Scielo RSS <![CDATA[Universitas Psychologica]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=1657-926720130003&lang=es vol. 12 num. 3 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[<b>Las dinámicas temporales de la comunicación de contenidos</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672013000300001&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[<b>Petición de perdón</b>: <b>estructura factorial en muestras de América Latina, África, Asia y Europa del Sur</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672013000300002&lng=es&nrm=iso&tlng=es The study examined, using confirmatory factor analyses, the three-factor structure of the Disposition to Seek Forgiveness Questionnaire - inability in seeking forgiveness, sensitivity to circumstances before seeking forgiveness, and unconditional seeking of forgiveness - among samples from Latin America (Brazil), Africa (Angola and Mozambique), Asia (Indonesia), and Southern Europe (Portugal). It was found that this ternary structure has cross-cultural generality.<hr/>El estudio examinó la estructura factorial del Disposition to Seek Forgiveness Questionnaire a través del análisis factorial confirmatorio -incapacidad de pedir perdón, sensibilidad a las circunstancias antes de pedir perdón y petición incondicional de perdón- en muestras de América Latina (Brasil), África (Angola y Mozambique), Asia (Indonesia) y Europa del Sur (Portugal). En cada una de las muestra se encontró la misma estructura de tres factores. <![CDATA[<b>Intergenerational Differences in Materialist and Post-materialist Values in a Sample of Hispanic New York City Residents</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672013000300003&lng=es&nrm=iso&tlng=es The present study evaluates the personal values reported by a sample of New York Hispanic residents using an open evaluation format in which the participants identified and prioritized their personal values. Four hundred and forty-five participants were assigned to one of three groups: Young (N= 159), Adult (N= 168) and Senior (N= 118). The values reported were categorized into post-materialist, materialist or non-classifiable. The Percentage Difference Index between post-materialist and materialist values was calculated in order to determine the value profile for each age group. The results showed that reports of personal values and values attributed to the participants' own generation were similar in Adult and Senior groups, but were very different in the Young Group, with a differential report of post-materialist values. Furthermore, exposure to American culture did not appear to have a significant effect on the reported values of NYC Hispanics. To confirm these findings, we need to conduct additional studies with larger samples of culturally diverse populations.<hr/>Se exploran los valores en una muestra de hispanos de New York, empleando un formato abierto en el que los participantes identifican y priorizan su valores personales y los de su generación. Los 445 participantes se distribuyeron en tres grupos: Jóvenes (N = 159), Adultos (N = 168) y Mayores (N = 118). Los informes de valores se categorizaron como postmaterialistas, materialistas o no clasificables, y se calculó el Percentage Difference Index entre valores postmaterialistas y materialistas para determinar el perfil de valores de cada grupo. Los resultados mostraron que los informes de valores personales y generacionales fueron similares en los grupos Adulto y Mayor, y diferentes en el Grupo Joven con un reporte diferencial entre valores personales y generacionales. Por otro lado, el tiempo vivido bajo la influencia de la cultura norteamericana parece no tener un efecto significativo en el informe de valores para esta población. Para confirmar estos hallazgos son necesarios estudios adicionales con muestras más amplias y en poblaciones culturalmente diversas. <![CDATA[<b>Jerarquía y multidimensionalidad en la motivación de los estudiantes</b>: <b>validación intercultural de la Teoría de Inversión Personal en Filipinas</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672013000300004&lng=es&nrm=iso&tlng=es Personal investment theory presents a hierarchical and multidimensional model of motivational goals that influence important academic outcomes. The aim of this study was to examine the cross-cultural validity of this model in the Philippine setting using both within- and between-network approaches to construct validation. Filipino high school (N = 823) students participated in the study. Their mean age was 14.28 (SD = 0.97). Confirmatory factor analysis supported the construct validity of the model. The eight types of first order goals (task, effort, competition, social power, social affiliation, social concern, praise, and token goals) formed four second-order goals (mastery, performance, social, and extrinsic), which in turn formed a third- order factor called global motivation. It was found that mastery, performance, and extrinsic were positively related to academic achievement. Social and extrinsic goals were positively related to affect to school. In general, the results supported the cross-cultural validity of the hierarchical and multidimensional model of student motivation in a non-Western context. This study highlights the importance of testing the validity of Western-oriented theories of achievement motivation before they are applied in non-Western settings.<hr/>La teoría de investigación personal presenta un modelo jerárquico y multidimensional de los objetivos motivacionales que influencian los resultados académicos importantes. El objetivo de este estudio fue examinar la validez intercultural de este modelo en el contexto Filipino usando una aproximación de tanto dentro y entre redes para la validación de constructo. Estudiantes de secundaria filipinos (N = 823) participaron en el estudio. La edad media fue 14.28 (DE = 0.97). El análisis factorial confirmatorio soportó la validez de constructo del modelo. Los ocho tipos de objetivos de primer orden (tarea, esfuerzo, competición, poder social, afiliación social, preocupación social, alabanza y objetivos simbólicos) formaron cuatro objetivos de segundo orden (dominio, desempeño, social y extrínseco), que a su vez formaron un factor de tercer orden denominado motivación global. Se encontró que los objetivos de dominio, desempeño y extrínseco estaban positivamente relacionados con afecto hacia la escuela. En general, los resultados apoyan la validez intercultural del modelo jerárquico y multidimensional de la motivación de los estudiantes en un contexto no-occidental. Este estudio resalta la importancia de evaluar la validez de teorías de orientación occidental acerca de la motivación de logro antes de que sean aplicadas en contextos no occidentales. <![CDATA[<b>Imagen corporal y realización de dieta</b>: <b>diferencias entre adolescentes españolas y latinoamericanas</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672013000300005&lng=es&nrm=iso&tlng=es Se realizó un estudio comparativo para analizar las diferencias entre adolescentes españolas e inmigrantes latinoamericanas en diferentes componentes de la imagen corporal y conductas de control del peso que suponen un riesgo para el desarrollo de trastornos de la conducta alimentaria (TCA). Asimismo, se determinó cuáles variables tienen un mayor valor predictivo para la realización de dieta en las adolescentes. La muestra estaba compuesta por 403 mujeres de 13 a 17 años, 191 españolas y 212 inmigrantes latinoamericanas. Se recogieron variables sociodemográficas, imagen corporal (estado nutricional, autopercepción, insatisfacción y miedo a ganar peso), hábitos de alimentación y conductas de control del peso (dieta, vómitos autoinducidos y toma de laxantes). Los resultados mostraron que no había diferencias entre las adolescentes españolas y las latinoamericanas en el estado nutricional, en la forma de autopercepción, en sus expectativas de imagen, ni en el nivel de insatisfacción corporal. Sin embargo, había diferencias en la autopercepción del atractivo físico, en el miedo a ganar peso, en los hábitos de alimentación y en la realización de dieta. Un porcentaje significativamente mayor de adolescentes latinoamericanas se percibía atractiva, tenía más miedo a ganar peso, presentaba peores hábitos alimenticios y había realizado dieta.<hr/>A comparative study was done to analyze the differences between Spanish adolescent and Latin American immigrants at the same age in various components of body image and weight control behaviors related to development of eating disorders (ED). Likewise the study analysed what variables had a major predictive value of dieting among the adolescents. The sample group was formed by 403 females from 13 to 17 years old, 191 Spanish and 212 Latin American immigrants. Certain variables were collected such as socio-demographic, body image (nutritional state, self-perception, dissatisfaction and fear about gain weight), eating habits and weight control behaviors (diet, self-induce vomiting and taking laxatives). The results showed there were not differences between the Spanish and Latin American adolescent girls in the nutritional state, in how they perceived their body image, in their desired figure, nor in the level of body dissatisfaction. However, there were differences in their self-perception of physical attractiveness, in their fear of gaining weight, in their eating habits and dieting. A significant percentage of the Latin American adolescents perceived themselves as attractive, they were more fearful of gaining weight; they had worse eating habits and dieted more. <![CDATA[<b>La experiencia subjetiva del observador sobre la libertad de expresión artística en las formas diferentes de la danza</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672013000300006&lng=es&nrm=iso&tlng=es Previous studies on different dance forms, including classical ballet, modern ballet and flamenco, show that the objective classification of these forms of dance is subjectively relevant, or in other words, the subjective categorization of dance is based on its formal properties. Based on this standpoint, this study aims to examine the audience's subjective experience of the freedom of artistic expression in three dance forms: classical ballet, modern ballet and flamenco. This study also aims to place an audience's subjective experience of the freedom of artistic expression in different dance forms, into the context of the cultural psychology of creativity. Sixty-nine participants assessed three choreographies from each dance form. The participants observed the choreographies audio-visually. The assessment of the freedom of artistic expression included seven-point scales of freedom to use space, use different figures and to express different emotions. The results showed that the dance form effects the assessment of an audience's subjective experiences (using these 3 criteria) in relation to the freedom of artistic expression. Likewise, Choreography has a marked effect on the assessment of subjective experience within the aforementioned criteria for the freedom of artistic expression within each observed dance form. In conclusion, a dance form determines, by its formal characteristics, not only how certain choreography will be created, but also how an audience will experience the choreography. The various implications of the research results on creativity in the field of dance, and the importance of understanding the complex dialogical connections between particular dance forms, choreographers, choreographies and audience in the context of the cultural psychology of creativity were discussed.<hr/>Este artículo tiene por objeto examinar la experiencia subjetiva del observador de la libertad de expresión artística en tres formas de danza: ballet clásico, ballet moderno y baile flamenco; adicionalmente, pretende situar la investigación en el contexto de la psicología cultural de la creatividad. Los 69 participantes evaluaron tres coreografías para cada forma de danza, observándolas a través de audiovisuales. La estimación de la libertad de expresión artística incluye tres escalas de siete puntos: libertad de usar el espacio, libertad de utilizar diferentes figuras y libertad para expresar sus emociones. Los resultados muestran que la forma de danza tiene un efecto significativo sobre la estimación de la experiencia subjetiva de estos tres criterios y que la coreografía tiene un marcado efecto sobre la estimación de la experiencia subjetiva sobre la libertad de expresión artística dentro de cada forma de la danza observada. Los resultados sugieren que una forma de danza determina, por sus características formales, no solo la coreografía, o cómo se creará, sino también cómo un observador experimentará la coreografía creada. Se discuten las diversas implicaciones de los resultados en la creatividad en el área de la danza, y la importancia de entender las conexiones complejas y dialógicas entre forma particular de danza, coreógrafo, coreografía y observadores, en el contexto de la psicología cultural de la creatividad. <![CDATA[<b>Asociaciones entre funcionamiento psicosocial y rendimiento académico</b>: <b>el caso peruano</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672013000300007&lng=es&nrm=iso&tlng=es This study investigated (a) how specific aspects of psychosocial functioning (behavioral problems and global self-worth) are associated with academic achievement in spelling, arithmetic and reading; and (b) what is the effect of type of school (private vs. public) on this association. The sample for this study consisted of 901 regular school children attending 6th grade of primary education, living in the urban zones of Metropolitan Lima, Peru. Our research hypotheses were partially corroborated. The results showed a strong relationship between academic achievement and psychosocial functioning, with an important role of gender and school failure at the student level. Nevertheless, we could not confirm our multilevel assumption. There is no evidence that this relationship differs among schools. Practical implications are discussed.<hr/>Este estudio investigó: (a) como los aspectos específicos del funcionamiento psicosocial (problemas de comportamiento y autoestima en general) son asociados con el logro académico en la ortografía, aritmética y lectura, y (b) cuál es el efecto del tipo de escuela (privada o pública) de esta asociación. La muestra de este estudio consistió en 901 niños de escuelas regulares que asisten a sexto grado de educación primaria, que viven en las zonas urbanas de Lima, Perú. Nuestra hipótesis de investigación fue corroborada parcialmente. Los resultados mostraron una fuerte relación entre el rendimiento académico y el funcionamiento psicosocial, con un papel importante de género y el fracaso escolar en el nivel de los estudiantes. Sin embargo, no se pudo confirmar nuestra hipótesis de multinivel. No hay evidencia de que esta relación difiera entre las escuelas. Se discuten las implicaciones prácticas. <![CDATA[<b>Algunas dimensiones relacionadas con el rendimiento académico de estudiantes de Administración y Dirección de Empresas</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672013000300008&lng=es&nrm=iso&tlng=es En esta investigación se analiza el efecto de distintas variables sobre el rendimiento académico. Para esto se toma como referencia el modelo 3P (presagio-proceso-producto). El estudio empírico se desarrolla con alumnos universitarios. Los resultados indican que el rendimiento conceptual difiere significativamente del rendimiento procedimental. Se constata que la capacidad explicativa de las variables de presagio resulta superior a las variables de proceso, tanto en el rendimiento conceptual como en el procedimental. Además, el estilo cognitivo, el género y la asistencia resultan factores determinantes del rendimiento académico en todas sus dimensiones. Así, los estudiantes más analíticos, varones y con alto nivel de asistencia obtienen mejores resultados. En el rendimiento procedimental y global afecta también la motivación y el autoconcepto académico.<hr/>The goal is to analyze the determinant factors of each of the academic performance dimensions. The theoretical foundation is the 3P model (presage, process, and product). The empirical analysis is developed with students of Business administration in their last academic year. The results show that the conceptual performance is difference from the procedural performance and that such difference is statistically significant. The presage variables are more relevant that the process variables explaining either the conceptual performance or the procedural performance. Furthermore, the cognitive style, the gender and class attendance are explanatory factors of the academic performance in all the three dimensions. Male students with higher analytic capabilities and high attendance are the ones with higher performance. Student motivation and academic self-concept are variables that contribute to explain procedural and global performance. <![CDATA[<b>Interés situacional en clase de Lengua Española en secundaria</b>: <b>relaciones estructurales con el compromiso, el desapego y el rendimiento</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672013000300009&lng=es&nrm=iso&tlng=es El objetivo de este estudio fue evaluar un modelo que relaciona interés, compromiso y rendimiento. El estudio evaluó tres modalidades de interés situacional (activado, mantenido-afecto y mantenido-valor), el compromiso conductual, el desapego conductual y el rendimiento en clase de Lengua Española. Estas variables se evaluaron en el aula a lo largo de un período de nueve meses en una muestra de 565 alumnos españoles de Educación Secundaria Obligatoria (ESO), con edades comprendidas entre 12 y 17 años (Media = 13.78 años; DE = 1.14). Una serie de modelos de ecuaciones estructurales reveló que las tres modalidades del interés situacional predijeron significativamente el compromiso, el desapego y el rendimiento; compromiso y desapego predijeron el rendimiento; como se había hipotetizado, compromiso y desapego mediaron los efectos del interés situacional sobre el rendimiento académico. Para concluir, se discuten los resultados y sus implicaciones para la teoría del interés y para los programas de intervención educativa.<hr/>The purpose of this study was to test a model linking interest, engagement, and performance. The study assessed three types of situational interest (triggered, maintained-feeling, and maintained-value), behavioral engagement, behavioral disaffection, and performance in Spanish language classes. These variables were assessed in the classroom over a nine-month period on a sample of 565 Spanish secondary students aged 12 to 17 years (Mean age = 13.78 years; SD = 1.14). A series of structural equation models revealed that the three types of situational interest significantly predicted engagement, disaffection, and performance; engagement and disaffection also predicted performance; as hypothesized, engagement and disaffection mediated the effects of situational interest on academic performance. To conclude, the implications of these findings are discussed in the light of current theory of interest and educational intervention programmes. <![CDATA[<b>Carga de los cuidadores de niños con parálisis cerebral</b>: <b>predictores y factores relacionados</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672013000300010&lng=es&nrm=iso&tlng=es The main objective of this research was to explore which factors best predict the occurrence of burden on primary caregivers of children with cerebral palsy (CP). Understanding these factors enables the identification of those caregivers at risk of having their physical and psychological health adversely affected, and the implementation of intervention strategies to reduce the negative impact of caring on parents of children with chronic medical conditions. The study sample consisted of a total of 62 caregivers (89% women) aged between 30 and 54 years (Mean = 41.98, SD = 5.64). CP affected children were aged between 1 and 17 years (Mean = 7.69, SD = 4.18) and the average degree of disability (% reflected in the medical record assessed by the Ministry of health, social services and equality of Spain) was 77.098 (scale of 100) (SD = 14.62). A burden model was constructed based on multiple linear regressions. The model included the following variables: degree of disability, depression (assessed by Beck Depression Inventory-II) and self-efficacy (measured by the Revised Scale for Caregiving Self-Efficacy). The regression model explained 40.9% of the total variance. It was found that self-efficacy had a negative linear association with burden, while the degree of disability and depression showed a positive linear association. The most important predictors of caregiver burden were degree of disability, depression and self-efficacy. For this reason, we believe that it is necessary to develop interventions to reduce depression and enhance self-efficacy in parents of children with CP as one of the primary objectives for minimizing the burden on caregivers of disabled children.<hr/>El objetivo principal de esta investigación fue explorar cuáles son los factores que mejor predicen la ocurrencia de la carga sobre los cuidadores primarios de niños con parálisis cerebral (CP). La comprensión de estos factores permite identificar cuidadores en riesgo de presentar problemas físicos o psicológicos y la implementación de estrategias de intervención para reducir el impacto negativo del cuidado de los padres de niños con condiciones médicas crónicas. La muestra del estudio consistió en un total de 62 cuidadores (89 % mujeres) con edades entre 30 y 54 años (M = 41.98, DE = 5.64). Los niños con CP afectados tenían edades entre 1 y 17 años (M = 7.69, DE = 4.18) y el grado promedio de discapacidad (% reflejado en la historia clínica evaluada por el Ministerio de Salud, Servicios Sociales e Igualdad de España ) fue de 77.098 (escala sobre 100) (DE = 14.62). Se construyó un modelo de carga basado en regresiones lineales múltiples. El modelo incluyó las siguientes variables: grado de discapacidad, la depresión (evaluada por el Inventario de Depresión de Beck -II) y auto-eficacia (medida por la Escala Revisada de Autoeficacia para Cuidado). El modelo de regresión explicó 40.9 % de la varianza total. Se encontró que la autoeficacia tenía una asociación lineal negativa con la carga, mientras que el grado de discapacidad y depresión mostró una asociación lineal positiva. Los predictores más importantes de la carga de los cuidadores fueron el grado de discapacidad, la depresión y la autoeficacia. Por esta razón, creemos que es necesario desarrollar intervenciones para reducir la depresión y aumentar la auto-eficacia en padres de niños con CP como uno de los objetivos primordiales para reducir al mínimo la carga de los cuidadores de niños con discapacidad. <![CDATA[<b>Funcionamiento diferencial del ítem en la evaluación de la sintomatologia TDAH en función del género y el formato de calificación</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672013000300011&lng=es&nrm=iso&tlng=es El objetivo de este estudio se centró en poner a prueba la invarianza de la sintomatología del Trastorno por Déficit de Atención con Hiperactividad (TDAH) en función del género, en una muestra de 634 niños. Se comprobó, en primer lugar, el ajuste de cinco modelos factoriales mediante análisis factorial confirmatorio, y se utilizó la regresión logística ordinal como método de estimación del funcionamiento diferencial del ítem (DIF), tanto uniforme como no uniforme. Los resultados pusieron de manifiesto que: (a) el modelo que presentó mejor ajuste fue el de tres factores correlacionados y (b) no existe DIF en función del género de los niños evaluados, ni en la modalidad de calificación ordinal (escala de 1 a 4) ni en la modalidad de calificación binaria (0-1) de los ítems. Estos resultados refrendan el hecho de que en el Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, DSM-IV-TR, no se establezcan criterios diferenciales para el diagnóstico del TDAH en niños y niñas.<hr/>The aim of this paper was to test the invariance of Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) symptoms in a sample of 634 children attending to gender. We firstly examined the fit to the data of five models using confirmatory factor analysis, and ordinal logistic regression was used as a method of estimation of both uniform and non-uniform differential item functioning (DIF). The results showed that (a) the three correlated factors model was the best fit model, and (b) there was no gender-specific DIF, either in the ordinal rating form (scale of 1 to 4) or the binary rating form (0-1). These results support that the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders DSM-W-TR does not establish ADHD differential diagnosis criteria for boys and girls. <![CDATA[<b>Problemas de comportamiento y competencias psicosociales en niños y adolescentes institucionaliz</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672013000300012&lng=es&nrm=iso&tlng=es El objetivo principal de este estudio es analizar los problemas de comportamiento de una muestra de preadolescentes y adolescentes venezolanos institucionalizados (acogimiento residencial), de edades comprendidas entre los 11 y 16 años. La muestra estuvo compuesta por 111 participantes institucionalizados en asociaciones civiles y entidades de protección del Estado y 111 controles igualados, provenientes de colegios tanto públicos como privados o subsidiados. Se evaluaron las habilidades psicosociales y académicas y los problemas de comportamiento internalizados y externalizados reportados por los informes de los padres, los cuidadores y los autoinformes mediante el Youth Self-Report (YSR) y la Child Behavior Checklist (CBCL). Los resultados del estudio muestran que los niños y adolescentes institucionalizados tienen menores competencias psicosociales y académicas, así como más problemas de comportamiento que los jóvenes que conviven con sus padres. Los padres y cuidadores apreciaron menores diferencias entre ambos grupos.<hr/>The main objective of this study is analyze behavior problems of a sample of institutionalized (residential care) Venezuelan tweens and teens, ages between 11 and 16. The sample consisted of 111 participants institutionalized in civil associations and institutions state protection, and 111 matched controls from schools public and private or subsidized. The psychosocial and academic was assessed skills and internalizing and externalizing behavior problems reported by the reports of parents, carers and self reports. The Youth Self-Report (YSR) and Child Behavior Checklist (CBCL) were completed. The results of the study show that children and adolescents are less institutionalized psychosocial and academic skills, as well as, more externalized behavior problems and internalized self-reported that young people living with their parents. Parents, teachers and caregivers appreciated minor differences between the two groups. Findings obtained support the influence of early deprivation on psychosocial skills, emotional issues and behavioral in children and adolescents. It is considered that institutionalization is a risk factor for the harmonious development of young people. <![CDATA[<b>Resiliencia materna, funcionamiento familiar y discapacidad intelectual de los hijos en un contexto marginado</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672013000300013&lng=es&nrm=iso&tlng=es La resiliencia refiere a las interacciones entre el contexto ecológico y la capacidad del individuo para adaptarse positivamente ante la adversidad. Para diseñar e instrumentar la intervención y aportar evidencia a la práctica en educación especial, se analizó la relación entre la resiliencia materna y el funcionamiento familiar, en un contexto marginado. Participaron 76 madres voluntarias, quienes tenían un hijo con discapacidad intelectual inscrito en una escuela de educación especial. Para evaluar resiliencia materna y funcionamiento familiar, se aplicaron dos escalas. Se identificaron relaciones estadísticamente significativas entre las dimensiones de ambos instrumentos, en particular, entre la autodeterminación como característica de resiliencia, con los cinco mediadores personales y ambientales de la misma escala, así como con las dimensiones del funcionamiento familiar.<hr/>The concept of resilience refers to the interactions between the ecological context and the individual's capacity to adapt positively to adversity. We analyzed in a marginal context, the relationship between maternal resilience and family functioning to design and implement the intervention and to provide evidence to practice in special education. 76 volunteer mothers took part in this study. All mothers had a child with intellectual disability in a special education school. Two scales were applied to assess maternal resilience and familiar functioning. Statistically meaningful relationships were identified between the dimensions of both instruments; particularly between self-determination as a characteristic of resilience, with five personal and environmental mediators from the same scale, and with the dimensions of the familiar functioning. <![CDATA[<b>Evolución del vínculo que establece el niño con el personal educativo en salas cuna chilenas</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672013000300014&lng=es&nrm=iso&tlng=es El siguiente estudio pretende evaluar el vínculo que establecen los niños¹ con su personal educativo en salas cuna chilenas, analizando la respuesta sensible en el adulto y la cooperatividad en el niño. Se estudió a un grupo de 43 niños de entre 8 meses y 2 años de edad, con su principal cuidador en la sala cuna, en tres momentos de un año lectivo. Los resultados indican que en el personal educativo existiría una mantención de la respuesta sensible, una disminución significativa en la respuesta controladora y un aumento significativo en la conducta no responsiva con el paso del tiempo; mientras que en los niños se vería un aumento significativo de la respuesta cooperativa y una disminución significativa en la respuesta ambivalente.<hr/>The present study pretends to evaluate the bond that the children develop with their care centre staff in Chilean crèches, analyzing the caregiver sensitivity and the cooperative child response. A group of 43 toddlers between 8 months and 2 years old in interaction with their principal care giver at the child centre, was observed in three different moments during a year. Results show that the care centre staff maintain their sensitivity, decrease their controlled response and increase significantly their non responsiveness in time; while children increase in a significantly way their cooperativeness and diminished significantly their ambivalent response. <![CDATA[<b>Presencia del padre y calidad de la interacción madre-hijo</b>: <b>un estudio comparativo en familias chilenas nucleares y monoparentales</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672013000300015&lng=es&nrm=iso&tlng=es Estudios recientes muestran la influencia de la presencia del padre en la salud mental familiar, incidiendo, entre otras variables, en el vínculo madre-hijo. Considerando este antecedente, se realizó un análisis comparativo de la calidad de la interacción madre-hijo en diadas pertenecientes a familias chilenas nucleares y monoparentales de bajos ingresos. Se estudiaron 80 diadas, 40 pertenecientes a familias monoparentales a cargo de madre y 40 pertenecientes a familias nucleares. Las edades de los niños estudiados varían entre 4 y 17 meses (M = 12.36, DE = 3.2) y las de las madres entre 15 y 44 años (M = 26.74, DE = 7.53). Se evaluó la respuesta sensible materna y la calidad de la interacción con el instrumento CARE-Index (Crittenden, 1997). Los resultados muestran interacciones de mayor calidad en las diadas pertenecientes a familias nucleares, con diferencias significativas y tamaños de efecto mediano en los aspectos cognitivos de la interacción.<hr/>Recent studies show the importance of the father's presence on the family's mental health, affecting, among others, on the mother-child bond. Considering this information, the present study does a comparative analysis of the quality of mother-child interaction on dyads of nuclear and single-mother, Chilean, low-income families. 80 Dyads were studied, 40 belonging to single-mother families and 40 to nuclear families. The children's ages were between 4 and 17 months (M = 12.36, SD = 3.2) and the mothers between 15 and 44 years old (M = 26.74, SD = 7.53). The mother's sensitivity answer and the quality of the interaction were evaluated with the CARE-Index (Crittenden, 1997) instrument. The results show a greater interaction quality among nuclear families, with important differences and medium effect sizes on the cognitive aspects of the interaction. <![CDATA[<b>Actitudes y comportamiento hacia el medio ambiente natural. </b><b>Salud medioambiental y bienestar emocional</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672013000300016&lng=es&nrm=iso&tlng=es La naturaleza ha sido un elemento ampliamente omitido en la literatura sobre bienestar emocional. La escasa investigación al respecto ha estado centrada en los efectos beneficiosos del contacto con la naturaleza, pero no en cómo las actitudes y conductas hacia el medio ambiente se asocian a un mayor o menor bienestar emocional. La presente investigación tiene el objetivo de llenar este vacío, analizando las relaciones entre las actitudes ambientales y la conducta proambiental autoinformada con el bienestar emocional. Los resultados obtenidos con una muestra de 320 estudiantes universitarios, ponen de manifiesto que pensar y comportarse proambientalmente no solo favorece al medio ambiente, sino que redunda en un mayor bienestar emocional. Se discuten algunas implicaciones en las actitudes antropocéntricas y sus relaciones con medidas de bienestar emocional.<hr/>The natural environment has largely been overlooked by research into subjective well-being. The few studies to have addressed the issue have focused on the beneficial effects of contact with nature, but have not looked at how attitudes and behaviours towards the natural environment are related to subjective well-being. The present paper seeks to fill this gap through the analysis of the relationships between environmental attitudes and self-reported ecological behaviours, and subjective well-being. The results obtained from a sample of 320 university students show that to think and behave pro environmentally is not only good for the natural environment but also leads directly to higher levels of subjective well-being. Some implications regarding anthropocentric attitudes and how they relate to subjective well-being are discussed. <![CDATA[<b>Análisis psicosocial del consumo de alcohol en adolescentes mexicanos</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672013000300017&lng=es&nrm=iso&tlng=es El objetivo del presente estudio fue realizar un análisis psicosocial del consumo de alcohol en adolescentes mexicanos, considerando de forma simultánea las variables personales, familiares, escolares y sociales. Se realizó un estudio de tipo explicativo. La muestra estuvo conformada por 1.245 adolescentes de ambos sexos, procedentes de dos centros educativos de secundaria y dos de preparatoria, con edades comprendidas entre los 12 y los 17 años. Se realizó un modelo de ecuaciones estructurales que explicó el 66 % de la varianza y se exploró el efecto moderador del género. Los resultados se discuten en función de los estudios más relevantes en la temática de esta investigación.<hr/>The objective of the present study was to analyze the psychosocial alcohol consumption in Mexican adolescents, taking into account simultaneously personal, family, school and social variables. The type of study is explanatory. The sample consisted of 1245 adolescents girls and boys form two secondary and preparatory schools, with ages between 12 and 17 years old. A structural equations model explained 66% of the variance and also it was explored the moderating effect of gender. The results are discussed in terms of the relevant studies on the subject of this investigation. <![CDATA[<b>Relaciones asociativas entre las creencias acerca del uso social de las drogas y el consumo en estudiantes jóvenes</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672013000300018&lng=es&nrm=iso&tlng=es El objetivo de este estudio fue conocer el contenido de las representaciones sociales acerca del consumo de drogas en adolescentes y adultos jóvenes, y si tales representaciones favorecían y, por lo tanto, predecían el consumo de las mismas. Para esto, se seleccionaron seis creencias acerca del uso social de las drogas -tales como tomar alguna droga es normal-, considerándolas como indicadores de dichas representaciones sociales. La muestra estuvo compuesta por 417 alumnos del Ciclo Formativo de Grado Medio y Programa de Garantía Social pertenecientes a distintos centros educativos de la ciudad de Granada, considerados de alto riesgo para el consumo. Los resultados mostraron que las creencias evaluadas estaban presentes entre los participantes, que predecían el consumo de drogas legales e ilegales y que estaban asociadas sobre todo al consumo de cannabis. En conclusión, en los programas preventivos sería de gran utilidad tener en cuenta las representaciones sociales sobre el uso de drogas.<hr/>The objective of the study was to know the content of social representations about the consumption of drugs and also if those representations contributed and predicted the consumption of drugs among young people. Six beliefs about the social use of drugs were selected, such as whether it is common to take drugs. These beliefs were considered indicators of those social representations. The study was carried out among 417 students of Associate Degree and Social Guarantee Program from different Educational Centres of Granada, who were considered high risk drug users. Results showed that evaluated beliefs were present among young people, these beliefs predicted the consumption of legal and illegal drugs and were specially associated with the consumption of cannabis. Thus, social representations about the consumption of drugs should be considered for prevention programs. <![CDATA[<b>Riesgos psicosociales y actitudes sobre prácticas sexuales bajo el efecto del alcohol o drogas en adolescentes de la ciudad de Medellín</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672013000300019&lng=es&nrm=iso&tlng=es En este artículo se analizan las actitudes cognitivas y los factores psicosociales relacionados con las prácticas sexuales bajo el efecto de alcohol y drogas en adolescentes de la ciudad de Medellín. El tipo de estudio fue no experimental, de nivel descriptivo y correlacional. La muestra estuvo conformada por 955 estudiantes de grados 9.°, 10.° y 11.° de colegios públicos y privados de la ciudad de Medellín. La edad, el sexo, el tipo de familia, las personas encargadas de la crianza, las normas al interior de la familia, la influencia del grupo de pares y las actitudes cognitivas y afectivas juegan un rol importante en la realización de prácticas sexuales riesgosas bajo el consumo del alcohol y las drogas durante la adolescencia.<hr/>In this article we examined some psychosocial factors and cognitive attitudes related to sexual practices under the influence of alcohol and drugs among adolescents in the city of Medellín in 2011. The type of study was non-experimental with a descriptive and correlational level. The sample consisted of 955 students in grades 9, 10 and 11 public and private colleges. Age, sex, type of family, persons responsible for raising, group influence and cognitive and affective attitudes; play an important role in the performance of risky sexual practices on the use of alcohol and drugs during adolescence. <![CDATA[<b>Compromiso con el trabajo como mediador entre participación percibida, aporte de supervisor y comportamientos altruistas</b>: <b>resultados empíricos desde el sector italiano de empresas sociales</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672013000300020&lng=es&nrm=iso&tlng=es This research note presents an empirical study conducted in a number of social cooperatives (SCoops). Democratic governance has been identified as a defining aspect of this kind of social enterprise. Using the work and organizational psychology approach, the authors studied the effects of democratic governance and supervisor support on workers' engagement and organizational citizenship behaviors. The convenience sample technique was used for gathering the data. Data was collected with a self-administered questionnaire. The sample consisted of258 participants from three different Scoops situated in northern Italy. Statistical analysis results suggest that worker's perceived participation and supervisor support enhance work engagement, and subsequently, altruistic behaviors. Finally, the authors comment on the limitations of the study giving methodological suggestions for future empirical research.<hr/>El presente artículo presenta una investigación realizada con la colaboración de varias cooperativas sociales (SCoops). El gobierno democrático es una de las principales características de este tipo de empresa social. A partir de la perspectiva de la psicología del trabajo y de las organizaciones (WOP), se estudiaron los efectos del gobierno democrático y del apoyo del superior sobre el compromiso hacia el trabajo y los comportamientos organizacionales de ciudadanía de los empleados. Se realizó un muestreo por conveniencia. Los datos fueron recogidos a través de un cuestionario autoadministrado. La muestra comprendió 258 empleados de tres SCoops situadas en el norte de Italia. Los análisis estadísticos realizados indican que la participación en la toma de decisiones y el apoyo del superior percibidos por los empleados, tienen una influencia positiva sobre su compromiso hacia el trabajo y sobre sus comportamientos altruistas. Por último, se presentan algunas sugerencias de carácter metodológico para la futura investigación. <![CDATA[<b>El rol de las actitudes en la inserción laboral de los desempleados mayores de 45 años</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672013000300021&lng=es&nrm=iso&tlng=es La edad se convierte en una de las variables que modula los efectos de la situación de desempleo. Las investigaciones que analizan los efectos del desempleo en los mayores de 45 años muestran que las consecuencias se hacen más notables en este grupo de edad. Se exploraron las actitudes hacia el trabajo de una muestra integrada por 262 personas desempleadas del sur de España. El trabajo concluye con propuestas de intervención y nuevas líneas de investigación en el área.<hr/>Age becomes one of the variables that modulate the effects of unemployment. The studies that analyze the effects of unemployed over 45 years show that the consequences made are more noticeable in this age group. The attitudes toward work were explored using a sample consisted on 262 unemployed people who lives in the south of Spain. The work concludes with proposals for intervention and future research in the area. <![CDATA[<b>Calidad de vida de adultos con discapacidad intelectual institucionalizados en Chile desde la perspectiva de los proveedores de servicios</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672013000300022&lng=es&nrm=iso&tlng=es El presente estudio de corte cualitativo, pretende analizar la percepción de profesionales, cuidadores de trato directo y directores sobre la calidad de vida de los usuarios de centros residenciales de Chile. La recogida de información se ha realizado mediante grupos focales. Los resultados obtenidos indican diferencias en las percepciones sobre la calidad de vida de las personas con discapacidad intelectual o del desarrollo según la tipología de informante. Por otro lado, los comentarios sobre la calidad de vida de los residentes reflejan una actitud excesivamente protectora que reduce las posibilidades de que estas personas sean los actores principales de sus vidas. Esta aproximación cualitativa ha permitido también identificar dimensiones del modelo de calidad de vida que se ven obstaculizadas por la institucionalización, como son los aspectos emocionales y materiales. Este estudio acentúa la importancia de los modelos mentales sustentados por los profesionales y su reflejo en las prácticas promotoras de la calidad de vida.<hr/>This qualitative study aims to analyze the perception of professionals, directcare assistants, and managers on quality of life of residential users in Chile. Information was gathered by means of focus groups. The results indicate differences in perceptions of quality of life of people with intellectual or developmental disabilities by type of informant. Comments on the quality of life of the residents reflect overly protective attitudes that reduce the chances of being the main actors of their lives. This qualitative approach also allowed the identification of dimensions of the quality of life model which are hampered by institutionalization, such as emotional and material well-being. This study emphasizes the importance of mental models supported by professionals and its reflection on the practices that promote quality of life. <![CDATA[<b>Competir en casa y rendimiento deportivo</b>: <b>evidencias, causas e implicaciones psicológicas</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672013000300023&lng=es&nrm=iso&tlng=es Home advantage in competitive sports is well documented despite some contradictory results. Previous studies have identified 5 main causes of home advantage in competitive sports: crowd, familiarity, travels, rules and territoriality. Moreover, several studies have proposed the influence of these factors over psychological and behavioral states in athletes, coaches and referees. The present review summarizes the available scientific evidences about home advantage in sport and tries to identify the environmental and psychological causes of this phenomenon.<hr/>Competir de local constituye una ventaja ampliamente documentada en el ámbito deportivo. Los estudios previos han identificado cinco causas principales que permiten explicar la ventaja que ello supone: la presencia de aficionados, la familiaridad con el entorno, la ausencia de viajes, la aplicación de las normas y el sentimiento de territorialidad. Además, algunos estudios indican que estos factores influyen sobre el estado psicológico y el comportamiento tanto de los deportistas como de los entrenadores y árbitros. Esta revisión pretende recoger las actuales evidencias científicas sobre la ventaja que supone competir en casa, tratando de identificar las causas ambientales y psicológicas que explican este fenómeno en el ámbito deportivo. <![CDATA[<b>Propiedades psicométricas y resultados de la aplicación de la escala de disfrute y competencia percibida en baloncesto de iniciación</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672013000300024&lng=es&nrm=iso&tlng=es Los objetivos de este estudio fueron: (a) conocer las propiedades psicométricas de una escala que permitiese medir el Disfrute y la Competencia Percibida en baloncesto de iniciación y (b) comprobar dichas medidas en esa misma población. Participaron 667 jóvenes (M = 10.62; DE = 0.78), pertenecientes a 52 equipos. Doce expertos valoraron el contenido y 20 niños la comprensión. Se realizó un análisis factorial exploratorio, un análisis factorial confirmatorio y un análisis de fiabilidad mediante el alfa de Cronbach, el índice h y el coeficiente de correlación intraclase. Los participantes mostraron valores muy altos, sin que existieran diferencias por razones de género o edad. El instrumento es válido y fiable para medir los dos factores en relación con la práctica de baloncesto en etapas de iniciación.<hr/>The aims of this study were: (a) to know the psychometric properties from a scale that allowed to measure enjoyment and perceived competence in youth basketball, and (b) to verify these measures in the same population. Sixty hundred sixty seven player (M = 10.62; SD = 0.78) from 52 teams were participants. Twelve experts assessed the content and 20 children the understanding. An exploratory factor analysis, a confirmatory factor analysis and a reliability analysis using Cronbach's alpha, h index, and intraclass correlation coefficient were carried out. The tool is valid and reliable to measure youth basketball enjoyment and perceived competence. The participants showed higher values of enjoyment and perceived competence, without differences by gender or age. <![CDATA[<b>Calibración del índice de Hiperactividad de Conners mediante el modelo de Rasch</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672013000300025&lng=es&nrm=iso&tlng=es El objetivo del presente estudio se ha centrado en la calibración de la versión española de la escala reducida de 10 ítems (Indice de Hiperactividad de Conners [IHC]) mediante el modelo de Rasch, utilizando una muestra de 482 niños de 5 y 6 años. Los resultados mostraron que el IHC tiene buenas propiedades psicométricas. El ajuste, tanto de los ítems como de las personas al modelo de Rasch, es bueno y las categorías de respuesta funcionan adecuadamente. Las puntuaciones de los niños fueron significativamente superiores a las de las niñas. Tres de los ítems tienen riesgo de presentar Funcionamiento Diferencial del Ítem (DIF) en función del género. El IHC tiene un evidente efecto suelo que impide evaluar a niños con niveles de hiperactividad bajos.<hr/>Conners Hyperactivity Index or Conners 3-AI using the Rasch model. The participants in this study were 482 children aged 5 and 6 years old. Results showed that the IHC has good psychometric properties. The fit of both items and persons data to Rasch model was good, and the response categories were functioning properly. Boys scored significantly higher than girls. Three of the items were at risk of gender-specific DIF. The Conners 3-AI has an obvious floor effect, which prevents the evaluation of children with low levels of hyperactivity. <![CDATA[<b>Análisis de la Escala de Soledad de De Jong Gierveld mediante el modelo de Rasch</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672013000300026&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este trabajo examina mediante el modelo de Rasch las propiedades psi-cométricas de la adaptación española de la escala de Soledad de De Jong Gierveld. Participaron 614 personas (60-96 años) no institucionalizadas. También se midieron los afectos (PANAS) y la satisfacción con la vida. Los valores del ajuste al modelo y la precisión de las medidas de los ítems fueron elevados (0.99). La fiabilidad de las puntuaciones de las personas (0.69) y los ítems (0.77) fue baja. Los análisis factoriales confirmaron una estructura unidimensional. Algunos ítems mostraron un funcionamiento diferencial (FDI) asociado al sexo y a la forma de vida. Las garantías sobre la validez convergente/discriminante fueron moderadas. Los resultados deberían ser tomados en consideración para una revisión del instrumento.<hr/>This study examines the psychometric properties of the Spanish adaptation of the De Jong Gierveld Loneliness Scale by means of the Rasch model. Participants were 614 Spanish community-dwelling older adults (60-96 years). Convergent/divergent validity was examined by correlating the scale with both the PANAS scale and a satisfaction with life scale. Results showed that our data fit the model and that average item reliability were high (0.99), but average person reliability was low (0.69). Factorial analysis confirmed a unidimensional structure. Some items had a significant DIF for sex and living arrangements. The scale demonstrated moderate convergent/discriminant validity. These results should be taken into account for a revision of the instrument.