Scielo RSS <![CDATA[International Journal of Psychological Research]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=2011-208420170002&lang=en vol. 10 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[Genogram: tool for exploring and improving biomedical and psychological research]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-20842017000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Psychological Resources and Strategies to Cope with Stress at Work]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-20842017000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Introduction: the choice of strategies to cope with stress has differential effects on individual and organizational outcomes (e.g. well-being and performance at work). This study examined to what extent individuals differing in their positive psychological resources (optimism, hope, self-efficacy and resilience) implement different strategies to cope with stress in terms of change, acceptance, or withdrawal from a source of stress in an organizational setting. Method: A questionnaire was filled out by 554 employees from different organizations representing a wide range of jobs and positions. Results: Structural Equation Modeling (SEM; χ 2(7) = 27.64, ρ &lt; .01, GFI = .99, NFI = .91, CFI = .93, RMSEA = .07) Conclusion: the results indicated that psychological resources (optimism, hope, self-efficacy and resilience) were positively related to coping by change and by acceptance and negatively related to withdrawal. The theoretical implications are discussed.<hr/>Resumen Introducción: la elección de estrategias de afrontamiento al estrés, tiene efectos diferenciales en los resultados individuales y organizacionales (por ejemplo, el bienestar y el rendimiento en el trabajo). En este estudio se examinó hasta qué punto las personas que difieren en sus recursos psicológicos positivos (optimismo, esperanza, autoeficacia y resiliencia) implementan diferentes estrategias para hacer frente al estrés en términos de cambio, aceptación o retirada de una fuente de estrés en un entorno organizacional Método: 554 empleados de diferentes organizaciones que representan una amplia gama de puestos de trabajo y puestos respondieron un cuestionario. Resultados: modelado de ecuaciones estructurales (SEM; χ 2(7) = 27.64, ρ &lt; .01, GFI = .99, NFI = .91, CFI = .93, RMSEA = .07) Conclusión: Los resultados indicaron que los recursos psicológicos (optimismo, esperanza, autoeficacia y resiliencia) estaban relacionados positivamente con el afrontamiento por el cambio y por la aceptación, y negativamente relacionados con la retirada. Las implicaciones teóricas son discutidas. <![CDATA[Differences in social cognition between male prisoners with antisocial personality or psychotic disorder]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-20842017000200016&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The objective of this work is to discriminate between different neurocognitive circuits involved in empathy, one of them linked to emotional processing and the other associated with cognitive function. This is evaluated through the use of neuropsychological tools (Hinting Task, Reading the Mind in the Eyes Test and Cambridge Mind Reading Test) empathic cognition and empathic emotion. In this study, 57 male prisoners were divided into three groups: psychotic patients (20), antisocial patients (17), and a control group (20). Patients with psychosis were found to have significantly lower scores than the antisocial and control groups in a social reasoning test, but using tests of emotional recognition, we found that both psychotic patients and antisocial subjects scored significantly lower than the control group.<hr/>Resumen El objetivo de este trabajo es discriminar diferentes circuitos neurocognitivos involucrados en la empatía, uno de ellos vinculado al procesamiento emocional y otro asociado con la función cognitiva. Evaluamos mediante el uso de herramientas neuropsicológicas (Hinting Task, Reading the Mind in the Eyes Test y Cambridge Mind Reading Test) la cognición empática y la emoción empática. Participaron del estudio, 57 presos varones que se dividieron en tres grupos: pacientes psicóticos (20), antisociales (17) y un grupo control (20). Se encontró que los pacientes con psicosis tenían puntuaciones significativamente más bajas que los grupos antisociales y de control en una prueba de razonamiento social, pero utilizando pruebas de reconocimiento emocional, encontramos que tanto los pacientes psicóticos como los sujetos antisociales obtuvieron puntuaciones significativamente más bajas que el grupo control. <![CDATA[Inter-regional metric disadvantages when comparing country happiness on a global scale. A Rasch-based consequential validity analysis]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-20842017000200026&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Measurement confounding due to socioeconomic differences between world regions may bias the estimations of countries' happiness and global inequality. Potential implications of this bias have not been researched. In this study, the consequential validity of the Happy Planet Index, 2012 as an indicator of global inequality is evaluated from the Rasch measurement perspective. Differential Item Functioning by world region and bias in the estimated magnitude of inequalities were analyzed. The recalculated measure showed a good fit to Rasch model assumptions. The original index underestimated relative inequalities between world regions by 20%. DIF had no effect on relative measures but affected absolute measures by overestimating world average happiness and underestimating its variance. These findings suggest measurement confounding by unmeasured characteristics. Metric disadvantages must be adjusted to make fair comparisons. Public policy decisions based on biased estimations could have relevant negative consequences on people's health and well-being by not focusing efforts on real vulnerable populations.<hr/>Resumen Confusión en la medición por diferencias socioeconómicas entre regiones del mundo podría sesgar las estimaciones de felicidad de los países y desigualdad global. Las implicaciones potenciales del sesgo no han sido investigadas. En este estudio, la validez consecuencial del Happy Planet Index, 2012 como indicador de desigualdad global es evaluada desde la perspectiva métrica de Rasch. Se analizaron Funcionamiento Diferencial de los ítems por región del mundo y sesgo en la estimación de la magnitud de las desigualdades. El índice original subestimo la desigualdad relativa entre regiones del mundo en 20%. El FDI no tuvo efecto en las medidas relativas, pero afecto las absolutas sobreestimando el promedio mundial de felicidad y subestimando su varianza. Estos resultados sugieren confusión en la medición por características no observadas. Decisiones políticas basadas en estimaciones segadas podrían tener consecuencias negativas en la salud de las personas al no enfocar esfuerzos en las reales poblaciones vulnerables. <![CDATA[Group cognitive intervention targeted to the strengthening of executive functions in children at social risk]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-20842017000200034&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The present study set out to evaluate the effectiveness of a group cognitive intervention aimed at promoting executive functions in children at social risk. The quasi-experimental, pretest-posttest design included a control group. The sample was made up of 178 children (52% boys), aged 6-10. The children were evaluated by means of a battery of neuropsychological EF tests and a teacher-rated behavioral EF scale. The intervention program included 30 group cognitive stimulation sessions that increased in difficulty and were embedded into school curricula. Trained children performed better in terms of cognitive flexibility, planning, metacognition and inhibitory control, as compared to their baseline values and to children in the control group. This study provides new evidence of the effectiveness of cognitive interventions for children and of children's capability to transfer cognitive improvements to daily school activities.<hr/>Resumen El presente trabajo se propuso evaluar la efectividad de una intervención cognitiva grupal destinada a promover las funciones ejecutivas en niños en riesgo social. Se utilizó un diseño cuasi-experimental pretest-postest con grupo control. La muestra estuvo compuesta por 178 niños argentinos (52% varones) de 6 a 10 anos de edad. Se empleó una batería de tests neuropsicológicos y una escala de funcionamiento ejecutivo versión docente. La intervención incluyo 30 sesiones grupales, de dificultad creciente y se insertó dentro de la curricular escolar. Los niños entrenados evidenciaron un mejor desempeño en flexibilidad cognitiva, planificación, meta cognición y control inhibitorio en comparación con su desempeño basal y sus controles. Estos resultados aportan nueva evidencia sobre la efectividad de las intervenciones cognitivas infantiles y su capacidad para transferir las mejoras cognitivas a las actividades cotidianas de los niños en el ámbito escolar. <![CDATA[Exploring entrepreneurial intentions in Latin American university students]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-20842017000200046&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The aim of this study was to determine if entrepreneurial intention, based on Ajzen's model of planned behavior (1991), can be predicted by risk propensity, internal locus of control and leadership skills. Six standardized and reliable instruments were applied to 1493 undergraduate university business students in Latin American countries, selected through non-random quota sampling in accordance with their formation level in each of the five participating universities. Using structural equation techniques, the research model was validated and intention estimated and analyzed in relation to a set of socio-demographic variables. According to the results, entrepreneurial intention can be significantly predicted by the psychological variables under consideration and, contrary to what has been reported in other research, no gender differences were found in the intention of entrepreneurship. These findings are discussed.<hr/>Resumen El propósito de este estudio fue determinar si la intención de emprendimiento, basada en el modelo de comportamiento planeado de Ajzen (1991), puede predecirse a partir de la propensión al riesgo, el locus de control interno y las habilidades de liderazgo. Se aplicaron seis instrumentos estandarizados y confiables a 1493 estudiantes latinoamericanos de áreas empresariales, utilizando un muestreo no probabilístico por cuota según año de formación en cada universidad. A través de ecuaciones estructurales se validó el modelo de investigación propuesto y se estimó y analizo la intención en relación con las variables sociodemográficas. De acuerdo con los resultados, la intención de emprendimiento puede predecirse significativamente con las variables psicológicas estudiadas y contrario a lo hallado en otros estudios no se encontraron diferencias por género. Se discuten estos hallazgos.