Scielo RSS <![CDATA[Universitas Psychologica]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=1657-926720160002&lang=es vol. 15 num. 2 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[<b>Las limitaciones y los desarrollos en la medición de la producción de conocimiento</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672016000200001&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[<b>La identidad en los límites del sentido</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672016000200002&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[<b>Perfiles de escuelas rurales exitosas</b>: <b>Una propuesta de la psicología educacionalante el cierre de escuelas</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672016000200003&lng=es&nrm=iso&tlng=es La política pública chilena ha optado por materializar el cierre de escuelas rurales argumentando su baja calidad educativa. Esto ha traído una serie de consecuencias para la comunidad en la que se inserta la escuela. Una forma de revertir esta situación, es mejorando la calidad educativa, para lo cual se identificaron y caracterizaron perfiles de escuelas rurales de alto rendimiento académico según sus resultados en la prueba SIMCE 2011. Se utilizó un análisis multivariado, que incluyó análisis por componentes principales y el método de clasification and regression trees. Los resultados evidenciaron dos perfiles de escuelas rurales exitosas, cuyas principales características se relacionan con la disciplina y la percepción de autoeficacia del estudiante. Estos factores se presentan como importantes elementos a potenciar en los planes de mejoramiento educativo, como alternativa al cierre de escuelas.<hr/>The Chilean public policy has chosen to materialize the closure of rural schools arguing the low quality of its education. This decision has several consequences for the community in which the school is inserted. This situation can be address by improving the quality of education itself. For this purpose, in this study the profiles of rural schools with high academic performance were identified and characterized based on the results of the SIMCE 2011. A multivariate analysis was used including principal component analysis and the method of classification and regression trees. The results showed two profiles of successful rural schools, the main characteristics of them are related to the discipline and self-efficacy of the students. These factors are presented as milestones for the improvement programs for the education (promoted by the Ministry of Education throughout the country), as an alternative to the closure of the rural schools. <![CDATA[<b>Modelo de predicción de la satisfacción y diversión en Educación Física a partir de la autonomía y el clima motivacional</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672016000200004&lng=es&nrm=iso&tlng=es El objetivo de este trabajo fue hallar un modelo de predicción de la satisfacción y diversión hacia la Educación Física partiendo del clima de aprendizaje y teniendo en cuenta el apoyo a la autonomía del profesorado y la propia percepción de autonomía del alumnado. Se utilizó una muestra de 758 alumnos de secundaria con edades entre 13 y 18 años. Se aplicó a los participantes de la investigación, la versión española adaptada a la educación física, de los siguientes instrumentos: Learning and Performance Orientations in Physical Education Classes Questionnaire, Learning Climate Questionnaire, Sport Satisfaction Instrument y el factor autonomía del Basic Psychological Needs in Exercise Scale. Los resultados señalaron que el clima motivacional implicado en el aprendizaje predecía positivamente el apoyo a la autonomía por parte del profesor y esta predecía la propia percepción de autonomía del alumno. Asimismo, la percepción de autonomía predijo positivamente la satisfacción/diversión y negativamente el aburrimiento en las clases. Como conclusión, los docentes deben favorecer un clima de aprendizaje que apoye la autonomía y favorezca la percepción de esta en el alumno para conseguir que se diviertan en las clases de Educación Física.<hr/>The aim of this work was to find a model to predict satisfaction and fun to the physical education based on learning climate and considering supporting to the autonomy of teachers and the perception of autonomy of students. A sample of 758 secondary school students aged between 13 and 18 was used. The following instruments were used: the Spanish version adapted to Physical Education of Learning and Performance Orientations in Physical Education Classes Questionnaire, Learning Climate Questionnaire, Sport Satisfaction Instrument and autonomy factor in Basic Psychological Needs in Exercise Scale. The results showed that learning motivational climate positively predicted perceived autonomy support on the teacher part and this predicted the self perception of autonomy on the part of students. In the same way, the perceived autonomy positively predicted satisfaction/fun and negatively boredom in class. In conclusion, teachers should foster a learning climate that supports and promotes the autonomy perceived autonomy in students for them to have fun in physical education classes. <![CDATA[<b>El efecto de consecuencias diferenciales</b>: <b>un caso de investigación traslacional</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672016000200005&lng=es&nrm=iso&tlng=es La investigación traslacional representa un esfuerzo por integrar los hallazgos derivados de la investigación básica y aproximarlos al ámbito aplicado. El presente trabajo plantea al área de investigación relativa al Efecto de Consecuencias Diferenciales (ECD) como un caso de investigación traslacional caracterizada por su contribución en el aprendizaje de discriminaciones condicionales. Se realiza una revisión que parte de algunos de los trabajos germinales con animales de laboratorio y que continúa con los primeros estudios con humanos. Posteriormente, se revisan algunos estudios que destacan el potencial de aplicación de los Procedimientos con Consecuencias Diferenciales (PCD) como herramienta para el tratamiento de personas con diversos padecimientos asociados a deficiencias en el aprendizaje y la memoria, así como su empleo en el ámbito educativo en situaciones que implican el aprendizaje de discriminaciones condicionales.<hr/>Translational research represents an effort to integrate the results derived from basic research in order to approach them to the applied field. This paper sets out the area of research in regards to the Differential Outcomes Effect (DOE) as a case of translational research, characterized by its contribution to conditional discrimination learning. A revision starting from several germinal works with laboratory animals and that moves into the first studies with humans. Afterwards, some studies that highlight the potential of the application of the Differential Outcomes Procedures (DOP) are revised as a tool for the treatment of persons with several ailments related to learning and memory deficits, as well as their application to the educational field under situations that involve conditional discrimination learning. <![CDATA[<b>Desarrollo y propiedades psicométricas de un nuevo cuestionario de evaluación de alfabetización en salud mental en jóvenes</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672016000200006&lng=es&nrm=iso&tlng=es Objectives: Several instruments assess constructs related to mental health lite -racy and to the stigma associated with mental health problems. However, most of them have conceptualisations that may limit the assessment of the mental health literacy concept in a more up-to-date and comprehensive perspective. Furthermore, some of the instruments' structure may limit their use in large scale samples, in a short period of time and with repeated measures. This article presents the development of the Mental Health Literacy questionnaire (MHLq) and the studies to assess its psychometric properties. Methods: After item-pool generation, content validity was assessed by experts and a think aloud procedure. The MHLq was tested in two samples of students (study 1 n=239; aged between 12 and 15 years old; study 2 n=737; aged between 11 and 17 years old) to determine its psychometric properties. Results: Factor analysis procedures favoured a three-factor solution (with 33 items) of the MHLq. The questionnaire showed good internal consistency (total score a=0.84; Factor 1 first aid skills and help seeking - a=0.79; Factor 2 knowledge/stereotypes - a=0.78; Factor 3 self-help strategies - a=0.72); and excellent test-retest reliability, the ICC for the total score of MHLq was 0.88 and for the three dimensions of MHLq was 0.80 (Factor 1), 0.90 (Factor 2) and 0.86 (Factor 3). Conclusions: The MHLq is a practical, valid and reliable tool for identifying gaps in knowledge, beliefs and behavioural intentions, in large samples, allowing the development and evaluation of interventions aimed at promoting mental health in young people.<hr/>Objetivos: Varios instrumentos evalúan constructos relacionados con conocimientos sobre la salud mental y al estigma asociado con problemas de salud mental. Sin embargo, la mayoría de ellos tienen conceptualizaciones que pueden limitar la apreciación del concepto de alfabetización de la salud mental de una manera más actual y exhaustiva. Por otra parte, la estructura de algunos de los instrumentos puede limitar su uso en muestras a gran escala, en un corto período de tiempo y con medidas repetidas. Este artículo presenta el desarrollo del cuestionario de alfabetización en salud mental (MHLq) y los estudios para evaluar sus propiedades psicométricas. Método: Después de la generación de ítems, la validez de contenido fue evaluada por expertos y por un procedimiento think aloud. El MHLq ha sido testado en dos muestras de estudiantes (estudio 1 n = 239; con edades comprendidas entre los 12 y 15 años de edad; estudio 2 n = 737; edades comprendidas entre los 11 y 17 años de edad) para determinar sus propiedades psicométricas. Resultados: los procedimientos de análisis factorial indicaron una solución de tres factores (con 33 elementos) del MHLq. El cuestionario mostró una buena consistencia interna (puntuación total a = 0,84; Factor 1 técnicas de primeros auxilios y la búsqueda de ayuda - a = 0.79; Factor 2 de conocimientos / estereotipos - a = 0.78; Factor 3 estrategias de autoayuda - a = 0,72); y una excelente fiabilidad test-retest, la CCI para la puntuación total de MHLq fue de 0,88 y para las tres dimensiones del MHLq fue de 0,80 (factor 1), 0,90 (factor 2) y 0,86 (factor 3). Conclusiones: El MHLq es una herramienta práctica, válida y fiable para la identificación de lagunas en los conocimientos, las creencias y las intenciones de comportamiento, en muestras grandes, lo que permite el desarrollo y la evaluación de las intervenciones destinadas a promover la salud mental en los jóvenes. <![CDATA[<b>Inteligencia emocional y percepción de las emociones básicas como un probable factor contribuyente al mejoramiento del rendimiento en las ventas</b>: <b>Una investigación teórica</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672016000200007&lng=es&nrm=iso&tlng=es La inteligencia emocional es uno de los conceptos que ha empezado a transformar el mundo empresarial gracias a los avances en el reconocimiento y el manejo de las emociones. Este es un campo que permitirá la elaboración de estrategias para robustecer los procesos de desarrollo organizacional. El presente artículo de investigación bibliográfica, sistematiza y aporta a la producción científica sobre el concepto de inteligencia emocional y sus potenciales aplicaciones al proceso de ventas. El objetivo de este estudio fue el de conceptualizar acerca del rol que puede jugar la percepción de los distintos estados emocionales en el proceso de ventas y cómo esto puede ayudar a mejorar el rendimiento empresarial.<hr/>Emotional intelligence is one of the concepts that have begun to transform the business world thanks to the advancements in emotional management and recognition. This is a field that allows the elaboration of strategies for the strengthening of organizational development processes. The present article of bibliographic research incorporates part of the scientific production about the concept of emotional intelligence and the possible application of this concept into the sales process. The objective is to conceptualize about the role that the perception of different emotional states can play in the sales process and how it can help improve organizational performance. <![CDATA[<b>Inhibición y actualización en comprensión de textos</b>: <b>una revisión</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672016000200008&lng=es&nrm=iso&tlng=es El presente trabajo describe un conjunto de investigaciones en las que se indagan las relaciones entre funciones ejecutivas y comprensión de textos. Se revisan específicamente de qué forma se asocian los procesos de actualización e inhibición con la construcción de un significado global del texto por parte del lector en un contexto determinado. Se seleccionaron investigaciones a través de las base de datos Redalyc, Scielo, Pepsic y Dialnet, bajos los descriptores "funciones ejecutivas" y "comprensión lectora". El corpus de investigaciones revisado no afirma en todos los casos que la inhibición sea discriminante de la comprensión exitosa. La actualización, en cambio, parece ser un buen predictor de la comprensión lectora en todos los trabajos revisados. Se puntualiza que los instrumentos diversos con que se han indagado ambas funciones ejecutivas limitan la comparación de resultados. Se propone para futuros estudios, realizar evaluaciones con similares instrumentos que permitan arribar a resultados comparables que sean la base para la evaluación y la intervención en comprensión de textos<hr/>The present work describes a group of investigations inquiring into the relationships between executive functions and text comprehension. Specifically, it is reviewed the way in which updating and inhibition processes are associated with the construction of global meaning in text by a reader in a certain context. The investigations were selected through Redalyc, Scielo, Pepsic and Dialnet databases, under the descriptors executive functions and reading comprehension. The reviewed investigations does not assert in all cases that inhibition is discriminant for succesful comprehension. Updating, however, seems to be a good predictor for reading comprehension in all of the surveyed works. It is stressed that the diverse instruments with which both executive functions have been analysed limit result comparison. For future studies, evaluations with similar instruments are proposed, so as to allow the obtaining of comparable results, which can in turn serve as a basis for evaluation and intervention in text comprehension. <![CDATA[<b>Adaptación y validación del cuestionario sentimiento de autoeficacia en una muestra de profesores chilenos</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672016000200009&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este trabajo tiene el propósito de exponer el proceso de adaptación y validación del cuestionario Teacher Self-Efficacy Scale (Tschannen-Moran & Woolfolk, 2001) en una muestra de 544 profesores chilenos. Para ello, se utilizó el procedimiento de traducción inversa. Por su parte, para la validez de constructo se aplicó, en primer lugar, la técnica estadística de análisis factorial exploratorio, la cual arrojó un factor más para la versión de tres factores del instrumento original. En segundo lugar, se realizó un análisis factorial confirmatorio que corroboró la solución de cuatro dimensiones con adecuados índices de ajuste. Finalmente, se analizó la consistencia interna a través del coeficiente de Alpha de Cronbach, evidenciando índices satisfactorios tanto en cada uno de los factores como en la totalidad del instrumento. Todos estos hallazgos permiten afirmar que la versión adaptada del cuestionario es válida, fiable y explicativa de la teoría de la autoeficacia para la realidad de los docentes chilenos.<hr/>The purpose of this paper is to show the adaptation and validation process of the Teacher Self-Efficacy Scale questionnaire (Tschannen-Moran & Woolfolk, 2001) in a sample selection of 544 Chilean teachers. This was done using the back translation procedure. For construct validity, the exploratory factor analysis statistic method was applied, which resulted in one additional factor to the three, which were in the original instrument. Secondly, a confirmatory factor analysis was carried out. The latter corroborated the four-dimension solution with appropriate index adjustments. Finally, the internal consistency was analyzed by using the Cronbach's alpha coefficient, which showed satisfactory rates for each factor and the entire instrument. All these findings support the claim that the adapted version of the questionnaire is valid, reliable and explanatory of the self-efficacy theory for the reality of Chilean teachers. <![CDATA[<b>Validez inicial de una escala de medición del capital intelectual en universidades</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672016000200010&lng=es&nrm=iso&tlng=es Problema: la dificultad para medir el capital intelectual en universidades latinoamericanas acentúa su poco interés, a pesar de su relevancia en la economía del conocimiento. Objetivo: construir y validar una escala de medición del capital intelectual de universidades a partir de la teoría de recursos y capacidades y un modelo de tres componentes (capital humano, capital estructural y capital relacional). Método: esta escala fue elaborada por un grupo de expertos utilizando análisis de contenido. La prueba empírica se hizo con una muestra de conveniencia (n=742) de académicos, mandos medios y directivos de universidades mexicanas. Resultados y conclusiones: con el análisis factorial exploratorio se detectaron cuatro factores (capital humano, capital estructural, capital relacional y capital tecnológico) que explican el 66.74% de la varianza. El Alpha de Crobach fue mayor a 0.85. Se concluyen avances en la calidad métrica y estabilidad, pero queda en el tintero replicar el estudio para generar modelos de medida y estructural.<hr/>Problem: The difficulty to measure the IC in Latin American universities highlights its little interest even though its relevance to the knowledge economy. Purpose: Design and validate a survey for measure Intellectual Capital in universities from a Resource-based Theory perspective and a three components model (human capital, structural capital and relational capital). Method: A subject matter expert panel technique was used to generate the items. It was empirically tested with a convenience sample (n = 742) of academics, middle managers and principals of institutions of higher education in México. Results and Conclusions: With exploratory factor analysis and principal components analysis methods, four factors were detected (human capital, structural capital, relational capital and technological capital) explaining total variance of 66.74%. All subscales obtained Cronbach's Alpha higher to 0.80. There were advances on the measure quality and stability of the questionnaire. In order to generate measure and structural models this study could be replicated. <![CDATA[<b>¿Qué piensan los profesores sobre los niños con talento académico? Una aproximación a las concepciones de profesores de segundo ciclo de educación básica en Chile</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672016000200011&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artículo describe las concepciones de trece profesores de segundo ciclo de educación básica, de tres colegios de la Región Metropolitana de Chile, en torno a los estudiantes con talento académico y su educación. Se utilizó una metodología cualitativa enmarcada en los principios de la Grounded Theory, y se recolectaron los datos a partir de la aplicación de dilemas y entrevistas semiestructuradas. Los resultados muestran el desarrollo cognitivo, social y emocional como marcadores distintivos en niños con talento; el origen del talento como factor determinante; la graduación del talento como factor diferenciador; los ambientes enriquecidos como factores po-tenciadores del talento, y el reconocimiento de un sistema educativo que homogeniza la educación y no reconoce las diferencias. El análisis relacional destaca tres fenómenos que ponen en evidencia una concepción más contemporánea del talento académico: el reconocimiento de niños con talento académico en el aula, el rol del profesor en el desarrollo y potenciación del talento académico y la educación como una oportunidad de movilidad social. Para concluir, se reafirma la necesidad de considerar concepciones menos tradicionales, así como la posibilidad de generar instancias formativas en las que la educación de niños con talento sea responsabilidad de todos los profesores. Asimismo, se señala cómo las limitaciones de este estudio dan apertura a nuevas líneas de indagación.<hr/>This article describes the conceptions of thirteen teachers of Middle School about talented students and their education in three different schools of the Metropolitan Region of Chile. A qualitative methodology framed in the principles of Grounded Theory was used, and data was collected from the application of dilemmas and semi-structured interviews. The results show the cognitive, social and emotional development as distinctive trade in talent students, the origin of talent as a determining factor, graduation talent as a differentiating factor, enriched environments as factors that promote talent, and the recognition of an educational system that homogenize the education and doesn't recognize the differences. The relational analysis highlights the recognition of children with academic talent in the classroom, the teacher's role in the development and enhancement of academic talent and education as an opportunity for social mobility as three phenomena that evidence a contemporary talent academic design. In conclusion, reinforces are needed to consider non-traditional conceptions and the possibility to generate training instances in which the education of talent children, is the responsibility of all teachers. It also noted how the limitations of this study provide openness to new lines of research. <![CDATA[<b>Papel del control instruccional en el estudio de las tendencias de regulación verbal</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672016000200012&lng=es&nrm=iso&tlng=es La regulación verbal se ha estudiado ampliamente desde la teoría de los marcos relacionales por encontrarse en la base de múltiples fenómenos psicológicos, entre ellos, los procesos de aprendizaje en la infancia. El presente estudio tiene como objetivo principal evaluar si es más efectivo un procedimiento de aprendizaje con control instruccional (análogo experimental de la regulación verbal tipo pliance) versus un procedimiento sin control instruccional, esto es, sólo fortaleciendo las consecuencias directas (análogo experimental de la regulación verbal tipo tracking). Como objetivo secundario se pretende evaluar la efectividad de los tratamientos de manera diferencial según la tendencia inicial a seguir o no las instrucciones y evaluar su relación con variables implicadas en las diferencias individuales. Se utilizó un diseño de caso único A-B-C-A con réplicas y análisis entre sujetos. La muestra estuvo compuesta por nueve participantes (cinco chicos y cuatro chicas) con edades comprendidas entre 12 y 15 años. Los participantes realizaban una tarea de ordenador, en la que se evaluaba su tendencia a seguir o no las instrucciones, posteriormente realizaban dos bloques de entrenamiento, uno basado en el control instruccional y otro en moldeamiento por contingencias directas; finalmente se valoraba de nuevo su tendencia inicial. Adicionalmente, los participantes debían responder un cuestionario relativo a sus hábitos diarios. Los resultados mostraron que los participantes responden más rápido y con menor tasa de errores en el primer entrenamiento (control instruccional) y que variables como la rigidez, el autocontrol y el seguimiento instruccional podrían estar relacionadas con la facilidad en el aprendizaje de las mismas.<hr/>The Verbal regulation has been studied extensively from Relational Frame Theory for being at the basis of many psychological phenomena, including learning processes in childhood. The present study has as main objective to assess if more effective learning procedure with instructional control (experimental analogue type regulation pliance) vs. without instructional control procedure, only strengthening the direct (regulation similar type experimental tracking). The secondary aim is to: assess the effectiveness of treatments differentially according to the initial tendency to follow or not the instructions and evaluate its relationship with variables involved in individual differences. We used a single case design with replicas and analysis ABCA between subjects. The sample consisted of 9 participants (5 boys and 4 girls) aged between 12 and 15 years. Participants performed a computer task in which assessed their tendency to follow or not the instructions, then performed two blocks of training, one based on the control in shaping instructional and other direct contingencies; finally back valued their tendency initial. Additionally, participants had to answer a test on your daily habits. The results showed that participants respond faster and with less error rate in the first training (instructional control) and variables such as stiffness, self-control and instructional monitoring could be related to the ease in learning them. <![CDATA[<b>Análisis psicométrico y adaptación de la escala de actitudes comunitarias hacia la enfermedad mental (CAMI) en una muestra chilena</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672016000200013&lng=es&nrm=iso&tlng=es El estigma está considerado como el principal obstáculo para la recuperación de las personas que sufren trastornos mentales (TM). La presente investigación tuvo el objetivo de analizar las propiedades psicométricas de la Escala de actitudes comunitarias hacia la enfermedad mental (CAMI), que evalúa el estigma del público hacia las personas con TM. Se tomaron dos muestras por conveniencia, la primera compuesta por 399 personas y la segunda por 350. Los resultados indican que el instrumento final posee dos factores: "aceptación" y "rechazo a la instalación de centros de salud mental en la comunidad", cada uno compuesto por cinco ítems. Los índices del ajuste del modelo obtenido en el análisis factorial confirmatorio, así como la consistencia interna del instrumento son adecuados.<hr/>Stigma is considered as the main obstacle for the recovery of people with mental illnesses (MI). The current research was aimed to analyze the psychometric properties of the Scale of Community Attitudes towards Mental Ill (CAMI) that assesses the stigma of the public towards people with MI. Two convenience samples were taken. The first sample was composed by 399 people and the second one, by 350. Outcomes indicate that the final instrument has two factors: "Acceptance" and "Rejection to the implementation of mental health centers in the community". Each factor is composed of five items. Adjustment indices of the model obtained from the combinatory factorial analysis, as well as the internal consistence of the instrument are adequate. <![CDATA[<b>Acuerdo intercalificadores intragrupo en el Test Gestáltico Visomotor de Bender, segunda versión (Bender - II)</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672016000200014&lng=es&nrm=iso&tlng=es La presente investigación evalúa el acuerdo intercalificadores del Test Gestáltico Visomotor de Bender, segunda versión (Bender - II). Esta nueva versión ha mostrado propiedades psicométricas satisfactorias en la muestra de estandarización y en posteriores estudios anglosajones, pero no hay referencias sobre sus propiedades en población hispanos. Los participantes de este estudio fueron 173 niños preescolares entre cuatro y cinco años de edad; los calificadores fueron estudiantes de psicología. Para evaluar la consistencia y el acuerdo entre los calificadores, se aplicaron coeficientes de correlación Pearson, así como correlaciones intraclase (modelo 2). Se calcularon estos coeficientes para la muestra total y para el grupo superior e inferior de rendimiento visomotor, aplicando un ajuste por restricción del rango. Los resultados indican elevadas confiabilidades y acuerdo entre calificadores en la muestra total; pero en los grupos inferior y superior de rendimiento, estos fueron variables y algunos bajos, interaccionando con la edad. Estos resultados ocurrieron para los puntajes de "copia" y de "recuerdo". Se discute el efecto de la variabilidad entre calificadores, especialmente su impacto en las decisiones clínicas sobre desempeños bajos y altos.<hr/>The present research evaluates the agreement inter-scorers for the Bender Gestalt Test Bender, 2nd version (Bender - II). This new version has shown satisfactory psychometric properties in the sample for standardization, and in further studies English samples, but no references in Hispanic population. The participants in this study were 173 preschool children between 4 and 5 years of age; the scorers were students of psychology. To evaluate the internal consistency and agreement inter-raters, we applied Pearson correlation coefficients and intraclass correlations (model 2). These coefficients were calculated for the total sample and for the upper and lower group sample in visual-motor performance, but with adjustment by the restriction of range. The results for the Copy and Remember scores indicate high internal consistency and agreement between raters in the total sample, but low and variable in the lower and upper groups, interacting with age. We discuss the effect of inter-rater variability, especially its impact on clinical decisions about low and high performance. <![CDATA[<b>Análisis cualitativo sobre la movilidad al trabajo en bicicleta: Comparación de dos ciudades con diferentes infraestructuras y políticas ciclistas</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672016000200015&lng=es&nrm=iso&tlng=es This work presents the results of a qualitative study of the rating of the bicycle as the transport mode to travel to the workplace. Twenty-one semistructured interviews were performed in two Spanish cities, Vitoria-Gasteiz and Madrid, with different cycling infrastructures and percentages of bicycle usage. The results were categorized and interpreted within the framework of the theory of planned behavior (Ajzen, 1991). The results indicate that the bicycle is considered a reliable and flexible transport mode in instrumental terms, and that providing objective information about its advantages could increase its attraction for non-cyclists. Other intrinsic benefits, such as its effects on physical fitness, are highly valued. The benefits of bicycle usage on the environment do not seem to be aspects that directly motivate its use. These symbolic beliefs contribute to its revaluation as a transport mode, and may increase the acceptance of public policies favoring it. The analysis also shows a prototypical image of the cyclist as a young, active, and socially aware person. The perception of risk of accidents is the main obstacle for non-cyclists, but not among riders. The latter make internal attributions about their personal safety, choosing routes with less traffic, riding the bicycle in a safer way. Control beliefs distinguish between beliefs associated with external factors (like infrastructure and other measures provided by public bodies to increase cycling) and those attributed to internal factors (perception of self-efficacy in the face of drawbacks, clothing, climatology, or insecurity). Presenting these coping strategies to people contemplating the possibility of cycling can increase their motivation. These results may be particularly useful when designing measurement instruments that take these differences of perception of control into account.<hr/>Este trabajo presenta los resultados de un estudio cualitativo sobre la valoración de la bicicleta como modo de transporte para viajar al lugar de trabajo. Se llevaron a cabo veintiuna entrevistas semi-estructuradas, en dos ciudades españolas, Vitoria-Gasteiz y Madrid, con diferentes infraestructuras ciclistas y porcentajes de uso. La categorización e interpretación de los resultados se realizó bajo el marco de la teoría de la acción planificada (Ajzen, 1991). Los resultados indican que la bicicleta se considera un modo fiable y flexible en términos instrumentales, y que facilitar información objetiva acerca de dichas ventajas podría incrementar su atractivo entre los no usuarios. Otros beneficios de carácter intrínseco, como sus efectos sobre la forma física, son muy valorados. Los beneficios del uso de la bicicleta sobre el medio ambiente no parecen ser aspectos que motiven, de forma directa, a su utilización. Estas creencias simbólicas sí contribuyen a su revaloración como modo de transporte, y pueden incrementar la aceptación de políticas públicas que lo favorezcan. El análisis también muestra una imagen prototípica del usuario de la bicicleta como alguien joven, activo y consciente. La percepción de riesgo de accidente es el principal obstáculo para el no usuario, no así entre los usuarios. Estos realizan atribuciones internas respecto a su seguridad personal, y eligen rutas con menos tráfico, manejando la bicicleta de una forma más segura. Las creencias de control permiten distinguir entre aquellas asociadas con factores externos (carriles-bici, servicios de préstamo de bicicletas) de las atribuidas a factores internos (percepción de autoeficacia para afrontar inconvenientes, como indumentaria, climatología o inseguridad). Dar a conocer estas estrategias de afrontamiento a aquellas personas que contemplan la posibilidad de utilizar la bicicleta, pueden elevar su motivación. Estos resultados pueden ser especialmente útiles a la hora de diseñar instrumentos de medida, que consideren estas diferencias en percepción de control. <![CDATA[<b>Un análisis documental de la investigación en dislexia en la edad adulta</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672016000200016&lng=es&nrm=iso&tlng=es La dislexia en la edad adulta afecta alrededor del 4% de la población. Por ello, el objetivo de este trabajo es analizar los aspectos metodológicos, así como los temas de investigación, acerca de la dislexia en población adulta. A partir de una búsqueda bibliográfica en la base de datos del Psychological Abstracts: PsycoINFO, se identifican y seleccionan los trabajos sobre los que se centra la revisión. Los resultados indican respecto a la metodología que la mayoría de estudios emplean métodos cuantitativos de investigación (59.4%), frente al 5.7% que emplea métodos cualitativos. También se emplean en el 10% de los trabajos diseños de N = 1, y, en menos del 10%, entrevistas, estudios longitudinales y técnicas neurobiológicas. En cuanto a los temas de investigación, el 40.6% de los trabajos se centran en analizar procesos cognitivos (conciencia fonológica, memoria, inteligencia, velocidad de procesamiento) y el rendimiento académico (lectura de palabras, lectura de pseudopalabras, ortografía y comprensión de textos), el 25.4% son estudios neurobiológicos (neurológicos y genéticos), el 12% se centran en la intervención, el 8% en identificación y el 5.4% analizan los problemas asociados a la dislexia en la edad adulta. Los objetivos prioritarios de la investigación parecen ser la caracterización de las manifestaciones de la dislexia en la edad adulta, seguidos de los estudios que se dirigen al esclarecimiento de las bases neurobiológicas. También se amplía la investigación hacia temas de orden práctico.<hr/>Dyslexia in adulthood affects around 4% of the population. Thus, this study offers an overview of the methodological aspects and the areas of research in dyslexia in adulthood. From a bibliographical search conducted in the Psychological Abstracts database: PsycINFO, we identified and selected the studies the review was to focus on. Results show in relation to methodological aspects, quantitative research methods are preferred in 59.4% of cases, whereas 5.7% opted for qualitative methods. Also, in 10% of the studies, used N=1 designs and in an under 10% studies used surveys, longitudinal/ follow-up studies or neurobiological procedures. In relation to the topics of research, 40.6% analyzed cognitive processes (phonemic awareness, memory, IQ, naming speed) and/or academic achievement (word reading, pseudoword reading, spelling, and reading comprehension), the 25.4% were neurobiological studies (neurological and genetics), the 12% were studies focusing on intervention, the 8% focused on identification/ diagnostic, and 5.4% analyzed associated problems to dyslexia in adulthood. The primary objectives of the research appear to be the characterisation of dyslexia and studies about neurobiological basis of dyslexia in adulthood. Research is also extended towards other, more practical matters. <![CDATA[<b>Desarrollo y validación de la Escala breve de autoevaluación de la sabiduría (EBAS) en adultos mayores argentinos</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672016000200017&lng=es&nrm=iso&tlng=es El objetivo de la investigación es el diseño de una escala breve en español para la evaluación de la sabiduría en adultos mayores. Para ello, se llevaron a cabo tres estudios. En el primero, una muestra de 505 adultos mayores de 50 años completó un cuestionario de 45 ítems en relación con la sabiduría seleccionados por jueces expertos. Un análisis de componentes principales ofreció una solución de 20 ítems agrupados en tres componentes, que explicaba el 42% de la varianza con una consistencia interna satisfactoria (a = 0.85). Posteriormente se puso a prueba la validez estructural de la escala mediante un AFC aplicado a los datos aportados por una muestra de 290 adultos mayores de 50 años. La solución con tres dimensiones independientes era la que mostraba una mejor bondad de ajuste. Por último, en un tercer estudio con 409 adultos mayores de 50 años se obtuvieron datos respecto a la validez concurrente y estabilidad temporal de las puntuaciones de la escala. Se encontró una relación moderadamente alta con otras escalas similares (r=0.45), una relación baja con una escala de deseabilidad social (r = 0.26) y una correlación test-retest satisfactoria (r=0.75). Se comentan las implicaciones teóricas y posibles usos de escala, así como sus limitaciones.<hr/>The article is aimed at designing a brief scale in Spanish to assess wisdom among older people. To do that, three studies were carried out. In the first one, a sample made up of 505 people of 50 year-old and older completed a questionnaire that included 45 wisdom-related items selected by experts. The application of a principal component analysis yielded a 20-item solution grouped into three components, which accounted for 42% of the variance, and with a satisfactory internal consistency (a = 0.85). In a second study the structural validity of the scale was tested by means of a CFA applied to data gathered in a 290 people sample. Thee three independent dimension solution was the one that fitted best. Finally, in a third study involving 409 people 50 years and older, the concurrent validity and the stability of scale scores were tested. They were moderately related with scores of a conceptually related scale (r=0.45). Their relationship with a scale of social desirability was low (r = 0.26), while the test-retest correlation was satisfactory (r=0.75). Theoretical implications, possible uses and limitations of the scale were discussed. <![CDATA[<b>Hacia un modelo jerárquico contextual y disposicional del aprendizaje</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672016000200018&lng=es&nrm=iso&tlng=es El propósito de la investigación es examinar el patrón secuencial de un modelo teórico que incluye variables contextuales y disposicionales en el aprendizaje de tres materias de educación secundaria obligatoria: Matemáticas (MT), Lengua Castellana y Literatura (LC) y Educación Física (EF). La muestra estuvo formada por 1108 estudiantes de educación secundaria (374 de MT 364 de LC y 370 de EF). Se constató la validez del modelo mediante un análisis de estructuras de covarianzas, primero de manera independiente en cada asignatura, enfrentándolo, además, con modelos rivales. De los modelos testados el que presenta mejores valores, en los tres casos, es el que se hipotetizó en este estudio, con resultados muy similares en todos los parámetros estimados a los observados en el análisis factorial confirmatorio preliminar. El análisis multistep de invarianza mostró que los modelos presentaban índices de ajuste aceptables. El modelo de estructura de covarianza testado sitúa al alumnado en el eje de todo el proceso y al profesor como un ayudante eficaz, además permite superar la tradicional contraposición entre esfuerzo e interés.<hr/>The purpose of this research is to examine the sequential pattern of a theoretical model that includes contextual and dispositional variables in the learning of three Secondary Education subjects: Maths (MT), Spanish Language and Literature (LC) and Physical Education (PE). The sample consisted of 1108 students of Secondary Education (MT = 374, LC = 364, and EF = 370). The validity of the model was verified by analysis of covariance structures, first independently in each subject, also facing it with rival models. The hypothesized model tested in this study yielded the best values in all three cases, with very similar results in all estimated parameters to those observed in the preliminary confirmatory factor analysis. Invariance multistep analysis showed that the models had acceptable fit indices. The tested covariance structure model places the student at the center of the whole process, and the teacher as an effective assistant. It allows us to overcome the traditional opposition between effort and interest. <![CDATA[<b>¿Existe relación entre los optimismos estado y rasgo y la evaluación de la calidad de vida?</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672016000200019&lng=es&nrm=iso&tlng=es Using a non-experimental, transverse, co-relational design, we assess the relationship between optimism and quality of life (QoL) in adults aged between 18 and 65 years. Two questionnaires were administered: WHOQOL-BREF, which assessed QoL, and an instrument that assessed trait-state optimism. A total of 1190 subjects from various public and private high schools, institutions and commercial centers in the city of Antofagasta, Chile participated. The mean sample age was 40.0 years and 50.0% of respondents were male. There is a relationship between QoL and state optimism, with males demonstrating a higher QoL. Differences in optimism were observed only in age groups in which younger persons scored less than older persons. The results obtained indicate that there is a partial relationship between QoL and optimism, with state optimism having a significant effect on QoL.<hr/>Usando un diseño no experimental, transversal-correlacional, evaluamos la relación entre el optimismo y la calidad de vida (CV) en adultos de edades comprendidas entre 18 y 65 años. Se administraron dos cuestionarios: WHOQOL-BREF, que evaluaron la CV, y un instrumento que evalúa optimismo rasgo-estado. Participaron un total de 1190 sujetos de diversas escuelas secundarias públicas y privadas, instituciones y centros comerciales en la ciudad de Antofagasta, Chile. La edad media fue de 40.0 años y 50.0% de los encuestados eran varones. Existe una relación entre el CV y el optimismo estado, entre los varones demostrando una mayor CV. Se observaron diferencias en optimismo solo en grupos de edad en los que las personas más jóvenes puntuaron menos que las personas mayores. Los resultados obtenidos indican que existe una relación parcial de CV y optimismo, con el optimismo estado teniendo un efecto significativo en la CV. <![CDATA[<b>Edad de inicio en el consumo, motivos y cantidad de alcohol en la determinación de consecuencias en consumidores intensivos universitarios</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672016000200020&lng=es&nrm=iso&tlng=es Las implicaciones clínicas y sociales derivadas del consumo intensivo de alcohol (CIA) en universitarios motivan la necesidad de analizar los factores que favorecen su aparición. Este estudio evalúa cómo influye la cantidad de alcohol ingerido, la edad de inicio en el consumo de esta sustancia y los motivos asociados a esta conducta en la presencia de un mayor o menor número de consecuencias psicosociales. 312 estudiantes de primero de la Universidad de Valencia que realizan CIA cumplimentaron el instrumento IECI (Cortés et al., 2012): autoregistro de consumo, motivos asociados a esta ingesta y consecuencias psicosociales derivadas. Se confirman resultados de investigaciones precedentes. Ambos sexos duplican los gramos de alcohol que definen un CIA. Aparecen diferencias en los efectos esperados en función del sexo, así como en la edad de inicio en el consumo y en el número de consecuencias experimentadas. Los análisis de regresión de orden jerárquico muestran la importancia de la edad de inicio y los motivos, por encima de los gramos consumidos, para dar cuenta del deterioro psicosocial generado por la ingesta. Esto apoya la necesidad de atender a la combinación de variables en la explicación y posterior intervención para paliar las consecuencias derivadas del CIA.<hr/>Drinking onset, motives and alcohol use in the prediction of alcohol-related problems in undergraduate binge drinkers. The clinical and social implications derived from binge drinking (BD) in university students cause the need to analyze the factors which contribute to its appearance. This research assesses the influence of the amount of alcohol consumed, drinking onset and the motives associated with this behaviour in the presence of a greater or least number of psychological consequences. 312 first year university students at Valencia University performing BD completed the IECI instrument (Cortés et al., 2012): self report about consumption, associated motives to their consumption and the psychosocial consequences. Results are confirmed by previous research. Both sexes double the grams of alcohol which define a BD. Differences appear in the expected outcome depending on the sex as well as the age at which they drinking onset and the number of experienced consequences. The hierarchical regression analysis shows the importance of the drinking onset and the motives, above the quantity of consumed grams, in order to report the psychosocial impairment generated by the intake. This supports the need to comply with the combination of variables in the explanation and subsequent intervention to alleviate the consequences of the BD. <![CDATA[<b>Propiedades psieométrieas del Stroop, test de colores y palabras en población colombiana no patológica</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672016000200021&lng=es&nrm=iso&tlng=es El objetivo del presente artículo es revisar las propiedades psieométrieas del Stroop, test de colores y palabras de Golden (2007) en población colombiana no clínica. 1332 participantes, 561 varones (42.1%) y 771 mujeres (57.9%) entre 7 y 80 años de edad, (M= 29.80 DE= 17.95). agrupados en los rangos de edad de 16 a 44 años (48.5%), 7 a 15 (28.1%), 45 a 64 (18.1%) y 65 a 80 (5.2 %). La confiabilidad fue evaluada utilizando test-retest a través del coeficiente de correlación intraclase con IC al 95% con diferencia de diez minutos entre las dos aplicaciones. La validez de constructo fue medida mediante el Análisis de componentes principales ACP La validez convergente fue calculada a través de r de Pearson entre las subescalas de Stroop y el TMT-B. El Análisis paralelo de horn y el ACP arrojaron evidencia de tres componentes que explican el 86.84% de la varianza. Las correlaciones r de Pearson, el Stroop y TMT-B fueron significativas a 0.01 con valores de -0.41 para P; -0.35 para C; de -0.40 para PC, y de -0.14 para interferencia. La confiabilidad encontrada fue superior a 0.70 en todas las láminas del Stroop. La validez discriminante no halló diferencias entre hombres y mujeres, pero si para edad, estrato y escolaridad. Las medias y desviaciones estándar en la población colombiana fueron inferiores en todas las escalas a la versión española, lo que puede ser explicado por diferencias culturales importantes. Los resultados permiten afirmar que el Stroop es válido y confiable para diversos grupos etarios de poblaciones no patológicas en Colombia.<hr/>The aim of this article is to review the psychometric properties of the Stroop Color and Word Test Golden (2007) in Colombian nonclinical population. 1,332 participants, 561 males (42.1%) and 771 women (57.9%) between 7 and 80 years old, (M = 29.80 SD = 17.95) grouped into age ranges of 16-44 years (48.5%), 7-15 (28.1%), 45-64 (18.1%) and 65-80 (5.2%). Reliability was assessed using test-retest through intraclass correlation coefficient with IC95% far ten minutes between the two applications. Construct validity was measured by Principal Component Analysis ACP Convergent validity was calculated by Pearson r between Stroop subscales and TMT-B. Parallel analysis of Horn and gave evidence ACP three components explaining 86.84% of the variance. Pearson r correlations Stroop and TMT-B were significant at 0.01 to -0.41 values for P; -0.35 for C; from -0.40 to -0.14 for PC and Interference. Reliability found was higher than 0.70 in all Stroop scales. Discriminant validity found no difference between men and women, but if for age stratum and schooling. Means and standard deviations were lower Colombian population at all scales to the Spanish version, which can be explained by significant cultural differences. These results support the Stroop is valid and reliable for different age groups of no pathological populations in Colombia. <![CDATA[<b>Transición al empleo de estudiantes con discapacidad</b>: <b>componentes para el éxito</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672016000200022&lng=es&nrm=iso&tlng=es This study presents the results of the implementation of a training program on employment search strategies to 10 disabled students, while 10 similar students acted as controls. Following its implementation, participants in the program showed better academic / labor self-concept, had more information on the next steps in the search for employment and 4 had succeeded in finding employment. The positive assessment they made, coupled with the demand from disabled students for initiatives like this, suggest measures such as this be included in the activities of university counseling services.<hr/>En este estudio se aplicó un programa de entrenamiento en estrategias de búsqueda de empleo a 10 estudiantes universitarios discapacitados, mientras que otros 10 actuaron como control. Tras la puesta en práctica de éste, los participantes en el mismo mostraban mejor autoconcepto académico/ laboral poseían más información sobre los pasos a seguir en la búsqueda de empleo y 4 habían logrado incorporarse al empleo. La valoración positiva que hicieron, sumada a la demanda de los estudiantes discapacitados de iniciativas como ésta, sugieren la inclusión de medidas como la realizada entre las actividades de los servicios de orientación universitarios. <![CDATA[<b>Compromiso y gestión humana en la empresa</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672016000200023&lng=es&nrm=iso&tlng=es En el ámbito de la gestión humana (GH) la empresa, en el sentido de compromiso, es un constructo relevante. En el contexto de dicha gestión, su medición se constituye en un problema, en especial en su vínculo con el alto desempeño. Fue objetivo de la investigación realizada medir ese constructo, para insertarlo en el accionar de la GH en la empresa. Los instrumentos utilizados fueron la encuesta, la modelación matemática y la correlación estadística. Como resultados se obtuvieron modelos matemáticos para procesar la aplicación de instrumentos con sustentación teórica relativa al constructo estudiado, así como su validación para las peculiaridades socioculturales de los empleados de empresas cubanas, junto a su inserción conceptual en el accionar de la GH para su planificación y control de gestión estratégica.<hr/>Engagement sense is a relevant construct in the human management at enterprise. The measurement of engagement sense in connection with the high performance at the HM context, is a problem. The measurement of this construct was the objective, in order to insert in the HM action. The survey, mathematic modeling and statistic correlation, were the methods utilized. As research results mathematics models for the instruments application were obtained, together the theory validation of the construct and their consideration for the social and cultural peculiarities of the Cuban enterprises employees, as well as their conceptual insertion in the HM action in order to their planning and strategic management control. <![CDATA[<b>Calidad de vida relacionada con la salud en escolares de 10 a 14 años con sobrepeso y obesidad en la ciudad de Medellín, Colombia</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672016000200024&lng=es&nrm=iso&tlng=es El exceso de peso a tempranas edades afecta la salud física y mental de niños y niñas y puede repercutir en su calidad de vida. Objetivo: evaluar la calidad de vida relacionada con salud (CVRS) en escolares con y sin sobrepeso y obesidad de una institución educativa de Medellín (Colombia). Población y Métodos: Se realizó un estudio transversal de tipo descriptivo-comparativo. La muestra fue probabilística con 679 escolares participantes de ambos sexos, con edades entre los 10 y 14 años de edad. El instrumento usado para determinar el estado nutricional fue el ANTHRO-PLUS y para medir CVRS utilizó el KIDSCREEN-27. Resultados: el 24 % de los participantes tenían exceso de peso, 19.9 % de ellos con sobrepeso y el 4.1 % con obesidad. En relación con la CVRS, los escolares con sobrepeso y obesidad se perciben con más problemas de actividad física y salud (AF) y menos aceptación social (AS). Para los hombres, el exceso de peso afecta las posibilidades de realizar la misma actividad física que sus pares, convirtiéndose fácilmente en objeto de burla e intimidación. Para las mujeres, la percepción de su CVRS no varió significativamente tuvieran normo o sobrepeso. Conclusiones: la percepción de CVRS de los escolares no es homogénea, está afectada por la edad, el sexo y los condicionantes culturales alrededor de la construcción de la imagen corporal.<hr/>Excess weight affects the physical and mental health of children and can affect their quality of life. Objetive: Evaluate the quality of life related to health (HRQOL) in schoolchildren with and without overweight and obesity of an educational institution of Medellin (Colombia). Methods: A descriptive crosssectional study was conducted comparative type. The sample was probabilistic school with 679 participants of both sexes aged between 10 and 14 years old. The instrument used to determine the nutritional status was ANTHRO-PLUS and measure HRQOL used the KIDSCREEN-27. Results: Participants were overweight 24%; overweight children were 19% and 4% of them were obese. Regarding school HRQOL overweight and obesity are perceived more problems physical activity and health (AF) and less social acceptance (AS). For men being overweight it affects the chances of performing the same physical activity as their peers and becoming easily mocked and intimidation. For women, the perception of HRQOL did not differ significantly had normal or overweight. Conclusions: The perception of HRQOL of school is not homogeneous, is affected by age, sex and cultural conditions around the construction of body image. <![CDATA[<b>Equivalencia estructural de una escala de actitud hacia la religión en México, Nicaragua y China</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672016000200025&lng=es&nrm=iso&tlng=es The Attitude toward Catholicism, Judaism, Hinduism, and Islam scales (Francis & Enger, 2002; Francis & Katz, 2007; Francis, Santosh, Robbins, & Vij, 2008; Sahin & Francis, 2002) were adapted for this study into a single scale that measures overall attitudes towards religion. The resulting Attitude toward Religion (ATR) Scale was adapted into both Spanish and Chinese and administered in Mexico (n = 265), Nicaragua (n = 296), and China (n = 460) to a total of 1,021 individuals (59% women, 41% men; Mage = 22.4 years, SD = 7.01 years). The scale's structural equivalence (i.e. Does the instrument measure the same construct in each country?) was assessed using Exploratory Factor Analyses and pairwise comparisons. Strong evidence for structural equivalence was provided by the analyses' results, as we obtained a one-dimensional solution (labeled Attitude Toward Religion, ATR) in all three countries and Tucker's Phi test was very close to 1. These findings support the unidimensional solution for attitudes toward religions obtained in previous scales and broaden the scope for these studies in several cultural contexts. Further implications are discussed.<hr/>Las Escalas de Actitudes hacia el Catolicismo, Judaismo, Hinduismo e Islam (Francis & Enger, 2002; Francis & Katz, 2007; Francis, Santosh, Robbins, & Vij, 2008; Sahin & Francis, 2002) fueron adaptadas en este estudio a una sola escala que evalúa actitudes globales hacia la religión. La escala resultante de Actitudes Hacia la Religión (AHR) fue adaptada a español y chino y fue administrada en México (n=265), Nicaragua (n=296) y China (n=460) a una muestra total de 1021 individuos (59% mujeres, 41% hombres; Medad=22.4 años, DE = 7.01 años). La equivalencia estructural de la escala (¿El instrumento mide el mismo constructo en cada pais?) fue evaluada utilizando Análisis Factoriales Exploratorios y comparaciones por pares. Los resultados muestran evidencia sólida de equivalencia estructural, ya que se obtuvo una solución unidimensional (a la que se llamó Actitud Hacia la Religión) en los tres países y el valor de Phi de Tucker fue muy cercano a 1. Estos hallazgos apoyan la solución unidimensional de actitudes hacia la religión obtenida por investigaciones previas y amplian el alcance de estos estudios en diferentes contextos culturales. Otras implicaciones también se discuten a profundidad. <![CDATA[<b>Universitas Psychologica</b>: <b>un camino hacia la internacionalización</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672016000200026&lng=es&nrm=iso&tlng=es La internacionalización se ha convertido en una meta generalizada para todos los actores involucrados a la ciencia, quienes buscan una visibilidad fuera de las fronteras nacionales a partir de una lógica exógena en el proceso de construcción del conocimiento. Observando esto, se analiza la hoja de ruta de Universitas Psychologica en su camino a la internacionalización. Se concluye que dicha publicación es un referente en el debate científico de la psicología, dado el peso predominante de la producción externa, impulsada principalmente por la colaboración de autores extranjeros. Esta apertura al exterior se replica en la producción interna y en el uso de la revista, cuyas descargas se realizan principalmente fuera del país editor. Para el análisis, se consideran los casi 1 000 artículos de la revista, integrados a redalyc.org del periodo 2002-2015, utilizando de los indicadores de producción, colaboración y uso que dicha base de datos ofrece.<hr/>Internationalization has become a widely accepted goal among all stakeholders in science, who seek visibility across national borders from an exogenous logic in the process of knowledge construction. With this in mind, the road map of Universitas Psychologica - on its way to internationalization- is analyzed. It is concluded that such publication is a reference in the scientific debate of Psychology, given the predominant weight of foreign production, driven mainly by foreign author collaboration; this openness is replicated in domestic production and in the journal usage, whose downloads take place primarily outside the journal's country. For the analysis, it is considered almost a thousand articles of this journal integrated in redalyc.org published in the period from 2002 to 2015; by using the indicators provided by this database related to production, collaboration and usage. <![CDATA[<b>Tutoría entre iguales y comprensión lectora</b>: <b>¿un tándem eficaz? Los efectos de la tutoría entre iguales sobre la comprensión lectora</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672016000200027&lng=es&nrm=iso&tlng=es Dada la relevancia de la lectura y la necesidad de encontrar formas complementarias para su enseñanza, el artículo investiga los cambios sobre la comprensión lectora durante la implementación de un programa basado en la tutoría entre iguales "Leemos en pareja" y los mecanismos causantes de dichos cambios. Se opta por la combinación de un diseño cuasiexperimental y una aproximación cualitativa, para identificar los cambios producidos y las actuaciones responsables de dichos cambios. Los resultados indican avances significativos en la comprensión lectora. El análisis del proceso muestra que las mejoras se producen gracias a la utilización de estrategias lectoras y de ayudas andamiadas ofrecidas por los alumnos tutores. Como conclusión, se sostiene que las prácticas de tutoría entre iguales pueden haber contribuido decisivamente en la mejora de la comprensión lectora.<hr/>The purpose of this research is to examine the changes occurring in the development of reading comprehension during the implementation of a peertutoring programme "Leemos en pareja" and the mechanisms underlying these changes. We opt for a design that allows multiple methodological approaches: a quantitative one, through a quasi-experimental design to account for changes to reading comprehension, and a qualitative approach to analyse the process and identify the actions responsible for the changes observed. Results show statistically significant gains on the analyzed reading comprehension variable and that improvement occurs thanks to the use of reading strategies and to the scaffolding help offered by the tutors. In conclusion, it is noted that peer tutoring practices may have contributed significantly to improving reading comprehension skills. <![CDATA[<b>Impulso a la delgadez y búsqueda de la muscularidad</b>: <b>el rol de las ideologías de género</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672016000200028&lng=es&nrm=iso&tlng=es The female sociocultural beauty ideal is ultra-thin, while the male beauty ideal is related with a muscular body. In this paper it is argued that these differences may be explained by the gender ideology that men and women have. Data obtained from 615 female students (with a Body Mass Index between 18 and 30) revealed that participants high in a gender ideology scale reported greater drive for thinness and less pursuit of muscularity. In addition, women with low scores in a gender ideology scale showed the opposite pattern: high scores on pursuit of muscularity and low in drive for thinness. Finally, it is discussed why men and women adopt different strategies to deal with these beauty ideals.<hr/>El ideal sociocultural femenino es ultra delgado, mientras que el ideal masculino tiene que ver con tener un cuerpo musculado. En este articulo se argumenta que estas diferencias pueden ser explicadas por las ideologías de genero que tienen hombres y mujeres. Los datos obtenidos de 615 mujeres estudiantes (con un Indice de Masa Corporal entre 18 y 30) mostraron que las participantes altas en una escala de ideología de género informaban de un mayor impulso a la delgadez y menos búsqueda de la muscularidad. Además, las mujeres con marcadores bajos en una escala de ideología de genero mostraban el patrón opuesto: puntuaciones altas de búsqueda de la muscularidad y bajas en impulso a la delgadez. Finalmente, se discute porqué hombres y mujeres adoptan diferentes estrategias para lidiar con estos ideales de belleza. <![CDATA[<b>Validación de la escala Seguridad en el Sistema Familiar (SIFS) en dos muestras españolas de adolescentes y jóvenes residentes con su familia e institucionalizados</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672016000200029&lng=es&nrm=iso&tlng=es En este trabajo, se analizaron las propiedades psicométricas de la escala de Seguridad en el Sistema Familiar (SIFS) (Forman & Davies, 2005) que mide la percepción de seguridad o amenaza que tienen los hijos acerca del sistema familiar. El punto de partida teórico de la SIFS es la teoría de la seguridad emocional (Cummings & Davies, 2010). La muestra estuvo compuesta por un total de 845 adolescentes y jóvenes españoles, de los cuales 180 estaban institucionalizados (media de edad 15.67 años) y 665 vivían con sus familias (media de edad 14.9). Se realizaron análisis factoriales confirmatorios y análisis de invarianza configural, métrica, escalar y estricta. Los resultados indicaron que el instrumento es adecuado para evaluar la seguridad en el sistema familiar en muestras de adolescentes y jóvenes españoles institucionalizados y no institucionalizados, identificándose las tres dimensiones que predice el modelo (seguridad, preocupación y desvinculación) con una buena consistencia interna y puntuaciones comparables.<hr/>The psychometric properties of the Security in the Family System scale (SIFS) (Davies & Forman, 2005) are analyzed in this paper. SIFS measures children's perceived security in the family system grounded on Emotional Security theory (Cummings & Davies, 2010). Particpants were 845 Spanish adolescents and youth, 180 of whom were institutionalized (mean age 15.67 years) while 665 lived with their families (mean age 14.9 years). Confirmatory factor analyses and configural, metric,scalar and strict invariance analyses were performed. Results showed that the instrument is adequate to evaluate Spanish adolescents' and youth's security in the family whether they live with their families or they are institutionalized. The three dimensions predicted by the theory were identified (security, preoccupation and disengagement) with a good internal consistency and comparable punctuations. <![CDATA[<b>El acoso sexual en el ámbito universitario</b>: <b>análisis de una escala de medida</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672016000200030&lng=es&nrm=iso&tlng=es El objetivo de este trabajo es analizar las características de la Escala de acoso sexual e interacción social de contenido sexual en el ámbito universitario (EASIS -U). Se diseñó un cuestionario para el estudio de sus componentes que incluye 38 ítems que describen diferentes comportamientos de interacción social de contenido sexual y de acoso sexual. El instrumento fue administrado a 1693 personas (1521 estudiantes y 172 miembros del personal) de una universidad española. Los resultados indican que el cuestionario está constituido por cuatro factores que explican el 61.81 % de la varianza total y evalúan comportamientos de chantaje sexual (Escala 1), acoso sexual de componente verbal (Escala 2) y físico (Escala 3) e interacción social de contenido sexual (Escala 4) en el ámbito académico, con datos de consistencia interna favorables (a entre 0.962 y 0.775). Estos resultados recomiendan el uso de la escala en futuras investigaciones.<hr/>The aim of this paper is to analyze the characteristics of the Scale of sexual harassment and social interaction of sexual content at the University, a questionnaire of 38 items that was administered to 1693 people (1521 students and 172 staff members) of a Spanish university. The results indicate that the questionnaire used consists of four factors explaining 61.81% of the total variance and evaluate sexual blackmail behaviors (Scale 1), sexual harassment verbal component (Scale 2) and physical (Scale 3) and social interaction of sexual content (Scale 4) in academia with a favourable reliability data (a between 0.962 and 0.775). Based on the results is recommended the use of the scale in future research on the subject. <![CDATA[<b>Examining the Relationship between Selfrumination and Happiness</b>: <b>The Mediating and Moderating Role of Subjective Vitality</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672016000200031&lng=es&nrm=iso&tlng=es The basic purpose of this study is to examine the mediating and moderating role of subjective vitality in relationship between rumination and subjective happiness. The participants were 420 university students. In this research, the Self-rumination Scale-SRS, the Subjective Vitality Scale and the Short Form of Oxford Happiness Questionnaire were used. The relationships between rumination, subjective vitality, and happiness were examined using correlation analysis and hierarchical regression analysis. In correlation analysis, happiness and subjective vitality were found negatively related to self-rumination. On the other hand, happiness had positive relation with subjective vitality. Hierarchical regression analysis showed that rumination levels in a decrease of subjective vitality on an unhappy person whereas enhances in subjective vitality leads to happiness; however, rumination also produces unhappiness. Results were debated in the light of the related literature. <![CDATA[<b>Breve Escala de Resiliencia</b>: <b>Testando su estructura e invariancia factorial en Brazil</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672016000200032&lng=es&nrm=iso&tlng=es Across two studies we aimed to provide evidences of validity and reliability for the Brief Resilience Scale (BRS) in Brazil. In study 1, 171 individuals participated (Age M = 21.9, SD = 6.59) and 232 in Study 2 (Age M = 26.3, SD = 7.06). Confirmatory factor analysis (CFA) supported the predicted one-factor solution, with five items and satisfactory internal consistence (a = 0.76). A multi-group CFA revealed partial measurement equivalence between our and the original (USA) versions of the BRS. The BRS correlated significant with positivity and personality traits. The composite reliability was satisfying; the convergent validity, measured with the average variance extracted, was slightly below the recommendations. Overall, the results show that the measure is psychometrically suitable for research in Brazil.<hr/>Se realizaron dos estudios buscando evidenciar la validez y confiabilidad de la Breve Escala de Resiliencia (BER) en Brasil. En el estúdio 1, 171 personas participaron (Edad M = 21.9, SD = 6.59) y 232 en el Estudio 2 (Edad M = 26.3, SD = 7.06). El análisis factorial confirmatório (AFC) apoya la solución unifactorial, con cinco ítems y fidedignidad satisfactoria (a = 0.76). Una AFC Multigrupo reveló la equivalencia de medición parcial entre la nuestra y la versión original (EUA) de la BER. La BER se correlaciona significativamente con positividad y rasgos de personalidad. La confiabilidad compuesta fue satisfactoria; la validez convergente, utilizando la varianza media extraída, fue ligeramente abajo de las recomendaciones. En general, los resultados muestran que la medida es psicométricamente adecuada para la investigación en Brasil. <![CDATA[<b>A Participatory Action Research Intervention in a Rural Community of Mexico Concerns Report Method</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672016000200033&lng=es&nrm=iso&tlng=es For several decades, community interventions have promoted community development with strategies involving capacity building, advocacy, social change, and empowerment. Although community interventions intend to ameliorate social and economic inequalities, there is still a need to evaluate the outcomes of Participatory Action Research (PAR). PAR approaches have demonstrated to be a helpful tool to address and identify community issues and strengths and lead community members into action. The PAR approach described in this case study of "Juanacatlan Renace" (Juanacatlan Reborn)-the Concerns Report Method (CRM)-provided a process for the community to come together and identify main issues, organize, and take actions. The findings suggest multiple activities and outcomes in areas like environmental contamination, social services, and education. Participatory methodologies like the Concerns report Method provided opportunities to community members to become engaged in pursing issues and address their own needs. The implications for community psychology research and practice are discussed.