Scielo RSS <![CDATA[Universitas Psychologica]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=1657-926720140004&lang=en vol. 13 num. 4 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672014000400001&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>Differential Context-Specificity in the Habituation of the Eyeblink and Cardiac Responses in Humans</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672014000400002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Wagner (1978) propuso que la habituación, definida como una disminución en la respuesta a un estímulo que se repite, dependería de la formación de una asociación entre el contexto y el estímulo. Según este enfoque, la habituación debería ser contexto-específica, es decir, la respuesta habituada en un contexto debería deshabituarse al presentar el estímulo en un contexto novedoso. Esta hipótesis fue examinada a través de un experimento donde se sometió a un grupo de estudiantes a una sesión de habituación consistente en 60 repeticiones de un estímulo provocador de reacciones de parpadeo y aceleración cardiaca. Posteriormente, en una sesión de prueba se midió la amplitud de estas respuestas, presentando el estímulo en el mismo contexto (Grupo Igual) o en un contexto distinto a aquel donde ocurrió la habituación (Grupo Diferente). Los resultados de la prueba arrojaron evidencia de especificidad contextual diferencial para ambas respuestas, ya que la respuesta de aceleración cardiaca resultó disminuida en el grupo igual pero no en el grupo diferente (revelando especificidad), mientras que la respuesta de parpadeo estuvo igualmente disminuida en ambos grupos (revelando ausencia de especificidad). Estos hallazgos confirman observaciones previas con ratas que demuestran que el control contextual de la habituación depende de la naturaleza de la respuesta.<hr/>Wagner (1978) proposed that habituation, defined as a decrease in responding to a repeated stimulus, would depend on the formation of an association between the stimulus and the context. According to this approach, habitua-tion should be context-specific; that is, a response that was habituated in a given context should dishabituate when the stimulus is presented in a novel context. This hypothesis was examined in an experiment in which a group of students received a habituation session consisting of 60 repetitions of a stimulus capable of evoking eyeblink and heart-rate acceleration reactions. Subsequently, in a testing session the amplitude of these responses was examined by presenting the stimulus in the same context used in the habituation session (Group Same) or in an alternative context (Group Different). The results provided evidence of differential context-specificity for the two responses, since the heart-rate acceleration response was diminished in the group same but not in the group different (revealing specificity), while the eyeblink response was diminished in both groups (revealing no specificity). These findings are consistent with previous observations in rats demonstrating that the contextual control of habituation depends on the nature of the measured response. <![CDATA[<b>Analysis of Psychometric Properties of the Utrecht Work Engagement Scale in a Sample of Workers in Puerto Rico</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672014000400003&lng=en&nrm=iso&tlng=en El estudio del engagement en el trabajo es cada vez más común en la literatura científica. La estructura factorial del instrumento más utilizado por los investigadores para evaluar el engagement, la Utrecht Work Engagement Scale (UWES), ha mostrado múltiples inconsistencias en diversos países. El objetivo de este trabajo es examinar las propiedades psicométricas de la UWES en una muestra de 2.796 trabajadores en Puerto Rico. Se examinó la estructura factorial de la escala mediante ecuaciones estructurales, con el método de estimación de máxima verosimilitud. Los resultados muestran que el modelo de tres factores posee un mejor ajuste a los datos de la escala, siendo consistente con la concepción del engagement como constructo compuesto por tres dimensiones: vigor, dedicación y absorción. La validez y la fiabilidad de la UWES son adecuadas, por lo que se concluyó que la escala posee las cualidades para ser utilizada en investigaciones en el contexto laboral puertorriqueño.<hr/>The study of work engagement is becoming increasingly common in the scientific literature. There are many inconsistencies regarding the factorial structure of the Utrecht Work Engagement Scale (UWES) the most widely used instrument by researchers in different countries. The objective of this study is to examine the psychometric properties of the UWES using a sample of 2,796 employees in Puerto Rico. We examined the psychometric properties of UWES using structural equations with the method of maximum likelihood estimation. The results show that the three-factor model has a better fit, being consistent with the conception of engagement as a construct formed by three dimensions: vigor, dedication, and absorption. The validity and reliability of UWES are appropriate, and we conclude that the scale has the qualities to be used in research in the Puerto Rican labor context. <![CDATA[<b>Executive Function Deficits and Symptoms of Disruptive Behaviour Disorders in Preschool Children</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672014000400004&lng=en&nrm=iso&tlng=en The Executive Function is a set of cognitive processes that are developed from the earliest ages. Recent studies in children with disruptive behaviour disorders suggest the presence of effects on the executive functioning. The aim of this study is to know the association among symptoms of Attention Deficit with Hyperactivity Disorder, Oppositional Defiant Disorder, and Conduct Disorder, and Executive Function in children from 3 to 6 years old. Method: A descriptive cross-sectional study was conducted. An assessment was performed on a sample of 444 subjects from Spain; it was made through an inventory for parents and teachers to estimate the capacity of Executive Function. Results: a relation between the symptoms of Attention Deficit with Hyperactivity Disorder, Oppositional Defiant Disorder, Conduct Disorder, and the Executive Function deficit was found. The presence of symptoms of Attention Deficit with Hyperactivity Disorder inattentive type is associated with deficiencies in all areas of Executive Function, which does not occur with other symptoms. Conclusion: It is important to know the specific characteristics of each symptomatology by taking into account their executive functioning, in order to achieve accurate diagnoses in the clinical setting, as well as appropriate therapy according to the deficiencies presented by children.<hr/>Las funciones ejecutivas son un conjunto de procesos cognitivos que se desarrollan desde los estadios iniciales. Recientes estudios en niños con trastorno de comportamiento adaptativo sugieren la presencia de efectos sobre el funcionamiento ejecutivo. El objetivo del presente trabajo es conocer la asociación entre síntomas del síndrome por déficit de atención con hiperactividad, síndrome opositivo desafiante y trastorno de conducta y función ejecutiva en niños de 3 a 6 años. La investigación de tipo descriptivo transversal se llevó a cabo sobre una muestra de 444 niños españoles. Para estimar la capacidad de funciones ejecutivas, se estructuró un inventario para padres y educadores. Se encontró una relación entre los síntomas del síndrome de défict de atención con hiperactividad, síndrome opositivo desafiante y trastorno de conducta, y déficit en funciones ejecutivas. La presencia de los síntomas del síndrome de défict de atención con hiperactividad de tipo inatento se asoció con deficiencias en todas las áreas de funciones ejecutivas, lo que no ocurre con otros síntomas. Por lo tanto, es importante conocer las características específicas de cada sintomatología, tomando en cuenta su funcionamiento ejecutivo, con el ánimo de lograr diagnósticos adecuados en el ámbito clínico y la terapia apropiada acorde a las deficiencias presentadas en niños. <![CDATA[<b>Adaptation into Spanish of the Multidimensional Fatigue Inventory in Work Environment</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672014000400005&lng=en&nrm=iso&tlng=en La necesidad de evaluar la fatiga al entorno laboral es esencial para poder desarrollar programas de prevención e intervención. El principal objetivo de este trabajo fue adaptar del inglés al español el Inventario Multidimensional de Fatiga. Se analizaron la estructura interna y la fiabilidad, y se aportaron evidencias de validez convergente. La aplicación de la escala se realizó a una muestra multiocupacional compuesta por 414 empleados. También se utilizaron varios correlatos externos y dos escalas de contraste. Se aplicó el análisis factorial tanto exploratorio como confirmatorio. Los resultados indican que la versión española está conformada por 19 ítems y tres factores denominados Fatiga General, Fatiga Física y Concentración/ Motivación. Los coeficientes de fiabilidad obtenidos fueron adecuados y, además, se obtuvieron evidencias de validez con cuatro correlatos externos y dos escalas de fatiga. La presente escala adaptada al español muestra unas propiedades psicométricas idóneas y puede resultar adecuada para identificar de manera apropiada la fatiga en entornos laborales. Futuras investigaciones podrían utilizarla como una herramienta de screening en combinación con otros instrumentos.<hr/>Evaluation of fatigue in work environment is crucial in order to draw up prevention and intervention programmes. The main objective of this study is to adapt the Multidimensional Fatigue Inventory from English into Spanish. I analysed the internal structure and reliability and evidence was found of convergent validity. The scale was applied to a multi-occupational sample made up of 414 employees. Various external correlates and two contrast scales were also used. An exploratory as well as a confirmatory factor analysis were undertaken. The findings indicate that the Spanish version which we have presented is made up of nineteen items and three factors, namely General Fatigue, Physical Fatigue and Concentration/Motivation. The resulting reliability coefficients were adequate and, what's more, evidence of validity was found for four external correlates and two fatigue scales. The present scale, adapted into Spanish displays ideal psychometric properties and may prove ideal for adequately identifying fatigue in work environments. The scale could be used in future research as a screening tool in combination with other instruments. <![CDATA[<b>Relations between the Relational Self-Construal, the Choice of Goals and Psychological Need Satisfaction of University Students</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672014000400006&lng=en&nrm=iso&tlng=en El objetivo de este trabajo fue estudiar cómo ciertas características del autoconcepto pueden influir en la elección de unas u otras metas en estudiantes universitarios. Se utilizó una adaptación al castellano de la escala Relational-Interdependent Self-Construal ([RISC]; Cross, Bacon, & Morris, 2000) para medir el grado en el que los estudiantes incorporan sus relaciones interpersonales significativas en la construcción del autoconcepto. En una muestra de 389 universitarios españoles (rango de edad 16-47, M = 19.28; DE = 3.15) se efectuaron distintos contrastes que mostraron diferencias significativas asociadas al género ($ = 59% y S = 41% con tamaños de efecto d 0.25-0.55) y a las puntuaciones (altas frente a bajas, d 0.42-0.91) en la escala del RISC. Asimismo, esta variable de diferencias individuales apareció como predictora significativa en la elección de determinado tipo de metas y de la satisfacción de las necesidades psicológicas de autonomía, competencia y vinculación. Estos resultados tienen implicaciones en la elección de estudios y en lo que los estudiantes esperan encontrar en la universidad.<hr/>The aim of this study was to explore the role of specific features of the self-concept that could be associated with the choice of life goals. We developed an adaptation of the RISC (Relational-Interdependent Self-Construal; Cross, Bacon, & Morris 2000) to directly assess the degree to which individuals define themselves in terms of close relationships. The scale was translated into Spanish and its psychometric properties were analyzed with data from a sample of 389 university students (age range 16-47, M = 19.28, ST=3.15). A set of contrast showed significant differences between men and women ($=59% y S= 41% effect size d 0.25-0.55). Significant differences appeared also regarding extrinsic and intrinsic goals, interpersonal goals and needs satisfaction when students with a highly relational self-construal were compared with students with a low relational one (d 0.42-0.91). These results have implications for the choice of studies and what students expect in university life. <![CDATA[<b>Evaluation of Psychometric Properties of the Brief COPE, its Relationship with the NEO PI-R and Gender Differences in Brazil</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672014000400007&lng=en&nrm=iso&tlng=en El NEO PI-R es una escala base para examinar la personalidad y el Brief COPE es un instrumento, poco difundido en Brasil, para examinar el afron-tamiento. Por ello, el presente estudio transversal con muestra brasileña tiene como objetivos evaluar las propiedades psicométricas del Brief COPE, examinar su relación con el NEO PI-R, así como también evaluar las diferencias de género en el NEO PI-R y el Brief Cope. Participaron 899 adultos. El análisis factorial no confirmó la estructura original del Brief COPE. El análisis factorial exploratorio evidenció una solución de ocho factores, que fue corroborada por el análisis factorial confirmatorio. Se encontraron correlaciones entre las cinco dimensiones de la personalidad y los factores del afrontamiento, así como también diferencias significativas de género.<hr/>The NEO PI-R is a major scale to examine the personality, and the Brief COPE is a little known instrument in Brazil to examine the coping. As this cross-sectional study with Brazilian sample aims to: evaluate the psychometric properties of the Brief COPE; examine its relationship with the NEO PI-R, and evaluate gender differences in the NEO PI-R and Brief Cope. The participants were 899 adults. The factor analysis did not confirm the original structure of the Brief COPE. The exploratory factorial analysis showed an eight factor solution, which was confirmed by the confirmatory factorial analysis. Correlation was found between the five dimensions of personality and coping factors, as well significant differences between genders. <![CDATA[<b>Spanish Adaptation and Validation of the Physical Activity Class Satisfaction Questionnaire (PACSQ)</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672014000400008&lng=en&nrm=iso&tlng=en El objetivo de este estudio fue validar la versión española del Physical Activity Class Satisfaction Questionnaire (PACSQ) dentro del contexto de la Educación Física (EF). La muestra estuvo compuesta por 858 estudiantes, de edades comprendidas entre 15 y 21 años. Las propiedades psicométricas del PACSQ fueron analizadas a través de varios análisis. Los resultados apoyaron el modelo de primer orden con nueve factores y el modelo de orden superior. La estructura de ambos modelos fue invariante respecto al género. La correlaciones entre las subescalas indicaron un modelo factorial relacionado, apoyando la validez de constructo de la escala. Los valores alfa de Cronbach fueron superiores a 0.7 y se obtuvieron niveles apropiados de estabilidad temporal. Los resultados de este estudio muestran evidencias de validez para la utilización del PACSQ en el contexto español.<hr/>The purpose of this study was to validate the Spanish version of the Physical Activity Class Questionnaire (PACSQ) into the physical education (PE) context. The sample consisted of 858 students, aged between 15 to 21 years, and the psychometric properties of the PACSQ were examined through different analyses. The results supported both the first- order nine -factor model and the higher-order model. The structure of both models was invariant across gender. Correlations among the subscales indicated a related factor model supporting construct validity of the scale. Alpha values over 0.7 and suitable levels of temporal stability were obtained. The findings of this study provided validity evidences for using the PACSQ in a Spanish context. <![CDATA[<b>The 2x2 Dispositional Perfectionism Model in Adolescence</b>: <b>An Assessment in the Physical Education Context</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672014000400009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se examinó el modelo de perfeccionismo 2x2 en la adolescencia, en el contexto de la Educación Física, empleando diversas variables dependientes: autoconcepto, afectividad y satisfacción con la vida. Un total de 331 estudiantes de educación secundaria (58.9 % varones y 41.1 % mujeres; M = 14.29, DE = 1.43) tomó parte en el estudio. Los análisis de regresión jerárquica moderada mostraron que el tipo de Auto-exigencia Puro se asoció a resultados más adaptativos en comparación con el No-perfeccionismo. El de Presión Externa Puro se relacionó con resultados más negativos en comparación con los otros tipos de perfeccionismo. Finalmente, el Perfeccionismo Mixto se asoció a una mejor adaptación psicológica que el tipo Presión Externa Puro, y a una adaptación más débil con respecto al Perfeccionismo Autoexigente Puro.<hr/>The 2x2 dispositional perfectionism model in adolescence was assessed in physical education using several dependent variables: self-concept, affectivity and life satisfaction. A total of 331 secondary education students (58.9% males and 41.1% females; M = 14.29, SD = 1.43) agreed to participate. Moderate hierarchical regression analyses showed that the Self-Imposed group was linked to more adaptive results compared to the Non-Perfectionism one. The External Pressure group was linked to more negative results compared to the other types of perfectionism. Finally, the Mixed Perfectionism group was linked to a better psychological adjustment that the External Pressure group and a weaker adaptation than the Self-Imposed group. <![CDATA[<b>Validation of the Difficulties in Emotion Regulation Scale in the University Population of Cordoba, Argentina</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672014000400010&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este estudio se presenta la adaptación de la Escala de Dificultades en la Regulación Emocional (DERS) para universitarios de Córdoba, Argentina. Mediante un muestreo accidental se seleccionaron 211 universitarios provenientes diferentes carreras. El análisis factorial exploratorio reveló la estructura original de seis factores subyacentes (50.79% de la varianza total). Se realizaron estudios de consistencia interna y validez concurrente con las escalas de neuroticismo y extraversión del cuestionario IPIP-FFM evidenciando resultados satisfactorios. Finalmente, en estudios de contrastación según el género, solo el factor Falta de Claridad Emocional resultó superior en mujeres ( t = 2.19; gl = 209; p < 0.05; d = 0.17). Los resultados obtenidos son prometedores y posibilitan el desarrollo de nuevas investigaciones que indaguen el rol de la regulación emocional en universitarios cordobeses.<hr/>The purpose of the present study was to validate the Difficulties in Emotion Regulation Scale (DERS) in the university population of Cordoba, Argentina. A convenience sample of 211 undergraduates enrolled in different careers was recruited. Exploratory factor analysis yielded a six-factor structure similar to the original version which explained 50.79% of the variance. Examination of internal consistency and concurrent validity with neuroticism and extraversion traits of IPIP-FFM revealed satisfactory results. Finally, studies examining gender differences showed a significant although small difference in the factor "lack of emotional clarity" for women (t = 2.19; df = 209; p < 0.05; d = 0.17). In general, results are promising and enable the development of further researches that examine the role of difficulties in emotion regulation at the university context of Cordoba. <![CDATA[<b>Adaptation of the Creative Environment Perceptions Scale into Spanish</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672014000400011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudio se enmarca dentro de la propuesta de Mayfield y Mayfield (2008, 2010) sobre las percepciones del entorno creativo. El objetivo fue realizar la adaptación al español de la escala Creative Environment Perceptions de nueve ítems y analizar sus propiedades psicométricas. Los participantes fueron 975 empleados españoles (48.5% hombres y 51.5% mujeres). Los resultados obtenidos demuestran, después de realizar análisis confirmatorio, una estructura constituida por tres factores: Apoyo a la Creatividad, Características del Trabajo y Bloqueos a la Creatividad. Además, los tres factores obtenidos tienen una fiabilidad adecuada e igualmente se constatan indicios de validez, si se toman como referencia algunos correlatos externos y algunas escalas que hacen referencia a la adicción al trabajo, el burnout y el potencial creativo. En suma, la presente escala puede resultar idónea para identificar de manera apropiada los tres factores.<hr/>This study falls within the framework of Mayfield and Mayfield's proposal (2008, 2010) on creative environment perceptions. The objective was to adapt the 9-item Creative Environment Perceptions Scale into Spanish and analyse its psychometric properties. The sample for the present study was made up of 975 Spanish employees (48.5% men and 51.5% women). After carrying out a confirmatory analysis the results displayed a three factor structure: Support to creativity, Job characteristics and Blocks to creativity. Furthermore, the three factors showed appropriate reliability and some signs of validity were also found when they were contrasted with certain external correlates and scales that refer to workaholism, burnout and creative potential. By way of summing up, the present scale may prove ideal for appropriately identifying support to creativity, job characteristics and blocks to creativity. <![CDATA[<b>Evaluation of the Computer-based Battery for Oral Language (BILO<u3) through the Rasch model for a Brazilian Sample</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672014000400012&lng=en&nrm=iso&tlng=en There are few tests in Brazil to assess the comprehension of oral language, especially the ones that are computer-based. Thus, this study aimed at investigating psychometric characteristics for a computer-based battery for Oral Language, Bilov3 using the Rasch Model. 569 children collectively answered BILOv3, which consists of 6 tests ok. A general analysis of the battery indicated that the test Completing Sentences was the one with the highest index of difficulty, whereas the test Completing Stories was the lowest. However, in the latter, there are difficult items regarding Morpho-syntactic Comprehension, Logical-Verbal Organization and Story Interpretation. As far as precision was concerned, the Kuder-Richardson coefficient varied from 0.80 to 0.97, which shows that the test is consistent. These results are evidences of validity and precision for BILOv3.<hr/>En Brasil, existen pocas pruebas para evaluar la comprensión del lenguaje oral, en particular de las informatizadas. Por lo tanto, este estudio tuvo como objetivo investigar las características psicométricas de una batería computarizada, constituida por seis pruebas, para evaluar lenguaje oral, Bilov3, utilizando el modelo de Rasch. En forma colectiva, 569 niños respondieron BILOv3. Un análisis general de la batería indica que la prueba para completar oraciones fue la de mayor índice de dificultad, mientras que las pruebas de completar historias obtuvo el más bajo, si bien, en esta última, se encuentran dificultades en cuanto a comprensión morfosintáctica, organización lógico-verbal e interpretación. En lo que se refiere a precisión, el coeficiente de Kuder-Richardson varió desde 0.8 hasta 0.97, demostrándose así la consistencia de la prueba. Estos resultados son evidencias de validez y precisión para BILOv3. <![CDATA[<b>Design and Psychometric Analysis of an Instrument Evaluating Basic Skills in Economics and Finance: A Contribution to the Consumer Education</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672014000400013&lng=en&nrm=iso&tlng=en En Colombia, se evidencia la falta de instrumentos válidos y confiables para realizar diagnósticos y mediciones que contribuyan a la definición de los contenidos de programas en educación económica y financiera y su efectividad en los objetivos que persiguen. El propósito del presente estudio fue diseñar y realizar el análisis psicométrico de un instrumento para evaluar competencias básicas en educación financiera y económica en estudiantes universitarios mayores de 15 años; se contó con la participación de 410 estudiantes. El instrumento se elaboró en concordancia con el plan de prueba, y la validación de contenido se realizó con ocho expertos. El estudio fue de tipo instrumental. Los datos se analizaron en el marco de la Teoría de Respuesta al Ítem (TRI). La consistencia interna establecida mediante el alfa de Cronbach arrojó un valor de 0.98. Los valores Infit y Outfit encontrados indicaron buen ajuste al modelo de Rasch. Los resultados permiten concluir que la prueba cumple con los requerimientos psicométricos exigidos para este tipo de instrumentos, constituyéndose en una herramienta útil para la medición de competencias básicas en economía y finanzas.<hr/>In Colombia the lack of valid and reliable instruments that allow diagnostics and measurements that contribute to the definition of the content of programs in economic and financial education and their effectiveness in their objectives is evident. The purpose of this study was to design and conduct a psychometric analysis of an instrument to assess basic skills in financial and economic education in 410 university students older than 15. The instrument was developed according to the test plan and content validation was performed with 8 experts. The study was instrumental. Data were analyzed from the context of item response theory (IRT). Internal consistency was established by a Cronbach's alpha value of 0.98. The values found for Outfit and Infit indicated good fit to the Rasch model. The results show that the test meets the psychometric requirements required for this type of instrument, becoming a useful tool for measuring basic skills in economics and finance. <![CDATA[<b>Predictive Models of Attitude toward Homosexuality in Heterosexual Men</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672014000400014&lng=en&nrm=iso&tlng=en The aims of this paper were to predict membership to a group of attitude of acceptance or ambiguity-rejection toward homosexuality, and describe the attitude levels. The Attitudes Toward Lesbians and Gay men (ATLG) scale was applied to a non-probability sample of 239 single heterosexual men. All of them were students of health sciences. 15% expressed rejection (including 4% extreme) based on the ATLG total score. Rejection toward gay men (28% including 7% extreme) was higher than toward lesbians (9% including 2.5% extreme). Not having homosexual friends and having adscription to Christian or Catholic religions were significant predictors of belonging to the group with an ambiguity-rejection attitude. It is concluded that the percentage of rejection toward homosexuality is significant. For this reason it is encouraged to implement workshops for promoting an acceptance attitude, and consider these risk variables in their design.<hr/>Los objetivos de este artículo fueron predecir la pertenencia al grupo de actitud de aceptación o ambigüedad-rechazo hacia la homosexualidad y describir los niveles de actitud hacia las personas no heterosexuales. Se aplicó la escala de Actitudes hacia Lesbianas y Hombres Homosexuales (ATLG) a una muestra no probabilística de 239 varones heterosexuales solteros. Todos ellos eran estudiantes de Ciencias de la Salud. El 15 % expresaron rechazo (incluyendo 4 % extremo) con base en la puntuación total de la escala ATLG. Fue mayor el rechazo hacia los hombres homosexuales (28 %, incluyendo 7 % extremo) que hacia las lesbianas (9 %, incluyendo 2.5 % extremo). El no tener amigos homosexuales y religión cristiana o católica fueron los predictores de pertenencia al grupo, con una actitud de ambigüedad-rechazo. Se concluye que el porcentaje de rechazo es significativo. Por esta razón, se estimula la implementación de talleres que promuevan una actitud de aceptación, teniendo en cuenta en su diseño estas variables de riesgo. <![CDATA[<b>Your Clothes Aren't Going to Magically Come Off":An Exploratory Study of U.S. Latino Adolescents' Reasons for Having or Not Having First-Time Vaginal Intercourse</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672014000400015&lng=en&nrm=iso&tlng=en US Latino adolescents have higher teenage birthrates and higher probabilities for early sexual initiation, compared to other racial/ethnic groups. Understanding their reasons for delaying or initiating first-time vaginal intercourse is important in designing culturally relevant health promotion programs. Using qualitative methods, we analyzed 21 semi-structured interviews with US Latino adolescents regarding their sexual initiations. Seven had sexually debuted, acknowledging sexual feelings of desire, curiosity and pleasure for their romantic partner. The remaining 14 had not debuted citing reasons of self-interest and external prohibitive factors. Eight out of 14 also attributed their status to not being in a romantic relationship. Our findings suggest several areas for increased discussion including how romantic relationships and Latino cultural values influence sexual initiation and the use of contraception. These findings could improve health promotion programs by identifying critical elements that may resonate with US Latino adolescent socio-cultural values and sexual development.<hr/>Los adolescentes latinos de Estados Unidos presentan tasas de natalidad más altas y mayores probabilidades de iniciación sexual temprana en comparación con adolescentes de otros grupos raciales-étnicos. Entender las razones de los jóvenes latinos para retrasar o iniciar el coito vaginal por primera vez es importante en el diseño de programas de promoción de salud culturalmente relevantes. En el presente estudio cualitativo se realizaron 21 entrevistas semiestructuradas con adolescentes latinos sobre las razones para iniciarse o abstenerse de practicar el coito vaginal por primera vez. Siete de los participantes habían debutado sexualmente y 14 se habían abstenido de hacerlo. Quienes se habían iniciado reconocieron haberlo hecho por curiosidad, deseo sexual y por placer, pero admitieron haberse iniciado sexualmente en el contexto de una relación romántica con su pareja. Quienes se habían abstenido reportaron razones personales (no sentirse preparados, esperar hasta el matrimonio, temor de adquirir una infección sexualmente transmisible o de quedar embarazada) y también citaron fuentes externas de prohibición (padres y religión). Ocho de los 14 adolescentes también atribuyeron el haberse abstenido al no haber establecido una relación romántica todavía. El análisis de los resultados sugiere que los adolescentes latinos de los Estados Unidos con características similares a la muestra estudiada tienen los conocimientos y están dispuestos a tomar decisiones razonadas sobre su iniciación sexual. <![CDATA[<b>Youth Behavior in College to Search of Happiness: Characterization and Effectiveness</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672014000400016&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se busca determinar qué comportamientos realizan los jóvenes para procurarse estados de felicidad y su eficacia en ello. Participan 433 estudiantes universitarios respondiendo un cuestionario (CCPF), para medir la frecuencia y eficacia de las conductas emitidas para procurarse felicidad, y la Escala de Felicidad Subjetiva de Lyubomirsky y Lepper, controlándose las variables sexo, religión y personalidad autoadscrita. Se observan niveles moderados de felicidad, sin registrarse diferencias según sexo, religión o personalidad autoadscrita. Los jóvenes desarrollan frecuentemente conductas para aumentar la felicidad -las mujeres más que los hombres- que resultan moderadamente eficaces. Las mujeres realizan más actividades de afiliación, religiosas y de ocio pasivo, y los hombres, más físicas y de metas instrumentales. La frecuencia y la eficacia de las conductas realizadas para aumentar la felicidad predicen de forma significativa y positiva las puntuaciones de felicidad. Los puntajes más altos de felicidad corresponden a quienes se autoclasifican como extrovertidos.<hr/>It seeks to determine what behaviors are performed to get happiness and his efficiency. We evaluated 433 college students who completed a questionnaire (CCPF) constructed to measure the frequency and efficiency of conduct issued to increase happiness, and Subjective Happiness Scale of Lyubomirsky and Lepper, controlling the variables sex, religion and self-ascribed personality. In general, there is moderate levels of happiness without registering differences in this according to sex, religion or self-ascribed personality. The students frequently perform behaviors to increase happiness -women more than men - and are reported as moderately effective. Women perform more activities of affiliation, religious and passive leisure, and men more physical activities and related to instrumental goals. The frequency and effectiveness of actions carried out to increase the happiness predict significant and positively happiness scores. Higher happiness scores correspond to those who classify themselves as extroverts. <![CDATA[<b>Approach to Forms of Legal Subjectivity in Victims Women of Domestic Violence</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672014000400017&lng=en&nrm=iso&tlng=en Con base en la investigación titulada "Dispositivo jurídico y tramas de calificación victimal. Estudio cualitativo: víctimas de delito y ruta procesal penal en Chile", en el presente artículo interesa discutir la posición que adquieren las mujeres que han experimentado violencia de pareja en su cruce con el campo jurídico, asumiendo el interés por fortalecer una perspectiva contextual, multidimensional y compleja del problema. Se parte de conceptualizar una noción de violencia en conexión con una matriz binaria sexo/género como dispositivo de poder, lo cual permite abordar el problema de la violencia de género desde la noción de violencia estructural. Conceptualización que conduce, a su vez, a analizar cómo la propia experiencia de las mujeres que denuncian ante la institucionalidad jurídica por situaciones de violencia contra ellas, es capturada por un dispositivo de persecución que tecnifica, reduce y reconduce la demanda subjetiva/política. Captura cuyo efecto final es nutrir al propio dispositivo de control de género, a través de la imposición de un ideal jurídico de víctima que termina revictimizando a las mujeres.<hr/>Upon the basis of a previous study¹, the present article will discuss the legal implications of the position acquired by women who have experienced intimate partner violence, attempting to provide a strong contextual, multidimensional, and complex view of this issue. Its starting point is the conceptualization of the notion of violence through a binary sex/gender matrix that functions as a power device, which will allows us to tackle the problem of gender violence from the notion of structural violence. In turn, this conceptualization leads us to analyze how the experience of women who denounce their partners before the legal establishment for violent acts against them is captured by a prosecution device which technifies, reduces, and redirects women's political/subjective claims. The final effect of such capture is the nourishment of the gender control device through the imposition of an ideal legal image of the victim which re-victimizes women. <![CDATA[<b>The Role of Facilitators in Implementation of "Espacios para Crecer": Formative Evaluation of the Program with Young Workers "Edúcame Primero, Colombia</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672014000400018&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se describe la evaluación formativa de un programa de intervención educativa con menores trabajadores en Barranquilla (Colombia). Un equipo internacional de evaluadores realizó entrevistas cualitativas a una selección de facilitadores (n = 8), familias de los participantes (n = 38) y profesores de los centros educativos, en los que se implementó el programa (n= 40). Las entrevistas se centraron en el proceso de implementación y analizaron el papel de los facilitadores que aplicaban el programa y desarrollaron estrategias de mediación comunitaria. Los resultados muestran la conexión entre los procesos de implicación comunitaria y la efectividad de la intervención. Los facilitadores hicieron de puente entre el programa y los contextos organizativo y comunitario. En el proceso de implementación, el papel de los facilitadores consistió en (a) ajustar el programa a las particularidades y dificultades del contexto, (b) el intercambio de buenas prácticas y (c) la mediación con el profesorado y las familias implicadas. Mientras que el papel de mediación y ajuste comunitario de los facilitadores estaba previsto en el diseño, la formación de un grupo informal entre los aplicadores más activos terminó afectando a los componentes centrales del programa. Paradójicamente, dicha dinámica mejoró la implementación y los resultados. En ese contexto, se discuten las lecciones aprendidas en la prevención del trabajo infantil.<hr/>The article describes the formative evaluation of an educational intervention program with working children in Barranquilla (Colombia). An international team of evaluators conducted qualitative interviews with a sample of facilitators (n = 8), families of participants (n = 38) and teachers of schools where the program was implemented (n = 40). The interviews focused on the implementation process and discussed the role of facilitators, which administered the program and develop strategies for community mediation. The results show the connection between the processes of community involvement and the effectiveness of the intervention. The facilitators connect the program with the organizational and community contexts. In the implementation process, the role of facilitators consisted on (a) to adjust the program to the peculiarities and difficulties of the context, (b) to exchange good practices, and (c) to mediate with teachers and families involved. While the role of mediation and community adjustment of the facilitators were planned in the design, the formation of an informal group among the most active applicators affects to the central components of the program. Paradoxically, this dynamic improved the implementation and outcomes. In this context we discuss the lessons learned in the prevention of child labor. <![CDATA[<b>Play Elaborated, Play Restricted Early Symbolic Productions that Reproduce Inequality</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672014000400019&lng=en&nrm=iso&tlng=en La indagación de las consecuencias de la desigualdad ha sido un importante tema de investigación desde hace varios años. Sin embargo, pocos estudios han abordado este tema desde la perspectiva de comprender cuáles de las consecuencias encontradas inciden directamente en la reproducción y perpetuación de una determinada estratificación social. Esta investigación se desarrolló en Santiago de Chile y se propuso indagar en la infancia temprana las características del juego simbólico, con la finalidad de acceder a las formas tempranas de subjetivación y comprender desde ahí las diferencias en la identificación y en la transmision transgeneracional de contenidos que explicarían la reproducción de la desigualdad. Utilizando la metodología de observación clínica del juego infantil, se observaron niños de 3 a 5 años en el espacio educacional y familiar. Se identificaron siete dimensiones de diferenciación, con las cuales se describen las caracteristicas de dos modalidades de juego: ampliado y restringido.<hr/>The inquiry into consequences of inequality has been an important research topic for several years to date. However, few studies have addressed this issue from the perspective of understanding which consequences found affect directly the reproduction and maintenance of a certain social stratification. This research aimed to investigate the characteristics of symbolic play in early childhood (3-5 years) in Santiago de Chile, order to access the earliest forms of subjectivity and understand from their differences in identification and transmission transgenerational content which explain the reproduction of inequality. Using the methodology of clinical observation of children's play, children 3 to 5 years were observed in the educational and family space. Seven dimensions of differentiation with which the characteristics of two modes of play were identified. <![CDATA[<b>Assessment of Resilience Factors in Argentines Children in Familiar Vulnerability Conditions</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672014000400020&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente trabajo tuvo como objetivo general identificar factores asociados a la capacidad de resiliencia en una muestra de niños víctimas de maltrato infantil y analizar la relación entre variables contextuales y personales sobre la resiliencia. La muestra estuvo compuesta por 102 niños entre 6 y 13 años de edad víctimas de maltrato (físico, psicológico y negligencia). Se construyó un índice de resiliencia con base en las pruebas aplicadas a los niños y se adoptó el modelo ecológico que considera diferentes niveles contextuales en el desarrollo. Los resultados señalaron asociaciones significativas entre la resiliencia y la verbalización del problema, la presencia de baja sintomatología, el apoyo de la familia nuclear y/o extensa y la acción participativa de la comunidad.<hr/>The purpose of this study was to assess factors associated with resilience in abused children and to analyze the relationship between context and personal variables regarding resilience. The sample consisted of 102 abused children (victims of neglect, physical abuse, and psychological abuse) between 6-13 years-old. We built a resilience index based on tests applied to the children and we adopted the ecological model that takes into account the different context levels of development. The results point out to significant associations between resilience index and the ability to verbalize the problem, low levels of symptomatology, the support of the nuclear or extended family, and the community's active involvement. <![CDATA[<b>Intensity of Demand for Video Games and its Effect on Mood and Perceived Activation</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672014000400021&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudio busca indagar la relación entre el uso de videojuegos con diferente intensidad de activación demandada sobre la activación fisiológica percibida y los estados de ánimo. Se utilizó un diseño de medidas repetidas (N = 27). Los resultados muestran que el estado de ánimo positivo aumenta ante el juego de alta activación demandada, mientras que el uso de video-juegos no afecta los estados de ánimo negativos. En cuanto a la activación fisiológica percibida, se encontró que, tanto ante el juego de baja como con el de alta activación demandada, se presenta un aumento en la activación percibida. Igualmente, se encontraron variaciones por género en el juego de baja intensidad. Se discuten las implicaciones de los resultados.<hr/>This study analyzes the relationship between videogames use with different activation intensity and the perceived arousal and mood. It has been used a repeated measures design (N= 27). Results show that positive mood increase with high required activation game, meanwhile videogame use doesn't affect negative mood. In regards to perceived arousal, it has been found both low and high required activation videogames there is an increase in perceived arousal. Likewise, there are sex differences in the low required activation videogame. Implications and findings are discussed. <![CDATA[<b>A Pilot Study Designing a Website to Enhance the Well-Being of Caregivers of Children with Cerebral Palsy</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672014000400022&lng=en&nrm=iso&tlng=en The objective is to present a website designed to improve the quality of life of caregivers of children with cerebral palsy and show data concerning its usefulness. The website was developed in accordance with scientific literature about caregivers' burden. We organized the website around different sections (e.g. family communication, learning to relax) and social support forums. The interactive features of the site were designed to accommodate different caregivers' needs and enable them to choose different pathways according to their own individual needs. Participants were 10 caregivers who took part in a pilot study and completed a questionnaire to analyze the usefulness of the website after five months using it. Preliminary results suggested that the website was useful for participants. The most useful sections were the "peer-to-peer" and the professional forums. This study shows the potential of an online intervention for parents of children with cerebral palsy.<hr/>El objetivo del artículo es presentar un sitio web diseñado para mejorar la calidad de vida de cuidadores de niños con parálisis cerebral y mostrar los datos correspondientes a su utilidad. Este sitio fue desarrollado acorde con la literatura científica sobre el tema de carga de los cuidadores y se organizó en torno a diferentes secciones (comunicación familiar, aprender a relajarse, entre otros) y foros de apoyo social. Las características interactivas del sitio fueron diseñadas para satisfacer las necesidades de los cuidadores, eligiendo diferentes caminos en función de las propias. En el estudio piloto participó una muestra de 10 cuidadores que completaron un cuestionario para analizar la utilidad del sitio web después de cinco meses de usarlo. Los resultados preliminares sugieren que este fue útil para los participantes y que las secciones de mayor utilidad fueron la denominada "de par a par" y los foros profesionales. El presente trabajo muestra el potencial de una intervención en línea, para padres de niños con parálisis cerebral. <![CDATA[<b>The Emotional Work from a Clarifying Perspective after Thirty Years of Research</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672014000400023&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente trabajo tiene como objetivo el análisis del concepto de "trabajo emocional". Específicamente, a través de un enfoque integrador, se pretende clarificar a qué hace referencia el trabajo emocional y diferenciarlo de conceptos con los que comúnmente se relaciona en la literatura existente. Además, se analiza una de las últimas propuestas sobre cómo se podría producir el trabajo emocional aplicado al contexto de las organizaciones de servicios. Por último, se analizan los antecedentes que la literatura señala como aspectos potenciales para la aparición del trabajo emocional y las consecuencias que éste puede ocasionar en los resultados organizacionales, como es la calidad de servicio y en la salud psicosocial de los trabajadores.<hr/>This paper aims to analyze the concept of Emotional Work. Specifically, through an integrated approach, it is intended to clarify what is Emotional Work and differentiate concepts that are commonly associated in the literature. Also, one of the latest proposals on how they could produce the Emotional Work applied to the context of service organizations is analyzed. Finally, the background literature identifies as potential issues for the appearance of emotional labor and the consequences it can have on organizational outcomes, such as quality of service and the psychosocial health of workers are analyzed. <![CDATA[<b>Intelligence and Creativity</b>: <b>Correlates among the Constructs through Two Empirical Studies</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672014000400024&lng=en&nrm=iso&tlng=en En el presente trabajo, se examina la relación entre la inteligencia, desde el enfoque de Cattell, y la creatividad, desde la perspectiva del pensamiento divergente, a través de dos estudios empíricos. En el estudio uno (E1), se analizó la relación entre la inteligencia fluida (gf) y la creatividad figurativa en una muestra de 359 niños de 8 a 14 años de edad, encontrándose una asociación entre gf y todos los indicadores de la creatividad a excepción de la dimensión elaboración. En el estudio dos (E2), se investigó la relación entre la inteligencia cristalizada (gc) y gf y la creatividad verbal en una muestra de 120 adolescentes de 15 a 18 años, hallándose, por un lado, una asociación positiva entre la inteligencia y la creatividad verbal y, por otro lado, que gc es el aspecto de la inteligencia que predice la creatividad verbal. Los resultados de ambos estudios apoyan la hipótesis que sostiene que la creatividad y la inteligencia son constructos separados que se superponen en algunos aspectos y sugieren que las habilidades intelectuales (gc vs. gf) se asocian selectivamente a los diferentes tipos de creatividad (verbal vs. figurativa) y sus indicadores.<hr/>The present study describes the association between Intelligence and Creativity, considered from Cattell's approach and divergent thinking respectively, and by means of two empirical studies. The first study (S1), analyzed the relationship between fluid intelligence (gf) and figural creativity in 359 children from 8 to 14 years old, finding an association between gf and every creativity indicator except for elaboration. The second study (S2), evaluated the correlation between crystallized intelligence (gc) and gf and verbal creativity in a sample consisted of 120 adolescents between ages 15 and 18 years, showing a positive association between intelligence and verbal creativity and asserting gc as the trait of the intelligence which predicts verbal creativity. Results from both studies support the hypothesis that assumes that creativity and intelligence are separated constructs which overlap in some aspects, and suggest that intellectual skills (gc vs. gf) are selectively associated with the different types of creativity (verbal vs. figural) and their indicators. <![CDATA[<b>Predicting Role of the Meaning in Life on Depression, Hopelessness, and Suicide Risk among Borderline Personality Disorder Patients</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672014000400025&lng=en&nrm=iso&tlng=en The relation between the meaning in life and depression, hopelessness, and suicide risk in a sample of Spanish Borderline Personality Disorder patients is analyzed. The hypothesis suggested that meaning in life is a significant negative predictor of these variables. Participants were 80 Borderline Personality Disorder patients (75 women, 5 men) ranged 16-60 years old, M = 32.21, SD = 8.85, from a public mental health service. Spanish adaptations of the Purpose-In-Life Test, the Beck Depression Inventory-II, the Beck Hopelessness Scale, and the Plutchick's Suicide Risk Scale were used. Analysis included descriptive, correlations, and simple linear regression. Results showed that meaning in life was negatively related to depression, hopelessness, and suicide risk. It is necessary to introduce the evaluation of the meaning in life in the assessment of patients with Borderline Personality Disorder and to include in the psychotherapeutic intervention elements to enhance their perception and experience of meaning in life.<hr/>Se analizan las relaciones entre sentido de la vida, depresión, desesperanza y riesgo de suicidio en un grupo de pacientes con Trastorno Límite de Personalidad. La hipótesis al respecto afirma que el sentido de la vida predice negativamente de estas variables. En el estudio participaron 80 pacientes españoles con Trastorno Límite de Personalidad (75 mujeres, 5 hombres) de un servicio público de salud mental, con edades entre los 16 y los 60 años. Se utilizaron versiones españolas del Purpose-In-Life Test, del Inventario de Depresión-II y la Escala de Desesperanza de Beck y de la Escala de Riesgo Suicida de Plutchick. Los análisis incluyeron estadísticos descriptivos, correlaciones y regresión lineal simple. Los resultados mostraron que el sentido de la vida se relacionó negativamente con la depresión, la desesperanza y el riesgo de suicidio. Se concluye que hay necesidad de introducir la valoración del sentido de la vida en la evaluación de pacientes con Trastorno Límite de Personalidad y de incluir en la intervención psicoterapéutica elementos para mejorar su percepción y vivencia de sentido de la vida. <![CDATA[<b>Cognitive Variables and University Entrance: Predictors of Academic Achievement</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672014000400026&lng=en&nrm=iso&tlng=en La presente investigación se planteó como objetivo determinar el poder predictivo de las fases de autorregulación académica, los estilos de aprendizaje y la modalidad de ingreso al sistema universitario, sobre el rendimiento académico de los estudiantes. La muestra estuvo constituida por 214 estudiantes voluntarios, cursantes del ciclo básico de carreras tecnológicas de la Universidad Simón Bolívar. En la medición de variables se empleó la Escala de Autorregulación Académica ([PCR]; Lezama, 2005) y el Cuestionario Honey-Alonso de Estilos de Aprendizaje ([CHAEA]; Alonso, Gallego, & Honey, 1997). El procesamiento de datos se realizó mediante asociaciones bivariadas y análisis multivariados de regresión múltiple. Los hallazgos obtenidos evidenciaron que la autorregulación académica en su fase de control, la preferencia por el estilo de aprendizaje teórico y el ingreso a la universidad por prueba interna son variables predictoras del rendimiento académico.<hr/>This research was designed to determine the predictive power of academic self-regulation phases, learning styles and mode of entry into university system, on the academic achievement of students. The sample consisted of 214 volunteer students of basic cycle technology carrers at Simon Bolivar University. On measuring of variables was used PCR Academic Self-Regulation Scale (Lezama, 2005) and the Honey-Alonso CHAEA Learning Styles (Alonso, Gallego, & Honey, 1997). The data processing was performed using bivariate associations and multiple regression multivariate analysis. The findings evidenced that academic self-regulation in control phase, preference for theorist learning style and university entrance by internal test, are significant predictors of academic achievement. <![CDATA[<b>Is there a Grammatical Comprehension Deficit in Multidomain Mild Cognitive Impairment?</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672014000400027&lng=en&nrm=iso&tlng=en Multidomain mild Cognitive Impairment (mMCI) patients have similar difficulties than those observed in the initial stages of Alzheimer disease. Many studies have explored language abilities in MCI, but few have focused in grammatical comprehension. This study explores the differences between mMCI patients and controls using a complete neuropsychological battery, it tries to find out if vocabulary and grammatical comprehension in both groups are predicted by naming and verbal fluency, and seeks the best subset of sentence structures to classify the subjects. There were significative differences between groups in verbs and in grammatical comprehension. Linear regression revealed that verb and sentence comprehension are independent of naming and verbal fluency performance in mMCI patients. In the control group verb comprehension is predicted by intrusions in verbal fluency, and the comprehension of sentences containing two propositions seems to be related to control processes and recognition errors. Two sentence structures, that do not fit to syntactic canonical order in Spanish, are especially useful for subjects' classification. mMCI patients have a specific deficit affecting grammatical comprehension that doesn't seem to depend on their low performance at lexical-semantic level. In healthy elders, verb and grammatical comprehension are related to control processes.<hr/>Pacientes con Deterioro Cognitivo Leve Multidominio (DCLm) tienen dificultades similares a las observadas en las etapas iniciales de la enfermedad de Alzheimer. Algunos estudios han explorado las habilidades lingüísticas en pacientes con DCLm, pero pocos se han centrado en la comprensión gramatical. Este estudio explora las diferencias entre pacientes con DCLm y controles. Utilizando una batería neuropsicológica completa, tratamos de determinar si la denominación y la fluidez verbal predicen los resultados en vocabulario y comprensión gramatical en ambos grupos, y buscamos el mejor subconjunto de estructuras oracionales para clasificar a los sujetos. Se encontraron diferencias significativas entre los grupos en la comprensión de verbos y de oraciones. La regresión lineal reveló que la comprensión de verbos y de oraciones son independientes del rendimiento en denominación y en fluidez verbal en pacientes con DCLm. En el grupo control, la comprensión de verbos fue pronosticada por el número de intrusiones en la tarea de fluidez verbal, mientras que la comprensión de oraciones con dos proposiciones parece estar relacionada con procesos de control y errores de reconocimiento. Dos tipos de oraciones no ajustadas al orden sintáctico canónico del español resultaron especialmente útiles para la clasificación de los sujetos. Los pacientes con DCLm presentan un déficit específico que afecta la comprensión gramatical que no parece depender de su bajo rendimiento en el nivel léxico-semántico. En los ancianos sanos, tanto la comprensión de verbos como la de oraciones se relacionan con los procesos de control. <![CDATA[<b>Communication in Leadership Impact Commitment of Workers in Public Administration</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672014000400028&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este trabajo, se estudia la influencia que ejerce la comunicación de funciones directivas sobre el compromiso de los trabajadores, en diferentes equipos de la Administración Pública. Para esto, la muestra del presente trabajo fue de 355 empleados públicos. Se utilizó la escala de J. M. Peiró y V. González-Roma (1994) para analizar la comunicación de funciones directivas (alfa de Cronbach de 0.89) y la escala de O'Reilly y Chatman (1986) para analizar el compromiso de los trabajadores (alfa de Cronbach de 0.8). Los resultados indican que existen diferencias estadísticamente significativas en la comunicación de funciones directivas y el compromiso en función de los servicios. Además, se encontró que en algunos equipos el impacto que ejerce la comunicación de funciones directivas en el compromiso de los trabajadores es relevante.<hr/>We study the influence of communication in leadership on workers' commitment in different teams in Public Administration. The sample of this study was 355 employees of Public Administration. The communication in leadership was evaluated with scale of Peiró and González-Roma (1994) (Cronbach's alpha of 0.89) and scale of O'Reilly and Chatman (1986) to analyze the commitment of workers (Cronbach's alpha of 0.8). The results indicate that there are significant differences in the communication of leadership and commitment in different teams. Also, in some teams, the communication of leadership impact significantly in commitment. <![CDATA[<b>Imagining Future Internship in Professional Psychology</b>: <b>A Study on University Students' Representations</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672014000400029&lng=en&nrm=iso&tlng=en This paper presents a case study of 213 university students of Clinical Psychology that explores affective symbolizations, which structure their relationship with hosting bodies in internship experience. This is in order to detect students' main representations about their role as interns, professional activities and functions they have to comply with and the perceived integra' tion between university education and real work contexts. A questionnaire was administered for the analysis of students' motivational dynamics and expectations activated by imagining their future internship. Four clusters of students have been identified, through multivariate statistical techniques, multiple correspondence analysis (MCA) and cluster analysis (CA). Re' sults were as follows: a general powerlessness, distrust and disinvestment toward internship (17.7%); affiliation with hosting bodies in order to gain increasing acceptance and power (33.8%); high pragmatism, task-orientation and compliance with what the hosting bodies propose (30.8%) and a demand for recognition without any negotiation (17.7%). No relationship is detected between clusters and some illustrative variables related to sex and indicators of academic success, problems and participation. These clusters are conceived along three latent dimensions, which explain 57.9% of the total variance and refer to: disengagement/involvement toward internship experience; powerlessness/omnipotence about using competences and de' valuation/idealization of the hosting body in relation to university training. Overall, two critical issues emerge: the first refers to a gap between university training and internship, the second one deals with discontinuity between the internship and the labor market. Some reflections and implications for practice are discussed.<hr/>El estudio explora simbolizaciones afectivas que estructuran las relaciones de los estudiantes en la experiencia de prácticas. Con el fin de detectar las principales representaciones de 213 estudiantes universitarios de Psicología Clínica sobre su papel como pasantes, las actividades profesionales, las funciones que tienen que cumplir y la integración entre la educación universitaria y los contextos reales de trabajo, se aplicó un cuestionario para el análisis de la dinámica y las expectativas generadas por la imaginación de su futuro. A través de técnicas estadísticas multivariantes, análisis de correspondencia múltiple (ACM) y análisis de conglomerados (AC), se identificaron cuatro grupos. Los resultados fueron los siguientes: falta de poder en general, desconfianza y desmotivación hacia prácticas (17.7%); afiliación a organismos de alojamiento con el fin de obtener el aumento de la aceptación y poder (33.8%); alto pragmatismo, orientación a la tarea y el cumplimiento de lo que los cuerpos de alojamiento proponen (30.8%) y demanda de reconocimiento sin ninguna negociación (17.7%). No se detectó ninguna relación entre los clústeres y algunas variables ilustrativas relacionadas con el sexo y los indicadores de éxito académico, los problemas y la participación. Estas agrupaciones se conciben como dimensiones latentes que explican el 57.9% de la varianza total y se refieren a: la desconexión/implicación hacia la experiencia de prácticas; impotencia/omnipotencia sobre el uso de las competencias y la devaluación/idealización del cuerpo de alojamiento en relación con la formación universitaria. Surgen dos cuestiones fundamentales: la brecha entre la formación universitaria y las prácticas, la segunda se ocupa de la discontinuidad entre las prácticas y el mercado laboral. Se discuten algunas reflexiones e implicaciones para la práctica. <![CDATA[<b>The Development and Learning of Causal Reasoning</b>: <b>Analysis of an Apparent Tension</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672014000400030&lng=en&nrm=iso&tlng=en Como otras habilidades cognitivas, la capacidad de razonar causalmente cambia a través del ciclo vital. Sin embargo, no existe un acuerdo acerca de cómo ocurre su desarrollo. En este texto, se propone un análisis teórico particular para entender este proceso, a saber, la idea de que el razonamiento causal es una habilidad de dominio general que se va enriqueciendo con el refinamiento de habilidades metacognitivas que permiten desligar el razonamiento del contexto inmediato. Esta propuesta se basa en el análisis de evidencia de razonamiento causal en niños pequeños, así como de la integración de estas habilidades durante la adolescencia temprana, con procesos de argumentación y explicación. Se señalan además algunas diferencias metodológicas en los estudios con niños y jóvenes.<hr/>Like other cognitive skills, the ability to reason causally changes during the course of development from early childhood to adulthood. There is, however, no agreement about how its development occurs. In this paper we propose a theoretical analysis to understand this process, namely, the idea that causal reasoning is a domain-general ability that is gradually enriched by the refinement of metacognitive skills, which allows reasoning independently from the immediate context. This proposal is based on the analysis of evidence of causal reasoning in young children, as well as evidence of integration of these skills during early adolescence with processes of argumentation and explanation. The paper also points out some methodological differences in studies with children and adolescents. <![CDATA[<b>The Effect of Organizational Responsibility in Attitudes toward Hiring Individuals with Disadvantages</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672014000400031&lng=en&nrm=iso&tlng=en La presente investigación estudia el cambio de actitudes en el contexto laboral hacia la contratación de personas con discapacidad. Fueron seleccionados aleatoriamente 80 trabajadores de distintas empresas para participar de forma voluntaria y anónima en esta investigación. Se examinó el efecto de la responsabilidad organizacional de los participantes sobre el procesamiento de mensajes persuasivos y las actitudes hacia la incorporación de trabajadores de este colectivo minoritario. Mediante un análisis de varianza, se encontró que los participantes que informaron tener (vs. no tener) responsabilidad sobre otras personas en sus empresas discriminaron en mayor medida entre los argumentos fuertes y débiles de la propuesta persuasiva. En línea con la investigación previa sobre responsabilidad personal y persuasión, estos resultados sugieren que la responsabilidad organizacional influye sobre la cantidad de procesamiento o sobre la validez de los pensamientos generados en respuesta a la propuesta.<hr/>The present research studies how to promote attitudes toward hiring more people with disabilities in the job market. Eighty workers of different companies were selected randomly to take part voluntarily and anonymously in this study. We examined the effect of organizational responsibility on the processing of persuasive messages and attitudes toward incorporating more workers pertaining to this minority group. By means of an analysis of variance, we found that the participants who reported to have (vs. not to have) responsibility over other employees in their organizations were more likely to discriminate between the strong and weak arguments of the persuasive proposal. In line with previous research on personal responsibility and persuasion, these results suggest that organizational responsibility can influence the amount of processing or the perceived validity of the thoughts generated in response to the proposal.