Scielo RSS <![CDATA[Revista eleuthera]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=2011-453220190002&lang=pt vol. 21 num. lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[PRESENTACIÓN]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-45322019000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[TEACHER TEACHING STRATEGIES IN BASIC AREAS: A LOOK AT SCHOOL LEARNING]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-45322019000200013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMEN Objetivo. Dar a conocer los principales hallazgos de investigaciones que describen las estrategias de enseñanza implementadas por el docente en educación primaria para el aprendizaje en las áreas básicas. Metodología. Se basó en la búsqueda rigurosa de 50 artículos de investigaciones realizadas entre 2011 y 2017, en bases de datos como Redalyc, Scielo, Ebsco, Dialnet y repositorios institucionales. Resultados. Los resultados permiten identificar diversas estrategias en el proceso de enseñanza-aprendizaje donde predomina el juego, las TIC, dinámicas grupales, el arte, la tipología textual y el rol del docente en su orientación. Conclusión. Se concluye que es necesario que los docentes hagan divulgación científica de sus prácticas educativas para que otros docentes repliquen estos recursos y se actualicen continuamente para fortalecer sus procesos de enseñanza aprendizaje y logren el desarrollo de competencias en sus estudiantes a través de estrategias metodológicas pertinentes.<hr/>ABSTRACT Objective. To present the main research findings that describe the teaching strategies implemented by teachers in primary schools for the learning of basic subjects. Methodology. The methodology was based on the rigorous search of 50 articles of research conducted between 2011 and 2017 found in databases such as Redalyc, Scielo, Ebsco, Dianet and in institutional repositories. Results. The results allow identifying diverse strategies in the teaching-learning process where playing, ICTs, group dynamics, art, textual typology and the role of the teacher in his teaching style are the main factors. Conclusion. It is concluded that teachers make scientific disclosure of their educational practices so that other teachers replicate them, and continuously bring themselves up to date to strengthen their teaching-learning processes and achieve the development of competences in their students through appropriate methodological strategies. <![CDATA[FEELINGS AND THOUGHTS OF TEENAGERS IN THE FACE OF SCHOOL BULLYING: SUICIDE AS AN ALTERNATIVE]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-45322019000200034&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Objetivo. Dar a conocer algunos sentimientos, pensamientos y visiones que tienen los estudiantes de noveno grado frente al tema del acoso escolar. Metodología. Se basó en el paradigma cualitativo desde un enfoque hermenéutico privilegiándose el estudio de caso como la estrategia de investigación. Participaron 35 adolescentes de una institución educativa de Medellín a quienes se les aplicaron 16 técnicas interactivas y ocho entrevistas semiestructuradas. Resultados. Se encontró que los jóvenes consideran el suicidio como alternativa para enfrentar el acoso escolar. Conclusión. Es importante sensibilizar a los maestros a no limitar sus acciones al momento de evidenciar conductas agresivas entre los estudiantes sino más bien preocuparse por desarrollar la empatía entre estos, de tal manera que sean capaces de ponerse en el lugar del otro.<hr/>Abstract Objective. To introduce some feelings, thoughts and visions that ninth grade students have about bullying at school. Methodology. The methodology was based on the qualitative paradigm from a hermeneutic approach, privileging the case study as the research strategy. Sixteen interactive techniques and semi-structured interviews were applied to 35 teenagers from a school in Medellin. Results. It was found that young adolescents consider suicide as an alternative to face bullying. Conclusion. It is important to sensitize teachers to not limit their actions when they evidence aggressive behavior among students, but rather to develop empathy with them so that they can put themselves in the place of the other. <![CDATA[SUICIDE AS POLITICAL RESISTENCE: THE WORLD OF THE ENTREPRENEUR OF THE SELF]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-45322019000200051&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Objetivo. Exponer el suicidio como un acto de resistencia política dentro de las dinámicas del sistema neoliberal del empresario del yo. Metodología. A través del método de visión de paralaje planteado por Žižek se generó un desplazamiento ontológico del suicidio entendiéndolo como un acto de resistencia política que surge con las prácticas neoliberales del empresario del yo. Resultados. El artículo se divide en tres apartados, primero explicación del método visión de paralaje; segundo, una breve recapitulación de las principales nociones existentes sobre el suicidio; tercero, la visión de paralaje del suicidio como acto político de resistencia propio de la sociedad del empresario del yo y el neoliberalismo cognitivo. Conclusiones. El suicidio es un acto de resistencia política en las sociedades del empresario del yo en la medida que consiste en un acto de libertad y pone en evidencia el dispositivo psicopolítico del empresario de sí.<hr/>Abstract Objective. To expose suicide as an act of political resistance within the dynamics of the neoliberal system of the entrepreneur of the self. Methodology. Through the parallax vision method proposed by Žižek, an ontological displacement of suicide was generated, understanding it as an act of political resistance that arises with neoliberal practices of the entrepreneur of the self. Results. The article is divided into three sections as follows: first explanation of the parallax vision method; second, a brief recapitulation of the main existing notions about suicide; third, the parallax vision of suicide as an act of resistance characteristic of the society of the entrepreneur of the self and cognitive neoloberalism. Conclusions. Suicide is an act of political resistance in the society of the entrepreneur of the self insofar as it consists of an act of freedom and highlights the psycho-political device of the entrepreneur of the self. <![CDATA[REPRESENTING “EL BOGOTAZO” IN COLOMBIA: NOTES FOR ITS UNDERSTANDING AS A “POLITICAL SHOCK” TO RECONSIDER THE CONFLICT AND THE POST-AGREEMENT]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-45322019000200066&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Objetivo. Este artículo de reflexión pretende repensar el acontecimiento histórico del “Bogotazo”, acompañado por la luz del lente fotográfico como el resultado de un “shock político” que exacerbó la violencia bipartidista y lo encumbró como uno de los hitos del imaginario colectivo sobre los cuales se teje la historia reciente de la violencia política en Colombia y su último tratado de paz. Metodología. Se hizo una revisión bibliográfica sobre dicho acontecimiento. Resultados. Se encontró que diversas fuentes documentales delinean el inicio o agudización del periodo denominado como «La Violencia» con dicho acontecimiento; así mismo, que se requieren nuevas interpretaciones sobre este porque es uno de los hitos históricos más importantes para comprender nuestro presente. Conclusiones. Se constató que a 70 años de El Bogotazo siguen fluyendo representaciones para azuzar el imaginario colectivo de la sociedad colombiana y narrarlo desde diversas perspectivas. Emanan tanto de discursos historiográficos como de expresiones artísticas.<hr/>Abstract Objective. This reflection article intends to reconsider the historical event of “El Bogotazo”, accompanied by the light of the photographic lens as the result of a “political shock” that exacerbated the bipartisan violence and elevated it as one of the milestones of collective imagination on which the recent history of political violence in Colombia and its latest peace treaty are woven. Methodology. A bibliographic review on this event was carried out. Results. It was found that, with this event, various documentary sources delineate the beginning or exacerbation of the period called “La Violencia”. It was also found that new interpretations are required on this event because it is one of the most important historical milestones to understand our present. Conclusions. It was found that 70 years after El Bogotazo, representations continue to flow to stimulate the collective imagination of the Colombian society and narrate it from different perspectives. They emanate as much from historiographical discourses as from artistic expressions. <![CDATA[MARX: THE METHOD OF POLITICAL ECONOMY AS ONTOLOGICAL CRITIQUE]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-45322019000200091&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Objetivo. Este artículo tiene por objetivo discutir la llamada cuestión del método en Marx. El debate en torno a las cuestiones metodológicas en la tradición marxista se basa en gran parte en el famoso texto titulado “El Método de la Economía Política”. Metodología. La metodología empleada es la crítica inmanente de los materiales abordados. Resultados. De ese modo, la crítica desarrollada en el artículo procura mostrar, en primer lugar, que es una grave equivocación sugerir que Marx establece allí las líneas generales de su método; en segundo, y más relevante, que, con la excepción de Lukács, las interpretaciones más influyentes no pueden dar cuenta de la orientación ontológica del texto marxiano, justamente la dimensión fundamental de su crítica. Conclusión. El conjunto de esos aspectos constituye el resultado alcanzado y las conclusiones del trabajo.<hr/>Abstract Objective. This paper has the purpose to discuss the so-called method issue in the Marxist tradition. Most of the debate is based on the well-known text by Marx The Method of Political Economy. Methodology. The methodology used is the immanent criticism of the material examined. Results. The criticism developed in the article tries to show, first of all, that it is a serious mistake to suggest that Marx establishes the general lines of his method there. Secondly, and still more relevant, that with the exception of Lukács, the most influential interpretations cannot account for the ontological orientation of the Marxian text, precisely the fundamental dimension of its critique. Conclusion. These aspects constitute the results reached and the conclusions of the work. <![CDATA[COLLECTIVE REPAIR IMPULSE COMMITTEES AND THEIR GROUP DYNAMICS. CIÉNAGA DEL OPÓN CASES AND POPULAR FEMALE ORGANIZATION]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-45322019000200106&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Objetivo. Comprender las dinámicas grupales de los comités de impulso del corregimiento de Ciénaga del Opón y la Organización Femenina Popular (OFP) y la repercusión de estas en su proceso de reparación, buscando identificar en qué aspectos debe intervenir el profesional del trabajo social. Metodología. Investigación cualitativa, incluyendo la realización de entrevistas semiestructuradas con líderes comunitarios, talleres con integrantes del comité de impulso y observación no participante. Resultados. Se destacan las marcadas diferencias entre un comité de impulso de base comunitaria (Ciénaga del Opón) y uno de base organizativa (OFP) en lo referente a liderazgo, distribución de roles, cohesión del grupo, comunicación entre sus miembros, planeación de actividades y afrontamiento de conflictos. Conclusiones. La intervención del Trabajo Social en comités de impulso de base comunitaria se convierte en un desafío en tanto representan a comunidades fragmentadas por la guerra que hoy deben organizarse para exigir sus derechos ante el Estado.<hr/>Abstract Objective. To understand the group dynamics of the impulse committees of Ciénaga del Opón and the Popular Females Organization (PFO) and their repercussion in the reparation process, trying to identify the aspects in which the Social Work professional should intervene. Methodology. Qualitative research, including semi-structured interviews with community leaders, workshops with members of the impulse committees and non-participant observation. Results. The great differences between a community-based promotion committee (Ciénaga del Opón) and one based on an organization (OFP) are highlighted in terms of leadership, role distribution, group cohesion, communication among its members, planning of activities and confrontation of conflicts. Conclusion. The intervention of Social Work in community based impulse committees becomes a challenge insofar as they represent communities fragmented by the war that today must be organized to demand their rights before the State. <![CDATA[FACTORS FOR TRAINING IN SOCIAL WORK RESEARCH: CONTRIBUTIONS FROM THE SYSTEMATIZATION OF THE RESEARCH HOTBED <em>INTERFERENCIAS</em>, UNIVERSIDAD DEL QUINDÍO, COLOMBIA]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-45322019000200126&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Objetivo. Comprender los factores del proceso de formación en investigación en trabajo social que han contribuido al fortalecimiento de capacidades y actitudes investigativas de estudiantes y docentes del semillero Interferencias, entre el segundo semestre de 2015 y el primer semestre del 2017. Metodología. Sistematización realizada desde un enfoque comprensivo y un proceso de cinco etapas: delimitación de la experiencia, elaboración de un plan de trabajo, reconstrucción histórica y análisis e interpretación crítica, desde la cual se construyen categorías de análisis. Resultados. Se identificaron como principales categorías para la formación en investigación elementos epistemológicos, pedagógicos y metodológicos. Conclusiones. La opción decolonial e intercultural y el construccionismo social como aporte para la construcción de pedagogías y metodologías otras que orienten la formación en investigación.<hr/>Abstract Objective. To understand the factors of training in the research process in Social Work, which have contributed to the strengthening of investigative capacities and attitudes of students and teachers part of the research hotbed Interferencias, between the second semester 2015 and the first semester 2017. Methodology. Systematization carried out from a comprehensive approach, and a five-stage process: delimitation of experience, design of a work plan, historical reconstruction, and analysis and critical interpretation, from which analysis categories are constructed. Results. Epistemological, pedagogical and methodological elements were identified as the main categories for research training. Conclusions. The decolonial and intercultural option and social constructionism as a contribution to the construction of pedagogies and other methodologies that guide research training. <![CDATA[POPULAR COMMUNICATION AS A PRAXIS SCENARIO FOR COMMUNITY SOCIAL WORK]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-45322019000200152&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Objetivo. El presente artículo expone la importancia de la comunicación popular como estrategia ético-política e innovadora en el ejercicio profesional del trabajo social comunitario. Metodología. Su exposición se realiza desde dos momentos: primero, desde el abordaje conceptual e histórico de la misma, integrando categorías como trabajo, comunicación, alienación, identidad, conciencia y lo urbano-popular; segundo, se examina la relación de la comunicación popular con el trabajo comunitario, para lo cual se describen sus características, aportes, particularidades, formas de manifestación social, evidenciándose la necesidad que existe de integrar sus componentes teórico-metodológicos a los planes de estudio de formación profesional. Resultados. Se presenta la manera en que puede utilizarse en el marco de las luchas sociales y en la ofensiva contrahegemónica que deviene de los sectores urbano-populares. Conclusión. Los dos momentos se constituyen en aspectos esenciales para comprender la comunicación popular como escenario de praxis del trabajo social comunitario.<hr/>Abstract Objective. This article intends to show the importance of popular communication as an ethicalpolitical and innovative strategy in the professional practice of community social work. Methodology. The presentation was carried out in two stages: the first stage is considered from its conceptual and historical approach integrating categories such as work, communication, identity, alienation, awareness, and the urban popular. The second stage examines the relationship of popular communication with community work, for which the characteristics, contribution, particularities, and ways of social manifestation are described, evidencing the need that exists to integrate its theoretical-methodological components into the plans of study of professional training. Results. The way in which it can be used in the context of social struggles and in the counter-hegemonic offensive coming from urban popular areas is presented. Conclusion. Those two stages constitute essential aspects to understand popular communication as a scenario for the praxis of community social work. <![CDATA[THE PROFESSIONAL EXERCISE OF SOCIAL WORK WITH HUMAN RIGHTS ORGANIZATIONS: POSSIBILITIES, CHALLENGES AND OPPORTUNITIES]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-45322019000200168&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Objetivo. Este artículo pretende ubicar una discusión entre los derechos humanos en relación con la coyuntura colombiana y el posible papel del trabajo social en relación con organizaciones defensoras de derechos humanos. Metodología. Se analizó la dinámica de los derechos humanos en el modo de producción capitalista, las tensiones consecuentes en el contexto colombiano entre dichas organizaciones con el Estado y otros actores, precisando especialmente en las lógicas que éstas presentan con el trabajo social. Resultado. Se identifica el carácter histórico y conflictivo de los derechos humanos, cómo este doble carácter se refleja en el escenario colombiano en episodios como el estado de sitio, la “guerra sucia” y la configuración del neoliberalismo. Conclusión. A pesar de la marginalidad del trabajo social, esta profesión cuenta con una oportunidad importante en términos de ampliar su quehacer profesional y los horizontes del proyecto profesional, anclado a la construcción de un proyecto éticopolítico profesional crítico.<hr/>Abstract Objective. This article aims to place a discussion between human rights in relation with the Colombian situation and the possible role of Social Work in relation to human rights defender organizations. Methodology. The dynamics of Human Rights in the capitalist mode of production are analyzed, as well as the consequent tensions in the Colombian context between these organizations with the State and other actors, especially in the logics they present with Social Work. Result. The historical and conflictive character of human rights is identified, how this double character is reflected in the Colombian scenario in episodes such as the state of siege, the “dirty war” and the configuration of neoliberalism. Conclusion. Despite the marginality of social work, this profession has an important opportunity in terms of expanding its professional work and the horizons of the professional project, anchored to the construction of a critical professional ethical-political project. <![CDATA[TEXT TRANSLATION: NETTO, JOSÉ PAULO. INTRODUCTION TO THE STUDY OF MARX’S METHOD]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-45322019000200192&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Objetivo. Este artículo pretende ubicar una discusión entre los derechos humanos en relación con la coyuntura colombiana y el posible papel del trabajo social en relación con organizaciones defensoras de derechos humanos. Metodología. Se analizó la dinámica de los derechos humanos en el modo de producción capitalista, las tensiones consecuentes en el contexto colombiano entre dichas organizaciones con el Estado y otros actores, precisando especialmente en las lógicas que éstas presentan con el trabajo social. Resultado. Se identifica el carácter histórico y conflictivo de los derechos humanos, cómo este doble carácter se refleja en el escenario colombiano en episodios como el estado de sitio, la “guerra sucia” y la configuración del neoliberalismo. Conclusión. A pesar de la marginalidad del trabajo social, esta profesión cuenta con una oportunidad importante en términos de ampliar su quehacer profesional y los horizontes del proyecto profesional, anclado a la construcción de un proyecto éticopolítico profesional crítico.<hr/>Abstract Objective. This article aims to place a discussion between human rights in relation with the Colombian situation and the possible role of Social Work in relation to human rights defender organizations. Methodology. The dynamics of Human Rights in the capitalist mode of production are analyzed, as well as the consequent tensions in the Colombian context between these organizations with the State and other actors, especially in the logics they present with Social Work. Result. The historical and conflictive character of human rights is identified, how this double character is reflected in the Colombian scenario in episodes such as the state of siege, the “dirty war” and the configuration of neoliberalism. Conclusion. Despite the marginality of social work, this profession has an important opportunity in terms of expanding its professional work and the horizons of the professional project, anchored to the construction of a critical professional ethical-political project. <![CDATA[MEMORIA Y OLVIDO: PARTICIPACIÓN DE ANTONIA MORENO DURANTE LA CAMPAÑA DE LA BREÑA. ANDES CENTRALES (PERÚ), 1881-1883]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-45322019000200219&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Objetivo. Este artículo pretende ubicar una discusión entre los derechos humanos en relación con la coyuntura colombiana y el posible papel del trabajo social en relación con organizaciones defensoras de derechos humanos. Metodología. Se analizó la dinámica de los derechos humanos en el modo de producción capitalista, las tensiones consecuentes en el contexto colombiano entre dichas organizaciones con el Estado y otros actores, precisando especialmente en las lógicas que éstas presentan con el trabajo social. Resultado. Se identifica el carácter histórico y conflictivo de los derechos humanos, cómo este doble carácter se refleja en el escenario colombiano en episodios como el estado de sitio, la “guerra sucia” y la configuración del neoliberalismo. Conclusión. A pesar de la marginalidad del trabajo social, esta profesión cuenta con una oportunidad importante en términos de ampliar su quehacer profesional y los horizontes del proyecto profesional, anclado a la construcción de un proyecto éticopolítico profesional crítico.<hr/>Abstract Objective. This article aims to place a discussion between human rights in relation with the Colombian situation and the possible role of Social Work in relation to human rights defender organizations. Methodology. The dynamics of Human Rights in the capitalist mode of production are analyzed, as well as the consequent tensions in the Colombian context between these organizations with the State and other actors, especially in the logics they present with Social Work. Result. The historical and conflictive character of human rights is identified, how this double character is reflected in the Colombian scenario in episodes such as the state of siege, the “dirty war” and the configuration of neoliberalism. Conclusion. Despite the marginality of social work, this profession has an important opportunity in terms of expanding its professional work and the horizons of the professional project, anchored to the construction of a critical professional ethical-political project.