Scielo RSS <![CDATA[International Journal of Psychological Research]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=2011-208420130002&lang=en vol. 6 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[<b>The leader and the cooperation strength</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-20842013000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[<b>The prediction of criminal recidivism using routinely available file information</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-20842013000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT Objective. The aim of the present study was to cross-validate the investigation of Buchanan and Leese (2006) into the prediction of criminal recidivism. Method. The sample comprised offenders in the criminal justice system of the Canton of Zürich - Switzerland, who were discharged to the community. Participants were followed, and evidence of subsequent charges and convictions for both general and serious recidivism was investigated at fixed periods of 2.5, 6.5, and 10.5 years. The predictive validity of socio-demographic, criminal history, and legal class information was assessed using logistic regression as well as log-likelihood, receiver operating characteristic curve, and contingency analyses. Results. A multivariable model including age and criminal history information was found to produce the highest rates of predictive validity for general and serious recidivism. Conclusion. Information regularly accessible in forensic practice may be able to guide clinicians as to the recidivism risk level of their patients.<hr/>RESUMEN Objetivo: El objetivo del presente estudio fue el de cross-validar la investigación de Buchanan y Leese (2006) en la predicción de la reincidencia criminal. Método. La muestra constó de delincuentes en el sistema de justicia penal del Cantón de Zúrich - Suiza, quienes fueron dados de alta a la comunidad. Los participantes fueron seguidos, y la evidencia de los cargos posteriores y condenas por reincidencia general y grave se investigó en períodos fijos de 2.5, 6.5 y 10.5 años. Se evaluó la validez predictiva de la historia criminal socio- demográficas e información de clase legal mediante regresión logística, así como el logaritmo de verosimilitud, la curva ROC, y análisis de contingencia. Resultados. Se encontró un modelo multivariable que incluye la edad y la información de antecedentes penales para producir los más altos índices de validez predictiva de reincidencia. Conclusión. Información habitualmente accesible en prácticas forenses puede ser capaz de guiar a los médicos respecto al nivel de riesgo de reincidencia de sus pacientes. <![CDATA[<b>The effect of occupational meaningfulness on occupational commitment</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-20842013000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT Existing research lacks a scholarly consensus on how to define and validly measure 'meaningful work' (e.g., Rosso, Dekas & Wrzesniewski, 2010). The following correlational study highlights the value of investigating meaningfulness in the context of occupational commitment. The study hypothesizes that occupational commitment is positively correlated with occupational meaningfulness, where meaningfulness is defined as the extent to which people's occupations contribute to personal meaning in life. One-hundred and fifty-six full-time office based UK workers completed an online questionnaire including 18 questions measuring levels of occupational commitment (Meyer, Allen & Smith, 1993), in addition to six novel items measuring occupational meaningfulness. The results supported the hypothesis and also showed that the affective sub-type of occupational commitment had the highest correlation with occupational meaningfulness. Such results exhibit the importance of finding meaning at work, as well as the relevance of this to one's level of commitment to his or her job. This paper argues that individuals should consider OM before choosing to take a specific role, whereas organizations ought to consider the OM of their potential candidates before recruiting them into a role. Possible directions for future research directions are also discussed.<hr/>RESUMEN La investigación existente carece de un consenso entre expertos sobre la forma de definir y medir válidamente "el trabajo significativo" (p. ej, Rosso, Dekas y Wrzesniewski, 2010). El siguiente estudio correlacional destaca el valor de la relevancia de la investigación en el contexto del compromiso laboral. El estudio plantea la hipótesis de que el compromiso laboral está correlacionado positivamente con la relevancia laboral, donde tal relevancia se define como el grado en que las ocupaciones de las personas contribuyen al significado personal en la vida. Ciento cincuenta y seis trabajadores de oficina de tiempo completo del Reino Unido completaron un cuestionario en línea, incluyendo 18 preguntas que miden los niveles de compromiso con el trabajo (Meyer, Allen y Smith, 1993), además de seis nuevos ítems que miden la relevancia laboral. Los resultados apoyan la hipótesis y también muestran que el subtipo afectivo de compromiso ocupacional tuvo la correlación más alta con la relevancia laboral. Estos resultados muestran la importancia de encontrar significado en el trabajo, así como la relevancia de esto para nuestro nivel de compromiso con el mismo. Este trabajo sostiene que los individuos deben tener en cuenta RL antes de elegir tomar un rol específico, mientras que las organizaciones deberían considerar la RL de sus posibles candidatos antes de contratarlos para una labor. También se discuten las posibles direcciones para futuras líneas de investigación. <![CDATA[<b>Psychometric properties of the Pitcher adjective test to assess leadership</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-20842013000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Se obtuvieron las propiedades psicométricas de Test de Adjetivos de Pitcher (TAP) para evaluar el liderazgo. Participaron 400 trabajadores del sector salud, de las ciudades de Bogotá, Cali, Bucaramanga y Barranquilla, en Colombia. Mediante un modelo logístico con los parámetros de dificultad y discriminación se analizaron las propiedades de los ítems. La función de información del test resultó más informativa en los niveles intermedios (entre -1.4 y 1.6); los indicadores de dificultad y discriminación fueron adecuados. El coeficiente de confiabilidad marginal fue de .94. Un análisis de correspondencias múltiples arrojó una solución de dos dimensiones de liderazgo y mediante un análisis de clases latentes con un modelo de crédito parcial, se obtuvo una clasificación de los participantes en tres estilos de liderazgo. De acuerdo con esto, se concluye que las propiedades psicométricas son adecuadas, por lo que el Test de Adjetivos de Pitcher resulta de interés, ofreciendo una clasificación que no obedece a las habitualmente utilizadas.<hr/>ABSTRACT The psychometric properties of Pitcher Adjective Test, to assess leadership, were obtained. Participants were 400 health workers in the cities of Bogota, Cali, Bucaramanga and Barranquilla, in Colombia. By applying a logistic model, with difficulty and discrimination parameters, they were analyzed the properties of the items. The function of information of the test resulted more informative at the intermediate level (from -1.4 to 1.6), the indicators of difficulty and discrimination, were appropriate. A marginal reliability coefficient of .94 was obtained. Multiple correspondence analysis drew a two-dimension solution of leadership and by a latent class analysis, with a partial credit model, participants were classified into three leadership styles. According to this, it is concluded that psychometric properties are appropriate, and Pitcher Adjective Test is of interest, yielding a classification that does not correspond with those commonly used. <![CDATA[<b>The role of collective memory in emotional recovery of political violence in Colombia</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-20842013000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT This article enquires about the role of collective memory events of political violence victims of some organizations in three regions of Colombia, eastern Antioquia, southern Cordoba, and Medellin city on the processes of subjective and emotional transformations. It is made from a psychosocial perspective using a hermeneutic phenomenology approach. Life stories were developed with in-depth interviews to 32 people (26 women and 6 men) of Eastern Antioquia, 13 people in southern Córdoba (10 women and 3 men) and 13 mothers of Candelaria; 4 women life stories of the three regions studied; and 19 focus groups with participants of victims processes of the three regions. All these stories were transcribed and analyzed by the categorical analysis method by matrix. Emotional affectations of the victims and following emotional transformations arising by group, collective and public memory events in individuals and collectives involved in the execution of these actions are presented outlining a Psychosocial view that allows to approach from research and intervention to psychological, social and political phenomenon.<hr/>RESUMEN El presente artículo indaga sobre el papel que tienen las acciones de memoria colectiva de organizaciones de víctimas de violencia política en tres regiones de Colombia, Oriente Antioqueño, sur de Córdoba, y la ciudad de Medellín; sobre procesos de transformación subjetiva y emocional. Se realiza desde un enfoque y una perspectiva psicosocial utilizando como enfoque la fenomenología hermenéutica. Se desarrollaron relatos de vida con entrevistas en profundidad a 32 personas (26 mujeres y 6 hombres) del Oriente Antioqueño, 13 personas del sur de Córdoba (10 mujeres y 3 hombres) y 13 madres de la candelaria; 4 historias de vida a mujeres de las tres regiones estudiadas; 19 grupos de discusión con participantes de los procesos de víctimas de las tres regiones. Todos estos relatos fueron transcritos y fueron analizados por el método de análisis categorial por matrices. Se presentan las afectaciones emocionales de las víctimas, y las consecuentes transformaciones emocionales suscitadas por las acciones grupales, colectivas y públicas de memoria en los sujetos individuales y colectivos que participan y ejecutan estas acciones, esbozando una mirada psicosocial que permita acercarse desde la investigación y la intervención a este tipo de fenómeno psicológico, social y político. <![CDATA[<b>Study about the emotional valence of environmental concepts using affective priming technique</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-20842013000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT A quasi-experimental study was conducted with the affective priming technique in 62 students of psychology of a Mexican public university in order to determine if this paradigm is able to detect differences in emotional valence using related words to the natural and urban environments, when these are presented as congruent and incongruent primings to the target words. The findings suggest that exist two groups within the same sample by the kind of response to the positive priming of the nature, but it did not show the difference of the city assessment. It also shows an unexpected evaluation to the negative priminig of the city. Possible explanations to the phenomenon are discussed and the findings are compared with others researchers reports.<hr/>RESUMEN Se realizó un estudio cuasi experimental con la técnica de facilitación afectiva en 62 estudiantes de psicología de una universidad pública mexicana, con la finalidad de determinar si este paradigma es capaz de detectar diferencias en la valencia emocional de palabras relacionadas a ambientes naturales y urbanos, cuando son presentados como facilitadores congruentes e incongruentes con las palabras objetivos. Los resultados sugieren que existen dos grupos dentro de la misma muestra por el tipo de respuesta que expresan hacia los facilitadores positivos de naturaleza, pero no mostraron diferencia al evaluar los de ciudad. Asimismo, se encontró una evaluación inesperada a los facilitadores negativos de ciudad. Se discuten posibles explicaciones a este fenómeno, así también se comparan estos resultados con lo reportado por otros investigadores. <![CDATA[<b>Study about ICT skills in junior high school teachers under Mexico's educational reform</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-20842013000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT This study sought to identify the management that junior high school teacher in Mexico gives to Information and Communication Technologies (ICT) as well as their attitudes and uses of digital devices, particularly in the framework of secondary school reform, using an instrument based on the ICT Competency Standards for Teachers (UNESCO, 2008), led to 350 teachers in four municipalities of Nuevo Leon, Mexico selected through random sampling for a confidence level of 95 to 5 error and probability .05, of a universe of the metropolitan area of Monterrey. The results indicate that when digital communication is more used, it is more likely also its integration in in the classroom. At the end, it was found the level of ICT knowledge of teachers in an instrumental phase as well, which should lead to change teaching practice and public policy in this area.<hr/>RESUMEN El objetivo de estudio buscó identificar el empleo que da el docente de secundaria en México, a las tecnologías de la información y la comunicación (TIC), así como sus actitudes y usos de mecanismos digitales, todo en el marco de la reforma en secundaria. Se utilizó un instrumento basado en los Estándares de Competencias en TIC para Docentes (UNESCO, 2008), dirigido a una muestra de 350 profesores de cuatro municipios de Nuevo León, México seleccionados a través de un muestreo aleatorio para un nivel de confiabilidad de 95 al 5 de error y probabilidad .05, de un universo de la zona metropolitana de Monterrey. Los resultados indican que a mayor empleo de la comunicación digital, existen más posibilidades de su uso en aula, además de encontrar en fase instrumental el nivel de conocimiento en TIC de los maestros, situaciones que deben llevar a modificar la práctica didáctica y las políticas públicas en este rubro. <![CDATA[<b>Religious as quest and its relationship with intrinsic and extrinsic orientation</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-20842013000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT Allport and Ross (1967) originally developed the religious orientation concept, identifying two types: intrinsic and extrinsic orientation. Later, Batson (1976) conceptualized a third type: the quest orientation, measured by the unidimensional Quest Religious Orientation Scale. However, subsequent works have reported the presence of a three-factor structure: preparation, self-criticism and openness. The aim of this work was the adaptation of the Quest Religious Orientation Scale to the Argentinean context in order to account for its dimensionality and to analyze its relationship with I-E Age Universal Scale (intrinsic and extrinsic orientation) in a sample of 334 university students (36.2% men) with an age range of 18 to 42 years (M = 24.8, SD = 2.63). The main results indicate a better fit of the data to the three correlated dimensions model of the Quest Religious Orientation Scale. This model allowed us to distinguish the relationship of each factor and the intrinsic and extrinsic orientations discovering significant differential relationships.<hr/>RESUMEN El concepto de orientación religiosa fue originalmente desarrollado por Allport y Ross (1967), quienes identificaron dos tipos: intrínseca y extrínseca. Luego, Batson (1976) conceptualizó un tercer tipo: la orientación Quest, evaluada a través de la escala unidimensional de orientación religiosa Quest. Sin embargo, trabajos posteriores señalaron la presencia de una estructura trifactorial: preparación, autocrítica y apertura. El presente trabajo tuvo como objetivo principal la adaptación de la escala Quest al contexto argentino, analizando su dimensionalidad y las relaciones con las orientaciones extrínseca e intrínseca (I-E Age Universal Scale) en una muestra de 334 estudiantes universitarios (36.2% hombres) con una edad que oscilaba entre los 18 y los 42 años (M = 24.8, SD = 2.63). Los resultados indican un mejor ajuste de los datos al modelo de tres dimensiones correlacionadas de la escala de orientación religiosa Quest. Este modelo permitió distinguir la relación de cada factor con las orientaciones extrínseca e intrínseca descubriendo relaciones significativas diferenciales. <![CDATA[<b>Multiple group factor analysis of Eysenck personality questionnaire revised - brief version (EPQR- BV)</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-20842013000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Se presenta un estudio psicométrico preliminar para explorar la consistencia y estructura interna del EPQR-BV (Eysenck Personality Questionnaire Revised - Brief Version), una versión breve propuesta por Sato (2005) del EPQR, con modificaciones en el formato de los ítems y en número de subescalas incluidas (E y N). Los participantes fueron 108 adultos jóvenes de una universidad privada en Lima (Perú). Se aplicó un análisis factorial confirmatorio oblicuo para probar la invarianza configuracional. Los resultados fueron favorables respecto a la dimensionalidad (dos factores representativos), la configuración (excepto dos ítems, el resto se relacionó con sus escalas) y la simplicidad de la solución factorial. La consistencia interna fue satisfactoria en ambas escalas (> .80). Se discute lo adecuado de esta nueva versión abreviada, así como la propuesta de modificar el EPQR en su totalidad con ítems ordinales.<hr/>ABSTRACT The aim of this study is present a preliminary psychometric data to explore the internal consistency and structure of EPQR-BV (Eysenck Personality Questionnaire Revised - Brief Version), a short version proposed by Sato (2005) modifying the EPQR-S in the item format and the number of subscales including (E and N). Participants were 108 young adults from a private university in Lima (Peru). We used a oblique confirmatory factor analysis to test the configurational invariance. The results were favorable for the dimensionality (two factors representative), configuration (except for two items, the rest was related to their scales) and the simplicity of the factor solution. Internal consistency was satisfactory for both scales (> .80). We discuss the appropriateness of this new abridged version. <![CDATA[<b>Executive functions and attention in school-age children according to the behavioral profile rated by their teachers</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-20842013000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT The present study aimed at analyzing the link between school-age children's performance in neuropsychological tests that examine the executive function (EF) and attention, and their behavioral profiles (i.e., Attention Deficit (AD) and Hyperactivity (HA), as rated by their teachers. For the assessment of EF and attentional mechanisms, different tasks were administered to a sample consisting of 124 children from 3rd to 6th grade. In addition, teachers from each grade completed a behavior rating scale for every child. Bifactorial MANCOVA was used in order to analyze the effect of both AD and HA factors, controlling for the intelligence, over the child's cognitive performance. Results demonstrated significant differences according to AD level in tasks that assess (i) selective attention, (ii) working memory, (iii) reactive cognitive flexibility (iv) verbal fluency and (v) reflexivity-impulsivity. Conversely, regarding the HA level, results showed significant differences only in terms of the number of errors made in the MFFT20. This work provides evidence on the relationship between children's behavior within the school setting and their cognitive performance.<hr/>RESUMEN El objetivo del presente estudio fue analizar la correspondencia entre el desempeño en pruebas neuropsicológicas que exploran las funciones ejecutivas (FE) y atención y el perfil conductual (i.e., Déficit de Atención (DA) e Hiperactividad (HA)) valorado por docentes, en niños en edad escolar. Para esto, se administraron diferentes tareas para valorar las FE y los mecanismos atencionales a una muestra de 124 niños de 3ro. a 6to. año de escolaridad primaria. Además, los docentes de cada grado completaron una escala comportamental para cada niño. Para analizar el efecto del factor DA y del factor HA, controlando la inteligencia, sobre el desempeño cognitivo del niño se empleó MANCOVA bifactorial. Los resultados revelaron diferencias significativas, según el nivel de DA, en las tareas que valoran (i) atención selectiva, (ii) memoria de trabajo, (iii) flexibilidad cognitiva reactiva, (iv) fluidez verbal y (v) reflexividad-impulsividad. En cambio, respecto al nivel de HA, los resultados revelaron diferencias significativas sólo en cuanto al número de errores cometidos en el MFFT20. Este trabajo aporta evidencia sobre la relación entre las conductas del niño en el ámbito escolar y su rendimiento cognitivo. <![CDATA[<b>Mothers' depression and stress, severity of autism among children and family income</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-20842013000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT This study was conducted to investigate the relationship between mothers' depression and stress compared with severity of autism in children and the effect of family income on the relationship between these two latter variables. Levels of depression and stress among mothers (n=250) were measured based on Depression Anxiety and Stress Scale of 42 items (DASS¬-42). The severity of autism among children was assessed by Autism Behavior Checklist (ABC) according to children's teachers reports (n=250). Family income was recorded based on mothers' report and it was investigated as a mediator for the relationship between mothers' depression-stress and severity of autism among children. Results showed that different incomes of mothers have significant effect on the level of depression and stress among mothers and the severity of autism; besides, results indicated that severity of autism in children changes with family income and mothers' depression and stress-severity.<hr/>RESUMEN Este estudio fue conducido para investigar la relación entre depresión y estrés de madres comparados con la severidad de autismo en niños y el efecto de los ingresos familiares sobre una relación entre estas dos variables. Los niveles de estrés y depresión entre las madres (n=250) fueron medidos usando la escala de presión, ansiedad y estrés de 42 ítems (Depression Anxiety and Stress Scale of 42 ítems, DASS¬-42). La severidad de autismo de los niños fue evaluada con la lista de comportamientos autistas (Autism Behavior Checklist, ABC) de acuerdo a los reportes de los profesores (n=250). Los ingresos familiares fueron incluidos de acuerdo al reporte de las madres y fueron investigados como medidores de la relación entre depresión-estrés de madres y la severidad de autismo entre los niños. Los resultados mostraron que los diferentes ingresos de las madres tienen un efecto significativo en el nivel de depresión y estrés de las madres y la severidad del autismo; además los resultados también indicaron que la severidad del autismo cambia con los ingresos familiares y los niveles de depresión y estrés de las madres. <![CDATA[<b>Notes for supporting an epistemological neuropsychology</b>: <b>contributions from three perspectives</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-20842013000200012&lng=en&nrm=iso&tlng=en ABSTRACT A review of the epistemological basis of neuropsychology is done in order to clarify its foundations and its dual status as a discipline rooted in biology and psychology. This work is justified from two fundamental issues that are faced by neuropsychology: from an external perspective based on the upswing of certain disciplines, which by definition seem to have similar subjects of study to neuropsychology; however, given the complexity of the study of the relationship between the behavior and the brain, it leads to a duplicity of efforts that do not add anything to the understanding of the subject matter. On the other hand, from an internal perspective, the main issue appears when diverse theoretical positions are presented within neuropsychology as schools that must stand as if they were the only perspective. To provide a tentative answer, this paper reviews three theoretical approaches within neuropsychology: Russian reflexology and the cultural-historical perspective, connectionism, and cognitive neuropsychology. The conclusion leads towards a set of principles that, as a proposal, should guide the discipline development.<hr/>RESUMEN Se hace una revisión de algunos elementos que permitan indagar por las bases epistemológicas de la neuropsicología con el fin de contribuir a clarificar sus fundamentos y su doble condición como disciplina anclada en la biología y la psicología. Se justifica el trabajo a partir de dos problemas fundamentales que enfrenta la neuropsicología: por un lado uno de carácter externo, basado en el auge de disciplinas que por definición parecieran tener objetos de estudio muy similares a la neuropsicología y que si bien, es loable este esfuerzo, dada la complejidad del estudio de las relaciones entre el comportamiento y el cerebro, conlleva una duplicidad de esfuerzos que no aportan a la comprensión del objeto de estudio; y por el otro, existe un problema interno al presentarse diversas posturas teóricas dentro de la neuropsicología a manera de escuelas que tienen a erigirse como si fuesen la única perspectiva. Para ofrecer una tentativa de respuesta, se revisa de manera resumida los aportes de las ciencias cognitivas y la neuropsicología, para posteriormente presentar los supuestos teóricos de tres aproximaciones dentro de la neuropsicología: la reflexología rusa y la perspectiva histórico cultural, el conexionismo y la neuropsicología cognitiva. Se concluye con una serie de principios que a manera de propuesta pudieran guiar el desarrollo de la disciplina.