Scielo RSS <![CDATA[Diversitas: Perspectivas en Psicología]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=1794-999820240002&lang=en vol. 20 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[A commitment to diversity and interdisciplinarity in psychology: celebrating 20 years of Diversitas]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-99982024000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Analysis of preventive behaviours related to covid-19 among colombian people]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-99982024000200015&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This study aims to analyse the role of preventive behaviour in response to the perception of risk in controlling the COVID-19 pandemic. Method: A multiple correspondence analysis was conducted using data collected from the PSY-Covid 2019 survey, which included a sample of 914 Colombian residents aged between 16 and 79 years .M = 32.3, SD = 12.4. women = 76.4%), all with a university education (96.6%), from urban areas (92.5%), and from a middle-income background (63.8%). Results: The data were grouped into seven variables: vulnerability to coronavirus, mental health, subjective social norm, barriers to/facilitators of preventive behaviours, self-efficacy, expectation of results, and intention of post-confinement preventive behaviours. The findings indicate that the variables contributing most to the first dimension, which explains preventive behaviour, are expectation of results, intention of post-confinement preventive behaviours, and self-efficacy. Regarding the subjective social norm variable, although it contributes most to the second dimension, it is not associated with the previously mentioned variables. It is recommended that studies be conducted in populations with varying educational levels and cultural characteristics.<hr/>Resumen Este estudio tiene como objetivo analizar el papel de la conducta preventiva de las personas ante la percepción de riesgo en el control de la pandemia COVID-19. Método: Se realizó un análisis de correspondencias múltiples a partir de los datos recolectados en la encuesta PSY- Covid 2019, utilizando una muestra conformada por 914 residentes colombianos, con edades entre 16 y 79 años (x̄ = 32,3, DE =12,4, mujeres = 76,4% ), con nivel de formación universitario (96,6 %), procedente de zonas urbanas (92,5 %) y nivel de ingresos medio (63,8 %). Resultados: Los datos se agruparon en siete variables: vulnerabilidad al coronavirus, salud mental, norma social subjetiva, barreras/facilitadores de conductas preventivas, autoeficacia, expectativa de resultados e intención de conductas preventivas post-confinamiento. Los hallazgos muestran que las variables que más contribuyen a la primera dimensión y que permiten explicar la conducta preventiva son: expectativa de resultados, intención de conductas preventivas post-confinamiento y autoeficacia. En cuanto a la variable norma social subjetiva, si bien es la que más aporta a la segunda dimensión, no se asocia con las variables mencionadas anteriormente. Se recomienda que los estudios se realicen en poblaciones con diferentes niveles educativos y características culturales. <![CDATA[Socio-emotional skills and their impact on the development of specific competencies in psychology students]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-99982024000200029&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En la educación superior, el desarrollo de competencias específicas a nivel profesional es un aspecto clave. En este contexto, el desempeño académico de los estudiantes durante su proceso de formación resulta de interés para los diferentes programas académicos, así como los factores que influyen en dicho desempeño, como la formación en habilidades socioemocionales. El objetivo de este estudio es determinar la relación entre las habilidades socioemocionales y el desarrollo de competencias específicas en estudiantes de psicología. Este trabajo se enmarca en un diseño empírico, cuantitativo y ex post facto retrospectivo con un grupo único. Los resultados obtenidos, analizados a partir de los instrumentos empleados, se relacionan inicialmente con la calidad técnica de dichos instrumentos, evaluada mediante un análisis psicométrico basado en el Modelo de Rasch de la Teoría de Respuesta al Ítem (TRI). Los análisis realizados revelan que el modelo de ecuaciones estructurales se ajustó adecuadamente a los datos.<hr/>Abstract In higher education, the development of specific competencies at the professional level is a key aspect. In this context, students’ academic performance during their training process is of interest to academic programs, along with factors that influence this performance, such as training in socio-emotional skills. This study aims to determine the relationship between socio-emotional skills and the development of specific competencies in psychology students. The study follows an empirical, quantitative, ex post facto retrospective design with a single group. The results, analysed through the instruments used, are initially related to their technical quality, evaluated through a psychometric analysis based on the Rasch Model of Item Response Theory (IRT). The analyses performed show that the structural equation model fit the data appropriately. <![CDATA[Validation of the Post-Traumatic Stress Disorder Checklist (PCL-5) in Colombian Adolescent Victims of Adversity]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-99982024000200039&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La lista de chequeo del trastorno por estrés postraumático (PCL) es el cuestionario más utilizado para detectar síntomas de TEPT en contextos clínicos y de investigación. La PCL-5 ha mostrado formulaciones multidimensionales que incluyen modelos de 2, 6, y 7 factores, alternativos al modelo de 4 factores del DSM-5. El presente estudio tuvo como objetivo realizar un análisis factorial confirmatorio (AFC) para evaluar la parsimonia de cinco modelos de la PCL-5. En una muestra de 278 adolescentes colombianos con historial de adversidad, se aplicaron la PCL-5, la escala de experiencias traumáticas ETISF-SR y el reporte para adolescentes de síntomas clínicos YSR/11-18. Se evaluaron cinco modelos de TEPT (de 1, 4, 6 y 7 factores) mediante AFC. Aunque todos los modelos presentaron índices de ajuste moderados y buenos, el modelo híbrido mostró el mejor desmpeño (RMSEA=0,0499; CFI=0,984; TLI=0,978; GFI=0,994). Las consistencias internas (alfa ordinal y omega) fueron buenas en todos los modelos (∞ord_G =0,93 y ∞ord_F =0,62-0,83). La PCL-5 mostró altas correlaciones con la ETISF-SR, siendo el abuso emocional la dimensión más correlacionada (ρ=0,599). En el caso del YSR, todas las dimensiones clínicas correlacionaron positivamente con la PCL-5, excepto la subescala “conductas delictivas”, que presentó una correlación moderada (ρ=0,397) con el factor de conductas externalizantes de la PCL-5.<hr/>Abstract The Posttraumatic Stress Disorder Checklist (PCL) is the most widely used questionnaire for detecting PTSD symptoms in clinical and research settings. The PCL-5 has multidimensional formulations with 2, 6, and 7 factor models as alternatives to the DSM-5 four-factor model. This study aimed to perform a confirmatory factor analysis (CFA) to evaluate the parsimony of five models of the PCL-5. In a sample of 278 Colombian adolescents who were victims of adversity, the PCL-5, the ETISF-SR traumatic experiences scale, and the YSR/11-18 clinical symptom report for adolescents were applied to analyze five PTSD models with 1, 4, 6, and 7 factors through CFA. Although all models showed moderate to good fit indices, the hybrid model demonstrated the best performance (RMSEA=0,0499; CFI=0,984; TLI=0,978; GFI=0,994). All models had good general and factor-specific internal consistencies for ordinal alpha and omega (∞ord_G=0,93 and ∞ord_F=0,62- 0,83). The PCL-5 exhibited high correlations with the ETISF-SR, particularly with the Emotional Abuse dimension (ρ=0,599). Regarding the YSR, all clinical dimensions correlated positively with the PCL-5, except for the “criminal behaviors” subscale, which had a moderate correlation with the PCL-5 externalizing behaviors factor (ρ=0,397). <![CDATA[Non-amnestic mild cognitive impairment in a clinical sample of Bogotá, Colombia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-99982024000200063&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Con los años, las funciones cognitivas entran en declive, asociado con factores biológicos, psicológicos y sociales. Este deterioro no siempre evoluciona a un trastorno neurocognitivo, sino que puede mantenerse en el nivel de deterioro cognitivo leve e incluso retornar a estadios de funcionamiento premórbido. El deterioro cognitivo puede presentar diferentes características sindrómicas. Por consiguiente, esta investigación tuvo como objetivo describir las características neuropsicológicas de cinco pacientes con deterioro cognitivo leve no amnésico, encontrando principalmente fallos en velocidad de procesamiento, discriminación fonológica, lenguaje comprensivo y control inhibitorio. Estos hallazgos son consistentes con lo reportado en la literatura para pacientes con síndrome metabólico. En cuanto a memoria de trabajo, praxias y fluidez verbal, los resultados fueron discrepantes, ya que los participantes con síntomas afectivo-emocionales y de mayor edad obtuvieron los desempeños más bajos.<hr/>Abstract Over the years, cognitive functions decline due to biological, psychological, and social factors. This deterioration does not always progress to a neurocognitive disorder; instead, it can remain at the level of mild cognitive impairment or even return to stages of premorbid functioning. Cognitive impairment can exhibit different syndromic characteristics. This research aimed to describe neuropsychological characteristics of five patients with non-amnestic mild cognitive impairment. The findings primarily indicated deficits in processing speed, phonological discrimination, language comprehension, and inhibitory control, consistent with reports in the literature on patients with metabolic syndrome. However, results regarding working memory, praxis, and verbal fluency were discrepant, as participants with affective-emotional symptoms and advanced age demonstrated the lowest performance. <![CDATA[Social-emotional skills: a model based on social, psychological, and neurocognitive theories]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-99982024000200078&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Las teorías pioneras sobre la inteligencia emocional, las habilidades socioemocionales y el aprendizaje socioemocional han presentado problemas conceptuales, tales como: la falta de consenso entre los autores sobre la definición de habilidades, competencias y lo socioemocional; el uso impreciso de términos como capacidades, habilidades y competencias; las críticas a la inteligencia emocional como base teórica de las habilidades socioemocionales; y, finalmente, la escasez de estudios empíricos que les otorguen soporte. Por lo tanto, se propone un modelo de capacidades socioemocionales que busca superar estas limitaciones al estar fundamentado en teorías que abordan lo social, lo emocional, lo socioemocional, las capacidades, habilidades y competencias. El texto concluye con una propuesta clara sobre qué se debe entender por capacidades socioemocionales.<hr/>Abstract The pioneering theories on emotional intelligence, social-emotional skills, and social-emotional learning have presented conceptual problems, such as: the lack of consensus among authors on how to define skills, competencies, and social-emotional concepts; the imprecise use of terms like capabilities, skills, and competencies; criticisms of emotional intelligence as the theoretical basis for social- emotional skills; and, finally, the lack of empirical studies to support them. Therefore, a proposal for a model of socioemotional skills is made, which attempts to overcome these limitations by being supported by theories that address the social, emotional, and socioemotional aspects, as well as capacities, skills, and competencies. The paper concludes with a proposal for understanding socioemotional capabilities. <![CDATA[What does the scientific production of Brazil and Chile show us about the relationships between grandparents- grandchildren?]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-99982024000200095&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo presenta los resultados de una revisión de la producción científica sobre la relación entre abuelos, abuelas, nietos y nietas publicada entre los años 2000 y 2022 en Brasil y Chile. Se realizó un relevamiento y análisis de investigaciones publicadas en diferentes repositorios y bases de datos. Las categorías de análisis fueron: presencia dominante de las abuelas; la complejidad de ser abuelo o abuela cuidador/a; intercambios y apoyo intergeneracional; y las relaciones entre abuelos/as y escuela. Los resultados revelan comunalidades entre ambos países, como la construcción de relaciones basadas en el apoyo, cariño y aprendizaje bidireccional entre generaciones, pero también sobrecarga y estrés, particularmente en el caso de las abuelas cuidadoras en familias más empobrecidas.<hr/>Abstract This article presents the results of a review of the scientific production on the relationship between grandfathers, grandmothers, grandsons, and granddaughters published between 2000 and 2022 in Brazil and Chile. A survey and analysis of research published in various repositories and databases were carried out. The categories of analysis were dominant presence of grandmothers; the complexity of being a caregiver grandparent; exchanges and intergenerational support; and relationships between grandparents and school. The results reveal commonalities between the two countries, such as the development of relationships based on support, affection, and two-way learning between generations, but also overload and stress, particularly in the case of grandmothers who are caregivers in more impoverished families. <![CDATA[Resilience and supportive climate as determinants of the influence of supportive leadership on dedication at work<sup>1</sup>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-99982024000200109&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This study aims to examine the link between leaders’ support and employees’ dedication as a central dimension of engagement. We also test the mediation of a supportive climate in this connection, as well as the moderating role of resilience in the relationship between leaders’ support and the perception of the supportive climate. The study employs a quantitative approach, with data collected from 394 employees across 15 companies within a holding company in Colombia. The results substantiate that resilience plays a crucial role in magnifying the relationship between leaders’ support and employees’ perception of a supportive climate. This heightened perception, in turn, correlates positively with increased dedication at work (B = .024, SE = .107, 95% BC CI from .004 to .045). This research contributes to the existing body of knowledge by unveiling the significance of resilience as a key factor that amplifies the link between leaders’ support and the perception of a supportive climate. While the study provides valuable insights, certain limitations exist. The findings are based on data from a specific sector in Colombia, and generalisability to other contexts may be constrained. Future research could explore diverse industries and geographical regions for a more comprehensive understanding. The findings of this research offer practical insights for organisations and leaders seeking to enhance employee dedication. Understanding the interplay between leaders’ support, supportive climate, and the moderating effect of resilience can inform the development and implementation of effective human resource strategies.<hr/>Resumen Este estudio tiene como objetivo examinar el vínculo entre el apoyo de los líderes y la dedicación de los empleados como una dimensión central del engagement. Así mismo, se evalúa la mediación del clima de apoyo en esta relación, así como el rol moderador de la resiliencia en la relación entre el apoyo de los líderes y la percepción del clima de apoyo. El estudio emplea un enfoque cuantitativo. Los datos se recopilaron de 394 empleados de 15 empresas pertenecientes a un holding en Colombia. Los resultados confirman que la resiliencia desempeña un papel crucial al intensificar la relación entre el apoyo de los líderes y la percepción de un clima de apoyo por parte de los empleados. Esta percepción intensificada, a su vez, se correlaciona positivamente con un aumento en la dedicación laboral (B: .024, SE: .107, IC al 95% BC de .004 a .045). Esta investigación contribuye al cuerpo existente de conocimiento al revelar la importancia de la resiliencia como un factor clave que amplifica el vínculo entre el apoyo de los líderes y la percepción de un clima de apoyo. Aunque el estudio ofrece aportes valiosos, presenta ciertas limitaciones. Los hallazgos se basan en datos de un sector específico en Colombia, lo que puede limitar su generalización a otros contextos. Investigaciones futuras podrían explorar diversas industrias y regiones geográficas para una comprensión más amplia. Los resultados de esta investigación brindan implicaciones prácticas para las organizaciones y los líderes que buscan mejorar la dedicación de los empleados. Comprender la interacción entre el apoyo de los líderes, el clima de apoyo y el efecto moderador de la resiliencia puede orientar el desarrollo e implementación de estrategias efectivas de recursos humanos. <![CDATA[Adaptation and validation of the child treatment towards animals’ questionnaire (CTAQ)]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-99982024000200125&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La investigación tuvo como objetivo la adaptación y validación del cuestionario sobre el trato de los niños hacia los animales (CTAQ). El estudio, de tipo instrumental, contó con la participación de 251 estudiantes de entre 7 y 12 años, quienes cursaban primaria en colegios privados y públicos de las provincias Guanentá y Comunera, en el departamento de Santander. La validez del constructo se evaluó mediante el Análisis Factorial Exploratorio (AFE), utilizando para ello la matriz policórica, el análisis paralelo de Horn, el método de mínimos cuadrados robustos no ponderados (RULS) y rotación oblicua. El análisis se realizó en RStudio en dos etapas: primero, se analizó la matriz de correlación policórica para detectar ítems problemáticos; luego, tras la eliminación de los ítems detectados, se ejecutó el AFE. Finalmente, se determinó la fiabilidad de la prueba adaptada mediante el método Alfa de Cronbach. El AFE de la prueba CTAQ reveló una estructura unifactorial compuesta por 11 ítems que explicaron el 52 % de la varianza. El test de KMO y la prueba de Bartlett obtuvieron valores de 0,87 y un p&lt;0,05, respectivamente. El alfa de la prueba adaptada fue de 0,87.<hr/>Abstract The present research aimed at adapting and validating the questionnaire on the treatment of children towards animals (CTAQ). An instrumental study was conducted with the participation of 251 students, aged between 7 and 12, who were attending primary school in the department of Santander, in private and public schools in the provinces of Guanentá and Comunera. The construct validity was evaluated through Exploratory Factor Analysis (EFA), using the polychoric matrix, Horn's parallel analysis, the unweighted robust least squares (RULS) method, and oblique rotation. This analysis was performed in RStudio in two stages: first, the polychoric correlation matrix of the scale was analyzed to detect problematic items; then, after the elimination of the detected items, the EFA was conducted. Finally, the reliability of the adapted test was determined using Cronbach’s Alpha. The EFA of the CTAQ test revealed a unifactorial structure that explained 52 % of the variance in the data. The KMO test and Bartlett´s test obtained values of 0,87 and a p&lt;0,05, respectively, Cronbach's Alpha for the adapted test was 0.87. It is concluded that the version of the Questionnaire on the Treatment of Children Towards Animals (CTAQ), adapted for the Colombian context and consisting of 11 items, is an instrument with good psychometric properties. <![CDATA[Relationship between academic stress, coping, anxiety, depression and beliefs in university students]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-99982024000200134&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El estrés académico es uno de los más prevalentes entre los estudiantes universitarios, con consecuencias negativas en su salud mental y física. Este estudio tuvo como objetivo medir la relación entre el estrés académico, el afrontamiento al estrés, la ansiedad, la depresión, y las actitudes y creencias en estudiantes universitarios, además de presentar un modelo explicativo que confirme dicha relación. Participaron 380 estudiantes de una universidad pública en México. Se utilizaron los instrumentos Inventario Sistémico Cognoscitivista para el Estudio del Estrés Académico (SISCO), Cuestionario de Afrontamiento al Estrés (CAE), Inventario de Ansiedad y Depresión de Beck (BAI y BDI) y Cuestionario de Actitudes y Creencias (CAE). Los análisis incluyeron Correlaciones de Spearman para evaluar la relación entre las variables y Modelos Lineales Generalizados Univariados (GLAM) para el modelo explicativo. Los resultados evidenciaron una correlación significativa entre las variables estudiadas, destacando que el estrés percibido derivado de las demandas académicas se asocia con reacciones físicas, comportamentales y psicológicas adversas. Se confirmó que las demandas académicas, junto con la ansiedad, la depresión, el perfeccionismo, la condenación y la medicación, son predictores del estrés académico.<hr/>Abstract Academic stress is the most prevalent type of stress among university students, with negative consequences on their mental and physical health. This study aimed to measure the relationship between academic stress, coping strategies, anxiety, depression, and attitudes and beliefs in university students, as well as to present an explanatory model confirming the relationship among these variables studied. A total of 380 students from a public university in Mexico participated in the study. The instruments used included the Cognitive Systemic Inventory for the Study of Academic Stress (SISCO), the Stress Coping Questionnaire (CAE), the Beck Anxiety and Depression Inventory (BAI and BDI), and the Attitudes and Beliefs Questionnaire (CAE). Spearman Correlations were used to analyze the relationships between the variables, while Univariate Generalized Linear Models (GLAM) were employed for the explanatory model. The results indicated a significant correlation among the variables, revealing that higher levels of perceived stress arising from academic demands are associated with adverse physical, behavioral, and psychological reactions. Academic demands, along with anxiety, depression, perfectionism, condemnation, and medication, were confirmed as predictors of academic stress. <![CDATA[Mental health, family climate and community relations: Reflections on adherence to COVID-19 prevention measures]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-99982024000200149&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Objetivou-se conhecer qual o peso explicativo que as variáveis “saúde mental”, “clima familiar”, “relações comunitárias” e “variáveis socioeconômicas” têm na adesão às medidas de prevenção à covid-19. Trata-se de pesquisa quantitativa transversal, com 440 participantes entre 18 e 75 anos, que contavam com acesso à internet e residiam no Brasil. A coleta de dados foi on-line, entre maio e julho de 2021, com quatro instrumentos: Questionário sociodemográfico, Inventário de clima familiar, Questionário sobre relações comunitárias e vivência da covid-19 e Questionário de saúde geral. Realizaram-se análises de comparação de médias e modelos de regressão lineares hierárquicos para identificar as variáveis preditoras da adesão. As médias do cumprimento foram altas e significativamente maiores no início da pandemia. O modelo com a avaliação geral do cumprimento explicou 25% da variância da adesão (F = 12,58; p &lt; 0,001), que é aumentada por testagem negativa (β = 0,29; t = 4,83; p &lt; 0,001), maior cumprimento das pessoas próximas (β = 0,27; t = 4,43; p &lt; 0,001), escolaridade maior que o ensino superior completo (β = 0,21; t = 3,55; p &lt; 0,001) e influência de pessoas próximas (β = 0,20; t = 3,25; p &lt; 0,001). Pertencer ao sexo masculino (β = - 0,15; t = - 2,65; p &lt; 0,01) e ter posicionamento político à direita (β = - 0,14; t = -2,27; p &lt; 0,05) diminuíram a adesão.<hr/>Resumen El objetivo de este estudio fue determinar el peso explicativo que tienen las variables salud mental, clima familiar, relaciones comunitarias y variables socioeconómicas en la adherencia a las medidas de prevención del covid-19. Se trata de un estudio cuantitativo transversal con 440 participantes de entre 18 y 75 años que tenían acceso a internet y vivían en Brasil. Los datos se recogieron en línea entre mayo y julio de 2021 utilizando cuatro instrumentos: Cuestionario sociodemográfico, Inventario de clima familiar, Cuestionario de relaciones comunitarias y experiencia covid-19 y Cuestionario de salud general. Se realizaron análisis de comparación de medias y modelos de regresión lineal jerárquica para identificar las variables predictoras de la adherencia. Las medias de cumplimiento fueron altas y significativamente más altas al principio de la pandemia. El modelo con la valoración general del cumplimiento explicó el 25% de la varianza de la adherencia (F= 12,58; p &lt; 0,001), con prueba negativa (β =0,29; t = 4,83; p &lt; 0,001), mayor cumplimiento de los allegados (β = 0,27; t = 4,43; p &lt; 0,001), aumento de la educación superior a la superior completa (β = 0,21; t = 3,55; p &lt; 0,001) e influencia de personas cercanas (β = 0,20; t = 3,25; p &lt; 0,001). Pertenecer al sexo masculino (β = - 0,15; t = -2,65; p &lt; 0,01) y tener una postura política de derechas (β = - 0,14; t = -2,27; p &lt; 0,05) disminuyeron la adherencia.<hr/>Abstract The objective was to understand the explanatory weight of the variables "mental health," "family climate," "community relations," and "socioeconomic variables" on adherence to covid-19 prevention measures. This is a cross-sectional quantitative study with 440 participants aged 18 to 75, who had internet access and resided in Brazil. Data collection was conducted online between may and july 2021, using four instruments: Sociodemographic questionnaire, Family climate inventory, Community relations and covid-19 experience questionnaire, and General health questionnaire. Comparative mean analysis and hierarchical linear regression models were performed to identify the predictor variables of adherence. Compliance means were high and significantly greater at the beginning of the pandemic. The model with the general assessment of compliance explained 25% of the variance in adherence (F = 12.58; p &lt; 0.001), which was increased by negative testing (β = 0.29; t = 4.83; p &lt; 0.001), greater compliance of close individuals (β = 0.27; t = 4.43; p &lt; 0.001), higher education than a completed undergraduate degree (β = 0.21; t = 3.55; p &lt; 0.001), and influence of close individuals (β = 0.20; t = 3.25; p &lt; 0.001). Being male (β = -0.15; t = -2.65; p &lt; 0.01) and having a right-wing political stance (β = -0.14; t = -2.27; p &lt; 0.05) decreased adherence. <![CDATA[Precarious work: experiences of Mexican and Ecuadorian workers]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-99982024000200166&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El trabajo precario constituye un conjunto de condiciones laborales nocivas a las que están sometidos los trabajadores, asociadas a experiencias negativas de vulnerabilidad, trato injusto y falta de derechos. También engloba aspectos como contratos temporales, bajos salarios y falta de poder de negociación. El objetivo de este estudio fue comparar las dimensiones subjetivas y objetivas del trabajo precario entre trabajadores mexicanos y ecuatorianos. Se recolectaron datos de 304 trabajadores mexicanos y 366 trabajadores ecuatorianos mediante un cuestionario en línea que contenía 15 ítems organizados en 3 factores (α entre 0,83 y 0,90) para evaluación subjetiva, y 5 preguntas para la evaluación objetiva. Los resultados indicaron que existe una mayor percepción de insuficiencia salarial en el grupo de trabajadores ecuatorianos en comparación con el grupo mexicano. Sin embargo, el grupo mexicano presentó mayores experiencias de vulnerabilidad laboral, a pesar de recibir salarios más altos, y también menor poder de decisión sobre los aspectos laborales que les conciernen. Los resultados muestran la importancia de las experiencias subjetivas de los trabajadores, ya que una mayor vulnerabilidad (valoración subjetiva) se asoció con un mayor salario y reporte de que los montos recibidos les permiten cubrir gastos diarios e inesperados. Así, el trabajo precario no puede verse solo como un conjunto de condiciones concretas, sino también como una experiencia subjetiva del trabajador.<hr/>Abstract Precarious work refers to a set of harmful working conditions to which workers are exposed, linked to negative experiences of vulnerability, unfair treatment, and lack of rights. It also encompasses aspects such as temporary contracts, low wages, and lack of negotiating power. The aim of this study was to compare the subjective and objective dimensions of precarious work between Mexican and Ecuadorian workers. Data were collected from 304 Mexican workers and 366 Ecuadorian workers through an online questionnaire consisting of 15 items organized into 3 factors (α between 0,83 and 0,90) for subjective evaluation, and 5 questions for objective evaluation. The results showed that the Ecuadorian group, more than the Mexican group, reported insufficient salaries to cover their expenses. The Mexican group, however, indicated experiencing greater labor vulnerability despite higher salaries. This group also reported having less decision-making power over labor aspects that affected them. The results highlight the importance of employees' subjective experiences, as greater vulnerability (subjective evaluation) was associated with a higher salary and the perception that the amounts received could cover daily and unexpected expenses. Precarious work, therefore, cannot only be seen as a set of concrete circumstances but is also a subjective experience for the employee. <![CDATA[Suicidal behavior and factors associated in the municipality of Sibaté (2017-2022)]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-99982024000200180&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Esta investigación tuvo como objetivo describir la conducta suicida y establecer los factores de riesgo asociados al intento de suicidio en Sibaté, Cundinamarca, durante el período 2017-2022. Para ello, se realizó un estudio de corte transversal retrospectivo que incluyó 280 casos reportados al Sistema Nacional de Vigilancia en Salud Pública y a la Base de Notificación de Eventos en Salud Mental Departamental del municipio de Sibaté. Se establecieron las frecuencias de intento de suicidio, ideación suicida y cutting, se caracterizó la población de estudio de acuerdo con estos desenlaces y se evaluaron los factores asociados al intento de suicidio utilizando un modelo de regresión logística binaria. Se estudiaron 280 pacientes con conducta suicida, observándose un aumento en los reportes a partir del 2020. De estos, 134 personas presentaron intento de suicido, 133 ideación suicida y 13 cutting. El modelo de regresión logística mostró que las personas con conflictos sociales tuvieron 5,91 veces más posibilidades de presentar un intento de suicidio; por el contrario, aquellas con antecedentes de conducta suicida o un historial clínico vieron reducida en un 40 % la posibilidad de intentarlo. La población entre 18 y 28 años presentó la mayor probabilidad (OR 7,06) de realizar un intento de suicidio. Se concluye que la conducta suicida es frecuente en adolescentes y jóvenes adultos en Sibaté, por lo que los programas de prevención en el marco de la salud pública del municipio deben estar adecuados a las necesidades de esta población y requiere el fortalecimiento de las redes de apoyo psicosocial.<hr/>Abstract This research aimed to describe suicidal behavior and establish the risk factors associated with suicide attempts in Sibaté, Cundinamarca, from 2017 to 2022. A retrospective cross-sectional study was conducted, including 280 cases reported to the National Public Health Surveillance System and the Departmental Mental Health Event Notification Database of the municipality of Sibaté. The frequencies of suicide attempts, suicidal ideation, and cutting were determined, the study population was characterized based on these outcomes, and factors associated with suicide attempts were evaluated using a binary logistic regression model. A total of 280 patients with suicidal behavior were studied, with an increase in reports observed from 2020. Of these, 134 individuals had attempted suicide, 133 experienced suicidal ideations, and 13 engaged in cutting. The logistic regression model revealed that individuals with social conflicts had 5,91 times the likelihood of attempting suicide. In contrast, those with a history of suicidal behavior or clinical history had a 40 % lower likelihood of attempting suicide. The population aged 18 to 28 had the highest probability (OR 7,06) of attempting suicide. In conclusion, suicidal behavior is prevalent among young adults and adolescents in Sibaté, which highlights the need for prevention programs within the municipality's public health framework that are tailored to this population and require strengthening psychosocial support networks. <![CDATA[Study of the Social Perception of Child Abuse in the General Population]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-99982024000200199&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este estudio analiza la percepción del maltrato infantil en la población general, teniendo en cuenta el sexo, la edad y la maternidad/paternidad. El objetivo es conocer la percepción de los participantes sobre los factores que pueden desencadenar una situación de maltrato y su grado de sensibilización. La muestra está formada por 794 participantes. Los resultados muestran que el nivel socioeconómico es considerado el factor de riesgo más importante, seguido del comportamiento de los hijos. Existe una percepción similar entre hombres y mujeres, con ligeras diferencias; las personas más jóvenes y sin hijos parecen tener mayor sensibilidad. Además, las conductas asociadas al maltrato activo, categorizado como leve (gritos, insultos, tortazos…) parecen seguir justificándose como mecanismos de disciplina. Estos datos permitirán ajustar acciones preventivas a cada grupo en función de sus creencias e ideas previas.<hr/>Abstract This study analyzes the perception of child abuse in the general population, considering sex, age, and parenthood. The aim of the study is to understand participants’ perceptions of the factors that can trigger abuse and their degree of awareness of the issue. The sample consists of 794 participants. The results show that socioeconomic status is considered the most important risk factor, followed by children’s behavior. There is a similar perception between men and women, with slight differences; younger individuals and those without children seem to exhibit greater sensitivity. Furthermore, behaviors associated with minor forms of active abuse (shouting, insults, slapping, etc.) appear to continue being justified as disciplinary mechanisms. These data will help adjust preventive actions for each group based on their beliefs. <![CDATA[Mental processes and metathinking in the cognitive development of adolescents]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-99982024000200213&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Con el propósito de conocer los procesos mentales y la incidencia del metapensamiento en el desarrollo cognitivo de los adolescentes, se llevó a cabo una investigación con una muestra de 407 estudiantes de ocho instituciones educativas ubicadas en varias regiones del país. El objetivo de la investigación fue explicar las modalidades metacognitivas de la autorregulación del aprendizaje que están involucradas en el desarrollo cognitivo de los adolescentes. Para ello, se utilizó un diseño metodológico cuantitativo con un alcance descriptivo, el cual permitió determinar la concurrencia entre las categorías establecidas. Durante el procedimiento de categorización, se seleccionaron subcategorías que fueron abordadas mediante la implementación del instrumento estandarizado “Evaluación Cognitiva Montreal (MOCA)”, el cual facilitó la recolección y validación de los datos obtenidos. Entre los principales hallazgos, se identificó que la mayoría de los estudiantes manifiestan que, al momento de resolver un problema, razonan sobre sus conocimientos previos y experiencias pasadas que resultaron efectivas en su momento y que pueden ser aplicadas nuevamente en busca de una solución. Asimismo, destacan la importancia de buscar diversas alternativas y recursos como ruta para completar sus tareas.<hr/>Abstract To understand the mental processes and the impact of metathinking on adolescents’ cognitive development, a study was conducted with a sample of 407 students from eight educational institutions located across different regions of the country. The research aimed to explain the metacognitive modalities of self-regulation in learning that are involved in adolescents’ cognitive development. A quantitative methodological design with a descriptive scope was employed to determine the concurrence between predefined categories. During the categorization process, specific subcategories were identified and addressed using the standardized instrument "Montreal Cognitive Assessment (MOCA)", which facilitated data collection and validation. The main findings revealed that most students reported reasoning based on their prior knowledge and past experiences when solving problems. These prior strategies, which were effective in the past, are considered applicable again in the search for solutions. Furthermore, students indicated that they actively seek different alternatives and resources to guide them in completing their tasks. <![CDATA[Cardiovascular Risk Factors Associated with Cognitive Impairment in Adults Over 60 Years of Age]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-99982024000200229&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Con el objetivo de determinar la asociación entre factores de riesgo cardiovascular y trastornos cognitivos en adultos mayores de 60 años, se realizó un análisis secundario con los datos del estudio “Salud, Bienestar y Envejecimiento. Colombia, 2015”, en el que participaron 23 694 hombres y mujeres mayores de 60 años. Con base en el censo nacional de 2005, se llevó a cabo un muestreo probabilístico y se utilizó el cuestionario SABE adaptado para Colombia. Se efectuaron análisis univariados, bivariados y multivariados. Tomando el deterioro cognitivo como variable criterio y los factores de riesgo cardiovascular como variables predictoras, se aplicó una regresión logística binaria. Se encontró que el 42,9 % de la varianza del deterioro cognitivo es explicada por 15 de las 25 variables incluidas en el modelo. Los hallazgos proporcionan una ecuación de predicción que identifica como factores de riesgo de mayor peso la edad, haber sufrido un infarto, los índices de colesterol y la región de procedencia. Estos aspectos ofrecen información que facilitará el diagnóstico y la intervención temprana, con el fin de desacelerar el desarrollo de trastornos cognitivos en esta población.<hr/>Abstract With the aim of determining the association between cardiovascular risk factors and cognitive disorders in adults over 60 years of age, a secondary analysis was conducted using data from the study “Health, Well-being and Aging. Colombia, 2015”, with included 23 694 men and women over 60 years old. Based on the 2005 national census, probabilistic sampling was employed, and the SABE questionnaire adapted for Colombia was utilized. Univariate, bivariate and multivariate analyses were conducted. Taking cognitive impairment as the criterion variable and cardiovascular risk factors as predictor variables, binary logistic regression was applied. The result revealed that 42,9 % of the variance in cognitive impairment is explained by 15 of the 25 variables included in the model. The findings provide a predictive equation identifying age, a history of heart attack, cholesterol levels, and region of origin as the most significant risk factors. These aspects offer valuable information to facilitate early diagnosis and intervention, aiming to slow the progression of cognitive disorders in this population.