Scielo RSS <![CDATA[Encuentros]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=1692-585820140002&lang=en vol. 12 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[<b>ICT in Higher Education</b>: <b>uses and implications in two courses of studies of Argentine Institutions</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-58582014000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en La investigación "Desarrollo de la competencia de género para la comunicación académico-científica en un contexto plurilingüe", tiene como objetivo identificar en qué instancias de su formación de grado los estudiantes utilizan las TIC, para analizar el uso que hacen de ellas a fin de determinar su rol como instrumentos mediadores entre los elementos del triángulo interactivo alumnos-profesor contenidos y las implicancias pedagógicas de sus usos en dos contextos diferentes de educación superior: Profesorado en Lengua Inglesa - Instituto de Formación Docente (IFDC) San Luis y Profesorado en Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de San Luis (UNSL). El estudio es cuantitativo, descriptivo y comparativo. El instrumento que se utilizó para la recolección de datos fue una encuesta diseñada por los tutores del Postítulo Especialización Docente en Educación y TIC del Ministerio de Educación de la nación. Se tomó a 20 estudiantes seleccionados de manera aleatoria de ambas instituciones. Las TIC actúan como intermediarias de relaciones de carácter bidimensional (alumno-contenido, docente-contenido o alumno-docente) en las que no se ponen en juego todas las e-competencias necesarias para lograr la alfabetización digital característica de la actual Sociedad de la Información y el Conocimiento (SIC).<hr/>The research identifies the moments of their training at which the students use ICT, to analyze the use of them so as to determine their role as mediating instruments between the elements of the interactive triangle students-teacher-contents and to reflect on the pedagogical implications of the use of ICT in two different High Education contexts: the Teacher Training Program in English Language - Instituto de Formación Docente Continua (IFDC) - San Luis and the Teacher Training Program in Education Sciences, Faculty of Humanities, National University of San Luis (UNSL). This study is quantitative, descriptive and comparative. Data were collected by means of questionnaires designed by teachers of the Teacher Training and ICT Major of the Ministry of National Education. Random samples of 20 students were selected from the two institutions above mentioned. Information analyzed following Coll, Onrubia and Mauri's category on the uses of ICT In these instances ICT come to act as intermediaries of two-dimensional relations (student-content, teacher-content or student-teacher) in which all necessary e-competences to develop digital literacy, characteristic of the Information and Knowledge Society, play a small part. <![CDATA[<b>Styles of Learning</b>: <b>a bet for the academic performance of the students in the higher education</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-58582014000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en La investigación que se presenta tuvo como objetivo identificar y describir los estilos de aprendizaje presentes en 100 estudiantes universitarios, con el fin de realizar una caracterización de los estudiantes de primer semestre de acuerdo con sus formas de aprender; y generar así propuestas pedagógicas articuladas a los estilos particulares de aprender de los estudiantes. Esta investigación surge debido al bajo desempeño académico presentado por los estudiantes en el primer semestre de su formación superior, y a las respuestas no eficaces que los docentes pueden dar a estos estilos particulares de aprender. El estudio fue cuantitativo y de corte transversal. El instrumento utilizado fue el Cuestionario Honey-Alonso (1992). Los resultados muestran que los estilos de aprendizaje que tienen una presencia más notoria en la muestra de estudiantes son el pragmático y el teórico, lo que se asocia a los modelos tradicionales, presentes en las experiencias escolares previas. Se evidencia una tendencia baja de los estilos activos y reflexivos, que según los modelos pedagógicos de Educación Superior son los que deben primar en los estudiantes. Resultados que permiten explicar el bajo desempeño académico reportado en los primeros semestres en la educación superior.<hr/>The investigation Styles of Learning: a bet for the academic performance of the students in the higher Education, had as aim identify and describe the present styles of learning in 100 university students, in order to realize a characterization of the students of the first semester of agreement with their ways of learning; and to generate this way, pedagogic offers articulated to the particular styles to learn of the students. This investigation arises due to the low academic performance presented by the students in the first semester of their higher formation, and to the not effective answers that the teachers can give to these particular styles of learning. The study was quantitative, not experimental, descriptive and of court transverse. The used instrument was the Questionnaire Honey-Alonso (1992). The results show that the styles of learning that have a more well-known presence in the students' sample are the pragmatic one and the theoretical one, which associates the traditional, present models in the school previous experiences. There is demonstrated a low trend of the active and reflexive styles, which according to the pedagogic models of higher educationare those who must occupy first place in the students. <![CDATA[<b>Psychological factors in low performing school adolescents with academic</b>: <b>depression and self-esteem</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-58582014000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente estudio de investigación tuvo como objetivo describir los niveles de depresión y autoestima en estudiantes de secundaria con bajo rendimiento académico, de cinco Instituciones Educativas Distritales (IED) de Santa Marta. La investigación fue descriptiva y diseño transversal, con una población de 629 estudiantes y muestra intencional de 140 estudiantes del Grado 10°, clasificados como de bajo rendimiento académico, 51% varones y 49% mujeres, con edades de 14 a 19 años, Media de 16 años, D.T. 3.0. Se les aplicó la Escala de Zung para Depresión (Self-Rating Depression Scale, SDS; Zung, 1965); y la Escala de Autoestima de Rosenberg (Rosenberg, 1989). Se hallaron altos niveles de depresión (86% depresión moderada); baja autoestima (51% autoestima baja) en estos estudiantes. Se concluye que los estudiantes con bajo rendimiento escolar presentan factores psicológicos negativos que los afectan como los altos niveles de depresión y baja autoestima, lo que exige implementar estrategias de intervención psicológicas e interdisciplinarias para favorecer su óptimo aprendizaje y adecuada socialización.<hr/>The present study "psychological adolescent students with low performance factors: Depression and Self-Esteem", aimed to describe levels of depression and self-esteem in high school students with poor academic performance, five District Educational Institutions (FDl) in the city of Santa Marta. An investigation of descriptive and cross-sectional design was used, with a population of629 students and purposive sample of 14010th grade students classified as poor academic performance, 51% male and 49% female, aged 14-19 years Media 16, DT 3.0. Were administered the Zung Scale for Depression (Self-Rating Depression Scale, SDS, Zung, 1965); and the Rosenberg Self-Esteem Scale (Rosenberg, 1989). High levels of depression (86% moderate depression) were found; and low self-esteem (low self-esteem 51%) in these students. Finally, students with poor school performance have negative psychological factors that affect and high levels of depression and low self-esteem, which calls for implementing psychological and interdisciplinary strategies to promote optimal learning and socialization appropriate intervention. <![CDATA[<b>Among hegemonies and counter-hegemonies of metalheads and non-metalheads university students in the city of Santa Marta: an analysis from Chantal Mouffe</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-58582014000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en El artículo, derivado de la investigación "Caracterización del consumo de medios de los jóvenes para el diseño de una propuesta de espacios de educación en valores y convivencia ciudadana apoyado en TIC", aborda las relaciones interculturales que se establecen entre estudiantes universitarios, de la ciudad de Santa Marta, pertenecientes a grupos seguidores de la cultura metal y estudiantes universitarios no pertenecientes a este tipo de cultura. Cuyo objetivo es caracterizar el consumo de medios de los jóvenes para diseñar una propuesta de espacios de educación en valores y convivencia ciudadana apoyado en TIC. El análisis que se realiza de estas tribus urbanas es de carácter cuantitativo, y se construye desde las categorías de esfera pública, hegemonías y contrahegemonias propuestas de la politóloga Chantal Mouffe.<hr/>The article discusses about the intercultural relationships established among university students, from Santa Marta, that belongs to the metal music culture groups and university students outside this culture, whose objective is to characterize the consumption means for young people to design a proposal for space education and citizen values supported ICT. The analysis is quantitative, and is built from the categories of public sphere, hegemonies and counter-hegemonies made by the political scientist Chantal Mouffe. <![CDATA[<b>Return Storytellings</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-58582014000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente artículo de investigación, de corte cualitativo sobre "Las tácticas del Habitar. Prácticas de recuerdos y olvidos y (re) significación de lugares en contextos de retorno de población", en la que se indaga por las construcciones narrativas acerca del retorno que elaboran las personas de la población de El Salado (Bolívar) quienes después de su desplazamiento forzado regresaron a su territorio para habitar de nuevo una geografía marcada por la violencia. En el artículo se exploran las formas en que las memorias de la vida en esta población y su proceso de retorno se articulan en narraciones que dan sentido a dichas memorias, al regreso, y permiten la construcción de reclamos políticos. De esta forma, las narrativas del retorno, inspiradas en los trabajos teóricos que sobre la memoria han elaborado Elizabeth Jelin, Elsa Blair, Jorge Semprún y Leonor Arfuch o las formas en que se da cuenta de este proceso, resultan en la materialización de unas memorias que demandan justicia y equidad social.<hr/>This paper as a result of a qualitative doctoral research on "Inhabit tactics. Memories and forgetfulness, and (re) signification of places contexts return population" in that narrative constructions about the return that made people in the town of El Salado (Bolívar) who after their displacement is investigated they returned to their territory forced to inhabit again a geography marked by violence. The article explores the ways in which memories of life in this population and its return process articulated in narratives that give meaning to these reports, the return, and allow the construction of political claims. Thus, the narrative of return, inspired by theoretical work on memory have produced Elizabeth Jelin, Elsa Blair, Jorge Sempriin and Leonor Arfuch or the ways in which he realizes this process, resulting in the realization of a memory demanding justice and social equity. <![CDATA[<b>Between Public and Private</b>: <b>Press and Women's Representation</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-58582014000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en A pesquisa busca investigar as representações de gênero na mídia impressa. O tema abrange os espaços do gênero feminino, em que se pressupõem significativas alterações em comparação com tempos passados, focalizando a presença da mulher na imprensa. O corpus analisado será constituído por reportagens e anúncios publicitários que representem a figura feminina na Revista A Bomba veículo editado pela imprensa paranaense. Esta abordagem usa teorias ligadas à História Cultural. O objetivo é demonstrar que as revistas representam uma instância pedagógica ao produzir mecanismos ou dispositivos pedagógicos de subjetivação para as leitoras e, sobretudo, por expressar discursos vigentes e legitimados num contexto histórico-social.<hr/>This research investigates the gender representations in print media. The theme covers the female spaces in which significant changes are presupposed, comparing to the women representation within media in the past. The analyzed corpus will consist of reports and advertisements published at the paranaense Journal A Bomba. This approach uses theories linked to the Culture History. The goal is to show that magazines representan instructive instance, both by producing subjectivation pedagogical mechanisms and dispositives to the readers and chiefly for expressing current and legitimated speeches within a socio-historic context.<hr/>El estudio es una reflexión sobre las representaciones de género en publicación impresa. El tema trata de los espacios del género femenino, en los que presuponen cambios significativos en comparación con el pasado, se centra en la presencia de las mujeres en la imprenta. El corpus analizado consistirá en artículos y anuncios que representan la figura femenina en la revista publicada en Parana/Brazil. Finalmente, el enfoque demuestra que las revistas representan una instancia para producir mecanismos de subjetividad a los lectores, y especialmente por la fuerza y discursos que expresan un contexto histórico-social legítimo. <![CDATA[<b>Ethnography</b>: <b>A methodological tool for research in cyberculture</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-58582014000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente artículo de reflexión, construido en el marco del proyecto titulado: "El Campus Virtual de la UNAD como espacio para la construcción de aprendizajes colaborativos"; realizado por el grupo Cibercultura y territorio, adscrito a la Universidad Nacional Abierta y a Distancia, cuyo objetivo principal fue la identificación del aprendizaje colaborativo como estrategia de mediación, como categorías teóricas donde los conceptos de dispositivo, mediación pedagógica y aprendizaje colaborativo, fueron abordados desde las corrientes pedagógicas que indagan por el fenómeno de incorporación de las tecnologías de la Información y la comunicación en la educación. En este sentido, este artículo hace énfasis en la metodología, a partir de un diseño reflexivo sobre técnicas y aproximaciones conceptuales que requieren los escenarios en la virtualidad. Se presenta un contexto con las particularidades de la cibercultura y las reelaboraciones metodológicas desde las ciencias sociales, luego se construye un texto que permite argumentar el sentido de la etnografía y su variante virtual; para finalizar con un hipertexto exponiendo las tensiones. En suma, contexto, texto e hipertexto configuran una narrativa crítica y propositiva en relación con las prácticas y legitimación de metodologías de la investigación para los órdenes sociales y cognitivos emergentes.<hr/>This review article, was built under the project: The Virtual Campus of UNAD as a space for the construction of collaborative learning; made by the group and cyberculture territory assigned to the National Open and Distance University, whose main objective was the identification of collaborative learning as mediation strategy, developing and theoretical concepts of device categories, pedagogical mediation and collaborative learning, approached from the current teaching that explore the phenomenon of incorporating information technologies and communication in education. In this sense, this article emphasizes the methodology from a thoughtful design techniques and conceptual approaches that require scenarios in virtual environments. With the particular context of cyberculture and methodological elaborations from the social sciences is presented, then a text allowing argue the meaning of ethnography and its virtual variant is constructed; ending with a hypertext exposing tensions. Thus, context, text and hypertext form a critical and purposeful narrative regarding practices and legitimacy of research methodologies for emerging cognitive and social orders. <![CDATA[<b>Socially responsible UIS for culture</b>: <b>a perspective from the educational and social fields</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-58582014000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente artículo de reflexión tiene como propósito analizar la experiencia de la UIS y la implementación de programas socialmente responsables desde las funciones de docencia, investigación, extensión y gestión para el fortalecimiento institucional y el desarrollo de la región. A través de un estudio descriptivo se identificó las percepciones de la comunidad universitaria en torno al tema de la Responsabilidad Social Universitaria (RSU) para la construcción de una propuesta de modelo institucional de gestión basado en la RSU. La Universidad Industrial de Santander, consciente de su misión de formar personas de alta calidad orientadas a promover el desarrollo y bienestar de la sociedad, fundamentadas en los valores y la ética, avanza hacia el diseño de un modelo de Responsabilidad Social Universitaria. Finalmente, la Responsabilidad Social como comportamiento ético se posesiona paulatinamente en los diferentes actores sociales donde las Instituciones de Educación superior (IES) no son ajenas y comienza a pensarse en los impactos de las decisiones y el compromiso por la rendición de cuentas.<hr/>The Industrial University of Santander aware of its mission to train high quality people oriented to promote the development and welfare of society founded on ethics and values moving towards the design of a model for University Social Responsibility, hence under research "Designing a model for University Social Responsibility for the Industrial University of Santander" that through conclusive descriptive study identified the perceptions of the university community on the issue of University Social Responsibility (USR) for the construction of a proposed institutional management model based on the RSU; this reflection article aims to analyze the experience of the UIS and implementing socially responsible programs since the functions of teaching, research, extension and management for institutional strengthening and development of the region, in order to progress toward arises building socially responsible strategic guidelines. Social responsibility and ethical behavior gradually possession in different social actors where Higher Education Institutions are not foreign and begin to think about the impacts of decisions and commitment to accountability.