Scielo RSS <![CDATA[Co-herencia]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=1794-588720150001&lang=en vol. 12 num. 22 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[<B>New Approaches to the novel</B>: <B>From <I>Terra Nostra</I>to twitter literature</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-58872015000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en This article addresses new approaches to the novel in the twenty-first century. It begins with an affirmation that even the most avant-garde of contemporary critics in the late twentieth and early twenty-first century share a commonality: a background in what was identified as "close reading" in the Anglo-American academic world and analyse de texte in French. After numerous declarations in recent decades about the death of the novel, the death of the author and the death of literary criticism, it is evident that the novel as a genre has survived, authors remain a subject of study, and new approaches are possible. The study of trauma in fiction (as introduced by Cathy Caruth and David Aberbach), as well as eco-criticism, are promising new points of departure. The required close reading implied by Twitter also opens up new possibilities.<hr/>Este artículo aborda nuevos enfoques al género de la novela en el siglo XXI. Al inicio sustenta que incluso los críticos contemporáneos más vanguardistas de finales del siglo XX e inicios del XXI, comparten una característica fundamental: un referente en lo que se identificó como "close reading" en el mundo académico angloamericano y "analyse de texte" en francés. Después de numerosas declaraciones en las últimas décadas sobre la muerte de la novela, del autor y de la crítica literaria, resulta evidente que la novela como género ha sobrevivido, los autores siguen siendo tema de estudio y nuevos enfoques son posibles. El estudio del trauma en la ficción (como lo introdujeron Cathy Caruth y David Aberbach), así como la eco-crítica, prometen nuevos puntos de partida. La necesaria "close Reading" requerida por Twitter también abre nuevas posibilidades. <![CDATA[<B>The guava's Smell and the red sorghum flavor. Magic</B> <B>realism in Latin-American and Chinese literature</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-58872015000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en A partir de la década de 1980, el autor de Cien años de soledad se convirtió en el gran ídolo y fuente de "angustia de las influencias" (en términos de Harold Bloom) para toda una generación de escritores chinos: Jia Pingwa, Yu Hua, Su Tong, Yan Lianke, Ma Yuan y Mo Yan, entre otros. En este artículo se propone una lectura paralela de Gabriel García Márquez y Mo Yan, el premio nobel chino, con el propósito de demostrar que el realismo mágico latinoamericano y su aventura en China ha formado parte de la historia de la literatura contemporánea del país asiático: a los escritores chinos no solo les avivó su memoria y les hizo adoptar otra actitud hacia su pasado; también les mostró el camino para escribir un nuevo tipo de novela (noveau roman).<hr/>Since the 1980s, the author of Hundred Years of Solitude has become a great idol and a constant source of the "anxiety of influence" (as phrased by Harold Bloom) for an entire generation of Chinese writers, including Jia Pingwa, Yu Hua, Su Tong, Yan Lianke, Ma Yuan and Mo Yan. The paper proposes a parallel reading between Gabriel García Márquez and Mo Yan, the Chinese Nobel laureate, in order to demonstrate that the Latin American magical realism and its adventure in China has formed part of Chinese contemporary literature history. Not only has the magical realism revived the memory of these Chinese writers and pushed them to adopt a new attitude regarding their own history, but it has also shown them a way of writing new novels. <![CDATA[<B>The Cult of Form in the Literature of Flaubert</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-58872015000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en El ensayo intenta pensar la respuesta de Flaubert al problema decimonónico de la justificación de la literatura. A modo de introducción, se presenta esta respuesta en los términos de una religión de la belleza, de la forma o del estilo. El ensayo va mostrando las distintas modulaciones de la tensión que encierra la fórmula flaubertiana: desde el cruce entre fe y escepticismo, pasando por la manera como sienta las bases para el arranque de las escrituras modernas a partir de una poética del estilo entendido como valor trascendente (Barthes), hasta el modo como prefigura la crisis de su programa al radicalizar la paradoja de la novela (Lukács) en el devenir del eje realista.<hr/>This essay is an attempt to reflect upon Flaubert's answer to the nineteenth-century problem of justifying the existence of literature. As means of introduction, this answer is presented in terms of a religion of beauty, of form and of style. This essay shows the different stages through which the inherent tension of the Flaubertian formula evolves: from the relationship between faith and skepticism, through the ways in which set the ground for the departure of modern writing as a poetics of style understood as transcendent value (Barthes), to the way in which he foreshadows the crisis of his own program through the radicalization of the paradox of the novel (Lukács) in the evolution of the realist axis. <![CDATA[<B>Andrés Holguín and French poetry</B>: <B>A Brief Reading of Mallarmé in Translation</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-58872015000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en La réception en Espagne de l'&oelig;uvre de Stéphane Mallarmé s'organise en quatre moments centraux, marqués par un certain succès critique et par la circulation de traductions en espagnol. Entre 1940 et 1960, Mallarmé figure dans l'anthologie Poesía Francesa du poète colombien Andrés Holguín (1954), anthologie qui présente l'intérêt d'une articulation permanente entre les poèmes traduits et les notices introductrices sur chaque poète retenu, qui développe ainsi deux niveaux de réception critique et de (re) présentation de la poésie française. L'article analyse dans un premier temps l'environnement socioculturel lors de la parution du recueil : climat culturel de l'époque, situation de l'édition, certaines circonstances de l'élaboration de cette anthologie, réflexions sur la traduction en vigueur à l'époque, etc. La deuxième partie cerne l'identité d'Andrés Holguín et ses objectifs, ainsi que les caractéristiques de l'anthologie. Et pour finir, dans un troisième temps, l'article aborde la présence fondue de Mallarmé à l'intérieur du recueil, les commentaires critiques d'Holguín ainsi que les grands traits du transfert textuel des trois poèmes retenus et traduits.<hr/>The Spanish reception of Stéphane Mallarmé's works revolves around four key-moments characterized by a certain critical success and the circulation of transladuction", organisée par Annick Allaigre et Pascale Thibaudeautions in Spanish. Between 1940 and 1960, Mallarmé's poetry appeared in the Anthology Poesía Francesa edited by the Colombian poet Andrés Holguín (1954). What is interesting in this anthology is that it presents a permanent articulation between the translated poems and introductory notes about each poet. Accordingly, it develops two levels of critical reception and (re)presentation of French poetry. First of all, this article analyses the socio-cultural environment in which the anthology was published: the cultural atmosphere, the situation of literary publishing, some circumstances surrounding the elaboration of the anthology, reflections about translation during this period, etc. Second, the article seeks to shed light on Andrés Holguín's identity and his objectives as well as the specifics of the Anthology. Finally, the article tackles Mallarmé's "dissolved" presence in the collection, Holguín's critical commentaries and the most important features of the textual transfer of the three translated poems. <![CDATA[<B>André Malraux beyond his Anti-Memoir</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-58872015000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Dos hipótesis sobre el género autobiográfico -e incluso sobre el autorretrato- parecen ceñirse perfectamente a las Antimémoires de Malraux: en primer lugar, que resulta estéril elaborar una interpretación a partir de una distinción entre 'verdad' y 'ficción' y, en segundo lugar, que toda autobiografía refleja una visión social e individual de la temporalidad, y ésta prolifera en los contextos más susceptibles de ser considerados históricamente 'nuevos'. Malraux, como revelan sus Antimémoires, es un enigma que se alimenta de sí mismo, de los fragmentos de su vida y de los pasajes de sus obras. Para intentar desentrañarlo recurriremos a tres perspectivas diversas en lo que podríamos considerar una "presunta teoría malrauxiana de los tres Malraux" y, paralelamente, acudiremos a ciertos escritos en los que la autorreferencialidad resulta menos evidente y con los que Malraux propuso una visión del arte y de la vida sumamente particulares, acaso porque fue allí donde depositó las claves con las que poder acercarse a su trayectoria y a su pensamiento.<hr/>Two hypotheses about the autobiographical genre -as well as about the self-portrait- seem to perfectly fit Malraux's Antimémoires: first, that it is sterile to develop an interpretation based on the distinction between 'truth' and 'fiction' and, second, that any autobiography reflects a social and individual vision of the temporality, so that it thrives in contexts more susceptible to be historically considered as "new". Malraux, as revealed by his Antimémoires, is an enigma that feeds off itself, the intertwined fragments of his life and the passages from his works. To try to unravel his mystery we will resort to three different perspectives on what we might consider "a possible Malrauxian theory about the three Malraux". Besides that, we will turn to some writings in which self-reference is less evident and where Malraux proposed a peculiar vision of art and life, perhaps because he concealed exactly there the keys to the best approach to the sense of his career and thought. <![CDATA[<B>The Aesthetic Imaginary in Ruben Darío"s <I>Azul  </I>(1888):</B> <B>Anxiety and Cultural Hybridity at the Turn of the Century</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-58872015000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en El objetivo de este artículo es analizar la construcción de una hibridez cultural, política y estética en dos poemas de Azul ("Estival" y "Anagke"). En estos poemas, Rubén Darío presenta al lector una visión cultural compleja de América Latina a finales del siglo XIX. Al mismo tiempo, estos poemas muestran una cierta ansiedad cultural finisecular producto de la modernización capitalista, de los nuevos circuitos de consumo, del nuevo y cada vez más amplio público lector y, finalmente, de la moderna función del escritor en una sociedad en constante aceleración. Mi hipótesis es que las transformaciones culturales y políticas del período generan una mezcla de tradiciones literarias y de imaginarios culturales que repercuten en nuevas formas de escritura.<hr/>The aim of the article is to analyze the construction of a cultural, political and aesthetic hybridity in two poems of Azul ("Estival" and "Anaca Latina en el siglo XIX; grupo liderado por Carolina Alzategke"). In these poems, Dario presents the reader with a complex cultural vision of Latin America at the end of the nineteenth century. The poems analyzed show a sort of cultural anxiety as a product of the capitalist modernization, the new circuits of consumption, a new and wider reading public and, finally, the modern function of the writer in a society in constant acceleration. My contention is that the cultural and political transformations of the period engender a mix of literary traditions and cultural imaginaries that create new ways of writing. <![CDATA[<B>Celebrative Reading of a Poem</B>: <B><I>Cuestión de estadísticas</I></B> <B>by Piedad Bonnett</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-58872015000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Paul Ric&oelig;ur sostiene que en el poema el lenguaje está de fiesta. Teniendo como punto de partida esta afirmación y sumando otros elementos tomados tanto de la teoría literaria como de la hermenéutica, proponemos al poema como un caso ejemplar de lenguaje celebrativo. El presente artículo ofrece una lectura de "Cuestión de estadísticas" de Piedad Bonnett haciendo uso de dicha concepción con el fin de desarrollar en un ejercicio concreto la potencia del texto lírico concebido como celebración.<hr/>Paul Ricoeur claims that in the poem language is festive. Making this declaration the starting point and adding elements taken from literary theory and hermeneutics, the poem is proposed as an example of celebrative language. This article renders a reading of "Cuestión de estadísticas" by Piedad Bonnet making use of this conception in order to develop within a concrete example the potency of the lyrical text conceived as celebration. <![CDATA[<B>The Classical Attic Drama</B>: <B>A Framework of Presentation</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-58872015000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente texto pretende ofrecer una escueta descripción de los elementos que merecen ser tomados en cuenta al momento de recrear la fiesta ateniense del siglo V a.C., conocida con el nombre de Grandes Dionisias. Así mismo, se intenta caracterizar, desde una doble perspectiva formal y sustantiva, cada uno de los géneros poéticos que eran sometidos a concurso en el seno de dicha celebración. Y todo enmarcado en una imagen figurada, no exenta de imaginación, de algunos aspectos con los cuales se podría esbozar la vida social de aquella ciudad.<hr/>This paper aims to provide a brief description of the elements that deserve to be taken into account at the moment of recreating the Athenian party of the fifth century BC known as Great Dionysia. Likewise it attempts to characterize, from a double formal and substantive perspective, each of the poetic genres that were subjected to competition within the celebration. Finally, all of it is placed within the context of a figurative image, not without imagination, of some aspects which could outline the social life of that city. <![CDATA[<B>"Into the Pictures. Literary Ekphrasis and Critical Ekphrasis in Pedro Gómez Valderrama's  Essays</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-58872015000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo examina la manera en que la obra de arte pictórico, los museos y la imagen arquitectónica, devocional y popular se manifiestan en los ensayos literarios de Pedro Gómez Valderrama. Para ello, 1) se discute la diferencia entre las funciones crítica y literaria de la écfrasis, 2) se abordan diversos textos ensayísticos del escritor colombiano y 3) se postula la presencia de la écfrasis en el ensayo como uno de los rasgos de su inscripción estética y valoración literaria.<hr/>The article shows the way in which pictorial work of art, museums and architectural, devotional and popular pictures manifest himself in the literary essays of Pedro Gómez Valderrama. The main objectives are: 1) to discuss the differences between the literary and the critical roles of the ekphrasis; 2) to present the essayistic texts by the Colombian writer; and 3) to postulate ekphrasis as an important characteristic in the aesthetic valuation of the essay as a literary genre. <![CDATA[<B>From Reality to Fiction, from Literature to Journalism</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-58872015000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se propone en este artículo considerar la relación entre literatura y periodismo bajo dos modalidades: como estrategia narrativa, a partir de la configuración de una narradora-reportera, y como motivo temático recurrente en el que el ejercicio del cronista es objeto de reflexiones éticas. Uno y otro caso, se explican y analizan en algunas novelas de los escritores colombianos Laura Restrepo y Juan Gabriel Vásquez.<hr/>This paper reflects upon the relationship between literature and journalism from two perspectives: first as a narrative strategy based on the configuration of a narrator-reporter, and second, as a recurring thematic motif in which the exercise of the chronicler is subject to ethical reflections. Both perspectives can be explained and analyzed through several novels written by Colombian authors Laura Restrepo and Juan Gabriel Vasquez. <![CDATA[<B><I>Los adversarios de la ficción. Una defensa de la literatura,</i> de Gregory Jusdanis</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-58872015000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se propone en este artículo considerar la relación entre literatura y periodismo bajo dos modalidades: como estrategia narrativa, a partir de la configuración de una narradora-reportera, y como motivo temático recurrente en el que el ejercicio del cronista es objeto de reflexiones éticas. Uno y otro caso, se explican y analizan en algunas novelas de los escritores colombianos Laura Restrepo y Juan Gabriel Vásquez.<hr/>This paper reflects upon the relationship between literature and journalism from two perspectives: first as a narrative strategy based on the configuration of a narrator-reporter, and second, as a recurring thematic motif in which the exercise of the chronicler is subject to ethical reflections. Both perspectives can be explained and analyzed through several novels written by Colombian authors Laura Restrepo and Juan Gabriel Vasquez. <![CDATA[<B><I>Contra la alegoría</I></B>: <B><I>Hegemonía y disidencia en la literatura latinoamericana del siglo XIX,</i> de Gustavo Faverón Patriau</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-58872015000100012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se propone en este artículo considerar la relación entre literatura y periodismo bajo dos modalidades: como estrategia narrativa, a partir de la configuración de una narradora-reportera, y como motivo temático recurrente en el que el ejercicio del cronista es objeto de reflexiones éticas. Uno y otro caso, se explican y analizan en algunas novelas de los escritores colombianos Laura Restrepo y Juan Gabriel Vásquez.<hr/>This paper reflects upon the relationship between literature and journalism from two perspectives: first as a narrative strategy based on the configuration of a narrator-reporter, and second, as a recurring thematic motif in which the exercise of the chronicler is subject to ethical reflections. Both perspectives can be explained and analyzed through several novels written by Colombian authors Laura Restrepo and Juan Gabriel Vasquez. <![CDATA[<B><I>De las señales,</i> de Jaime García Maffla</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-58872015000100013&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se propone en este artículo considerar la relación entre literatura y periodismo bajo dos modalidades: como estrategia narrativa, a partir de la configuración de una narradora-reportera, y como motivo temático recurrente en el que el ejercicio del cronista es objeto de reflexiones éticas. Uno y otro caso, se explican y analizan en algunas novelas de los escritores colombianos Laura Restrepo y Juan Gabriel Vásquez.<hr/>This paper reflects upon the relationship between literature and journalism from two perspectives: first as a narrative strategy based on the configuration of a narrator-reporter, and second, as a recurring thematic motif in which the exercise of the chronicler is subject to ethical reflections. Both perspectives can be explained and analyzed through several novels written by Colombian authors Laura Restrepo and Juan Gabriel Vasquez. <![CDATA[<B>Creation Processes in Architecture or Imaginary Constructions Jorge Lopera Gómez</B>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-58872015000100014&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo busca poner de presente la manera en que los procesos de creación en arquitectura producen especulaciones sobre el espacio urbano que derivan en discursos pertenecientes al campo del arte. Para ello se analizarán algunas de las obras bidimensionales del grupo Utopía a través de discursos propios del arte, la arquitectura y el urbanismo, con el fin de situar su producción plástica en un horizonte de comprensión que a primera vista parece difuso. El grupo Utopía, conformado por los arquitectos Ana Patricia Gómez, Fabio Antonio Ramírez y Jorge Mario Gómez, constituye uno de los colectivos pioneros en la relación entre arte y arquitectura en Colombia y se ha encargado, desde 1979, de llevar el lenguaje utilizado en los procesos de diseño arquitectónico a los territorios del arte. Para el análisis de su obra se acudirá también a algunos artistas-arquitectos que sirvieron como fuente de referencia desde el panorama internacional a la actividad desarrollada entre 1979 y 1992 por el grupo Utopía, particularmente Rem Koolhaas, Aldo Rossi, Cedric Price, y los colectivos Archigram y Superstudio.<hr/>This article intends to show how architectural creative processes produce speculative images about the urban space that derive in discourses characteristic of the art field. For this purpose, some graphic works of Utopia will be analyzed through visual art, architecture and urbanism discourses, in order to place the group&acute;s art work within a horizon of understanding that at first appears diffuse. Utopia group formed by architects Ana Patricia Gómez, Fabio Antonio Ramírez and Jorge Mario Gómez, constitutes one of the first art-architecture fusion groups in Colombia, and has been in charge since 1979 of bringing the language used in architectural design processes to territories of art. For the purpose of analyzing their work, some international artists-architects who served as a reference for Utopia&acute;s activity between 1979 and 1992, particularly Rem Koolhaas, Aldo Rossi, Cedric Price and groups Archigram and Superstudio will also be taken into consideration.