Scielo RSS <![CDATA[Opinión Jurídica]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=1692-253020120001&lang=es vol. 11 num. 21 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-25302012000100001&lng=es&nrm=iso&tlng=es</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<B>El ordenamiento territorial en la Asamblea Nacional Constituyente de 1991. Lectura socio-jurídica desde el nivel intermedio de gobierno<A NAME="topo1"></A></B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-25302012000100002&lng=es&nrm=iso&tlng=es La Constitución de 1991, fruto de diversas fuerzas políticas, retomó el modelo unitario, cifrando nuevamente en este la tensa relación entre Estado centro y periferia. El modelo territorial y el papel del nivel intermedio fueron levemente transformados en relación con su antecesora, la Constitución de 1886. La Asamblea Nacional Constituyente, si bien tuvo propuestas federales y regionales, optó por el modelo unitario, para lo cual se argumentaron severos temores de fragmentación y protagonismo de los actores armados ilegales en los territorios. Sin duda, un buen momento desaprovechado en razón de los miedos. Cinco ideas se reiteraron en los debates constitucionales: autonomía de las entidades territoriales, profundización de la descentralización, fortalecimiento económico de los entes territoriales, consagración del municipio como eje fundamental del Estado y democracia participativa, eso sí, en el contexto y bajo las limitaciones del Estado unitario.<hr/>The Constitution of 1991, result of various political forces, returned to the unitary model; encoding in this again the tense relationship between center State and periphery. The territorial model and the role of the intermediate level were slightly changed with regard to its predecessor, the Constitution of 1886. The National Constitutional Convention, despite the fact that had federal and regional proposals, opted for the unitary model, arguing severe fears of fragmentation and leadership of illegal armed groups in then territories. Undoubtedly, a great moment wasted on account of fears. Five ideas were reiterated in the constitutional debates: autonomy of the territorial organizations, intensification of decentralization, economic strengthening of territorial entities, setting up of the municipality as a fundamental core of the state, and participatory democracy; this of course, in the context and under the limitations of the unitary State. <![CDATA[<B>Particulares que ejercen funciones administrativas</B>: <B>el caso de los tribunales de ética profesional<A NAME="topo1"></A></B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-25302012000100003&lng=es&nrm=iso&tlng=es Los tribunales de ética profesional son una de las tantas manifestaciones de la llamada descentralización por colaboración, mediante la cual, los particulares ejercen funciones administrativas. Dicha participación de los particulares en la gestión pública encuentra su fundamento en los artículos 2, 26, 123 y 210 de la Constitución Política de Colombia de 1991. En la investigación realizada se encontró que en Colombia existen 29 tribunales, colegios o consejos de profesionales que tienen como una de sus funciones investigar y sancionar las conductas contra la ética profesional. En el trabajo se intenta abordar la manera como están integrados, los principios y procedimientos que siguen, el tipo de faltas que investigan, las sanciones que imponen, los términos de caducidad y prescripción, la garantía del debido proceso y la existencia o no de la segunda instancia. Finalmente se hace un inventario de los efectos e implicaciones que se siguen del hecho de ser particulares en ejercicio de funciones administrativas.<hr/>Professional ethics courts are one of the several manifestations of the commonly known decentralization for cooperation by means of which private individuals execute administrative activities. Participation of private individuals in public management is grounded in provisions of Articles 2, 26, 123, and 210 of 1991 Colombia Political Constitution. During the research conducted it was found that there are 29 courts, colleges or councils or professional practitioners to whom research and punishment of misconduct against professional ethics are some of their functions. This article deals with the way principles and procedures followed by them are formed, the type of misconduct they investigate, the penalties imposed, the expiration and time limit terms, the warranty of the due process, and the existence or non-existence of the first appeal. Finally, the article includes a list of effects and consequences resulting from the fact of being a private individual executing administrative functions. <![CDATA[<B>Doctrine in the jurisprudence of the Constitutional Court of Colombia</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-25302012000100004&lng=es&nrm=iso&tlng=es Dans le système des sources du droit, la doctrine est une source auxiliaire de la législation colombienne. Comme les juridictions suprêmes, la Cour Constitutionnelle colombienne vient de la doctrine juridique spécialisée pour appuyer les décisions. Le rapport entre la doctrine et la Cour Constitutionnelle colombienne a été significatif, mais pas très récurrent dans sa jurisprudence constitutionnelle. L'analyse de 550 décisions de la Cour Constitutionnelle rendues dans l'année 2011, indique une faible incidence de la doctrine sur la jurisprudence constitutionnelle.<hr/>In the system of sources of law, the doctrine is an auxiliary source of Colombian law. As the supreme jurisdictions, the Colombian Constitutional Court comes to specialized legal doctrine to supportdecisions. The dialogue of the Colombian Constitutional Court's doctrine has been significant but not very recurrent in his constitutional jurisprudence. The analysis of 550 decisions handed down in 2011 reflects the low incidence of doctrine in the jurisprudence of the Constitutional Court. <![CDATA[<B>Adaptación del modelo de Estado y del derecho nacional a la globalización económica y compatibilización con la vigencia del estado social de derecho<A NAME="topo1"></A></B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-25302012000100005&lng=es&nrm=iso&tlng=es La globalización económica ha determinado una redefinición del papel del Estado, que de intervencionista y prestador pasa a regulador y garante de la prestación, determinando una adaptación del régimen jurídico aplicable por los Estados nacionales y propiciando la creación de un nuevo orden en el ámbito global, que pone en entredicho la capacidad actual de las organizaciones políticas de las sociedades para cumplir con los cometidos del Estado social, cuya vía de resolución parece ser la calidad del sistema regulatorio.<hr/>The economic globalization has determined a redefinition of the role of the State, going from interventionist and provider to regulator and guarantor of the service, determining an adjustment of the legal system applicable by the nations and propitiating the creation of a new order in the global scope, which puts in interdiction the current capacity of the political organizations of the societies to fulfill the goals of the social State, which way of resolution seems to be the quality of the regulatory system. <![CDATA[<B>El sistema colombiano de migraciones a la luz del derecho internacional de los derechos humanos: la Ley 1465 de 2011 y sus antecedentes normativos<A NAME="topo1"></A></B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-25302012000100006&lng=es&nrm=iso&tlng=es En la actualidad la migración internacional de personas es una temática que compete a todos los Estados, toda vez que muchos de ellos se comportan como Estados de origen de migrantes, y otros tantos se caracterizan por ser Estados de destino o acogida, algunos de tránsito. En razón a esto, ha sido necesario que el flujo de migrantes y sobre todo el reconocimiento de los derechos tanto de los emigrantes como de los inmigrantes sean incluidos en los ordenamientos internos de los Estados, teniendo en consideración los estándares internacionales establecidos por gran cantidad de instrumentos. El Estado colombiano, a lo largo de su historia, no ha contemplado el tratamiento de esta realidad humana, y sus escasas normas en este sentido dan cuenta de dicha situación. No obstante, la importancia del tema se ha ido visibilizando progresivamente y recientemente, el Congreso de la República de Colombia expidió la Ley 1465 de 2011, la cual tiene como propósito sentar las bases para la creación del Sistema Nacional de Migraciones. En el presente artículo se busca reflexionar sobre la pertinencia de esta ley a la luz de ciertos principios básicos del derecho internacional de los derechos humanos.<hr/>Currently, international migrations are an important topic for all States, since many of them are migrants' countries of origin, and many other states are characterized for being countries of destination or transit. Consequently, it has been necessary that the flow of migrants and especially the recognition of the rights of both immigrants and migrants are included in the domestic legislation of the States, taking into account the international standards set forth by international instruments. The Colombian State along its history has not considered the treatment of this human reality, and the few laws in this topic are a proof of it. However, the importance of this issue has become gradually visible and recently the Congress approved Law 1465/2011, which aims to lay the grounds for the creation of the National Migration System. The objective of this article is to analyze the relevance of this law guided by certain basic principles of the Human Rights International Law. <![CDATA[<B>La acción concursal de responsabilidad en el derecho argentino<A NAME="topo1"></A></B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-25302012000100007&lng=es&nrm=iso&tlng=es La ley de concursos y quiebras de Argentina prevé una demanda especial denominada acción concursal de responsabilidad, cuyo principal objetivo es proteger el patrimonio de la quiebra, la cual puede interponerse en contra de los administradores y de los denominados terceros cómplices. La procedencia de la acción presupone que los administradores hayan realizado actos que afecten la situación patrimonial de la empresa o que hayan permitido que la misma caiga en insolvencia. Estos actos deben haber sido ejecutados dentro del un año antes de la fecha inicial de cesación de pagos. La imputación de responsabilidad solo puede concretarse cuando haya mediado dolo. La demanda tramitada como juicio ordinario debe deducirse ante el juez de la quiebra, y no está sometida a tributo previo. Su interposición corresponde al síndico quien debe obtener la autorización de los acreedores. Si este no interpone la demanda a pesar de ser intimado en ese sentido por el juez de la quiebra, cualquier acreedor interesado podrá hacerlo.<hr/>Bankruptcy and Insolvency Law in Argentina foresees a special lawsuit commonly called lawsuit for liability due to bankruptcy, which main purpose is to protect bankruptcy equity; which can be filed against the managers and the commonly called accomplice third parties. Origin of this action assumes that managers have already executed actions which may affect the company's assets or allowed the company's insolvency. These actions should have been executed within a year before the initial date payments ceased. Imputation of liability can only be effective when willful misconduct has been proven. The lawsuit executed as an ordinary trial should be solved before the bankruptcy judge and is not subject to prior payment. Filing should be made by the receiver who should be authorized by the creditors. If the receiver fails to file the lawsuit despite having been called by the bankruptcy judge, any creditor with interest in the case shall be entitled to do it. <![CDATA[<B>Análisis económico del derecho y del derecho económico bajo revisión empresarial<A NAME="topo1"></A></B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-25302012000100008&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artículo está dirigido a evaluar los elementos comunes y diferenciales del análisis económico del derecho y del derecho económico desde la perspectiva empresarial. La orientación ofrecida por ambos no ha superado la disquisición de fundamentos y posturas que aún no constituyen marco de aplicación para que las empresas respondan a problemáticas de corte económico-legal. El consultar las circunstancias por las cuales atraviesan ellas y los elementos que exigen superar la discusión, puede contribuir para establecer el escenario de complementariedad de ambos. Para ello, debe considerarse la simbiosis entre el derecho y la economía desde el punto de vista empresarial; el alcance de la vinculación entre el análisis económico del derecho y el derecho económico y; la aplicación de ambos sobre la empresa en calidad de sujeto empresarial. La armonización del análisis económico del derecho con el derecho económico terminaría por refundar diversas áreas del saber económico y jurídico que se limitan a identificar la empresa como unidad productiva o razón legal, concepciones que impulsan el estudio del sujeto empresarial desde la teoría de la firma y la responsabilidad.<hr/>This article is aimed to evaluate common and differential elements of the economic analysis of law and economic law from a business perspective. The guidance offered by both has not overcome the difference of bases and positions that still do not constitute application framework to enable companies to respond to economic- legal problems. To consult the circumstances faced by them and elements demanded to overcome the situation may contribute to set the stage for their complementation. For this purpose, the symbiosis between law and economy should be considered from a business point of view; the scope of the linkage between the economic analysis of law and economic law and the application of both on the company as a business subject. The harmonization of the economic analysis of law with economic law would eventually consolidate various areas of economic and legal knowledge that are limited to identify the company as a production unit or legal reason, ideas that drive the business subject study from the theory of the firm and responsibility. <![CDATA[<B>La información como instrumento de protección de los consumidores, los consumidores financieros y los inversionistas consumidores<A NAME="topo1"></A></B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-25302012000100009&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artículo se ocupa de examinar el problema de la información para los consumidores, desde lo económico, jurídico y social, proponiendo que lo mismo que las características de los bienes, servicios y productos 'escalan' en complejidad, también lo hacen los requisitos de información establecidos en la regulación para consumidores 'simples' que toman decisiones de consumo de bienes y servicios, consumidores financieros que adquieren productos y servicios financieros e inversionistas consumidores, que además de pertenecer a la categoría anterior, conforman portafolios de títulos valores. Igualmente, concluye que los mayores requisitos de información para productores y proveedores, entidades financieras y emisores de valores, y sus agentes de reputación, en cada caso, no tienen equivalentes en las responsabilidades de los consumidores, poniendo en duda la efectividad de la regulación, y llamando la atención sobre la necesidad de políticas de educación del consumidor en todas sus escalas.<hr/>This article deals with the problem of information for consumers, from an economic, legal, and social point of view, by proposing that, as the characteristics of goods, services, and products ''scale up'' in complexity, information requirements in regulation for ''ordinary'' consumers -who make decisions on consumption of goods and services- also do it; ... ?? financial consumers purchasing financial products and services; and consumer investors, that are both, financial consumers and investors in the securities market. At the same time, the article concludes that, the greatest information requirements for producers and suppliers, financial institutions and issuers of securities (and their reputational agents), in each case, have no equivalent in consumers' responsibilities, thus questioning the effectiveness of regulation and drawing attention about the need for consumer's education policies in all scales. <![CDATA[<B>Crítica a la crítica del sistema punitivo</B>: <B>hacia una metacrítica<A NAME="topo1"></A></B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-25302012000100010&lng=es&nrm=iso&tlng=es Cuando pensamos críticamente el derecho penal o el conjunto del sistema punitivo, no ponemos atención en la forma de hacerlo, en la propia actividad de criticar. Esta, como todo saber, está determinada por la cultura y los cambios epistemológicos que afectan los modelos explicativos -bien lo sabe, la teoría del delito-. El problema se da por mantener un saber crítico, basado en un ideal clásico de racionalidad, acostumbrado a dividir, descontextualizar, en definitiva a simplificar, lo que por termina por contrariar su objetivo inicial. La propia actividad crítica resulta atrapada por el control social que critica. Para ello metodológicamente, no pretendemos desarrollar una micropolémica, sino una mirada del movimiento totalizante.<hr/>When we critically think of criminal law or the punitive system as a whole, no attention is paid to the way it is done (criticizing in itself). Criticism, as all other fields of knowledge, is determined by culture and epistemological changes which affect explanatory models -as stated by the theory of crime. The problem arises when a critical knowledge is kept based on a classic ideal of rationality commonly used to divide, to take out of context, and, at the end, to simplify, which finally results in challenging its initial purpose. The critical activity in itself becomes framed in the social control it criticizes. For this reason, we do not pretend to methodologically develop a controversy but taking a look to the totalizing movement. <![CDATA[<B>Cómo usar la epistemología crítica de Popper para mejorar los procesos pedagógicos en la enseñanza del derecho<A NAME="topo1"></A></B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-25302012000100011&lng=es&nrm=iso&tlng=es En este artículo se muestra la manera de aprovechar ciertas tesis de la epistemología de Popper para construir una propuesta de enseñanza-aprendizaje destinada a mejorar estos procesos en los programas de Derecho. Se argumentará que las sentencias de inexequibilidad de la Corte Constitucional constituyen un caso especial del uso del principio de falsabilidad de Popper y que es posible trasladar las nociones centrales de su epistemología a la didáctica y la pedagogía. En la parte central del artículo, se sugiere aprovechar el principio de la epistemología crítica en acción, implícito en algunas sentencias de inexequibilidad de la Corte Constitucional -período 1993-2000-, para introducir cambios que promuevan una actitud crítica en los estudiantes de los programas de Derecho.<hr/>In this paper we explore the possibilities of taking advantage of certain theses of Popper's epistemology to articulate a teaching-learning proposal intended to improve both processes in law schools. We will argue that unconstitutionality rulings of the Constitutional Court are a special case of the use of Popper's principle of falsifiability and that it is possible to move the central notions of his epistemology to didactics and pedagogy. In the central part of the article, we suggest to take advantage of the principle of critical epistemology in action, which is implicit in some unconstitutionality rulings of the Constitutional Court (1993-2000 period), to introduce changes that promote a critical attitude in Law Schools' students <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-25302012000100012&lng=es&nrm=iso&tlng=es</link> <description/> </item> </channel> </rss> <!--transformed by PHP 01:05:36 17-05-2024-->