Scielo RSS <![CDATA[Universitas Psychologica]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=1657-926720140005&lang=pt vol. 13 num. SPE5 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[<b>The Idea of Rational Psychology in Christian Wolff's <i>German Metaphysics </i>(1720)</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672014000500001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Christian Wolff (1679-1754) fue una figura central en la Ilustración europea del siglo XVIII. Al mismo tiempo, tuvo una importancia particular para el desarrollo histórico de la psicología, pues dio a esta una nueva significación. Sin embargo, la historiografía tradicional de la psicología no le ha dado el debido reconocimiento. El objetivo de este artículo consiste en presentar un análisis teórico-conceptual de su psicología racional en su Metafísica Alemana (1720) y mostrar su importancia para los debates psicológicos posteriores. Con ello, se espera contribuir a la divulgación de un aspecto significativo del desarrollo histórico de la psicología.<hr/>Christian Wolff (1679-1754) was a central figure in the European Enlightenment in the 18th century. At the same time, he played a special role in the historical development of psychology, since he gave it a new meaning. However, the historiography of psychology has not given him his due recognition. The aim of this paper is to offer a theoretical-conceptual analysis of his rational psychology in his German Metaphysics (1720) and to show its importance to subsequent psychological debates. Thus, we hope to contribute to the divulgation of an important aspect of the historical development of psychology. <![CDATA[<b>Stray Women</b>: <b>Psychology and Prostitution in Postwar Spain</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672014000500002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La brutal depresión económica en que se sumió la España de postguerra empujó a muchas mujeres a recurrir a la prostitución como único medio de subsistencia. Las autoridades franquistas habían anulado el decreto abolicionista republicano por lo que el comercio sexual era tolerado. Sin embargo, el auge incontrolado de la prostitución hizo reaccionar a las autoridades y se establecieron cárceles especiales para prostitutas. En el presente artículo, se analizan los trabajos de postguerra sobre la psicología de la prostitución de tres personajes situados en instituciones claves de la época: Antonio Vallejo Nágera (Universidad de Madrid, Consejo Nacional de Sanidad), Eduardo Martínez Martínez (Clínica Psiquiátrica Penitenciaria de Mujeres) y Francisco J. Echalecu y Canino (Patronato de Protección a la Mujer). Los textos de estos tres autores y sus investigaciones sobre prostitutas españolas les llevan a caracterizarlas como afectas innatas de psicopatía sexual, deficiencia mental y amoralidad. Este diagnóstico les conduce a justificar su internamiento en las cárceles especiales para prostitutas, para reforma. De este modo, los trabajos de Vallejo, Martínez y Echalecu fueron instrumentales para la justificación del establecimiento de las cárceles especiales. El marco conceptual de la biopsicología de inspiración alemana se puso al servicio del proyecto social de la biopolítica franquista.<hr/>The brutal economic depression in which post-Civil War Spain sank pushed many women to resort to prostitution as their only means of subsistence. The pro-Franco authorities had annulled the republican abolitionist decree and sexual commerce was again tolerated. Nevertheless, the uncontrolled height of prostitution compelled the authorities to react and special jails for "misled" women were created. We analyze the publications of this postwar period related to the psychology of prostitution by three individuals working in key institutions at the time: Antonio Vallejo Nágera (University of Madrid, National Health Council), Eduardo Martinez Martinez (Penitentiary for Women Psychiatric Clinic) and Francisco J. Echalecu y Canino (Patronage for the Protection of Women). The publications by these three authors and their investigations on Spanish prostitutes led them to characterize these women as innate chronic sexual psychopaths, with mental deficiency and amorality. This diagnosis was used to justify their confinement for reform in special jails for "fallen" women. In this way, the publications by Vallejo, Martinez and Echalecu y Canino were instrumental to justify the establishment of these special jails. The conceptual frame of the biopsychology of German inspiration was used to service the social project of the pro-Franco biopolitics. <![CDATA[<b>Scientific Exchanges between France and Brazil in the History of Psychology. </b><b>The Role of Georges Dumas between 1908 and 1946</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672014000500003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt This article presents the role of Georges Dumas in the development of Brazilian psychology in the first half of the twentieth century. France had at that moment a major influence on Brazilian cultural and scientific development, including the field of psychology. Georges Dumas had a prominent presence in Brazil, acting as a gatekeeper when choosing French scholars to give conferences and classes in Brazil between 1908 and 1940 as a representative of the French cultural tradition. The bibliography of Georges Dumas's Traité de Psychologie, published in 1922-1923, shows a selection of Brazilian scholars who interacted with the author 1900's ans 1940's. The political context of French-Brazilian exchanges and the names of professors involved in the French mission in Brazil in the field of psychology were studied. The French cultural influence in Brazil is interpreted as a strategy aimed at contributing to the solution of Brazilian problems, and it helped to change the image of Brazil in Europe. In addition, scientific exchanges promoted the extension of the French diplomatic network. <![CDATA[<b>The Child Mental Hygiene Clinic in BRAZIL. Psychology as a Resource</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672014000500004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este estudio tuvo el objetivo de demostrar que los integrantes de la Liga Brasileña de Higiene Mental -en su mayoría médicos, educadores y juristas- contribuyeron a la inserción de los saberes psicológicos en Brasil, a principios del siglo XX. Teniendo como perspectiva teórica el análisis histórico y como fuente primaria los Arquivos Brasileiros de Higiene Mental, en su periódico oficial, se realizó una investigación bibliográfica para demostrar que este grupo encontró en los instrumentos de la psicología, entre ellos, las pruebas psicológicas, una forma de explicar las diferencias individuales. Los presupuestos de la psicología fueron tomados como base científica para tornar la higiene mental un medio de saneamiento psíquico de la población. Al crear la Clínica de Euphrenia, destinada a realizar la psicohigiene del niño, abrieron campos para inserción de la psicología en la educación y en la salud, con la profilaxis mental de la infancia como objetivo.<hr/>The objective of this study was to demonstrate that members of the Brazilian Mental Hygiene League - most of whom were physicians, educators and jurists - contributed to introduce knowledge in psychology to Brazil during the early 20th century. A bibliographical research study was carried out using historical analysis as theoretical perspective and featuring the Brazilian Mental Hygiene Archives - official publication of the League - as primary source. The aim was to demonstrate that the group found a way to explain individual differences from the instruments of psychology, including psychological tests. The assumptions of psychology were taken as scientific support to transform mental hygiene into a vehicle for mental healing of the population. By opening the Euphrenic Clinic to conduct psycho-hygiene of children, they created openings to insert psychology into the fields of education and health, with the goal of performing mental prophylaxis the population, particularly the children. <![CDATA[<b>Medicine, Mental Health and Psy Knowledge in the Construction of Maternity and Childhood in Argentina</b>: <b>an Analisys through the Journal <i>Madre y Niño </i>(1934-1935)</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672014000500005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente trabajo se propone analizar el modo en que los saberes psi definieron ciertas concepciones en torno a la maternidad y la infancia, difundidas a través de la revista Madre y Niño, publicada en la Argentina a mediados de la década de 1930. La utilización de la psicología contribuyó a la legitimación del saber médico sobre la infancia a partir de definir su especificidad y combatir las nociones y prácticas populares, consideradas perjudiciales y anticientíficas. En la Argentina, la articulación de tales discursos y prácticas ha configurado el proceso de disciplinarización e institucionalización de la psicología y su utilización por parte de los saberes médicos como una estrategia de intervención social.<hr/>The aim of this article is to analyze how the psychological knowledge defined conceptualizations about motherhood and childhood in several articles written by doctors for the magazine Madre y Niño, published in Argentina in the mid-thirties. The use of psychological knowledge about the bond between mothers and sons, would have provided scientific legitimation to Medicine in order to define its own field of expertise. Psychology in Argentina was able to develop a common ground with other fields of knowledge such as Medicine, taking into account its attempt to differ from other popular knowledges, considered harmful and non-scientific. This field of expertise can be framed in the process of disciplinarization of psychological knowledge and can be described as a tendency towards a social intervention. <![CDATA[<b>Applied Psychology. The Case of the Baer, Wolf and Risley Prescriptions for Applied Behavior Analysis</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672014000500006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Baer, Wolf and Risley, members of the group that promoted the creation of the Journal of Applied Behavior Analysis, offered in its first issue a detailed series of 'prescriptions' that characterized the way research and research articles would be conceived as adequate to the applied field by the journal editors. Their 'prescriptions' have been largely cited, becoming a sign of authors' identification with the journal policy, and widely influencing the structure and topics of this specialized literature.<hr/>El "Journal of Applied of Behavior Analysis" publicó en su primer número, en 1967, unas reglas o prescripciones , elaboradas por tres miembros del grupo editorial (Baer, Wolf y Riesley) , que han servido eficazmente para orientar a los futuros autores acerca del modo como construir los articulos que podrían ser publicados en la revista. Esas prescripciones reunen las principales características propias de la investigación aplicada en el campo del análisis conductual. <![CDATA[<b>Mental test implementation in the National Technical School in the period between 1942 and 1959</b>: <b>An analysis from the questioning of the notions of center and periphery</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672014000500007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt The aim of this article is to analyze, under the reference of critical studies on transfer of knowledge between center and periphery, how the mental test was implemented in Brazil and came to be used in the students selection process of the Escola Técnica Nacional between 1942 and 1959. The methodology used set up an exploratory-descriptive study in the form of document analysis and has revealed that more than a strictly scientific procedure, the test served to give an appearance of scientific and modernity to the government projects.<hr/>El objetivo de este artículo es analizar, bajo la referencia de los estudios críticos sobre la transferencia de conocimientos entre el centro y la periferia, cómo se llevó a cabo la implementación del test mental en Brasil y llegó a ser usado en el proceso de selección de los estudiantes de la Escuela Técnica Nacional en el período comprendido entre 1942 y 1959. La metodología empleada estableció un estudio exploratorio-descriptivo, en forma de análisis de documentos y han revelado que más allá de ser un procedimiento estrictamente científico, la prueba sirvió para dar una apariencia de modernidad científica y los proyectos del gobierno. <![CDATA[<b>Foundational Psychological Clues of Citizenry Self-Government</b>: <b>the "Psychology of the Spanish People" as a Case Study (1902-1918)</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672014000500008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A finales del siglo XIX y principios del XX, la configuración psicológica del concepto liberal de autogobierno fue clave para diseñar el sujeto político de la modernidad y la propia idea de "ciudadanía". Nuestro trabajo estudia ese proceso sociohistórico a través de los primeros textos dedicados a la "psicología del pueblo español". Además de confirmar la estrecha relación entre psicología y autogobierno, el análisis revela el papel de la psicología en la transición histórica desde las tradicionales teorías y prácticas de la subjetividad hasta las modernas -particularmente en el dominio educativo y religioso-. Gracias a la psicología, el proyecto liberal también estableció los supuestos límites sociopolíticos para la potencial participación ciudadana de la población española.<hr/>At the end of the 19th Century and the beginning of the 20th, the psychological configuration of the liberal concept of self-government was basic to design the political subject of the modernity and the very idea of "citizenship". Our paper studies this socio-historical process throughout the first works devoted to the "Psychology of the Spanish People". The analysis not only confirm the close relation between psychology and citizenship, but the role played by the psychology in the transition from the traditional theories and practices of the subjectivity to the modern ones -particularly in the fields of religion and education. The socio-political limits imposed by the liberal program on the potential citizen participation of the Spanish population are also revealed. <![CDATA[<b>A history of educational psychology at Peru</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672014000500009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A finales del siglo XIX y principios del XX, la configuración psicológica del concepto liberal de autogobierno fue clave para diseñar el sujeto político de la modernidad y la propia idea de "ciudadanía". Nuestro trabajo estudia ese proceso sociohistórico a través de los primeros textos dedicados a la "psicología del pueblo español". Además de confirmar la estrecha relación entre psicología y autogobierno, el análisis revela el papel de la psicología en la transición histórica desde las tradicionales teorías y prácticas de la subjetividad hasta las modernas -particularmente en el dominio educativo y religioso-. Gracias a la psicología, el proyecto liberal también estableció los supuestos límites sociopolíticos para la potencial participación ciudadana de la población española.<hr/>At the end of the 19th Century and the beginning of the 20th, the psychological configuration of the liberal concept of self-government was basic to design the political subject of the modernity and the very idea of "citizenship". Our paper studies this socio-historical process throughout the first works devoted to the "Psychology of the Spanish People". The analysis not only confirm the close relation between psychology and citizenship, but the role played by the psychology in the transition from the traditional theories and practices of the subjectivity to the modern ones -particularly in the fields of religion and education. The socio-political limits imposed by the liberal program on the potential citizen participation of the Spanish population are also revealed. <![CDATA[<b>A Brief History of Psychology in the City of La Plata (1906-1966)</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672014000500010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Muy esquemáticamente, este trabajo aborda seis décadas de la historia de la psicología en la ciudad de La Plata (Argentina), que van desde la creación de la sección pedagógica en la Universidad Nacional, en 1906, hasta el golpe de estado de 1966, que puso fin al auge de los estudios psicológicos iniciado con la creación de la carrera profesional, en 1958. En ese período, la psicología pasaría por distintas etapas, signadas por oposiciones tales como "naturalismo positivista"/"humanismo antipositivista", "formación disciplinar"/"formación profesional", "psicología científica"/"psicología psicoanalítica", etc. El objetivo de este trabajo es dar cuenta de lo sucedido en ese lapso, poniendo el énfasis no solo en los actores individuales que intervinieron en ese proceso, sino también en los factores institucionales y políticos que conformaron el contexto. Los métodos utilizados son los tradicionales de la historia, básicamente, la recopilación de fuentes orales, documentales y bibliográficas, aunque se las haya interpretado desde una perspectiva crítica.<hr/>This paper takes very briefly on six decades of the history of psychology in the city of La Plata (Argentina), from the creation of the Pedagogic Department in the National University, in 1906, until the coup d'état of 1966, that put an end to the expansion of psychological studies that had started in 1958, after the creation of the psychology program. In that period, psychology would go through different phases, marked by oppositions such us "positivist naturalism"/ "anti-positivist humanism", "theoretical training" / "professional training", "scientific psychology" / "psychoanalytic psychology", etc. The goal of this work is to make an account of what happened at the time, giving as much importance to the individual actors as to the institutional and political factors that were present in the context. The methods are the traditional ones for history (mainly de gathering of oral, documentary and bibliographic sources. However, they have been interpreted from a critical perspective. <![CDATA[<b>Psychology and social policies</b>: <b>A historical overview of psychological practice in Brazilian Public Health</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672014000500011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt This article examines the evolution of public health policies in Brazil after 1985, when the democratic transition process began at the end of the military rule, and their impact on the professional practice of psychologists. Brazilian social policies of this period and the construction and development of the Unified Healthcare System - SUS (the Brazilian National Health System) are reviewed, as the context for the discussion of the inclusion of psychologists into public health. Issues such as the suitability of traditional clinic models of practice to public health services, questions concerning the academic training and the limits imposed by social policies for the practice are discussed.<hr/>El presente artículo analiza la evolución de las políticas públicas de salud en Brasil pos-1985 - período en que se inicia la transición democrática en sustitución a la dictadura militar - y su impacto en la práctica profesional de los psicólogos. Las políticas sociales brasileñas del período y la construcción y el desarrollo del Sistema Unico de Salud son revistas en el contexto de la discusión de la inclusión de los psicólogos en salud pública. Tópicos como la adecuación de los modelos clínicos tradicionales para el campo de salud pública, cuestiones relativas a la formación académica y los límites impuestos por las propias políticas sociales para la práctica profesional son discutidos. <![CDATA[<b>Georg E Nicolai</b>: <b>Aports for Study of Pavlov Ideas in Argentina</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672014000500012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El trabajo se enmarca dentro de los estudios de recepción de las ideas psicológicas en Argentina. Se aborda la figura y la obra del médico y fisiólogo alemán Georg Nicolai, exiliado pacifista que se instala en la ciudad de Córdoba entre 1922 y 1927. Se estudia el período de formación con el fisiólogo ruso Iván Pavlov y el impacto de la difusión de sus ideas en Córdoba, Argentina. A su vez se estudian las redes intelectuales con las que tuvo contacto y se muestran los espacios institucionales y editoriales que posibilitaron la mencionada difusión.<hr/>This is a study about reception of psychological ideas in Argentina. It approaches the figure and work of the German physician and physiologist Georg Nicolai, exiled and settled in the city of Cordoba between 1922 and 1927. We study the training period with the Russian physiologist Ivan Pavlov and the impact of ideas spreading in Cordoba, Argentina. We study the intellectual networks which he had contact with and the institutional spaces that enabled that spreading of psychological knowledge. <![CDATA[<b>Psychology and Mental Hygiene in Brazil</b>: <b>The History to Be Told</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672014000500013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente estudio tuvo el objetivo de investigar la influencia de la Liga Brasileña de Higiene Mental (LBHM) en la construcción de la psicología científica en Brasil, en el inicio del siglo XX. Debido a la extensión del asunto y de la lista de integrantes de esta asociación, se enfocó el campo de la educación escolar y específicamente tres miembros de la LBHM: Manoel Bomfim, Plínio Olinto y Mauricio de Medeiros. Se priorizaron las fuentes primarias producidas por estos autores, a mediados del siglo XX, las cuales se analizaron a la luz de la vertiente teórica inspirada en el materialismo histórico. Como resultado, se constató que los conocimientos psicológicos fueron considerados básicos en el proceso educativo para difusión del ideario de la LBHM y consecuente progreso de la nación. Por tanto, la historia de la psicología en Brasil y la historia de la LBHM son complementarias.<hr/>The objective of this study was to investigate the influence of the Brazilian Mental Hygiene League (LBHM) on the construction of scientific psychology in Brazil in the beginning of the 20th century. Due to the extent of the subject and sheer number of members in that organization, we focused on school education and specifically on three LBHM members: Manoel Bomfim, Plínio Olinto and Maurício de Medeiros. We gave priority to primary sources produced by those authors in the mid of 20th century, which were analyzed in the light of the theoretical perspective inspired in historical materialism. As a result, we concluded that psychological knowledge was considered basic to the educational process in order to spread the ideals of the LBHM and the resulting progress of the nation. Therefore, the histories of psychology in Brazil and of the LBHM complement each other. <![CDATA[<b>Psychological Publications in the <i>Journal of the Paraguayan Institute</i></b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672014000500014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La Revista del Instituto Paraguayo, una iniciativa cultural que surgió en el ambiente intelectual nacional durante la última década del siglo XIX y la primera del siglo XX, fue publicada entre 1896 y 1909. En esta revista se difundieron algunos ensayos que constituyen las manifestaciones tempranas de un pensamiento psicológico en el Paraguay. Aunque de características teóricas, reflejaban la absorción de ideas que estaban siendo discutidas en ese momento en la psicología internacional. Este artículo explora el contenido de estos ensayos y los ubica en el contexto histórico que les corresponde. La metodología es el análisis documental de fuentes publicadas, de manera particular los artículos pertinentes para la psicología, contenidos en esta revista. En la conclusión se analizan las implicancias de estos trabajos para el desarrollo de la psicología paraguaya en el período preuniversitario.<hr/>The Journal of the Paraguayan Institute, a cultural initiative that arose in the national intellectual atmosphere on the last decade of the 19th Century and the first of the 20th Century, was published between 1896 y 1909. In this journal spread some papers that constitute the early manifestations of a psychological thought in Paraguay. Although of theoretical features, the articles reflected the assimilation of ideas that were being discussed in the international psychology at that time. This article explores the contents of these essays and puts them in the historical context in which they emerged. The methodology is the documentary analysis of published sources, in particular the relevant articles for psychology contained in this journal. In the conclusion are analyzed the implications of these publications for the development of psychology in the preuniversity period. <![CDATA[<b>Henri Wallon in Spanish</b>: <b>Argentine Milestones of a Transnational Itinerary (1935-1976)</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672014000500015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo indaga las lecturas y traducciones al castellano de la obra de Henri Wallon en la Argentina, desde la perspectiva de la historia transnacional. Se reconstruye la trayectoria política de Wallon en Francia y la conformación de un circuito intelectual y científico antifascista, filosoviético y comunista que propició la circulación y edición de sus obras. Se analiza la caracterización de la figura de Wallon y el uso de sus ideas por intelectuales antifascistas, pedagogos cercanos al comunismo y psiquiatras de izquierda críticos del comunismo. Finalmente, se realizan algunas indicaciones historiográficas en pos de una historia de la psicología en América Latina, desde el marco de la historia transnacional.<hr/>This article examines readings and translations to Spanish of the work of Henri Wallon in Argentine from the perspective of Transnational History. The political trajectory of Wallon in France is reconstructed as well as the constitution of an intellectual and scientific circuit in anti-fascism, philo-Sovietism, and communism that promoted the circulation and edition of his work. Wallon's characterization and use of his ideas by antifascist intellectuals, pedagogues close to communism and leftist psychiatrist critical of communism is analyzed. Finally, some remarks on historiographical issues are made so as to propose a transnational history of psychology in Latin America. <![CDATA[<b>Germán Greve Schlegel and Reception of Psychoanalysis in Chile</b>: <b>The Story of a "Probably German" Chilean Physician</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672014000500016&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente trabajo amplía los antecedentes históricos de una de las primeras referencias sobre el psicoanálisis en Latinoamérica: la exposición del médico chileno Germán Greve Schlegel en Buenos Aires en 1910. Se constata, basado en fuentes históricas primarias, cómo Greve habría tomado contacto con el freudismo desde finales del siglo XIX, describiendo el marco específico de ese encuentro y se analizan detalles sobre la participación de este médico chileno en la escena médica. Se trabaja desde el marco referencial y metodológico que piensan al psicoanálisis como un sistema de ideas y creencias de carácter transnacional, cuya recepción en cualquier espacio local implica un proceso activo de lectura, reinterpretación y adaptación a las distintas realidades en las que se inserta.<hr/>The present article extends the historical precedents of one of the first references on the psychoanalysis in Latin America: the dissertation of the Chilean doctor Germán Greve Schlegel in Buenos Aires in 1910. It is verified, based on historical primary sources, how Greve would have taken contact with the Freudism from ends of the 19th century, describing the specific frame of this meeting and details are analyzed on the participation of this doctor in the medical Chilean scene. This work defines to the psychoanalysis as a system of ideas and beliefs of transnational character, which reception in any local space involves an active process of reading, reintepretation and adjustment to the different realities those who are inserted. <![CDATA[<b>European Psychologists in Andean Countries (Bolivia, Ecuador, and Peru) in the First Half of the 20th Century</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672014000500017&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Un reducido número de psicólogos y pedagogos europeos trabajó en Bolivia, Ecuador y Perú, los así llamados países andinos, en la primera mitad del siglo XX. En Bolivia, Georges Rouma, un educador belga, fue el responsable de la reforma educativa emprendida por el Gobierno boliviano, organizando una expedición antropológica en los Andes. En Ecuador, Oliver Brachfeld, un psicólogo húngaro de orientación adleriana, se desempeñó por un corto tiempo en la Universidad de Quito, en tanto que en el Perú, Walter Blumenfeld, un psicólogo alemán, obligado a dejar su país en los años del nacionalsocialismo, trabajó en la Universidad de San Marcos desde 1935 y fue un pionero de la orientación objetiva en la psicología en ese país.<hr/>A small number of European psychologists and educators worked in the so called Andean countries, Bolivia, Ecuador and Peru, in the first half of 20th. century. In Bolivia Georges Rouma, a Belgian teacher, was responsible for the education reform in the 1910s, and organized an anthropological expedition in the highlands. Oliver Brachfeld, an Hungarian adlerian psychologist, was in Colombia (1965-1966) and Ecuador (1966-1967), where he dead in 1967, teaching at the University of Quito. In Peru the German psychologist Walter Blumenfeld, forced to leave Germany in the years of Hitlerian regime, worked since 1935 at the San Marcos University and was a pioneer of the objective orientation of psychology in this country. <![CDATA[<b>"The Inclusion of Parents in the Picture of the Analytic Situation". Family <i>Psi </i>Disciplines and Values in the Fifties Argentina</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672014000500018&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El trabajo explora la delimitación de una zona de problemas en torno al niño y la familia, entendidos como objeto de intervención psicológica, durante la década de los años cincuenta, en la Argentina. A partir de un caso clínico de Arminda Aberastury publicado en 1957 en la Revista de Psicoanálisis, se abordan varias dimensiones de análisis, desde un abordaje historiográfico que plantea un cruce entre la historia de las disciplinas psi y los valores. Se hace hincapié en el modo en que se vinculan los valores atribuidos al individuo (especialmente al niño) y a la familia, así como los criterios de salud-enfermedad, los roles de género masculino-femenino y las implicancias de estos valores en los saberes y prácticas del período.<hr/>This is an exploration of the boundaries of problem areas in the study of the child and the family seen as the object for psychological intervention in Argentina in the 1950ies. Based on a clinical history published by Arminda Aberastury in 1957 in Revista de Psicoanálisis, several analytical approaches are discussed from a historiographic perspective in the light of the history of psydisciplines and a theory of values. The emphasis is on the connecting thread between the values attached to the individual (the child) and the family, as well as health/sickness criteria, gender roles, and the significance of those in the knowledge and understanding informing the clinical practices at the time. <![CDATA[<b>From a Psychiatric Epidemiology to a <i>Positive Psychology. </i>History of the Scientific Trajectory of María Martina Casullo</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672014000500019&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La presente investigación de carácter historiográfico examina un momento particular de la trayectoria científica de María Martina Casullo (19402008). En primer lugar, se revisan sus estudios sobre los factores de riesgo en adolescentes, realizados a partir del año 1985 desde una perspectiva epidemiológica-preventiva. En segundo lugar, se analiza cómo dichos estudios epidemiológicos sobre depresión, riesgo suicida y malestar psicológico en adolescentes fueron el puntapié inicial para el análisis de los procesos salugénicos o protectores que impedían que las personas enfermaran aún frente a situaciones ambientales adversas. Finalmente, se concluye que estas investigaciones constituyen el principal antecedente del campo, que posteriormente Casullo definiera como psicología salugénica o positiva, en la Argentina a finales del siglo XX. De esa manera, se cuestiona críticamente la tendencia naturalizada y whig que no se ha interesado en hallar las condiciones ideológicas y políticas de la emergencia de la psicología positiva.<hr/>The purpose of this historiographic paper is to carry out a critical analysis about one particular moment of the scientific trajectory of María Martina Casullo (1940-2008). In the first place, the article reviews her studies about the risk factors in adolescents from an epidemiologic-preventive approach since 1985. Secondly, the work points out how these epidemiologic studies concerning depression, suicidal risk and psychological unease were the kickoff for the analysis of the salutogenic or protective processes that prevent people to fall ill even when facing adverse environmental situations. Finally, this study concludes that these researches are the main record of the field that subsequently Casullo defined as salutogenic or positive psychology in Argentine at the end of 20th century. Thus, this paper critically analyzes the naturalized and whig tradition in psychology that has neglected the ideological and political conditions of the emergence of positive psychology. <![CDATA[<b>The "Museum of Psychology" as a Strategy for the Construction of the Oral History of Psychology</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672014000500020&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este artículo, se presenta la construcción de un "museo de la psicología" como estrategia para la elaboración de la historia oral de la disciplina. En primer lugar, el debate entre psicología e historia constituye el marco para considerar el puesto que pueden ocupar los relatos de la experiencia de la práctica psicológica, en relación con la constitución de la historia de esta disciplina. A continuación, se describen los elementos fundamentales de la estrategia llamada "museo de la psicología", diseñada para elicitar historias orales. Para finalizar, a manera de ilustración, se consideran ventajas y limitaciones que emergen de la aplicación de la estrategia.<hr/>In this article the construction of a "museum of psychology" is presented as a strategy for the elaboration of the oral history of the discipline. First of all, the debate between history and psychology constitutes the framework to consider the place of psychological practices as regards the construction of the history of psychology. Then, the fundamental elements of the strategy called "the museum of psychology" are introduced. Finally, as an illustration, the advantages and the limitations of the strategy are presented. <![CDATA[<b>Behavior Therapy and Modelo <i>Latinoamérica; </i>Assembling and Demarcating Psychology in Colombia</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672014000500021&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt The set of psychological techniques known as Behavior Therapy is reframed as a sociotechnical device and its circulation from the US to Colombia in the 1970s is reconstructed. The circulation of Behavior Therapy is described in academic spaces such as Universidad Nacional de Colombia and Universidad Javeriana. The possibility of Behavior Therapy as a Boundary Object as a mean for demarcation from psychiatry, and as a way for promoting and mobilizing scientific discourses about subjectivity. Thus, a relation between the training guidelines for psychology curricula known as Modelo Latinoamérica and the assemblage of Behavior Therapy is outlined. Finally, some considerations for future interdisciplinary research on the history of psychology are proposed.<hr/>El conjunto de técnicas psicológicas conocido como Terapia del Comportamiento es replanteado como un dispositivo sociotécnico y se realiza una reconstrucción de su circulación desde EEUU hacia Colombia en los años 70. Posteriormente, se describe la circulación de la Terapia del Comportamiento en espacios académicos como la Universidad Nacional de Colombia y la Universidad Javeriana. Adicionalmente se discute la posibilidad de entender la Terapia del Comportamiento como un Objeto-Frontera, un medio para la demarcación con respecto a la psiquiatría, y una forma de promover y movilizar discursos científicos sobre la subjetividad. De esta manera, se delimita una relación entre los lineamientos de entrenamiento para currículos en psicología conocidos como Modelo Latinoamérica y el ensamblado de la Terapia del Comportamiento. Por último, se ofrecen algunas consideraciones para futuras investigaciones interdisciplinarias en el campo de la historia de la psicología. <![CDATA[<b>Producción de evidencia psicológica en el debate jurídico sobre adopción gay en Colombia</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672014000500022&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La historia de la psicología puede situarse en escenarios aparentemente ajenos al campo. Con el propósito de comprender el desarrollo de la psicología fuera del laboratorio y de los grandes personajes, el presente trabajo estudia los medios por los cuales la producción de conocimiento psicológico se ensambla a la sociedad. Se analiza la producción discursiva de expertos en psicología que participaron durante el 2009 en el debate jurídico sobre adopción gay en Colombia, describiendo la manera en la que la evidencia psicológica es articulada al ámbito jurídico. Se encuentra que la Corte Constitucional configura un escenario que privilegia y promueve la producción de conocimiento psicológico y que los expertos construyen versiones sobre el orden social a través de la evidencia.<hr/>The history of psychology can be placed in scenarios apparently outside of field. In order to understand the development of psychology out of laboratory and great characters, this paper studies the means by which the production of psychological knowledge is assembled on society. Is analyzed the production discursive of psychology experts who participated in 2009 in the legal debate on gay adoption in Colombia, describing the way in which psychological evidence is articulated to legal field. Is found that the Corte Constitucional is a scenario that favors and promotes the production of psychological knowledge, and experts built versions of the social order through the evidence. <![CDATA[<b>Science and politics in times of the Cold War</b>: <b>A psychological examination of Spanish children in exile</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672014000500023&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt During the Second World War, physicians, psychiatrists, social workers, and psychologists developed a growing interest in studying the effect war had on the bodies and minds of children. Many of the observations were carried out in the 1940s in France, Great Britain, and the United States. With respect to the Spanish youth, no such interest related to the Civil War is known. The present article deals with a psychological study undertaken towards the end of the 1940s in France by a Spanish physician (named A. Piñar) with exiled children and teenagers, a study ignored up to now. The physician aimed at knowing what memories the children had from their experiences of the Civil War and the World War II, as well as evaluating the psychological consequences of these experiences. The study constitutes one of the few examples of a research exposing in a synthetic and clear way the emotional state of the Spanish youth at that time. It is important to situate the study in its scientific and historical context, with a particular focus on the political interests of the author. The physician called for medical and humanitarian attention to young immigrants. However, the historical moment was rather inconvenient for this, due to the new political situation marked by the Cold War.<hr/>A lo largo de la Segunda Guerra Mundial hubo una preocupación creciente por parte de médicos, psiquiatras, trabajadores sociales y psicólogos por el efecto que podía llegar a tener la guerra en los niños, tanto a nivel orgánico como psíquico. Gran parte de los estudios fueron llevados a cabo en Francia, Gran Bretaña y Estados Unidos, en la década de 1940. Respecto a la población infantil española, no se conocen apenas estudios realizados durante o poco después de la Guerra Civil. El presente artículo trata de una investigación psicológica poco conocida, llevada a cabo a finales de los años de 1940. En ella, un médico examinó niños y jóvenes españoles que vivían en Francia. Quería comprobar los recuerdos que tenían acerca de la Guerra Civil, el exilio y la Segunda Guerra Mundial, así como evaluar hasta qué punto estas experiencias dejaron secuelas psicológicas en los jóvenes. Se trata de una de las pocas investigaciones que muestran, de una forma sintética y clara, cómo estaban anímicamente algunos niños españoles en aquellos años. En el presente artículo expongo, asimismo, el contexto científico e histórico en el que se sitúa dicha investigación. A través de ello quedan claras las intenciones políticas del autor, quién reclamaba una mayor atención médica y humanitaria para los jóvenes exiliados. Sin embargo, el momento histórico era poco propicio. La nueva situación política de la Guerra Fría afectaba el trato que recibían los exiliados en Francia. <![CDATA[<b>Small Citizens</b>: <b>The Construction of the Child in the First Subjectivity Spanish and Latin American Childcare</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672014000500024&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este artículo abordamos el origen de la puericultura moderna como práctica de subjetivación. En concreto, analizamos desde este punto de vista las técnicas de crianza infantil recomendadas, en una muestra de 23 manuales de puericultura españoles e hispanoamericanos, publicados entre 1898 y 1939. Dichas técnicas estaban subordinadas a la construcción de un modelo de sujeto, cuyo horizonte era el del ciudadano responsable, adaptado y autogobernado, dentro del contexto definido por la biopolítica de la época. Los planteamientos eugenistas servían a gran parte de los autores de los manuales -casi todos médicos- para defender la necesidad de asegurar la salud física y moral de la nación, mediante la crianza científica de los niños que serían los futuros ciudadanos.<hr/>In this paper we study the origin of modern scientific childcare as a practice of subjectivation. From this point of view, we analyse the parenting or child-rearing technologies which are proposed in a sample of 23 Spanish and Latin American early childcare handbooks published between 1898 and 1939. These technologies of subjectivation should be understood as an important element of a process for the construction of subject as a responsible, adapted and self-governing citizen. These technologies should also be understood in the context defined by the biopolitics and the development of eugenics, which helped many authors -most of them doctors- to defend the need to ensure the physical and moral health of nation through a scientific rearing of little children, that is to say, the future citizens. <![CDATA[<b>Towards the Experimental and Laboratorial Psychiatry: The Constitution of a German-Brazilian Community in Mental Medicine (1900-1914)</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672014000500025&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El artículo analiza la formación de una comunidad psiquiátrica transnacional, donde médicos brasileños y alemanes realizaron un intenso intercambio científico, especialmente después de la Primera Guerra Mundial. En Alemania, Emil Kraepelin (1856-1926) dio nuevas directrices para la investigación psiquiátrica y estableció un modelo de producción del conocimiento psicológico y neuropsiquiátrico, a través de diversas especialidades científicas. En Brasil, los médicos Juliano Moreira (1873-1933) y Ulysses Vianna (1880-1935) fueron responsables de la apropiación del programa kraepeliano y de la circulación de médicos, conocimientos y modelos institucionales, entre los dos países. En el campo de la medicina mental, se constata el desarrollo de una nueva forma de producción de conocimiento científico, con énfasis en laboratorio, y de acercamiento con el paradigma biológico y experimental.<hr/>This article analyzes the formation of a transnational community in which Brazilian and German psychiatrists provided intense scientific exchanges, especially after World War I. In Germany, Emil Kraepelin (1856-1926) gave new directions for the psychiatric research and established a model of production of the psychological and neuropsychiatric knowledge with various scientific specialties. In Brazil, as physicians Juliano Moreira (18731933) and Ulysses Vianna (1880-1935) were responsible of the reception of kraepelian's program, as well as the circulation of physicians, knowledge and institutional models across the two countries. This research highlighted that mental medicine establishes a new form of production of scientific knowledge, with emphasis on laboratory and closer to the biological and experimental bias. <![CDATA[<b>A history of South African (SA) Psychology</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672014000500026&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt This historical account of SA psychology spans over hundred years of its engagement with international psychology and the influence of racism on its development. It traces Jan C. Smuts's correspondence with Adler, Koffka and Perls and Allport's extensive contact with SA psychologists. The positive impact of the academic boycott in turning psychology towards the concerns of the oppressed is delineated, as well as the response of professional organizations to apartheid. The extensive reciprocal visits of US and Dutch phenomenologists are described and the contributions of Wolpe, Rachman and Lazarus to behavior therapy are noted.<hr/>Este recuento histórico de la psicología en SA se extiende por más de cien años, desde su alianza con la psicología internacional y la influencia del racismo en su desarrollo. Se traza la correspondencia de Jan C. Smuts con Adler, Koffka y Perls y el amplio contacto de Allport con psicólogos SA. El impacto positivo del sabotaje académico en la transformación de la psicología hacia las preocupaciones de los oprimidos está delineado, así como la respuesta de las organizaciones profesionales al apartheid. Se describen las extensas visitas recíprocas de los fenomenólogos de Estados Unidos y los Países Bajos y se señalan las contribuciones de Wolpe, Rachman y Lázaro a la terapia de comportamiento. <![CDATA[<b>The Overview of a Foreigner. José Ortega y Gasset's Thinking about Psychology in Argentinian Men and Women</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672014000500027&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La psicología de los argentinos y argentinas fue una temática que atrajo la curiosidad de algunos observadores extranjeros. Entre los que visitaron la Argentina y escribieron sobre ella en la primera mitad del siglo XX, encontramos al norteamericano Waldo Frank, al alemán Keyserling y al filósofo español Ortega y Gasset, este ultimo viajó al país en tres oportunidades generando agudas observaciones acerca de la idiosincrasia de este pueblo. Dejó constancia de sus meditaciones en Intimidades, ensayo que forma parte de El Espectador. El presente trabajo tiene como objetivo analizar, a partir de dichos escritos, sus reflexiones acerca de las diferencias entre la psicología de los varones y las mujeres argentinas, en la conformación de la identidad nacional, entendiendo una asimetría fundamentada en la idea de nuestro país como un pueblo joven.<hr/>Argentinian psychology in both genders was a topic that attracted the curiosity of some foreign observers. Amongst the ones that visited Argentina and wrote about it in the first half of the twentieth century, we found the American Waldo Frank, the German Keyserling and the Spanish philosopher Ortega y Gasset. The latter travelled to the country in three opportunities, generating sharp observations about the idiosyncrasy of its people, recording his meditations in the essay "Intimidades", which is part of "El Espectador". The present work aims to analyze, from these writings, the reflections that the Spanish philosopher made regarding the differences between the psychology of Argentinian men and women. All of this shaped a national identity, understanding that the asymmetry is based on the idea of our country as a young nation. <![CDATA[<b>War of the Schools and psychology</b>: <b>Colombia 1876</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672014000500028&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La guerra de las escuelas fue una disputa político-militar por la formación es -piritual de la población colombiana. El radicalismo liberal sustituyó en 1872 la educación religiosa, heredada de España, por la pedagogía pestalozziana. El conservatismo reaccionó para restablecer la espiritualidad del alma y la educación escolástica regentada por la Iglesia. Las ideas políticas sobre la mente humana fueron un lema de batalla y la educación su escenario bélico. La guerra de 1876 demostró la predilección popular por el discurso religioso y su consideración de la psique como un hecho sobrenatural entendible a la luz de la fe. Los términos del debate constituyen una valiosa pieza conceptual que reflejan la aproximación colombiana a la psicología en el siglo XIX.<hr/>The war of the schools was a political-military dispute the spiritual formation of the Colombian population. The liberal radicalism replaced religious education in 1872, inherited from Spain, by pestalozzian's pedagogy. Conservatism reacted to restore the soul and spirituality of scholastic education run by the Church. Political ideas about the human mind was a slogan of battle and your war scenario education. The War of 1876 demonstrated the popular predilection for religious discourse and consideration of the psyche as a supernatural fact understandable in the light of faith. The terms of the debate are a valuable conceptual piece, reflecting the Colombian approach to psychology in the nineteenth century. <![CDATA[<b>Psychological Science and Professionalization in Argentina and Brazil</b>: <b>1930-1980</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672014000500029&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se realiza un estudio historiográfico comparativo del desarrollo de la ciencia psicológica en Argentina y Brasil entre 1930 y 1980, analizando el papel de la psicología en la planificación estatal y las relaciones entre el mode -lo científico y el modelo profesional, basado en el análisis de variedad de fuentes primarias y secundarias. Hasta el inicio del proceso de creación de las carreras de psicología, se descubren procesos análogos de recepción y constitución del campo disciplinar e institucional, destacándose el lugar de la ciencia psicológica en la planificación estatal. Posteriormente, se registran las diferencias más significativas. En Argentina la cultura científica tendió a desplazarse afuera de dichas carreras, al igual que el apoyo estatal a la investigación psicológica. En Brasil, desde la década de 1960, el desarrollo tecnológico del sudeste y la dictadura militar propiciaron la difusión de una cultura psicológica en la clase media urbana. El Estado financió fuertemente los programas de posgrado y de investigación en las universidades.<hr/>A comparative study of the development of the psychological science in Argentina and Brazil in the period 1930 and 1980 is carried out, based on the analysis of a variety of primary and secondary sources from a historical stand point. It is analyzed the role Psychology had in State planning and the relationships between scientific and professional model. Analogue processes of reception and constitution of the field and institutions are described until the creation of the psychology programs, when the greater State support and planning of Psychology development took place. Afterwards, the most meaningful differences are found between these countries. In Argentina scientific culture tended to be displaced from psychology programs, as well as the State support to psychology research. In Brazil, since the 1960 decade, the technological development in the southeast region, and the dictatorial government fostered the spread of a psychological culture among urban middle class people. The State strongly supported psychology postgraduate programs and research activity. <![CDATA[<b>Behaviorism reception in Argentina and Brazil</b>: <b>A study of two universities, 1960-1970</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672014000500030&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Describimos y analizamos la recepción del conductismo en Argentina y Brasil, a través de dos ejemplos: la Universidad Nacional de San Luis y la Universidade Federal de Minas Gerais. En Argentina, desde 1960 el conductismo fue ampliamente criticado. Excepcionalmente en San Luis en la década de 1970 hubo un grupo de estudiantes y psicólogos jóvenes que fue receptivo a este modelo por razones ideológicas, profesionales y científica. En Brasil, durante esas décadas, la creación de carreras de grado de psicología comenzó a extenderse. El conductismo circuló a través del laboratorio didáctico del análisis del comportamiento. La recepción del conductismo en estos países nos ayuda a entender la circulación del conocimiento psicológico en diferentes lugares. También nos muestra cómo cada uno de estos sitios ha incorporado el conductismo en su propio contexto.<hr/>We are describing and analyzing the reception of behaviorism in Argentina and Brazil in the 1960s and 1970s. We look deeply at two examples: the Universidad Nacional de San Luis and the Universidade Federal de Minas Gerais. In Argentina, the first psychological courses took place during the late 1950s and early 1960s when behaviorism was widely criticized. In the 1970s, exceptionally in San Luis, there was a group of students and young psychologists that were receptive to its model for ideological, professional and scientific reasons. In Brazil, during those decades, the creation of psychology undergraduate courses started to spread. Behaviorism has circulated through the didactic laboratory of behavior analysis in those psychology courses. The reception of behaviorism in these countries helps us to understand the circulation of psychological knowledge in different places. It also shows us how each one of these places incorporated behaviorism uniquely into its own context. <![CDATA[<b>Following the tracks of an emerging area</b>: <b>bibliometric analysis of Latin American Political Psychology in the 2000-2010 period</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672014000500031&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt This study examines contemporary Political Psychology in Latin America, by means of a bibliometric approach, for the period 2000-2010. Results show a steady growth of the field in the region (especially in Spain, Colombia, Mexico, Argentina and Brazil). These countries coincide with the place to which the most productive institutions belong. In turn, the most productive authors of the period are Argentine. The most productive journals concentrate in Spain and Brazil. Finally, a tendency towards individual work, with low levels of collaboration among researchers, is observed. Based on these results, we analyze the current place that Political Psychology has as disciplinary field in Latin America.<hr/>Este estudio examina la Psicología Política contemporánea en América Latina, a través de un enfoque bibliométrico, para el período 2000-2010. Los resultados muestran un crecimiento constante del campo en la región (sobre todo en España, Colombia, México, Argentina y Brasil). Estos países coinciden con el lugar al que pertenecen las instituciones más productivas. A su vez, los autores más productivos de la época son argentinos. Las revistas más productivas se concentran en España y Brasil. Por último, se observa una tendencia hacia el trabajo individual, con bajos niveles de colaboración entre los investigadores. Con base en estos resultados, se analiza el lugar actual que la Psicología Política tiene como campo disciplinario en América Latina. <![CDATA[<b>Amanda Labarca (1886-1975) and her Psychological References in the Educational Context in Chile</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672014000500032&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Amanda Labarca fue una connotada educadora chilena que vivió entre los años 1886 y 1975, cuya contribución e influencia a la psicología ha sido recientemente reconocida en Chile. El presente trabajo se propone dar a conocer sus antecedentes biográficos y académicos, por medio de una revisión documental, para luego contextualizar el entramado sociopolítico de la época. Finalmente, se describen sus principales referencias psicológicas en el ámbito educativo. En su transitar, viajó constantemente a Estados Unidos empapándose del trabajo de William James y John Dewey, dos de sus principales maestros, a quienes admiró y dio a conocer sus teorías.<hr/>Amanda Labarca was a renowned teacher that was born in 1886 and died in 1975. She was the first female university teacher in Chile. Her contribution and influence in psychology have been recently recognised. The objective of the present work is to show her personal and academic history by means of an evidence review, to provide a context for the socio-political period. Finally, her main psychological references, regarding the educational area, are described. Due to her frequent visits to USA, she was steeped in William James and John Dewey's work, her main masters, to whom she admired and tried to spread their theories. <![CDATA[<b>Beginnings of Psychology in Córdoba</b>: <b>Teaching at the Institute of Philosophy</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672014000500033&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Esta presentación analiza el desarrollo de la enseñanza de la psicología en la Universidad Nacional de Córdoba en la primera mitad del siglo XX. El estudio de los programas de psicología, dictados en el Instituto de Filosofía entre 1937 y 1954, ha permitido establecer que la orientación aristotélico-tomista se constituyó en el perfil distintivo de la enseñanza de en ese período. Esta matriz dominante de los estudios no mostró interés en abordar o bien desarrollar avances producidos en la psicología científica desde principios siglo. Se postula que esa perspectiva estuvo ligada a una influencia clerical en la Universidad, la cual se integraba en un proyecto político que hacía de Córdoba un polo de resistencia al liberalismo de la capital del país.<hr/>This presentation discusses the development of psychology teaching at the National University of Córdoba, in the first half of the twentieth century. The study of psychology programs taught at the Institute of Philosophy between 1937 and 1954, establishes that Aristotelian-Thomistic orientation became the distinctive profile of teaching in that period. This dominant matrix showed no interest in developing scientific advances in psychology since the early century. Possibly this perspective was linked to a clerical influence in the university, which was integrated into a political project that made Cordoba the center of resistance to the liberalism of the capital.