Scielo RSS <![CDATA[Iteckne]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=1692-179820140001&lang=en vol. 11 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-17982014000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>Performance evaluation of <i>VoIP</i> in MANET</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-17982014000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Las redes MANET constituyen una opción atractiva para soluciones de VoIP en escenarios que se caracterizan por la movilidad de los nodos y donde no exista una infraestructura previamente creada. Sin embargo, el soporte de servicios de voz enfrenta desafíos más rigurosos en redes MANET que los que aparecen en otras redes. La dinámica con que cambia la topología causa que algunos parámetros importantes para medir la calidad como el retardo, la pérdida de paquetes y la variación del retardo se vean muy afectados. En este trabajo se mide mediante simulación el impacto que tienen las métricas: número de saltos, carga de tráfico, densidad de los nodos y número de interrupciones de ruta en el desempeño de aplicaciones de VoIP en redes MANET. Con los resultados obtenidos se ha podido comprobar que las métricas estudiadas tienen un comportamiento más inestable en MANET que en otras redes también candidatas a soportar servicios móviles, sin embargo, existe mucha expectativa con la posibilidad de utilizar estas tecnologías (VoIP y MANET) para ofrecer telefonía móvil de bajo costo gracias a la facilidad de despliegue y a la sencillez de su infraestructura.<hr/>MANET networks are an attractive option for VoIP solutions in scenarios that are characterized by the mobility of nodes and where there is not a previously established infrastructure. However, the voice support faces more rigorous challenges in MANET networks than those of others networks. The dynamic with which topology changes affects important parameters to measure quality such as delay, packet loss and delay variation. In this work we measured the impact of metrics such as hop count, traffic load, node density and number of route breaks have over the performance of VoIP applications in MANET through simulation. Such simulations have allowed the comparison of the behavior of three important routing protocols. From the results reached, it has been shown that the studied metrics have a more unstable behavior in MANET than in other networks that are also candidates to carry mobile services. However, there is a lot of expectation with the possibility of using these technologies (VoIP and MANET) to provide lowcost mobile telephony due to the ease of deployment and simplicity of its infrastructure. <![CDATA[<b>Experimental study to establishing the insertion torque on dental implant</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-17982014000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en El principal propósito del trabajo de investigación consistió en el desarrollo de un estudio para conocer los rangos de valores de torque de inserción del implante dental recomendados para reducir la probabilidad de generar sobrecarga patológica en densidades de tejido óseo de mandíbula de la región molar. Se fabricaron implantes en Ti6Al4V para ser insertados en probetas de tejido óseo de cadáver de mandíbula humana, así como probetas de hueso sustituto Sawbone® normalizadas con densidades similares al hueso tipo densidad D2. Los implantes fueron insertados en las probetas registrando la medición del torque de inserción. Los datos obtenidos en el ensayo fueron usados en simulaciones basadas en el método de elementos finitos. De este modo se pudo conocer los valores de torque cuyas deformaciones unitarias fueron inferiores al0.4% de la deformación unitaria en la interfase hueso implante. A partir del caso de estudio, se recomendaron los valores de torque de inserción para ser aplicados en inserción de implantes en una cirugía.<hr/>The main purpose of this research was the development of a study to determine the values of insertion torque recommended to reduce the likelihood of generating pathological overload of mandible molar region due to insertion torque applied to adjust the dental implant. Ti6Al4V dental implants were manufactured to be inserted into bone tissue specimens of human cadaver jaw and similar densities of bone substitute specimens Sawbone® normalized like bone density D2 type. Then were measured the insertion torque data recording to adjust the implant at samples. Data from the test were used in simulations based on the finite element method. Through the elastic strain criteria, it was known the strain values less than 0,4% of the elastic strain at the bone implant interface. Based on outputs case study, the values of insertion torque to be applied to insert implants surgery are recommended. <![CDATA[<b>Development of embedded system with DSP technology for multisensor system (Electronic nose)</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-17982014000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo consiste en el desarrollo de un sistema integrado con tecnología DSP para ser aplicado a un sistema multi-sensorial (es decir, nariz electrónica). La idea de este estudio fue mejorar la eficiencia de estos sistemas multisensoriales en aplicaciones portátiles, usando diferentes algoritmos para clasificar tres clases de compuestos volátiles detectados por una matriz de sensores de gases químicos. El software CodeComposer Studio (CCS) fue acoplado con Matlab para la programación de la tarjeta DSP TMS320F28335 de Texas Instruments. Los resultados se obtuvieron a partir de muestras de vino de tres denominaciones diferentes (es decir, manzana, rojo y casillero), que luego fueron clasificadas mediante algoritmos de procesamiento (redes neuronales artificiales). El sistema fue validado mediante la técnica de análisis de componentes principales (ACP), para verificar la reproducibilidad y selectividad del sistema de medición. En los resultados se logró un 83,4 % de tasa de éxito en la calificación de las medidas utilizando DSP Hardware,a través de la implementación de una Red NeuronalArtificial (RNA).<hr/>This article consists in the development of an embedded system with DSP technology to be applied to a multi-sensory system (i.e. Electronic Nose). The idea of the present study was to improve the efficiency of these multisensory systems in portable applications, using different algorithms to classify three-class of volatile compounds, detected by a chemical gas sensor array. The Code Composer Studio (CCS) software was coupled with Matlab for programming the DSP TMS320F28335 card of Texas Instruments. The results were obtained from samples of wine of three different denominations (i.e., apple, red and Locker), which were then classified by processing algorithms (i.e. artificial neural networks). The system was validated by the technique of principal component analysis (PCA), to verify repeatability and selectivity of the measurement system. In the results, 83.4% of success rate in classification of the measures was obtained using DSP Hardware, through the implementation of an Artificial Neuronal Network (ANN). <![CDATA[<b>Implementation of an optimal algorithm for the estimation of angular speed in DSPICS</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-17982014000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este artículo se presenta la implementación de un método de medición de velocidad angular nuevo, cuando la información proviene de un encoder incremental. Parte del método es implementado en un dsPIC, mientras que el resto se programa en Simulink. La ventaja fundamental del método de medición es que produce una única aproximación cuando la velocidad es constante, en contraposición con los métodos convencionales, conocidos como a tiempo fijo y a espacio fijo, los cuales oscilan entre dos valores. Se presenta el control de velocidad de un motor, como ejemplo de aplicación, y se concluye que el método nuevo puede aplicarse para la aproximación de la razón de cambio, incluso cuando los datos no provienen de un encoder.<hr/>In this paper we present the implementation of a new method to measure angular speed when the data come from an incremental encoder. Part of the method is implemented in a dsPIC, whereas the remaining part was programmed in Simulink. The main advantage of the new method consists of having just one approximation at constant speed, whereas traditional methods oscillate between two values. The speed control of a motor serves as an application of the new method, which allows concluding that the proposed method can be used to estimate the rate of change of a variable even when the data do not come from an incremental encoder. <![CDATA[<b>Incorporation of social networking and application of responsive design for <i>moodle</i></b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-17982014000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en El objetivo de la investigación fue explorar la integración de redes sociales y de plantillas de diseño responsivo para el acceso a contenidos de la plataforma Moodle. El enfoque de investigación es exploratorio y de alcance transversal. Los resultados evidencian que Moodle es una plataforma con suficiente flexibilidad para dar soporte a la incorporación de componentes desarrollados por terceros, como es el caso de la red social Facebook. Además, soporta la incorporación de plantillas con diseño adaptativo permitiendo generar un entorno de uso independiente del dispositivo móvil; de descarga de aplicaciones, navegadores y sistemas operativos.<hr/>The objective of the research was to analyze the integration of social networks and templates with responsive design for Moodle. The research approach is exploratory and cross-sectional. The results provide evidence to show that Moodle is a flexible platform to support the incorporation of components developed by third parties, such as the social network Facebook, as well as supporting the incorporation of adaptive design templates to create an environment allowing independent use of the mobile device, download applications, browsers and operating systems. <![CDATA[<b>Mechanical behavior and corrosion of steeltools nitrided and coated PAPVD</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-17982014000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en En los últimos años, la ingeniería de superficie ha venido optimizando los sistemas recubiertos y tratamientos superficiales mediante la aplicación de tecnologías asistidas por plasma. Tanto los recubrimientos duros obtenidos por PAPVD como PACVD pueden proveer una mejora significativa en las propiedades superficiales del substrato en términos de sus propiedades mecánicas y resistencia a la corrosión. Los recubrimientos hacen parte integral del desarrollo de nuevos materiales y se busca desarrollar técnicas y materiales que permitan optimizar los sistemas para conferirles las características microestructurales que garanticen el perfil de propiedades idóneo para mejorar la eficiencia e incrementar la vida útil de los componentes industriales y dispositivos. Por lo tanto, este trabajo presenta los resultados de la caracterización de sistemas recubiertos a base de TiN y TiAlN obtenidos mediante deposición física en fase vapor asistida por plasma (PAPVD), en cuanto a su comportamiento mecánico y frente a la corrosión, cuando se utilizan como substrato los aceros de herramienta D2 y H13, tanto en su condición original como nitrurados.<hr/>In recent years, surface engineering has been employed for the optimization of coated systems, as well as other surface treatments, by means of plasmaassisted technologies. Hard coatings obtained both by PAPVD and PACVD can improve significantly the surface properties of the substrate in terms of its mechanical properties and corrosion resistance. Coatings are an integral part of the expansion of new surface engineering technologies. Therefore, the surface engineering field seeks the development of new techniques and materials in order to optimize such coated systems. The ultimate aim is to provide them with the required microstructural features to ensure suitable surface properties and to increase the life of industrial parts and components. This paper presents the main results of the characterization of the mechanical properties and corrosion resistance of a TiN and TiAlN coatings deposited onto D2 and H13 tool steels by PAPVD. The steel substrates were employed both in their original condition, as well as after nitriding. <![CDATA[<b>Metallographic study of the cutting speed effect on the Ti-6Al<sub>4</sub> V ELI microstructure for the company Quirúrgicos Especializados</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-17982014000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Current mechanical forming processes used in the production of surgical Ti6Al-4V ELI devices create an undesired microstructural effect that reduces the mechanical properties of the material, thus affecting its performance while in service. In this work we study the microstructural effect that take place in the cutting process of Ti-6Al4V ELI with the goal of selecting the best available cutting conditions for Quirúrgicos Especializados company needs. The cutting process offers two conditions to control rotation and lineal feed speed in the cutting tool. For this work we cut six samples of Ti-6Al-4V ELI, each sample had different conditions to be metallographically analyzed via optical microscopy. We observed a modification on the Ti-6Al-4V ELI microstructure and a qualitative effect on the mechanical properties have been estimated, allowing the selection of the more efficient conditions in the cutting process.<hr/>Los actuales procesos de conformación mecánicos, utilizados en la fabricación de dispositivos Ti6Al-4V ELI quirúrgicos, crean un efecto microestructural que reduce las propiedades mecánicas del material, lo que afecta su rendimiento en circulación. En este trabajo se estudia el efecto de la microestructura que tiene lugar en el proceso de corte de Ti6Al-4V ELI con el objetivo de seleccionar las mejores condiciones de corte disponibles para las necesidades de la empresa Quirúrgicos Especializados. El proceso de corte ofrece dos condiciones que controlen la rotación y la velocidad de avance lineal en la herramienta de corte. Para este trabajo cortamos 6 muestras de Ti6Al-4V ELI; cada muestra tuvo diferentes condiciones para ser analizados metalográficamente mediante microscopía óptica. Se observó una modificación de la microestructura Ti6Al-4V ELI y se ha estimado un efecto cualitativo sobre las propiedades mecánicas, lo que permite seleccionar las condiciones más eficientes en el proceso de corte. <![CDATA[<b>Combustion optimization using methane number and wobbe index as evaluation criteria</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-17982014000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en 113 corrientes han sido identificadas en un proceso de refinación como contribuyentes a la red de gas combustible utilizadas en hornos y calderas para suministrar energía y vapor a proceso. De acuerdo con el origen de los gases y el tratamiento previo, estas corrientes de gas tienen diferente composición en relación al gas natural. Lo anterior, crea problemas técnicos y estructurales. Basados en esto, se proyecta analizar los flujos de gas combustible provenientes del proceso de refinación, no por sus componentes sino como un gas combustible. La eficiencia de la combustión y la estabilidad de la operación fueron evaluadas con dos parámetros acordes al proceso, sirviendo como criterios para analizar el efecto potencial que se deriva de la composición de los combustibles, en relación a la eficiencia energética y la integridad de los equipos El principal resultado fue una propuesta de red de combustible.<hr/>In an Oil refining process, 113 streams have been identified as contributors for the gas fuel net which is used in furnaces and boilers to supply power and steam to the refining process. According to the origin and the previous treatment of the gases, these gas streams have different compositions that vary from natural gas composition which creates technical and structural problems that can affect not only the equipment but also the refining process. Based on the previous statement, the combustion gas fluxes are analyzed not only by its components but also as a fuel gas. The combustion efficiency and the stability of the operation is evaluated taking into account two parameters in concordance with the process characteristics and then used as criteria for assessing the potential effect derived from the fuel composition in relation to energy efficiency and equipment integrity. The principal result was a proposal for an integral fuel net. <![CDATA[<b>Study ab-initio of the stability of the structural and electronic properties of Bi<sub>1-x</sub>Mg<sub>x</sub>O</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-17982014000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Usando el método en primeros principios, hemos investigado las propiedades estructurales y electrónicas del compuesto Bi1-xMg xO con concentraciones, variando del 0%, 25%, 50%, 75% y 100% x del Bismuto en la fase NaCl. Los cálculos se realizaron en el marco de la teoría densidad funcional usando el método de ondas planas aumentadas y linealizadas (FP-LAPW), los efectos de intercambio y correlación se trataron usando la Aproximación del Gradiente Generalizado (GGA) implementado en el método Perdew-Burke-Ernzerhof [1].<hr/>Using the method in first-principles, we have investigated the structural and electronic properties of the compound Bi1-xMg xO with concentrations varying of 0%, 25%, 50%, 75% and 100% x of bismuth in the phase NaCl. We have used the Full Potential Linearized Augmented Plane Wave Method (FP-LAPW). The exchange and correlation effects are treated using the Generalized Gradient Approximation (GGA) as it is implemented in the Perdew-Burke-Ernzerhof- method [1]. <![CDATA[<b>Morphological characterization of ceramic powders for thermal sprayed coatings manufacture</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-17982014000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Las propiedades de los recubrimientos cerámicos, no solo se ven afectadas por los parámetros eléctricos asociados a la deposición, sino también están influenciadas por el material de alimentación. Características como: elementos constitutivos, morfología, fases y distribución granulométrica de los polvos cerámicos, influyen en la rugosidad y acabado superficial de los recubrimientos, como también en la porosidad, dureza y tenacidad de los mismos. Por lo anterior, el siguiente estudio se basa en la caracterización de polvos cerámicos de Carburo de Tungsteno (WC-12%Co), Alúmina-Titania (Al2O3-13%TiO2; sistemas empleados en la obtención de recubrimientos termorrociados. Para ello, se evaluaron sus características químicas y morfológicas empleando las técnicas de Difracción de Rayos X, Microscopía Óptica y Microscopía Electrónica de Barrido con EDX; relacionándose a su vez, la morfología y distribución granulométrica con propiedades microestructurales como la porosidad y microdureza en recubrimientos obtenidos a partir de estos sistemas cerámicos.<hr/>The properties of the ceramic coatings are not only affected by the electrical parameters associated with the deposition, but are also influenced by the feed material. Characteristics as constituent elements, morphology, phase and particle size distribution of ceramic powders, and influence roughness and surface quality of coatings, as well as in the porosity, hardness and toughness thereof. Based on the above, the following study is based on the characterization of Tungsten Carbide (WC-12%Co) and Alumina-Titania (Al2O3-13%TiO2); systems used in obtaining thermal sprayed coatings. To do this, its chemical and morphological characteristics were evaluated using X-ray diffraction, Optical Microscopy and Scanning Electron Microscopy with EDX, which the morphology and size distribution were relating with the microstructural properties such as porosity and microhardness of coatings obtained from these ceramic systems. <![CDATA[<b>Characterization of communication channels in terms of traffic and network architecture</b>: <b>a review</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-17982014000100012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Las herramientas de software presentan limitaciones de acceso y disponibilidad en los procesos de monitoreo y control industrial, cuando las comunicaciones son afectadas por grandes distancias. Asimismo, las respuestas en tiempo real y la estabilidad también son limitadas por las condiciones de tráfico en redes LAN. Es conocido que las redes Ethernet son ampliamente usadas en comunicaciones industriales por su alto rendimiento en configuraciones de switches. Sin embargo, no han sido la solución adecuada para aplicaciones en tiempo real, dado el inconveniente de medir el tiempo de respuesta en la transmisión de datos, y más aún, cuando las topologías de las redes son diferentes y los niveles de tráfico varían permanentemente. En este artículo, se presenta una revisión del estado del arte sobre la caracterización de canales de comunicación en términos de tráfico y arquitectura de la red, donde se determinan campos que aún quedan abiertos en esta área del conocimiento, y se inquieta hacia nuevas alternativas que puedan ser fácilmente adoptables por el sector industrial. Como conclusión, se establece que una técnica integrada por la arquitectura y las características del tráfico en el análisis de redes mejora las perspectivas de rendimiento en sistemas heterogéneos para aplicaciones industriales vía web.<hr/>Software tools face accessibility and availability limitations in monitoring and industrial control processes when communications are affected by long distances. Likewise, real-time answers and stability are also limited by the traffic conditions in LAN network. Ethernet networks are widely-used in industrial communications due to high performance in multi-switch configuration. However, they are not the most appropriate solution for real-time applications, given the difficulty in measuring response times in data transmission, and even more so when the network topologies are different and traffic levels are permanently varying. This paper presents a review of the characterization of communication channels in terms of traffic and network architecture, identifying unexplored areas and promoting new alternatives that may be easily adopted by the industrial sector. In conclusion, a technique integrated by architecture and traffic characteristics in network analysis may performance in heterogeneous systems for industrial applications via web.