Scielo RSS <![CDATA[Eidos]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=1692-885720190002&lang=en vol. num. 31 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[Editorial]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-88572019000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[The Aporia of Sovereign Suicide: The Principle of Self-Destruction as a Limiting Notion in Spinoza's <em>Ethics</em>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-88572019000200012&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El suicidio o el interfictium spinoziano es a simple vista una categoría marginal en el pensamiento de Spinoza. La vasta producción filosófica en torno a quien ha sido considerado como el filósofo de la "anomalía salvaje" o al mismo tiempo el pensador de los "afectos alegres" ignora, o en el mejor de los casos trata oblicuamente, las nociones de muerte y suicidio. La paradoja es total porque el rechazo hacia el pensamiento de la muerte contrasta con la profusa interpelación a dicha categoría en su Ética. El propósito de este artículo es mostrar que la expresión negativa del suicidio, como pura imposibilidad y servidumbre respecto a causas externas es, sin embargo, menos literal y clara, cuando en su análisis se incorporan aquellos elementos centrales de su obra más emblemática. Libertad, Necesidad y Sustancia, entre otros, son conceptos que, desde el suicidio se tensionan mostrando los propios límites del orden geométrico esbozado por Spinoza.<hr/>ABSTRACT Suicide or spinozian interfictium is at first sight a marginal category in Spinoza's thought. The vast philosophical production on who has been considered the philosopher of the "savage anomaly" or at the same time the "cheerful affects" thinker, ignores or, in the best-case scenario, obliquely addresses the notions of death and suicide. The paradox is complete because the rejection towards the thought of death contrasts with the profuse questioning of the aforesaid category in its Ethics. The goal of this article is to show that the negative expression of suicide, as pure impossibility and servitude with respect to external causes is however, less literal and clear when some central elements of its most emblematic work are incorporated in its analysis. Liberty, Need, and Substance, among others, are concepts that from suicide get tensioned showing the own limits of the geometric order insinuated by Spinoza. <![CDATA["... That every man acknowledge other for his equal." Acknowledgement as "natural law" by Hobbes]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-88572019000200038&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Este artículo se ocupa de la doctrina del reconocimiento que Hobbes dejó claramente insinuada a lo largo de sus escritos políticos. Para ello, aborda la exposición sistemática del canon de "leyes naturales" que elaborara Hobbes en obras como Elementos de Derecho Natural y Político, Tratado sobre el Ciudadano y Leviatán. Nuestra tesis de fondo es que la exposición de estas leyes, llamadas también por Hobbes "leyes morales", lleva al autor a postular la idea de que la "igualdad natural" de los hombres, por la cual entiende la igualdad de derechos, no ya la igualdad de poder, solo se ve asegurada en la medida en que los individuos se reconozcan intersubjetivamente como portadores de los mismos derechos que, en tanto que hombres, les pertenecen. La tesis señalada pretende evidenciar que, contrario a lo que expone la lectura tradicional de Hobbes, que se concentra en la índole absolutista del poder, Hobbes remonta la posibilidad misma de la vida civil y política, no ya a mediación del Estado absoluto y su poder coercitivo, sino al reconocimiento intersubjetivo de los derechos, el cual obtiene su fuerza normativa de la conciencia moral de cada hombre. Este artículo se propone mostrar que con su postulado Hobbes logra esbozar una protomoral del reconocimiento que repercutiría en el discurso filosófico de la modernidad. Este propósito es uno con el de mostrar las dificultades, las tensiones y los límites del planteamiento hobbesiano.<hr/>ABSTRACT This paper deals with the doctrine of recognition that Hobbes clearly implied throughout his political writings. To this end, it deals with the systematic exposition of the canon of "natural laws" that Hobbes elaborated in works such as Elements of Natural and Political Law, Treatise on the Citizen and the Leviathan. Our underlying thesis is that the exposition of these laws, also called "moral laws" by Hobbes, leads the author to postulate the idea that the "natural equality" of men, by which he understands equality of rights, not equality of power, is only assured to the extent that individuals are intersubjectively recognized as bearers of the same rights that, as men, belong to them. This thesis seeks to show that, contrary to the traditional reading of Hobbes, which concentrates on the absolutist nature of power, Hobbes traces the very possibility ofcivil and political life, not to the mediation of the absolute State and its coercive power, but to the intersubjective recognition of rights, which obtains its normative force from the moral conscience of each man. The present article intends to show that with its postulate, Hobbes manages to outline a protomoral of recognition, which would not remain without repercussion in the philosophical discourse of modernity. This purpose is one with the one to show the difficulties, the tensions and the limits of the Hobbesian approach. <![CDATA[The Ethic of Love by Iris Murdoch]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-88572019000200064&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN La filósofa irlandesa Iris Murdoch propone una teoría moral basada en el amor. Esta "ética del amor" se constituye a partir de la atención amorosa y la imaginación. De acuerdo con Murdoch, teorías morales como la kantiana (y la ética utilitarista, por extensión) presentan importantes problemas al considerar la moralidad como un asunto de "algoritmos morales". Las éticas dominantes desde la modernidad hasta nuestros días se han centrado en la universalidad, la imparcialidad, los principios morales, etcétera. Murdoch apunta a que la moralidad tiene que ver, más bien, con nuestra capacidad de responder a otros individuos particulares, particularidad que no es reducible a ninguna forma de universalidad o imparcialidad compleja.<hr/>ABSTRACT The Irish philosopher Iris Murdoch proposes a moral theory based on love. This "ethics of love" is constituted by loving attention and imagination. According to Murdoch, moral theories such as the Kantian one (and utilitarian ethics, by extension) present important problems as they consider morality a matter of "moral algorithms". Dominant ethics from modernity until today have focused on universality, impartiality, moral principles, and so on. Murdoch points out that morality has to do, rather, with our ability to respond to other particular individuals, a particularity that is not reducible to any form of universality or complex impartiality. <![CDATA[The Liberal Ethics of Charles Taylor in the Political Context of Liberal Societies]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-88572019000200091&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN En este artículo se presenta una reflexión crítica de la propuesta ética liberal de Charles Taylor y su viabilidad en el contexto político de las sociedades liberales actuales. Una conformación social y política liberal se entiende como aquella donde se promueven y se defiende mayores libertades en esquemas de derechos individuales junto con la exigencia del respeto a esas garantías individuales. Sin embargo, el contexto político liberal, siendo el más idóneo en las sociedades actuales, presenta varios problemas éticos que Taylor ya ha identificado como malestares de la modernidad, tales como el exceso de individualismo, la primacía de la razón instrumental y la fragmentación y polarización de la sociedad. Ante estos retos y conflictos que surgen por el propio liberalismo, la ética de Taylor es una alternativa posible para comprenderlos y gestionarlos desde un civismo ético y la promoción de metas comunes.<hr/>ABSTRACT This article presents a critical reflection on the liberal ethical proposal of Charles Taylor and its viability in the political context of current liberal societies. A liberal social and political configuration is understood as one in which greater liberties are promoted and defended in individual rights schemes together with the requirement of respect for those individual guarantees. However, the liberal political context although the most suitable in current societies, presents several ethical problems that Taylor has already identified as the malaise of modernity: excess of individualism, primacy of instrumental reason and fragmentation and polarization of the society. Faced with these challenges and conflicts arising from the liberalism itself, Taylor's ethics is a possible alternative to understand and manage them from an ethical civility and the promotion of common goals. <![CDATA[From Icon to Phantasm. Two Models of the Anthropological Machine]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-88572019000200114&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Según Furio Jesi y Giorgio Agamben, la máquina antropológica es un dispositivo histórico que produce imágenes del hombre. En este artículo nos proponemos retomar esta categoría y mostrar que existen dos grandes modelos de máquina según la naturaleza de la imagen generada: la máquina teológica-bíblica, que funciona hasta el siglo XIX y que produce al hombre como ícono; la máquina ateológica, posterior a la muerte de Dios, que produce al hombre como fantasma.<hr/>ABSTRACT According to Furio Jesi and Giorgio Agamben, the anthropological machine is a historical dispositive that produces images of man. This paper aims at returning to this category and demonstrating that two models of the machine can be found depending on the nature of the image produced: the theological-biblical machine that operates until 19th century and that produces man as icon, and the a-theological machine, after disappearance of God, that produces man as phantasm. <![CDATA[Nomadic Subjectivity Configuration]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-88572019000200143&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Este articulo pretende describir el concepto de subjetividad nómade desarrollado por Rosi Braidotti, teniendo en cuenta su estructura con respecto a la diferencia sexual. Este análisis permite comprender cuál es la configuración del sujeto nómade revisando las implicaciones que tiene asociar tal concepto con la búsqueda de aceptación y representación de esa diferencia en el contexto político. La lectura critica de Braidotti remite directamente a examinar los conceptos originales de Deleuze y Guattari referidos al nomadismo, como singularización, devenir y subjetivación.<hr/>ABSTRACT This article aims to describe the concept of nomadic subjectivity developed by Rosi Braidotti, while considering its structure with respect to sexual difference. This analysis allows us to understand the configuration of the nomadic subject by reviewing the implications of associating the concept with the search for acceptance and representation of the sexual difference in the political context. A critical reading of Braidotti means to examine the Deleuze and Guattari's original concepts about nomadism, such as singularization, becoming and subjectivation. <![CDATA[Woman, Philosophy and Politics. Approach to the Thought of Maria Zambrano]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-88572019000200174&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Se hace un breve recuento sobre la mujer en la filosofia y la crítica a la visión patriarcal predominante en la filosofía, en particular se resalta a la filósofa María Zambrano como filósofa del siglo XX y su pensamiento político, como un giro en la mirada de lo que hasta el momento se ha destacado en su obra. Se desarrolla el contenido a partir de una introducción y cuatro apartados, en los que se aborda una reflexión sobre el género como constructo cultural, cargado de sentidos de lo masculino y femenino, y se plantea asimismo la relación con el lugar de la mujer en la filosofía. Luego se centra la exposición en María Zambrano y su filosofía, en la búsqueda de la comprensión de su pensamiento, sosteniendo la importancia que tiene el reconocimiento de su vida y obra a partir de su contexto histórico. En las conclusiones se muestran los matices en la filosofía zambraniana, la multiplicidad de lecturas e interpretaciones que pueden hacerse de la misma.<hr/>ABSTRACT This paper presents a brief historical account of woman in philosophy and the critique to the patriarchal vision predominant in philosophy. Maria Zambrano is highlighted as a twentieth-century philosopher as well as her political thought, marking a change of direction in the look at what so far has been highlighted in her work. The content, an introduction and four sections, addresses gender as a cultural construct plenty of masculine and feminine meanings and its relationship to women's role in philosophy. Then, the paper focuses on Maria Zambrano and her philosophy, looking for understanding her thought, keeping in mind the importance of recognizing her life and work from its historical context. In the conclusions the nuances in the Zambranian philosophy and the multiplicity of readings and interpretations that can be made of it are shown. <![CDATA[The Question of Sociality in Sartre's Theory of Practical Ensembles]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-88572019000200196&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este trabajo tiene como objetivo reflexionar sobre la tensión individuo-sociedad en la Crítica de la Razón dialéctica, última gran obra filosófica de Jean-Paul Sartre donde el autor intenta articular su perspectiva existencialista con la teoría marxista. Nuestro análisis empieza por reconstruir el contexto en el que esta obra vio la luz, para luego abordar la cuestión de la "socialidad", entre otras nociones clave vinculadas a la teoría sartreana de los conjuntos prácticos. Finalmente, de este análisis extraemos algunas conclusiones para evaluar los alcances y limitaciones de la ontología social esbozada en la Crítica de la Razón dialéctica.<hr/>ABSTRACT This work has the objective to reflect on the individual-society tension present in Critique of Dialectical Reason, Jean-Paul Sartre's last great philosophical work, where the author tries to articulate its existentialist perspective with Marxist theory. Our analysis begins by reconstructing the context in which this work saw the light and then addresses the question of "sociality", among other key notions linked to the Sartrean theory of practical ensembles. Finally, from this analysis we draw some conclusions in order to evaluate the reaches and limitations of the social ontology sketched in Critique of Dialectical Reason. <![CDATA[The Modern Attitude According to Michel Foucault: Subjectivation at the Limits]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-88572019000200225&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUME L'œuvre de Michel Foucault est caractérisée par un déplacement continu, particulièrement entre les deux axes qui constituent d'un côté le pouvoir-savoir, et de l'autre la subjectivation. Foucault introduit une nouvelle pensée dans sa philosophie, selon laquelle le sujet même joue un rôle actif dans sa propre constitution en tant que tel. Le concept de transgression, qui provient de Georges Bataille, constitue une clé de compréhension de ce troisième Foucault et permet de saisir et de donner forme à ce qu'on appelle, suivant Emmanuel Kant, une attitude moderne.<hr/>ABSTRACT Michel Foucault's work is marked by a continual displacement. In particular between two axes: power-knowledge on one side, subjectivation on the other. Foucault introduces a new line of thought in his philosophy, in which the subject takes up an active role in his own constitution as such. The concept of transgression, taken from Georges Bataille, is key to understanding this third Foucault and allows for a better understanding and shaping of what may be called, following Immanuel Kant, a modern attitude. <![CDATA[Contemporary Subjectivations: Alain Badiou and Jean-Luc Marion]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-88572019000200252&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN A pesar de la declaración de la muerte del Sujeto en la segunda mitad del siglo XX, tanto Marion como Badiou mantienen esta categoría en el centro de sus filosofías. Sin embargo, para poder hacerlo abandonan sus determinaciones metafísicas de principio y fundamento con el fin de desplazarlo dentro de una posición secundaria de Sujeto de un acontecimiento. Así, el Sujeto, en tanto que substancia, da lugar a un proceso de subjetivación que responde a un acontecimiento que, desde siempre, lo llama. En este texto se muestra que esta estructura apostólica del Sujeto contemporáneo también tiene sus raíces en cierta lectura disidente de Descartes, con la condición de que aceptemos, en una lógica derridiana, escuchar la polifonía de sus textos filosóficos.<hr/>ABSTRACT Despite the death of the Subject during the second half of the 20th century, both Marion and Badiou maintain this category at the centre of their philosophies. However, in order to do so, they abandon its metaphysical determinations of principle and foundation to displace it within a secondary position of Subject of an event. Thus, the Subject as a substance is replaced by a process of subjectivation that responds to an event that since ever calls it. We show in this text that this apostolic structure of the contemporary Subject has its deep roots in a dissenting reading of Descartes, if we accept to listen, with Derrida, all the polyphonic richness of philosophical texts. <![CDATA[Today's Jargon of Authenticity: Using Adorno and Foucault to Understand Certain Aspects of Right-Wing Populism]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-88572019000200280&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Los debates entre periodistas, intelectuales y activistas sobre la verdad, la "posverdad", y las formas de subjetividad política no han utilizado bien los abundantes recursos de las largas luchas de la filosofía europea sobre esos temas. Este artículo intentará mostrar que la poco conocida polémica de Theodor Adorno contra las formas filosóficas y populares del discurso existencialista en la Alemania de posguerra -el sarcàstico librito titulado La jerga de la autenticidad- contiene recursos que pueden ser herramientas útiles para ir más allá del viejo binario periodístico "hechos reales" vs. "noticias falsas".<hr/>ABSTRACT The debates among journalists, intellectuals and activist about truth, "post-truth" and the forms of political subjectivity have not properly used the abundant resources provided by the extensive struggles of European philosophy with these issues. This article attempts to show that the hardly known polemic of Theodor Adorno against the philosophical and popular forms of the existentialist discourse in post-war Germany-the sarcastic book entitled The jargon of authenticity-contains resources that might be used to go beyond the old journalistic binary "real facts" vs. "false news".