Scielo RSS <![CDATA[AD-minister]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=1692-027920220001&lang=en vol. num. 40 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[Rethinking Global Value Chains in Latin America under COVID 19: Challenges and Opportunities for Exporting Firms]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-02792022000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT This article examines the debate regarding regional integration and Global Value Chains (GVCs) in Latin America, and the challenges and opportunities that a deepening integration would have for exporting firms. The Latin American region had been progressively taking part in these integrated economic systems when COVID 19 hit. The pandemic has exposed weaknesses in its participation due to several factors, including its dependence on extra-regional hubs. Nevertheless, the disruption has brought back the need to consider the advantages of Latin American GVCs that could enhance the resilience and performance of regional firms. The review shows various benefits in carrying out a regional integration that is GVCs-oriented, similar to Asian and European countries. However, achieving the same level of regional GVC is not without challenges for firms, governments, and institutions. This article examines these alternatives in the context of an economic and health crisis. JEL: F13, F62, I00, H80<hr/>RESUMEN Este artículo examina el debate sobre integración regional y Cadenas Globales de Valor (CGV) en América Latina y los desafíos y oportunidades que una integración más profunda tendría para las empresas exportadoras. La región latinoamericana estaba participando progresivamente en estos sistemas económicos integrados cuando llegó el COVID 19. La pandemia ha puesto de manifiesto debilidades en su participación debido a varios factores, incluida su dependencia de centros extrarregionales. Sin embargo, la disrupción ha traído de vuelta la necesidad de considerar las ventajas de las CGV latinoamericanas que mejorarían la resiliencia y el desempeño de las empresas regionales. La revisión muestra algunos beneficios al llevar a cabo una integración regional orientada a las CGV, similar a los países asiáticos y europeos. Sin embargo, lograr el mismo nivel de CGV regional no está exento de desafíos para las empresas, los gobiernos y las instituciones. Este artículo examina estas alternativas en el contexto de una crisis económica y sanitaria. JEL: F13, F62, I00, H80 <![CDATA[The Mediating Role of Perceived Supervisor Support Between Presenteeism and Employee Performance: A Study of Sugar Manufacturing in Erzincan, Turkey]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-02792022000100031&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT There is a broad understanding that a relationship exists between leaders' behavior and employees' reaction, particularly in the sense of presenteeism, which ensures the good health of employees. However, we agree that much less is understood about potential mediating processes that underline the links between supervisory support, presenteeism and employees' support. in this study, the indicators of employee performance are linked with presenteeism, while supervisor support plays a mediating factor. We linked social learning theory, where individuals value observable behaviors. The findings of the study revealed a positive relationship between presenteeism and employee performance in Erzincan state of Turkey. The study found positive mediation of supervisory support between presenteeism and employee performance. The relationship of the research model was tested with the help of implementation of adopted questionnaires from 280 individuals who responded as potential participants. The analysis explored positive remarks of the hypothesis (accepted). The findings of the study, contributes to both the academic and non-academic arenas, leading to potential understanding as to the importance of both presenteeism and supervisory support. JEL: M0, E2, Q10<hr/>RESUMEN Existe un amplio entendimiento de que existe una relación entre el comportamiento de los líderes y la reacción de los empleados, particularmente en el sentido del presentismo que asegura la buena salud de los empleados. Sin embargo, estamos de acuerdo en que se entiende mucho menos sobre los posibles procesos de mediación que subrayan los vínculos entre el apoyo de la supervisión, el presentismo y el apoyo de los empleados. En este estudio, los indicadores de desempeño de los empleados, vinculados con el presentismo, mientras que los supervisores apoyan jugar como mediador. Vinculamos la teoría del aprendizaje social, donde las personas valoran los comportamientos superables. Los hallazgos del estudio revelaron una relación positiva entre el presentismo y el desempeño de los empleados en el estado Erzincan de Turkia. El estudio encontró una mediación positiva del apoyo de la supervisión entre el presentismo y el desempeño de los empleados. La relación del modelo de investigación se probó con la ayuda de la implementación de cuestionarios adoptados de 280 personas que respondieron al cuestionario como participantes potenciales. El análisis exploró comentarios positivos de la hipótesis (aceptada). Los hallazgos del estudio contribuyen tanto al ámbito académico como al no académico, lo que lleva a una posible comprensión e importancia tanto del presentismo como del apoyo de la supervisión. JEL: M0, E2, Q10 <![CDATA[Brand reputation as a fundamental element of international brand positioning for Mexican fashion brands]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-02792022000100045&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Existen distintas maneras en las cuales las empresas y las marcas de moda logran entrar y posicionarse en nuevos mercados internacionales con el fin de alcanzar el éxito. El propósito de este artículo es analizar la reputación como elemento fundamental del posicionamiento internacional de las marcas mexicanas de moda. Los datos recaudados para esta investigación se generaron con una metodología cualitativa, a través de entrevistas semiestructuradas a especialistas del sector, tanto del ámbito empresarial como académico. Los resultados muestran que la reputación tiene gran relevancia y peso para determinar el posicionamiento comercial de una marca en el mercado internacional. JEL: M16, M30, M31<hr/>ABSTRACT According to current business growth and brand positioning strategies, there are different ways in which companies and fashion brands manage to enter and / or position themselves in new international markets in order to achieve success. This article analyzes brand reputation as an element that influence brand positioning. The data collected from this investigation was generated through previously studied theories and scientific findings. The results obtained show that reputation, prestige and trust are multifactors that have greater relevance and weight in a brand's positioning in an international market. For this article, the methodology will be a set of a qualitative descriptive and interpretive findings based on the objective of the research. JEL: M16, M30, M31 <![CDATA[Systemic appropriation of social innovation in organizations from emerging markets: A proposal for the generation of shared value]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-02792022000100065&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Cada vez son más las organizaciones en mercados emergentes que han optado por la innovación social corporativa como una estrategia para materializar su propósito y generar valor compartido. Por esto, el objetivo del artículo es proponer un marco de referencia que permita a las organizaciones comprender y gestionar los elementos y habilitadores estratégicos para la apropiación sistémica de la innovación social corporativa en su interior, con el fin de que sea adoptada con mayor capacidad de acción y se consolide como un factor transversal y estratégico característico. Para lograrlo se realizó un estudio de caso colectivo en el que se evidencia la necesidad que tienen las organizaciones de contar con acuerdos iniciales para luego promover cambios estructurales y sistémicos. Así se propicia un contexto para desarrollar la mentalidad de la innovación social en los empleados, a la vez que las compañías consolidan su capacidad de innovación social, encontrando un balance entre lo formal y lo emergente, lo individual y lo colectivo. JEL: O32, M14, O35<hr/>ABSTRACT More and more organizations in emerging markets have opted for corporate social innovation as a strategy to materialize their purpose and generate shared value. For this reason, the objective of this article is to propose a reference framework that allows organizations to understand and manage the elements and strategic enablers for the systemic appropriation of social innovation within, seeking to be adopted with greater capacity for action and consolidate. As a transversal and characteristic strategic element. To achieve this, a collective case study was carried out, in which, the need for organizations to have initial agreements in order to promote structural and systemic changes is evident. This provides a context to develop the mentality of social innovation in employees, while companies consolidate their capacity for social innovation, finding a balance between the formal and the emerging, the individual and the collective. JEL: O32, M14, O35