Scielo RSS <![CDATA[International Journal of Psychological Research]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=2011-208420230002&lang=pt vol. 16 num. 2 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[Editorial for Special Issue “Psychophysiology and Experimental Psychology”]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-20842023000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract. The first experimental laboratory in psychology was founded in Leipzig (Germany), where Wilhelm Wundt mainly investigated feelings and sensations by employing experimental methods. Almost a century and half after is debut, experimental laboratories have extremely evolved in terms of apparatus, instruments, and recording techniques. Under a multiand interdisciplinary perspective, we can now better understand human cognitive and affective processes. As current zeitgeist has placed increasing emphasis upon the ecologically valid research, an “out-of-thelab” approach, integrated with both human and nonhuman research, is expected to leverage scientific advances in the field of human behavior.<hr/>Resumen. El primer laboratorio experimental de psicología se fundó en Leipzig (Alemania), donde Wilhelm Wundt investigó principalmente los sentimientos y las sensaciones empleando métodos experimentales. Casi siglo y medio después de su debut, los laboratorios experimentales han evolucionado enormemente en cuanto a aparatos, instrumentos y técnicas de registro. Bajo una perspectiva multi e interdisciplinar, ahora podemos comprender mejor los procesos cognitivos y afectivos humanos. Dado que el zeitgeist actual ha puesto cada vez más énfasis en la investigación válida ecológicamente, se espera que un enfoque “fuera del laboratorio”, integrado con la investigación humana y no humana, impulse los avances científicos en el campo del comportamiento humano. <![CDATA[Effect of Subtitles on Gaze Behavior during Shot Changes: An Eye-tracking Study]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-20842023000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract. The study provides a comprehensive picture of the effect of subtitles on the gaze behavior of the participants while watching continuity editing and discontinuity editing style cinema. Three video clips (with English subtitles and without subtitles) of continuity editing and discontinuity editing styles were presented to participants. The video clips came from English movies and the participants were not native English speakers. Entry time, dwell time, first fixation time, scan path, and average fixation duration were taken as dependent variables in this within-group study. The eye-tracking data gathered were subjected to repeated measures of two-way ANOVA and paired t-test. Results revealed that the appearance of subtitles at the bottom of the screen changed the eye movement pattern of the participants during the shot changes. Timing of the subtitle starting point (before the cut or after the cut) also affected the gaze behavior. The editing style, however, did not make any difference in the gaze behavior of participants while watching subtitled video clips. Further, participants preferred reading subtitles to seeing visual images even if the subtitles were presented during the shot changes.<hr/>Resumen. Este estudio provee una imagen completa del efecto de subtítulos en el comportamiento de la mirada en múltiples participantes viendo películas elaboradas con edición continua y discontinua. Tres videoclips (con y sin subtítulos en inglés) con estilos de edición continua y discontinua fueron presentados a los participantes. Los videoclips fueron extraídos de películas de habla inglesa, y los participantes no eran hablantes nativos de inglés. Tiempo de entrada, tiempo de permanencia, tiempo de primera fijación, trayectoria de escaneo, y duración promedio de fijación, fueron tomados como variables dependientes en este estudio entre grupos. La data de rastreo ocular recolectada fue sometida a un ANOVA de dos vías de medidas repetidas y a pruebas-t pareadas. Los resultados revelaron que la presencia de subtítulos en la parte baja de la pantalla cambió el patrón de movimiento ocular de los participantes durante los cambios de toma. El momento de aparición de los subtítulos (antes o después de los cortes) también afectó el comportamiento de la mirada. Sin embargo, el estilo de edición no generó ninguna diferencia en el comportamiento de la mirada de los participantes mientras veían los videoclips subtitulados. Adicionalmente, los participantes prefirieron leer los subtítulos que ver las imágenes visuales, incluso si estos subtítulos se presentaban durante cambios de toma. <![CDATA[Is Negative Affect that Bad? The Effect of Affective States on Conventional and Unconventional Creative Thinking in University Students]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-20842023000200014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract. Introduction. The role of affective states on the creative process has been receiving the attention of researchers and has led to contradictory results. Most research in creativity has emphasized the role of affective states, mainly positive ones, on creativity levels, namely those resulting from divergent thinking tasks that reveal the unconventional way of thinking in the creative process. However, there are no studies to date that focus on the impact of affective states on conventional and unconventional thinking, during the same creative process, which consider a single creative assessment task. The aim of this experimental study was to analyze the effect of induced affective states on both conventional and unconventional thinking of creativity in adults by using the TCT-DP (Test for Creative Thinking-Drawing Production). Method. Seventy-five university students, mostly female, with a mean age of 26.95 years, were randomly assigned into three affect elicitation conditions (pleasant vs. unpleasant vs. neutral). Results. Results indicated that the negative affective state led to higher levels of conventional thinking when compared to positive and neutral affective states. However, no significant differences were found on unconventional thinking across the three conditions. Conclusions. Our results do not support the assumption that the negative affect has a hindering effect on creativity nor the positive affect increases creativity. Negative affect seems to promote conventional thinking, perhaps due to its cognitive correlates, which can be manifested in focusing attention and analytic thinking. Practical and theoretical implications for future research on the role of affective states on creativity are discussed.<hr/>Resumen. Introducción. El papel de los estados afectivos en el proceso creativo ha sido objeto de atención por parte de los investigadores y ha dado lugar a resultados contradictorios. La mayor parte de la investigación en creatividad ha hecho hincapié en el papel de los estados afectivos, principalmente los positivos, sobre los niveles de creatividad. A saber, los resultantes de las tareas de pensamiento divergente que revelan la forma no convencional de pensar en el proceso creativo. Este estudio tuvo como objetivo analizar el efecto de los estados afectivos inducidos en dos dimensiones distintas del pensamiento creativo en adultos. Método. Setenta y cinco voluntarios, en su mayoría mujeres, con una edad media de 26.95 años, fueron asignados aleatoriamente a tres condiciones de elicitación de estados afectivos (agradable vs desagradable vs neutral), justo antes de realizar una tarea de creatividad figurativa. Resultados. Los resultados indicaron que el estado afectivo negativo condujo a niveles más altos de pensamiento convencional. Conclusiones. Nuestros resultados no apoyan ni la hipótesis de que el afecto negativo tiene un efecto perjudicial sobre la creatividad ni la de que el afecto positivo aumenta la creatividad. El afecto negativo parece promover el pensamiento convencional, quizá debido a sus correlatos cognitivos, que pueden manifestarse en la atención focalizada y el pensamiento analítico. Se discuten las implicaciones prácticas y teóricas para futuras investigaciones sobre el papel de los estados afectivos en la creatividad. <![CDATA[Comparison of the Identification of Emotional Facial Expressions from Full Faces with only the Eyes and the Mouth Regions in Young Indian Adults: an Exploratory Study]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-20842023000200024&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract. Background. Identification of emotional facial expressions (EFEs) is important in interpersonal communication. Six ‘universal’ EFEs are known, though accuracy of their identification varies. EFEs involve anatomical changes in certain regions of the face, especially eyes and mouth. But whether other areas of the face are just as important in their identification is still debated. This study was conducted to compare the accuracy of identification of universal EFEs under full-face and partial face conditions (only showing the eyes and the mouth regions). Methods. An analytical cross-sectional study was conducted among 140 young Indian adults. They were divided into two equal groups and shown the six universal EFEs in two sets, one with full-face images, and the other with images showing just the eyes and the mouth regions on a computer screen. The participants were asked to identify each of the EFE and their responses were analyzed. Results. Mean age was 21.3 1.7 years for full face group, and 21.2 1.6 years for the partial face group. Most were men, from rural areas and from upper socioeconomic status families, and many of them were students. EFE identification was significantly higher for part-face group compared to full-face group (p-value .0007). Participants of both groups identified happiness the best (100%). For other EFEs, part-face images were identified more accurately than full-face images, except for disgust. These differences were statistically significant except for anger and fear. Conclusions. Among young Indian adults, accuracy of identification of universal EFEs was high, which was significantly enhanced for all except disgust, when only combinations of eyes and mouth were shown, suggesting that other facial regions serve as distractors in EFE identification. Key Messages. 1. Identification of universal EFEs was higher from partial faces (combination of eyes and mouth) as compared to full-face EFEs for all emotions except disgust. 2. This suggests that other regions of face serve as potential distractors in the identification of emotions, except for disgust, where these regions provide more information.<hr/>Resumen. Antecedentes. La identificación de las expresiones faciales emocionales (EFEs) es importante en la comunicación interpersonal. Se conocen seis EFEs “universales”, aunque la precisión de su identificación varía. Los EFEs involucran cambios anatómicos en ciertas regiones del rostro, especialmente los ojos y la boca. Sin embargo, todavía se debate si la identificación de las otras áreas del rostro es igualmente importante. Este estudio se llevó a cabo para comparar la precisión de la identificación de los EFEs universales en condiciones de rostro completo y rostro parcial, mostrando solo las regiones de los ojos y la boca. Método. Se llevó a cabo un estudio analítico transversal entre 140 adultos jóvenes indios. Fueron divididos en dos grupos iguales y se les mostraron los seis EFEs universales en dos conjuntos, uno con imágenes de rostro completo y otro con imágenes que mostraban solo las regiones de los ojos y la boca. A los participantes se les pidió que identificaran cada uno de los EFE y sus respuestas fueron analizadas. Resultados. La edad promedio fue de 21.3 1.7 años para el grupo de rostro completo y de 21.2 1.6 años para el grupo de rostro parcial. La mayoría de los participantes eran hombres, provenían de áreas rurales, pertenecían a familias de nivel socioeconómico alto y eran estudiantes. La identificación de EFEs fue significativamente mayor en el grupo de rostro parcial en comparación con el grupo de rostro completo (p = .0007). Los participantes de ambos grupos identificaron mejor la felicidad (100%). Para los demás EFEs, las imágenes de rostro parcial se identificaron con mayor precisión que las imágenes de rostro completo, excepto en el caso del asco. Estas diferencias fueron estadísticamente significativas, excepto en los casos de ira y miedo. Conclusiones. Entre los adultos jóvenes indios, la precisión en la identificación de EFEs universales fue alta, lo cual se mejoró significativamente para todos, excepto el asco, cuando solo se mostraron combinaciones de ojos y boca. Esto sugiere que otras regiones faciales actúan como distractores en la identificación de EFEs. <![CDATA[FamFac - A Database of Famous Faces for Psychology Experiments]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-20842023000200031&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract. Introduction. High variation in the low-level proprieties of visual stimuli and varying degrees of familiarity with famous faces may have caused a bias in the results of investigations that tried to disentangle the processes involved in familiar and unfamiliar face processing (e.g., temporal differences in the detection of the first event-related potentials specialized in face processing may have been caused by different methods of controlling variance in the low-level proprieties of visual stimuli). Objective. To address these problems, we developed a freely available database of 183 famous faces whose low-level proprieties (brightness, size, resolution) have been homogenized and the level of familiarity established. Method. The brightness of the stimuli was standardized by a custom-developed algorithm. The size and the resolution of the pictures were homogenized in Gimp. The familiarity level of the famous faces was established by a group of 48 Portuguese college students. Results. Our results suggest that the brightness of each image did not differ significantly from the mean brightness value of the stimuli set, confirming the standardizing ability of the algorithm. Forty-one famous faces were classified as highly familiar. Main findings and implications. This study provides two important resources, as both the algorithm and the database are freely available for research purposes. The homogenization of the low-level features and the control of the level of familiarity of the famous faces included in our database should ensure that they do not elicit confounding effects such as the ones verified in past studies.<hr/>Resumen. Introducción. La existencia de una gran variación en las propiedades de bajo nivel de estímulos visuales y la ocurrencia de diversos grados de familiaridad con rostros famosos pueden haber causado un sesgo en los resultados de las investigaciones que intentaron desentrañar los procesos involucrados en el procesamiento de rostros familiares y desconocidos (por ejemplo, las diferencias temporales en la detección de los primeros potenciales relacionados con eventos especializados en el procesamiento de rostros puede ser explicada por diferentes métodos para controlar la variación en las propiedades de bajo nivel de los estímulos visuales). Objetivo. Para mitigar estos problemas, desarrollamos una base de datos de 183 caras famosas, disponible gratuitamente, cuyas propiedades de bajo nivel (brillo, tamaño, resolución) fueron homogeneizados y el nivel de familiaridad medido. Método. El brillo de los estímulos fue estandarizado por un algoritmo personalizado. El tamaño y la resolución de las imágenes fueran homogeneizadas en Gimp. El nivel de familiaridad de los rostros famosos fue medido por un grupo de 48 estudiantes universitarios portugueses. Resultados. Nuestros resultados sugirieron que el brillo de cada imagen no difiere significativamente del valor de brillo medio del conjunto de estímulos. Cuarenta y un rostros famosos fueron clasificados como altamente familiares. Principales implicaciones. Este estudio proporciona dos recursos importantes, ya que tanto el algoritmo como la base de datos están disponibles gratuitamente para fines de investigación. Los procedimientos de homogeneización deben garantizar que los estímulos incluidos en la base de datos no provoquen efectos de confusión como los verificados en estudios anteriores. <![CDATA[Validation of the Spanish Version of the Massachusetts General Hospital-Sexual Functioning Questionnaire (MGH-SFQ) with Sexual Arousal Measures in Men]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-20842023000200042&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract. Objective. Provide new validity evidence of the Spanish version of the Massachusetts General Hospital-Sexual Functioning Questionnaire (MGH-SFQ) by associating its scores with measures of sexual arousal. Method. In a sample of 48 men, using a quasi-experimental design, sexual functioning, propensity for sexual inhibition/excitation, subjective sexual arousal, and genital response (penile plethysmography recorded with Biopac MP150 equipment) were evaluated. Results. Arousal and erection scores correlated with sexual inhibition due to the threat of performance failure (r = .29; p &lt; .05) and genital response (r = .31; p &lt; .05), respectively. Participants with difficulties in sexual functioning indicated greater sexual inhibition due to the threat of performance failure (p = .04) and lower intensity in their genital response (p = .05). Conclusions. The validity of the measures obtained with the Spanish version of the MGH-SFQ is supported, showing the erection item to be useful for the detection of possible erectile disorders.<hr/>Resumen. Objetivo. Aportar nuevas evidencias de validez a la versión española del Massachusetts General Hospital-Sexual Functioning Questionnaire (MGH-SFQ), asociando sus puntuaciones a medidas de la excitación sexual. Método. En una muestra de 48 hombres, mediante un diseño cuasiexperimental, se evaluó el funcionamiento sexual, la propensión para la excitación/inhibición sexual, la excitación sexual subjetiva y la respuesta genital (pletismografía peniana registrada con un equipo Biopac MP150). Resultados. Las puntuaciones en excitación y erección del MGH-SFQ correlacionaron significativamente con la inhibición sexual por miedo al fallo en el rendimiento sexual (r = .29; p &lt; .05) y con la respuesta genital (r = .31; p &lt; .05), respectivamente. Los participantes con dificultades en el funcionamiento sexual, en comparación con los que mostraron un adecuado funcionamiento, indicaron mayor inhibición sexual por miedo al fallo en el rendimiento sexual (p = .04) y menor intensidad en su respuesta genital (p = .05). Conclusiones. Se avala la validez de las medidas obtenidas con la versión española del MGH-SFQ, mostrándose el ítem de erección útil para la detección de posibles trastornos eréctiles. <![CDATA[Chronotype and Time of Day Effects on a Famous Face Recognition Task with Dynamic Stimuli]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-20842023000200051&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract. Chronotype and Time of Day (ToD) can modulate several aspects of cognitive performance. However, there is limited evidence about the effect of these variables on face recognition performance, so the aim of the present study is to investigate this influence. For this, 274 participants (82.5% females; age 18-49 years old, mean = 27.2, SD = 1.82) were shown 20 short videoclips, each gradually morphing from a general identity unfamiliar face to a famous face. Participants should press the spacebar to stop each video as soon as they could identify the famous face, and then provide the name or an unequivocal description of the person. Analysis of response times (RT) showed that evening-types recognised the faces faster than morning-types. Considering different ToD windows, the effect of chronotype was only significant in the 13h-17h and in the 21h-6h time-windows. Altogether, results suggest an advantage of evening-types on famous face recognition using dynamic stimuli with morning-types, being particularly slower during their non-optimal period.<hr/>Resumen. El cronotipo y la hora del día pueden modular varios aspectos del rendimiento cognitivo. Sin embargo, existen pocas pruebas sobre el efecto de estas variables en el rendimiento en el reconocimiento de caras, por lo que el objetivo del presente estudio es investigar esta influencia. Para ello, se mostraron a 274 participantes (82.5% mujeres; edad 18-49 años, media = 27.2, DE = 1.82) 20 videoclips cortos, cada uno de los cuales pasaba gradualmente de una cara desconocida de identidad general a una cara famosa. Los participantes debían pulsar la barra espaciadora para detener cada vídeo en cuanto pudieran identificar la cara famosa y, a continuación, proporcionar el nombre o una descripción inequívoca de la persona. El análisis de los tiempos de respuesta (TR) mostró que los participantes vespertinos reconocían las caras más rápidamente que los matutinos. Considerando diferentes ventanas de hora del día, el efecto del cronotipo solo fue significativo en las ventanas temporales de 13h-17h y de 21h-6h. En conjunto, los resultados sugieren una ventaja de los tipos vespertinos en el reconocimiento de caras famosas al utilizar estímulos dinámicos, siendo los tipos matutinos particularmente más lentos durante su periodo no óptimo. <![CDATA[Basal Forebrain Modulation of Olfactory Coding <em>In Vivo</em>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-20842023000200062&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract. Sensory perception is one of the most fundamental brain functions, allowing individuals to properly interact and adapt to a constantly changing environment. This process requires the integration of bottom-up and topdown neuronal activity, which is centrally mediated by the basal forebrain, a brain region that has been linked to a series of cognitive processes such as attention and alertness. Here, we review the latest research using optogenetic approaches in rodents and in vivo electrophysiological recordings that are shedding light on the role of this region, in regulating olfactory processing and decisionmaking. Moreover, we summarize evidence highlighting the anatomical and physiological differences in the basal forebrain of individuals with autism spectrum disorder, which could underpin the sensory perception abnormalities they exhibit, and propose this research line as a potential opportunity to understand the neurobiological basis of this disorder.<hr/>Resumen. La percepción sensorial es una de las funciones cerebrales más fundamentales, permitiendo a los individuos interactuar de manera apropiada con el entorno y adaptarse a un ambiente en constante cambio. Este proceso requiere la integración de la actividad neuronal ascendente y descendente, que es mediada por el cerebro basal (BF), una región cerebral que ha sido asociada a una serie de procesos cognitivos, como estados de atención y alerta. En este trabajo revisamos las últimas investigaciones que han utilizado optogenética y registros electrofisiológicos in vivo que han iluminado el rol del BF en el procesamiento olfatorio y la toma de decisiones. Además, resumimos la literatura que destaca las alteraciones fisiológicas y anatómicas del BF de individuos con trastornos del espectro autista, que podrían subyacer las anormalidades en la percepción que presentan, y proponemos esta línea de investigación como una posible oportunidad para entender las bases neurobiológicas de este trastorno. <![CDATA[The Conscious Nematode: Exploring Hallmarks of Minimal Phenomenal Consciousness in <em>Caenorhabditis Elegans</em>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-20842023000200087&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract. While subcellular components of cognition and affectivity that involve the interaction between experience, environment, and physiology -such as learning, trauma, or emotion- are being identified, the physical mechanisms of phenomenal consciousness remain more elusive. We are interested in exploring whether ancient, simpler organisms such as nematodes have minimal consciousness. Is there something that feels like to be a worm? Or are worms blind machines? ‘Simpler’ models allow us to simultaneously extract data from multiple levels such as slow and fast neural dynamics, structural connectivity, molecular dynamics, behavior, decision making, etc., and thus, to test predictions of the current frameworks in dispute. In the present critical review, we summarize the current models of consciousness in order to reassess in light of the new evidence whether Caenorhabditis elegans, a nematode with a nervous system composed of 302 neurons, has minimal consciousness. We also suggest empirical paths to further advance consciousness research using C. elegans.<hr/>Resumen. Mientras que los componentes subcelulares de fenómenos cognitivos y afectivos que involucran la interacción entre experiencia, ambiente y fisiología -tales como aprendizaje, trauma, o emociones- son identificados con cada vez mayor detalle, los mecanismos biofísicos de la consciencia fenoménica permanecen elusivos. Nos interesa explorar si organismos sencillos como los nemátodos presentan consciencia mínima. ¿Hay algo que se sienta como ser un gusano? ¿O acaso los gusanos son máquinas carentes de toda experiencia? Los modelos "sencillos" nos permiten extraer datos de múltiples niveles en simultáneo: dinámica neuronal rápida y lenta, conectividad estructural, dinámica molecular, conducta, toma de decisiones, etc., y así testear predicciones de las propuestas teóricas actuales en disputa. En esta revisión compendiamos los modelos actuales de consciencia para evaluar, considerando la evidencia reciente, si Caenorhabditis elegans, un nemátodo con un sistema nervioso de 302 neuronas, tiene consciencia mínima. Sugerimos además vías empíricas para desarrollar investigaciones en consciencia utilizando C. elegans. <![CDATA[Stress, a Brief Update]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-20842023000200105&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract. Stress is fundamental for health and adaptation; it is an evolutionarily conserved response that involves several systems in the organism. The study of the stress response could be traced back to the end of the nineteenth century with George Beard’s or Claude Bernard’s work and, from that moment on, several studies that have allowed the elucidation of its neurobiology and the consequences of suffering from it were consolidated. In this theoretical review, we discuss the most relevant researches to our knowledge on the study of stress response, from the concept of stress, its neurobiology, the hormonal response during stress, as well as its regulation, the effects of acute and chronic stress, stress from cognition, the different stress responses during life, as well as its relationship with different psychiatric disorders. Taken together, the reviewed research updates the classic perspective on stress, increasing the factors that should be considered in research to explore the effects of stress on health.<hr/>Resumen. El estrés es fundamental para la salud y la adaptación; es una respuesta conservada evolutivamente que implica a varios sistemas del organismo. El estudio de la respuesta de estrés se remonta a finales del siglo xix con los trabajos de George Beard o Claude Bernard y a partir de ese momento se consolidaron diversos estudios que han permitido dilucidar su neurobiología y las consecuencias de padecerlo. En esta revisión teórica, abordamos lo más relevante para nuestro conocimiento sobre el estudio de la respuesta de estrés, desde el concepto de estrés, su neurobiología, la respuesta hormonal durante el estrés, así como su regulación, los efectos del estrés agudo y crónico, el estrés desde la cognición, las diferentes respuestas de estrés a lo largo de la vida, además de su relación con diferentes trastornos psiquiátricos. En conjunto, las investigaciones revisadas actualizan la perspectiva clásica sobre el estrés, incrementando los factores que deben tenerse en cuenta en la investigación para explorar los efectos del estrés sobre la salud.