Scielo RSS <![CDATA[Universitas Psychologica]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=1657-926720090001&lang=es vol. 8 num. 1 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[<b>La Psicología en el dominio científico español a través del análisis de cocitacion de revistas</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672009000100001&lng=es&nrm=iso&tlng=es Con este estudio pretendemos conseguir una aproximación a la representación actual de la estructura intelectual de la Psicología en España, como dominio de conocimiento científico. Para ello, utilizamos el Análisis de Dominio como enfoque teórico que permite acoger el método bibliométrico más adecuado para desvelar la estructura intelectual de una disciplina; este método, denominado análisis de cocitación, está caracterizado por su objetividad y, en este caso, utiliza la revista como unidad de medida. Por tanto, la representación resultante nos permite hacer agrupaciones en conjuntos de revistas, según su similitud temática, consiguiendo así delimitar las diferentes líneas o frentes de investigación que conforman la estructura intelectual actual de la Psicología Española.<hr/>The intention in this article is to represent the ongoing intellectual structure of Psychology research (as domain of scientific knowledge) in Spain. To this end within the domain analysis the most suitable bibliometric method to reveal the intellectual structure of the discipline in Spain has been selected. This method is cocitation analysis, which is characterized by its objectivity, and in this case, with journals as the unit of measurement. Therefore the resulting representation permits us to group the journals according to the similarity of subject matter marked by the uses of Spanish researcher. This shows different research lines or fronts that shape the intellectual structure of Spanish Psychology. <![CDATA[<b>La validez discriminante como criterio de evaluación de escalas</b>: ¿teoría o estadística?]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672009000100002&lng=es&nrm=iso&tlng=es La validez discriminante es uno de los criterios habituales para evaluar las escalas de medida de constructos latentes en ciencias sociales. Este artículo muestra como se pueden obtener resultados contradictorios si se aplican diferentes procedimientos estadísticos, por lo que se recomienda evaluar de forma teórica la divergencia entre escalas que representan conceptos. De este modo, la validez de contenido actúa como criterio robusto frente a determinados análisis estadísticos basados en covarianzas.<hr/>Discriminant validity is one of the usual criteria for evaluating measurement scales that define latent constructs in social sciences. This article shows how different statistical procedures frequently used for accomplishing this aim can yield misleading results. Authors recommend a theoretical judgement about divergence among scales that are manifestation of latent concepts. Therefore, content validity represents a robust condition against certain covariance statistical based analysis. <![CDATA[<b>Sida en España e inmigración</b>: <b>análisis epidemiológico</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672009000100003&lng=es&nrm=iso&tlng=es El objetivo de este estudio descriptivo es analizar la situación actual del Virus de Inmunodeficiencia Humana/Síndrome de Inmunodeficiencia Adquirida [VIH/SIDA] en España, por comunidades autónomas. Para ello, se analizan los datos epidemiológicos de VIH y de sida en España, ajustados a las tasas de población y se comparan índices de prevalencia y la distribución por sexo, edad y vía de transmisión del sida en las comunidades autónomas españolas. Además, se presta especial atención a los inmigrantes como personas que pueden estar emitiendo conductas de riesgo para la infección por VIH/ sida. Los resultados muestran que las comunidades autónomas con índices de prevalencia más elevados son: Madrid, País Vasco, Baleares y Cataluña. Del total de infectados por el VIH/sida en España desde 1981, el 80,02% corresponde a hombres y, por grupos de edad, el más afectado es el de los que tienen entre 30 y 34 años. Aunque el número de casos de sida haya descendido en España desde la entrada de los tratamientos antirretrovira-les, debe prestarse atención a la epidemia y a algunos colectivos en mayor situación de riesgo, como son los inmigrantes.<hr/>The aim of this work was to analyze the current HIV/AIDS situation in Spain according to Spanish regions. Epidemiological HIV and AIDS Spanish data are analyzed and adjusted by population rates. Prevalence indexes and distribution by gender, age and way of transmission in the Spanish regions are compared. In addition, it is paid special attention to immigrant population as people who can take HIV/AIDS risk behaviors. Results revealed that the Spanish regions with the highest prevalence rates are Madrid, Basque Country, Balearic Islands and Catalonia. According to accumulate data since 1981 in Spain, AIDS percentage in males is 80.02% of the total of infected people. Respect to age, the highest percentage of people who live with AIDS takes place in persons who are between 30 and 34 years old. Despite of the decrease of AIDS cases in Spain since the introduction of highly active antiretroviral therapies (HAART), AIDS epidemic need more attention, specifically to some groups in higher risk situation, like immigrants. <![CDATA[<b>Características psicometricas de una escala para caracterizar el Sentido del Aprendizaje Escolar</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672009000100004&lng=es&nrm=iso&tlng=es En el contexto de la motivación escolar se sabe que la motivación que el alumno desarrolla hacia la tarea es insuficiente; es necesario también considerar el sentido que él le atribuye, específicamente a la actividad de aprender en la Escuela; y a través de esta información repensar el diseño didáctico. En este marco, hemos desarrollado un test, el SAE-Alumno, un instrumento que permite caracterizar el Sentido del Aprendizaje Escolar (SAE). La validación de este test se realizó sobre una muestra de 405 alumnos chilenos de ambos sexos de Sexto Básico (11 años) y Tercero Medio (16 años) de nivel socioeconómico bajo, medio y alto. Los resultados obtenidos en ambos niveles de escolarización en relación a la validez, fiabilidad y discriminación, muestran la capacidad del SAE-Alumno para caracterizar de manera adecuada el SAE y que junto a la utilidad en la investigación constituye una herramienta que puede dar a los profesores información potencialmente importante para la elaboración de sus dispositivos pedagógicos.<hr/>In the context of School Motivation, we know that taking the student's task motivation in consideration is not enough. It is also necessary to consider the meaning the student assigns to the specific task of learning at school, and to rethink didactic designs accordingly. To do so, we have developed a tool (SAS-student) that allows us to charactere the Meaning of School Learning. The instrument was validated with a sample of 405 Chilean students (male and female) of 6th elementary (11 years) and 5th high (16 years), from different Socioeconomic strata. The psychometric features of this tool show the same factorial structure in both levels, appropriate reliability coefficients and a high level of discrimination. These results support the construct validity and reliability of a test that is not only useful for research, but that also gives teachers potentially relevant information for their pedagogic planning. <![CDATA[<b>Evaluación del optimismo</b>: <b>un análisis preliminar del <i>Life Orientation Test </i>versión revisada (LOT-R) en población chilena</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672009000100005&lng=es&nrm=iso&tlng=es El optimismo disposicional ha sido investigado ampliamente en diferentes culturas, mostrando su utilidad como variable relacionada y predictora de importantes variables psicológicas y estados de salud. El presente estudio reporta las propiedades psicométricas preliminares del Life Orientation Test (LOT- R), en una muestra de 309 jóvenes universitarios con edades entre los 18 y 25 años, pertenecientes a la ciudad de Santiago de Chile. La estimación de la consistencia interna fue de 0.65. Del análisis factorial exploratorio surge una estructura bifactorial, alusiva a optimismo y pesimismo, que explica un 55.55% de la varianza. No se encuentra diferencia de medias entre hombres y mujeres. En términos generales la evidencia muestra la adecuación del LOT-R para su utilización en Chile.<hr/>The dispositional optimism has been researched widely in different cultures, proving its utility as a related variable and as a predictor of important psychological variables and states of health. The following study reports the preliminary psychometric properties of the Life Orientation Test (LOT- R), in a sample of 309 young university students with ages between 18 and 25 years, from Santiago of Chile. The estimation of the internal consistency was of 0,65. From the exploratory factorial analysis a two factors structure emerges, of optimism and pessimism, which explain a 55.55% of the variance. There are not significant sex differences between men and women. In general terms, evidence support the adequacy of the test for its use in Chile. <![CDATA[<b>Relación entre promedio escolar y tres indicadores de ansiedad en estudiantes de medicina</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672009000100006&lng=es&nrm=iso&tlng=es El ingreso a la universidad trae consigo cambios que pueden vulnerar la estabilidad emocional y afectar las probabilidades de éxito escolar. Con el fin de explorar la relación entre ansiedad y desempeño académico en estudiantes de Medicina, participaron, en este estudio, 81 estudiantes mexicanos, que se sometieron a tres tipos de evaluaciones (verbal, conductual y fisiológica), en una sesión. En tres fases de evaluación se emplearon la prueba Zung de ansiedad (Hernández-Pozo, Macías, Calleja, Cerezo & Del Valle, 2008), un listado de eventos recientes potencialmente estresantes, una prueba computarizada del paradigma emocional Stroop y un monitoreo fisiológico de tensión arterial y pulso antes y después de la tarea conductual. Se encontró una relación no lineal entre nivel de ansiedad y desempeño académico. Los resultados apoyan hallazgos previos, en el sentido de que niveles de ansiedad elevados están relacionados con el bajo desempeño académico. No hubo diferencias en ansiedad atribuibles al sexo.<hr/>Entering college is associated to changes that could challenge emotional stability and that might decrease the likelihood of academic success. With the aim of exploring the relationship between anxiety and academic performance of Medical students. 81 Mexican students participated in the study in a triple assessment session (Verbal, Behavioral, and Physiological). Instruments included the Zung Anxiety Text (Hernández-Pozo, Macías, Calleja, Cerezo & Del Valle, 2008), a list of potentially stressful events, a computerized task based on the Stroop emotional paradigm, and phyisiological monitoring of blood pressure and pulse before and after the behavioral task. A non-lineal relation between anxiety and academic performance was found. Results support previous findings pointing that high levels of anxiety are related to low academic performance. There was no difference in anxiety levels associated to gender. <![CDATA[<b>Relación entre esquemas maladaptativos tempranos y características de ansiedad y depresión en estudiantes universitarios</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672009000100007&lng=es&nrm=iso&tlng=es La ansiedad y la depresión constituyen importantes problemas de salud, dadas las altas tasas de prevalencia tanto en población normal como en población clínica. El presente estudio no experimental pretende identificar el perfil cognitivo mediante el modelo de los esquemas maladaptativos tempranos presentes en estudiantes de la Universidad Pontificia Bolivariana Bucaramanga-UPB, relacionados con las puntuaciones obtenidas en ansiedad y depresión; todo con el fin de aportar a la identificación de características cognitivas que puedan ayudar en la prevención de estos trastornos. Se evaluaron 259 estudiantes de psicología de primero a séptimo semestre de la UPB mediante los cuestionarios BDI, ST/DEP STAI y YSQ-L,. Los resultados no indican la presencia de esquemas diferenciales en función de la presencia de depresión Estado/Rasgo y de ansiedad Estado/Rasgo, lo cual podría sugerir, desde el paradigma dimensional, la presencia de cierto patrón cognitivo para un trastorno mixto de ansiedad y depresión. No obstante se sugiere realizar nuevos estudios con otras muestras, incluida población clínica.<hr/>Anxiety and depression are important health problems, because of the high prevalence rates in normal population and in clinical population. This non-experimental study intends to identify the cognitive profile, through the early maladaptive schemes in students from the Universidad Pontificia Bolivariana Bucaramanga, related with depression and anxiety scores. The goal is to contribute to the identification of cognitive characteristics that could help in the prevention of these disorders. 259 psychology students of the first seven semesters were evaluated by means from the following questionnaires: BDI, ST/DEP STAI and YSQ-L2. The results don't show the presence of specific schemes as a function of the presence of State/ Trait depression or State/Trait anxiety, which might suggest, through the dimensional paradigm, the presence of a cognitive pattern for an anxiety and depression mix disorder. It is suggested that further research should be carried out with other samples, including clinical population. <![CDATA[<b>Incidencia de la práctica de actividad física sobre la ansiedad y depresión en mujeres: perfiles de riesgo</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672009000100008&lng=es&nrm=iso&tlng=es La literatura científica indica que existe una relación positiva entre la realización de ejercicio físico y la mejora en diferentes aspectos psicológicos, como la ansiedad y la depresión. También algunas variables sociodemográficas parecen influir en esta relación y factores de tipo sociocultural pueden ser importantes. El presente estudio busca conocer la influencia de la práctica de actividad física sobre la ansiedad y la depresión, y determinar los perfiles de mayor riesgo en función de determinadas variables sociodemográficas (edad, nivel de estudios, ocupación e hijos). Participaron 200 mujeres del municipio de Cartagena, Murcia (España), con edades comprendidas entre 18 y 65 años. Los resultados muestran un perfil que caracteriza al grupo de mujeres más vulnerable a manifestar niveles mayores de ansiedad (mujer sedentaria, de entre 18 y 24 años o de más de 54, sin estudios o con estudios secundarios, estudiante, ama de casa o trabajadora por cuenta ajena, y sin hijos) y depresión (mujer sedentaria, de más de 54 años o entre 18 y 24, con estudios secundarios y ama de casa).<hr/>Scientific literature indicates that there is a positive relationship between exercise and the improvement of several psychological aspects such as anxiety and depression. Some sociodemographic variables also seem to be involved in this relationship, and socio-cultural factors can be important. This study intended to find out the influence of practicing physical activity on anxiety and depression and to determine the profiles at greater risk with regard to certain sociodemographic variables (age, level of studies, occupation, and children). Participants were 200 women from the city of Cartagena, Spain, between 18 and 65 years of age. Results show that the most vulnerable groups of women for suffering greater levels of anxiety and depression are characterized by the following profiles: anxiety (sedentary women, between 18-24 years of age or older than 54 years, who have not completed studies or those with secondary studies, housewives or those who work outside the home, and those without children) and depression (sedentary women, older than 54 years of age or between 18-24 years, those with secondary studies, and housewives). <![CDATA[<b>Ansiedad y depresión en pacientes con insuficiencia renal crónica en tratamiento de diálisis</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672009000100009&lng=es&nrm=iso&tlng=es El objeto de este estudio fue investigar los niveles de ansiedad y depresión en 30 pacientes (15 mujeres) de edades comprendidas entre 25 y 85 años (media: 53,67; DE: 15,83) con insuficiencia renal crónica en tratamiento de hemodiálisis. Como instrumentos se utilizaron: una entrevista semiestructurada para pacientes dializados, el Inventario de Depresión de Beck-II y el Inventario de Ansiedad Rasgo-Estado de Spielberger. El 56,7% de los participantes manifestó algún grado de depresión. Los niveles de ansiedad (estado y rasgo) correlacionaron positivamente con los de depresión. La ansiedad estado fue mayor en los enfermos renales crónicos de más edad y durante los primeros meses de hemodiálisis. El grado de depresión fue mayor en los pacientes sin actividad laboral y de edad superior a la media.<hr/>The aim of this study was to investigate the anxiety and depression levels in 30 patients (15 women) with chronic renal insufficiency and haemodialysis treatment, ages between 25 and 85 (mean: 53.67; DE: 15.83). A semistructured interview for dialysed patients, Beck's Depression Inventory-II and Spielberger's State-Trait Anxiety Inventory were used. 56.7% of participants manifested some degree of depression. Positives correlations were observed between state anxiety levels and depression scores; and between state and trait anxiety. State anxiety was higher on chronic renal patients of older age and during the first months of haemodialysis. Depression levels were higher on patients without work and on the older ones. <![CDATA[<b>Family Support and Mental Health in Mothers of Children in a Pediatric ICU</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672009000100010&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este estudo avaliou a percepção do suporte familiar e saúde mental em mães de crianças hospitalizadas em UTI Pediátrica (UTIP), por meio de quatro medidas, sendo duas durante a internação, uma após a alta do setor e outra um mês da alta hospitalar. Participaram 14 mães de crianças internadas na UTIP de um hospital-escola estadual do Brasil. Os instrumentos utilizados foram: roteiro de identificação, Inventário de Percepção de Suporte Familiar (IPSF) e Questionário de Saúde Geral (QSG). Os resultados sugeriram variação significante na saúde mental das mães nos quatro momentos, observando-se melhora até a alta hospitalar. O suporte familiar não variou nas medidas, portanto não se encontrou correlação entre saúde mental e suporte familiar.<hr/>This study assessed the perception of family support and mental health in mothers of children hospitalized in the Pediatric ICU (PICUs) through four measures, and two during the hospitalization, one after the high-sector and another one months of hospital discharge. Participated 14 mothers of children hospitalized in PICUs a hospital-school state of Brazil. The instruments used were: roadmap for identification, Inventory Perception of Family Support (IPSF) and General Health Questionnaire (GHQ). The results suggested significant variation in the mental health of mothers in the four moments, observing improvement to the hospital. Support family did not vary in the measures; therefore no correlation was found between mental health and family support. <![CDATA[<b>Psicología y salud pública</b>: tensiones, encuentros y desafíos]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672009000100011&lng=es&nrm=iso&tlng=es En este artículo se desarrollan algunas relaciones entre Psicología y Salud Pública. Se presentan las tensiones esenciales entre estos campos y las condiciones de interdisciplinariedad posibles que permitirían producir efectos benéficos en la salud de individuos y colectividades. Luego se describen los encuentros entre la Psicología de la Salud (de corte comportamental) y la corriente dominante de la Salud Pública (basada en una noción individualista de lo social y lo público), especialmente en las áreas de Promoción de la Salud y Prevención de la Enfermedad. Para finalizar, se proponen algunos desafíos a la Psicología Colombiana para avanzar en la integración con la Salud Pública en cinco escenarios: como campo del saber, de formación, de prácticas, de investigación y como comunidad científica y profesional. Se plantea la necesidad de desarrollar un enfoque renovado desde una Psicología de la Salud que construya nuevos modelos y abordajes de lo individual en relación con lo colectivo y lo público.<hr/>This paper shows the relationship between Psychology and Public Health. The main tensions among these fields and the possible interdisciplinary conditions that will allow the production of beneficial effects in individual and population health are presented. Then, the encounters between Health Psychology-with a behavioral approach-and the dominant current of Public Health -based on an individualistic notion of the social and public issues- are described, especially in the areas of Health Promotion and Disease Prevention. Finally, some challenges for Colombian Psychology in order to advance in the integration with the Public Health in five scenarios are presented: as a field of knowledge, education, practice, research and as a scientific and professional community. The principal challenge is to develop a renovated approach from Health Psychology, constructing new models and approaches of individuality in relation to collectivity. <![CDATA[<b>La Psicología Institucional en la Argentina</b>: un acercamiento a la práctica]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672009000100012&lng=es&nrm=iso&tlng=es En el presente trabajo se presentan los aspectos centrales de la labor que como psicólogos institucionales llevamos a cabo en las distintas organizaciones que nos consultan. La originalidad de la consulta que aquí se relata radica en la índole de la organización consultante: una comunidad religiosa. Hasta la fecha, la mayoría de las consultas solicitadas provenían de organizaciones del campo de la salud o la educación. La transmisión de la experiencia resulta fundamental y enriquecedora en el naciente campo de la Psicología Institucional ya que de esta manera se retroalimenta el terreno de la investigación-acción que proponemos para el abordaje del fenómeno de lo institucional.<hr/>The current work presents the main aspects of the labor we usually develop as institutional psychologists, which is required by different consultant organizations. The originality of this consult is based on the nature of the consultant organization: a religious community. Up to now, the lager number or the requested consults came from organizations within the education or health fields. The transmission of such experience becomes essential and enriching, bearing in mind the recent development of the Institutional Psychology field. Besides, this transmission makes possible a feedback process to the research-action scope proposed here for the institutional phenomenon approach. <![CDATA[<b>Estudio de caso acerca del significado de la formación ciudadana y su relación con las múltiples inteligencias en el ser humano</b>: <b>una aproximación desde la institución familiar y educativa en la ciudad de Barranquilla, Colombia</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672009000100013&lng=es&nrm=iso&tlng=es La socialización del individuo es uno de los principales desafíos en el desarrollo regional a corto, mediano y largo plazo, tan importante como la política, la economía y la ecología. Pieza clave en este proceso, es la formación de ciudadanía, que proporciona a la persona las herramientas en términos del saber y de los principios de convivencia que lo llevan a reconocerse como un ser social con derechos y deberes. Esta investigación, de modelo mixto, pretende describir los significados de la formación ciudadana construidos por un padre, su hija y un docente. Estos estudios de caso permiten a los actores desarrollar relatos desde los cuales se construyen dichos significados. En este trabajo se privilegia la técnica narrativa de Bruner, concepto fundante de "significado"; la búsqueda se complementa con el concepto de inteligencia de Gardner en su propuesta de las inteligencias múltiples.<hr/>Socialization of the individual is one of the main challenges in regional development, just as important as politics, economics and ecology; and a key component of this process is Citizen Formation, which provides people with knowledge and coexistence principles that lead them to recognize themselves as social beings, with rights and obligations in society. This mixed-model study aims to describe meanings attached to Citizen Formation by a father, his daughter, and a teacher. This case studies let actors develop narratives which they use to build the meaning of Citizen Formation. Bruner's narrative technique is privileged, with its foundational concept of "meaning". The search is complemented by the idea of "multiple intelligences" by Gardner. <![CDATA[<b>Influencia del estrés y el ánimo depresivo sobre la salud adolescente</b>: análisis concurrente y prospectivo]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672009000100014&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este estudio examinó las relaciones concurrentes y prospectivas entre los problemas de salud informados por adolescentes, y diversos factores emocionales, junto con las diferencias de género en dichas variables. Los participantes fueron 307 estudiantes de Concepción (Chile) con edades entre 14 y 19 años. Los problemas de salud presentaron relaciones concurrentes significativas con los eventos estresantes experimentados, el estrés percibido y el ánimo depresivo. Además el ánimo depresivo fue un predictor significativo de los problemas de salud medidos 11 meses después. Comparadas con los hombres, las mujeres informaron mayores problemas de salud y obtuvieron puntajes significativamente mayores en todas las variables consideradas, con la excepción del número de eventos estresantes. Se proponen diversos factores para explicar los resultados obtenidos<hr/>This study examined concurrent and prospective associations among adolescent's health problems and some emotional factors and to examine gender differences. Participants were 307 students, 14 to 19 years old, from Concepción (Chile). Results showed significant concurrent relationships of reported health problems with stressful events, perceived stress and depressed mood. In the prospective analysis depressed mood was a significant predictor of reported health problems 11 month later. Compared to males, adolescent females reported higher levels of health problems and also higher scores in the other variables, except in the number of stressful events. Diverse explanatory factors for obtained results are proposed. <![CDATA[El fenómeno del cliente leal como una relación social: un estudio con vendedores ambulantes de café en la ciudad de Ibagué]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672009000100015&lng=es&nrm=iso&tlng=es La investigación presenta la relación que se establece entre el Vendedor Ambulante de Café (VAC) y su cliente leal, considerando las categorías de análisis propuestas por la Teoría de las Relaciones Sociales de Michael Argyle. Se aplicó una entrevista sobre la relación VAC-cliente leal a 30 díadas y se registraron 183 interacciones VAC-cliente leal y 117 VAC-cliente esporádico. Se encontró que la relación comercial entre un VAC y su cliente leal es una relación social en tanto que evidencia los elementos constitutivos de una relación de esta naturaleza, bajo la perspectiva de Argyle. Así mismo, se observan coincidencias en las afirmaciones que sobre la interacción hacen los actores de la misma. Adicionalmente, se evidenció que el comportamiento del VAC es distinto en función del tipo de cliente al cual se dirige -leal o esporádico-.<hr/>The purpose of this research was to study the relationship established between an ambulant coffee salesman (ACSM) and his loyal client, in the frame of Michael Argyle's social relationships model. Thirty couples were interviewed about the ACSM and loyal clients relationship; also interactions among 183 ACSM - loyal clients and 117 ACSM - sporadic clients were registered. Our research found that the commercial relationship between an ACSM and his/her loyal client is a social relationship, taking into account that it brought evidence about the constitutive elements of a relationship of this nature under Argyle's perspective; and coincidences were observed in the declarations that the actors of the relationship made about it. Additionally, we found that the ACSM's behavior is different depending on the type of client that he/she is attending -loyal or sporadic-. <![CDATA[<b>Terapia narrativa en la co-construcción de la experiencia y el afrontamiento familiar en torno a la impresión diagnóstica de TDAH</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672009000100016&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este trabajo de investigación/intervención pretendió comprender la organización de la experiencia y el afrontamiento familiar en torno a la impresión diagnóstica de Trastorno por Déficit de Atención e Hiperactividad-TDAH, desde las narrativas construidas por el sistema en un contexto terapéutico. El diseño comprendió cuatro momentos y doce escenarios de intervención. Los resultados mostraron cómo las familias construyen narrativas dominantes de los síntomas manifiestos del niño desde las distinciones, prejuicios y creencias; y tienden a evidenciar coalición entre el niño y el cuidador, y culpabilización mutua entre los padres.<hr/>This investigation/intervention work sought to understand the organization of the experience and family coping in families dealing with a diagnostic impression of Attention Deficit and Hyperactivity Disorder (ADHD) from the narratives built by the system in a therapeutic context. The design understood four moments and twelve intervention scenarios. The results showed as the families they build narrative dominant of the boy's apparent symptoms from the distinctions, prejudices and beliefs, and they spread to evidence coalition between the child and the person in charge of the child and the guiltiness between parents. <![CDATA[Algunas consideraciones metapsicologicas acerca de la transferencia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672009000100017&lng=es&nrm=iso&tlng=es Se presenta una aproximación metapsicológica de la transferencia desde una conceptualización sobre las representaciones como unidades del psiquismo. La transferencia se origina por el esfuerzo de las investiduras libidinales insatisfechas, todavía activas en el inconsciente, que a través de un "falso enlace" permiten al proceso primario filtrarse inadvertidamente en el secundario y por ello una percepción actual se identifica con la representación-expectativa, convenciendo al sujeto de que con este nuevo objeto si se satisfará dicha investidura. La neurosis de transferencia es un pilar psicoanalítico pues sólo a través de ella se pueden hacer conscientes y actuales las mociones pulsionales inconscientes reprimidas, propias de la sexualidad infantil, y a partir de allí también será posible reanudar el desarrollo psicosexual detenido en los puntos de fijación.<hr/>This paper shows a metapsychological recreation of transference from a conceptualization of representations as the units of psychism. Transference has its origins in the effort of an unsatisfied libidinal investiture that continues to be active in the Unconscious, and which allows the primary process to inadvertently filter into the secondary process through a "false link". Therefore, a current perception becomes identified with the expectative representation, which makes the individual believe that this new person will satisfy the aforementioned investiture. Transference neurosis is a psychoanalytic pillar, since only through it may one consciously and currently have access the repressed unconscious drives, a feature of childhood sexuality, and restart the psychosexual development. <![CDATA[Humanización: hacia una educación crítica en Derechos Humanos]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672009000100018&lng=es&nrm=iso&tlng=es El propósito de este ensayo es problematizar las tres dimensiones fundamentales en la educación en Derechos Humanos, a saber: la dialogicidad, la alteridad y la juridicidad; no sin antes haber discutido unas condiciones éticas, políticas y jurídicas mínimas para una educación crítica. Concluye con unos presupuestos metodológicos para adelantar esta discusión.<hr/>The purpose of this article is to problematize the three fundamental dimensions of the human rights education: the dialogicity, the "Otherness" and the juridicity, having previously discussed minimum ethical, political and legal conditions for a critical education in human rights. The article ends with some methodological assumptions to continue this discussion and this type of education <![CDATA[Adquisición del responder bajo condiciones de reforzamiento demorado en programas temporales señalados]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672009000100019&lng=es&nrm=iso&tlng=es El estudio se diseñó con el propósito de evaluar los efectos de diferentes duraciones de demora de reforzamiento sobre la adquisición de la respuesta de presión de la palanca en ratas, empleando un programa definido temporalmente señalado. Manteniendo un ciclo T constante (64 s), para cada tres ratas se empleó una duración de demora de reforzamiento (8,24 y 56 s) que resultó de variar la posición temporal del subciclo Td al interior del ciclo T (intervalo Td-T). Se encontraron tasas de respuesta que variaron sistemáticamente en función de la duración del intervalo de demora. Los resultados se discuten atendiendo a la tasa de respuesta y a la efectividad del responder como medidas de adquisición.<hr/>A temporally defined schedule of delayed reinforcement was used to establish lever pressing by rats. A constant 8 s Td subinterval was introduced at different temporal locations into reinforcement cycle (64 s). The first response during Td produced reinforcement at the end of the cycle. Varying the temporal location of Td generated reinforcement delays of either 8 s, 24 s or 56 s. Three rats each were assigned to different delay duration. Response rates were considerably lower when Td was at the beginning of the cycle (56 s) than when the opportunity to respond was at the middle (24 s) and its end (8 s). The results are discussed focusing in the response rates and the convenience of responses per reinforcement proportion as an effectiveness acquisition measure. <![CDATA[Charles Darwin (1809-1882): su legado para la Psicología]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672009000100020&lng=es&nrm=iso&tlng=es Se celebra este año el bicentenario del nacimiento del científico inglés Charles Darwin, y con ese motivo se presenta un breve perfil de su vida y una caracterización crítica de su obra y de la duradera influencia de esta sobre la Psicología.<hr/>Amidst the celebration of the bicentennial of Charles Darwin's birth, a brief profile of his life is presented, along with a critical appraisal of his works and its long-lasting influence on Psychology.