Scielo RSS <![CDATA[Diversitas: Perspectivas en Psicología]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=1794-999820110002&lang=pt vol. 7 num. 2 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[<b>Challenges of Virtual Knowledge Management</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-99982011000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[<b>Consumer Attitudes After Choosing a Wrong Product</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-99982011000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Al suponer que ha existido confusión con la elección de un medicamento de venta libre, este estudio analiza de qué manera la emoción de frustración que expresa un consumidor da lugar a intenciones conductuales particulares. La actitud de un consumidor ante la confusión es la dinámica entre sus emociones y las conductas que este anticipa (i.e., cambio del producto, búsqueda de información e intención de consumo). Esta dinámica es analizada en una situación experimental simulando una decisión errónea. Los resultados demuestran que a) la emoción ante la confusión explica la intención de cambio y que b) la intención de cambio a su vez está asociada con un menor interés en consumir un producto equivocado y con una mayor intención de obtener información.<hr/>Because of consumers' confusion with an over the counter drug, feelings of frustration lead an individual to particular behavioral intentions. Consumers' attitude towards confusion is the relationship between their emotions and behavioral intentions (i.e., changing the product, intention to seek for information, and intention to consume). This relationship is analyzed in an experimental setting simulating a wrong decision. Results demonstrate that a) emotions due to confusion explain higher intentions to exchange a product and that b) this is then associated with lower intentions of taking a medicine and higher intentions of gathering information. <![CDATA[<b>Credibilidad percibida del periodismo a través de la Internet</b>: <b>una visión desde la psicología del consumidor</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-99982011000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En el presente artículo se describen algunos criterios de credibilidad percibida que las personas usan cuando juzgan el periodismo en Internet. Estos criterios fueron comparados con los hallados en la literatura en contextos internacionales sobre credibilidad en el periodismo. Con una muestra de 166 participantes, quienes calificaron con una escala tipo Likert. Se exploró la credibilidad percibida que tienen los colombianos sobre el periodismo en Internet. Los resultados encontrados muestran que hay concordancia entre los criterios encontrados en la literatura y los usados por los lectores, no obstante, se halló una correlación negativa entre la dependencia al Internet (profesional/académica) y el nivel de credibilidad, al igual que entre las variaciones en el nivel de credibilidad con base en algunas variables socio-demográficas.<hr/>This article describes some perceived credibility criteria that people use when judging Internet journalism. These criteria were compared with those found in the literature on journalism credibility in international contexts. With a sample of 166 participants who rated with a Likert scale, the perceived credibility that Colombian people have about Internet journalism was explored. Results show that there is agreement between the criteria found in the research literature and those used by online readers, however, was found a negative correlation between Internet dependence (professional/scholar) and the level of credibility as well as between changes in the level of credibility and some socio-demographic variables. <![CDATA[<b>Anxiety & State and Sociodemographic Variables in Youth Colombian Footballers During Competition</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-99982011000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Con el objetivo de evaluar la ansiedad-estado en relación con variables sociodemográficas en el periodo competitivo, fueron evaluados los jugadores participantes en la fase semifinal del Campeonato Nacional Juvenil de Fútbol (n=93) realizado en Manizales en agosto de 2009. Fue utilizado el test IDARE (STAI) de Spielberger et ál. (1970). La edad cronológica media de los participantes fue 17,4±20,0 años. Los resultados del IDARE fueron relacionados con variables sociodemográficas y del rendimiento deportivo como posición de juego, edad cronológica y deportiva, estrato socio-económico, escolaridad y lugar de nacimiento. Se encontró que los defensas, del equipo del Valle del Cauca, los jugadores de más alto estrato socioeconómico (5-6) y los de menor edad deportiva experimentaron mayores niveles de ansiedad; mientras que en función de escolaridad, lugar de procedencia (capital vs. provincia) y edad cronológica no se encontraron diferencias significativas.<hr/>In order to assess the anxiety state in relation to sociodemographical variables during competitions, players competing in the semifinals of the National Youth Football Championships (n = 93) held in Manizales in August 2009 were evaluated. The test used was Spielberger et ál.'s STAI (IDARE) (1970). The average age of participants was 17,4±2,0 years. The results of STAI were related to sociodemographic variables and athletic performance such as playing position, chronological age and sport, socio-economic strata, education and place of birth. It was found that the defenses, in the team of Valle del Cauca, the higher socioeconomic players (5-6) and the youngest athletes experienced higher levels of anxiety, while according to education, place of origin (capital vs. province) and chronological age differences were not significant. <![CDATA[<b>Parent Violence Exposure of Adolescents and Young Victims of Some Abusive Behavior in Dating Relationships</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-99982011000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Esta investigación tuvo como objetivo determinar si la exposición a violencia entre los padres podría relacionarse con el informe de haber sido objeto de algún tipo de maltrato por parte de la pareja en el noviazgo. Participaron 149 varones y 254 mujeres entre 15 y 35 años, solteros y sin hijos, comparándose los que informaron al menos una conducta maltratante con los que no, en relación con la exposición a violencia entre los padres. Se encontró que un porcentaje mayor de los participantes que informaron maltrato, presenciaron al menos un acto de violencia entre sus padres, comparado con el porcentaje de participantes que no reportaron maltrato, siendo esta relación más fuerte estadísticamente entre las mujeres que entre los varones y entre los adultos jóvenes que entre los adolescentes. Estos resultados señalan que dicha exposición podría facilitar la victimización y debería contemplarse en los programas de prevención.<hr/>This investigation had as objective to determine if exposure to parent violence could be related with the report of having been object of some abusive behavior in dating relationships. 149 men and 254 women single and without children participated, 15-35 years-old, being compared those that informed at least an abusive act with those that did not, in relation to the exposure to violence between the parents. It was found that a significantly bigger percentage of participants that reported some abuse behavior witnessed at least an act of violence among their parents, compared with the percentage of participants that did not inform abuse, and this relation was statistically stronger among women than men and among young adults than adolescents. These results confirm that this exposure could facilitate the victimization, and it should be contemplated in prevention programs against violence. <![CDATA[<b>Possibilities and Challenges of Solidarity Organizations</b>: <b>the Case of Recyclers' Organizations in Bogotá</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-99982011000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo es el resultado del acercamiento a una asociación de recicladores de la ciudad de Bogotá, con el fin de observar cómo ha sido la organización de un grupo de trabajadores, que se ha visto avocado a generar procesos asociativos en medio de condiciones laborales sustentadas en lógicas individualistas e inmediatistas. Los resultados del estudio permitieron ver cómo el proceso asociativo ha propiciado el reconocimiento social y político de los asociados, la construcción de una dinámica colectiva en tensión con la lógica del trabajo individual y la transformación de prácticas deliberativas, relacionales y de liderazgo. Las dificultades que enfrentan las organizaciones de recicladores obligan a construir nuevos escenarios en los cuales las redes de colaboración con organizaciones privadas y públicas favorezcan el desarrollo y viabilidad de estas iniciativas.<hr/>This paper is the result of an approach made to a recyclers association in Bogotá, in order to observe how the organizational process has been for a group of workers bound to conform associative processes within working conditions sustained on individualistic and immediate logics. From the results, it was possible to see how the organizational process has fostered social and political recognition for the associated, the construction of a collective dynamic in tension with the individual work logic and the transformation of deliberative, relational and leadership practices. The difficulties faced by the recyclers' organizations force to build new scenarios of collaboration networks with private and public organizations to promote the development and viability of these associations. <![CDATA[<b>Questionnaire to Classify the Level of Tobacco Consumption in Young People</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-99982011000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este estudio tuvo como objetivo el diseño y validación de una escala para la clasificación de adolescentes y jóvenes consumidores de tabaco, de acuerdo con la frecuencia e intensidad de consumo y problemas asociados, intención de cesación y signos de dependencia nicotínica. La muestra estuvo conformada por 448 universitarios de ambos sexos con edades entre los 18 y 31 años, provenientes de cuatro instituciones educativas ubicadas en tres ciudades. El análisis psicométrico mostró que la prueba cuenta con la contabilidad y validez necesarias para ser utilizada en poblaciones similares. De acuerdo con los resultados las conclusiones se centran en la amplia posibilidad de uso del cuestionario y las bondades de un sistema de clasificación de consumo tabáquico no centrado exclusivamente en la frecuencia y cantidad de cigarrillos fumados.<hr/>This study had as primary target the design and validation of one scale that allowed the classification of the consuming tobacco adolescents, according to frequency, intensity, and problems associated with the consumption, intention of cessation and the presence of signs of nicotine dependency. The sample was conformed of 448 university students, both genders in ages between 18 and 31 year old, from four educative institutions located in three cities. The advanced psychometric analysis showed that the test relies on the conditions of trustworthiness and validity that are necessary to be used in similar populations. Taking results into account, conclusions focus in the vast possibility of using the questionnaire and the benefits of a classification system of tobacco consumption not exclusively centred in the frequency and amount of smoked cigarettes. <![CDATA[<b>Association between neuropsychological impairment and emotional states in children 8 to 11 years old of public schools in Bogotá</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-99982011000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Esta investigación tuvo como objetivo evaluar las asociaciones entre las alteraciones neuropsicológicas y los estados emocionales en 157 niños de 8-11 años de edad de colegios distritales de la ciudad de Bogotá, Colombia. Es una investigación de tipo descriptivo, con método de asociación entre alteraciones neuropsicológicas y estados emocionales. Se utilizaron como instrumentos: la ENI para procesos cognoscitivos, el CMAS-R para ansiedad y el CDI para depresión. Los resultados indicaron que de los 10 procesos evaluados, 7 presentan clasificación por debajo del promedio; además no se encontró presencia de ansiedad y depresión e igualmente no se observó asociación entre las alteraciones neuropsicológicas y los estados emocionales.<hr/>This research aimed to evaluate associations between neuropsyhological and emotional states in 157 children 8-11 years old going to district schools of the city of Bogotá, Colombia. It is a descriptive research with a method of association between neuropsychological and emotional states. The following instruments were used: ENI for the cognitive processes, the CMAS-R for anxiety and CDI for depression. Results indicated that of the 10 processes evaluated 7 exhibit below-average rating, also no presence of anxiety and depression was found and there was no association between the neuropsychological and emotional states. <![CDATA[<b>Popular conceptions on loneliness of the elderly people of Spain and Bucaramanga, Colombia</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-99982011000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El propósito del presente artículo es comparar las concepciones populares de soledad de los adultos mayores de España y los adultos mayores de Bucaramanga, Colombia; para ello se utilizó un diseño cualitativo comparativo de los resultados arrojados por la "Encuesta Concepción de Soledad" con el ítem número 16 del cuestionario "La soledad en las personas mayores". La muestra fue conformada por 1956 adultos mayores de España y 6607 adultos mayores de Bucaramanga, Colombia. Los criterios de inclusión tomados en cuenta en las 2 poblaciones fueron ser mayor de 65 años. Entre los resultados se encuentra predominancia de las concepciones negativas sobre la soledad, alta incidencia en concepciones relacionadas con la familia, categorías que hacen referencia a la soledad objetiva y subjetiva, concepciones positivas presentes en la población colombiana.<hr/>The goal of the following article is to compare the concepts of loneliness in the elderly people of Spain and the elderly people of Bucaramanga, Colombia; this involved the use of a comparative qualitative design of the results of the "Conception of Loneliness Survey" against item 16 of the questionnaire "The loneliness of the elderly". The sample consisted of 1956 Spanish elders and 6607 of Bucaramanga, Colombia. A minimum age of 65 was held as a constant between both samples. The results showed a predominant negative conception of loneliness, high incidence of family related conceptions, categories referencing isolation (objective solitude) and loneliness (subjective solitude), and positive concepts in the Colombian sample. <![CDATA[<b>Meanings about educational services in the regular classroom for children with disabilities in three educational institutions</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-99982011000200010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Esta investigación tuvo como objetivo comprender los significados acerca de la atención educativa en el aula regular a niñas y niños en situación de discapacidad, en tres instituciones educativas. Para ello, se planteó una investigación cualitativa que se desarrolló a partir de algunos principios de la etnometodología. La información se obtuvo a través de estrategias de investigación como la entrevista a profundidad, el cuento y la comprensión de documentos que involucraban a los que se consideran principales protagonistas de la atención educativa en el aula regular de niñas y niños en situación de discapacidad: niñas y niños, padres o acudientes, profesores y directivas de las instituciones. Esta información se sistematizó a través del análisis de contenido de tipo categorial, codificación y vaciado en matrices. Como producto del desarrollo de esta investigación se identificaron los significados desde tres subcategorias: canónico, excepcional y negociaciones con respecto a la discapacidad, la integración y la inclusión escolar.<hr/>This research aimed at understanding the meanings about the educational services in the regular classroom for children with disabilities in three educational institutions. To achieve this, a qualitative research developed from some guidelines of the ethomethodology was proposed. The information was obtained through research strategies such as participant observation, depth interviews, the story and understanding of documents involving those who are considered key players in providing education in the regular classroom for children with disabilities: children, parents or guardians, teachers and directors of institutions. This information was systematized through content analysis of categorical type, encoding and cast in matrixes. As results of the development of this research, the meanings were identified from three subcategories: canonical, exceptional and negotiations with regard to disability, school integration and inclusion. <![CDATA[<b>O texto narrativo na clinica psicanalítica do sintoma de aprendizagem da linguagem</b>: <b>uma análise estrutural</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-99982011000200011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo presenta datos de uno de los estudios desarrollados en la tesis doctoral "El texto narrativo como intervención terapéutica en problemas del lenguaje escrito en la adolescencia: el análisis estructural del texto narrativo producido en psicoterapia de orientación psicoanalítica". Se demuestra a partir de este análisis la posibilidad de utilizar el texto narrativo como instrumento de intervención y medida de resultados en investigación en psicoterapia en la clínica del adolescente que trata síntomas en el aprendizaje del lenguaje escrito.<hr/>Este artigo apresenta dados de um dos estudos desenvolvidos na tese "O texto narrativo como intervenção terapêutica em problemas da linguagem escrita na adolescência" (Grohs, 2009): a análise estrutural do texto narrativo produzido em psicoterapia de orientação psicanalítica. Demonstra-se a partir desta análise, a possibilidade de se utilizar o texto narrativo como instrumento de intervenção e de medida de resultados em pesquisa em psicoterapia na clínica do adolescente que produz sintoma na aprendizagem da linguagem escrita.<hr/>This article presents data of one of the studies developed in the thesis "The narrative text as therapeutic intervention in written language problems in adolescence" (Grohs, 2009): a structural analysis of the narrative text produced in psychoanalytical psychotherapy. This analysis points to the possibility of using the narrative text as an instrument of intervention and of measuring results in research in clinic psychotherapy of adolescents who present symptoms in written language learning. <![CDATA[<b>Integrative agnosia as a consequence of left focal occipital epilepsy</b>: <b>a case study</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-99982011000200012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La agnosia integrativa es un tipo de agnosia visual asociada a lesiones occipitales bilaterales que se caracteriza por la incapacidad para identificar estímulos en fondos complejos, especialmente, cuando se trata de formas superpuestas o entrelazadas. Existen dificultades para codificar y agrupar el todo a partir de las partes del estímulo. Se presenta un caso de una paciente de 14 años, con una agnosia integrativa como consecuencia de una epilepsia focal sintomática refractaria, con un foco epileptogénico occipital izquierdo. Se plantean las características clínicas de la paciente y se hace un análisis de sus procesos de reconocimiento visual discutidos a partir de los diferentes modelos teóricos que tratan de explicar la percepción visual.<hr/>Integrative agnosia is a type of visual agnosia associated with bilateral occipital lesions and characterized by the inability to identify stimuli in complex backgrounds, especially when it comes to overlapping or interlocking shapes. There are difficulties in coding and grouping the whole from the parts of the stimulus. We report a case of a 14 year-old female, with integrative agnosia as consequence of refractory symptomatic focal epilepsy with left occipital epileptogenic focus. Clinical features and the visual recognition processes are analyzed and discussed from different theoretical models that attempt to explain visual perception.