Scielo RSS <![CDATA[Anagramas -Rumbos y sentidos de la comunicación-]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=1692-252220110001&lang=pt vol. 9 num. 18 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-25222011000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<B>About stereotypes, violence, and sexism: woman construction on Mexican and Argentinean communication media</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-25222011000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Los medios masivos de comunicación se constituyen como una poderosa forma de producción y reproducción de la cultura, ya que transmiten discursos e ideologías a gran parte de la población, a través de las representaciones sociales que insistentemente presentan. Algunas de esas representaciones son las relacionadas con el género, las relaciones de poder y la violencia hacia las mujeres. En este artículo se revisan los discursos manejados por medios audiovisuales, periodísticos y digitales en Argentina y en México, discutiendo la influencia que tienen estos en la formación de ideologías y prácticas que denigran a las mujeres y propician la violencia de género.<hr/>Mass communication media are becoming a powerful means of culture production and reproduction since they transmit discourses and ideologies to most part of population through the social representations they insistently present. Some of those representations are the ones related to gender, power relations, and violence with women. This article reviews discourses managed by audiovisual, journalistic, and digital communication media in Argentina and Mexico, by discussing the influence of these media on the creation of ideologies and practices which denigrate women and promote violence against women.<hr/>A mídia de massa se constitui como uma poderosa forma de produção e reprodução da cultura, já que transmite discursos e ideologias a uma grande parte da população através das representações sociais que apresenta repetidamente. Algumas dessas representações estão relacionadas ao gênero, às relações de poder e à violência contra as mulheres. Neste artigo se revisam os discursos manipulados pela mídia audiovisual, jornalística e digital na Argentina e no México, discutindo a influência que esses discursos têm na formação de ideologias e práticas que denigrem as mulheres e propiciem a violência de gênero. <![CDATA[<B>''The Only Defense is Excess</B>: <B>Translating and Surpassing Hollywood's Conventions to Establish a Relevant Mexican Cinema</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-25222011000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Mexico is one of the countries which has adapted American cinematographic genres with success and productivity. This country has seen in Hollywood an effective structure for approaching the audience. With the purpose of approaching national and international audiences, Meximo has not only adopted some of Hollywood cinematographic genres, but it has also combined them with Mexican genres such as ''Cabaretera'' in order to reflect its social context and national identity. The Melodrama and the Film Noir were two of the Hollywood genres which exercised a stronger influence on the Golden Age of Mexican Cinema. Influence of these genres is specifically evident in style and narrative of the film Aventurera (1949). This film shows the links between Hollywood and Mexican cinema, displaying how some Hollywood conventions were translated and reformed in order to create its own Mexican Cinema. Most countries intending to create their own cinema have to face Hollywood influence. This industry has always been seen as a leading industry in technology, innovation, and economic capacity, and as the Nemesis of local cinema. This case study on Aventurera shows that Mexican cinema reached progress until exceeding conventions of cinematographic genres taken from Hollywood, creating stories which went beyond the local interest.<hr/>Uno de los países que ha adaptado géneros cinematográficos de los Estados Unidos con más éxito y productividad es México, país que ha visto en Hollywood una estructura efectiva para alcanzar al público. Con el objetivo de llegar a audiencias locales e internacionales, México no sólo ha adoptado algunos de los géneros cinematográficos de Hollywood, sino que también los ha combinado con géneros mexicanos como el de Cabaretera, para reflejar su contexto social e identidad nacional. El melodrama y el Film Noir fueron dos de los géneros de Hollywood que más influenciaron la Época de Oro del cine mexicano. La influencia de estos géneros se evidencia particularmente en el estilo y la narrativa de la película de Alberto Gout Aventurera (1949). Este filme evidencia las conexiones que hay entre Hollywood y el cine mexicano, ilustrando cómo México tradujo y reformó algunas de las convenciones de Hollywood para crear un cine mexicano propio. Muchos de los países que buscan crear un cine propio han tenido que lidiar con la influencia de Hollywood. Esta industria ha sido siempre vista como líder en tecnología, innovación y capacidad económica, así como también ha sido vista como el némesis de cines nacionales. El presente estudio de caso de Aventurera revela que el cine mexicano progresó hasta exceder las convenciones de los géneros cinematográficos tomados de Hollywood, creando historias que fueron más allá del interés local. <![CDATA[<B>Narrative Journalism or a Way of Leaving a Mark of a Society from a Period of Time</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-25222011000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El periodismo y la literatura se han nutrido y fecundado, han tenido relaciones promiscuas e incestuosas. Para ambas disciplinas ha sido importante tomar prestados y hasta robarse recursos de la otra. El único ganador ha sido el lector que ha podido disfrutar de mejor literatura y mejor periodismo. Eso sí, hay que tener claro que ha habido muchos intentos fallidos para ambos lados, que terminan en un fracaso rotundo de textos que no son ni periodísticos ni literarios. El buen periodismo también puede convertirse en literatura. El periodismo y, en especial, el periodismo narrativo es una forma de escritura que por sus características, que incluyen encontrar personajes, recrear acciones y contextos, ha sido un modo para mantener una memoria viva de las civilizaciones, una historia que palpita y está viva en esos papeles amarillentos, que cobran validez cada que alguien se dedica a estudiarlos. En la función de retratar la historia, el principal exponente ha sido la crónica, uno de los géneros que más ha aportado al desarrollo de la narrativa en Colombia y América Latina. Desde los Cronistas de Indias hasta los Nuevos Cronistas de Indias ha habido un intercambio entre la literatura y el periodismo que ha generado productos exitosos como El Carnero, de Juan Rodríguez Freile; el trabajo de Gabriel García Márquez; el desarrollo de movimientos como el Modernismo; épocas y formas de narración como las novelas denominadas de la Violencia. En nuestros días se ha recibido un impulso con un grupo de escritores que intentan reflejar la realidad de nuestro continente con la búsqueda de una voz personal que deja testimonio de una época.<hr/>Journalism and literature have nourished and fecundated themselves and have been involved in promiscuous and incestuous relationships. Mutual borrowing and theft have been important for both disciplines. The only winner has been the reader who has been able to enjoy better literature and journalism. However, we should understand that there have been many failed attempts from both sides ending in a total failure for texts which are neither journalistic nor literary works. Forms of a good journalism can also become a way of literature. Journalism (narrative journalism, especially) is a way of writing which, due to its specific characteristics (including finding characters, recreating actions and contexts) has been a way of keeping a living memory of civilizations, a beating story, and is alive in those yellowish papers which become valid every time someone tries to study them. When talking about representing history, the main genre has been the report which is one of the genres with the highest contribution to narrative development in Colombia and Latin America. From the Indias reporters to the new Indias reporters, an exchange between literature and journalism has occurred generating successful results such as El Camero written by Juan Rodríguez Freile, Gabriel García Márquez's work, development of movements such as the Modernism, times and forms of narration such as the novels known as Violence Novels. In our days, an impulse has been noticed with a group of writers trying to reflect reality of our continent in the search for a personal voice to give testimony of a specific period of time. <![CDATA[<B>Application and use of 2.0 Web and about social networks in specialized scientific communication</B>: <B>from viral marketing to active user</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-25222011000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Analizamos el uso que hacen las entidades científicas españolas de la web 2.0 para la difusión de sus actividades e informaciones científico-técnicas. Para ello, elegimos como marco temporal la Semana de la Ciencia, el mayor evento de comunicación científica anual que se celebra en España. Partiendo de la hipótesis de que en evento la red se convierte en el principal canal de difusión para que el público esté al corriente de las actividades, investigamos las estrategias push y pull para la captación de públicos y la ampliación del segmento-nicho, a priori demasiado circunscrito a la especialización, hasta su extensión a una audiencia más amplia y, en consecuencia, más generalista. Ha resultado especialmente interesante la aplicación que estos organismos han hecho en 2009 de la web 2.0 y de las redes sociales para incrementar sus posibilidades de comunicación mediante la aplicación de técnicas virales y de buzz, con el objetivo de que los públicos adoptasen una actitud proactiva de difusión de la ciencia entre perfiles de usuarios que comparten expectativas y aspiraciones vinculadas al mundo de la ciencia.<hr/>This article analyzes the use of Spanish scientific entities of the 2.0 Web for spreading their scientific-technical activities and information. For this purpose, we have chosen ''Science Week'' as the temporal framework. ''Science Week'' is the most important annual scientific communication event held in Spain. Based on the hypothesis that web becomes the main spreading channel in this event for the public to be updated with activities, we do research on push and pull strategies for capturing audience and extension of the a priori segment-niche which is strongly limited to the specialization until its extension to a wider and then more general audience. Application that these organisms have made of 2.0 Web and social networks in 2009 to increase their communication possibilities by applying viral and buzz techniques has been especially interesting. This application is intended to make audiences adopt a proactive spreading attitude of science among profiles of users who share expectations and aspirations with relation to the scientific world. <![CDATA[<B>Commercial sexual exploitation in Chile</B>: <B>discursive ambiguities and contradictions</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-25222011000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este trabajo analizo, desde una perspectiva crítica, dos tipos de discursos en relación con el comercio sexual en Chile. Por una parte, el emitido por autoridades políticas y, por otra, el contenido en el texto de una Ordenanza Municipal de la comuna de Las Condes en la región Metropolitana (Chile) que busca regular el ejercicio de dicha actividad. Empleando los modelos de Representación de Actores/as Sociales (van Leeuwen, 1996 y Fairclough, 2003), concluyo que los discursos analizados incluyen con especial prominencia a los/as ciudadanos/as y residentes del sector y excluyen a las mujeres y a los/as clientes que participan directamente de la actividad. Asimismo, se evidencia una postura ambigua donde coexisten la aceptación y el rechazo del comercio sexual, a la vez que las voces discursivas adhieren a la postura ideológica que sostiene que la prostitución es una actividad económica como cualquiera otra.<hr/>I use this article to analyze two types of discourses from a critical point of view, in relation to the commercial sexual exploitation in Chile. First, I should speak about the discourse expressed by political authorities. Second, I should speak about the content of a Municipal Ordinance of Las Condes commune in Chile Metropolitan Area, intended to regulate exercise of such an activity. By using Social Player Representation models (van Leeuwen, 1996 and Fairclough, 2003) I should conclude that analyzed discourses specifically include caregivers and residents of the sector and exclude women and customers who directly participate in the activity. Likewise, an ambiguous position where acceptance and rejection of commercial sexual exploitation coexist while discursive voices follow the ideological position which states that prostitution is an economic activity as any one else. <![CDATA[<B>Women, advertising, and consumption in Spain: a diachronic approach</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-25222011000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La publicidad facilitó en España el paso de una sociedad de subsistencia a una moderna sociedad de consumo. El proceso discurrió durante el pasado siglo y tuvo dos momentos culminantes: el período de entreguerras y la década de los 60. En ambos casos, fue esencial el rol de la mujer. Primero, para insinuar el consumo en los años 20 y 30. Y segundo, para consolidarlo más tarde de manera ya definitiva. El presente artículo pretende analizar las circunstancias que hicieron de la mujer española la principal prescriptora de la publicidad y la gran aliada del consumo. Se quiso cimentar la modernidad sobre la mujer sin atender a las contradicciones que eso conllevaba: por una parte, la educación femenina se hallaba atrasada; por otra, se siguieron las teorías de la psicología experimental manteniendo -a la vez- los ''clichés'' tradicionales sobre la función de las mujeres en la sociedad.<hr/>In Spain, advertising made transition of a survival society to a modern consumption society easier. The process took place during the last century and displayed two vital moments: a period between wars and the 60's. In both cases, the woman's role was vital, because women were used to promote consumption in the 20's and 30's and to consolidate consumption years later. This article is intended to analyze the circumstances around which Spanish women became the main advertising promoters and the most important allies of consumption. The intention was to base modernity on women without taking into account resulting contradictions: women's education was totally behind and experimental psychology theories were observed keeping traditional ''clichés'' about women's role in society. <![CDATA[<B>''Virtual reality''</B>: <B>analysis of the theoretical framework for exploring new communication models</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-25222011000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El texto es el resultado de una revaloración del marco teórico y proceso metodológico del proyecto ''Nuevos modelos de comunicación'', adelantado por el grupo de investigación Comunicación, Organización y Política - COP de la Facultad de Comunicación de la Universidad de Medellín. Se determinó que los nuevos modelos de comunicación deben ser analizados desde tres perspectivas: la primera, desde el vínculo que se da entre la virtualidad y la realidad; la segunda, la relación existente entre los procesos informáticos y las ciencias sociales, y la tercera, las modificaciones de las esferas pública y privada, producto de las tendencias virtuales. Los métodos cuantitativos y etnográficos no facilitan el diseño de nuevos modelos de comunicación, por lo que fue necesario adoptar un proceso metodológico cualitativo-descriptivo. Además, las interacciones sociales derivadas de los usos virtuales confluyen en la denominada 'realidad virtual' en la que el hombre está inmerso, por lo que los presupuestos de la teoría de la interface podrían ofrecer un adecuado enfoque para la descripción de los nuevos modelos de comunicación.<hr/>This article is the result of a revaluation of the theoretical framework and methodological process of a project called ''New Communication Models,'' conducted by a research team known as ''Communication, Organization, and Politics'' (COP) from Universidad de Medellin School of Communication. It was found that communication models should be analyzed from three different points of view. First, from the link between virtuality and reality. Second, the existing relationship between information technology processes and social sciences. Third, modifications of public and private spheres due to virtual tendencies. Quantitative and ethnographic methods do not make design of new communication models easier, so a qualitative-descriptive methodological process was adopted. Besides, social interactions derived from virtual use come together to the so called ''virtual reality'' in which man is involved, so assumptions on the theory of interface could provide an appropriate approach for describing new communication models. <![CDATA[<B>Mirror news or information frivolity</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-25222011000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo explora las implicaciones de la falta de contextualización de la información que publican los noticieros de televisión colombianos en la toma de decisiones y la formación de opinión pública en los ciudadanos. Está basado en los resultados de una investigación realizada por el Observatorio de Medios de la Facultad de Comunicación de la Universidad de La Sabana y el Centro Multimedial de la Universidad Eafit, y financiada por la Comisión Nacional de Televisión que, a través de un análisis de contenido, indaga sobre la estructura, cobertura y contenidos de los noticieros de la televisión en Colombia. El predominio de la noticia escueta, sin contexto o con pocos elementos de éste, termina por desdibujar la función orientadora del periodismo.<hr/>This article explores implications of the lack of contextualization of the information disclosed by Colombian television news on citizens' decision making and creation of public opinion. The articles is grounded on results obtained from a research conducted by the Media Observatory of Universidad de La Sabana School of Communication and the Multimedia Center of Universidad EAFIT, sponsored by the National Television Commission which, through a content analysis, investigates on structure, coverage, and contents of television news in Colombia. Predominance of plain news, without context or with insufficient context elements, ends up in blurring of the guiding function of the journalism. <![CDATA[<B>ink to bits. Analysis of the transition from analogous printed media to digital environment</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-25222011000100010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Al concluir una década de impactantes cambios en la comunicación por cuenta del avance en el campo de la telemática, es pertinente preguntarse cuáles son las transformaciones que los periódicos más importantes de Colombia y sus países fronterizos afrontan en el terreno digital, al que debieron migrar tras las exigencias de la sociedad de la información. En consecuencia, el presente artículo de investigación examina 10 periódicos digitales a la luz de cinco categorías inherentes a la forma y fondo de los medios periodísticos en la web: multimedialidad, hipertextualidad, interactividad, instantaneidad y universalidad. El estudio permite concluir, entre otras cosas, que la escritura y las imágenes estáticas siguen constituyendo el lenguaje de los nuevos medios; los periódicos limitan las opciones de micro y macro navegación; no obstante, la interacción con el público aumenta gracias al vínculo que se genera entre éstos y los emisores a través de las redes sociales. De esta forma se evidencian cambios que implican no solo la modificación de formatos y leguajes, sino también de las estructuras mentales de quienes construyen y quienes consumen la información.<hr/>At the end of a decade of strong changes in the communication field caused by the telematics progress, it is necessary to ask ourselves which are the transformations the most important newspapers in Colombia and neighbor countries face in relation to the digital world they migrate for demands made by the information society. Therefore, this research article analyzes 10 digital newspapers based on five categories concerning substance and form of the web journalistic media: multimedia, hypertext, interactivity, instantaneity, and universality. The study allows concluding, among other things, that writing and static images are still the language of new media; newspapers limit micro-and macro-navigation options; however, interaction with audience increases thanks to the link between audience and issuers on the social networks. In this way, changes implying not only modification of formats and languages, but also mental structures of those who construct and consume information are evident. <![CDATA[<B>Productive systems and positioning strategies of Colombian soap operas in Spain</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-25222011000100011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En los últimos años las telenovelas de factura colombiana se están introduciendo con diferentes fórmulas en las parrillas españolas, reduciendo en algunas temporadas el espacio controlado por los tradicionales grupos exportadores latinoamericanos del género. La presente investigación analiza y compara los factores económicos y rasgos narrativos dominantes que explican su posicionamiento en el país Ibérico, durante los años 2005 a 2009. Se advierten tres elementos destacables: primero, una oferta diversificada de títulos de este país, a precios competitivos; segundo, la expansión de nuevos mercados y búsqueda de fórmulas nuevas mediante coproducciones multinacionales, y tercero, una reformulación de la retórica audiovisual adaptada a un mercado internacional más amplio sin perder su esencia tradicional como relato melodramático.<hr/>During the last years, Colombian soap operas have been introduced with several formulas in the Spanish television grid, reducing in some seasons that space controlled by traditional Latin American soap opera export groups. This research analyzes and compares economic factors and dominant narrative traits explaining soap operas positioning in the Iberian country from 2005 to 2009. Three important elements should be noticed: a diversified supply of securities in this country at very competitive prices; expansion of new markets and search for new formulas through multinational co-productions; and a reformulation o the audiovisual rhetoric adapted to a wider international market without losing the traditional essence as a melodrama narration. <![CDATA[<B>Extreme plastic</B>: <B>boom of aesthetic surgery culture</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-25222011000100012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El mundo actual es testigo del crecimiento vertiginoso de la cirugía estética. En este artículo se demuestra cómo la globalización avanzada, la lógica de la nueva economía, el desarrollo de la alta tecnología y el deseo imperante de reinvención inmediata, han sido determinantes en la consolidación de unas prácticas sociales sobre el cuerpo que han dado lugar a la llamada cultura de la cirugía estética.<hr/>This article is based on one of the chapters of the book Making the Cut: How Cosmetic Surgery is Transforming our Lives written by Anthony Elliott© (Reaktion Books, 2008). Translation becomes very interesting for Spanish speakers who try to understand the aesthetic surgery phenomenon in contemporary societies, from a wider perspective. Communication media have undoubtedly performed an important role when promoting, legitimating, and establish surgical cosmetic interventions as an ordinary social practice by means of which triumph can be assured nowadays. However, exploration and analysis made by Elliott appropriately combines special features of the advanced globalization, logics of the new economy, high technology development, and prevailing desire for immediate reinvention. In this way, Elliott displays an overview over which the so called aesthetic surgery culture moves. Through a narration, the author involves his experience as a sociology researcher with journalistic, scientific, and statistical reports, and he constructs a clear, accurate, and pleasant text for both new and expert readers. Translation has been authorized by Reaktion Books and is registered as one of the products of a research entitled Cuerpo Narrado (Narrated Body). I have developed it with the support of Universidad de Medellin School of Communication and its Communication Research Center (CIC, for its initials in Spanish). The research belongs to the Audiovisual Narrative research line (from the Communication, Organization, and Politics group - Colciencias category A1) and the body as a narrative category on ''Cambio Extremo'' (Extreme Change) reality show has been studies. Elliott's text is then very important since it provides key elements which allow clarifying essential aspects of the aesthetic surgery culture as a media, economic, and social phenomenon. <![CDATA[<B>Critical and oppositional readings of Hollywood films made by Mexican youngsters</B>: <B>the ''Angeles y demonios'' (Angels and devils) case</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-25222011000100013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Al igual que en muchos otros países del mundo, las superproducciones de Hollywood son sumamente exitosas en el mercado mexicano. Cada año, millones de personas van a las salas de cine y ven numerosas películas procedentes del poderoso vecino del Norte. A pesar de la fuerte popularidad de los estudios culturales en México y la histórica preocupación en el país por el impacto ideológico de las importaciones audiovisuales estadounidenses en la identidad cultural de las audiencias, los estudios empíricos sobre lecturas específicas de películas extranjeras han sido muy escasos. Este trabajo discute los hallazgos de 10 entrevistas focalizadas y 5 grupos de enfoque con jóvenes de Monterrey, México sobre sus lecturas de la película de Hollywood Ángeles y Demonios, basada en la exitosa novela de Dan Brown. Los informantes fueron estudiantes de licenciatura de una universidad privada. Para evitar que estuvieran demasiado familiarizados con las teorías de la comunicación o con la metodología empleada, los participantes fueron seleccionados de programas académicos que no se relacionaran con las humanidades ni las ciencias sociales. Este trabajo explora el grado en que los jóvenes fueron capaces de establecer una distancia crítica ante el filme, clasificando sus comentarios sobre éste en una categoría denominada ''no oposicional'' y cuatro categorías de comentarios oposicionales: crítica, resistencia, desafío y deconstrucción. Los hallazgos muestran que la mayoría de los comentarios de los entrevistados no eran críticos hacia el contenido del filme y que las pocas aseveraciones oposicionales externadas eran superficiales y poco elaboradas. Por otro lado, el bagaje religioso católico de muchos de los jóvenes parecía constituir una mediación clara y fuerte en sus lecturas. El artículo concluye con una discusión sobre las implicaciones de los hallazgos en el contexto de las aportaciones de estudios culturales al análisis de las lecturas negociadas, las mediaciones sociales y los procesos de apropiación.<hr/>As well as in many other countries worldwide, Hollywood super-productions are extremely successful in the Mexican market. Each year, million people go to movie theaters to watch several movies coming from the United States of America. Despite the strong popularity of cultural studios in Mexico and the historical concern in this country for the ideological impact of American audiovisual imports on the cultural identity of audiences, very few empirical studies about specific readings of foreign films have been conducted. This article tackles findings from 10 focused interviews and 5 focus groups with youngsters from Monterrey, Mexico about readings of the Hollywood film ''Angeles and Demonios,'' (Angles and Devils) based on the successful novel written by Dan Brown. Informants were students from a private university. In order to avoid their strong familiarization with theories of communication or the methodology used, participants were selected from academic programs not related to humanities or social sciences. This article explores the level to which these youngsters were able to establish a critical distance before the film, classifying their comments on the film in a category called ''not oppositional'' and four categories for oppositional comments: critical, resistance, challenge, and deconstruction. Findings show that most comments from the interviewees were not critical toward the film content and the few oppositional comments expressed were superficial and poorly elaborated. On the other hand, the catholic religious background of most youngsters seemed to construct a clear and strong mediation in their readings. The article concludes with a discussion on the implications of the findings in relation to contributions of cultural studies to the analysis of negotiated readings, social mediations, and appropriation processes. <![CDATA[<B>Memory Construction of a Place in the Press. Urabá in Semana Magazine. (1980-2002)</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-25222011000100014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El documento parte del concepto teórico de la prensa como fuente y referente de construcción significativa de memoria de un lugar, en este caso Urabá, Colombia. Hace el análisis de treinta artículos de la Revista Semana publicados entre los años 1980 y 2002 y los compara con algunas obras historiográficas que abordan el tema de Urabá. Se concluye que la Revista Semana elabora una narración centrada en el conflicto armado construida de manera reduccionista, sin contexto y simplista del lugar y que esto afecta la construcción de la memoria y la imagen de Urabá, haciéndola ver como una zona tórrida, violenta y sin esperanza.<hr/>This article starts with a theoretical concept of the press as a source and a reference of meaningful memory construction of a place (Urabá, Colombia in this case). The article makes an analysis of thirty articles from Semana Magazine, published between 1980 and 2002 and compares them with some historiographic works with respect to Urabá. The article concludes that Semana Magazine makes a narration focused on the armed conflict and constructed in a reductionist and simplistic way with no context, and that this affects Urabá memory construction and image, showing this place as a torrid, violent, and hopeless region. <![CDATA[<B>El cuerpo narrado en el reality show</B>: <B>Un estudio sobre Cambio extremo</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-25222011000100015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El documento parte del concepto teórico de la prensa como fuente y referente de construcción significativa de memoria de un lugar, en este caso Urabá, Colombia. Hace el análisis de treinta artículos de la Revista Semana publicados entre los años 1980 y 2002 y los compara con algunas obras historiográficas que abordan el tema de Urabá. Se concluye que la Revista Semana elabora una narración centrada en el conflicto armado construida de manera reduccionista, sin contexto y simplista del lugar y que esto afecta la construcción de la memoria y la imagen de Urabá, haciéndola ver como una zona tórrida, violenta y sin esperanza.<hr/>This article starts with a theoretical concept of the press as a source and a reference of meaningful memory construction of a place (Urabá, Colombia in this case). The article makes an analysis of thirty articles from Semana Magazine, published between 1980 and 2002 and compares them with some historiographic works with respect to Urabá. The article concludes that Semana Magazine makes a narration focused on the armed conflict and constructed in a reductionist and simplistic way with no context, and that this affects Urabá memory construction and image, showing this place as a torrid, violent, and hopeless region.