Scielo RSS <![CDATA[Psychologia. Avances de la Disciplina]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=1900-238620160001&lang=pt vol. 10 num. 1 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1900-23862016000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b>Exploratory analysis of the scale of happiness of Lima in university students from Arequipa (Peru)</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1900-23862016000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Se realizó un análisis psicométrico de la Escala de Felicidad de Lima que desarrolló Reynaldo Alarcón (2006) en una muestra de estudiantes universitarios. La muestra estuvo conformada por 322 estudiantes universitarios de la Universidad Católica San Pablo de Arequipa con un ran­go de edad de entre 17 y 28 años. Para determinar la validez primero se procedió a realizar correlaciones ítem escala, obteniendo coeficientes de correlación que se ubican entre .33 y .64. Se valoró la validez de constructo por medio del análisis factorial exploratorio con el método de mínimos cuadrados no ponderados, obteniéndose un valor KMO de .927. Mediante la técnica de rotación Promin se hallaron cuatro factores, que confirman los factores propuestos por Alarcón. Se concluye que la Escala de Felicidad de Lima presenta adecuadas propiedades psicomé-tricas que permiten recomendar su empleo como instrumento de evaluación de la felicidad en población universitaria.<hr/>Abstract A psychometric scale analysis of happiness that developed Reynaldo Alarcon Lima (2006) in a sample of university students was conducted. The sample consisted of 322 college students from San Pablo Catholic University of Arequipa with an age range between 17 and 28 years. To determine the validity first proceeded to perform item-scale correlations, obtaining correlation coefficients are between .33 and .64. Cons-truct validity through exploratory factor analysis with the method of unweighted least squares was assessed, giving a value of .927 KMO. By rotation technique Promin four factors, that confirm the factors proposed by Alarcon found. It is concluded that Lima Happiness Scale has adequate psychometric properties that allow to recommend its use as a tool for evaluation of happiness in university population. <![CDATA[<b>Relation of sensation seeking and decision making in patients with acquired brain injury</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1900-23862016000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen En este trabajo se evaluó la influencia de la variable cognitiva "búsqueda de sensaciones" en la toma de decisiones en 73 pacientes con daño cerebral adquirido (DCA) a través de un estudio no experimental, transversal y correlacional, mediante la utilización de la Balloon Analogue Risk Task (BART) y la sub escala de búsqueda de sensaciones de la UPPS-P Como grupo control, se aplicaron las pruebas a 30 personas que cumplían con los criterios de inclusión y exclusión propuestos. Se utilizó la BART ya que permite una aplicación más rápida y ofrece una tarea de fácil ejecución y comprensión, que a diferencia de otros instrumentos no requiriere que la persona evaluada presente una capacidad de comprensión verbal compleja bien preservada. Además no existen estudios anteriores que correlacionen ambas pruebas. Como resultado se obtuvieron diferencias significativas entre el grupo clínico y el grupo control donde éste último mostró un nivel mayor de toma de riesgo en la BART y búsqueda de sensaciones en la sub escala UPPS-P. Tomando en cuenta la literatura revisada, los resultados obtenidos y la observación cualitativa del grupo clínico, podríamos sospechar que en la toma de decisionesse halla presente el componente de apatía, y motivación, pudiendo concluir que la búsqueda de sensaciones correlaciona positivamente con el desempeño y elaboración de la toma de decisiones.<hr/>Abstract In this paper was evaluated the influence of cognitive variable "sensation-seeking" in decision-making in 73 patients with acquired brain injury (ABI), by means of a non-experimental, cross-sectional and correlational study, through the Balloon Analogue Risk Task (BART) and sensation seeking sub scale of UPPS-P, as control group, test were applied to 30 healthy subjects who met the inclusion and exclusion criteria proposed. The BART is used because allows a faster application and offer a task of easy execution and understanding, unlike others instruments didn't require that evaluated person present a good preserved complex verbal comprehension capability. In addition, there not exist previous studies correlating both tests. As result significant differences between the clinical and the control group where the last one showed a higher level of risk taking in the BART and sensation seeking in the sub scale UPPS-P. Considering the literature reviewed the results and qualitative observation of clinical group. We might suspect that in decision-making is present the apathy and motivation component. Being able to conclude that sensation-seeking correlate positively with elaboration and performance of decision-making. <![CDATA[<b>Socio-political polarization and normative System perception in Venezuela</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1900-23862016000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El objetivo de esta investigación es analizar, desde una perspectiva psicosocial, la percepción de transgresión normativa y las repercusiones emocionales que ello trae aparejado, así como evaluar la relación con otras variables como la identificación con el colectivo nacional, la auto­estima colectiva nacional y la auto-percepción de clase social de los participantes. Para ello se diseñó un estudio no-experimental, transversal, descriptivo-correlacional. Se aplicó un cuestionario auto administrado a 320 venezolanos residentes en Caracas. Los resultados del análisis de senderos indican que hay una mala percepción del sistema normativo asociada a sentimientos negativos, menores niveles de identificación con el colectivo nacional y de sentimientos de orgullo nacional. También se halló que los participantes que se autodefinen de clase más baja perciben más positivamente el sistema normativo que los de clase más alta.<hr/>Abstract The aim of this research is to analyze, from a psychosocial perspective, the perception of normative system and the emotional repercussions that this brings with it, and to assess the relationship with other variables such as identification with the national collective, the national self-esteem and the participant's self-perception of social. For this purpose a non-experimental, transversal, descriptive and correlational study was designed. A self-administered to 320 Venezuelans resident of Caracas questionnaire was applied. The results of the path analysis indicate that the negative perception of the normative system is associated with negative feelings, lower levels of identification with the collective and national feelings of national pride. It was also found that participants who auto-define as lower class citizen perceive the normative system more positively than citizen of higher class. <![CDATA[<b>Physiological and psychological factors in rehabilitation of persons with traumatic of spinal cord</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1900-23862016000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen La rehabilitación integral de las personas con trauma raquimedular requiere integrar lo físico, emocional y social, es necesario indagar como estos factores se interrelacionan y afectan su calidad de vida. El objetivo fue determinar la interrelación de los factores fisiológicos y psicológicos en la rehabilitación integral de las personas con trauma raquimedular a partir de la Teoría de los Síntomas Desagradables de Elizabeth Lenz. Estudio descriptivo transversal, con 51 personas. Las variables independientes fueron clasificación ASIA, nivel de la lesión y sexo; las variables dependientes los factores fisiológicos y psicológicos. Se aplico análisis univariado y la prueba t para identificar las diferencias estadísticamente significativas. La disrreflexia autonómica, las disfunciones vesicales e intestinales generan estados de depresión y expresión de ira especialmente en los hombres, es muy importante brindar soporte para el cuidado de estos factores durante la rehabilitación integral.<hr/>Abstract The comprehensive rehabilitation of people with spinal cord trauma takes into account the person as a whole being in the physical, emotional and social sense; therefore, it is necessary to investigate how these factors interact and affect their quality of life. The objective was determining the interrelation between the physiological and psychological factors on rehabilitation of people with spinal cord trauma from the theory of unpleasant symptoms Elizabeth Lenz. A transversal descriptive study, with 51 people. The independent variables were ASIA classification, the level of injury, and gender; the dependent variables were the physiological and psychological factors. A univariate analysis, the t- test was applied to identify statistically significant differences. The autonomic dysreflexia and both bladder as well as bowel dysfunction, are symptoms that generate states of depression and expression of anger, and are more evident in men. The support is required in the care of these factors during la integral rehabilitation. <![CDATA[<b>Psychometric properties of the cognitive emotional regulation questionnaire (CERQ) in college students from lima</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1900-23862016000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El objetivo del presente estudio fue obtener evidencias de validez para el uso del Cognitive Emotional Regulation Questionnaire (CERQ) en universitarios limeños. Se administró la escala a 345 estudiantes (hombres = 26.4%; mujeres = 73.6%) de edad promedio 23.17 años. Se evaluó por medio de análisis factorial confirmatorio el modelo original de nueve factores. Los índices de ajuste encontrados así como un análisis conceptual de los hallazgos sugirieron una reespecificación, eliminando uno de los ítems. Luego de dicho procedimiento se mejoró el ajuste del modelo, aunque fue observada la presencia de covariaciones de fuerte magnitud entre los factores. Posteriormente se examinó la consistencia interna mediante el coeficiente alfa y el coeficiente omega, observándose valores aceptables aunque moderados. Asimismo, se realizaron correlaciones con medidas de cansancio emocional y bienestar psicológico a fin de encontrar evidencias externas de validez, encontrándose correlaciones significativas y coherentes en términos teóricos. De esta manera se corrobora que el CERQ posee propiedades psicométricas satisfactorias para su uso en la población universitaria de Lima.<hr/>Abstract The aim of this paper was to obtain evidence of validity for the use of Cognitive Emotional Regulation Questionnaire (CERQ) in college students from Lima. The scale was administered to 345 students (male = 26.4%; women = 73.6%) of mean age 23.17 years. It was evaluated through confirmatory factor analysis the original nine-factor model. The found fit indices as well as a conceptual analysis of the findings suggested a re-specification, eliminate one item. After this procedure the model fit was improved, although it was observed the presence of strong covariances between factors. Likewise, internal consistency was assessed by coefficient alpha and coefficient omega, obtaining coefficients of moderate magnitude. Also, correlations were performed with measures of emotional exhaustion and psychological well-being in order to find external evidence of validity and found significant and consistent correlations in theoretical terms.. Thus it is confirmed that the CERQ has satisfactory psychometric properties for use in college students from Lima. <![CDATA[<b>Violence: how a group of young mexican university students face and assume it. A qualitative study</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1900-23862016000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen A raíz de la problemática derivada de la violencia social vivida en México, surge una línea de investigación en la Facultad de Psicología Xalapa (Universidad Veracruzana, México) con la finalidad de examinar los requerimientos de atención psicosocial que demanda la población afectada por este fenómeno social; para ser contemplados en el currículo de los futuros psicólogos. En este artículo, se presentan resultados parciales de la investigación, usando una metodología cualitativa. Donde se privilegió el uso de grupos focales con estudiantes de pregrado de psicología, se coleccionaron sus vivencias respecto de la violencia social que padecieron en su región. La muestra fue intencional, conformada por 16 jóvenes de entre los 19 y 24 años de edad, ocho mujeres y ocho hombres. Se realizó análisis del discurso, creando categorías derivadas de la información colectada. Dentro de los resultados destaca que: el 100 % de los estudiantes tuvo al menos una experiencia de violencia social, la tercera parte de los participantes, vivió dos o tres situaciones que involucran entre otras: intento de secuestro, robo a mano armada, ser testigo de asesinato y/o balaceras e intimidación por parte de cuerpos policiacos. Adicionalmente se identificaron dos formas básicas de reaccionar ante estas circunstancias: la evasión y la organización social. Discusión: Frente a estos hallazgos, se discute la pertinencia de utilizar el concepto de sobreviviente sobre el de víctima, comúnmente utilizado por la literatura; dado que este último, está asociado a la vivencia pasiva de una situación de violencia.<hr/>Abstract Due to the multiple problems generated by social violence in Mexico, a new research topic was originated in the Faculty of Psychology in Xalapa (Universidad Veracruzana, Mexico) with the main goal of examining the requirements of psychosocial care wanted and needed by the persons who are affected by this social phenomenon; in order to include these requirements in the curricula of future psychologists. Partial results of the research are presented in this paper, using a qualitative approach. Focus groups with undergraduate psychology students where the applied research method to collect the students experience regarding social violence in Mexico. The sample was intentional, consisting of 16 young people between 19 and 24 years old, eight women and eight men. The discourse analysis of the Focus Groups allowed to classify the collected information. It stands out that 100% of the students had experienced social violence at least once; one third had experienced 2 or 3 events that involved kidnap attempt, armed robbery, witnessing a homicide and/or a shooting and being intimidated by police force. Additionally have been identified two basic ways of response to these violent events: evasion and social organization. Discussion: based on the findings, the pertinence of using the term survivor instead of victim (commonly used in literature) is discussed; since the last one is associated more with a passive response to a violent event. <![CDATA[<b>Communication with parents, sexual behavior, and indicators of sexual abuse in mexican young people with visual disabilities</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1900-23862016000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen La investigación tuvo dos objetivos: 1) describir el patrón de conducta sexual, indicadores de abuso y nivel de comunicación con padres y con madres, en una muestra de jóvenes mexicanos con discapacidad visual, realizando comparaciones por sexo y debut sexual, y 2) analizar la relación entre la comunicación con padres, el uso del preservativo y la presencia de relaciones sexuales forzadas. Se utilizó un diseño transversal-descriptivo-correlacional-observacional. Participaron voluntariamente 64 jóvenes entre 12 y 26 años de edad. Se aplicaron individualmente cinco instrumentos: 1) Perfil sociodemográfico, 2) Datos familiares y antecedentes de la discapacidad, 3) Patrón de conducta sexual, 4) Escala de comunicación sexual con padres y 5) Escala de comunicación sexual con madres. 70% de los participantes habían tenido relaciones sexuales, 50% tuvo su primera relación antes de los 18 años, 70% no utilizó algún método anticonceptivo. El 41.5% reportó haber tenido tres o más parejas sexuales, 28% un embarazo, 14.6% un aborto, 4.9% una infección de transmisión sexual, 22% indicó haber sufrido abuso sexual en su primera relación y el 14% en subsecuentes. La mayoría contestó que nunca o casi nunca han conversado con sus padres sobre los temas evaluados, y con sus madres lo han hecho con poca frecuencia. Se discute la necesidad de desarrollar más investigaciones y programas preventivos para disminuir situaciones de riesgo en jóvenes con discapacidad.<hr/>Abstract The research had two objectives: 1) to describe the pattern of sexual behavior, indicators of abuse and level of communication with parents and mothers, in a sample of young Mexican visually impaired, making comparisons by sex and sexual debut, and 2) to analyze the relationship between communication with parents, condom use and the presence of forced sex. A correlational-descriptive-observational cross-sectional design was used. Participated 64 young people between 12 and 26 years old. Five instruments are applied individually: 1) socio-demographic profile, 2)familyfacts and background of disability, 3) sexual behavior pattern, 4) Scale of sexual communication with parents and 5) Scale of sexual communication with mothers. 70% of participants had had sex, 50% had their first sexual intercourse before age 18, 70% did not use any contraceptive method. 41.5% reported having had three or more sexual partners, 28% pregnancy, an abortion, 14.6%, 4.9% sexually transmitted infection, 22% reported having been sexually abused in their first relationship and 14% in subsequent. Most said they never or almost never talked with their parents about the issues evaluated, and their mothers have done infrequently. The need to develop more research and prevention programs to reduce risk situations young people with disabilities is discussed. <![CDATA[<b>Burnout and Mental health issues in teachers</b>: <b>differences related to demographic and social-labor aspects</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1900-23862016000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen A través de este estudio se evaluó la existencia de diferencias entre las manifestaciones de burnout y los problemas de salud mental en docentes de acuerdo con sus características demográficas y sociolaborales. La evaluación se cumplió con 235 docentes del nivel medio académico de cuatro instituciones oficiales en Colombia, aplicando el MBI-Ed y el GHQ-28 a través de un estudio empírico de diseño comparativo. Se observó mayor agotamiento y baja realización profesional entre las mujeres, los solteros y sin hijos; los hombres tendieron más a despersonalizarse. Problemas de salud mental como ansiedad-insomnio y síntomas somáticos fueron más frecuentes entre docentes con contratación fija, mayor número de horas de trabajo diario y menor experiencia profesional. Se discuten las implicaciones de las variables individuales y las asociadas con el contexto laboral en la aparición de burnout y condiciones que afectan la salud psicológica del educador; es necesario reconocer el papel de estas variables para generar escenarios educativos y condiciones de desempeño que permitan al docente lidiar con el estrés de su tarea de forma adecuada.<hr/>Abstract This study estimated the existence of differences between burnout episodes and mental health problems in teachers according to demographic and social-labor aspects; 235 high school teachers from four public schools in Colombia were evaluated, applying the MBI-Ed and GHQ-28 through an empiric study with a comparative design. Higher exhaustion and less professional fulfillment were observed in women, unmarried and without children, men tended to depersonalize more. Mental health problems as anxiety-insomnia and somatic symptoms were more common between teachers with fulltime contracts, higher work intensity and lesser professional experience. The implications in individual variables and implications referred to labor context are discussed in the appearance of Burnout and conditions that affect the educator's mental health, it is necessary to recognize the role of these variables to generate educative scenarios and performance conditions that allow the teacher to deal with stress of his task properly. <![CDATA[<b>Relation between dating violence and parental maltreatment model observation</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1900-23862016000100010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El objetivo fue describir la posible relación entre las características de la violencia en el noviazgo (recibida y ejercida), en adolescentes y jóvenes, con respecto a la observación de maltrato entre sus padres. El diseño fue descriptivo-correlacional, la muestra fue no probabilística (589 estudiantes, entre los 12-22 años). Los instrumentos fueron: listas de chequeo de experiencias de maltrato en la pareja (violencia recibida -forma A- y violencia ejercida -forma B-) y cuestionario de auto informe sobre violencia conyugal. Las variables evaluadas fueron presentación de violencia (física, emocional, psicológica, sexual) y observación de violencia entre los padres. Los resultados mostraron que el 70.9 % de los participantes reportaron haber sido víctimas de al menos una forma de violencia por parte de su pareja y el 48.6% reportó haber utilizado la violencia en contra de su pareja, los tipos más identificados fueron emocional y psicológica (61% y 51.4%). Se evidenció más reporte de violencia ejercida en mujeres (51.5 %) y más violencia recibida en hombres (50.7%). Se encontró una relación significativa entre haber observado violencia entre los padres y uso de conductas violentas con la pareja. Lo anterior es relevante para comprender el fenómeno de la violencia en el noviazgo en Colombia y plantear nuevas preguntas en relación con características de género, demográficas y culturales.<hr/>Abstract The aim was to describe the possible relationship between the characteristics of dating violence, in adolescents and young adults, with respect to the observation of these behaviors in their parents. The design was descriptive - correlational, the sample was nonprobability (589 students between 12-22 years). The instruments were: checklist experiences of abuse in the family (violence received -form A- and use of violence -form B-) and self-report questionnaire about domestic violence. The variables were: presentation of violence (physical, emotional, psychological, sexual) and observing violence between parents. The results showed that 70.9% of participants reported having been victims of at least one form of violence by their partner and 48.6% reported having use violence against their partner, the types identified were: emotional and psychological (61 % and 51.4%). Violence use was more reported by women (51.5%) and violence reception was more evidenced among men (50.7%). A significant relationship between having observed violence between parents and the use of violent behavior with the couple was found. This is particularly relevant to understanding the phenomenon of dating violence in our country and raises new questions regarding gender, demographic and cultural characteristics. <![CDATA[<b>Effect of a cognitive behavioral intervention for jealousy management in couple relationships</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1900-23862016000100011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El objetivo de este estudio fue reducir los niveles de celos en seis mujeres, estudiantes universitarias, con edades entre los 18 y 35 años de edad, que presentaban celos patológicos. El proceso terapéutico utilizado se basó en la guía de intervención cognitivo comportamental para el manejo de los celos en la relación de pareja. La intervención tuvo una duración de dos meses y se desarrolló en siete sesiones, bajo un diseño AB y con seguimiento a los 6 meses a dos de las consultantes. Los resultados muestran una disminución en el puntaje de la Escala Interpersonal de Celos. Se encontraron diferencias significativas en los resultados globales de la escala en la aplicación pre y pos test (p<,05), así como en la frecuencia de conductas asociadas al problema. Se discuten las bondades y limitaciones de la intervención.<hr/>Abstract The aim of this study was to reduce the level of jealousy in six female college students with ages ranging from 18 to 35 years who presented pathological jealousy. The therapeutic process used was based on the cognitive-behavioral intervention guide for jealousy management in couple relationships. Under an AB design, the intervention had a timespan of two months and was developed throughout seven sessions. A follow-up was performed six months later for two of the six subjects. The results show a decrease in Interpersonal Jealousy Scale score and significant differences were found in the global results of the IJS scores in pre- and post-application of the intervention (p<,05). Other differences were seen in the frequency of behavior associated to problematic jealousy. The strengths and limitations of the intervention are discussed.