Scielo RSS <![CDATA[AD-minister]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=1692-027920180002&lang=en vol. num. 33 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[Contemporary Female Entrepreneurship in Nicaragua]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-02792018000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT Women are important entrepreneurial actors within the Nicaraguan economic ecosystem. Majority fe- male-owned firms comprise 32.7% of all urban Nicaraguan formal enterprises; these ownership rates far exceed the regional (21.8%) or global averages (14.5%). Within Nicaragua, self-employment rates for women (43.3%) surpass that of men (28.3%). This article describes the contemporary Nicaraguan entrepreneurial landscape for female-owned enterprises using the 2016 Nicaraguan Enterprise Survey of 333 formal sector urban-based firms conducted by the World Bank. Principal multivariate results include the concentration of female top management with majority female-ownership, the role of the informal sector in spawning formal female enterprises, and size constraints of female-owned enterprises. JEL: J16·L26·N16<hr/>RESUMEN Las mujeres son importantes actores empresariales dentro del ecosistema económico nicaragüense. La mayoría de las empresas propiedad de mujeres comprenden el 32,7% de todas las empresas formales urbanas de Nicaragua; estas tasas de propiedad exceden con creces los promedios regionales (21,8%) o globales (14,5%). Dentro de Nicaragua, las tasas de autoempleo de las mujeres (43,3%) superan a las de los hombres (28,3%). Este artículo describe el panorama empresarial nicaragüense contemporáneo para las empresas propiedad de mujeres utilizando la Encuesta de Empresas Nicaragüenses 2016 de 333 empresas urbanas del sector formal realizadas por el Banco Mundial. Los principales resultados multivariantes incluyen la concentración de la alta dirección femenina con la propiedad mayoritaria de mujeres, el papel del sector informal en el desarrollo de empresas femeninas formales y las limitaciones de tamaño de las empresas de mujeres. JEL: J16·L26·N16 <![CDATA[DETERMINING FACTORS IN THE ADOPTION OF CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY PRACTICES: A SECTORAL ANALYSIS OF MEXICAN FRANCHISES]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-02792018000200021&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Este artículo indaga en las prácticas de responsabilidad social empresarial (RSE) en los sectores de alimentos, comercio y servicios especializados de 366 sistemas de franquicia que operan en México. Las variables de investigación se soportaron en la teoría basada en recursos y la teoría de la agencia. Para el contraste de las hipótesis, se han utilizado las técnicas de análisis discriminante y de regresión logística como complementarias. Los resultados concluyen que el poder discriminatorio de los factores organiza- cionales sobre la adopción de prácticas de RSE influye de manera diferente en cada sector. Las variables tamaño, edad franquicia y regalías mostraron mayor poder discriminante para la adopción de prácticas de RSE en el sector alimentos; la cuota de entrada, la edad franquicia y porcentaje, en el sector comercio. Solamente la variable cuota de entrada mostró poder discriminante en el sector servicios especializados. JEL: L20, M14<hr/>ABSTRACT This article investigates the practices of corporate social responsibility (CSR) in the food, commerce and specialized services sectors of 366 franchise systems operating in Mexico. Research variables were supported in resource-based theory and agency theory. To contrast the hypotheses, the techniques of discriminant analysis and logistic regression have been used as complementary. The results conclude that the discriminatory power of organizational factors on the adoption of CSR practices influences diffe- rently in each sector. The variables size, franchise age and royalties showed greater discriminatory power in the adoption of CSR practices in the food sector; the entry fee, franchise age and percentage in the trade sector. Only the variable entry fee showed discriminant power in the specialized services sector. JEL: L20, M14 <![CDATA[SME INNOVATION PROCESS: COMPARISON OF SERVICE AND MANUFACTURING FIRMS]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-02792018000200039&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT The article seeks to provide an understanding of process innovation, an area of innovation research where there is less contribution in the literature. The understanding of alternative ways in which companies inno- vate both their products and services, and organize and evaluate the results of their innovative activities is the focus of this study. To this end, a qualitative and explorative methodology was designed, focused on Small and Medium Enterprises (SME) from the information technology sector (ITS). It was then compared with a previous study of SME manufacturing in the food sector, both of which are in Costa Rica. Compre- hensive, face to face interviews were implemented, with SME owners or managers who have recently launched an innovative service. The Nvivo version 10 software was used to process the information. The investigation results allowed the identification of a series of common phases and elements in the SME studied, for the development of innovations. Also, the existence of a series of differences and similarities in the innovation processes of these ITS SME with manufacturing SME was detected. JEL: O31, L30, M15.<hr/>RESUMEN Este artículo buscar aportar conocimiento en el proceso de innovación, un área de la investigación en innovación en la cual existe menor aporte en la literatura. La comprensión de formas alternativas que tienen, empresas que innovan en productos y aquellas que innovan en servicios, para organizar sus ac- tividades innovadoras y evaluar sus resultados es el foco de atención del presente estudio. Para ello, se llevó cabo un estudio cualitativo y exploratorio en Pequeñas y Medianas Empresas (Pymes) pertenecien- tes al sector de tecnologías de información y comunicación, el cual se contrastó con otro estudio previo sobre Pymes del sector manufacturero de alimentos, ambos en Costa Rica. Se aplicaron entrevistas en profundidad con emprendedores quienes recientemente habían lanzado una innovación. Se utilizó el sof- tware Nvivo versión 10 para procesar la información. La investigación permitió determinar una serie de pasos comunes y elementos que caracterizan el proceso de la innovación. Asimismo, permitió evidenciar diferencias y similitudes en el proceso de innovación entre empresas manufactureras y del sector de tecnologías de información y comunicación. JEL: O31, L30, M15. <![CDATA[CULTURAL DIMENSIONS AND ENTREPRENEURIAL PERFORMANCE INTERACTION IN SMALL AND MEDIUM ENTERPRISES IN ZIMBABWE]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-02792018000200065&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT Although culture is generally considered as a determinant of entrepreneurship, consensus is generally lacking on the precise influence of this variable on entrepreneurial performance in emerging economies. Using a quantitative approach, this confirmatory, cross-disciplinary study sought to investigate the effect of cultural dimensions, on entrepreneurial performance of among Small and Medium Enterprises in Zimbabwe. The independent variables were derived primarily from Hofstede’s cultural dimensions and a total of 250 questionnaires were distributed to Small and Medium Enterprises in Zimbabwe. The research adopted a multisector approach and respondents were drawn from the ten provinces of Zimbabwe. To confirm the existence of a relationship between cultural dimensions and entrepreneurial performance, structural equation modeling, a confirmatory, multivariate technique, was employed, starting with representing the causal relationships between these variables in a pictorial form. The findings from this research are consistent with the propositions that the dimensions of culture have a significant and positive influence on entrepreneurial performance. The results also affirm the findings of previous studies that have been carried out on the influence of culture on entrepreneurial performance. Over and above the generic dimensions of culture, this study adds the mediating role of the propensity to act and perceived feasibility. JEL: Z1, C2<hr/>RESUMEN Aunque generalmente se considera que la cultura es un factor determinante de la capacidad empre- sarial, generalmente no se cuenta con el consenso sobre la influencia precisa de esta variable en el desempeño empresarial en las economías emergentes. Utilizando un enfoque cuantitativo, este estudio confirmatorio y multidisciplinario buscó investigar el efecto de las dimensiones culturales sobre el des- empeño empresarial de las Pequeñas y Medianas Empresas en Zimbabwe. Las variables independientes se derivaron principalmente de las dimensiones culturales de Hofstede y un total de 250 cuestionarios fueron distribuidos a Pequeñas y Medianas Empresas en Zimbabwe. La investigación adoptó un enfoque multisectorial y los encuestados fueron extraídos de las diez provincias de Zimbabwe. Para confirmar la existencia de una re- lación entre las dimensiones culturales y el desempeño empresarial, se empleó el modelado de ecuaciones es- tructurales, una técnica confirmatoria y multivariada, comenzando por representar las relaciones causales entre estas variables en forma pictórica. Los hallazgos de esta investigación son consistentes con las proposiciones de que las dimensiones de la cultura tienen una influencia significativa y positiva en el desempeño empresarial. Los resultados también confirman los hallazgos de estudios previos que se han llevado a cabo sobre la influencia de la cultura en el desempeño empresarial. Más allá de las dimensiones genéricas de la cultura, este estudio agrega el papel mediador de la propensión a actuar y la viabilidad percibida. JEL: Z1, C2 <![CDATA[MANAGEMENT OF INTANGIBLE ASSETS OF RELATIONAL CAPITAL IN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-02792018000200085&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La Gestión de Conocimiento (GC) en Instituciones de Educación Superior (IES) puede analizarse a partir de activos intangibles diferenciadores capaces de generar ventaja competitiva, entre los que se destaca el capital relacional (CR), que involucra la interacción con los diferentes stakeholders, la adquisición y la transferencia de conocimiento. El interés del presente estudio es caracterizar la interacción entre las categorías del capital relacional en las IES. Se empleó una metodología de estudio de caso, a partir de la correlación lineal bivariada de Pearson y la proporción de variabilidad compartida. Entre los principales resultados se identificó que el direccionamiento estratégico es uno de los drivers que permiten generar características diferenciadoras e incrementar el nivel de identidad institucional de los docentes vincula- dos a los grupos de investigación. Asimismo, la calidad del perfil docente facilita el establecimiento de relaciones de confianza y satisfacción de los requerimientos de diversos stakeholders institucionales. JEL: D83, L21<hr/>ABSTRACT Knowledge Management (CG) in Higher Education Institutions (HEI) can be analyzed through the identification of intangible assets. These assets are able to generate competitive advantage. One of these assets is Relational Capital (RC). RC involves interaction with different stakeholders, knowledge acquisition and knowledge transfer. The aim of this study is to characterize the interaction between relational capital categories in HEI. A case study methodology was used. Linear bivariate Pearson correlation and the proportion of shared variability were used. Among the main results, it was identified that strategic management was one of the main drivers that allow HEI to generate relevant characteristics. Strategic management also increases the level of institutional identity of the teachers linked to research groups. Likewise, quality teaching profile facilitates the establishment of trust relationships and the satisfaction of the requirements of different institutional stakeholders. JEL: D83, L21 <![CDATA[Sustainable supply chain management in the food Industry]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-02792018000200113&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN En este artículo se identifican los principales factores que inciden en la gestión de la cadena de suminis- tro sostenible en la industria alimenticia a nivel internacional. Para su desarrollo metodológico se imple- mentó la técnica de análisis de contenido de documentos científicos publicados entre 2006 y el 2017 en las bases de datos de SCOPUS, ISI Web Of Science, Science Direct y JSTOR. Entre los hallazgos se des- tacan factores como la alta gerencia, la estrategia empresarial, la estructura organizacional, los sistemas de medición y seguimiento para la sostenibilidad, la conciencia ambiental, el diseño de la planta física, las capacidades dinámicas, las políticas y regulaciones, la gestión de proveedores y la actitud de los clientes. Adicionalmente, los resultados permiten reconocer este enfoque como emergente, en el que se destaca la necesidad de desarrollar trabajo en red entre los actores involucrados en la producción. JEL: L23 - L66 - M11<hr/>ABSTRACT The article presented below has the objective of identifying the main factors that affect the sustainable supply chain management in the international food industry. For the methodological process, it was implemented the technique of content analysis of scientific documents published between 2006 and 2017 in the databases of SCOPUS, ISI Web Of Science, Science Direct and JSTOR. Among the findings are the existence of factors such as senior management, business strategy, organizational structure, measurement and monitoring systems for sustainability, environmental awareness, physical plant design, dynamic capabilities, policies and regulations, supplier management and customer attitude as part of the key elements for the sustainable supply chain management in food industry companies. In addition, the results allow us to recognize this approach as emerging, in which the need to develop networking among the actors involved in production is highlighted. JEL: L23 - L66 - M11 <![CDATA[The Evolution of Interlocking Directorates Studies - A Global Trend Perspective]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-02792018000200135&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT Directors’ corporate networks have been the subject of several studies that explore their different consequences, such as resource collaboration, transmission of practices, financial decisions, reduc- tion of uncertainty, control and management, the firm’s reputation and individual interests. However, there is still no consensus about what these interlocking directorates (IDs) really do for firms and in what direction current research is following. This study carried out an extensive review of the literatu- re in 75 papers (from 1969 to 2018) focused on IDs research, and as a result proposes two categories and four subcategories related to companies’ outcomes. The study found that the biggest contribution to firms, focuses on the description of network structures and control and management results, re- marking the difference between North America IDs research and other regions, while shedding light on what IDs do for firms. It also identified gaps in research such as dissemination, globalization and collusion that need to have more analysis. JEL: D85, G34, M16<hr/>RESUMEN Las redes de directores han sido objeto de muchos estudios que exploran sus consecuencias tales como la colaboración de recursos, transmisión de prácticas, decisiones financieras, reducción de la incertidumbre, control, reputación e intereses individuales. Sin embargo, aún no existe un consen- so acerca de lo que estas redes de directorios realmente hacen para las empresas y el camino que sigue su investigación. Este estudio realizó una revisión extensa de 75 artículos (desde 1969 hasta 2018) enfocados en estas redes y propone dos categorías y cuatro subcategorías de acuerdo a sus resultados para las empresas. Se encontró que la mayor contribución para las empresas se enfoca en la descripción de la estructura de la red y en los resultados de control, mostrando diferencia entre la investigación de Norteamérica y otras regiones, dando luz acerca de lo que hacen estas redes para las empresas. Se identificó también que los efectos de difusión, la globalización y la colusión requieren más atención. JEL: D85, G34, M16