Scielo RSS <![CDATA[Universitas Psychologica]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=1657-926720100001&lang=es vol. 9 num. 1 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[<b>Citación y dinámicas de la comunicación científica</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672010000100001&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[<b>El estudio de productividad académica de profesores universitarios a través de análisis factorial confirmatorio</b>: <b>el caso de psicología en Estados Unidos de América</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672010000100002&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este escrito presenta el uso de técnicas de Análisis Factorial Confirmatorio (CFA), como una nueva aproximación al problema de la medición de la producción académica de profesores universitarios. Para este propósito se usa como ejemplo ilustrativo el caso de la producción académica entre 19971998 de 513 profesores del área de psicología de universidades norteamericanas. A partir del análisis presentado es posible identificar tres variables latentes para describir la productividad de la muestra: tasa de producción individual, tasa de producción colectiva y probabilidad de inflación. Los resultados sugieren la necesidad de aproximaciones novedosas a las políticas de medición y fomento de la producción académica, orientadas no sólo a aumentar las tasas de producción, sino a disminuir la probabilidad de inflación.<hr/>The article proposes the use of Confirmatory Factor Analysis techniques as a new approach to the measurement problem of faculty productivity. For this purpose, the author uses an analysis of scholarly productivity with data of 513 professors in the field of psychology in North America, between 1997 and 1998. Based on this analysis it is possible to identify three latent variables that describe the productivity of the sample: one factor that captures the inflation of all the observed variables, one factor that measures individual productivity and a factor that measures the joint productivity of faculty members. The findings suggest the need of novel approaches to policies for measurement and support of faculty productivity. These policies should be oriented not only to increase the productivity rates but also to decrease the probability of inflation. <![CDATA[<b>Internacionalidad de las revistas de psicología multidisciplinar editadas en iberoamérica e incluidas en la Web of Science</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672010000100003&lng=es&nrm=iso&tlng=es Las revistas internacionales se consideran más prestigiosas y de mayor calidad que las nacionales, aunque su significado no se había establecido hasta hace poco. Es más, el criterio de internacionalidad se utiliza para tomar importantes decisiones como por ejemplo en la evaluación del personal docente, universidades, programas de doctorado etc., aún sin conocer su significado exacto. Por tanto, el presente estudio utiliza los criterios de internacionalidad establecidos en una encuesta a más de 16.000 científicos de todo el mundo, para la elaboración de un Índice de Internacionalidad de las revistas de psicología multidisciplinar incluidas en la Web of Science. Los resultados demuestran que la revista con mayor nivel de internacionalidad es la Revista Latinoamericana de Psicología, seguida por The Spanish Journal of Psychology, Psicothema y Universitas Psychologica. Todas las revistas cumplen con los criterios de internacionalidad y el estudio proporciona resultados de gran relevancia para potenciarla.<hr/>International journals are considered more prestigious and with more quality than national ones, although the meaning of this had not been established until recently. Moreover, internationality has been used as a criterion to make important decisions, for example to assess the performance of scientists, universities, doctoral degree programs, and so on, without knowing the exact meaning of internationality. Thus, the current study uses the criteria of internationality established by a survey on more than 16,000 scientists from all over the world to create an Internationality Index of multidisciplinary psychology journals published in Ibero-America and included in the Web of Science. Results show that the most international journal is Revista Latinoamericana de Psicología, followed by The Spanish Journal of Psychology, Psicothema and Universitas Psychologica. All the journals fulfill the criteria for internationality and the study provides very important results which will allow its increase. <![CDATA[<b>Perdón y resolución de conflictos en relaciones cercanas</b>: <b>efectos intra y entre parejas</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672010000100004&lng=es&nrm=iso&tlng=es Do forgiveness and conflict tactics (compromise, aggression, and avoidance) in response to conflicts instigated by a romantic partner's offence uniquely predict effective arguing and relationship quality? Using 92 Italian couples we tested a mediational model in which each partner's responses to conflict predicted both partners' perceived effective arguing that, in turn, predicted their own relationship quality. For both men and women, negative responses to conflict (unforgiveness, aggression, and avoidance) overlapped and jointly predicted self-reported and partner-reported relationship quality, directly and indirectly via effective arguing. Positive responses investigated (benevolence and compromise) did not overlap for either men or women. Men's positive responses to conflict uniquely predicted self-reported and partner-reported relationship quality via effective arguing, whereas women's positive responses did not predict them independently of their male partner's tactics.<hr/>¿Sirven las tácticas de perdón y conflicto (compromiso, agresión y evitación) en respuesta a conflictos propiciados por un miembro de la pareja, como predictores únicos y efectivos de las conversaciones y la calidad de las relaciones? Con 92 parejas italianas se probó un modelo mediacional en el cual las respuestas de cada compañero al conflicto predecía las conversaciones efectivas, que a su vez predecían la calidad de la relación. Para hombres y mujeres, las respuestas negativas al conflicto (no perdonar, agredir y evitar) se traslaparon y predijeron la calidad de la relación reportada por ellos mismos y por sus parejas, directa e indirectamente a través de la conversación efectiva. Las respuestas positivas investigadas (benevolencia y compromiso) no se traslaparon ni para hombres ni para mujeres. Las respuestas positivas de los hombres al conflicto predijeron la calidad de la relación reportada por ellos y por sus parejas. <![CDATA[<b>¿Por qué tienen éxito y fracasan las personas con poder y sin poder? </b><b>Poder y atribuciones de control</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672010000100005&lng=es&nrm=iso&tlng=es El objetivo principal de la presente investigación es analizar el impacto del poder en las atribuciones causales; concretamente, se analizan las que realiza el observador ante el éxito y el fracaso de personas que difieren en el poder que poseen en su trabajo. Los resultados muestran que tanto los éxitos como los fracasos de las personas con alto poder, se explican mediante atribuciones controlables internas, específicamente, refiriéndose al esfuerzo de persona poderosa. Sin embargo, la explicación de los resultados logrados por personas con bajo poder presenta un patrón diferente. Mientras que el éxito se atribuye al esfuerzo del subordinado, el fracaso, a su poca habilidad. Los resultados se analizan en relación con hallazgos anteriores y a su implicación en el mantenimiento del statu quo.<hr/>The main goal of this research is to analyze the impact of power in the causal attribution. More especifically, we analyze the attributions made by the observer about people's success and failure who differ in the power that they have in their workplace. Results show that both the success and failure obtained by people with high power are explained by controlable, internal attributions, specifically, referring to the effort made by the powerful person. However, the explanation of the outcomes achieved by people with low power show a different pattern. While the success is attributed to the subordinate's effort, the failure is attributed to his or her low skill. The results were analyzed in relation to previous findings and their involvement in maintaining the status quo. <![CDATA[<b>Evaluación de la potencia explicativa de los grafos de redes sociales clandestinas con UciNet y NetDraw</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672010000100006&lng=es&nrm=iso&tlng=es El objetivo del presente trabajo es evaluar la potencia explicativa de la visualización de las representaciones generadas mediante gráficas de redes sociales. Para ello se analizan los grafos obtenidos con la aplicación de las herramientas de software UciNet y NetDraw, teniendo en cuenta una serie de principios para su interpretación efectiva. Se estudian las características internas de las principales redes "yihadistas" que se han formado y que han actuado en España. Esto es, se indaga analíticamente el grado de relevancia de la interacción social de los actores durante su militancia y las características e implicaciones de su estructura en red.<hr/>The aim of this paper is to assess the explanatory power of graphic representation by visualization of social networks. We analyze outcomes generated by the software tool UciNet and NetDraw, in order to explain networks outcomes using principles for effective interpretation of graphs. The internal characteristics of the major "jihadist" groups formed in Spain, are taken into consideration/account for analysis in the present paper. Our study examines the relevance of social interaction during "jihadist" militancy and the characteristics and implications of structure within a network. <![CDATA[<b>El impacto de la cultura nacional sobre la cultura organizacional</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672010000100007&lng=es&nrm=iso&tlng=es Se analizaron las relaciones entre la cultura nacional y la cultura organizacional en 16 empresas argentinas. La muestra estuvo integrada por 429 empleados (292 varones y 184 mujeres), con una edad promedio de 35 años. Los sujetos completaron un cuestionario de datos sociodemográficos y las escalas de cultura nacional y de prácticas organizacionales en sus respectivos lugares de trabajo. Los resultados obtenidos indicaron que las prácticas implementadas por las empresas reflejan, en término medio, los valores de la cultura de origen de la organización. Análisis de regresión múltiple mostraron que las empresas nacionales argentinas se caracterizan por prácticas estrechamente vinculadas con el colectivismo, alta distancia al poder y alta evitación de la incertidumbre. En tanto que las empresas privadas se destacan por la implementación de prácticas asociadas con el individualismo, baja distancia al poder, baja evitación de la incertidumbre, bajo paternalismo y bajo fatalismo. Se discuten los resultados a la luz de las fortalezas y debilidades de la investigación.<hr/>The relationships between national culture and organizational culture were analysed in 16 Argentinean companies. Sample was integrated by 429 employees (292 male, and 184 female), mean age 35 years old. Subjects completed, in their own work places, a socio-demographic questionnaire, a scale of national culture, and a scale of organizational practices. Results indicated that organizations adopt practices that, on average, reflect the cultural values of their country of origin. Multiple regression analysis showed that Argentinean national companies are characterized by practices closely associated with collectivism, high power distance, and high uncertainty avoidance. In contrast, Argentinean privatized companies adopted practices most linked to individualism, low power distance, low uncertainty avoidance, low paternalism, and low fatalism. The results are discussed in light of its strengths and weaknesses, and a new agenda for future research is suggested. <![CDATA[<b>El análisis crítico del discurso como herramienta de investigación psicosocial del mundo del trabajo. </b><b>Discusiones desde América Latina</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672010000100008&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artículo presenta la perspectiva teórico-metodológica del Análisis Crítico del Discurso, y dentro de ésta, el modelo tridimensional de discurso desarrollado por Norman Fairclough. Se destaca el modo en que dichos enfoques pueden enriquecer el campo de la investigación psicosocial sobre el trabajo en América Latina, arrojando luces sobre las dimensiones discursivas de los procesos de reestructuración productiva y flexibilización laboral implementados en diversos países de la región. Se argumenta que a pesar del importante desarrollo y renovación de dicho campo en América Latina en la última década, aún es escasa la incorporación de las herramientas conceptuales del análisis del discurso, lo que ha dificultado el estudio de las emergentes modalidades de uso del lenguaje que caracterizan al nuevo capitalismo.<hr/>This article presents the theoretical-methodological perspective of critical discourse analysis and, within this, a three-dimensional framework of discourse developed by Norman Fairclough. We note the way in which these approaches can enrich the field of psychosocial research on work in Latin America, shedding light on the discursive dimensions of the productive restructuration and work flexibilization processes implemented in diverse countries of the region. We argue that, in spite of the important development and renewal of this field in Latin America over the last ten years, the incorporation of the conceptual tools of discourse analysis remains scarce, thereby hindering the study of the emerging modalities of the use of language that characterize the new capitalism. <![CDATA[<b>Perfiles motivacionales y diferencias en variables afectivas, motivacionales y de logro</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672010000100009&lng=es&nrm=iso&tlng=es En este trabajo se pretende identificar si existen combinaciones de múltiples metas que dan lugar a diferentes perfiles motivacionales. La muestra está integrada por 1924 estudiantes universitarios. A través del análisis de conglomerados se han identificado seis perfiles motivacionales. Los resultados indican que el perfil motivacional que engloba a los estudiantes que están motivados para aprender, pero también para conseguir mejores resultados que los demás y para evitar dar una mala imagen ante ellos, son los que informan de un mejor rendimiento académico y los que creen también tener un nivel más alto de conocimientos en las materias académicas que están cursando. Por otro lado, los estudiantes con un perfil motivacional orientado al aprendizaje son los que hacen una valoración más alta de las tareas, los que tienen un mayor grado de control sobre su proceso de aprendizaje, y los que tienen unos niveles más bajos de ansiedad.<hr/>The purpose of this work is to identify whether there are combinations of multiple goals that lead to different motivational profiles. The sample is made up of 1924 university students. By means of cluster analysis, six motivational profiles were identified. The results indicate that the motivational profile that comprises students who are motivated to learn, but also to achieve better results that the rest and to avoid making a bad impression on them are the students who report better academic achievement and also the students who believe they have a higher level of knowledge in the academic subjects they are studying. However, students with a learning oriented motivational profile value the tasks more, have more control over their learning process, and have lower levels of anxiety. <![CDATA[<b>La tutoría entre iguales</b>: <b>una modalidad para el desarrollo de la escritura en la educación superior</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672010000100010&lng=es&nrm=iso&tlng=es El artículo presenta los resultados parciales de una investigación cualitativa sobre el Proyecto de Indagación (PRIN) de la Carrera de Psicología de la Universidad Javeriana. El proyecto es una experiencia formativa enfocada al desarrollo de las competencias investigativas a través de la escritura académica. La investigación se centró en el proceso de tutoría entre iguales (peer-tutoring) a través de 85 registros etnográficos que fueron sometidos a codificación abierta y codificación axial, de acuerdo con los lineamientos de Strauss y Corbin. Los registros se organizaron en categorías emergentes, a partir de las cuales se realizó una interpretación del material y se establecieron los significados de las interacciones pedagógicas. Los resultados mostraron la riqueza de la tutoría entre iguales para potenciar el desarrollo integral de los tutorados y promover de manera específica los procesos de lectura y la escritura a nivel universitario.<hr/>This article presents partial results of a qualitative research on the Project of Inquiry (PRIN) that takes place in the Psychology Degree Program at Javeriana University. This project is a formative experience focused on the importance of learning investigative abilities, through academic writing. The research was based on peer-tutoring interactions with 85 ethnographic records, which were subjected to an open and axial codification, in accordance to guidelines developed by Strauss and Corbin. The records were organized in emerging categories for their interpretation, in order to establish the potential significance of the pedagogic interaction. The results established the advantages of peer-tutoring in the integral progress of students and specifically the promotion of reading and writing abilities at a College level. <![CDATA[<b>Escala de modos de afrontamiento</b>: <b>consideraciones teóricas y metodológicas</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672010000100011&lng=es&nrm=iso&tlng=es El objetivo fue reconsiderar las propiedades métricas de la escala de modos de afrontamiento, a partir de: la comparación de los factores originales y los obtenidos en este estudio; evolución de la estructura factorial para nuestros datos y comparación con la original; valoración de la fiabilidad de distintas estructuras factoriales; y, estimación de los niveles de predicción del afrontamiento y apoyo social respecto del estrés. La muestra fue de 250 participantes voluntarios. Los análisis factoriales, de fiabilidad y de regresión mostraron que no hay evidencia para considerar que la escala sea multidimensional y sí unidimensional. No existe sustento teórico que permita suponer la validez de conceptos teóricos o factores subyacentes en dicha escala, y los análisis empíricos así lo muestran. El nivel real de la escala, es de carácter general.<hr/>The objective was to reconsider the metric properties of the scale of ways of coping from: the comparison of the original factors and the obtained ones by us; to evaluate the factorial structure our data and to compare it with the original one; to value the reliability of different factorial structures and; to consider the levels of prediction of the coping and social support respect to stress. The sample was 250 voluntary participants. The factorial analyses, of reliability and of regression showed that there is evidence no to consider that the scale is multidimensional and if one-dimensional. Theoretical sustenance does not exist that allows to suppose the validity of theoretical concepts or underlying factors in this scale and the empirical analyses therefore show it. The real level of the scale is of general character. <![CDATA[<b>El inventario de fobia social y ansiedad</b>: <b>primeros resultados de confiabilidad y validez estructural en adolescentes chilenos</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672010000100012&lng=es&nrm=iso&tlng=es En este reporte se evaluaron la confiabilidad y la validez estructural de la versión Chilena del Inventario de Fobia Social y Ansiedad (SPAI, Turner, Beidel, Dancu & Stanley, 1989) con una muestra no clínica de 1040 adolescentes Chilenos (edades entre 13 y 18 años). El análisis de validez estructural indicó la existencia de dos subescalas claramente diferenciadas (Fobia social y Agorafobia) que explican 43.4% de la varianza. Los coeficientes alfa fueron muy altos en ambas subescalas. A pesar de encontrar diferencias significativas para sexo en ambas escalas, el tamaño del efecto fue pequeño. Por otro lado, la variable edad fue significativa en la fobia social pero no en la agorafobia, con pequeño tamaño del efecto. En general los resultados ofrecen evidencia empírica que apoya la confiabilidad y la validez de la versión Chilena del Inventario de Fobia social y Ansiedad.<hr/>In this report we examined the reliability and structural validity of the Chilean version of the Social Phobia and Anxiety Inventory, SPAI, (Turner, Beidel, Dancu & Stanley, 1989), using a sample of 1040 non clinical Chilean adolescents (range of age between 13 and 18 years). The structural validity analysis indicated the existence of two, clearly differentiated, subscales (Social Phobia and Agoraphobia) that explained 43.4% of the variance. The alpha reliability coefficients were very high in each one of the subscales. In spite of finding significant differences, for sex in both scales, the effect size was small. On the other hand, the age variable was significant in the social phobia scale but not in the agoraphobia one, but again the effect size was small. In general the results offer empirical evidence in support of the reliability and validity of the Chilean version of the Social Phobia and Anxiety Inventory <![CDATA[<b>Adaptación y validación de la Escala de Orientación a la Dominancia Social (SDO) en una muestra chilena</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672010000100013&lng=es&nrm=iso&tlng=es Presentamos una adaptación de la escala de Dominancia Social de la que se estudian sus propiedades psicométricas en una muestra chilena. Adicionalmente, se relaciona con otras medidas y variables psicosociales relevantes (autoritarismo, nacionalismo, patriotismo, etc.), toda vez que se busca dar cuenta del fenómeno de invarianza de género y establecer si la escala se comporta siguiendo un patrón unifactorial o multifactorial . La muestra quedó conformada por 304 participantes y los resultados indican que se trataría de un instrumento fiable y válido para detectar la variable dominancia, en nuestro entorno social. Los resultados muestran mayor compatibilidad con la estructura de dos factores que con la original de carácter unifactorial y la se ratifica la hipótesis de invarianza de género.<hr/>We present an adaptation of Social Dominance Scale in order to study its psychometric properties in a Chilean sample, and to relate it to other relevant measures and psychosocial variables (authoritarianism, nationalism, patriotism, etc.). Its goal is to explain the phenomenon of gender invariance and to see if the scale behaves according to a standard univariate or multivariate structure . The sample was made up of 304 participants and the results indicate that it would be a valid and reliable instrument for detecting the dominance in our social environment. The results show greater compatibility with the structure of two factors than with the original univariate model, and confirm the assumption of gender invariance <![CDATA[<b>Validez factorial del "Cuestionario para la Evaluación del Síndrome de Quemarse por el Trabajo" (CESQT) en una muestra de médicos mexicanos</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672010000100014&lng=es&nrm=iso&tlng=es El objetivo del estudio fue evaluar la validez factorial del Cuestionario para la Evaluación del Síndrome de Quemarse por el Trabajo (CESQT). Se hipotetizó un modelo de cuatro factores. La muestra estuvo compuesta por 110 médicos del Instituto Mexicano del Seguro Social. El instrumento está formado por 20 ítems distribuidos en 4 subescalas: Ilusión por el trabajo (5 ítems), Desgaste psíquico (4 ítems), Indolencia (6 ítems), y Culpa (5 ítems). El modelo presentó un ajuste adecuado: GFI = .83, RMSEA = .061, NNFI = .90, CFI = .92, PNFI = .65. Los resultados indican que el CESQT presentó en esta muestra validez factorial y valores de consistencia interna adecuados.<hr/>The purpose of this study was to assess the factorial validity of the "Spanish Burnout Inventory" (SBI). A model of four factors was hypothesized. The sample consisted of 110 doctors working in Mexican Institute of Social Security. The instrument is made up of 20 ítems, and 4 subscales: Enthusiasm toward the job (5 ítems), Psychological Exhaustion (4 ítems), Indolence (6 ítems), and Guilt (5 ítems). The measures of goodness of fit indicated that the hypothesized model showed a satisfactory fit for the data: GFI = .83, RMSEA = .061, NNFI = .90, CFI = .92, PNFI = .65. As a whole, the results show that the SBI offers factorial validity and internal consistency to evaluate burnout for Mexican doctors. <![CDATA[<b>Rastreando en el pasado... formas de regular la felicidad, la tristeza,</b> <b>el amor, el enojo y el miedo</b>: <b>Ways of Regulating Happiness, Sadness, Love, Anger and Fear</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672010000100015&lng=es&nrm=iso&tlng=es La regulación emocional se refiere a las maneras de modular, inhibir, intensificar o disminuir la forma de reaccionar ante situaciones elicitadoras de emoción; esto, con el fin de que el individuo se adapte a su entorno. Este proceso se inicia en los primeros meses de vida, va creando pautas de interacción más o menos exitosas con otros individuos y se va a definir a la luz de la interacción, observación y presencia de los padres. Sobre este presupuesto, se exploró el impacto del conflicto o de la armonía entre los padres en las reacciones emocionales de 113 adultos mexicanos. Los resultados muestran que para las emociones positivas se encuentran una mayor apertura y expresividad, mientras que para las negativas, el ocultamiento y la falta de expresión.<hr/>Emotional regulation refers to the ways to modulate, inhibit, intensify and decrease the reactions toward emotional situations; in order to help individual in his/her environmental adjustment. This process starts at the beginning of the life and it facilitates more or less successful interaction patterns with another human beings. This depends of the parent's interaction, observation and presence. Based on this, we explore the effect of conflict or harmony between parents on the emotional reactions of 113 Mexican adults. Findings show that, for positive emotions there are more openness and expression while for negative ones, to hide and be reserved are important ways to respond. <![CDATA[<b>Predictors of Depressive Symptoms in Children and Adolescents Institutionalized</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672010000100016&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este estudo investigou eventos de vida estressantes, variáveis psicossociais e preditores de sintomas depressivos em crianças e adolescentes institucionalizados. Participaram 127 crianças e adolescentes de 7 a 16 anos que viviam em abrigos de proteção. Foram realizadas duas aplicações longitudinais do IEEIA e do CDI. Não houve diferença significativa no escore do CDI, e na frequência de eventos estressores, ao longo do tempo. A análise de regressão linear múltipla permitiu propor um modelo de variáveis preditoras, que, juntas, explicaram 56.7% da variação nos escores do CDI. A prevenção da ocorrência de eventos relacionados principalmente a conflitos na escola e familiares deve ser enfatizada, bem como a promoção de intervenções junto às familias em situação de maior vulnerabilidade<hr/>This study investigated the stressful life events, psychosocial variables and the predictors of depressive symptoms in 127 participants who were living in shelters. The age range varied from 7 to 16 years old. The CDI and IEEIA were twice administrated. Taking into account the CDI score, the frequency of stressful life events, longitudinal differences were not observed. The multiple linear regression allowed to consider a model of predictors that explain together 56.7% of the differences on the CDI scores. The prevention of events related mainly to conflicts in the school and within families should be emphasized, as well as the promotion of interventions directed to families in situation of biggest vulnerability. <![CDATA[<b>Memoria y metamemoria</b>: <b>relaciones funcionales y estabilidad de las mismas</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672010000100017&lng=es&nrm=iso&tlng=es La habilidad general de reflexionar sobre los propios procesos cognitivos se denomina metacognición y sobre las habilidades mnésicas, en particular, metamemoria. Empleando la Prueba de Aprendizaje Auditivo Verbal de Rey estandarizada en Colombia (PAAVR; Sierra, 2001), se exploró la metamemoria predictiva y su estabilidad. Antes de cada ensayo de aprendizaje de la PAAVR, 428 sujetos sanos estimaron cuántas palabras creían poder recordar. Las correlaciones entre los puntajes de aprendizaje y las correspondientes estimaciones fueron altas (0.35-0.73). La correlación entre aprendizaje total y la estimación total del mismo -derivada de sumar las estimaciones individuales- fue 0.77- La estabilidad de las estimaciones, un año más tarde, fue significativa. Interferencia y olvido, normalmente observados en procesos de codificación y recuperación de memoria, ocurrieron, de manera estrechamente paralela, en la metamemoria.<hr/>The general ability to reflect upon oneself's cognitive processes is called metacognition and upon oneself's memory abilities in particular, metamemory. Employing the Rey Auditory Verbal Learning Test standarized in Colombia (PAAVR; Sierra, 2001), predictive metamemory and its stability was explored. Before each learning trial of the PAAVR, 428 healthy subjects estimated how many words they thought they could remember. Correlations between the learning scores and the corresponding estimations were high (0.35-0.73). The correlation between total learning and its total estimation -derived from adding the individual estimations- was 0.77- The stability of the subjects' estimations one year later was significant. Interference and forgetfulness, normaly observed in the processes of codification and memory recovery, occurred in a strict parallel manner in metamemory. <![CDATA[<b>Desarrollo tardío del lenguaje</b>: <b>la conciencia metapragmática en la edad escolar</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672010000100018&lng=es&nrm=iso&tlng=es Durante la escolaridad, el lenguaje oral se incrementa tanto cuantitativa como cualitativamente. Entre los cambios cualitativos se encuentra el desarrollo de la conciencia metapragmática que es la capacidad para discriminar y relacionar los estímulos lingüísticos y no lingüísticos. Aunque existen diversas hipótesis para explicar este desarrollo, no hay pruebas empíricas que muestren estos cambios ni señalen las edades fundamentales en las que aparecen. Para la presente investigación, se aplicó un instrumento a 160 estudiantes de 6, 8, 10 y 12 años. Los resultados sugieren que a medida que aumenta la edad, aumentan las respuestas metapragmáticas (conscientes) y disminuyen las epipragmáticas (automáticas). Se encontraron diferencias significativas entre los distintos grupos de edad y se observó que las respuestas dependen del tipo de ejercicio por resolver. Por último, se corroboró que lo metapragmático no es sistemático, su eficacia varía según la forma en que se relacionan el mensaje lingüístico y el contexto<hr/>During schooling, children's oral language skills increase qualitatively and quantitatively. Among the qualitative changes, the development of metapragmatic awareness -the ability to discriminate and to establish relationships between linguistic and non-linguistic stimuli -can be found. Despite the various hypotheses that attempt to account for this development, there is no empirical evidence that might explain these changes or specify the ages at which they appear. For the purpose of this article, a test was administered to 160 children between the ages of 6 and 12. The results suggest that as age increases, metapragmatic (conscious) responses increase and epipragmatic (automatic) responses decrease. Likewise, significant differences were found among the age groups, and their responses to the test items depended on the type of exercise, thus confirming that metapragmatic skills are not systematic; their effectiveness varies according to the relations between the linguistic message and the context. <![CDATA[<b>Las categorías de sentido, sentido personal y sentido subjetivo en una perspectiva histórico-cultural</b>: <b>un camino hacia una nueva definición de subjetividad</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672010000100019&lng=es&nrm=iso&tlng=es El presente artículo discute una de las categorías centrales desarrolladas por Vygotsky en el último periodo de su obra: el sentido. Se analiza el desarrollo progresivo y acelerado de esa categoría en sus últimos trabajos, así como lo que ella representa en términos de una nueva unidad para el análisis de la psique. Se discuten también algunas de las razones por las cuales esa categoría no encontró un espacio en la Psicología soviética, así como las diferencias entre las categorías de sentido y de sentido personal propuesta por A. N. Leontiev. El uso de la categoría sentido se ha extendido progresivamente en la literatura psicológica en los últimos tiempos, y una discusión sobre este concepto y sus orígenes requiere de una urgente elaboración teórica para evitar la banalización del concepto. Partiendo del concepto de sentido en Vygotsky, en este artículo se propone el concepto de sentido subjetivo como piedra angular para el estudio de la subjetividad desde una visión histórico-cultural.<hr/>This paper discusses one of the central problems of the last period of the Vygotsky's work: the sense. It is analyzed the progressive and fast development of this category in his last works, as well as its consequences in terms of what it represents as a possible unity of analysis of psyche. Moreover it is discussed some of the reasons by which this category did not find an space in the soviet psychology, as well as the differences between sense and the concept of personal sense introduced by A. N. Leontiev. The use of the category of sense has progressively extended in the psychological literature in the last time and a discussion about the concept and its origins is in urgent need of theoretical elaboration in order to avoid the triviality of the concept. Starting from the concept of sense in Vygotsky I propose the concept of subjective sense as the cornerstone for the development of the topic of the subjectivity from an historical-cultural viewpoint. <![CDATA[<b>Psicología cultural</b>: <b>Contribuciones teóricas y fundamentos epistemológicos de las aportaciones de Vygotsky hacia la discusión lingüística de Bakhtin</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672010000100020&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artículo pretende presentar conceptos claves en el marco de lo que se define por psicología cultural. Además de presentar una psicología que trata de la cultura, como el aspecto central de su propuesta de entendimiento de los fenómenos humanos, se presentan sus orígenes, sus autores y sus temas de mayor interés, sobre todo en lo que concierne a la narratividad y la incorporación de aspectos de la lingüística a la investigación y a la discusión conceptual en la psicología contemporánea<hr/>This article aims to introduce key concepts in the context of what is defined by cultural psychology. Besides presenting a psychology that deals with culture, as the central aspect of its proposal for understanding human phenomena, presents its origins, its authors and their topics of greatest interest, especially in regard to the narrative and the incorporation aspects of linguistics to research and conceptual discussion in contemporary psychology <![CDATA[<b>La construcción institucional del "loco peligroso"</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672010000100021&lng=es&nrm=iso&tlng=es Los individuos que infringen la ley, considerados portadores de enfermedad mental y declarados legalmente inimputables, son recluidos en instituciones específicas. Para definir esa condición de inimputable es necesaria la realización de un laudo psiquiátrico que defina su patología y condición de peligroso. La relación que se produce aquí, entre el discurso psiquiátrico y el jurídico en asociación con determinadas prácticas institucionales, lleva al deterioro social e individual de estos sujetos y a su cronificación institucional. Esta investigación tuvo como objeto analizar las características de esos discursos y su funcionalidad institucional y social. Los laudos psiquiátricos de los reclusos del Ala de Tratamiento Psiquiátrico de la Prisión de Coméia, Brasil, constituyen la información sobre la cual se basó este análisis<hr/>Individuals who infringe laws, considered mentally ill and declared legally immune from prosecution, are in some cases secluded in specific institutions. To define the condition of immune from prosecution it is necessary to make a psychiatric verdict which may also define his pathology and his condition of danger. This way, the relation between psychiatric discourse and judiciary discourse in association with certain institutional practices leads to the individual and social deterioration of these people and this process produces an institutional chronification. This research aims to analyze the characteristics of these discourses and their institutional and social functionality. The psychiatric verdicts are of recluse individuals in the Psychiatric Treatment Area of the Colméia Prison of Brasilia and constitute the main information of which this analysis bases on. <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672010000100022&lng=es&nrm=iso&tlng=es</link> <description/> </item> </channel> </rss> <!--transformed by PHP 02:12:24 12-12-2019-->