Scielo RSS <![CDATA[Eidos]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=1692-885720080001&lang=en vol. num. 8 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-88572008000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<B>FORMATION OF CHARACTER AND PRACTICAL REASONING</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-88572008000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este artículo se sostiene que existe una primacía de la práctica y la acción sobre el conocimiento intelectual y la contemplación. Si esta tesis fuese falsa, no resulta comprensible por qué la prudencia y el hombre prudente son la virtud suprema y el modelo de la vida buena en Aristóteles. La cuestión inicial es 1) ¿Cómo entender la racionalidad del deseo o qué significa deseo razonado?, y esto implica dos cuestiones adicionales: 2) ¿Qué es el silogismo práctico y qué relación tiene con la recta razón? y 3) ¿cuál es la relación entre el razonamiento práctico, la prudencia y el hombre prudente? Estas cuestiones son analizadas para establecer algunas de las semejanzas y diferencias entre el silogismo práctico, los diversos tipos de inferencias prácticas y otros tipos de razonamientos, tratando de mostrar la relación que existe entre la formación del carácter o modo de ser, la recta razón y el silogismo práctico.<hr/>This article states that practice and action are more important than intellectual knowledge and contemplation. If this thesis were false, one cannot understand why prudence and the prudent person are the supreme virtue and the model of the good life in Aristotle. The initial question is: (1) how should the rationality of desire be understood, or what does reasoned desire mean? This implies two additional issues: (2) what is the practical syllogism, and what is its relationship to correct reason? (3) How are practical reasoning, prudence, and the prudent person related? These questions are analyzed to determine some of the similarities and differences among the practical syllogism, various kinds of practical inferences, and other types of reasoning. This will involve trying to show how developing a character or mode of being, correct reason, and the practical syllogism are related. <![CDATA[<B>THE INDIVIDUALITY OF DON QUIXOTE SEEN BY HEGEL</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-88572008000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en El objetivo de este artículo consiste en desentrañar, con base en los elementos proporcionados por la Estética, la constitución irónica de la individualidad en la interiorización de los mitos, tal como ocurre en El Quijote. Para realizar esta tarea nos apoyaremos en dos textos de la Fenomenología del espíritu, a saber, "la ley del corazón y el desvarío de la infatuación" y "la virtud y el curso del mundo", en los cuales se hará corresponder el despliegue que Hegel ejecuta en ellos a diferentes pasajes del Quijote.<hr/>The purpose of this essay is, based on elements given by the Aesthetics, to study the ironic construction of individuality in the internalizing of myth, as it happens in Don Quixote. In order to do this, the author will take support on two texts of the Phenomenology of Spirit where correspondences will be shown between Hegel's writings and different passages from Don Quixote. <![CDATA[<B>THE BOURGEOIS SUBJECT IN GOETHE’S WERTHER</B>: <B>INACTIVITY AND FAILURE</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-88572008000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Análisis estético, sociológico y político de la obra de Goethe Las desventuras del joven Werther, partiendo de las tesis estético-literarias de Georg Lukács, claramente influenciadas por Friedrich Schiller, y de las consideraciones que el mismo Goethe realizó posteriormente acerca de su vida y obra en su inconclusa autobiografía Poesía y verdad. El objetivo es realizar un pequeño estudio de la obra pero, en especial, del tipo de sujeto que ejemplifica su personaje principal: el sujeto del humanismo burgués revolucionario, un sujeto que podemos caracterizar en palabras de Lukács como demoníaco y que, por su estructura constitutiva, está condenado al fracaso de sus expectativas vitales.<hr/>Aesthetic, sociological and political analysis of Goethe's work The misfortunes of the young Werther, departing from the aesthetic-literary thesis of Georg Lukács, clearly influenced by Friedrich Schiller, and from the considerations that the same Goethe brings later in his unfinished autobiography Poetry and Truth. The aim of this article is to realize a small study of the work but, specially, of the type of subject that its principal character exemplifies: the subject of the revolutionary bourgeois humanism, a kind of subject that we could depict, in words of Lukács, as demonic an that, for its constitutive structure, is condemned to the failure of his vital expectations. <![CDATA[<B>THE PAINTING, THE FACTORY, AND THE HOSPITAL</B>: <B>THE PRODUCTION OF SPACE IN THE CLASSIC EPOCH</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-88572008000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en El texto plantea una lectura de la obra de Michel Foucault según la cual en la época clásica -siglos XVII y XVIII- se construye una concepción del espacio que es correlativa a las prácticas discursivas que caracterizan la "episteme de la representación". Esta concepción vincula los campos estético, social y epistémico a través de la idea del espacio como un 'campo de visibilidad' cuyas reglas de constitución comunican un tipo de representación pictórica, un modelo de distribución de las poblaciones y una forma de discurso sobre la enfermedad. Dado que esas reglas, a su vez, se realizan a través de dispositivos concretos de producción de saber y de relaciones de poder, en su descripción espero dar cuenta de los límites históricos y epistémicos de la época clásica.<hr/>The text raises a reading of the work of Michel Foucault work according to which in the classical epoch -17th and 18th centuries- a conception of the space is built, which is correlative to the discursive practices that characterize the "episteme of the representation". This conception links the aesthetic, social and epistemic fields through the idea of the space as a 'field of visibility' whose rules of constitution communicate a sort of pictorial representation, a model of distribution of the populations and a form of speech on the disease. Since these rules are realized through concrete devices of production of knowing and relations of power, in their description I hope realize the historic and epistemic limits of the classic epoch. <![CDATA[<B>TRAGEDY, COMEDY AND HUMOR IN THE PSYCHOANALYSIS</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-88572008000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en A partir de la afirmación de S. Critchley de que el psicoanálisis es la prolongación, profundización y complicación de lo que él llama paradigma trágico-heroico, se trata de precisar que lo trágico es lo que hace inseparables la teoría y la experiencia psicoanalítica de la risa y los fenómenos ligados a ella. Esto, en general, ha sido insuficientemente indagado. Siguiendo estos argumentos, se presentan algunas observaciones en torno a esa especie de exhortación "volver a las cosas mismas", tan afín al método freudiano, al "uso" de lo trágico-heroico en Lacan, al concepto de Cosa y al aporte de Freud al humor. Por otra parte, y en completa relación con lo anterior, se destacan algunos señalamientos lacanianos que ubican al "cuerpo" como central en la experiencia de lo cómico. Y por último, se examina la contraposición Bergson - Freud - Lacan en torno a la risa, lo mecánico y el lenguaje.<hr/>Starting from the issue stated by S. Critchley that psychoanalysis is the extension, deepening and complication of what he calls tragic-heroic paradigm, the article aims to specify that tragedy is what makes psychoanalytic theory and experience inseparable from laughter and the phenomena linked to it. This point has been insufficiently studied. Following these arguments, the paper presents some comments about that kind of exhortation that says "back to the things themselves" so close to the freudian method, to the "use" of what is tragic-heroic in Lacan, to the concept of das Ding "Thing" and to the contribution of Freud to humour. On the other hand and completely related to this, the paper highlights some lacanian issues that consider the "body" as core in the experience of comic. Finally, the paper examines the opposition Bergson -Freud-Lacan about laughter, mechanic and language. <![CDATA[<B>ARIEL</B>: <B>¿TEMPEST OF ONE MOUSIKOS?</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-88572008000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este ensayo propone una hipótesis: que el modelo de Sujeto "educable" y "moral" que expone José Enrique Rodó en su Ariel puede corresponderse con el ideal de mousikós (&mu;&omicron;&upsilon;&sigma;&tau;&kappa;ó&sigmaf;), término griego que, según ciertas acepciones, se traduce por "culto" o "cultivado", y que designaba a las personas eruditas.<hr/>This essay propouse one hypotesis: the "capable of being educated" and "moral" José Enrique Rodó's Subjetc model in his work Ariel can be reciprocate to the Greek idea of mousikós (&mu;&omicron;&upsilon;&sigma;&tau;&kappa;ó&sigmaf;), translate for "a votary of the Muses, man of letters and accomplishment, a scholar". <![CDATA[<B>THE DEATH OF GOD AND THE THEOLOGYCAL ISSUE</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-88572008000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en La interpretación heideggeriana de la "muerte de Dios" que comprende no sólo a Nietzsche, sino el conjunto de la filosofía moderna, entraña la esencial significación de un movimiento según el cual la metafísica llega a ser superada. En palabras de Heidegger, después de Nietzsche "a la filosofía sólo le queda pervertirse y desnaturalizarse, de modo que ya no se divisan otras posibilidades para ella". Esta superación apunta a la consumación de la onto-teología en cuanto marca fundamental de la metafísica, de la cual Hegel habría ofrecido su exposición más radical al imponerle a lo absoluto la medida del concepto. La "muerte de Dios" evidenciaría según ello lo que Jean-Luc Marion ha sabido denominar la "idolatría del concepto". El texto examina la "muerte de Dios" a la luz del postulado de la onto-teología en cuanto esencia de la metafísica, y en la línea de una superación de la idolatría, a fin de intentar una reasunción de lo divino para el pensamiento contemporáneo.<hr/>Heideggerian interpretation of the "Death of God" that not only includes Nietzsche, but the whole modern philosophy, it entails the essential importance of a movement according to which Metaphysics is overcome. In Heidegger's words, after Nietzsche "the only road for Philosophy is its perversion and denaturalization, so we have no other alternatives in view for her". This overcoming indicates the consummation of Onto-Theology like fundamental mark of Metaphysics, of which Hegel offers his more radical interpretation when he thinks the absolute one as concept. This way, the "Death of God" it means, according to Jean-Luc Marion's denomination, the "idolatry of concept". This paper examines the "Death of God" in the light of the postulate of Onto-Theology as Essence of Metaphysics, and in the line of a overcoming of idolatry, with the purpose of resuming the divinity in the contemporary thought. <![CDATA[<B>BORGES AND THE POLITICS OF EXPRESSION THE TRANSVALUATION OF NATIONAL HISTORYE</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-88572008000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en La idea de que es posible producir nuevas formas de subjetividad, a través de un uso inteligente de la expresión, ha sido recurrente en la literatura moderna y contemporánea. La ficción, en este sentido, ha jugado un papel central en la (des)construcción de las identidades nacionales. A pesar de que programáticamente siempre se parapetó en las antípodas del compromiso literario, Borges cifró alguna vez en el arte una «función política compensatoria» de este tipo. A saber: en orden a escapar de los atolladeros políticos en los que nos vemos encerrados, la literatura es capaz de ayudarnos en la tarea de reinven-tarnos a nosotros mismos en tanto sujetos individuales y colectivos. Utilizando conceptos de Deleuze y Foucault, de Rancière y Burgoyne, este artículo pretende sondar esa secreta política borgeana, como caso particular de una aspiración más general de la literatura a intervenir en el agenciamiento de las formas que tenemos de decir «yo» y «nosotros».<hr/>The idea that is possible to produce new forms of subjectivity, trough an intelligent use of expression, has been recurring in modern and contemporary literature. Fiction, in this sense, has played a central role in the (des)construction of national identities. Even if programmatically he always stud up on the antipodes of literary commitment, in his youth Borges saw in art a «political compensatory func-tion» of this type. Namely, he claimed that, in order to escape from the tight spots in which we get enclosed, literature can help us in the work of reinvent ourselves as individual and collective subjects. Using concepts from Deleuze and Foucault, Rancière and Burgoyne, this article tries to analyze that secret borgean politics, as a case study of a wider aspiration of literature to operate on the agency of the forms we have to say «I» and «Us». <![CDATA[<B>THE CONSTRUCTION OF THE POLITICAL SUBJET AN APPROACH TO THE MUSICAL WORK OF EMIR KUSTURICA & THE NO SMOKING ORCHESTRA, FROM THE WORK OF JACQUES RANCIÈREE</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-88572008000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente trabajo trata de como la propuesta musical de Emir Kusturica & the no smoking orchestra, crea nuevas formas de percepción sobre situaciones de conflicto armado (la Guerra en Bosnia-Herzegovina) y exclusión (relación con la comunidad Rom), que cambian por completo el imaginario impuesto por los medios de comunicación sobre tales fenómenos. Lo anterior es visto a la luz de la teoría estética y política de Jacques Rencière, quien considera que el objeto de la política es hacer visible la imposibilidad de un orden universal que pueda recoger a todas las partes de la sociedad.<hr/>This paper discusses how the proposed musical Emir Kusturica & the no smoking orchestra, creates new forms of perception on situations of armed conflict (war in Bosnia-Herzegovina) and exclusion (relationship with the community Rom), which change completely imaginary imposed by the media about such phenomena. This is seen from the view of aesthetic theory and policy Renciere Jacques, who believes that the purpose of politics is to make visible the failure of an universal order that can pick up all parts of society. <![CDATA[<B>POSTMODERN FEMINISM</B>: <B>D.J. HARAWAY AND S.HARDING</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-88572008000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este texto se caracteriza el llamado "Feminismo Postmoderno" y se presentan las posiciones teóricas de dos influyentes pensadoras contemporáneas en el ámbito de la filosofía de la ciencia desde una perspectiva feminista postmoderna. Haraway y Harding debaten en torno a la historia de la ciencia y sus sesgos androcéntricos, así como sobre el concepto identidad desde el paradigma cyborg. Dentro del paradigma postmoderno asumen la herencia postestructuralista y deconstruccionista y defienden la necesidad de una ciencia social crítica y autorreflexiva como modelo de todas las ciencias, pero tienen controversias en cuanto a la estructuración del espacio social gene-rizado. Haraway entiende que el espacio social no es homogéneo, y que las tres dimensiones que detecta Harding: simbolismo genérico, división socio-sexual del trabajo y procesos de identidad individual gene-rizada, se interceptan en múltiples dimensiones.<hr/>In this text is characterized the "Postmodern. Feminism" and the theoretical positions of two influential contemporary thinkers in Philosophy of Science from a postmodern feminist perspective. Haraway and Harding debate around the History of Science and its andocentric slants, as well as on the concept "identity" from the cyborg paradigm. Within the postmodern paradigm they assume the poststructuralist and deconstructionist inheritance and defend the necessity of a critical and autorreflexive social science like model of all sciences, but they have controversies about the gendered social space. Haraway understands that the social space is not homogenous, and that the three dimensions that Harding detects: generic symbolism, partner-sexual division of the work and processes of gendered individual identity, they are intercepted in multiple dimensions. <![CDATA[<B>THE CONCEPT OF PHENOMENON BY THE YOUNG HEIDEGGER</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-88572008000100012&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente trabajo es una discusión del concepto de fenómeno tal y como éste se encuentra determinado en la filosofía del joven Heidegger. Con ella se pretende ir a la base que permite dilucidar en qué sentido hace éste fenomenología o, en otras palabras, qué idea de filosofía se encuentra expresada bajo el título de hermenéutica fenomenológica. Al hilo de la lectura del concepto de fenómeno como concepto filosófico, esto es, como indicación formal, nos preguntaremos: 1) cómo se toma en consideración lo investigado feno-menológicamente; 2) cómo debe comparecer lo así investigado y 3) si, en efecto, el concepto de fenómeno funciona siempre en Heidegger como una indicación formal o si no puede constatarse en él una cierta ambigüedad.<hr/>This work discusses the young Heidegger's determination of the concept of phenomenon. This will give us the basis to elucidate in which sense he does phenomenology or, in other words, which is the idea of philosophywhichcanbeencountered under the title of phenomenological hermeneutic. Following the understanding of the concept of phenomenon as a philosophical concept, that is, as a formal indication, we will ask ourselves: 1) How is taken under consideration what is phenomenologically researched; 2) How is to show up what is so researched and 3) whether the Heideggerian concept of phenomenon works always as a formal indication or whether a certain equi-vocity and ambiguity can be stated.