Scielo RSS <![CDATA[Universitas Psychologica]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=1657-926720170001&lang=es vol. 16 num. 1 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[Transitions in Scientific Edition Processes: Threats and Opportunities]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672017000100001&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[Estimación del tiempo de respuesta en los experimentos de banda de frecuencia espacial que implican percepción visual]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672017000100003&lng=es&nrm=iso&tlng=es ABSTRACT The present study aimed to determine the optimum response time (RT) needed to identify images of everyday objects when filtered using different spatial frequency bands. Subjects were randomly presented with different images of familiar objects that were both serialized and progressive in their spatial frequencies. The time needed to recognize them was then measured. The results showed that the optimum RT for identifying an image filtered in different spatial frequency bands was approximately 2000 ms of exposure. Specifically, stimuli presented using spatial frequency bands with Gaussian filters of variance V26-V32, which were familiar and of medium size to the viewer, were recognized in a mean time of 2126 ms.<hr/>RESUMEN El presente estudio tiene como objetivo determinar el tiempo de respuesta óptimo (RT) necesario para identificar imágenes de objetos cotidianos cuando se filtran utilizando diferentes bandas de frecuencias espaciales. A los sujetos se les presentaba aleatoriamente diferentes imágenes de objetos familiares cuyas bandas de frecuencia eran progresivamente serializadas. Se midió el tiempo necesario para reconocerlos. Los resultados mostraron que la RT óptima para identificar una imagen filtrada en diferentes bandas de frecuencias espaciales fue de aproximadamente 2000 ms de exposición. En concreto, los estímulos presentados utilizando bandas de frecuencias espaciales con filtros gaussianos de varianza V26-V32, que eran familiares y de tamaño medio para el espectador, se reconocieron en un tiempo medio de 2126 ms. <![CDATA[Estructura y contenido de las narrativas de experiencia de flow en el deporte: El relato de un deportista de élite]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672017000100012&lng=es&nrm=iso&tlng=es ABSTRACT Through an example of structure analysis of the narrative of flow by one elite sportsman, this article attempts to shed some light on this debate in the context of understanding flow experiences as a narrative. A sportsman was invited to (a) think about flow moments; (b) describe these experiences in as much detail as possible; and (c) contextualize the experiences by delving into his life story. The recorded interviews of the participant were transcribed and subject to categorical-form and categorical-content analyses. The results show that: (a) the form and content of this participant’s flow experiences were mediated by the narrative structure of his story and (b) the very story was what provided meaning to the participant’s experiences of flow.<hr/>RESUMEN A través de un ejemplo de análisis de la estructura de las narrativas de flow contadas por un deportista de élite, el presente artículo intenta arrojar algo de luz sobre el debate de entender las experiencias de flow como narrativa. Un deportista fue invitado para que (a) pensara sobre momentos de flow, (b) describiera esas experiencias con tanto detalle como fuera posible, y (c) contextualizara las experiencias ahondando en su historia de vida. Las entrevistas grabadas del participante fueron transcritas y sometidas tanto a un análisis de contenido categorial como a un análisis de forma categorial. Los resultados muestran que: (a) la forma y el contenido de las experiencias de flow del participante estuvieron mediadas por la estructura narrativa de su historia y (b) la historia narrada fue la que proporcionó significado a las experiencias de flow del participante. <![CDATA[Las verbalizaciones tipo regla del terapeuta a lo largo del proceso clinico<sup>*</sup>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672017000100025&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Se ha reconocido la importancia de las reglas del cliente para explicar un problema psicológico y para lograr superarlo. Sin embargo, no se ha incidido en el papel que podrían tener las reglas del terapeuta en el proceso clínico. Como un primer paso para poder dar una respuesta al respecto, en este estudio realizamos un análisis morfológico de las verbalizaciones en forma de regla emitidas por el terapeuta a lo largo del proceso clínico con el fin de identificar un patrón de emisión de este tipo de verbalizaciones que cambie de acuerdo con los distintos momentos de la terapia. Se analizaron las verbalizaciones en forma de regla emitidas por 9 terapeutas a lo largo de 19 casos clínicos (92 sesiones). Las verbalizaciones se codificaron de acuerdo con un Sistema de Categorización de las Reglas del Terapeuta (SISC-REGLAS-T). Los resultados mostraron diferencias entre el tipo de verbalizaciones en forma de regla y el objetivo que el terapeuta persigue alcanzar en los distintos momentos de la terapia. Estos resultados pueden ayudar a comprender cómo el terapeuta utiliza las verbalizaciones en forma de reglas, lo que contribuye al esclarecimiento del papel de las reglas que emite el terapeuta para conseguir el cambio clínico.<hr/>ABSTRACT It has been pointed out the importance of the rules to explain and to treat psychological problems. However it hasn’t emphasize the role that the therapist’s rules could have in clinical process. As a first step to give an answer, we realize a morphological analysis of verbalization- like-rule emitted by the therapist throughout the clinical process with the aim to identify a patron of emission of this kind of verbalization that changes according to different moments of therapy. This study analyzed the verbalization-like-rules emitted by 9 therapists over 19 clinical cases (92 sessions). The verbalizations were coded according to a system of categorization of the Rules Therapist (SISC-RULES-T). The results showed differences between the type of verbalizations-like-rules and target the therapist aims to achieve at different times of therapy. These results may help to understand how the therapist uses this kind of verbalizations, helping to clarify the functional role of rules issued by the therapist for clinical change. <![CDATA[La empatía es un predictor estable de emociones compasivas independiente de una manipulación de atribución de responsabilidad]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672017000100040&lng=es&nrm=iso&tlng=es ABSTRACT The goal of the present research was to investigate if individual differences in empathy and personal distress were stable predictors of compassionate emotions and whether these emotions, in turn, mediate the effect of attribution on prosocial propensity. We formulated four hypotheses to be tested concerning direct and indirect effects between the variables in our model. 627 participants, mainly female (N = 408), were randomly assigned to one of two conditions in which we manipulated the attribution of responsibility of a target person (uncontrollability x controllability). Our results corroborated totally or partially all four hypotheses, indicating that empathy was a stable predictor of compassionate emotions and that these emotions mediated the effect of attribution on prosocial propensity. Notably, we found that empathy was an even stronger predictor of compassionate emotions compared to the attribution that participants made. We found evidence corroborating the assumption that these prosocial individual differences measures can predict the tendency to actually experience compassionate emotions in different situations. Thus, we conclude that the comprehension of prosocial decision-making and attribution processes underlying prosocial situations must take into account individual differences as antecedents of compassionate emotions.<hr/>RESUMEN El objetivo de la presente investigación fue evaluar si las diferencias individuales en empatía y angustia personal eran predictores estables de emociones compasivas y si estas emociones a su vez median el efecto de la atribución sobre la propensión prosocial. Hemos formulado cuatro hipótesis que se someterán a prueba por medio de los efectos directos e indirectos entre las variables del modelo. 627 participantes, principalmente mujeres (N = 408), fueron asignados aleatoriamente a una de las condiciones en las que manipulamos la atribución de responsabilidad (incontrolabilidad x controlabilidad). Nuestros resultados corroboraron total o parcialmente las cuatro hipótesis, indicando que la empatia es un predictor estable de emociones compasivas y que estas emociones mediaron el efecto de la atribución sobre la propensión prosocial. Es importante destacar que encontramos que la empatia fue un predictor aún más fuerte de emociones compasivas en comparación con la atribución que los participantes hicieron. Encontramos evidencias que corroboran el supuesto de que estas medidas de las diferencias individuales prosociales pueden predecir la tendencia a experimentar emociones compasivas en diferentes situaciones y concluimos que la comprensión de los procesos de toma de decisiones y de atribución prosociales subyacentes a las situaciones prosociales debe tener en cuenta las diferencias individuales como antecedentes de emociones compasivas. <![CDATA[Efectos moduladores de la valencia emocional sobre la memoria de reconocimiento para imágenes de alto <em>arousal</em>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672017000100050&lng=es&nrm=iso&tlng=es ABSTRACT The main aim of this paper was to provide new evidence on the effects of valence on recognition memory of emotional pictures, on the basis of rigorous experimental control of stimulus material. Valence was manipulated using pleasant and unpleasant pictures, keeping arousal constant at a high level. A reference condition with a neutral value in both dimensions was also included. We found greater discrimination and a more conservative response bias, as well as slower recognition decisions, for pleasant pictures. Also worthy of mention is the high positive correlation between response times and discrimination measures just for such pictures. These results would be consistent with an adaptive interpretation based on motivation and personal relevance of emotional information.<hr/>RESUMEN El principal objetivo del presente trabajo fue aportar nueva evidencia sobre los efectos de la valencia en el reconocimiento de imágenes de contenido emocional, a partir de un riguroso control experimental del material estimular. Se manipuló la valencia a niveles agradable y desagradable, manteniendo constante el arousal a un nivel alto. Se incluyó también una condición de referencia con un valor neutro en ambas dimensiones. Se encontró una mejor discriminación, un sesgo de respuesta más conservador y un reconocimiento más lento para las imágenes agradables. Además, solo para estas imágenes existió alta correlación positiva entre tiempos de respuesta y discriminación. Estos resultados serían consistentes con una interpretación de carácter adaptativo basada en la motivación y relevancia personal de la información emocional. <![CDATA[Validación del Cuestionario de Intención Emprendedora en una muestra de estudiantes universitarios de Colombia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672017000100060&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Este artículo presenta la validación del Cuestionario de Intención Emprendedora (CIE) en Colombia. Este cuestionario, desarrollado y validado en España (Rueda, Moriano, &amp; Liñán, 2015), se enmarca dentro de la Teoría de la Acción Planificada (TAI, Ajzen, 1991). La TAP resulta en la actualidad el modelo más ampliamente utilizado para predecir las intenciones emprendedoras. Con una muestra de 316 estudiantes universitarios colombianos, el modelado de ecuaciones estructurales confirma que el CIE tiene una alta fiabilidad y validez predictiva sobre la intención emprendedora. Disponer de escalas de medida fiables y validadas en distintos contextos culturales permite las comparaciones entre distintas entidades y/o para una misma entidad en diferentes momentos (por ejemplo, antes y después de impartir un curso orientado al emprendimiento). Un mejor conocimiento de los antecedentes psicosociales (actitudes hacia el emprendimiento, norma subjetiva y autoeficacia emprendedora) que conducen a jóvenes universitarios a emprender puede contribuir a un diseño más adecuado de los programas de formación emprendedora que se están impulsando en muchas universidades y desde otro tipo de instituciones.<hr/>ABSTRACT This paper presents the validation of the Entrepreneurial Intention Questionnaire (EIQ) in Colombia. This questionnaire, developed and validated in Spain (Rueda, Moriano, &amp; Linân, 2015), draws on the Theory of Planned Behaviour (TPB, Ajzen, 1991). The TPB is the most widely used model for predicting entrepreneurial intention nowadays. With a sample of 316 Colombian university students, the results of the structural equation modeling confirm that the EIQ has a high reliability and predictive validity of entrepreneurial intentions. The availability of reliable measurement scales validated in different cultural contexts allows comparisons among institutions and/or within an institution along the time (e.g. before and after a course on entrepreneurship). A deep understanding of the psychosocial antecedents (i.e. attitudes toward entrepreneurship, subjective norms, and entrepreneurial self-efficacy) that lead young university students to become entrepreneurs might contribute to a better design of the entrepreneurship education programmes that are being developed from universities and other institutions. <![CDATA[Estructura factorial y propiedades psicométricas de la Time Management Behavior Scale (TMBS) en población universitaria colombiana]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672017000100074&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Se investigó la estructura factorial de la Time Management Behavior Scale (TMBS) en universitarios colombianos. La gestión del tiempo es un importante predictor del logro estudiantil y clave para la disminución de la deserción universitaria. Participaron 494 estudiantes de primer año de nueve programas en dos universidades de la ciudad de Bogotá. Se comprueba una estructura multidimensional de cuatro subescalas que explicaron el 42.68 % de la varianza total. Se obtuvieron índices de consistencia interna por encima de 0.7 en tres factores y una fiabilidad global de 0.84. Coincidiendo con investigaciones previas, frente a los hombres, las mujeres obtienen puntuaciones superiores en dos de las subescalas, y los estudiantes de las carreras de educación presentan mejores puntuaciones en Percepción del Control del Tiempo que los estudiantes de ingeniería. Se comparan los resultados en Colombia con la prueba norteamericana y la española.<hr/>ABSTRACT The factorial structure of the Time Management Behavior Scale (TMBS) was investigated in Colombian college students. Time management is an important predictor of the academic achievements and is key in reducing college desertion. 494 first year students from nine different programs and two universities in Bogotá city participated. A multidimensional structure of four sub scales that explain 42.68% of the variance was verified. Indexes of internal consistency above 0.7 in three factors and a global reliability of 0.84 were obtained. In accordance with previous research, women obtain higher scores against men in two of the obtained sub scales, and the students of Education programs score better in “Perception of time control” than engineering students. The results obtained in Colombia are compared with the North American and Spanish test. <![CDATA[Conceptos básicos de la Teoría Funcional de la Cognición y algunas de sus aplicaciones]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672017000100084&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La vida cotidiana demanda la toma de juicios o decisiones constantes. Algunas de ellas pueden ser más o menos complejas, dependiendo de factores éticos, sociales, históricos y políticos del contexto social y, de la interacción de estos factores en los sujetos que juzgan. El objetivo de este artículo es exponer cómo la Teoría Funcional de la Cognición permite hacer un análisis detallado del proceso cognitivo de toma de decisión, en el que operan: la valoración de los estímulos, la integración de la representación psicológica de esos estímulos y, finalmente, la respuesta explícita. Este proceso de juicio cumple con tres reglas: adición, multiplicación y promedio, que permiten observar las funciones que se generan entre los factores implicados en las decisiones y la emisión de un juicio. Esta teoría tiene importantes aplicaciones en las áreas de la psicología clínica y de la salud, la psicología política, la psicología del deporte y la psicología del desarrollo, áreas en las cuáles el artículo presenta los hallazgos más relevantes.<hr/>ABSTRACT Daily life demands constant making judgments or decisions. Some of those decisions may be more or less complex depending on ethical, social, historical and political context of social factors and the interaction of these factors with subjects who judge. The aim of this article is to show how Functional Theory of Cognition allows detailed cognitive decision making process analysis, in which they operate: the valuation of stimuli, integration of psychological representation of these stimuli and finally, explicit answer. This process of judgment meets three rules: addition, multiplication, average, for observing the functions that are generated between the factors involved in decisions and issuing a judgment. This theory has had important applications in the areas of clinical psychology and health, political psychology, sports psychology and developmental psychology, areas in which the paper presents the most relevant findings. <![CDATA[Comprensión de las dinámicas de relación de parejas del mismo sexo a partir de la intervención clínica sistémica]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672017000100106&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Este artículo surge de una investigación que intentó comprender las dinámicas relaciónales de parejas del mismo sexo que acuden a terapia y proponer un modelo de intervención clínica desde el enfoque sistémico. Se revisaron las premisas constructivistas y los conceptos de pareja, terapia de pareja y diversidad sexual. La metodología de investigación- intervención incluyó la revisión de 98 historias clínicas y el análisis del proceso terapéutico con seis parejas. Se definieron dos tipos de parejas con características distintas en cinco ejes asociados a la emergencia del conflicto conyugal. El modelo terapéutico desarrollado requiere una evaluación completa de la dinámica conyugal que conecte el motivo de consulta y proponga estrategias para el posicionamiento de los miembros de la pareja frente a las posibilidades de la relación.<hr/>ABSTRACT This article is based on a study that sought to understand the relational dynamics of same-sex couples that attend therapy and to develop a systemic model for clinical intervention. Constructivist premises and concepts regarding couple dynamics, couple therapy and sexual diversity were reviewed. The methodology of this interventive research with a mixed design included the review of 98 clinical charts and the analysis of the therapeutic process with 6 couples. Two different couple profiles were established according to their predominant features regarding five analytic areas associated with couple conflict. The therapeutic approach developed requires a complete evaluation of couple dynamics, in order to connect the reason for consultation and to introduce interventive strategies that promote a clear positioning of each couple member about other relational alternatives. <![CDATA[Impacto de un programa cuerpo-mente basado en ejercicios de fisioterapia y técnicas psicológicas en el bienestar psíquico de una población de pacientes diabéticos tipo 2]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672017000100122&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN En los pacientes con diabetes tipo 2, el riesgo de sufrir algún tipo de malestar psicológico con síntomas de depresión y ansiedad, es aproximadamente el doble que en población normal. Cuando son síntomas relacionados con condiciones concomitantes, físicas y psicológicas deben ser tratados. El objetivo de este trabajo, fue examinar los efectos de un programa de ejercicios de fisioterapia y técnicas psicológicas, en el bienestar psíquico de una población diabética. El programa de 12 semanas se aplicó en 25 pacientes y se evaluaron: dolor, tensión arterial, antropometría, analítica sanguínea y bienestar psíquico (cuestionario de Goldberg de 28 ítems: GHQ-28). A pesar de la edad (84 % &lt; de 65 años), solo el 12 % trabajaban, debido a su situación clínica de alto riesgo cardiovascular, presencia de comorbilidades (96 %) y dolor asociado. Todo ello afectaba negativamente el bienestar psíquico de los pacientes que puntuaron alto en el GHQ: disfunción social (14.8 ± 2.2), síntomas somáticos (13.5 ± 3.6), ansiedad e insomnio (11.9 ± 3.4) y depresión severa (9.2 ± 4.4). La situación clínica determinó el diseño del programa, que mostró gran eficacia terapéutica para el dolor y el aumento del bienestar psicológico, con gran repercusión en la puntuación total del GHQ, en los síntomas somáticos y en la disfunción social, aunque en la ansiedad e insomnio y la depresión los cambios fueron menores. En síntesis, el programa mejoró el bienestar físico y psíquico de la muestra, lo que aumenta la evidencia sobre la opción de incluir fisioterapia y psicología para tratar las circunstancias que causan malestar psíquico en la diabetes.<hr/>ABSTRACT Diabetic patients are around twice as likely to suffer from anxiety and depression symptoms as the general population. When these symptoms are related to concurrent conditions they should be treated. The objective of this study has been to examine the effects of a physical therapy exercises and psychological techniques program, in mental wellness of a diabetic population. The twelve weeks program was applied in 25 patients. Pain, arterial pressure, anthropometry, blood samples and mental wellness (with 28 items Goldberg questionnaire: GHQ-28) were evaluated. Though they were relatively young (84 % &lt; than 65 years), only 12 % were working, due to the high cardiovascular risk clinical situation, the existence of comorbidities (96 %) and the associated pain. These facts negatively affected the mental wellness of the people, so they scored high in GHQ questionnaire: social dysfunction (14.8 ± 2.2), somatic symptoms (13.5 ± 3.6), anxiety and insomnia (11.9 ± 3.4) and severe depression (9.2 ± 4.4). The clinical situation determined the design of the program, which showed good treatment effects for pain and general mental wellness, with high effect sizes, in GHQ total score, in somatic symptoms and in social dysfunction, though in anxiety and insomnia and severe depression the effect size was small. In conclusion, the program improved physical and psychological wellness of our patients. The evidence for inclusion of physical therapy and psychology techniques in the management of concurrent conditions in diabetes, source of mental discomfort, had been reinforced. <![CDATA[Identidad étnica y conductas sociales en adolescentes indígenas mapuche sancionados por la Ley de Responsabilidad Penal Adolescente en regiones del sur de Chile]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672017000100135&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Se analiza la relación entre identidad étnica y conductas sociales en 60 adolescentes indígenas infractores de ley autoidentificados como mapuche. La identidad étnica se obtiene con la Escala IEM; conductas sociales, con CACSA; delitos autorreportados, con EDA y judicializados, con Ficha FER-R. El objetivo fue evaluar la asociación entre grado de desarrollo de identidad étnica con presencia de conductas antisociales y prosociales. Los resultados indican que a mayor desarrollo de identidad étnica menor presencia de conductas antisociales, no observándose relación entre identidad étnica y conductas prosociales. Se discute la relevancia de la identidad étnica como factor protector específico en adolescentes infractores mapuche y en adolescentes de otros pueblos indígenas en general, convirtiéndose en posible foco de intervención para desestimar estas conductas.<hr/>ABSTRACT We examined the relationship between ethnic identity and social behaviors in 60 indigenous juvenile offenders self-identified as mapuche. Ethnic identity is obtained with IEM scale, social behaviors with CACSA, self-reported and sentenced offenses with EDA and FER-R. The objective was to evaluate the association between the degree of ethnic identity development with presence of antisocial and prosocial behavior. The results indicate that ethnic identity development was related to lesser presence of antisocial behaviors, though no relationship between ethnic identity and prosocial behaviors. The possible relevance of ethnic identity as a protective factor in mapuche youth offenders in specific and in general to adolescents of other indigenous people, becoming a possible focus of intervention to dismiss these behaviors is discussed. <![CDATA[Programas intergeneracionales y participación social: la integración de los adultos mayores españoles y latinoamericanos en la comunidad]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672017000100157&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN De acuerdo con una perspectiva de análisis contextual y dialéctica del transcurso de la vida, se ofrece un estudio psicosociológico de las relaciones intergeneracionales en contextos familiares. Se resaltan las similitudes y divergencias del proceso de envejecimiento en contextos europeos y latinoamericanos atendiendo al proceso de postmodernización de la familia. Se promueve el envejecimiento activo y la superación optimizante del paradigma de la decadencia y la pérdida, para lo cual se valora el fomento y la dinamización de la participación social y comunitaria de los adultos mayores en programas intergeneracionales. Se concluye que en nuestras sociedades, tanto del arco mediterráneo como latinoamericanas, la proliferación de redes de apoyo social basadas en el compromiso de la reciprocidad intrafamiliar e intergeneracional son un ejemplo del paradigma del envejecimiento productivo.<hr/>ABSTRACT According to a dialectical context of lifetime analysis perspective, provides a psychosocial study of intergenerational relationships in familiar contexts. Emphasis is placed on the similarities and differences of the process of aging in European and Latin-American contexts attending to the process of post modernization of the family and to macro situational aspects. It also promotes active aging and optimizing overcoming the paradigm of decay and loss, for which values the development and revitalization of social and community participation of older people in intergenerational programs. We conclude that in our societies, the Mediterranean and Latin-America, the proliferation of social support networks based on the commitment of the reciprocity and inter generational are a clear example of the paradigm of the productive aging. <![CDATA[Relevancia de la menopausia y del apoyo social en las diferencias en salud entre mujeres y hombres]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672017000100176&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Se analizó la relevancia de la menopausia y el apoyo social en las diferencias en salud entre mujeres y hombres mediante un estudio transversal realizado con 710 mujeres y 606 hombres de la población general española con edades entre 20 y 65 años. Se encontró que, aunque en la juventud apenas había diferencias entre hombres y mujeres, a partir de la perimenopausia las mujeres informaban de más insomnio y síntomas vasomotores que los hombres, así como de más dolor durante la postmenopausia. El apoyo social percibido se asociaba con mejor salud, sobre todo en las mujeres en postmenopausia y premenopausia.<hr/>ABSTRACT This study examined the relevance of the menopause and social support in gender differences in health. A cross-sectional survey of a general population sample comprising 710 women and 606 men, aged between 20 and 65 was carried out. No health differences were found between younger men and women. However, perimenopausal women reported more insomnia and vasomotor symptoms, as well as they reported more pain than men through the postmenopause. Perceived social support was associated with better health, especially in premenopausal and postmenopausal women. <![CDATA[Conocimiento sobre Esquizofrenia en Estudiantes Universitarios de El Salvador y los Estados Unidos de América]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672017000100187&lng=es&nrm=iso&tlng=es ABSTRACT The present study tested the hypothesis that El Salvador (E.S.) college students will show less knowledge, recognition, and help-seeking attitudes, and more social distance and negative attributions toward schizophrenia than will U.S. students. It is also of interest in this study to investigate if E.S. college students would have lower mental health literacy and thus, more social distance attitudes toward schizophrenia, than would U.S. students. Discriminant function analysis (DFA) was used. The predicted variable was country of membership: El Salvador and the U.S. The predictors were recognition, knowledge, social distance, helpseeking attitudes, and negative attribution toward schizophrenic patients. The participants (N = 340) were students from a university in E.S. and in California. Through a survey, participants were asked to diagnose a person described in a case vignette. Knowledge of schizophrenia and social distance attitudes were measured. Principal component analyses using oblimin rotation were conducted to build composite factors from the observed variables. The discriminant function accurately predicted 74.4% of the participants’ country of membership, X(1) = 75.23, p &lt; 0.001. At the individual level, 69.9% of individuals from the U.S. and 77.5% of individuals from E.S. were correctly classified. Furthermore, results indicated that U.S. students recognized schizophrenia at a higher rate, compared to E.S. students. In the E.S. group, social distance attitudes differed with level of MHL. These findings are troublesome in that social distance attitudes inhibit help-seeking behavior. Education programs aimed at promoting mental health awareness among the E.S. population are indicated.<hr/>RESUMEN El presente estudio investigó la diferencia en conocimiento sobre esquizofrenia, su identificación, actitudes de búsqueda de ayuda, distanciamiento social y atribuciones negativas entre estudiantes universitarios salvadoreños y estadounidenses. También fue de interés en este estudio explorar si los estudiantes universitarios salvadoreños con menor nivel de conocimiento buscarían mayor distanciamiento social hacia una persona con esquizofrenia, que los estudiantes estadounidenses. Se utilizó análisis de función discriminante (DFA). La variable predicha fue país de pertenencia: El Salvador y Estados Unidos. Los predictores fueron el reconocimiento, el conocimiento, la distancia social, la actitud hacia búsqueda de ayuda y la atribución negativa a las personas con esquizofrenia. Los participantes (N = 340) fueron estudiantes de una universidad en E.S. y en California. A través de una encuesta, se pidió a los participantes que diagnosticaran a una persona, a través de una historia de caso. Se midió el conocimiento sobre la esquizofrenia y las actitudes de distanciamiento social. Se utilizó análisis de componentes principales (PCA) con rotación oblimin para construir factores compuestos de las variables observadas. La función discriminante predijo con precisión el 74.4% del país de pertenencia de los participantes, x (1) = 75.23, p &lt; 0.001. A nivel individual, el 69.9% de los individuos de los Estados Unidos y el 77.5% de los individuos de E.S. fueron clasificados correctamente. Los resultados indicaron que los estudiantes estadounidenses reconocían la esquizofrenia a una tasa más alta, en comparación con los estudiantes salvadoreños. En el grupo de E.S., las actitudes de distancia social diferían con el nivel de conocimiento sobre esquizofrenia. Estos hallazgos son problemáticos porque las actitudes de distancia social (estigma) obstaculizan la búsqueda de ayuda. Se recomiendan programas educativos dirigidos a promover la concientización sobre salud mental entre la población salvadoreña. <![CDATA[Predictores de una interacción eficaz entre madre e hijo/a en contextos de riesgo psicosocial]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672017000100198&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Este estudio analiza la influencia de las prácticas, las metas, la representación materna de las propias acciones y la predictibilidad de prácticas y metas según los hijos/as sobre la interaccion madre-hijo/a observada en una tarea colaborativa. Las participantes fueron 82 diadas en riesgo psicosocial. Las madres reportaron las prácticas y las metas en situaciones hipotéticas y la representación de la propia acción en la interacción; los hijos/as, la predictibilidad de las prácticas y las metas de las propias madres. Los modelos de regresión muestran la influencia negativa de las prácticas coercitivas y restrictivas, la influencia positiva de la representación de la acción y de la predictibilidad de prácticas y metas en la dinámica de la interacción madre-hijo/a.<hr/>ABSTRACT This study investigates the influence of the practices, goals, maternal representation of their action and the child's readability of practices and goals on the mother-child interaction observed during a collaborative task. The participants were 82 dyads at psychosocial risk. The mothers reported their practices and goals in hypothetical situations and the representation of their actions in the interaction. Children reported the readability of mothers’ practices and goals. The regression models showed the negative influence of the coercitive and restrictive practices, the positive influence of the maternal representation of their child-rearing actions and the child’s readability of the practices and goals on the dynamic of the mother-child interaction. <![CDATA[Efectos del atractivo físico y el sexo en la selección de personal: Un estudio experimental]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672017000100208&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El presente estudio tuvo como objetivo analizar la activación de información estereotípica en contextos de selección de personal. Las hipótesis fueron contrastadas mediante un diseño experimental 2 (sexo del aplicante) x 2 (atractivo del aplicante) x 2 (sexo de la persona reclutadora) en un grupo de reclutadores profesionales. Los resultados indicaron un efecto significativo tanto del sexo como del atractivo de los estímulos. Estos efectos fueron moderados por el sexo de las personas reclutadoras y parcialmente mediados por las atribuciones de calidez y habilidad. Los resultados se discuten considerando el impacto del estereotipo de “lo bello es bueno” y los estereotipos sobre los roles tradicionales asignados a cada sexo.<hr/>ABSTRACT This study aimed to analyze the activation of stereotypical information in personnel selection contexts. Hypotheses were tested via a 2 (applicant's sex) x 2 (applicant's appeal) x 2 (sex of the recruiter) experimental design among professional recruiters. Results show a significant effect of both, sex and attractiveness of the stimuli. These effects were moderated by the sex of the recruiter and partially mediated by attributions of warmth and ability. Results are discussed in the light of the impact of the "beautiful is good" effect and the stereotypes of traditional sex roles. <![CDATA[Una intervención en aprendizaje cooperativo sobre el perfil del observador en la dinámica bullying]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672017000100221&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El bullying (acoso escolar) contempla como protagonistas a un grupo de alumnos con papeles bien diferenciados: Agresor, víctima y observadores, estos últimos, testigos del acoso que pueden condicionar el curso del mismo. Con este estudio se pretende determinar si la aplicación de técnicas de aprendizaje cooperativo en el aula, reduce la frecuencia de conductas de acoso escolar, en estudiantes de Educación Primaria. Con el fin de evaluar dichas conductas, se aplicó la Escala de frecuencias de acoso escolar entre iguales. Perspectiva Observador. Nuestros resultados apoyan la hipótesis, de que tras la aplicación de técnicas de aprendizaje cooperativo en el aula, los observadores constatan una reducción de las agresiones verbales y físicas directas, físicas indirectas y de exclusión social propias de la dinámica bullying.<hr/>ABSTRACT Bullying includes starring a group of students with distinct roles: aggressor, victim and observers, the latter witnessed the harassment, which may affect the course of the same. This study aims to determine whether the application in the classroom cooperative learning techniques, reduces the frequency of bullying behaviors in students of Primary Education. In order to evaluate these behaviors, the Frequency Scale Peer Bullying. Observer Perspective applies. Our results support the hypothesis that following the implementation of cooperative learning techniques in the classroom, observers establish that reduction in direct verbal and physical aggression, indirect and dynamic characteristics of social exclusion physical bullying. <![CDATA[Equidad en el apoyo social recíproco y satisfacción vital en personas mayores]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672017000100234&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Se examinó la asociación entre equidad en el apoyo social y bienestar en personas mayores españolas (Rango 60-98, M = 74.04; DE = 7.75; N = 585). Se obtuvo información sobre variables sociodemográficas y de autonomía funcional, miembros activos de varias redes de apoyo, apoyo dado y recibido emocional e instrumental y satisfacción vital. La equidad caracteriza la mayoría de los intercambios de apoyo de los mayores con sus redes familiares y sociales. Los intercambios recíprocos equitativos y ser proveedor activo en el intercambio, se relacionan positivamente con la satisfacción vital en la vejez. La naturaleza del apoyo emocional o instrumental modifica esos resultados. La Teoría de la Equidad obtiene más evidencia empírica que la Teoría del Intercambio Social.<hr/>ABSTRACT The association between perceived equity in social support and wellbeing was examined in older people (Age 60-98, M = 74.11; SD = 7.92; N = 585). Data were from a study at Salamanca (Spain). Information was obtained about socio-demographic and functional autonomy variables, active members from several support networks, given and received support of instrumental and emotional type, and a life satisfaction index. The equity defines the majority of support exchanges that elderly maintain with their kin and non-kin networks. Balanced reciprocal exchanges, besides the capacity to be an active provider in exchange, are positively related to life satisfaction in old age. The nature of the emotional or instrumental support modifies these results. Equity Theory gets more empirical evidence than Social Exchange Theory. <![CDATA[Predictores socioemocionales y cognitivos: su papel en la comprensión del envejecimiento con éxito en el contexto costarricense]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672017000100247&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Tomando en cuenta las teorías del envejecimiento con éxito, este estudio se orientó hacia la identificación y el análisis de las características que presentan personas adultas mayores con altos niveles de actividad y participación social residentes en Costa Rica. El estudio contó con 191 participantes con edades entre 55 y 87 años (M = 68.5, DE = 6.9) que habitan en el área metropolitana y participan en programas dirigidos a personas mayores en cursos de computación, idiomas, actividad física, arte, entre otros. Mediante modelos lineales, se evidenció la importancia de las condiciones sociales, emocionales y cognitivas como las mejores variables predictoras del nivel de actividad en la muestra estudiada: a) variables emocionales como autoeficacia percibida, emociones positivas, satisfacción con la vida, control personal, adecuadas redes de apoyo; b) características cognitivas como funciones ejecutivas preservadas; c) percepción subjetiva de salud y d) características sociodemográficas como nivel educativo e ingresos. El estudio permite funcionar como línea base, a nivel teórico y metodológico, del envejecimiento con éxito en Costa Rica. Describe los estilos de vida activos en la vejez de los participantes costarricenses, caracterizados primordialmente por la participación en relaciones sociales y ocio, más que por actividades de tipo cognitivas y físicas o vinculadas al logro personal.<hr/>ABSTRACT The present study was aimed at identifying and analyzing the characteristics of older people with high levels of activity and social participation living in Costa Rica, from perspectives like the Successful Aging approach. It also addresses the classical criteria of successful aging theories and their scope in Costa Rican culture. 191 participants between the ages of 55 and 87 (M = 68.5, SD = 6.9) who live in the metropolitan area and participate in programs of the Costa Rican Gerontological Association and the Program for the older people at the University of Costa Rica (in computer courses, languages courses, physical activity, art, among others). Linear models analysis has shown that social, emotional and cognitive factors are the best predictors of the level of activity in the analyzed sample. The variables combined to better predict social participation in leisure activities, physical activities, cognitive activities, instrumental functionality and productivity in old age are: a.) Variables of emotional stability as self-efficacy, positive emotions, life satisfaction, personal control, adequate support networks b.) executive functions, c.) perceived subjective health and d.) sociodemographic characteristics such as level of education and income. The study can serve as a baseline for theoretical and methodical descriptions of successful aging in Costa Rica, characterized by a strong orientation to give more importance to social participation and leisure activities rather than cognitive and physical activity or personal achievement. <![CDATA[La percepción de los estilos de crianza y su relación con las autopercepciones de los niños de Buenos Aires: Diferencias en función del género]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672017000100263&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El objetivo de este trabajo fue estudiar la influencia de la percepción de los estilos de crianza en las autopercepciones de los niños en función del género. Se administró el Perfil de Autopercepciones para Niños (SPPC) y la Escala Argentina de Percepción de la Relación con los Padres a una muestra de 98 niños de ambos sexos (varones 43.90 %; edad media = 9.86; DE = 1.28) de Buenos Aires (Argentina). Se encontró que la percepción de la relación con los padres predice el nivel de las autopercepciones de las niñas en los todos los dominios evaluados (físico/social, académico/comportamental, y autoestima global) mientras que solo la aceptación por parte de la madre predice las autopercepciones de los varones en el dominio físico/social.<hr/>ABSTRACT The aim of this work was to study the influence of perceived parenting styles in children's self-perceptions considering differences by gender. The Self-Perception Profile for Children (SPPC) and the Argentine Scale of the Perception of the Relationship with Parents was administered to a sample of 98 children of both genders (males 43.90 %, mean = 9.86 years, SD = 1.28) of Buenos Aires (Argentina). We found that the perception of the relationships with parents predicted the level of girls’ self-perceptions in all the assessed domains (physical/social, academic/behavioral, and global self-esteem) while only the acceptance perceived in the relationship with the mother predicted boys’ self-perceptions in the physical/social domain. <![CDATA[Desarrollo y validación de la Escala de Convivencia Escolar (ECE)]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672017000100275&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN En este estudio, se desarrolla y valida la Escala de Convivencia Escolar que integra gran parte de las perspectivas existentes en la literatura científica sobre este tema. El principal objetivo de la investigación fue contrastar empíricamente la validez del constructo. La muestra estuvo compuesta por 3 146 estudiantes de educación primaria y secundaria obligatoria de Andalucía (España). Mediante análisis factoriales exploratorios y confirmatorios, se contrastó la idoneidad de un modelo explicativo de la convivencia escolar compuesto por ocho dimensiones. El resultado pone de manifiesto la importancia en el constructo de la gestión y el ejemplo de buenas relaciones que el profesorado ofrece al alumnado, así como la necesidad de incluir en él aspectos positivos y negativos de la misma.<hr/>ABSTRACT The purpose of this study is the development and validation of the Schoolwide Climate Scale by integrating the most relevant existing perspectives described in scientific literature. The main objective of the investigation has been the empiric test of the validity of the construct. The sample consisted in 3,146 pupils of primary and secondary compulsory education in Andalusia, Spain. We have contrasted, through exploratory and confirmatory factor analysis, the suitability of an explanatory model of the school life composed of eight dimensions. The results show the relevant effect on the construct of the interpersonal management and the example given by the teachers to the pupils as regards good relations, as well as of the need of including its positive and negative aspects in the construct. <![CDATA[Efectos de una intervención de educación emocional en alumnos de un programa universitario para mayores]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672017000100286&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN Los programas universitarios para mayores tienen como objetivo la potenciación de las capacidades cognitivas, emocionales y sociales, así como la mejora de la calidad de vida y el bienestar personal. Las competencias emocionales, por su impacto a múltiples niveles, se deben desarrollar y fomentar a lo largo de todo el ciclo vital. No obstante, hasta el momento, en España existen escasos trabajos que implementen programas de intervención de educación emocional para mayores y que al mismo tiempo evalúen empíricamente su posible impacto. El principal objetivo de este trabajo fue examinar el efecto de un programa de educación emocional en alumnos de un programa universitario para mayores. Se utilizó un grupo experimental (n = 28) y dos grupos control (n = 23; n 2 = 15) que fueron evaluados en dos momentos temporales, a través del TMMS-24 y MSCEIT Los resultados mostraron que, tras un periodo de 4 meses de intervención, el grupo experimental no difirió de forma estadísticamente significativa del grupo control en las puntuaciones medias de inteligencia emocional entre el pretest y el postest. A pesar de los resultados obtenidos, es necesario promocionar las habilidades emocionales y sociales a lo largo del ciclo vital. Es sumamente interesante que se adquieran y potencien las habilidades emocionales en este sector de la población, con la finalidad de mejorar el ajuste personal y la calidad de vida, así como el desarrollo integral de la persona. Futuros estudios deberían utilizar muestras más representativas, así como llevar a cabo un seguimiento longitudinal.<hr/>ABSTRACT University programs for older students aim at enhancing the cognitive, emotional and social skills as well as improving the quality of life and personal well-being. The emotional competencies, due to their impact at multiple levels on individual well-being, should be developed and promoted throughout all stages across the lifespan. However, there is a paucity of studies in Spain that have conducted intervention programs and, at the same time, have empirically assessed their impact. The main goal of the present study was to examine the effects of an emotional education program on older students. An experimental (n = 28) and two control groups (nj = 23; n 2 = 15) were used and assessed at two time points using the TMMS-24 and the MSCEIT The results showed that, after a period of 4 months of intervention, the experimental group did not differ significantly from the control group mean scores of measures of emotional intelligence between the pre-test and post-test. These findings, although inconclusive, highlight the importance of promoting social and emotional skills throughout the whole lifespan. It is very interesting to enhance the emotional and social competences in this sector of the population in order to improve their personal adjustment and quality of life. Future studies should use representative sampling as well as include long term follow-up.