Scielo RSS <![CDATA[Diversitas: Perspectivas en Psicología]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=1794-999820100001&lang=pt vol. 6 num. 1 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-99982010000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>Pretense play and theory of mind in children with social interaction difficulties</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-99982010000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo presenta un estudio en el que se desarrolló un instrumento para determinar si niños con distintas dificultades en la interacción social logran realizar juegos de ficción en los que puedan atribuir una Teoría de la mente (ToM) al objeto, en especial, emociones e intenciones. Se llevaron a cabo cinco estudios de caso (individuos de sexo masculino de 11-13 años), diagnosticados con distintos trastornos psicológicos y en situaciones de vulnerabilidad. El instrumento consistió en una entrevista semi-estructurada y una muñeca con la que se buscaba facilitar el juego de ficción y la ToM. Los participantes presentaron dificultades en el juego de ficción, y requirieron ayuda para iniciarlo o para generar detalles sobre éste; en cambio, mostraron un lenguaje más fluido y relevante en tareas vinculadas con ToM. Esto no es consistente con la literatura, en la que el juego de ficción es precursor necesario de la ToM. Se sugiere indagar más sobre la relación entre ToM y juego de ficción, así como establecer si realmente existe una interdependencia y una línea cronológica del desarrollo.<hr/>Theory of mind (ToM) and pretense play have been topics of great interest to developmental psychology; nonetheless their relationship and interaction are still subjects of research. With this on mind, an instrument was developed with the purpose of determining if children with social interaction difficulties could generate ToM attributions to an object during pretense play, especially emotions and intentions. 5 case studies were conducted (male participants 11-13 years of age), diagnosed with various psychological disorders within a vulnerable social context. The instrument consisted of a semi-structured interview and a doll which had the intention of facilitating pretense play and ToM. The participants showed difficulties during pretense play tasks, requiring help to initiate play and generate a detailed explanation about the situation. In comparison, during ToM tasks their vocabulary was more fluid and relevant; which is not consistent with the literature where pretense play is a necessary precursor of ToM. We suggest that more research is needed to explain the relation between pretense play and ToM, and determine if there is an interdependency and chronological development of these cognitive abilities. <![CDATA[<b>Considerações sobre a formação e transformação da identidade profissional do atleta de futebol no Brasil</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-99982010000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O artigo pretende contribuir para a compreensão do processo de formação e transformação da identidade profissional do atleta de futebol no Brasil. Os caminhos e descaminhos percorridos por atletas em busca do reconhecimento profissional são nossa via de acesso para as análise e reflexões. Com esse propósito, aludindo à teoria habermasiana, explicitamos no texto uma reflexão sobre o Esporte, em específico o Futebol, como mais um segmento social apropriado pela Ordem Sistêmica, regida pelo dinheiro e pelo poder, pois ao ser colonizado estrategicamente pela razão instrumental, o esporte das multidões, de forte apelo mercadológico, traz consigo para o Mundo da Vida (cultura, sociedade e identidades) os sonhos e expectativas distorcidas de milhares de indivíduos e suas famílias. Nesse sentido, as histórias de vida e os exemplos trazidos neste texto, servem como indicadores sociais das correlações existentes entre o mundo da bola, o sonho de uma carreira de sucesso, a real possibilidade de frustração nessa empreitada e a formação das identidades psicossociais em meio a essa "caixinha de surpresas" que é o futebol.<hr/>El artículo contribuye a la comprensión del proceso de formación y transformación de la identidad profesional del jugador de fútbol en Brasil. La investigación de los caminos de los atletas en la búsqueda de reconocimiento profesional, sean los caminos de buenos como los de malos resultados, son nuestra vía de acceso para este análisis y reflexión. Bajo ese propósito y basados en la teoría de Habermas, planteamos una reflexión sobre el deporte, en particular sobre el fútbol, como un segmento social apropiado por el orden sistémico, gobernado por el dinero y el poder, que por ser colonizado estratégicamente por la razón instrumental, ese deporte de multitudes, de atractivo comercial fuerte, trae al mundo de la vida (cultura, sociedad e identidad), los sueños y expectativas distorsionadas de miles de personas y sus familias. Por ese motivo, las historias de vida y ejemplos del texto, sirven como indicadores de las relaciones sociales entre el "mundo de la pelota", el sueño de una carrera exitosa, la posibilidad real de frustración y la formación y transformación de la identidad psicosocial dentro de la caja de sorpresas que es el fútbol.<hr/>The article is a contribution to the understanding the process of construction and transformation of professional identity of the soccer player in Brazil. Both athletes' good and bad outcomes in the search of professional recognition are our path to the road of that analysis and scrutiny. Grounded in Habermas theory, we scrutinize sports - soccer in particular - as a social sector overrun by the systemic order and ruled by money and power. Since soccer, as the sport of crowds has been colonized by the "instrumental reason", it has been fueled by strong marketing appeal and as such brings about the world of life (culture, society and identity) as well as the twisted dreams and expectations of thousands of individuals and of their families. Accordingly, the life stories and examples brought about by this text hint at the intertwined relationships between the world of soccer, the dreams of a successful career, the actual possibility of failure and the construction of psychosocial identities within that "surprise box" which soccer seems to be. <![CDATA[<b>Comprehension of the meaning from Vygotsky, Bruner and Gergen</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-99982010000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo es producto de la investigación "El significado desde Lev Semionovich Vygotsky, Jerome Bruner y Kenneth Gergen". Su pretensión es comprender los conceptos de "significado" construidos por estos autores mediante la revisión de varias de sus obras más importantes. El método de investigación utilizado fue el análisis de contenido. También se realizó una meta-observación sobre el trabajo, una vez éste estuvo concluido, lo que requirió establecer nuevas relaciones entre los autores. El análisis permitió descubrir diferencias y puntos de consenso entre los tres autores, en cuanto a la definición de significado, la explicación de su origen y evolución y la delimitación de las funciones que cumple en los seres humanos. Como idea original en Vygotsky se resalta el paso de la significación interpsicológica a la intrapsicológica; en Bruner, la constante negociación de significados entre seres humanos inmersos en una cultura; y en Gergen, la construcción relacional de los significados.<hr/>This article is a product of the investigation "The meaning from Lev Semionovich Vygotsky, Jerome Bruner and Kenneth Gergen ". The pretension is to understand the concepts of "meaning" constructed by these authors, by means of the review of some of his works. The method of investigation used was the analysis of content; in addition, there was realized a goal - observation of this work of degree that allowed to establish new relations between the authors. The realized analysis allowed to discover differences and points of consensus between three authors, as for the definition of the meanings, the explanation of his origin and evolution and the delimiting of the functions that these fulfill in the human beings. Since original idea in Vygotsky highlights the step of the interpsychological meaning to the intrapsychologica; in Bruner, the constant negotiation of meanings between human immersed beings in a culture; and in Gergen, the relational construction of the meanings. <![CDATA[<b>Personality features and self-esteem in job relentless persecution victims</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-99982010000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La investigación describe las conductas de acoso psicológico laboral, rasgos de personalidad y autoestima de personas que han denunciado acoso laboral ante instancias legales. Participaron cuatro mujeres, entre 45 y 57 años de edad, con tiempo de vinculación mayor a 15 años en organizaciones públicas. Se aplicó el cuestionario Lipt-60, la prueba BFQ, la escala de autoestima de Rosenberg y una entrevista semiestructurada. Los resultados reflejan la presencia de acoso psicológico laboral vertical descendente, cada caso es diferente al no presentar semejanzas en las acciones hostigadoras percibidas y difieren en la intensidad y frecuencia de las estrategias utilizadas por el acosador hacia la víctima. En los rasgos de personalidad todos los casos presentan puntuaciones bajas en afabilidad y estabilidad emocional<hr/>The current research aims at describing behaviors dealing with the job psychological relentless persecution as well as features of personality and self-esteem in people who have been victims and have been able to accuse this complex issue in front of legal instances. The participants were four women aged between forty-five and fifty-seven years old, with time of entailment over fifteen years, at public organizations. The research instruments applied were the Lipt-60 questionnaire, the BFQ test, the Rosenberg self-esteem scale and a semi-structured interview, too. The outcomes clearly reflect the presence of descending-vertical job psychological relentless persecution; each case is different from the other since they do not show similarities in the harassing actions and are also different regarding the intensity and the frequency of the strategies used by the pursuer towards the victim. Finally, in regard to the personality features, all cases present low fluctuations of affability and emotional stability <![CDATA[<b>Personality, emotional intelligence and affectivity in college students of business areas Implications for the training of leaders</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-99982010000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El propósito de este estudio fue describir la personalidad, el afecto y la inteligencia emocional a lo largo de la formación profesional, en 422 estudiantes de áreas empresariales. Se utilizó el Inventario de Personalidad NEO-FFI de Costa & McCrae (1994), el TMMS-24 (adaptado por Fernández-Berrocal, Extremera & Ramos, 2004) y el PANAS (adaptado por Sandín et al., 1999). Se encontraron niveles altos de neuroticismo y bajos de extraversión, apertura a la experiencia y amabilidad; niveles intermedios de inteligencia emocional y una afectividad positiva predominante. El neuroticismo se incrementó en algunos semestres, la apertura a la experiencia y la responsabilidad aunque presentan niveles bajos, tienden a incrementarse durante la formación. Los participantes se caracterizaron por su afectividad positiva, la cual no parece depender de los procesos formativos sino de sus características personales. Se discuten estos hallazgos en relación con la formación de líderes empresariales.<hr/>The purpose of this study was to describe the personality, the affect and the emotional intelligence of 422 business students throughout their training process. The Personality Inventory NEO-FFI of Costa & McCrae (1994), the Spanish versions of TMMS-24 (adapted by Fernández-Berrocal, Extremera, & Ramos, 2004) and the PANAS (adapted by Sandín et al., 1999), were used. We found high levels of Neuroticism and low levels of Extraversion, Openness to Experience and Agreeableness; Emotional Intelligence achieved intermediate levels, and a predominant positive affectivity. The neuroticism was increased in some semesters, the Openness to Experience and Conscientiousness although all of them had low levels, tended to increase during the formation. The participants are characterized by positive emotions, which does not seem to depend on the formation processes but their personal characteristics. These findings are discussed in relation to the training of business leaders <![CDATA[<b>The experimental Psychology in two paraguayan universities</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-99982010000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Varias de las carreras de Psicología que actualmente funcionan en Paraguay incluyen cátedras de Psicología Experimental en sus mallas curriculares. Uno de los objetivos de estas cátedras es la aplicación del método de la experimentación para elaborar trabajos de investigación de sus estudiantes, con lo que cumplen el doble propósito del aprendizaje didáctico y el desarrollo de conocimiento nuevo. Sin embargo, en Paraguay estas cátedras deben realizarse en medio de una escasez muy aguda de recursos e infraestructura. Este trabajo discute de manera crítica tales problemas. En primer lugar, se hace una exposición sobre los antecedentes de la Psicología Experimental en el Paraguay. Luego, se detalla la producción de los estudiantes en dos universidades haciendo especial referencia a los temas que abordan las investigaciones y el tipo de estadística utilizada. Los trabajos fueron completados durante el segundo semestre de los años 2006, 2007 y 2008 en la Universidad de la Integración de las Américas (UNIDA), ubicada en Asunción (2006) y la Universidad Católica, sede Regional Itapúa (UCI) en la ciudad de Encarnación (2006, 2007 y 2008). En la sección final del trabajo se identifican y discuten algunos de los problemas principales que dificultan la investigación psicológica en las universidades paraguayas con especial énfasis en la aplicación del método experimental<hr/>The production of psychological knowledge that is both original and high level can be considered the main condition to place psychology as a field that takes part in the general concert of the sciences. In Paraguay several of its psychological departments has courses of Experimental Psychology as a part of their academic platform. One of the regular objectives for these courses is the application of the experimental method in the student research works, with the double purpose of both didactical learning and the developing of new knowledge. However, in Paraguay these courses carry out their teaching activities in the middle of a great scarcity both of resources and infrastructure. But some universities bear their basic reserch purposes to a final stage. This article discusses such problems in a critical way. First, a general exposition on the background of experimental psychology in Paraguay can be found. Second, the article details the students' work with special reference to both the subject of research and the used statistics. The papers were completed during the second semester of the years 2006, 2007 and 2008 at the University of the Integration of the Americas (UNIDA) located in the city of Asunción (2006) and the Catholic University, Regional See of Itapúa (UCI) in the city of Encarnación (2006, 2007 and 2008). In the conclusive section of this article we will both identify and discuss some of the main problems that make difficult the psychological research in the paraguayan universities with special emphasis on the application of the experimental method <![CDATA[<b>Learning methods and academic yields of Psychology students</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-99982010000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El estudio se ejecutó con la población estudiantil de la Facultad de Psicología de la Universidad Santo Tomás de Bogotá. El propósito de esta investigación es describir los estilos de aprendizaje e identificar si existe correlación entre éstos y el rendimiento académico de los estudiantes de Psicología. Los resultados evidenciaron que todos los estilos de aprendizaje se encuentran presentes en el grupo de estudiantes de Psicología de la USTA evaluados. Este grupo tiende más al estilo reflexivo. Se observó que existe relación significativa entre los modos de aprendizaje y el rendimiento académico, especialmente, en los estudiantes que muestran estilo activo y en los que expresan estilo reflexivo. Los estudiantes que conviven con la familia nuclear tienden a un mayor grado de reflexividad en comparación con quienes viven solos, esto puede mostrar que convivir en familia estaría relacionado con mantener mayor soporte social y red de apoyo para adoptar desafíos y alcanzar metas.<hr/>The study was performed on the student body of the Psychology Faculty at the University of Santo Tomás in Bogotá, the purpose of this investigation is to describe the learning methods and to identify if a correlation between these exists. The results demonstrated that all the learning methods are present in the student body that were evaluated, this was substantiated by their individual characteristics. Also, it was observed that there exists a significant relationship between the methods of learning and academic yields in the students who apply active methods and those that apply a reflexive method. The students who live with their nuclear families tend to demonstrate a major degree of thoughtfulness in comparison with those who live alone, this can infer that those who live with their families would be associated with having access to a greater social support network that would help them meet their challenges and reach their goals. <![CDATA[<b>Parenting styles and socioaffective development in childhood</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-99982010000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo presenta una revisión y hace unas reflexiones sobre la relación entre las pautas y los estilos de crianza y el desarrollo socioafectivo durante la infancia, a partir de los aportes de investigaciones realizadas sobre el tema, asumiendo que la salud mental de los padres, las pautas de crianza y el desarrollo socioafectivo de los niños y niñas están muy relacionados, y que cambian según la multidimensionalidad de variables evolutivas y contextuales. Finalmente, se considera la importancia de la familia para facilitar el desarrollo de conductas prosociales y la autorregulación emocional y para la prevención de problemas de salud mental en la infancia como depresión, agresividad, baja autoestima y ansiedad, entre otras.<hr/>This article presents a revision and reflexions on the relation between the parenting styles and the socioaffective development during childhood, as a result of the research done and assuming that the mental health of the parents, the upbringing guidelines and the socioaffective development of children are very related and that the socioaffective development of these change according to a great number of evolutive and contextual variables. Finally, it is considered that the family is very important in order to facilitate the development of prosocial behaviours, the emotional self regulation and for preventing mental health problems during the childhood such as depression, aggressiveness, low self esteem, anxiety and others. <![CDATA[<b>Communication analysis to the type of dialogues occurred in a conflict mediation process with a separated couple, based on Jurgen Habermas action communication theory and the symbolic relationship model of mediation (MRS)</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-99982010000100010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este es un estudio de caso, realizado con una pareja de separados con quienes se llevó a cabo una mediación familiar en el Consultorio Jurídico de la Universidad del Rosario. El propósito fue analizar el proceso de comunicación que emergió durante el proceso de mediación, basado en el Modelo Relacional Simbólico (MRS) desarrollado por la Escuela de Altos Estudios de la Familia de la Universidad Cattólica del Sacro Cuore de Milán. Los instrumentos utilizados para la recolección de la información se diseñaron con base en el MRS y la pragmática formal del lenguaje de Jurgen Habermas. Esta última se utilizó para analizar la acción comunicativa a partir de la identificación de los actos de habla de los enunciados textuales de la pareja, en las diferentes fases del proceso de mediación, lo que permitió visibilizar sus efectos. Los instrumentos desarrollados con este fin y los resultados arrojados en su aplicación, permiten enunciar que la pragmática formal del lenguaje puede ser una herramienta para articular la conceptualización teórica del modelo MRS con la investigación empírica<hr/>The present includes a case study of a family mediation process with a separated couple in a Judiciary Consultant service of the Rosario University at Bogotá, Colombia. Its purpose was to analyze the type of communication dialogues that occurred during the mediation process, based on Jurgen Habermas Action Communication Theory and the Symbolic Relationship Model of Mediation (MRS) developed by the School of Family Studies of the Université Cattólica del Sacro Cuore di Milano. The core of the conflict mediation process is centered upon the comprehension of bonding in a couple, family or community members, as well as the symbolic meaning that act as regulators of the relationship. The structure of the bonding between a couple, together with the basic gender differences between being a man or a woman, and the task of providing for the generations within the conscience of nurturing, is basic to guarantee the maintenance of the parental task for their offspring after the rupture of the marriage bonding <![CDATA[<b>Templers death anxiety scale</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-99982010000100011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La presente investigación adaptó la Escala de Ansiedad ante la Muerte de Templer (1970) al español mexicano y obtuvo sus propiedades psicométricas para dos muestras de adultos mexicanos radicados en la ciudad de México. Se entrevistaron 314 sujetos: 165 fueron adultos mayores (97 mujeres y 68 hombres con una edad media de 61.7 y 62.7 respectivamente) y 149 estudiantes universitarios (132 mujeres y 17 hombres con una edad media de 19.4 y 19.9 años). La escala de respuesta se cambió por una escala Likert de cuatro puntos. La estructura del instrumento fue evaluada mediante análisis factorial de componentes principales con rotación varimax en ambas muestras, logrando tres factores para cada grupo. La estructura factorial obtenida de las respuestas de los estudiantes universitarios sólo concordó ligeramente con lo reportado por Tomás-Sábado & Gómez-Benito (2002) en una muestra española equivalente. La consistencia interna del instrumento, medida con el alfa de Cronbach, en cada muestra indica para adultos mayores (.86) y para estudiantes (.83). Se obtuvieron propiedades psicométricas que la hacen recomendable para su uso en adultos mayores mexicanos. Finalmente, los resultados aportan nuevas evidencias sobre los efectos psicométricos derivados del posible impacto cultural de diferentes naciones de habla hispana y, entre generaciones.<hr/>This research adapted Templer's Death Anxiety Scale (1970) for Mexican Spanish and obtained psychometric properties for two samples of Mexican adults. A total of 314 subjects were interviewed, 165 of whom were elderly adults (97 women, average age 61.7, SD = 9.7 and 68 men, average age 62.7, SD = 8.3) and 149 undergraduate students (132 women, average age 19.4, SD = 1.3 and 17 men, average age 19.9, SD = 1.3. The scale was changed to a four point Likert scale. The principal component analysis with varimax rotation, applied to the data from both samples (elderly adults and undergraduate students), yielded 3 factors for each group. The factor structure obtained from the responses provided by the undergraduate students only slightly agreed with that reported by Tomás-Sábado and Gómez-Benito (2002) for an equivalent Spanish sample. Internal consistence for elderly adults was a=.86, and a=.83 for undergraduate students. Discriminant validity was documented. The version of Templer's Death Anxiety Scale presented would seem to have adequate psychometric properties for its use with elderly Mexican adults. Finally, the results provide evidence of the possible impact the cultural differences between Spanish-speaking nations and generations have on the psychometric properties of the scale <![CDATA[<b>Assessment and training of perspective taking</b>: <b>a functional analytical proposal</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-99982010000100012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La toma de perspectiva difícilmente se desarrolla en los niños antes de los cuatro años de edad, según las investigaciones. Los protocolos usados hasta ahora están basados en situaciones hipotéticas con un alto nivel de abstracción y presentan un número limitado de ejemplos. Por esto, se desarrolló un protocolo para el entrenamiento de toma de perspectiva con base en situaciones reales, múltiples ejemplares y entrega de retroalimentación, manteniendo como constante las relaciones deícticas (YO-TÚ, AQUÍ-ALLÍ y AHORA-ENTONCES, simples e inversas). Bajo un diseño intrasujeto ABA, el protocolo fue efectivo para desarrollar las habilidades de toma de perspectiva en una niña de 3 años y 7 meses de edad, que no las presentaba al momento de la medición inicial. También, se analizan los datos correspondientes al número de sesiones requeridas para cada uno de los marcos y su complejidad a la luz de las investigaciones previas.<hr/>According to previous research, perspective-taking can't be easily developed before ages of four years old. Nevertheless, that studies used protocols based on hypothetical situations with a high level of abstraction and, additionally, with a limited number of examples. For this reason, a training protocol for perspective taking, based on real situations was developed. The protocol used a multiple exemplar training, and feedback was provided when was needed. Deictic frames was keeped as a constant (I-YOU, HERE-THERE and NOW-THEN, simple and reversed). An intrasubject ABA design was used in this research. It was obtained that the protocol was effective to develop the abilities of perspective taking in a girl of 3 years and 7 months old. She didn't show the abilities at the first measurement. Also the data of the number of sessions required for training each frame, and their complexity are analyzed under the light of previous research. <![CDATA[<b>Effects of non-explicit audiovisual instructions on feeding behavior</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-99982010000100013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este estudio evaluó los efectos de las instrucciones no explícitas sobre la conducta alimentaria. Participaron cinco jóvenes entre los 19 y 24 años, a quienes se les observó durante dos fases experimentales a dos tipos de alimento nutricional (fruta y agua) y no nutricional (papas fritas y refresco). Los participantes fueron f lmados en dos programas de video. En la primera fase se grabaron videos musicales y en la segunda, un documental sobre hábitos alimentarios saludables. Los resultados mostraron que las instrucciones no explícitas modificaron la conducta alimentaria. Sin embargo, es necesario evaluar si estas modificaciones persisten a largo plazo.<hr/>This study evaluated the effects of non-explicit audiovisual instructions on feeding behaviour. Five adults between 19 and 24 years-old participated as subjects, which were exposed at nutritional (fruit and water) or no nutritional (chips and soda) foods during two experimental phases. Subjects were videotaped and exposed to two video programs in different phases. In the first phase, subjects were exposed to a musical video, in the second phase subjects were exposed to a program about health eating habits. The results showed that non-explicit audiovisual instructions modified feeding behaviour. However, will be necessary evaluate if these modification could persist for longer time. <![CDATA[<b>Consumption practices and lifestyle of LGBT group of Bogotá</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-99982010000100014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente estudio corresponde a un diseño no experimental transeccional con niveles de análisis descriptivo, comparativo y correlacional de los subgrupos de la población LGBT y de la población heterosexual residente en la ciudad de Bogotá, Colombia. Se elaboró una encuesta y se aplicó a 639 personas de la comunidad LGBT y heterosexual, con el propósito de identificar las prácticas de consumo (patrón de gastos en vivienda, servicios públicos, hogar, etc.) y estilo de vida (prácticas deportivas y esparcimiento, entre otras). Los resultados muestran que existen diferencias en el estilo de vida entre los grupos del colectivo LGBT, y entre éste y los heterosexuales. No obstante, estas diferencias son específicas y no pueden atribuirse exclusivamente a la orientación sexual. En lo que se refiere a las prácticas de consumo se encontró que existen muchas más similaridades que diferencias entre mujeres y hombres homosexuales en comparación con sus contrapartes heterosexuales, indicando que el consumo está más asociado con variables de tipo demográfico que con la orientación sexual como tal.<hr/>This study corresponds to a trans-sectional non-experimental design with descriptive levels of analysis, comparison and correlation of the subgroups of the LGBT population and the heterosexual population resident in the city of Bogota-Colombia. A survey was constructed and applied to 639 people from the LGBT community and heterosexual in order to identify the practices of consumption (expenditure pattern of housing, utilities, home, etc.) and lifestyle (sporting and recreational among others). The results show that there are differences in lifestyle between LGBT groups and between it and heterosexuals. However, these differences are specific and not attributable solely to sexual orientation. In regard to consumption practices found that there are many more similarities than differences between women and gay men compared with their heterosexual counterparts, indicating that consumption is more associated with type of demographic variables to sexual orientation as such. <![CDATA[<b>Reflections on the processes involved in narrative construction.</b>: How the stories are emerging?]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-99982010000100015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El siguiente escrito es una reflexión asociada con la investigación "Procesos de construcción narrativa que organizan experiencias resilientes en familias en situación de desplazamiento, en la interacción institución familia", articulada con la Maestría de Psicología Clínica y de Familia de la Universidad Santo Tomás. El artículo plantea que las narrativas se construyen a través de la interacción recursiva de ciertos elementos, mecanismos o procesos como la identidad personal, familiar y social, emociones, escenarios de vida, conversaciones, entre otros. Dicho supuesto lleva a exponer algunas bases epistemológicas que estructuran la Teoría Narrativa. Seguido a ello se sugiere una concepción sobre la manera en que algunos elementos, conectados con dos dimensiones identificadas en una revisión teórica (textos con sus tramas y contextos relaciónales) se entrelazan para favorecer la emergencia de relatos. Los textos con sus tramas se comprenden como aquellos contenidos narrativos que cuentan con significados y sentidos; Los contextos relacionales se definen como los escenarios espaciotemporales en los que se mantienen y se trasforman dichos contenidos. La conexión de las dos dimensiones estimula la emergencia de relatos que hablan de realidades de un "sí mismo", de los sistemas familiares y de otros sistemas (escuela, trabajo, etc.).<hr/>The following document is a reflection associated with the thesis "Procesos de construcción narrativa que organizan experiencias resilientes en familias en situación de desplazamiento, en la interacción institución familia", articulated with the Master of Clinical Psychology and Family at the University of Santo Tomas.The article argues that narratives are constructed through the recursive interaction of certain elements, mechanisms or processes. This assumption leads to expose epistemological foundations that argue the narrative theory. Following this suggested a concept of how some elements connected to two dimensions identified in a judicious theoretical review - text with their arguments or funds and relational contexts - intertwine to promote the emergence of stories. Texts with their Arguments or Funds are understood as those contained narrative that have meanings, The Relational Contexts are defined as scenarios space and time where is maintained and / or transform the content. The connection of the two dimensions stimulates the emergence of stories that speak of a reality self, and the family systems and other systems (school, work, etc.)