Scielo RSS <![CDATA[Universitas Psychologica]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=1657-926720170005&lang=en vol. 16 num. lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[Editorial]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672017000500001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[The Impact of Cultural Dissonance and Acculturation Orientations on Immigrant Students’ academic performance]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672017000500006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Prior research has documented meaningful differences between school performance of immigrant and native students. Multicultural education has been associated with academic failure of foreign students. The aim of this study was to examine the impact of a set of psychosocial variables on the perceived academic achievement of first generation immigrant adolescents from public secondary schools in Northern Spain. Results showed that 46% of the variability in foreign students’ perceived academic performance was explained by home-school cultural dissonance. We also explored the impact of acculturation orientation to separation, perception of discrimination from teachers, school adjustment, and psychological well-being in academic performance. Any multicultural education context should take into account psychosocial adjustment, given its influence on academic performance of all students.<hr/>Resumen Se han hallado diferencias significativas entre el rendimiento académico de los inmigrantes y el de los estudiantes nativos. Sin embargo, hay una escasa evidencia acerca de los aspectos psicosociales de este fenómeno. El objetivo de este estudio fue examinar el impacto de un conjunto de variables psicosociales: disonancia cultural y orientaciones de aculturación en el rendimiento académico percibido de adolescentes inmigrantes de primera generación de centros de Educación Secundaria en el Norte de España. Los resultados mostraron que alrededor del 46% de la variabilidad en el rendimiento era explicada por la disonancia cultural entre escuela y hogar. Cualquier contexto de educación multicultural ha de tomar en consideración el ajuste psicosocial, dada su influencia en el rendimiento académico de los estudiantes. <![CDATA[Quality of Life in Aymara Patients with Schizophrenia in the Central-Southern Andes]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672017000500020&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The study aimed to compare the quality of life (QoL) of patients with schizophrenia belonging to the Aymara ethnic group from the Central-Southern Andes, with Non-Aymara patients. This cross-sectional study was conducted in three mental health clinics in Chile, Peru, and Bolivia. The data included sociodemographic, clinical characteristics and the QoL was assessed using the S-QoL18. Comparative analyses explored QoL differences between Aymara and Non-Aymara patients. Two hundred and fifty-three patients participated. Aymara had lower QoL scores compared to Non-Aymara patients, for total Index, family relationships, and sentimental life dimensions. Monthly family incomes and disorder duration were significantly lower for Aymara patients. Our study supported the hypothesis of poor QoL in Aymara patients with schizophrenia, after considering other socio-demographic and clinical variables such as the attitude to medication.<hr/>Resumen El objetivo de este estudio consistió en comparar la calidad de vida (CV) de pacientes con esquizofrenia pertenecientes al grupo étnico aymara de los Andes Centro-Sur, con pacientes no Aymara. En este estudio transversal participaron 253 pacientes de tres clínicas de salud mental en Chile, Perú y Bolivia. Se recogieron datos sociodemográficos y características clínicas. La calidad de vida se evaluó utilizando el Cuestionario S-QoL18. Los análisis comparativos exploraron las diferencias de QoL entre los pacientes Aymara y no Aymara. Los participantes de origen Aymara tuvieron puntuaciones de CV más bajos en comparación con los pacientes no Aymara para el Índice total, las relaciones familiares y la dimensión de vida sentimental. Los ingresos familiares mensuales y la duración del trastorno fueron significativamente más bajos en los pacientes Aymara. Nuestro estudio soporta la hipótesis de una peor CV en pacientes aymaras con esquizofrenia. <![CDATA[Chileans Facing Immigration: Relations Between Orientations of acculturation, perception of threat and Social well-being in the Great Concepcion]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672017000500033&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En Chile, el aumento sostenido de la inmigración extranjera ha impactado en la construcción de nuevas formas de relación social. Si bien los procesos aculturativos han sido estudiados desde la perspectiva de los inmigrantes por numerosas investigaciones, los miembros de las sociedades receptoras han recibido menor atención. Este trabajo tiene como propósito identificar las preferencias de aculturación de N=553 chilenos, y verificar sus relaciones con la percepción de amenaza y el bienestar social. Contrario a lo esperado, el individualismo aculturativo se asoció con un menor grado de amenaza percibida y una mejor evaluación del propio funcionamiento social que el integracionismo. Estos hallazgos son relacionados con la incorporación de modelos de ciudadanía promovidos por la ideología neoliberal en el Chile post-dictatorial.<hr/>Abstract In Chile, the sustained increase of migratory flows is producing an important impact on building new forms of social relations. Acculturation processes have been studied from immigrant’s perspective by numerous studies, but host majority members has received less attention from scholars. This study aimed to verify relations between acculturation preferences of N=553 Chilean participants, their social well-being and perceived threat. Results showed that, contrary as expected, individualism was positively linked with better social functioning and less perceived threat than integrationism, suggesting the impact of neoliberal ideology on post-dictatorial Chilean culture. <![CDATA[Experimental Ritual: Humanizing Immigrants or Utilitarian Prejudice in Europe?]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672017000500047&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Immigrants and refugees are constantly depicted in dehumanizing ways or as a function of economic gains for the hosting nation. These descriptions, added to the current socio-political European situation, could be dangerous due to infrahumanization levels among minorities who are target of prejudice. In this study, we attempted to reduce infrahumanization levels towards Maghrebian people through a ritualistic collective activity, manipulating the information participants had to use. Results indicate that participation was different among conditions and infrahumanization levels were reduced. Also, participants who used utilitarian information could humanize when an economic gain was perceived, while also increasing prejudice levels. The results are discussed in terms of collective rituals and the dualistic effect of utilitarian information.<hr/>Resumen A menudo los inmigrantes y refugiados son representados a través de formas deshumanizantes o como una ganancia económica para los países receptores. Este hecho, sumado a la situación sociopolítica europea actual, puede aumentar los niveles de infrahumanización que sufren las minorías objeto de prejuicio. En este estudio, se propuso reducir la infrahumanización hacia la población magrebí a través de una actividad ritualizada, manipulando la información que los participantes utilizaban. Los resultados indicaron que la participación fue diferente según las condiciones y que se redujo la infrahumanización. Además, los participantes que utilizaron información utilitarista humanizaban cuando percibían una ganancia económica, mientras que también aumentaban sus niveles de prejuicio. Los resultados se discuten en términos de rituales colectivos y efectos duales de la información utilitarista. <![CDATA[Psychosocial Interventions and Their Effects on the Trajectory of Immigrant Women in Chile]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672017000500061&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Parte de los análisis sobre las migraciones en Chile ponen su atención en los sujetos inmigrados y su nivel de inclusión en diferentes esferas sociales. Ante ello, giramos la mirada hacia la intervención psicosocial desde un enfoque feminista, observamos las formas de actuación de las intervenciones, cómo estas generan efectos psicosociales y las “líneas de fuga" (Deleuze &amp; Guattari, 1988/2012) que escapan a estas prácticas más hegemónicas. Para ello, se realizó un conjunto de Producciones Narrativas con interventoras y usuarias lo que, a través de un proceso de “figuración”, posibilitó comprender los múltiples puentes de apertura, contradicción y cierre en las trayectorias de las mujeres inmigradas y su paso por servicios públicos y de la sociedad civil.<hr/>Abstract Part of the analysis on migration in Chile focuses on immigrant subjects and their level of inclusion in different social spheres. Therefore we turn our eyes towards psychosocial intervention: from a feminist perspective, we look at the ways interventions act and generate psychosocial effects and the "line of flight" (Deleuze &amp; Guattari, 1988/2012) that escapes hegemonic practices. For this, a set of Narrative Productions was carried out with interveners and users, which through a process of figuration, made it possible to understand the multiple bridges of opening, closure and contradiction that overlap in the trajectories of immigrant women and their passage through civil and public services. <![CDATA[A Dual-Process Motivational Model of Acculturation Behaviors and Adaptation Outcomes]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672017000500076&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract There is a lack of acculturation research on the motivations underpinning the behaviors of immigrants, which influence how they adapt in their new country of residence. The authors suggest that Motivation for Cultural Maintenance (MCM) and Motivation for Cultural Exploration (MCE) influence acculturation behaviors of immigrants and that these acculturation behaviors, in turn, impact psychological and sociocultural adaptation. The present research investigates a dual-process model based on the relationships between these novel motivations, acculturation behavior of connections with ethnic/national peers, and psychological and sociocultural adaptation in a New Zealand immigrant sample (N = 280, 64.6% female, M age = 39 years). Results from structural equation modeling largely support the proposed dual-process model and demonstrate that the novel motivations have predictive power. MCM predicted psychological adaptation through ethnic peer connections, whereas MCE and national peer connections predicted sociocultural adaptation directly. Implications of the findings and how the proposed dual-process model can contribute to the acculturation literature are discussed.<hr/>Resumen La investigación en aculturación no ha prestado suficiente atención a las motivaciones subyacentes a los comportamientos de los inmigrantes, las cuales influyen en la adaptación a su nuevo país de residencia. Los autores sugieren que la motivación para la conservación cultural (MCC) y la motivación para la exploración cultural (MEC) inciden en los comportamientos de aculturación de los inmigrantes y que estos a su vez afectan su adaptación psicológica y sociocultural. La presente investigación explora un modelo de procesamiento dual basado en las relaciones entre las motivaciones propuestas, los comportamientos de aculturación en relación con personas autóctonas/etnicidad semejante y la adaptación sociocultural y psicológica, en una muestra de inmigrantes en Nueva Zelanda (N = 280; 64.6 % mujeres; Media = 39 años). Usando un modelo de ecuaciones estructurales, los resultados apoyan el modelo dual propuesto y muestran la capacidad predictiva de las distintas motivaciones. La MCC predijo la adaptación psicológica a través de la conexión con personas de etnicidad semejante, mientras la MEC y la conexión con personas autóctonas predijeron la adaptación sociocultural de forma directa. Se discuten las implicaciones de los resultados, así como la utilidad del modelo propuesto. <![CDATA[Social Support, Resilience and Place of Origin in Immigrants’ Mental Health and Vital Satisfaction]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672017000500091&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Se analiza la relación del apoyo social y la resiliencia con la satisfacción vital y la salud mental de los inmigrantes, y las diferencias en dichas variables según la región de origen (África, Europa, Latinoamérica y Asia). En el estudio han participado 1094 inmigrantes que residen en España. Los resultados de la regresión por pasos muestran que la tenacidad, el apoyo social de la familia y de los autóctonos, y el control personal son los mejores predictores de la satisfacción vital. La tenacidad, el apoyo de la familia y el control lo son de la salud mental.<hr/>Abstract We analyze the relationship between social support and resilience with vital satisfaction and mental health in immigrants, and if there are differences in these variables according to the immigrants’ place of origin (Africa, Europe, Latin America and Asia). 1094 immigrant subjects who live in Spain have taken part. The stepwise regression results show that tenacity, social support from family and immigrant friends, and personal control are the best predictors of the vital satisfaction. Tenacity, social support from family and personal control are the best predictors of the mental health. <![CDATA[Clash and socio-cultural adaptation. A mirror image: Basques and Brazilians]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672017000500105&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Los inmigrantes experimentan cambios en las relaciones interpersonales y comunicativas, así como en el manejo de la distancia social. Este estudio analiza dichos cambios en dos grupos y contextos culturales: los inmigrantes brasileños en el País Vasco y los inmigrantes vascos en Brasil. Se esperan diferencias en las dimensiones del ajuste sociocultural en función del tiempo de estancia y del grupo, así como en las prácticas culturales del país de origen y de acogida. El estudio es transversal y retrospectivo. Los resultados muestran altas dificultades durante el primer año, en donde predominan las relativas al manejo de las Relaciones interpersonales, y posteriormente adquiere más importancia la dimensión de Manejo de la distancia social, especialmente en el caso de los vascos.<hr/>Abstract Immigrants experience changes in their interpersonal and communicative relationships, so as to deal with social distance. This study analyzes such changes among two different groups and cultural contexts: Brazilian immigrants in the Basque Country, and Basque immigrants in Brazil. Differences are expected in the dimensions of socio-cultural adjustment due to the time spent in the stay, the group, and also to cultural practices of the origin and host country. The study is transversal and retrospective. Results show that during the first year, difficulties are pronounced with a predominance of Interpersonal Relationships-related ones and subsequently, a higher importance of the dimension Social Distance Management, specifically among the Basque. <![CDATA[“If You are Moral and Competent, I Will Adopt Your Culture”: The Mediating Role of Positive Emotions in the Acculturation Process of Ecuadorian Immigrants in Spain]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672017000500119&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Los procesos psicosociales implicados en las preferencias de aculturación de las personas inmigrantes son importantes para comprender las relaciones interculturales en contextos multiculturales. Este trabajo analiza las relaciones entre tres dimensiones estereotípicas y las emociones positivas experimentadas hacia españoles con las preferencias de aculturación de inmigrantes ecuatorianos en España. La muestra estuvo conformada por 92 personas ecuatorianas (53.3 % mujeres; Medad = 31.58 años) que respondieron a un cuestionario que evaluaba la moralidad, sociabilidad y competencia percibidas en los españoles, las emociones positivas experimentadas hacia ellos y sus preferencias de mantenimiento y adopción cultural. Los resultados muestran que la percepción estereotípica de ecuatorianos sobre españoles (en las dimensiones de moralidad y competencia) predice su preferencia por adoptar costumbres españolas a través de las emociones positivas.<hr/>Abstract The psychosocial processes involved in the acculturation preferences of immigrants are important to understand intercultural relationships in multicultural contexts. This work analyzes how three stereotype dimensions and positive emotions are related to the acculturation preferences of Ecuadorians living in Spain. A sample of 92 Ecuadorians (53.3% female; Mage = 31.58 years) answered to a questionnaire expressing how moral, sociable and competent they perceived Spanish people were, to what extent they felt positive emotions towards Spanish people, and their own acculturation preferences regarding maintenance of their original culture and adoption of the Spanish culture. Results show that the way Ecuadorians perceive Spanish people (especially regarding their morality and competence) predicts their preference for adopting Spanish customs through positive emotions. <![CDATA[Emigrants’ Stories of Foreign Aid and their Reasons for Emigration: Guatemalans on the Move]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672017000500133&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This single instrumental case study was designed to learn about emigrants’ reasons for emigrating, situated within the challenges and available opportunities in their home country of Guatemala. Eight emigrants (two women and six men) were interviewed to better understand their personal experiences and to examine the role of the United States Agency for International Development (USAID) investments, Central American Free Trade Agreement (CAFTA), and Guatemala’s domestic conditions and development in participants’ decisions to emigrate to the U.S. The study was guided by the following central questions: (1) How do emigrants explain their reasons for leaving? (2) What motivates emigration in Guatemala’s domestic conditions? (3) And how are these reasons related to U.S. policies, if at all? Data were drawn from multiple sources. The literature on Guatemala’s history, and current USAID investments and impacts provides an understanding of the present context in Guatemala for emigration, and interviews with emigrants in the U.S. and Guatemala provide data on personal experiences with emigration. Primary findings were that significant economic hardship and lack of opportunity motivated emigrants’ decisions to go to the U.S. All participants, except for one, had received no development aid, and for the one who had received aid, it did not factor into his decision to emigrate. Half of the participants indicated that they would not have emigrated if development programs had offered educational opportunities and jobs.<hr/>Resumen Este estudio instrumental de caso único está diseñado para conocer los motivos que tienen los migrantes para emigrar, en el marco de los desafíos y las oportunidades existentes en Guatemala, su país de procedencia. Se entrevistó a ocho emigrantes (dos mujeres y seis hombres) para comprender mejor sus experiencias personales y también para analizar el papel que tienen la Agencia de los Estados Unidos para el Desarrollo Internacional (USAID, por sus siglas en inglés), el Tratado de Libre Comercio entre Estados Unidos y Centroamérica (CAFTA, por sus siglas en inglés) y las condiciones internas de Guatemala en las decisiones que tomaron los participantes de emigrar a los EE.UU. El estudio estuvo guiado por las siguientes preguntas centrales: (1) ¿Cómo explican los emigrantes sus razones para salir de su país? (2) ¿De qué manera las condiciones internas de Guatemala motivan la emigración? (3) Y ¿de qué manera se relacionan estas razones con las políticas de los EE. UU., si están relacionadas? Los datos se obtuvieron de varias fuentes. Las publicaciones sobre la historia de Guatemala y las inversiones e impactos actuales del USAID ayudan a comprender el contexto que existe en Guatemala por el que ocurre la emigración, asimismo, las entrevistas con los emigrantes en los EE.UU. y Guatemala proporcionan datos sobre las experiencias personales en cuanto a la emigración. Los principales resultados obtenidos fueron que las grandes dificultades económicas y la falta de oportunidades fueron las razones por las que los emigrantes decidieron irse a los EE.UU. Ninguno de los participantes, salvo uno de ellos, recibió asistencia y esta no influyó en la decisión de emigrar de dicha persona. La mitad de los participantes indicó que no hubiese emigrado si los programas de desarrollo les hubieran ofrecido oportunidades educativas y laborales. <![CDATA[“I became more Maya”: International Kaqchikel Maya Migration in Central America]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672017000500148&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Previous scholarship highlights migration from the Global South to the Global North. This paper focuses on South-South migration using a case study of a Kaqchikel Maya woman, Brenda, migrating from Guatemala to El Salvador. Her life history and participant-observation data were gathered over the course of 18 months between 2010 and 2015. In her case, migration within Central America encouraged ethnic revitalization, particularly through her investment in Kaqchikel language and clothing. Such revitalization might be a common occurrence among indigenous women and is a significant consequence for indigenous women because of the reinforcement of gendered ethnic work as women are responsible for reproducing indigenous language and the use of ethnically marked clothing.<hr/>Resumen La literatura se enfoca en la migración desde el sur global hasta el norte global. El presente artículo se enfoca en la migración sur-sur, a partir del caso de una mujer Kaqchikel Maya de Guatemala, Brenda, que migra a El Salvador. Tanto su historia de vida como los datos de observante-participante se recolectaron durante 18 meses entre 2010 y 2015. En su caso, la migración dentro de Centroamérica se convirtió en estímulo para la revitalización étnica, lo cual podría ser un hecho normal entre las mujeres indígenas por su rol como portadoras de cultura. En el caso objeto de este artículo, la migración se traduce en el refuerzo del trabajo étnico de género en el cual las mujeres son responsables de la reproducción de la lengua indígena y el uso de vestuario étnico. <![CDATA[Immigration in School: Characterization of Prejudice towards Migrants Schoolchildren in Chile]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672017000500161&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Chile ha tenido un incremento sostenido de población inmigrante, pero poco se conoce sobre su impacto en el sistema escolar. Por medio de metodologías mixtas, se recolectó información acerca de las percepciones y prejuicios que estudiantes y profesores, de comunas de la Región Metropolitana de Chile, poseen respecto de la inmigración y la multiculturalidad. Este artículo caracteriza aspectos asociados al prejuicio existente hacia los inmigrantes en el sistema escolar, tanto a nivel explícito como implícito, corroborando la hipótesis de contacto propuesta por la psicología social, y brindando orientaciones tendientes a potenciar la inclusión de la diversidad cultural en el sistema educacional, tanto a nivel de contexto, de políticas como de prácticas pedagógicas.<hr/>Abstract Chile has had a steady increase in the immigrant population, but little is known about its impact on the school system. Through mixed methodologies, information was collected about the perceptions and prejudices that students and teachers, from the metropolitan district of Chile, possess regarding immigration and multiculturalism. This article characterizes aspects associated to the existing prejudice towards immigrants in the school system, both explicitly and implicitly, verifying the contact hypothesis proposed by social psychology; And providing guidance aimed at promoting the inclusion of cultural diversity in the educational system, both at the level of context, policies and pedagogical practices. <![CDATA[Crossing International Borders in Search of a Better Life: Examining the Psychological Impact of the Immigration Experience]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672017000500176&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The focus of this paper is to discuss the cycle of migration and its psychological impact on the lives of immigrants. An overview of current migration trends, a discussion on the cycle of immigration (Casas, 2014), and its psychological consequences are presented. A qualitative phenomenological approach was utilized to analyze the stories of four immigrants, which resulted in a thematic analysis that discusses the cycle of immigration and its impact. The paper concludes with a discussion of implications, limitations, and future research.<hr/>Resumen El objetivo de este trabajo es discutir el ciclo de la migración y su impacto psicológico en la vida de los inmigrantes. Se presenta un panorama de las tendencias migratorias actuales, una discusión sobre el ciclo de la inmigración (Casas, 2014) y sus consecuencias psicológicas. Se utilizó un enfoque fenomenológico cualitativo para analizar las historias de cuatro inmigrantes, lo que resultó en un análisis temático que analiza el ciclo de la inmigración y su impacto. El documento concluye con una discusión de implicaciones, limitaciones y futuras investigaciones. <![CDATA[Dark and Bright Side of Claiming Discrimination: Making Attributions to Prejudice and Social Wellbeing among Immigrants in Spain]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672017000500191&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Research on the consequences of making attributions to prejudice for the psychological functioning of minority groups is still scarce and rather inconsistent. In this study we set out to examine the consequences of making attributions to prejudice in response to social rejection for social wellbeing among immigrants in Spain. We tested this relationship and the mediating effects with representative samples of 1250 foreign-born immigrants who had lived for at least six months in the Basque Country, having been born in Bolivia, Colombia, Morocco, Romania, or Sub-Saharan African countries. The sample was drawn from public records and obtained through a probability sampling procedure by ethnicity with stratification by age and sex. We conducted mediation analyses using structural equation modeling (SEM) to verify whether the perceived ethnic discrimination effect on the five dimensions of social wellbeing was partially or completely explained by the attributions to prejudice. Our results indeed partially revealed that making attributions to prejudice protect social wellbeing form negative consequences of personal discrimination only in the dimension of social contribution. In turn, attributions to prejudice explained the negative relationship between perceived discrimination, and social acceptance and social actualization: that is, those dimensions of social wellbeing that reflect social trust. We discuss the results integrating social identity, social stigma, and positive psychology framework, through the inclusion of societal aspects of wellbeing for measuring immigrants’ adaptation in the host society.<hr/>Resumen La investigación sobre las consecuencias de hacer atribuciones al prejuicio en el funcionamiento psicológico de los grupos minoritarios sigue siendo escasa y bastante inconsistente. En este estudio nos propusimos examinar las consecuencias de hacer atribuciones al prejuicio en respuesta al rechazo social para el bienestar social de las personas inmigrantes en España. Comprobamos nuestras predicciones en una muestra representativa de 1250 personas inmigrantes nacidas en el extranjero que habían vivido por lo menos seis meses en el País Vasco, habiendo nacido en Bolivia, Colombia, Marruecos, Rumania o países del África subsahariana. La muestra se extrajo de registros públicos y se obtuvo mediante un procedimiento de muestreo probabilístico por etnia con estratificación por edad y sexo. Se realizaron análisis de mediación, utilizando el modelo de ecuaciones estructurales (SEM) para verificar si el efecto percibido de discriminación étnica sobre las cinco dimensiones del bienestar social fue parcial o completamente explicado por las atribuciones al prejuicio. Nuestros resultados revelaron que las atribuciones al prejuicio en parte protegen el bienestar social, teniendo consecuencias negativas la discriminación personal sólo la dimensión de la contribución social. A su vez, las atribuciones al prejuicio explicaron la relación negativa entre discriminación percibida y aceptación social y actualización social: es decir, estas dimensiones del bienestar social que reflejan la confianza social. Discutimos los resultados en el marco de las teorías de la identidad social, el estigma social y de la psicología positiva, a través de la inclusión de los aspectos sociales del bienestar para medir la adaptación de los inmigrantes en la sociedad de acogida. <![CDATA[Colombian migrants in Chile: Tensions and opportunities in the articulation of life stories]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672017000500206&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo presenta y discute los resultados de un estudio cualitativo desarrollado en Chile, que exploró y analizó las significaciones atribuidas por migrantes colombianos adultos a sus experiencias. Se utilizaron relatos de vida y creaciones visuales para producir datos. Los resultados evidenciaron la pluralidad de significaciones en torno a la migración, así como el proceso continuo de elaboración y evaluación que supone dar sentido a la experiencia, pues esta revela la naturaleza contingente de la identidad, el estilo de vida y las prácticas culturales. Los participantes tendieron a significar positivamente su experiencia migratoria, pero evidenciaron la presión por salir adelante con base en sus propios recursos, caracterizando la migración como un proyecto inherentemente personal, reflejando tendencias actuales a la individualización social.<hr/>Abstract This article presents and discusses the results of a qualitative mixed-method study conducted in Chile aimed to explore the subjective experiences and meanings attributed by a group of adult Colombian immigrants to their migratory experience. Life stories and artworks were used to produce data. The study found that migratory trajectories are signified in plural ways. Immigration demanded a continuous process of sense-making by the participants, showing the contingent nature of identity, life style and cultural practices. Participants tended to signify positively their migration experiences, although felt a strong pressure to succeed and get ahead, relying mostly on their own personal resources. Therefore, the results showed that migration is experienced in an inherently individual way, reflecting the individualization present in culture. <![CDATA[Coping with Acculturation Stress: Latino Immigrants in Chile]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672017000500221&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Las minorías migrantes afrontan el estrés aculturativo con respuestas conductuales y cognitivas. Las fuentes de estrés por aculturación incluyen la discriminación, las diferencias socioculturales, la añoranza del origen y la ruptura familiar. Se entrevistaron 853 inmigrantes peruanos y colombianos en Chile (51 % mujeres y edad M = 33.19; DE = 9.54). Se aplicaron escalas de estrés por aculturación y formas de afrontamiento. La distancia y añoranza familiar fue la principal fuente de estrés siendo mayor entre los colombianos, quienes usan más la movilidad individual, la distracción y las comparaciones sociales, mientras los peruanos internalizan más el estigma del inmigrante. Las comparaciones intergrupales y temporales se relacionaron con menor estrés de aculturación. Se discute la importancia de las formas de afrontar el estrés en minorías migrantes.<hr/>Abstract Acculturative stress includes discrimination, socio-cultural differences, nostalgia for the place of origin and family separation, and immigrant minorities face it with behavioral and cognitive responses. 853 Peruvians and Colombians living in Chile were interviewed (51% woman, age M = 33.19, SD = 9.54) using acculturative stress and coping scales. Distance from home and family separation were the main source of stress among Colombians, who used more individual mobility, distraction and social comparisons as coping strategies, while Peruvians internalized more the immigrant stigma. Inter-group and temporary comparisons were more related to less acculturative stress. Stress coping strategies among immigrant minorities are discussed. Keyword: immigration; ethnicity; acculturative stress; coping Introducción <![CDATA[Dimensions of Social Integration in the Colombian and Cuban Population Living in Quito, Ecuador]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672017000500234&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La integración social (IS) se presenta como un fenómeno clave en la complejidad de las sociedades actuales. Son escasas las investigaciones que consideran una perspectiva psicosocial para evaluar la IS. En el presente trabajo, se plantea una propuesta que tiene en cuenta tales dimensiones en población colombiana con desplazamiento forzado y cubana con migración económica, residentes en Quito (Ecuador). Participaron 255 personas a quienes se evalúan la anomia y arraigo social. Se encuentra que, en ambos grupos de participantes, la presencia o ausencia de trabajo condiciona la anomia o arraigo social. Estos resultados presentan implicaciones sobre diversas políticas de inmigración, en las cuales la integración social requeriría incorporar dimensiones psicosociales para abordar tal proceso.<hr/>Abstract Social Integration (SI) is presented as a key phenomenon in the complexity of today's societies. There are few investigations that considered psychosocial perspective to evaluate SI and here we propose a proposal that considers such dimensions in Colombian population with forced displacement and Cuban with economic migration residing in Quito, Ecuador. 255 persons participated who are evaluated anomia and social roots. The models of mediation show that in both groups of participants, the presence or absence of work conditions the social anomia or rootedness. These results have implications for various immigration policies, in which social integration requires incorporating psychosocial dimensions to address such a process. Keyword social integration; forced and economic migration in Ecuador; integration policies Introducción <![CDATA[Way of Working Life in Santiago de Chile: Stories of Otavaleñas Women]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672017000500248&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Chile constituye un polo de atracción para inmigrantes trabajadores/as, provenientes principalmente de América Latina y el Caribe en un contexto de crisis mundializada. Bajo este escenario, el presente artículo busca comprender los significados que otorgan las mujeres otavaleñas, indígenas ecuatorianas, al proceso migratorio y vida laboral en Santiago de Chile. Se realizaron acompañamientos, observación y entrevistas cualitativas de trayectorias sociales vinculadas a la práctica laboral. Los hallazgos sugieren que si bien la movilidad es motivada por mejorar su situación económica, los trayectos sociales que viven en Chile las confrontan a una existencia precaria y conflictiva que abordan mediante estrategias individuales y sociales. Esto es, a partir de la incorporación de su cultura y los recursos valóricos con los que cuentan.<hr/>Abstract Chile is a pole of attraction for immigrant workers, coming mainly from Latin America and the Caribbean in a context of globalized crisis. Under this scenario, this article seeks to understand the meanings granted by Otavaleñas women, indigenous Ecuadorians, to the migratory process and working life in Santiago de Chile. In order to do that, we accompanied, observed and did qualitative interviews of social trajectories related to their labor practice. The findings suggest that although mobility is motivated by improving their economic situation, the social paths that live in Chile confront them to a precarious and conflictive existence, which they approach through individual and social strategies. This is, from the incorporation of their culture and their valuable resources. Keyword: Otavaleña; transnational migration; informal commerce; criminalization. Introducción