Scielo RSS <![CDATA[Co-herencia]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=1794-588720160002&lang=pt vol. 13 num. 25 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[La referencia estadounidense en los inicios de las naciones de la América española]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-58872016000200013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[Edición comentada de la memoria <strong><em>Sobre la emigración,</em></strong> de Pedro Alcántara Herrán (1848)]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-58872016000200019&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[A toast to "the great Washington". Views of the United States in the Rio de la Plata, 1810-1835]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-58872016000200061&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Durante el proceso independentista rioplatense, el ejemplo de los Estados Unidos, país también independizado de un imperio mediante una revolución, estuvo presente de modo permanente en la prensa y en los discursos de la dirigencia rioplatense, en particular la de Buenos Aires. Este artículo rastrea esas apreciaciones a lo largo del cuarto de siglo que siguió a la revolución de 1810, cuando fueron abrumadoramente positivas (a pesar de que a nivel diplomático la relación estuvo cargada de tensiones). Autonomistas e independentistas, republicanos, federales, proteccionistas, todos pudieron referenciarse en los Estados Unidos. Pero las miradas de admiración fueron más allá: el caso norteamericano pudo ser utilizado a su favor por grupos diferentes y para proyectos políticos muy distintos. Incluso los centralistas enemigos del federalismo encontraron en la experiencia estadounidense argumentos útiles. En 1831, un incidente en las islas Malvinas produjo un quiebre diplomático y prefiguró miradas menos favorables sobre los Estados Unidos.<hr/>Abstract During the process of independence of the Rio de la Plata, the example of the United Sates, a country that achieved its independence through a revolution, was permanently present in the press and in the discourses of the Rioplatense leadership, specially the one of Buenos Aires. This article traces these views along the 25 years that followed the revolution of 1810, when they were overwhelmingly positive (even if in the diplomatic level the relationship was full of tensions). Autonomists and independentists, republicans, federalists, protectionists, all of them could reference themselves in the United States. But the admiration went beyond: the North American case could be used in their favor by different groups and for varied political projects; even the centralists, who were against federalism, found useful samples in the US experience. An incident in the Malvinas islands in 1831 caused a diplomatic conflict and prefigured less favorable views of the United States. <![CDATA[Anglo-American Revolution as Tool. <strong><em>Nueva Granada</em></strong> 1808-1816]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-58872016000200089&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen La Revolución Angloamericana es rutinariamente designada como una de las tres "influencias" básicas de las revoluciones de la América española, aunque esta aserción no deriva de estudios sustantivos de la cuestión. Este artículo prefiere tomar una vía distinta al difusionismo, indagando por las temporalidades, las vías y las maneras como los revolucionarios neogranadinos utilizaron el precedente estadounidense para reafirmar sus propias escogencias como hombres públicos confrontados a grandes problemas que requerían imperiosamente soluciones particulares.<hr/>Abstract The Angloamerican Revolution is routinely named one of the three basic "influences" of revolutions of Spanish America, although this assertion is not derived from substantive studies of the issue. This article prefer to take a different route to diffusionism, inquiring by temporality, roads and ways as newgrenadins revolutionaries used the american precedent to reaffirm their own choices as public men face enormous problems requiring specific solutions imperiously. <![CDATA[An American History]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-58872016000200119&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Las primeras historias sobre el origen de las revoluciones y emancipaciones hispanoamericanas fueron gestadas y publicadas antes de que las guerras de independencia hubieran terminado. Algunas de estas obras lo fueron en Estados Unidos. Por otro lado, historias de la revolución editadas en la América española fueron reseñadas en revistas literarias estadounidenses de amplia difusión. En este artículo se estudiará entonces el papel que cumplieron los estadounidenses en la fabricación y difusión de esta naciente historiografía hispanoamericana. El propósito es destacar el protagonismo de Estados Unidos en el doble proceso del nacimiento de estos Estados modernos y de sus historiografías.<hr/>Abstract The first histories about the origin of the Spanish-American revolutions and independences were conceived and published before the wars of independence had ended. Some of these works were published in the United States. On the other hand, widelyread US reviews commented the histories of the revolutions published in Spanish America. This article thus focusses on the role US Americans played in the making and dissemination of the incipient Spanish-American historiography. The purpose is to highlight the place of the United States in the double process of the birth of these modern states and their historiographies. <![CDATA[Bernardo O'Higgins' government through the eyes of five North American agents, 1817-1823]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-58872016000200139&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen La invasión napoleónica a la Península Ibérica provocó una crisis de legitimidad política en las principales ciudades y provincias chilenas. Lo que comenzó como una revolución autonomista derivó con el tiempo en una guerra civil con aspiraciones separatistas. Este artículo estudia este contexto de guerra civil revolucionaria en un período clave de la historia de Chile: el gobierno de Bernardo O'Higgins (1817-1823). Para ello, se han escogido los reportes y cartas preparadas por cinco agentes estadounidenses residentes en el país durante la administración o'higginista. Ellos muestran importantes aspectos sobre el faccionalismo y sobre el involucramiento de los estadounidenses en las disputas entre la denominada Logia Lautaro y el grupo liderado por José Miguel Carrera. Asimismo, permiten hacerse una idea de las tratativas del gobierno de O'Higgins por alcanzar el reconocimiento de la independencia chilena de parte de Estados Unidos y el valor asignado por las elites chilenas a los regímenes republicano y monárquico.<hr/>Abstract The Napoleonic invasion to the Iberian Peninsula provoked a crisis of political legitimacy in Chile's main cities and provinces. What it began as an autonomist revolution eventually led to a civil war with separatist aspirations. This article examines this context of revolutionary civil war in a key period of Chilean history: Bernardo O'Higgins' government (1817-1823). In order to accomplish this, the article analyses the reports and letters prepared by five US agents living in the country during the o'higginista administration. They show important aspects of Chilean factionalism, and the involvement of North Americans in disputes between the so-called Logia Lautaro and the group led by José Miguel Carrera. They also give an idea of negotiations led by O'Higgins to achieve the recognition of Chilean independence from the United States, and the value assigned to discussions around both republican and monarchical regimes by the Chilean elites. <![CDATA[Richard Clough Anderson, the Commonwealth of Kentucky, and the Problem of Slavery in the Spanish American Patriotic Cause.]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-58872016000200167&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Richard Clough Anderson fue el primer ministro plenipotenciario de los Estados Unidos en Colombia. Era originario de Kentucky, un Estado incorporado a la Unión Americana en 1792 que puede haber sido el primero en apoyar públicamente el movimiento independentista contra España. Siguiendo la pista de Kentucky a través de la vida de Anderson, este artículo sitúa históricamente la aparente precocidad política de ese Estado a la luz de las complejidades y contradicciones que caracterizaban a los Estados Unidos durante la república temprana: la práctica de la esclavitud, la ideología de la libertad, la ocupación de la frontera del Oeste, el despegue económico y las formas complejas de identificación política. El apoyo de Kentucky a la causa patriótica hispanoamericana surgió en medio de cálculos específicos sobre las limitaciones y el potencial económico de esa mancomunidad, una sociedad esclavista parcialmente truncada debido a su ubicación geográfica y su configuración social.<hr/>Abstract Richard Clough Anderson, a lawyer from Kentucky, became the first US minister plenipotentiary to Colombia. Incorporated as a State of the Union in 1792, Kentucky seems to have been the first State to publicly support Spanish America's independence movements. By following the Kentucky lead through the life of Anderson, this paper historically situates the seeming political precociousness of that State in light of the contradictions of the early American republic: the practice of slavery, the ideology of freedom, the settlement of the Western frontier, the economic takeoff, and complex forms of political identification. Kentucky's support for the Spanish American patriotic cause crystalized amid specific calculations on the limitations and economic potential of that commonwealth, a slave society partially truncated by its geographic location and social configuration. <![CDATA[Gaze at the North with the head in the South: The creation of Venezuelan Confederation (1811-1812)]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-58872016000200199&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El artículo examina cuatro de los proyectos sobre Confederación debatidos en 1811 en Venezuela, con el propósito de mostrar la evolución que se produjo en la manera de concebir el pacto confederal. Esta evolución pone de manifiesto cómo la eventual adaptación-adopción del "modelo" confederal/federal de los Estados Unidos constituyó una estrategia retórica que, a través de distintas interpretaciones sobre tal referente, sirvió como expresión de la lucha entre algunos representantes de las provincias actuantes en el Congreso General de 1811-1812.<hr/>Abstract The article examines four of the Confederation debated projects in Venezuela in 1811 with the purpose of showing the evolution that occurred in the way of conceiving the confederal pact. An evolution that shows how the eventual adaptation-adoption of confederal / federal "model" of the United States was a rhetorical strategy through which different interpretations of such reference as an expression of the struggle between some representatives expressed acting provinces in the General Congress 1811-1812. <![CDATA[The United States as a natural and as a dangerous ally of New Granada (1810-1865)]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-58872016000200231&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Los Estados Unidos fueron vistos desde comienzos de la revolución independentista como un aliado natural de la Nueva Granada por su doble condición, americana y republicana. Esta persistente idea explica que, ante diversas agresiones de Francia y Gran Bretaña, Tomás Cipriano de Mosquera buscara durante su primer gobierno (1845-1849) comprometer a los norteamericanos con una posición más decidida y solidaria. Ello se consiguió mediante la ardua negociación, suscripción y ratificación de un tratado binacional y a través de la firma de un contrato para construir un camino carretero y un ferrocarril interoceánicos en Panamá. Esta situación de "cuasi alianza", sellada en el momento mismo en que se descubrían las minas de oro californianas, fue interrumpida en 1856 cuando un motín en el Istmo dio pie al gobierno de Washington para formular pretensiones expansionistas. Tras un corto paréntesis antiyanqui en el que participaron por igual conservadores y liberales, las aventuras colonizadoras de las potencias europeas en el continente permitieron a este último partido renovar la fe en la asociación republicana.<hr/>Abstract Americans as well as fellow republicans. This explains why, when faced with various aggressions inflicted by French and British nationals and officials, the first Mosquera administration (1845-1849) made attempts to engage the US government in an ever more solidary diplomatic action. This was ostensibly achieved in 1848, when after intense lobbying, Neogranadian diplomats obtained a bi-national treaty, as well as a major contract with a US company for the construction of a cart-way and a railroad across the Panama isthmus (by then a province of Nueva Granada). Significantly, these efforts only came to fruition when the gold rush struck in California, so that Panama suddenly became a passageway of vital importance. However, the alliance, as it was widely perceived in Nueva Granada, received a major blow in 1856, when a popular street riot in the Isthmus was used in the US as the pretext for imperialistic attitudes. This caused a brief bout of anti-Yankee sentiment in the Bogotá press and amongst some cadres in government. Quite soon, however, the Liberal Party reassumed the old banners of procuring the goodwill and diplomatic favour of the northern colossus. <![CDATA[Hemispheric models of material progress in New Granada and Colombia (1810-1930)]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-58872016000200261&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract This article argues that New Granadian and Colombian leaders examined models of material and intellectual progress in the United States and in who helped me over the course of this research in Colombia, Argentina, their neighboring countries within the hemisphere. For many SpanishAmericans, the material progress already achieved by the United States and the North Atlantic overall was an idealized end, and they looked at some U.S. institutions as potential templates. As for the means to meet such an idealized end, influential people in New Granada and Colombia found among their neighboring countries a more pragmatic set of experiences that would help them foster progress in their own right. Over the second half of the nineteenth century, and more actively when turning into the twentieth, some Colombian leaders sought to follow the example of countries such as Argentina, one of the frontrunners of Latin American contemporary progress.<hr/>Resumen Este artículo plantea que los líderes de la Nueva Granada y de Colombia examinaron modelos de progreso material e intelectual tanto en los Estados Unidos como en los países vecinos dentro del hemisferio. Para muchos hispanoamericanos, el progreso material ya alcanzado por los Estados Unidos y el Atlántico Norte en general era un fin ideal, y consideraron como modelos potenciales algunas de las instituciones estadounidenses. En cuanto a los medios para alcanzar ese fin ideal, personas influyentes de la Nueva Granada y de Colombia encontraron en países vecinos un conjunto más pragmático de experiencias que les ayudaría a fomentar su propio progreso. A lo largo de la segunda mitad del siglo XIX, y más activamente a principios del XX, algunos líderes colombianos buscaron seguir el ejemplo de países como Argentina, uno de los precursores del progreso latinoamericano contemporáneo. <![CDATA[<strong><em>La religión en la razón pública,</em></strong> de Iván Garzón Vallejo]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-58872016000200285&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract This article argues that New Granadian and Colombian leaders examined models of material and intellectual progress in the United States and in who helped me over the course of this research in Colombia, Argentina, their neighboring countries within the hemisphere. For many SpanishAmericans, the material progress already achieved by the United States and the North Atlantic overall was an idealized end, and they looked at some U.S. institutions as potential templates. As for the means to meet such an idealized end, influential people in New Granada and Colombia found among their neighboring countries a more pragmatic set of experiences that would help them foster progress in their own right. Over the second half of the nineteenth century, and more actively when turning into the twentieth, some Colombian leaders sought to follow the example of countries such as Argentina, one of the frontrunners of Latin American contemporary progress.<hr/>Resumen Este artículo plantea que los líderes de la Nueva Granada y de Colombia examinaron modelos de progreso material e intelectual tanto en los Estados Unidos como en los países vecinos dentro del hemisferio. Para muchos hispanoamericanos, el progreso material ya alcanzado por los Estados Unidos y el Atlántico Norte en general era un fin ideal, y consideraron como modelos potenciales algunas de las instituciones estadounidenses. En cuanto a los medios para alcanzar ese fin ideal, personas influyentes de la Nueva Granada y de Colombia encontraron en países vecinos un conjunto más pragmático de experiencias que les ayudaría a fomentar su propio progreso. A lo largo de la segunda mitad del siglo XIX, y más activamente a principios del XX, algunos líderes colombianos buscaron seguir el ejemplo de países como Argentina, uno de los precursores del progreso latinoamericano contemporáneo. <![CDATA[<strong><em>Town Center</em></strong> . El color, metáfora de ciudad, en la obra de Luis Carlos Muñoz]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-58872016000200291&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract This article argues that New Granadian and Colombian leaders examined models of material and intellectual progress in the United States and in who helped me over the course of this research in Colombia, Argentina, their neighboring countries within the hemisphere. For many SpanishAmericans, the material progress already achieved by the United States and the North Atlantic overall was an idealized end, and they looked at some U.S. institutions as potential templates. As for the means to meet such an idealized end, influential people in New Granada and Colombia found among their neighboring countries a more pragmatic set of experiences that would help them foster progress in their own right. Over the second half of the nineteenth century, and more actively when turning into the twentieth, some Colombian leaders sought to follow the example of countries such as Argentina, one of the frontrunners of Latin American contemporary progress.<hr/>Resumen Este artículo plantea que los líderes de la Nueva Granada y de Colombia examinaron modelos de progreso material e intelectual tanto en los Estados Unidos como en los países vecinos dentro del hemisferio. Para muchos hispanoamericanos, el progreso material ya alcanzado por los Estados Unidos y el Atlántico Norte en general era un fin ideal, y consideraron como modelos potenciales algunas de las instituciones estadounidenses. En cuanto a los medios para alcanzar ese fin ideal, personas influyentes de la Nueva Granada y de Colombia encontraron en países vecinos un conjunto más pragmático de experiencias que les ayudaría a fomentar su propio progreso. A lo largo de la segunda mitad del siglo XIX, y más activamente a principios del XX, algunos líderes colombianos buscaron seguir el ejemplo de países como Argentina, uno de los precursores del progreso latinoamericano contemporáneo.