and wellbeing. Colombia has two main territorial zones: a continental platform and a group of islands in the Caribbean, composed of the archipelago of San Andres, Providencia and Santa Catalina. The continental zone, despite the diversity between regions, has common patters, while the insular territory has a strong cultural particularity bot in its social structure and regarding its Raizal population. Based on this reality, our research seeks to identify the differences between a Colombian group of people from the continental and island territories regarding the changes in their consumption habits and coping strategies during the quarantine due to COVID-19. Methodologically, this is a quantitative descriptive study, with the participation of 1,252 Colombian men and women, all of them above 18 years and residents of the continental or island zones of the country. According to our results, insular inhabitants consumed more food and medicines than those from the mainland, who, in turn, consumed more alcoholic beverages and made more online purchases. Men consumed more alcoholic beverages, cigarettes, and psychoactive substances, while women consumed more medications. As for coping strategies, people from the island territory sought for family and professional support and relied on spiritual and leisure activities. Women engaged in spiritual activities as a coping strategy more than men. During the COVID-19 lockdown, people experienced circumstances they had never experienced. For this reason, they had to resort to coping strategies focused on finding support in people and executing activities that helped them feel relieved mentally and emotionally. <![CDATA[Global governance of access to water and sanitation: An approach from the theory of Regime Complexes]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-89532022000100103&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El propósito del presente artículo de reflexión teórica consiste en poner en evidencia el modo en el que puede representarse la problemática del agua y el saneamiento desde la perspectiva teórica de los complejos de regímenes. Específicamente, lo que se intentará indicar, mediante una metodología de investigación cualitativa, es si el presente caso de estudio opera como un régimen elemental dentro de un complejo de regímenes más amplio o si, en cambio, este representa un complejo de regímenes en sí mismo que involucra un solapamiento parcial de instituciones no jerárquicas. La relevancia del presente estudio de caso se manifiesta en la conjugación de las implicancias teóricas con las pragmáticas, puesto que se espera que la profundización del andamiaje conceptual de la teoría de los complejos de regímenes contribuya a sistematizar la operatividad de las instituciones multilaterales abocadas al agua y el saneamiento en la práctica. Como principal conclusión que debe ser considerada, se advierte que la materia del agua y el saneamiento, al detentar un rol transversal con importancia en múltiples dimensiones del desarrollo y al posicionarse como precondición básica para el cumplimiento de un amplio conjunto de derechos humanos, se ubica en una frontera porosa y de solapamiento de arreglos institucionales en el ámbito multilateral. En tal sentido, esta oscila, por una parte, entre ser considerada como una temática estrechamente vinculada con diversas áreas temáticas de la agenda global -que, por lo tanto, es inescindible de ellas-, y, por otra, representar un asunto que merece un tratamiento específico acorde con sus propias particularidades. Se argumenta que dichas consideraciones solamente pueden ser dilucidadas a partir de la aplicación del aparato conceptual de la teoría de los complejos de regímenes.<hr/>Abstract This theoretical reflection article seeks to highlight the way in which the problem of water and sanitation can be represented from the theoretical perspective of Regime Complexes. Specifically, through a qualitative research methodology, it will be indicated if the case study addressed operates as an elementary regime within a broader regime complex or whether, in turn, it represents a regime complex itself that involves an overlap of partial and non-hierarchical institutions. The relevance of this case study is manifested in the coupling of theoretical and pragmatic implications, since it is expected that deepening in the conceptual scaffolding of the theory of the Complexes of Regimes contributes to systematize the operation of multilateral institutions dedicated to water and sanitation in practice. As the main conclusion, it is noted that the water and sanitation issue is located in a blurry and overlapping border of institutional arrangements at the multilateral level, as it plays a transversal and important role within multiple dimensions of development and positions itself as a basic precondition for the fulfillment of a broad set of human rights. In this sense, water and sanitation oscillate, on the one hand, between being considered as a subject closely linked to various areas of issues on the global agenda -which therefore cannot be separated from their scope- and, on the other, representing a matter that deserves a specific treatment according to its own particularities. It is argued that these considerations can only be explained from the application of the conceptual apparatus of the Regime Complex theory. <![CDATA[Drinking water supply in the province of Buenos Aires, Argentina, during the pandemic]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-89532022000100104&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El presente trabajo tiene como objetivo analizar la provisión de agua potable en la provincia de Buenos Aires, en el marco de la pandemia del coronavirus. La provincia de Buenos Aires es la más importante en términos poblacionales de la República Argentina, y aunque tiene numerosas empresas que proveen el servicio de agua, existe en el territorio una notoria desigualdad en el acceso. El trabajo recurre a una investigación cualitativa que combina la sistematización y análisis de datos primarios recolectados mediante la observación documental, la realización de entrevistas en profundidad a informantes claves, datos secundarios estadísticos, y la legislación del sector. En el marco de la pandemia, las acciones preventivas establecidas por el Estado resaltaron la importancia de la disponibilidad de agua en los protocolos autorizados para la realización de distintas actividades sanitarias, productivas, educativas y recreativas. Se establecieron acciones que protegieron los derechos de los usuarios del servicio de agua, pero no se contempló la situación de la población bonaerense sin acceso al mismo.<hr/>Abstract This work seeks to analyze drinking water supply in the province of Buenos Aires during the coronavirus pandemic. Buenos Aires is the most important province in the Argentine Republic in terms of population, and although it has numerous companies providing the water supply service, there is a notorious inequality in the access to this resource in some parts of the territory. This work adopted a qualitative research approach that combines the systematization and analysis of primary data, collected through documentary observation and in-depth interviews to key informants, as well as secondary statistical data and information on the legislation of the sector. In the context of the pandemic, the preventive actions established by the Argentinian State emphasized the importance of water availability within the authorized protocols for the performance of different health, productive, educational, and recreational activities. However, despite the actions established for protecting the rights of water service users, the situation of the population without access to water in this province was not considered. <![CDATA[Digital skills by trainee teachers. Dimensions and components for their development]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-89532022000100105&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En la actualidad, los programas de formación de docentes están llamados a reflexionar de manera imperativa sobre la pertinencia del currículo y las prácticas pedagógicas de sus docentes en torno al desarrollo de competencias digitales, según los desafíos de la sociedad del conocimiento. En este contexto, el presente artículo de investigación pretende como objetivo determinar las dimensiones que promueven el desarrollo de las competencias digitales de los docentes en formación inicial. Corresponde a un estudio de campo, de tipo cuantitativo, realizado con un método de análisis descriptivo, que aplica como instrumento el cuestionario y el análisis factorial para determinar las variables. Los resultados se describen a partir de cuatro dimensiones que clasifican las competencias digitales: apropiación de las TIC (D1), metodología educativa a través de las TIC (D2), formación del profesorado en TIC (D3) y actitud ante las TIC (D4). Los resultados relacionan las dimensiones que enmarcan la sociedad del conocimiento y el nivel de competencia digital de los docentes en formación. Se aprecian de manera significativa los factores que evalúan la actitud favorable frente a las TIC y el compromiso para el desarrollo de buenas prácticas con la integración de la tecnología. Sin embargo, el colectivo de docentes expresa dificultades frente a los factores que se relacionan con la planeación e implementación metodológica de la evaluación con TIC, porque requieren de la articulación de la disciplina que enseñan con la aplicación de recursos TIC, lo cual transforma la práctica centrada en contenidos hacia prácticas que promueven la innovación y la formación en competencias.<hr/>Abstract Currently, teacher training programs are called to reflect on the relevance of their curriculum and the pedagogical practices deployed by teacher-trainers around the development of digital skills, according to the challenges posed by the knowledge society. In this context, this research article aims to determine the dimensions that promote the development of digital skills among teachers in initial training phases. This is a quantitative field study conducted through the descriptive analysis method, which applies a questionnaire and factorial analysis as instruments to determine the variables of interest. The results are described based on four dimensions that explain digital skills: ICT appropriation (D1), educational methodology through ICT (D2), teacher training in ICT (D3), and attitudes towards ICT (D4). Our findings relate the dimensions that frame the knowledge society and the level of digital competence of trainee teachers. The factors that evaluate the favorable attitude towards ICT and the commitment to the development of good practices with the integration of technology are significantly appreciated. However, participating teachers expressed their difficulties for addressing the factors related to the planning and methodological implementation of evaluation processes mediated by ICT, since these factors require the articulation of the knowledge they teach with the application of ICT resources, which transforms content-focused practice towards practices that promote innovation and skills training. <![CDATA[Artificial intelligence evidence: A proposal for evidence production from the perspective of scientific expert opinion in Colombia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-89532022000100106&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El presente artículo propone reglas probatorias para la producción de la prueba por inteligencia artificial dentro del proceso judicial colombiano a partir del dictamen pericial científico. Para ello, se elaboró una metodología cualitativa, jurídica, analítica de diseño bibliográfico-documental basado en fichas de análisis de fuentes secundarias (bibliografía, normativa y jurisprudencia) estudiadas desde la hermenéutica sistemática y teleológica. Se cuestionó la eficacia de los mensajes de datos frente a las necesidades de la prueba derivada de la máquina sapiente, se identificaron los elementos dogmáticos del dictamen pericial en Colombia a partir de los múltiples regímenes procesales y se caracterizó la pericia científica según la Ley 721 de 2001. Resultó que la normativa actual exige que la producción del porcentaje probabilístico derivado de la inteligencia artificial sea mediante un documento por mensaje de datos. A su vez, el fenómeno de la caja negra limita la valoración del juzgador, ya que no tiene certeza del fundamento teórico aplicado a la casuística en particular. No obstante, la estructura de la pericia científica permite que sea un experto en el tema quien garantice la cadena de custodia de la partícula digital y explique el funcionamiento de los algoritmos inteligentes y su aplicabilidad en el caso litigioso. Lo que garantiza que la contraparte ejerza su defensa práctica y el juzgador pueda aprehender brevemente los conocimientos tecnológicos y científicos mínimos para examinar la realidad fáctica que la prueba pretende evidenciar.<hr/>Abstract This article proposes a set of rules for evidence production through artificial intelligence methods within the Colombian judicial process based on the scientific expert opinion. For this purpose, we developed a qualitative, legal, and analytical methodology, under a bibliographic-documentary design based on secondary source analysis sheets (bibliography, regulations and jurisprudence) studied from systematic and teleological hermeneutics. The effectiveness of the data messages against the needs of the evidence derived from the sapient machine was questioned, besides identifying the dogmatic elements of the expert opinion in Colombia from the multiple procedural regimes and characterizing the scientific expertise according to Law 721 of 2001. Our findings show that current regulations on the subject require that the production of the probabilistic percentage derived from artificial intelligence must be granted through a document per data message. In turn, the “black box” phenomenon limits the assessment of the judging party, since there is not certainty on the theoretical foundation applied to each particular case. However, the structure of scientific expertise allows judges to become experts and ensure the chain of custody of the digital particle, as well as explain the operation of intelligent algorithms and their applicability in litigation cases. This makes possible that the counterpart exercises their practical defense, and the judge can briefly apprehend the minimum technological and scientific knowledge in order to examine the factual reality that the evidence intends to show. <![CDATA[Advantages and disadvantages of teleworking in South America in the face of the COVID-19 pandemic]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-89532022000100107&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El impacto de la pandemia por covid-19 en Sudamérica causó una gran emergencia en los sectores de salud, económico, social, familiar y de manera transcendental en el ámbito laboral, lo que convirtió al teletrabajo en una de las herramientas para atenuar la problemática. En este contexto, la investigación se planteó como objetivo identificar las ventajas y desventajas que ha tenido la implementación de este modo de trabajo en Sudamérica, desde los ámbitos jurídicos, tecnológicos y sociales. La metodología partió de una investigación documental, con alcance exploratorio, descriptiva y no experimental, donde se procedió a examinar las fuentes legislativas que regulan el teletrabajo en Sudamérica; del mismo modo, para los artículos científicos de revistas indexadas nacionales e internacionales que han tratado el tema de estudio, se utilizó la técnica de revisión bibliográfica en las bases de datos científicas. Ante la crisis que provocó el coronavirus, el teletrabajo constituyó una de las alternativas inmediatas para mantener las actividades laborales en muchos sectores económicos, aun cuando cada Estado en particular presentó desafíos o limitaciones para su adecuada implementación, empezando por su régimen jurídico. En Sudamérica fue la herramienta más viable para la prestación de servicios del sector público y privado, en efecto, su regulación jurídica presentó una importante evolución. Este modo de organización laboral todavía se mantiene y se ha fortalecido su implementación debido al avance de las tecnologías de la información y comunicación.<hr/>Abstract The COVID-19 pandemic in South America brought severe impacts in sectors such as health, economy, society, family, and -particularly noticeable- in the workplace, which made teleworking one of the tools to bridge gaps in this dimension. Within this setting, the present research was aimed at identifying the advantages and disadvantages in the implementation of teleworking across in South American countries, considering the associated legal, technological, and social aspects of this process. To do this, a methodology based on documentary analysis with an exploratory, descriptive, and non-experimental scope was adopted. Legislative sources that regulate teleworking in South America and national and international indexed scientific articles that address the subject of study were examined, deploying the bibliographic review technique in scientific databases. In the face of the crisis caused by coronavirus, teleworking became one of the immediate alternatives to maintain work activities in many economic sectors, even when each country tackled different challenges or limitations for its proper implementation due to their legal regime. In South America, teleworking was the most viable tool for public and private services provision, whose legal regulation showed a crucial development. This kind of labor arrangement is still strengthening its implementation due to the advancement of information and communication technologies. <![CDATA[Relationship between supervision or monitoring, empathy and aggressive behavior in school adolescents in Bogotá]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-89532022000100108&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El propósito de esta investigación consistió en analizar la relación entre la supervisión o monitoreo, la empatía y el comportamiento agresivo -verbal y físico- en adolescentes escolarizados de Bogotá. El estudio es de tipo descriptivo-correlacional de corte trasversal. La muestra estuvo conformada por 324 adolescentes escolarizados en la ciudad de Bogotá, con edades comprendidas entre los 11 a 18 años: 158 adolescentes de sexo femenino (48,76 %) y 166 de sexo masculino (51,24 %). Los resultados mostraron que la divulgación o comunicación espontánea de las actividades de los adolescentes hacia la madre se relaciona de manera inversa con el comportamiento agresivo, específicamente la agresión física en adolescentes de sexo masculino. Así mismo, se encontró que la empatía es la variable predictora con mayor peso en la aparición de la agresión física en adolescentes de sexo masculino; mientras que las variables independientes: comunicación abierta de papá, control parental de papá y empatía logran explicar el 24,6 % de la variabilidad de la agresión verbal en adolescentes mujeres.<hr/>Abstract The purpose of this research was to analyze the relationship between supervision or monitoring, empathy, and aggressive behavior - verbal and physical - in-school adolescents in Bogotá. The study is a cross-sectional correlational descriptive type. The sample consisted of 324 adolescents attending school in the city of Bogotá. 158 female adolescents (48.76%) and 166 males (51.24%), aged between 11 and 18 years. The results showed that the disclosure or spontaneous communication of adolescent activities towards the mother is inversely related to aggressive behavior, specifically physical aggression in male adolescents. Likewise, it was found that empathy is the predictor variable with the greatest weight in the appearance of physical aggression in male adolescents; while the independent variables: father's open communication, father's parental control, and empathy manage to explain 24.6% of the variability of verbal aggression in female adolescents. <![CDATA[Racism and discrimination in Afro-descendant communities in the Colombian South Pacific region]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-89532022000100109&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El artículo propone un acercamiento a los sentidos sociales y políticos del racismo y las desigualdades en las memorias de las comunidades afrodescendientes del municipio de Tumaco y del sur de la región del Pacífico de Colombia, entre el surgimiento del movimiento étnico-político de las comunidades negras en el Pacífico, a comienzos de los 90, y la llegada de actores armados y organizaciones del narcotráfico a inicios del siglo XXI. El abordaje, realizado desde una etnografía crítica, pone en diálogo testimonios de líderes locales con algunas prácticas excluyentes de los actores empresariales, sociales, institucionales y militares que llegaron al territorio. Se observa la persistencia de un racismo multidimensional que acentúa las condiciones de desigualdad social de estas comunidades.<hr/>Abstract This article proposes an approach to the social and political meanings of racism and inequalities in the memories of the Afro-descendant communities from the municipality of Tumaco -southern Colombia- in the period between the emergence of the ethnic-political movement of black communities in the Pacific (early 90s) and the arrival of armed actors and drug trafficking organizations (beginning of the XXI century). The theoretical approach adopted -critical ethnography- puts the testimonies of local leaders into dialogue with some exclusionary practices by the social actors who arrived to this the territory during the studied period. The persistence of a multidimensional racism that heightens the social inequality conditions of these communities is observed. <![CDATA[Research in social and educational contexts from the perspective of narrative methods]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-89532022000100110&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La consolidación de propuestas investigativas en el campo social y educativo necesita en la actualidad de procesos metodológicos que permitan adelantar dinámicas comprensivas de las cosmovisiones de la cotidianidad de los sujetos abordados en sus contextos, condición que exige la irrupción de la pregunta por la realidad desde la experiencia vivida. Ante ello, este artículo se plantea como objetivo indagar por los aportes de los métodos narrativos a dicha tarea. Para cumplir con esta meta, se presentan los resultados de una revisión sistemática de literatura sobre dicho problema. Al final, se dan a conocer los resultados sobre el interrogante por el sentido, la identidad, la fundamentación epistemológica y la incidencia de esta entrada metodológica en la investigación social, para luego enmarcarlo en el contexto propiamente educativo, de tal forma que se pueda concluir con la manifestación de las contribuciones de la indagación narrativa a la comprensión del mundo de la vida de una comunidad educativa.<hr/>Abstract The consolidation of research proposals in the social and educational field currently requires methodological processes that enable comprehensive dynamics of the worldviews of everyday life of the subjects addressed in their contexts. This condition requires the irruption of the question about reality from experience. Consequently, this article seeks to investigate the contributions of narrative methods to this task. To meet this goal, the results of a systematic literature review on the subject are presented. In the end, findings on the question of meaning, identity, epistemological foundation, and the incident of this methodological input in social research are disclosed, to later frame these insights into the educational context, in such a way that the manifestation of the contributions of narrative inquiry to the understanding of the world of life in an educational community can be clearly identified.