Scielo RSS <![CDATA[Diversitas: Perspectivas en Psicología]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=1794-999820090002&lang=en vol. 5 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-99982009000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>Epistemology and Ontology</b>: <b>a necessary debate for Psychology today</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-99982009000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en En este artículo se discute el desarrollo de los aspectos ontológicos y epistemológicos del psicoanálisis, la psicología empírica apoyada en el comportamiento y la psicología soviética, que constituyeron tres representaciones ontológicas diferentes sobre la psique. Cada una de esas representaciones tuvo implicaciones epistemológicas y metodológicas diferentes. Especial atención se da a la psicología soviética, la cual, hasta hoy, continúa siendo bastante poco conocida en la psicología occidental. Esa psicología, tanto por las condiciones históricas en que emergió, como por las influencias filosóficas y culturales que recibió, tuvo importantes diferencias con los enfoques psicológicos más conocidos de aquel tiempo. A partir de ese marco, el autor presenta su propuesta de subjetividad en una perspectiva histórico-cultural, discutiendo las exigencias epistemológicas y metodológicas que la redefinición de ese término implica desde esta aproximación teórica<hr/>In this paper is discussed the development of the ontological and epistemological questions related to psychoanalysis, the empirical psychology supported on behavior and the soviet psychology. These approaches implied three different ontological representations on psyche. Each of those ontological representations was involved with different epistemological and methodological consequences. A special attention is given in the discussion to soviet psychology, an approach that up to now remains little known in the western psychology. Soviet psychology, either by the historical conditions of its emergence, or by received cultural and philosophical influences, had important differences with the more known psychological approaches in that time. Started from historical cultural approach, the author introduces the topic of the subjectivity from a cultural - historical standpoint, as a new ontological proposal. It is also discussed the epistemological and methodological demands resulted from the study of the subjectivity in this theoretical approach. <![CDATA[<b>A materialist look about epistemological debates in social psychology</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-99982009000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artículo desarrolla un punto de vista materialista en el terreno de los debates epistemológicos introducidos en la psicología y en la psicología social por el Construccionismo Social (no es posible pensar hoy sobre la epistemología en este campo sin pasar por sus aportaciones). Para ello se expone, en primer lugar, las interrogaciones críticas más relevantes introducidas por esta perspectiva. Después se dialogará con ellas al mostrar una propuesta a partir de algunos puntos de tensión con el Construccionismo Social. Finalmente, a modo de conclusión, se destacan las implicaciones éticas y políticas sobre los dos elementos planteados -sujeto-agente y objetividad situada-.<hr/>In this paper we develop a material point of view in terms of epistemological debates introduced in psychology and in social psychology by social constructionism (it's impossible today think about epistemology without going through their contributions). First, we show the most relevant critical questions done by this prospect. After we show our proposal on some points of tension with the social constructionism. Finally we emphasize the ethical and political implications of our materialistic point of view. <![CDATA[<b>The psychologist academic and professional competences</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-99982009000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Esta investigación tiene como objetivo identificar cuáles son las competencias académicas y profesionales de los estudiantes y egresados de Psicología de la Pontificia Universidad Javeriana Cali. Participaron 98 estudiantes matriculados en el programa académico de Psicología, que cursaban entre séptimo y décimo semestre; además, se contó con 21 psicólogos egresados de la Pontificia Universidad Javeriana de Cali. Se lograron identificar, a partir de los resultados, los niveles de autopercepción en las competencias de estudiantes y egresados a partir de los campos de acción como Clínica, Educativa, Organizacional, Investigación, Evaluación Psicológica y otras áreas. Se concluyó que la competencia de mayor relevancia tanto en estudiantes como egresados está en el área Organizacional, por la elección del campo de formación y el área de desempeño actual.<hr/>The aim of this study is to identify what are the academic and professional competences of psychology students and graduates of the Pontificia Universidad Javeriana of Cali city. The sample was 98 seventh and eighth college semester students of the psychology program and 21 graduates from the same program. The results show that the levels of self perception of competences of students and graduates were identified concerning areas such as clinical, educational, and organizational psychology, research, assessment in psychology and others. It is conclude that the more relevant competence, for students and graduates, is in the organizational area, because of the selection of the training field and the actual area of performance <![CDATA[<b>Wisdom and the psychology of moral development</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-99982009000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en A partir del análisis de algunas concepciones éticas y del desarrollo psicológico se busca presentar la evolución de la teoría de Lawrence Kohlberg y de la psicología del desarrollo moral. Las posiciones deontológicas y formalistas de la filosofía moral determinaron las primeras conceptualizaciones en el estudio de la moral en psicología. Posteriormente, y de manera paralela al debate en la ética, la psicología y el mismo Kohlberg fueron más receptivos a posiciones que proponían contemplar las significaciones sociales y los juicios de una forma más contextual y flexible. El comunitarismo y algunas reflexiones no-cognitivas ejercieron alguna influencia en el estudio psicológico de la moral, campo que reconsideró igualmente nuevas edades para estudiar el desarrollo moral, al igual que incorporó las teorías del ciclo vital y las nociones de sabiduría<hr/>Starting from the analysis of some ethical conceptions and the psychological development we introduce the evolution of Lawrence Kohlberg's theory and the psychology of moral development. The deontological and formalist positions rooted in the moral philosophy shaped the first conceptualizations in the study of morals in psychology. Thereafter, and parallel to the debate in ethics, Psychology and Kohlberg himself became more receptive to those positions which proposed to contemplate social significations and judgments in a more contextual and flexible manner. Communitarianism and some non-cognitive reflections had some influence on the psychological study of morals; a field that also reconsidered new ages for the study of moral development, as well as it incorporated the life-cycle theories and the notions of wisdom <![CDATA[<b>The role of the teacher in the construction of the symbolic game in the children</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-99982009000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en En el presente artículo se muestran tres formas de juego espontáneo llevadas a cabo por los niños en preescolar y primero de primaria, que orientan el marco de referencia. Se busca mostrar los elementos comprensivos de los que puede disponer el maestro para ofrecer a los niños posibilidades de transformar las experiencias de juegos estereotipados, llamados juego -juguete-, en juego simbólico. La observación y análisis de las actividades de los niños muestra cómo ellos organizan nuevas representaciones a partir de los nuevos significados que otorgan a sus experiencias. Frente a estos procesos de los niños, el maestro tiene un rol primordial para favorecer las experiencias de significación que sustentan los procesos de aprendizaje<hr/>In this article are presented 3 situations of spontaneous activities developed by preschool children and first grade of elementary children, whose analysis is orienting a reference frame. It seeks to show comprehensive elements to teachers, in order that they can have them at their disposal to offer children possibilities which let them to transform of their stereotyped experiences of games, called toys- games into symbolic games. The observation and the analysis of the activities performed by children, shows how they organize new representations from the new meanings that they give to their experiences. Faced to these children's processes, the teacher has a basic role to offer the meaningful experiences that support the learning processes. <![CDATA[<b>Meanings built by children, family parents and teachers linked to several school institutions of the city of Bogotá about childhood, family and school in the frame of the globalization</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-99982009000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Esta investigación estuvo dirigida a indagar sobre los significados construidos por niños, padres de familia y profesores acerca de la infancia, la familia y la escuela en el contexto de la globalización. Se aplicó una encuesta a un grupo de 73 niños y niñas, 52 padres de familia y 52 docentes que se encontraban vinculados a varias instituciones escolares de la ciudad de Bogotá. Los resultados mostraron convergencias y divergencias entre los tres grupos de participantes, en cuanto a la forma de significar la infancia y las interacciones escolares y familiares en la actualidad. En términos generales, se observó que los niños y, en menor grado, los padres de familia tienden a una valoración positiva de los cambios asociados con la globalización, mientras que los profesores se inclinan hacia posturas más críticas. El estrato socioeconómico sirvió como variable moderadora en algunos de los significados expresados por los tres grupos de participantes en el estudio. Se discute sobre las implicaciones de estos resultados, haciendo especial énfasis en las demandas y retos que afronta la escuela en el marco de la globalización.<hr/>This study was managed to investigate on the meanings built by children, family parents and teachers about the childhood, the family and the school in the context of the globalization. A survey was applied at a group of 73 children and girls, 52 family parents and 52 teachers that were linked to several school institutions of the city of Bogotá. The results showed convergences and divergences among the three groups of participants concerning their current meaning about the childhood and the school and family interactions. In general, it was observed that the children and, in smaller grade, the family parents tend to a positive valuation of the changes associated with the globalization, while the teachers incline toward more critical postures. The socioeconomic stratum served as variable moderator in some of the meanings expressed by the three groups of participants in the study. In the discussion the implications of these results are analyzed, making special emphasis in the demands and challenges that the school confronts in the frame of the globalization. <![CDATA[<b>Hypnosis and subjectivity</b>: <b>Thinking about modern science and Psychology</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-99982009000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente artículo invita a una reconsideración crítica y epistemológica de la hipnosis y su relación con la ciencia de la Psicología moderna. En este sentido, busca una discusión de dos vías que trae a colación varias contradicciones presentes en la invocación de esta ciencia en los aspectos modernos. Primero, el artículo enfatiza las dificultades de unir clínica y ciencia; adicionalmente sugiere que las visiones de la hipnosis pueden ser aplicables también, de forma general, a la psicología clínica, que a su vez supone que los pensamientos evocados por la hipnosis todavía tienen una pertinencia considerable para esta asociación, clínica y ciencia. Segundo, el artículo también postula que las instituciones involucradas en la formación de la Psicología tuvieron un papel crucial en la determinación de una visión distorsionada no sólo de la hipnosis sino de lo que podría o no considerarse científico. Finalmente, el artículo propone que aunque el estudio de la hipnosis no muestra una gran cantidad de respuestas en el sentido moderno, todavía es pertinente al invocar preguntas importantes sobre la construcción de dicha ciencia. Algunas de estas preguntas están relacionadas con las deformaciones históricas hechas por los procesos institucionales y por el aspecto científico de la práctica clínica.<hr/>O presente artigo propõe uma releitura crítica e epistemológica da hipnose em suas relações com o projeto de ciência da psicologia moderna. Para tanto, busca uma discussão em dois sentidos que destaca diversas contradições presentes na construção dessa ciência nos moldes modernos. Em primeiro lugar, destaca as dificuldades em associar clínica e ciência, destacando, sobretudo, que as críticas efetivadas à hipnose também são aplicáveis às psicologia clínica de um modo geral, o que pressupõe que os problemas trazidos pela hipnose ainda são de considerável pertinência para tal associação. Em segundo lugar, ressalta que as instituições presentes na construção da psicologia possuíram um papel crucial na determinação de uma visão pejorativa sobre a hipnose, como também sobre o que poderia ou não ser considerado científico. O artigo é finalizado propondo que, embora o estudo da hipnose não permita oferecer muitas respostas no sentido moderno, ele ainda é bastante pertinente por trazer perguntas de grande relevância sobre a construção dessa ciência, como as referentes às deformações históricas promovidas por processos institucionais e cientificidade da prática clínica<hr/>The present article calls for a critical and epistemological reconsideration of hypnosis and its relation with the science of modern psychology. In that sense, it searches for a two-way discussion, which brings up various contradictions present in the upbringing of such science in modern aspects. First of all, this article highlights the difficulties in putting together clinic and science; in addition, it suggests that the views over hypnosis might as well be applicable, in a general approach, to clinic psychology, which in turn supposes that those thoughts brought by hypnosis are still of considerable pertinence to such association - clinic and science. Second, this article also states that the institutions involved in the formation of psychology did have a crucial role in determining a distorted view not only over hypnosis but also of what could or could not be considered scientific. The present article finally proposes that, although the study of hypnosis does not show a whole array of answers in the modern sense, it still is rather pertinent when it comes to bringing important questions concerning the building of such a science. Some of these questions relate to historical deformations brought about by institutional processes and the scientific aspect of clinic practice. <![CDATA[<b>The health in the mark of the psychology of the religion and the spirituality</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-99982009000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en El siguiente trabajo tiene como objetivo presentar una descripción del impacto que ha tenido en la salud "la psicología de la religión y la espiritualidad". Se muestra la evolución histórica de este constructo a lo largo del siglo XX, hasta llegar a las investigaciones basadas en la evidencia de las relaciones de la religión y la espiritualidad con la salud mental y física, y de investigaciones sobre los procesos de intervención en salud, enfocadas desde la espiritualidad. En conclusión, son muchas las investigaciones que plantean que la religión y la espiritualidad son variables moderadoras y amortiguadoras ante eventos traumáticos de la vida como lo es una enfermedad<hr/>The present work has as aim present a review of the impact that has had in the health "the psychology of the religion and the spirituality". There are examined the historical precedents of this concept from its origins up to coming in the middle of the 20th century where it begins and one gives increasing summit in the researches based on the evidence of the relations of the religion and the spirituality in the mental and physical health, equally an approximation is done to the researches on the processes of intervention in health focused from the spirituality. In conclusion, there are great the researches that raise that the religion and the spirituality are moderating and buffering variables before traumatic events of the life like it is a disease <![CDATA[<b>Design of the alcohol consumption beliefs questionnaire for college students</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-99982009000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=en El objetivo del presente estudio fue diseñar y validar el Cuestionario de creencias referidas al consumo de alcohol para jóvenes universitarios. La prueba se aplicó a una muestra de 240 jóvenes universitarios entre los 16 y los 25 años, en la ciudad de Bogotá. El diseño del Cuestionario se basó en el Modelo de Creencias e incluyó los componentes del mismo: percepción de riesgo/vulnerabilidad/severidad, barreras percibidas, beneficios percibidos, normas subjetivas y claves para la acción. Los resultados muestran que la prueba tiene un buen nivel de validez y confiabilidad. Se presenta una descripción general de los resultados obtenidos con la muestra final de jóvenes. Finalmente, se discute sobre las aplicaciones y alcances del Cuestionario, y la necesidad de ampliar la muestra con jóvenes de otras ciudades<hr/>The purpose of present study was to design and validate of Alcohol Beliefs Questionnaire in adolescents universitaries; this instrument was applicated to the nonrandom sample was conformed by 240 young's between the 16 and the 25 years university students at Bogota city. The design of Questionnaire is based on the Health Belief Model and include theirs components: perceived risk and vulnerability, subjective norms, perceived barriers, perceived benefits and cues action. The results showed that the instrument has a good reliability and validity. Present description the results with sample include. Finally it is discussed the study limitations, for instance, althougth, it is recommended further applications of the instrument with other groups. <![CDATA[<b>Effects of application of the acceptance and commitment therapy on the behavior of experiential avoidance in competition in young tennis players in the city of Bogotá</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-99982009000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudio tuvo como propósito intervenir en la conducta de evitación experiencial, evidenciada en tres tenistas de 16 y 17 años, a través de la Terapia de Aceptación y Compromiso. Se evaluó la evitación experiencial mediante dos instrumentos. El primero es el registro de dicha conducta exhibida por cada participante, el segundo es el Cuestionario de Aceptación - Acción adaptado al español y revisado por un filólogo. La intervención constó de cuatro sesiones. Para la medición por registros en el pretest y postest se programaron dos torneos en los cuales cada jugador compitió en tres ocasiones. Los resultados muestran un decremento en la frecuencia de la conducta de evitación experiencial, sin embargo, la disminución en los puntajes en el cuestionario no es proporcional entre los dos jugadores que participaron en la totalidad de la investigación.<hr/>The purpose of this study was to intervene in the behavior of experiential avoidance evidenced in three tennis players ages 16 and 17 by means of Acceptance and Commitment Therapy (ACT). The experiential avoidance was measured through two instruments. The first was through recognition of behavior exhibited by each participant, and the second was through the Acceptance Questionnaire - Action (AAQ) adapted to Spanish and revised by a philologist. The intervention consisted of four sessions. For measuring the registrations in the pretest and posttest, two tournaments were designed in which each player competed on three occasions. The results demonstrate a significant decrease in the frequency of the behavior of experiential avoidance. However, the decrease in the score of the AAQ is not proportional in the two tennis players that participed in the entirety of the investigation. <![CDATA[<b>Effect of an intervention program in patients with moderate traumatic brain injury</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-99982009000200012&lng=en&nrm=iso&tlng=en El trauma craneoencefálico [TCE] es la causa más frecuente de daño cerebral, cuyas secuelas a nivel cognitivo conllevan a alteraciones en la atención. El estudio tuvo como objetivo evaluar los efectos de un programa de intervención en la atención en pacientes con TCE Moderado. El programa se aplicó a 3 hombres con escolaridad promedio de 9 años, con una media de 31,6 años de edad y un Glasgow entre 9-12 puntos; sin antecedentes neurológicos o psiquiátricos. Se incluyeron paciente con una media de 100 en la Evaluación Neuropsicológica Breve en Español [Neuropsi]; que tenían fallas en tareas de atención, memoria y funciones motoras. Para la evaluación pre y post de la atención, se aplicó el test de clasificación de tarjetas del Wisconsin [WCST], el Trail Making Test A y B [TMTA-TMTB], Stroop Test [STROOP], y el Test de Cancelación de Letras [Letter CancelationTest]. Fue un estudio cuasi - experimental con un diseño Pre y Post para un sólo grupo; el efecto de la intervención fue evaluado por la diferencia entre las medidas Pre y Post. Se encontraron cambios estadísticamente significativos en el WCST en un paciente. Sin embargo, cualitativamente todos los pacientes mejoraron los tiempos de reacción e implementaron herramientas cognitivas como la planificación, la categorización y la clasificación<hr/>Brain Trauma Injury [BTI], is the most common cause of brain injury which consequences, in a cognitive level, leads to attention disorders. The aim of this study is to evaluate the effect of a BTI intervention program in the attention of patients who have a moderated BTI. This program was applied to 3 men with an average of 9 years of education, with a media of 31, 6 years old, a Glasgow result between 9 to 12 points, and no neurological nor psychiatric antecedents. Also, the Brief Neuropsychological Test Battery [Neuropsi], was applied as a sift, in which, the patients obtained a media of 100, finding errors in the attention, memory and motor skills tasks. The instruments used to determine the pre and post evaluation in the attention function were: the Wisconsin Card Sorting Test [WCST], the Trail Making Test A and B [TMTA-TMTB], the Stroop task and the Letter Cancellation Test. This research was quasi-experimental with a design of only one group; the efficacy of the intervention was evaluated through the difference between the pre and post media, once the program was applied. After the intervention, there were found changes statistically significant in the WCST in just one patient. However, all patients improved their reaction time and carried out cognitive tools such as planning, categorization and classifying <![CDATA[<b>A home-based token economy program</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-99982009000200013&lng=en&nrm=iso&tlng=en Se aplica un programa de economía de fichas para modificar algunos comportamientos disruptivos de un niño. Se pretende decrementar el contestar de manera inadecuada, así como hacer pataletas y propiciar la ocurrencia del seguimiento de instrucciones relacionadas con conductas como arreglar la cama, recoger y organizar los juguetes, recoger y organizar la ropa, hacer sus deberes escolares. Se hace una profunda revisión de la aplicación del programa de Economía de Fichas en diversos campos y problemas de conducta. Siguiendo un diseño ABA, los resultados confirman el cambio de comportamiento y logran un mejor ajuste de la conducta del niño en la escuela y el ambiente familiar. Se hace un análisis desde algunos principios de la economía conductual.<hr/>It applies a token economy program to modify some disruptive behaviors of a child. It is intended to decrease the answer in an inappropriate manner and make tantrums and encourage the occurrence of follow-up instructions for behaviors such as to fix the bed, collecting and organizing toys, collect and organize your clothes, do their homework. It is a thorough review of the implementation of the token economy in various fields and behavioral problems. Following an ABA design, the results confirm the behavior change made a better adjustment of the child's behavior at school and home environment. An analysis is made from some of the principles of behavioral economics. <![CDATA[<b>Variedad y apariencia de los alimentos modifican la conducta alimentaria</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-99982009000200014&lng=en&nrm=iso&tlng=en Animales y humanos consumen más alimento si son expuestos a dietas tipo buffet, en relación con el consumo registrado en dietas monótonas o con un solo tipo de alimento. El objetivo de este trabajo fue evaluar la conducta de consumo de un grupo de sujetos expuestos a tres variedades de un mismo alimento (forma, color o sabor), después de haber sido expuestos sólo a una variedad. Los resultados mostraron que los sujetos consumen más alimento cuando éste es presentado en tres diferentes variedades de color y sabor, que cuando sólo se presenta un tipo de alimento. Estos resultados confirman que la variedad y apariencia de los alimentos representan señales que estimulan el incremento de las respuestas de ingesta.<hr/>Animals and humans consumed more food when they are exposed to buffet diet respect registered intake in monotonous diet. The objective of this work was to evaluate the food intake response of humans exposed to three variety foods after they were exposed to only one variety food. The participants were divided in three groups who had paste available in just one type (form, color or taste) and in a second session it was available the same food but with three different versions. Results showed that participants consume more food when it was shown in three different varieties of color and taste respects the intake recorded when only it was showed only one variety. Results confirm that variety and food appearance represent signals that stimulate the ingestive response increase