Scielo RSS <![CDATA[Opinión Jurídica]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=1692-253020100002&lang=en vol. 9 num. 18 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-25302010000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<B>World poverty, justice, and Human Rights</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-25302010000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este escrito pregunto por el estatus normativo que, bajo nuestras creencias actuales, debemos dar a la situación de millones de personas condenadas a pasar una vida en condiciones de pobreza extrema alrededor de todo el planeta. Asunto frente al cual formulo las siguientes dos tesis: (i) la construcción de juicios normativos que nos permitan redescribir el sentido valorativo que estamos dando a su situación no sólo es posible, sino que es nuestro deber. Tal redescripción significa incluir su dolor y sufrimiento dentro de los asuntos de justicia política global que incumben a toda la comunidad de seres humanos. Y (ii) dicha redescripción, o lo que es igual, otorgar este nuevo estatus normativo a la pobreza mundial no nos exige ni proponer la creación de instituciones que, como la república mundial o principios globales de justicia distributiva, pongan en peligro el valor de los actuales Estados nación, ni mucho menos, justificar la violencia como herramienta de lucha política en búsqueda de la corrección moral de dichas instituciones.<hr/>In this article I make a question on the normative status which, based on our current beliefs, we should give to the situation of million people in the world doomed to live under extreme poor conditions. In relation to this topic, I pose the following two thesis: (i) construction of normative judgments which allow us re-describe the value we are giving to their condition is not only possible but also our duty. With re-description, I mean the inclusion of their griefand suffer as issues of global political justice which should involve all human beings; (ii) such a re-description, that is, giving this new normative status to world poverty does not demand from us either the creation of global principles of distributive justice -world republic- which risk value of current States or the justification of violence as political struggle tool in the search for moral correction of such institutions. <![CDATA[<B>Protection of Social Rights in the Inter-American Human Rights System</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-25302010000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en El concepto de derechos sociales que adopta el Sistema Interamericano de Derechos Humanos, en particular la Corte Interamericana de Derechos Humanos, y la judicialización y exigibilidad que a través de sus órganos ha realizado este sistema o, lo que es igual, su aplicabilidad como verdaderos derechos, permite demostrar que, pese a algunos logros alcanzados en torno a la legalización de los derechos sociales en instrumentos como el protocolo adicional de San Salvador, las prácticas asumidas por los diferentes órganos del Sistema Interamericano que aplican derechos humanos confirman la ineficacia de los derechos sociales al establecer vías diversas en su protección, tales como el sistema de peticiones para la gran mayoría de dichos derechos y las denuncias ante la Corte Interamericana para los derechos de libertad sindical y el derecho a la educación. De lo anterior se deduce, entonces, que los derechos sociales, salvo aquellos que son examinados por el sistema de denuncias, sólo son susceptibles de protección por la Corte Interamericana de Derechos Humanos cuando la violación a los mismos produce una vulneración indirecta o por conexidad de un derecho fundamental.<hr/>Concept of social rights adopted by the Inter-American Human Rights System, especially the Inter-American Human Rights Court, as well as the act of judicializing and demanding which this system has executed through its several entities or their enforceability as real rights, allows proving that, despite some achievements reached in relation to legalization of social rights through instruments such as the San Salvador Additional Protocol, practices assumed by several entities of the Inter-American System which apply human rights confirm inefficiency of social rights when establishing several protection means such as the petition system for most rights and denunciations before the Inter-American Court with respect to rights of freedom to form unions and right to education. From this we can conclude that social rights, except for those examined by the denunciation system, are only susceptible to be protected by the Inter-American Human Rights Court when their violation becomes an indirect infringement or when it deals with violation of a basic right. <![CDATA[<B>Present and future of the Right to Work</B>: <B>a brief juridical story of the Right to Work in Colombia</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-25302010000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en El acontecimiento jurídico del siglo XX, sin duda, lo constituye el nacimiento y consolidación de una disciplina jurídica que tiene por objeto regular la relación capital-trabajo en forma autónoma. El presente escrito tiene como finalidad describir las vicisitudes del nacimiento del derecho del trabajo y los procesos que han enmarcado la evolución de esta rama del derecho así como una descripción de las tendencias que experimenta esta disciplina en el inicio del siglo XXI.<hr/>Undoubtedly, the most important juridical event of the 20th century is birth and consolidation of a juridical discipline which is intended to regulate capital-work relationship in an autonomous way. This article is intended to describe the difficulties faced during birth of the right to work and those processes experienced during the evolution of this branch of law; the article also makes a description of those trends experienced by this discipline early in the 21st century. <![CDATA[<B>Le juge constitutionnel colombien, législateur -cadre positif</B>: <B>un gouvernement des juges</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-25302010000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en La place de justice constitutionnelle dans le monde est un thème d'actualité mondiale qui suscite réflexions et interrogations. La Cour Constitutionnelle de la Colombie, depuis sa création (la Charte de 1991) a aussi modifié des présupposés jusqu'alors intouchables, comme par exemple celui de la sécurité juridique. L'impact de la jurisprudence constitutionnelle, défendant les postulats de la protection de la Constitution, de l'Etat de Droit, et des droits fondamentaux, a été tel qu'on en est arrivé à utiliser l'expression connue de "gouvernement des juges" pour décrire cette nouvelle situation juridique colombienne. <![CDATA[<B>Unconstitutionality Public Action as a Constitutional State Warranty in Colombia</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-25302010000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente trabajo se encuentra dividido en tres partes: la primera constituye una aproximación analítica a las ideas centrales del constitucionalismo global, las cuales permiten el desarrollo de las corrientes denominadas neoconstitucionalistas, asociadas con la defensa de los principios del Estado constitucional, los derechos humanos y la democracia deliberativa. En la segunda parte describiremos brevemente las reacciones de algunos sectores de la judicatura y la doctrina frente al advenimiento de los renovados paradigmas constitucionales anteriormente descritos. Y finalmente defenderemos la tesis que considera la acción pública de inconstitucionalidad como mecanismo idóneo encaminado a la materialización de estas promesas, a partir de la construcción de vasos dialogantes entre sociedad, Estado y Constitución, y señalando la forma en la que esta acción ofrece mayores garantías materiales para la defensa de la supremacía constitucional frente a los mecanismos oficiosos en los que la ciudadanía tiene un rol menos protagónico.<hr/>This article has been divided into three parts; first part is an analytical approach to main ideas of global constitutionalism, which allow development of trends commonly called neo-constitutionalist associated to defense of principles of the constitutional State, human rights, and deliberative democracy. Second part gives a brief description of reactions from some sectors of judicature and doctrine before advent of renewed constitutional paradigms formerly described. Third part shows a defense of a thesis dealing with unconstitutionality public action as a suitable mechanism focused on materialization of these promises from dialogs among society, State, and Constitution, finally this part indicates the way in which this action provides better material warranties for defending constitutional supremacy before mechanisms in which citizens have a less leading role. <![CDATA[<B>The administrative promotion in Colombia</B>: <B>70 years of fiction</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-25302010000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en El ensayo que se presenta pretende explicar por qué la carrera administrativa en Colombia, a pesar de siete décadas de vigencia normativa, sigue siendo una ficción en la gestión pública del país. Para ello, inicialmente se presenta una conceptualización básica, para seguidamente describir los principales antecedentes que han caracterizado este proceso en el país, aspectos que resultan esenciales para abordar el acápite central, en donde se clasifican las apreciaciones realizadas por los expertos entrevistados a profundidad con el fin de establecer qué factores han impedido en Colombia la plena vigencia de la carrera administrativa.<hr/>This article tries to explain why, despite seven decades of normative force, administrative promotion in Colombia is still fictional in the country's public management. For this explanation, the article first shows a basic concept and then describes the main historical background which has characterized this process in the country; this aspect becomes essential for tackling the main topic where ideas provided by experts who were deeply interviewed were classified with the purpose of establishing which factors have hindered a full force of the administrative promotion in Colombia. <![CDATA[<B>Developing countries, Doha Round, and the Agreement on Trade-Related Aspects of Intellectual Property Rights (TRIPS)</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-25302010000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en En el marco del Comercio Internacional, la regulación de los derechos de propiedad intelectual relacionados con el Comercio ha sido el escenario donde, tal vez como en ningún otro, se han evidenciado las tensiones existentes entre "Norte" y "Sur" como consecuencia de sus intereses antagónicos y difícilmente conciliables. El artículo analiza los avances obtenidos por los países en desarrollo en las negociaciones de la Ronda de Doha en dos temas centrales del debate mundial sobre propiedad intelectual: los productos farmacéuticos y el conocimiento tradicional, y deja abierto el debate sobre el retroceso que el auge de la vía bilateral podría significar para la defensa de sus intereses. El objetivo de este artículo es evidenciar que a pesar de que los plazos previstos para finalizar la Ronda de Doha se han incumplido, el plazo inicial era el 1º de enero de 2005 y en diciembre de 2005 los miembros se propusieron extraoficialmente concluir las negociaciones a finales de 2006 -plazo que tampoco se cumplió- y que hasta ahora sólo puede ser calificada de fracaso -el bloqueo de las negociaciones obligaron a su suspensión indefinida en julio de 2006-, no debe desconocerse que, en lo que al Acuerdo sobre los ADPIC se refiere, permitió que los países en desarrollo iniciaran una ofensiva que no podrían haber contemplado veinte años atrás. Así, gracias al carácter multilateral de la OMC que tantas críticas ha despertado, en los países desarrollados han logrado defender sus intereses en un tema de vital importancia para sus reivindicaciones como es el del acceso a medicamentos y han abierto el debate para que finalmente se reconozca el derecho que tienen de proteger y beneficiarse de los conocimientos tradicionales.<hr/>Within the international trade, regulation of intellectual property rights related to commerce has been a scenario (maybe as in no other) where tensions between "North" and "South" have been evident as the result of their opposed and hardly reconcilable interests. This article analyzes advances achieved by developing countries within Doha Round negotiations in two main topics of the world debate on intellectual property: pharmaceutical products and traditional knowledge; and a debate is kept open on the backwardness that boom of bilateral way may imply for defense of their interests. The objective of this article is to show that, despite terms foreseen for finishing Doha Round are due, the initial term was January 1st, 2005 and in December 2005 its members unofficially proposed conclusion of negotiations by the end of 2006 (term which was not fulfilled either), and up to this date, it can only be qualified as a failure; blocking of negotiations ended up in an indefinite suspension in July 2006; it should not be ignored than, in relation to the Agreement on TRIPS, Doha Round allowed developing countries to initiate an involvment which they would have never imagined twenty years ago. Thanks to the multilateral character of the WTO -commonly criticized for this reason- developed countries had been able to defend their interests in relation to a extremely important topic for their recognition, as the access to medications, and a debate has been opened to finally look for recognition of their right to protect and benefit from traditional knowledge. <![CDATA[<B>Is Criminal Protection of the Author's Moral Rights Legal?</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-25302010000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en En el contexto del derecho penal moderno y desde una perspectiva comparada entre el derecho penal español y el derecho penal colombiano en cuanto a la protección penal de los derechos morales de autor, se pone en discusión si es necesaria la intervención penal o no, a partir de cuestionar si en verdad se protege un bien jurídico relevante que ameritaría el mecanismo de control social más grave del que dispone el Estado que es el derecho penal, o cómo se planteará, si a partir de la protección de los derechos patrimoniales de autor se cobijan los morales tal como acontece en España en la actualidad.<hr/>Within the scenario of the modern criminal law and from a compared perspective between Spanish criminal law and Colombian criminal law in relation to criminal protection of the author's moral rights, discussion on the need for having criminal intervention or not is started from questioning if a relevant legally protected interest is really protected that would deserve using the most serious social control mechanism of the State: the criminal law; or how will it be established if from protection of the author's property rights, his/her moral rights are also protected, as it commonly happens in Spain today. <![CDATA[<B>Effects of conciliation request before prescription</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-25302010000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo propone un esquema de interpretación del artículo 21 de la ley 640 de 2001, que trata los efectos de la presentación de la solicitud de conciliación, frente al fenómeno de la prescripción y la caducidad de la eventual acción judicial que se quiera plantear ante la posibilidad de que no se logre un acuerdo dentro del trámite conciliatorio. En este esfuerzo se utilizan los diferentes métodos de interpretación legales hoy aceptados, denominados: literal o gramatical, sistemático, histórico y teleológico o finalista. La utilización de estos cuatro métodos conduce a la conclusión de que la citada norma se refirió a la interrupción de la prescripción y la caducidad, y no a la suspensión como erradamente se expresa en la misma. Los efectos de esta interpretación son importantes debido a que la interrupción implica que el término para que opere la prescripción o la caducidad de la acción judicial empieza a contarse de nuevo, después de la presentación de la solicitud de conciliación, lo cual tiene una incidencia frente al derecho fundamental de acceso a la Administración de Justicia que tiene el acreedor de la obligación.<hr/>This article proposes an interpretation scheme for Article 21 of Law 640, 2001; a law dealing with effects of the way conciliation requests are submitted before prescription and expiration of the eventual judicial action to be established when there is a possibility not to reach an agreement within a conciliation procedure. Several legal interpretation methods currently accepted are used for this purpose: literal or grammatical, systematic, historical, and teleological. Use of these four methods makes us conclude that such Law dealt with interruption of prescription and expiration and not with suspension, as it was erroneously expressed in it. Effects of this interpretation are important because interruption implies that the term for operation of prescription or expiration of judicial action starts again after conciliation request is submitted, which has an effect on the basic right of the person involved to have access to Justice Administration. <![CDATA[<B>Burden of Proof in the Criminal Trial</B>: <B>Judicial Dilemma between Prevalence of Social/Institutional Interests or the Citizen's Interests</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-25302010000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en El artículo, desde una perspectiva analítica, se detiene en considerar la posibilidad que tendría el juez penal, en el marco del Estado constitucional contemporáneo (esto es, social, democrático y de derecho) para "excepcionalmente" decretar y practicar pruebas de oficio en casos concretos, aún contraviniendo la voluntad del legislador penal e incluso alguna línea jurisprudencial del Tribunal Constitucional. Ello en virtud de la posibilidad que le ofrece, de un lado, el control constitucional incidental (excepción de inconstitucionalidad), y, de otro, la propia principialística constitucional, amparados en la tesis monista del derecho constitucional. Ocupándose del grado de corrección de la SC-396 de 2007, critica la posición mayoritaria de la Corte Constitucional colombiana, al declarar exequible el artículo 361 de la ley 906 de 2004, abogando, en su lugar, por un juez investido de mayores poderes en cuanto a la dirección del proceso.<hr/>From an analytical point of view, this article includes a possibility a criminal judge would have in modern constitutional State to "exceptionally" create and submit evidences in specific cases, even going against the criminal judge's will and a jurisprudential line of the Constitutional Court. All this thanks to a possibility offered by the inadvertent constitutional control (except for unconstitutionality) and constitutional principles, grounded on the traditional thesis of the Constitutional Law. Based on the amendment of Sentence SC-396, 2007, the article criticizes position of most of the people of the Colombian Constitutional Court when it declared article 361 of Law 906, 2004 enforceable, asking for a judge invested with more powers in relation to the process direction. <![CDATA[<B>Fuentes para la historia política de Antioquia 1900-1950</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-25302010000200012&lng=en&nrm=iso&tlng=en El artículo, desde una perspectiva analítica, se detiene en considerar la posibilidad que tendría el juez penal, en el marco del Estado constitucional contemporáneo (esto es, social, democrático y de derecho) para "excepcionalmente" decretar y practicar pruebas de oficio en casos concretos, aún contraviniendo la voluntad del legislador penal e incluso alguna línea jurisprudencial del Tribunal Constitucional. Ello en virtud de la posibilidad que le ofrece, de un lado, el control constitucional incidental (excepción de inconstitucionalidad), y, de otro, la propia principialística constitucional, amparados en la tesis monista del derecho constitucional. Ocupándose del grado de corrección de la SC-396 de 2007, critica la posición mayoritaria de la Corte Constitucional colombiana, al declarar exequible el artículo 361 de la ley 906 de 2004, abogando, en su lugar, por un juez investido de mayores poderes en cuanto a la dirección del proceso.<hr/>From an analytical point of view, this article includes a possibility a criminal judge would have in modern constitutional State to "exceptionally" create and submit evidences in specific cases, even going against the criminal judge's will and a jurisprudential line of the Constitutional Court. All this thanks to a possibility offered by the inadvertent constitutional control (except for unconstitutionality) and constitutional principles, grounded on the traditional thesis of the Constitutional Law. Based on the amendment of Sentence SC-396, 2007, the article criticizes position of most of the people of the Colombian Constitutional Court when it declared article 361 of Law 906, 2004 enforceable, asking for a judge invested with more powers in relation to the process direction. <![CDATA[<B>La tolerancia en la historia</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-25302010000200013&lng=en&nrm=iso&tlng=en El artículo, desde una perspectiva analítica, se detiene en considerar la posibilidad que tendría el juez penal, en el marco del Estado constitucional contemporáneo (esto es, social, democrático y de derecho) para "excepcionalmente" decretar y practicar pruebas de oficio en casos concretos, aún contraviniendo la voluntad del legislador penal e incluso alguna línea jurisprudencial del Tribunal Constitucional. Ello en virtud de la posibilidad que le ofrece, de un lado, el control constitucional incidental (excepción de inconstitucionalidad), y, de otro, la propia principialística constitucional, amparados en la tesis monista del derecho constitucional. Ocupándose del grado de corrección de la SC-396 de 2007, critica la posición mayoritaria de la Corte Constitucional colombiana, al declarar exequible el artículo 361 de la ley 906 de 2004, abogando, en su lugar, por un juez investido de mayores poderes en cuanto a la dirección del proceso.<hr/>From an analytical point of view, this article includes a possibility a criminal judge would have in modern constitutional State to "exceptionally" create and submit evidences in specific cases, even going against the criminal judge's will and a jurisprudential line of the Constitutional Court. All this thanks to a possibility offered by the inadvertent constitutional control (except for unconstitutionality) and constitutional principles, grounded on the traditional thesis of the Constitutional Law. Based on the amendment of Sentence SC-396, 2007, the article criticizes position of most of the people of the Colombian Constitutional Court when it declared article 361 of Law 906, 2004 enforceable, asking for a judge invested with more powers in relation to the process direction.