Scielo RSS <![CDATA[Revista eleuthera]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=2011-453220190001&lang=en vol. 20 num. lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[PRESENTATION]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-45322019000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[EDUCATION FOR CITIZENSHIP IN THE POST-AGREEMENT TIMES]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-45322019000100013&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Objetivo. Este artículo de revisión pretende ubicar internacionalmente la educación en el posconflicto en Colombia, en relación con las experiencias de otros países que han vivido procesos semejantes. Metodología. Se hizo un rastreo por la bibliografía especializada que relaciona investigaciones sobre el tema. Resultados. Se encontró que en los países más cercanos a la experiencia colombiana sucede algo semejante a lo que pasa en Colombia: mientras la educación conserve parámetros violentos, autoritarios, con modelos pedagógicos basados en la memoria, no es posible aclimatar una cultura de paz. Conclusión. Se hace necesario empoderar una educación para la ciudadanía que responda a tres criterios para un verdadero restablecimiento de la paz: la cohesión social, la participación ciudadana y la memoria histórica.<hr/>Abstract Objective. This review article aims to place internationally the post-conflict education in Colombia in relation to the experiences of other countries that have experienced similar processes. Methodology. A search was made of the specialized bibliography that is directly related to research on the topic. Results. It was found that in the countries with similar post-agreement situations, they go through something similar to what happens in Colombia: as long as education maintains violent authoritarian parameters with pedagogical models based on memory, it is not possible to acclimate a culture of peace. Conclusion. It is necessary to empower an education for citizenship that meets three criteria in order to have a true restoration of peace: social cohesion, citizen participation and historical memory. <![CDATA[DIGITAL LITERACY IN THE EDUCATION OF CITIZENSHIP COMPETENCES IN ELEMENTARY SCHOOL]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-45322019000100035&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Objetivo. Describir las posibilidades que ofrece implementar una propuesta didáctica de alfabetización digital en la formación de competencias ciudadanas que den sentido a la pluralidad, identidad y valoración de las diferencias para estudiantes de quinto grado. Metodología. El método aplicado fue investigación-acción pues favorece el análisis de las acciones humanas en situaciones sociales reales; alcance descriptivo, con participación de 31 estudiantes del grado quinto de una institución educativa pública del departamento de Antioquia, Colombia, en la implementación de una secuencia didáctica orientada a fortalecer las competencias ciudadanas en un ambiente de aprendizaje apoyado por TIC; para la recolección de la información se aplicó el diario de campo. Resultados. Muestran que se requiere desarrollar las competencias instrumentales, cognitivas y sociales en una propuesta didáctica de alfabetización digital para la formación de competencias ciudadanas. Conclusiones. Un ambiente colaborativo mediado por TIC contribuye a la formación de competencias ciudadanas en la básica primaria.<hr/>Abstract Objective. To describe the possibilities offered by the implementation of a didactic proposal of digital literacy in the training in citizenship competences that give meaning to the plurality, identity and assessment of differences for fifth grade students. Methodology. The applied method was action research because it favors the analysis of human actions in real social situations. Descriptive scope, in which 31 fifth grade students of a public educational school of the department of Antioquia, Colombia, participated in the implementation of a didactic sequence aimed at strengthening citizenship competences in a learning environment supported by ICTs. For the gathering of information, the field diary was applied. Results. The results show that it is necessary to develop the instrumental, cognitive and social competences in a didactic proposal of digital literacy for the training in citizenship competences. Conclusions. A collaborative environment mediated by ICTs contributes to the training in citizenship competences in the elementary school. <![CDATA[OBSOLESCENCE AND REVITALIZATION OF A PARK. COLLECTIVE ACTION, COGNITION AND CITIZENSHIP IN THE APPROPRIATION OF PUBLIC SPACE]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-45322019000100055&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Objetivo. Analizamos las transformaciones de un espacio público en Manizales, Colombia, mostrando cómo la acción colectiva que se materializa en sus usos y algunos procesos cognitivos que permiten representarlo, influyen en la manera en que es apropiado. Metodología. Partimos de una aproximación etnográfica a un parque urbano entre 2016 y 2017. Resultados. La idea de parque como espacio obsoleto que se hacen sus habitantes y usuarios, obedece a la valoración simbólica de las transformaciones materiales asociadas al deterioro y de los cambios de usuarios y usos. Asimismo, evidenciamos que un cambio en la apropiación del lugar a través de la acción colectiva incide en su valoración simbólica y en su revitalización. Conclusiones. Los espacios públicos son escenarios de confluencia compleja y conflictiva de actores que a través de sus diversas formas de apropiación ponen en juego la ciudadanía, pero también la vitalidad de los lugares.<hr/>Abstract Objective. To analyze the transformation of a public space in Manizales, Colombia, showing how collective action materialized in its uses and in some cognitive processes that allow representing it influence the way in which it is appropriated. Methodology. The methodology used started from an ethnographic approach to an urban park between 2016 and 2017. Results. The idea of the park as an obsolete space made by its inhabitants and users is due to the symbolic value of the material transformations associated with deterioration and changes in users and uses. Likewise, it was also evidenced that a change in the appropriation of the site, through collective action, affects its symbolic valuation and its revitalization. Conclusions. Public spaces are scenarios of complex and conflicting confluence of actors that, through their diverse forms of appropriation, put at stake citizenship, but also the vitality of places. Key words: public space, appropriation, territorial obsolescence, revitalization of space, collective action. <![CDATA[RESEARCH FOR PEACE: PERSPECTIVE OF PEACE FROM EARLY CHILDHOOD AND ITS RELATIONAL AGENTS]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-45322019000100075&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Objetivo. Ampliar los horizontes reflexivos en torno a una crianza para la paz, que configura escenarios en tiempos de posacuerdo/posconflicto para los niños y las niñas de la primera infancia, a partir del agenciamiento social de las docentes, padres/madres o cuidadores en el municipio de Marmato, Caldas. Metodología. El enfoque cualitativo que se utilizó es el crítico social. Resultado. Emergen cuatro potenciales del desarrollo humano en la primera infancia, el potencial del juego, el potencial de las voces de los niños y las niñas, el potencial del cuerpo y el potencial reflexivo como un aporte metodológico a la investigación para la paz. Conclusión. Para configurar escenarios y espacios del buen trato a partir de la cultura de paz en la primera infancia, es necesario la corresponsabilidad entre las familias y agentes educativos y un diálogo permanente con la política pública de la primera infancia.<hr/>Abstract Objective. To expand the reflective horizons around a parenting for peace which configures scenarios in post-agreement/post-conflict times for early childhood children, starting with the social agency of teachers, parents/care attendants in the municipality of Marmato, Caldas. Methodology. The qualitative approach used was the social critic approach. Results. Four potentials of human development emerge in early childhood: the potential of the game, the potential of children’s voices, the potential of the body and the reflective potential as a methodological contribution to research for peace. Conclusion. To configure scenarios and spaces of good treatment based on the culture of peace in early childhood, it is necessary to share responsibility between families and educational agents and a permanent dialogue with the early childhood public policy. <![CDATA[NARRATIVE PLOTS OF RECRUITMENT AND PARTICIPATION OF CHILDREN IN THE COLOMBIAN ARMED CONFLICT]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-45322019000100096&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Objetivo. Este artículo presenta parte de los antecedentes de una investigación cuyo objetivo es analizar la trama narrativa de la vinculación y participación de niños en grupos armados colombianos en distintos periodos. Metodología. Se soporta en el análisis narrativo, por ello para el acopio de antecedentes se revisó la literatura académica que hace énfasis en el recorrido por la vinculación y participación de menores a partir de algunos relatos de niños que fueron reclutados en los grupos armados desde la Guerra de los Mil Días hasta los grupos paramilitares de los noventa. Resultados. Se reconoce que el fenómeno de la vinculación de niños no solo es consecuencia del conflicto, también es una consecuencia del abandono institucional a niveles social, económico y político de la infancia. Conclusión. En los relatos estudiados se identifican elementos temporales y espaciales que configuran la trama narrativa de cada una de las guerras vividas en Colombia.<hr/>Abstract Objective. This article presents part of the background of a research whose objective was to analyze the narrative plot of the connection and participation of children in Colombian armed groups in different periods. Methodology. It is supported in the narrative analysis, reason why for the collection of the history, academic literature was reviewed emphasizing in the journey through the binding and participation of minors from some stories of children who were recruited in the armed groups from the War of the Thousand Days to the paramilitary groups of the nineties. Results. It is recognized that the phenomenon of child binding is not only a consequence of the conflict but also a consequence of the institutional, social, economic and political abandonment of childhood. Conclusion. Temporal and spatial elements are identified in the stories studied that make up the narrative plot of each one of the wars lived in Colombia. <![CDATA[THE CONDOR OPERATION AND STATE TERRORISM]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-45322019000100114&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Objetivo. Analizar la realidad histórica de las actividades criminales efectuadas por integrantes de las fuerzas militares desde 1975 en algunos países de Suramérica. La persecución trasnacional a los presuntos terroristas, comunistas y en general disidentes de los diferentes gobiernos como generadores de inseguridad en la región, ocasionó que estos fueran desaparecidos, asesinados y torturados. Metodología. Este artículo hace parte de una investigación socio-jurídica, en la que se utilizó un método jurídico-doctrinal. Resultados. En la denominada “Operación Cóndor” como forma de alcanzar seguridad, degeneró en la comisión de crímenes que fueron cometidos utilizando el fenómeno del terrorismo de Estado, el cual subyace en las prácticas de terror realizadas en el continente con el apoyo de los EE.UU. Conclusión. Para eliminar estas prácticas es fundamental la intervención de tribunales internacionales de tal forma que se evite la impunidad frente a estos graves crímenes de naturaleza internacional.<hr/>Abstract Objective. To analyze the historical reality of criminal activities carried out by members of the military forces since 1975 in some countries of South America. The transnational chase of the alleged terrorists, communists and generally dissidents of the different governments as generators of insecurity in the region, caused them to be disappeared, killed, and tortured. Methodology. This article is part of a socio-legal research in which a legal-doctrinal method was used. Results. The so-called “Condor Operation“ to achieve security, degenerated into the commission of crimes that were committed using the phenomenon of State terrorism, which underlies the terror practices carried out in the continent with the support of the USA. Conclusion. It is concluded that to eliminate these practices, the intervention of international tribunals is essential in order to avoid impunity in the face of these serious crimes of an international nature. <![CDATA[POSSESSION VERSUS PROPERTY RIGHT: A DEBATE ON VALIDITY AND UNRESOLVED RELEVANCE]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-45322019000100135&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Objetivo. Aportar al debate llamando la atención sobre la justificación o no, histórica y jurídica de la posesión, que como derecho provisional conserve vigencia casi prevalente sobre el derecho de propiedad en el sistema jurídico colombiano. Metodología. Se ha tenido en cuenta la descripción del panorama histórico-jurídico mediado y delimitado para su análisis conforme al propósito expuesto. Comienza por describir su evolución y suma para el análisis los fundamentos teóricos, desarrollo normativo y jurisprudencial. Resultados. Análisis de las figuras de posesión y propiedad en términos de justificación, pertinencia y vigencia desde el derecho romano, pasando por el Código Napoleónico hasta el presente. Conclusión. En tiempos en que el concepto de la propiedad y su función social se han revaluado y ampliado, resulta obsoleto que conserve vigencia el derecho de posesión, en cuanto desvirtúa un derecho que ha sido tan fundamental para las democracias occidentales, como es la propiedad.<hr/>Abstract Objective. To contribute to the debate standing out the historical and legal justification or non-justification of possession, which as a provisional right retains almost prevalent validity over property rights in the Colombian legal system. Methodology. The description of the historicaljuridical panorama, mediated and delimited, has been considered for its analysis according to the stated purpose. It begins by describing its evolution and adds for the analysis the theoretical foundations, normative and jurisprudential development. Results. Analysis of possession and property figures in terms of justification, relevance and validity from Roman law, through the Napoleonic Code and up to the present. Conclusion. In times when the concept of property and its social function has been reevaluated and expanded, it is obsolete that the right of possession remains valid, as it distorts a right that has been so fundamental for Western democracies, such as property. <![CDATA[BEYOND CHARITY AND PHILANTHROPY: THE EMERGENCE OF SOCIAL WORK IN ANTIOQUIA]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-45322019000100157&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Objetivo. Presentar un análisis histórico-crítico sobre el surgimiento del Trabajo Social en Antioquia a partir de la perspectiva de totalidad. Metodología. Revisión documental de artículos de prensa en El Colombiano y documentos sobre la historia del Trabajo Social de la época, como parte de una investigación más amplia sobre la historia de la profesión en Colombia, realizada por el Colectivo de Trabajo Social Crítico Colombia. Resultados. El surgimiento del Trabajo Social en Antioquia respondió a los intereses de la clase burguesa y la iglesia católica para paliar las expresiones de la cuestión social, favoreciendo la reproducción de la fuerza del trabajo, desde la mediación de los servicios sociales regulados por las políticas estatales. Conclusión. Superar la enseñanza sobre la historia del Trabajo Social en cuanto evolución de la caridad y la filantropía, para ubicarlo dentro de la división social del trabajo y así descubrir las contradicciones propias en su devenir.<hr/>Abstract Objective. To present a historical-critical analysis on the emergence of Social Work in Antioquia from the perspective of totality. Methodology. Documentary review of press articles in El Colombiano newspaper and documents on the history of Social Work of the time, as part of a wider investigation on the history of the profession in Colombia, carried out by the “Colectivo de Trabajo Social Crítico Colombia”. Results. The emergence of Social Work in Antioquia responded to the interests of the bourgeois class and the catholic church to alleviate the expressions of the social issue favoring the reproduction of the labor force, from the mediation of social services regulated by state policies. Conclusion. To overcome the teaching on the history of Social Work as evolution of charity and philanthropy to place it within the social division of labor and discover the contradictions inherent in its evolution. <![CDATA[CONTEX, TRENDS AND ACTORS OF RECONCEPTUALIZATION]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-45322019000100179&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Objetivo. Este artículo intenta demostrar las mediaciones entre el desarrollo sociohistórico del modo de producción capitalista y el trabajo social, entendido como una profesión inscrita en la división sociotécnica del trabajo. Metodología. De manera particular, se analiza la crisis estructural del capital en las décadas 1960 y 1970, así como los actores y fuerzas profesionales que protagonizaron la Reconceptualización del Trabajo Social. Resultados. A partir de un análisis histórico de orden cualitativo, fundamentado en análisis documental, se identifica la Reconceptualización como un movimiento que hace parte de la renovación profesional, en la que se encuentran tendencias teórico-políticas diferenciadas. Conclusión. Finalmente, llamando la atención sobre el carácter ‘politicista’ del marxismo que inspiró la Reconceptualización, se sugiere un abordaje riguroso de la obra madura de Marx, la crítica de la economía política.<hr/>Abstract Objective. This article attempts to demonstrate the mediations between the socio-historical development of the capitalist ways of production and social work understood as a profession inscribed in the socio-technical division of labor and production. Methodology. The structural crisis of capital in the 1960s and 1970s is particularly analyzed, as well as the actors and professional forces that led the reconceptualization of social work. Results. From a historical analysis of a qualitative nature based on documentary analysis, reconceptualization is identified as a movement that is part of professional renewal, in which differentiated theoretical-political tendencies are found. Conclusion. Finally, drawing attention to the “politicist” character of Marxism that inspired reconceptualization, a rigorous approach to Marx’s mature work, the critique of political economy, is suggested. <![CDATA[FUNCTIONS OF SOCIAL WORKERS IN THE HEALTH FIELD IN HOSPITALS AND CLINICS OF THIRD AND FOURTH LEVEL OF THE CITY OF MEDELLÍN, COLOMBIA]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-45322019000100199&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Objetivo. Este artículo pretende dar a conocer las funciones desarrolladas por la profesión de Trabajo Social en el ámbito de la salud, específicamente en clínicas y hospitales de la ciudad de Medellín. Metodología. Basado en un estudio cualitativo-descriptivo que recolectó la información mediante entrevista semiestructurada, diseñada por expertos y aplicada a 11 trabajadores sociales en ocho clínicas y hospitales. El análisis posterior de la información se realizó utilizando el software ATLAS.ti. Resultado. El estudio encontró que los trabajadores sociales tienen una perspectiva integral de la salud, lo cual permite caracterizar su participación allí como integral y sistémica: su intervención está centrada en los pacientes y sus redes de apoyo familiar y social. Conclusión. Los trabajadores sociales cumplen un significativo papel integrador en equipos interdisciplinarios, lo cual contribuye a la accesibilidad e integralidad del servicio de salud, a solucionar problemas conexos a la salud física y la humanización de la asistencia.<hr/>Abstract Objective. This paper aims to publish the functions developed by the Social Work profession in the field of health, specifically in clinics and hospitals of the city of Medellin. Methodology. Based on a qualitative-descriptive study, in which information was collected through a semi-structured interview designed by experts and applied to eleven social workers in eight clinics and hospitals. The subsequent analysis of the information was done using ATLAS.ti software. Results. The study found that social workers have a comprehensive perspective on health, which allows characterizing their participation there as integral and systemic: their intervention is centered on patients and their family and social support networks. Conclusion. Social workers fulfill a significant integrating role in interdisciplinary teams, which contributes to the accessibility and integrality of the health service to solve problems related to physical health and the humanization of care. <![CDATA[RESEÑA LIBRO: CONTRIBUCIONES DEL DESARROLLO SOCIAL Y HUMANO A LA SOSTENIBILIDAD]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-45322019000100221&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Objetivo. Este artículo pretende dar a conocer las funciones desarrolladas por la profesión de Trabajo Social en el ámbito de la salud, específicamente en clínicas y hospitales de la ciudad de Medellín. Metodología. Basado en un estudio cualitativo-descriptivo que recolectó la información mediante entrevista semiestructurada, diseñada por expertos y aplicada a 11 trabajadores sociales en ocho clínicas y hospitales. El análisis posterior de la información se realizó utilizando el software ATLAS.ti. Resultado. El estudio encontró que los trabajadores sociales tienen una perspectiva integral de la salud, lo cual permite caracterizar su participación allí como integral y sistémica: su intervención está centrada en los pacientes y sus redes de apoyo familiar y social. Conclusión. Los trabajadores sociales cumplen un significativo papel integrador en equipos interdisciplinarios, lo cual contribuye a la accesibilidad e integralidad del servicio de salud, a solucionar problemas conexos a la salud física y la humanización de la asistencia.<hr/>Abstract Objective. This paper aims to publish the functions developed by the Social Work profession in the field of health, specifically in clinics and hospitals of the city of Medellin. Methodology. Based on a qualitative-descriptive study, in which information was collected through a semi-structured interview designed by experts and applied to eleven social workers in eight clinics and hospitals. The subsequent analysis of the information was done using ATLAS.ti software. Results. The study found that social workers have a comprehensive perspective on health, which allows characterizing their participation there as integral and systemic: their intervention is centered on patients and their family and social support networks. Conclusion. Social workers fulfill a significant integrating role in interdisciplinary teams, which contributes to the accessibility and integrality of the health service to solve problems related to physical health and the humanization of care.