Scielo RSS <![CDATA[Eidos]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=1692-885720080002&lang=pt vol. num. 9 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-88572008000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>THE CIRCUIT FROM INTUITION TO SYMPATHIE IN BERGSON</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-88572008000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt On s'efforce de montrer que, chez Bergson, intuition et sympathie ne sont pas des termes synonymes, mais renvoient chacun à deux aspects distincts de sa méthode. L'intuition désigne en effet le rapport de l'esprit avec lui-même en tant que pure forme d'intériorité, le spirituel considéré en tant qu'il dure. Mais, par là, l'esprit ne saurait sortir de lui-même. C'est ici qu'intervient la sympathie : elle permet d'accéder, selon un raisonnement par analogie d'un nouveau type, à des réalités en apparence extérieures à l'esprit : le matériel dans la matière, le vital dans les formes vivantes, le social dans les sociétés, le personnel dans les existences individuelles. Les phénomènes sont perçus selon leur sens interne, en tant qu'ils durent. On atteint à l'en soi mais pour autant qu'il est en nous. C'est ce chiasme qu'il s'agit ici de décrire.<hr/>In Bergson's work, intuition and sympathy are not synonymous terms. Each of them are two different aspects of his method. Intuition means the intimate relation of the spirit with itself as a pure form of interiority, the spiritual field considered as duration. But, this means that the spirit can't reach a reality out of itself. Here intervenes sympathy. It reaches the material in matter, the vital in living forms, the social in societies, the personal in individual existences. Phenomena are perceived according to their inner sense, in duration as they are reflected in our spirit. This is the double relation we try to describe. <![CDATA[<b>THE DEVELOPMENT OF PAUL RICOEUR'S CONCEPT OF TESTIMONY</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-88572008000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El objetivo del presente artículo consiste en sostener que ha habido una evolución en el concepto de testimonio de Paul Ricoeur y que incluso su primera definición jurídica se diferencia de otras de la misma raíz. Para establecer este último punto se compara su definición con de C.A.J. Coady. Se intentará dar cuenta de los motivos, implicaciones y limitaciones de sus diferencias. Seguidamente, se afirma que en La memoria, la historia, el olvido el filósofo abandona el concepto jurídico de testimonio, caracterizado como una declaración enmarcada en un debate, para inclinarse por otro que lo define como una institución natural dialógica. Nuestra hipótesis es que dicho cambio fue debido no a causas fenoménicas sino contextuales.<hr/>This paper tries to show that there has been an evolution in Paul Ricoeur's concept of testimony and that also his first juridical definition is different from others of the same origin. To determine this point we will compare his definition with C.A.J. Coady's. We will try to explain the motives, implications and limitations of its differences. Then it will be established that in Remembering, history and oblivion the philosopher leaves the juridical concept of testimony, which main issues are to be a declaration inside a debate, and prefers an other one that define it as a dialogical natural institution. Our hypothesis is that this change was not due to phenomenical but to contextual causes. <![CDATA[<b>WITTGESTEIN</b>: <b> EPISTEMOLOGICAL RAMIFICATIONS OF HIS THINKING FROM PARADOXES POSED BY QUANTUM MECHANICS</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-88572008000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Se argumenta acerca de la necesidad de reubicar a la epistemología en el esquema filosófico tradicional. De la consideración de paradojas que la teoría cuántica impone -relativas a la necesidad de un cambio de lógica- y siguiendo los planteos wittgenstenia-nos acerca de la fundamentación de las ciencias formales, del status y tipo de necesidad que sus proposiciones establecen mostramos cómo la epistemología emerge del lado de la filosofía práctica. Ética y política que dejan atrás su lugar de exterior complementario al núcleo duro de la ciencia implicando una inversión de la relación tradicional entre las ciencias naturales y las sociales.<hr/>We argue about the necessity of relocating epistemology in the traditional philosophical outline. From considering physical theories -related to the necessity of a change of logic- and following wittgenstenian statements about the foundations of formal sciences, about the status and necessity that their propositions settle down we show that the epistemology emerges on the side of the practical philosophy. It appears together with ethics and politics implying that they cannot be regarded as exteriors to the hard core of science and imposing an inversion of the traditional relationship between natural and social sciences. <![CDATA[<B>AXIOLOGIA E ÉTICA PROPOSICIONAL SEGUNDO CARNAP</B>: <B>PELA ANÁLISE LÓGICA</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-88572008000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Procura-se com este artigo a posição da ética em relação com a análise lógica, no âmbito do "Circulo de Viena", pelo pensamento de R. Carnap. Existem condições para determinar a aplicação do princípio da verificabilidade, pela filosofia da linguagem, seguindo o pensamento de R. Carnap. Aqui serão apresentadas as lógicas deônticas , em ordem à fundamentação lógica da Bioética, como forma de globalização linguística da mesma.<hr/>On this article, I explain the critical position to ethic in relation to logic analysis foundation from the "Viena Circle". However, there are conditions to carrie out the application from the verificability principle of language philosophy, by the thinking of R. Carnap, and the deontic logic plays a very important role to the bioethical foundations. <![CDATA[<b>BETWEEN THE PROMENADE AND THE COLONNADE. ON THE LIFE OF ARISTOTLE OF DIOGENES AERTIUS 5, 1-35</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-88572008000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Para su composición de la Vida de Aristóteles, Diógenes Laercio no consulta directamente los textos del estagirita, sino que, con gran probabilidad, reproduce un resumen más antiguo que, a su vez, fue elaborado a partir de fuentes diversas. La mayor parte de su exposición se centra en recopilar las opiniones (placita) que se refieren a cuestiones lógicas y, sobre todo, éticas y físicas. La exposición de las opiniones aristotélicas parte de una documentación antigua, varios siglos anterior a la época de redacción de Diógenes Laercio (s. III d.C), e incluso anterior a la de Andrónico de Rodas (s. I a.C.). Asimismo, emplea en su exposición la conocida división estoica: primero se ocupa de la lógica, luego de la ética y, por último, de la física. En este punto radica su principal interés, ya que permite remontarnos a la época helenística, en la que los manuales escolares no habían penetrado aún en el corpus aristotélico. Por nuestra parte, nos tendremos especialmente en el análisis de la lógica en la exposición laerciana del libro V.<hr/>For the composition of his Life of Aristotle Diogenes Laertius does not read Aristotle's own works. Instead Laertius seems to reproduce an older synthesis of his philosophy, written, likewise, taking into account various sources. Most of his exposition traces down the opinions (placita) referred to logical issues and, above all, physical and ethical. The exposition of Aristotelian opinions comes from antique documentation various centuries before Laertius' composition (third century), even before Andronicus of Rhodes (first century B.C.). Most of it also uses the well-known stoic division: he first analyses the logic, then the ethics and finally the physics. This is the most interesting part of Laertius composition for it lets us go back to the Hellenistic period in which scholarly manuals had not penetrated the Aristotelian corpus. On our behalf, we will center our study on the analysis of logic developed through the Laertian exposition of book V. <![CDATA[<i><b>EROS, PSYQUE AND MANIA</b></i>: <b> THE PHILOSOPHICAL INSPIRATION RESOURCES ACCORDING WHIT PLATO</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-88572008000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El Eros en el Fedro es ético y filosófico, pero también Manía, irracionalidad. Su locura la procura el dios del que se está poseso en la procesión celeste de las almas, pero también la origina su fuerza pasional por desear la belleza presente en "este mundo", y la nostalgia y deseo de la belleza que el alma gozó en su anterior vida inmortal y trascendente. Es Eros entonces quien empuja a Psyqué a la readquisición de sus alas, cuando aparece ante ella la belleza terrenal del amado. Esto constituye un alto autocrítico de Platón en el Fedro, quien en otros diálogos sólo atribuía las emociones y los deseos al cuerpo. El Eros del Fedro, el mismo por cuya naturaleza el filósofo asciende hasta las sublimes Ideas, es también la causa del importante valor que ahora adquieren los sentimientos, las pasiones y el amor personal, introduciendo Platón, concomitantemente, una nueva concepción sobre la locura (erótica).<hr/>Eros in Phaedro is ethical and philosophical but it's also Mania and irrationality. Its madness is given both by the god from whom one is possessed in the celestial never ending stream of souls and by its passionate strength originating from the beauty present in "this world" desire, along with the homesickness and desire of beauty the soul enjoyed in its previous mortal and transcendent life. Therefore, is Eros who pushes Psyqué to reacquire her wings when the beloved earthly beauty appears to her. In Phaedro, this is a constitutive stop of Plato's self critic, who in other dialogs only gave desire and emotions to the body. Eros in Phaedro, the same through whose nature the philosopher rises to sublime ideas is also the cause of the important value passions, feelings and self love acquire now, concomitantly Plato introduces a new conception of madness (eroticism). <![CDATA[<b>THE REASON OF THE SYMPOSIARCH</b>: <b>AN APPROACH TO THE DIONYISIAN MYSTERIES</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-88572008000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En este trabajo, el simposiarca pone a consideración del auditorio una aproximación a las sombras creadas por los efectos de luz, de las mímicas y representaciones de lo sagrado, comenzando por el propio nombre del dios invitado, y una narrativa del mythos, que habla de la genealogía, diáspora, epidemias y epifanías y el calendario festivo de Dionisos; segundo, una descripción, análisis de las fiestas y misterios dionisiacos y tercero, una etiología de las necesidades socio-políticas vinculadas al culto y de los posibles enteógenos responsables de las experiencias místico-milagrosas de las bacantes extáticas.<hr/>In this work, the symposiarch first submits to the audience a likeness of the shadows created by light effects, by mimes and by representations of the sacred. He begins with the name itself of the invited god, and with a narrative of the myths referring to the genealogy, diaspora, epidemics and epiphanies and the Dionysius's festival calendar; secondly, he continues with a description and analysis of the Dionysian festivals and mysteries and thirdly, he ends with an etiology of the socio-political needs linked to the cult and to the possible entheogens responsible for mystic-religious experiences of the ecstatic bacchantes. <![CDATA[<b>¿CAN WE REALLY CONCEIVE A DEMOCRATIC STATE? JÜRGEN HABERMAS AND DOUBTS OF A LIBERAL SOCIETY</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-88572008000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La concepción e interpretación de la sociedad civil que, desde su teoría de la acción comunicativa (1981) hasta sus últimos escritos políticos, ha ido construyendo el filósofo alemán Jürgen Habermas refleja un proceso de ajuste a la realidad empírica con el consiguiente aflojamiento de los elementos normativos de su teoría. En este sentido, el lenguaje jurídico pasa a primer plano en detrimento del lenguaje filosófico-moral, lo que permite articular democracia y capitalismo en el marco de un Derecho que, recogiendo la esencial determinación de individuo, se encarga de armonizar distintos intereses contrapuestos y de manejar las contingencias de un modelo social que, en lo esencial, sigue dando preocupantes muestras de incoherencia y debilidad.<hr/>From his theory of communicative action (1981) until his later political writings, the philosopher Jürgen Habermas has put on the juridical language the main responsibility of describing the essence of Civil Society. That's why the habermasian analysis becomes a defence of a capitalistic conception of the actual society, turning around a strict notion of individual. <![CDATA[<b>THE RELATIONSHIP BETWEEN THE RAWLS' IDEAL THEORY AND THE POLITICAL PHILOSOPHY</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-88572008000200010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La suposición de la obediencia estricta, y las demás características de la sociedad bien ordenada (SBO), es una considerable idealización que hace Rawls de las circunstancias históricas reales en las que existen las sociedades contemporáneas. De allí la objeción de que todo el proyecto de la justicia como equidad es inútil, pues de nada sirve saber cuáles serían los principios de la justicia para una SBO que solamente existe en la teoría. Los objetivos de este artículo son aclarar el significado de la suposición de una SBO del que se ocupa una teoría ideal, indicar las relaciones de este tipo de teoría con la metodología de la filosofía política y la noción de factibilidad y re-evaluar la objeción de inutilidad a la luz de estas consideraciones. Se propone una respuesta doble a la objeción de inutilidad derivada de obra de Rawls.<hr/>The assumption of strict obedience, and other features of the well ordered society (WOS), is a great idealization that Rawls does from the actual and historical circumstances in which contemporary societies exist. From there comes the objection according to which the whole project of justice as fairness is just useless, for it has no purpose at all to know what would it be the principles of justice for a well ordered society that only exist in theory. The aims of this paper are to make clear the meaning of the well ordered society's assumption - the society which the ideal theory takes care of -; to point out the links between this kind of theory and the methodology of the political philosophy and the notion of feasibility; and to look again the useless objection in the light of the above considerations. Before the useless objection, it is proposed a twofold answer that could be inferred from Rawls work. <![CDATA[<b>RADICAL DEMOCRACY AND CITIZENSHIP</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-88572008000200011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En el presente texto se presentan dos miradas con respecto a la democracia y su relación con el pensamiento liberal, mostrando de manera específica las características principales de la democracia radical y la manera como ésta puede realizar un adecuado encuentro entre lo individual y lo social, sin afectar las garantías mínimas que se le deben dar a todos los individuos para la realización de su propia concepción de bien. Debe propiciar también unas condiciones adecuadas de participación y control sobre lo público. Para ello, mostraré las visiones de Hayek y Nozick, confrontadas con la mirada de autores como Mouffe, Fraser y otros, quienes proponen un sentido viable, más amplio e incluyente de democracia.<hr/>This paper presents two views regarding democracy and its relationship with liberal thought. Specifically it shows the main features of radical democracy and how this one can make a proper contact between individual and social aspects and respects the minimum guarantees that must be given to all individuals in order to carry out its own conception of good. It fosters adequate conditions of participation and control over public affaires. So, the paper shows the visions of Hayek and Nozick confronted to the conception of radical democracy proposed by other authors. <![CDATA[<b>SPINOZA AND THE PROBLEMATIC KNOWLEDGE OF THE PASSIONS</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-88572008000200012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El sistema metafísico de Spinoza plantea un problema en relación al conocimiento de las pasiones. Por un lado, las pasiones son definidas como afecciones del cuerpo, pero el alma tiene del cuerpo un conocimiento mutilado y confuso. Por el otro, la naturaleza de una pasión implica necesariamente la naturaleza del objeto por el cual somos afectados; asimismo, Spinoza sostiene que la idea de una afección cualquiera del cuerpo humano no implica el conocimiento adecuado del cuerpo exterior por el cual somos afectados. En este ensayo es presentada la idea de la doble dimensión del alma como solución al problema. De acuerdo con Spinoza, es posible formarnos una idea clara y distinta de las afecciones del cuerpo porque el alma puede remitirlas a la idea de Dios.<hr/>Spinoza's deductive metaphysic system states a problem in regard to the knowledge of the passions. On the one hand, the passions are explained like body's affections, but the soul has a mutilated and confused knowledge of the body. On the other hand, the nature of passion necessarily implys the nature of the objet who affects us; likewise, Spinoza says that the idea of human body's any one affection not implys the apropiate knowledge of the external object who affects us. In this paper is presented the idea of soul's double dimension like solution at the problem. According to Spinoza, is possible that we build a clear and distinct idea of the body's affections because the soul can remit them to the idea of God.