Scielo RSS <![CDATA[AD-minister]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=1692-027920120002&lang=en vol. num. 21 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[<B>La revista <I>AD-minister.</I> Un breve repaso a su historia</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-02792012000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<B>Real Options Approach to Financial Valuation of Brands</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-02792012000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Los activos intangibles, especialmente las marcas, son parte fundamental del valor de mercado de las compañías, pues representan su ventaja competitiva; sin embargo, la Contabilidad y las Finanzas se enfrentan ante un reto difícil al momento de valorarlos. Los métodos de medición de intangibles en la literatura revisada se caracterizan por ser limitados y subjetivos, e incluso presentan algunos errores conceptuales, encontrándose su utilidad principal en el campo de la gestión. Este artículo propone una metodología para la valoración financiera de marcas a partir de una extensión de la aplicación de opciones reales compuestas de las patentes, aprovechando las similitudes en su construcción. Su aplicación se ilustra mediante la valoración de la marca de una compañía aseguradora.<hr/>Intangible assets are an important component of the market value of a company, particularly in brands which represent the competitive advantage of the company; however, both Accounting and Finance face a great challenge when trying to value them. The methods which have been proposed by the literature appear to be subjective, limited, and based on some theoretical errors. Their use is mainly circumscribed to the management of intangibles. This paper proposes a methodology for the financial valuation of brands based on the application of a compound real option model to a patent valuation, acknowledging the similarities in their construction. Later, an application to an insurance company is presented. <![CDATA[<B>Internationalization Patterns of Multilatinas</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-02792012000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en The following paper addresses an issue that has been gaining importance in today's world: Multilatinas. Those are companies that have emerged from Latin American developing economies and that during the last decades have been growing really fast in the national and the international field. Through this paper we studied the importance of Multilatinas in the region, their common characteristics and their internationalization processes in order to identify if there is a common pattern in their international moves. Actually, the economic openness of Latin America in the 90s left two options for enterprises: to modernize or to disappear. Therefore, Multilatinas represent the survivors from this phenomenon that flourished in adverse conditions through a process of " learning-by-doing".<hr/>El presente trabajo aborda un tema que ha ido ganando importancia en el mundo actual: las Multilatinas. Estas empresas han surgido de las economías en desarrollo de América Latina y durante las últimas décadas han crecido exponencialmente tanto en el ámbito nacional como internacional. A través de este trabajo se estudia la importancia de las Multilatinas en la región, sus características comunes y sus procesos de internacionalización con el fin de identificar si existe un patrón común en sus movimientos internacionales. De hecho, la apertura económica que vivió América Latina en los años 90 dejó dos opciones para las empresas: modernizarse o desaparecer. Por lo tanto, las Multilatinas son las sobrevivientes de este fenómeno que se desarrolló en condiciones adversas a través de un proceso de "Aprender-haciendo". <![CDATA[<B>Internationalization and Entrepreneurial Orientation. A Network perspective: Four Cases of Puerto Rican SMEs</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-02792012000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en This paper examines the dynamic that is generated between the main traits of Entrepreneurial Orientation (EO) -autonomy, innovativeness, risk-taking, proactiveness, and competitive aggressiveness- and network relationships for the international expansion of a business. The current study uses a qualitative case studies approach. The main form of data collection was personal interviews with predominantly managing directors, chief executive officers, export managers, and marketing managers. Our findings suggest that some components of the EO construct reflected by all of the cases are tools to exploit, maintain, and reach foreign markets. The network relationships become a vital component of the entrepreneurial traits reflected by each case.<hr/>Este artículo examina la dinámica que se desarrolla entre las principales características del constructo Orientación Empresarial (OE) -autonomía, innovación, propensión al riesgo y agresividad competitiva- y las relaciones de redes en el proceso de expansión internacional de un negocio. Este estudio emplea el enfoque cualitativo de estudio de casos como metodología. La principal fuente de recopilación de datos fue la entrevista personal con gerentes, directores, gerentes de mercadeo y de exportaciones. Nuestros hallazgos sugieren que algunos componentes del constructo OE reflejados por todos los casos constituyen herramientas para desarrollar, mantener y alcanzar mercados foráneos. Las relaciones de redes se convierten en un componente vital de las características emprendedoras reflejadas por cada caso. <![CDATA[<B>Quality Management and Knowledge</B>: <B>two Complementary Approaches</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-02792012000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en La gestión de la calidad aplicada en las organizaciones genera mejores productos y servicios, reducción de costos, más clientes y empleados satisfechos, y mejor rendimiento financiero que a su vez conlleva ventajas competitivas. Sin embargo, en muchas ocasiones los esfuerzos realizados resultan en vano debido a que las organizaciones no cuentan con una cultura organizacional madura que las guíe para mantener las mejoras continuas, satisfacer las necesidades de los clientes, reducir la duplicidad de esfuerzos, o en el rediseño de procesos, el trabajo en equipo y las relaciones cercanas con los proveedores. La gestión del conocimiento entendida como las actividades relativas a la creación, almacenamiento, transferencia y aplicación del conocimiento en las organizaciones surge como una posible solución a las dificultades adquiridas por la aplicación de la gestión de calidad. En este artículo se muestran las dificultades y oportunidades generadas por la gestión de la calidad y cómo estas pueden ser sorteadas y aprovechadas por la implementación de estrategias de gestión del conocimiento.<hr/>Quality Management applied to organizations generates better products and services, cost reduction, more satisfied customers and employees, and improved financial performance, which in turn means competitive advantages. However, sometimes the efforts are not enough, because the organizations don't have a mature organizational culture that guide them to hold the continuous improvement, satisfied customers, reduced duplicity efforts, redesign of processes, team work and closer supplier relationships. Knowledge management understood as the activities related to creation, storage, transference, and usage of organizational knowledge arises as a possible solution to the difficulties acquired by the application of quality management. This paper shows the difficulties and opportunities created by quality management and how these can be avoided and exploited through the implementation of knowledge management strategies. <![CDATA[<B>Companies of the Agricultural Sector</B>: <B>Economic Rationality and Management</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-02792012000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente artículo es el resultado de una investigación desarrollada en algunas asociaciones de pequeños y medianos productores agropecuarios en la región del Suroeste antioqueño, y propone un análisis sobre la gestión en estas organizaciones empresariales del sector agropecuario, vinculadas a la economía solidaria. La importancia de estas asociaciones radica en que trabajan con el objetivo de satisfacer las necesidades, las aspiraciones y los deseos de las personas, las familias y las comunidades donde se encuentran establecidas. La metodología utilizada parte del enfoque cualitativo, que permite comprender la dinámica en la toma de decisiones y las relaciones que entablan los directivos entre sí y con los demás asociados; la información se obtuvo a través de entrevistas semiestructuradas aplicadas a las personas encargadas de la gestión. Los resultados muestran cómo uno de los problemas de estas organizaciones es el subdesarrollo en que se encuentra el factor gestión.<hr/>This article is the result of a research carried out by some associations of small and medium agricultural producers in the southwestern Antioquia region, proposes a reflection on the management in these enterprise organizations of the agricultural sector, linked to the solidarity-based economy. The importance of these partnerships is that they work with the aim of satisfying the needs, aspirations and desires of the individuals, families and communities where are inserted. The methodology used here obeys to the qualitative approach that allows to understand the dynamics in the decision making and relationships that take place among themselves and with other partners the information was obtained through semi-structured interviews that were applied to persons entrusted with the management. The results show that one of the problems of these organizations, is the underdevelopment of the management factor. <![CDATA[<B>Intelligent Organization in a Learning Environment</B>: <B>an Exploration of its General Aspects</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-02792012000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo es un estudio de los aspectos que deben ser considerados dentro de las organizaciones inteligentes cuyo enfoque se centra en el aprendizaje constante (tanto individual como organizacional) como una estrategia para desarrollar las competencias que les permitan enfrentar el entorno de una manera competitiva. Al exponer dichas temáticas, desde la presentación e identificación de las características del conocimiento y el aprendizaje dentro de una organización inteligente, hasta el diseño estructural a adoptar y las habilidades de gestión gerencial a ejecutar, nuestra intención es contribuir a la aplicación del conocimiento dentro del ámbito de la gestión empresarial.<hr/>This article provides an overview of the important aspects to be considered within learning organizations focused on continuous learning at the individual, group and organizational level, in order to develop the necessary competences and face their environment in a competitive way. This article aims to present several topics covered, from its introduction and identification of knowledge attributes and learning, until what is an intelligent organization, the structural design to be adopted as well as the skills of management to be implemented. The intention of this paper is to contribute to the stock of current theoretical information that serves as a reference for the practical research of the academics. <![CDATA[<B>Organizational Studies</B>: <B>A Complement to the Study of Social Management</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-02792012000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en El artículo recoge una reflexión producto del proyecto de tesis doctoral "Construcción intersubjetiva de la gestión social en la ciudad de Medellín" sobre los principales aspectos que hacen de los estudios organizacionales un complemento para avanzar en el campo de la gestión social, la cual ha sido tradicionalmente abordada desde la administración pública. Se plantea cómo éstos, al tener una perspectiva interdisciplinaria y trascender la mirada de la organización hacia el estudio de los fenómenos culturales, políticos, económicos y sociales -de naturaleza aparentemente no organizacional-, contribuyen a la conceptualización de la gestión de servicios sociales públicos, la cual no está centrada en la acción de una sola organización sino en la del conjunto de las organizaciones de la sociedad civil organizada. Para dar cuenta de ello, en primer lugar se explica qué es la gestión social, luego se exponen algunos de los principales aportes de las teorías organizacionales, haciendo énfasis en los aspectos que dan origen a los estudios organizacionales. Posteriormente se presentan los aportes de los estudios organizacionales a la investigación en gestión social, y por último se plantean las conclusiones.<hr/>The article presents a reflection resulting from the PhD project "Construction intersubjective social management in the city of Medellin", on the main aspects that turn the organizational studies into a complement in order to advance in the field of social management, addressed by tradition from the public. The article suggest how these aspects, which have an interdisciplinary perspective and look beyond the organization towards the study of phenomena different cultural, political, economic, social, among others, and whose nature is apparently non organizational, contribute to the conceptualization of social services management public which is not centered on the action of a single organization, but on the whole of the associations belonging to the civil society. In order to account for this, the article explains what is the social management, then discusses some of the main contributions made by the organizational theories, emphasizing aspects that give rise to organizational studies; after that, the article presents the contributions made by the organizational studies to the research in social management; finally, the conclusions are presented. <![CDATA[<B>Tobin's Separation Theorem</B>: <B>Information from the Colombian Stock Market for the First Half of 2008</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-02792012000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en El artículo muestra una situación especial en donde el portafolio surgido del teorema de la separación de Tobin no se encuentra en la frontera eficiente de Markowitz. El desarrollo del mismo inicia con una revisión del modelo de selección de carteras de Harry Markowitz seguido del teorema de la separación de Tobin. A continuación, se hace uso de los modelos como herramientas para el inversionista individual, con datos sobre el mercado accionario colombiano del primer semestre de 2008. Finalmente se muestran las conclusiones. Es importante enfatizar que el objetivo del artículo no es hacer predicciones sobre los rendimientos esperados, varianzas o covarianzas de los mismos rendimientos, ni sugerir un portafolio óptimo para un inversionista con una función de utilidad particular, sino mostrar un escenario concreto en el que el teorema de la separación de Tobin conlleva a un portafolio ubicado por fuera de la frontera eficiente.<hr/>This paper shows a special situation where a portfolio created based on Tobin's separation theorem does not match the Markowitz efficient set. Next a review of Markowitz's portfolio selection theory is offered, followed by a review of Tobin's separation theorem. Next, these models are used as tools for the individual investor with data on the Colombian stock market of the first half of 2008. Finally, the conclusions are shown. It is important to emphasize that the objective of this paper is not to make predictions upon expected returns, variances and covariances of these returns, nor to suggest an optimal portfolio for an investor with a particular utility function, but to expose a concrete scenario in which Tobin's theorem leads to a portfolio located outside Markowitz's efficient set.