Scielo RSS <![CDATA[Historia y MEMORIA]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=2027-513720220001&lang=en vol. num. 24 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[«Problemas de historia político-intelectual latinoamericana: Democracia, Nación, Representación. América Latina, siglos XIX y XX»]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2027-51372022000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[«The restoring democracy» History and politics in Uruguay's democratic transition (1980-1989)]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2027-51372022000100021&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo se centra, en primer lugar, en la revisión de las lecturas que políticos, intelectuales y académicos hicieron de la transición a la democracia en Uruguay, comúnmente entendida como el período que va desde 1980 a 1989. Se analiza sobre qué tipo de entramados de sentidos y de imaginarios fue estructurada la redemocratización, y qué lecturas recurrentes y hegemónicas -desde la historia y la ciencia política- se instalaron en esos años. Es posible concluir, a partir del recorrido, que en Uruguay primó una interpretación de la democracia transicional en clave de democracia normativa o institucional; y que esa democracia por venir haciendo gala de la tradición institucionalista y de la «excepcionalidad del país», encontraba sus fuentes legitimadoras en el pasado. En las interpretaciones de la época, apostando a una mirada continuista, el futuro post-dictatorial se replegaba de un modo naturalizado sobre un pasado conocido, predecible y, fundamentalmente, excepcional. Es por ello que, en una segunda parte, el artículo apuesta a discutir estas miradas canónicas. Desde una perspectiva centrada en los lenguajes políticos, se propone problematizar la modelación que se hace de la transición a la democracia para restituirle el lugar complejo y central al cambio político en la conceptualización democrática. Así se busca tanto revisar los años de la vuelta a la democracia en Uruguay con nuevas preguntas, que puedan iluminar aristas poco exploradas del proceso, como poner en diálogo la experiencia uruguaya con las transiciones de la región en una clave de circulación e intercambio de ideas entre los intelectuales de la época.<hr/>Abstract This article focuses, firstly, on the revision of the readings made by politicians, intellectuals and academics of the transition to democracy in Uruguay, commonly understood as the period between 1980 and 1989. An analysis is made of the type of frameworks of meanings and imaginaries on which re-democratization was structured, and what recurrent and hegemonic readings -from history and political science-were installed in those years. It is possible to conclude that in Uruguay an interpretation of transitional democracy as normative or institutional democracy prevailed and that because it took pride in its institutionalist tradition and the «uniqueness of the country», it found its legitimating roots in the past. In the interpretations of the time, betting on a continuist outlook, the post-dictatorial future retreated in a naturalized manner to a known, predictable and, fundamentally, exceptional past. For this reason, in a second part, the article discusses these canonic points of view. From a perspective focused on political language, it is proposed to problematize the modeling of the transition towards democracy to reinstate the complex and central position of the political change in the democratic conceptualization. Thus, it is sought to review the years of the return to democracy in Uruguay with new questions which can shed light on little explored elements of the process, as well as to start a dialog about the Uruguayan experience with the transitions of the region as a kind of circulation and exchange of ideas among the intellectuals of the time.<hr/>Résumé Cet article revient, en premier lieu, sur la lecture que certains hommes politiques, des intellectuels et des universitaires ont proposé sur la transition démocratique en Uruguay entre 1980 et 1989. On analyse l'entrecroisement de significations et d'imaginaires par laquelle la re-démocratisation a été structurée, et quelles ont été les lectures sont devenues hégémoniques à cette époque. Il est possible de conclure qu'en Uruguay s'est imposé une interprétation de la démocratie transitionnelle proche de la démocratie normative ou institutionnelle, et que ce type de démocratie faisait partie de la tradition institutionnaliste et par conséquent était légitimée par le passé. Dans ces interprétations, misant sur un regard continuiste, l'avenir post-dictatorial se repliait sur un passé connu et exceptionnel. C'est pourquoi cet article se propose de revenir aussi sur ces regards canoniques. Dans une perspective centrée sur les langages politiques, on se propose de mettre en question l'image répandue de la transition démocratique afin de restituer la centralité et la complexité du changement politique dans la conceptualisation démocratique. De cette sorte, on tente d'analyser les années du retour à la démocratie en Uruguay avec des questions nouvelles pour éclairer des aspects peu explorés de ce processus ainsi que d'établir un dialogue entre l'expérience uruguayenne et les transitions ayant eu lieu dans la région et notamment entre les idées échangées par les intellectuels de l'époque. <![CDATA[Representations of the concept of independence at the beginnings of the Paraguayan press (1845-1852)]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2027-51372022000100055&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El presente trabajo propone analizar los conceptos políticos y representaciones desplegados en torno a la búsqueda del reconocimiento de la independencia de Paraguay por parte de la Confederación Argentina. La fuente elegida es la prensa, ámbito privilegiado del debate político. Nos concentraremos en el estudio de El Paraguayo Independiente, primer periódico de Paraguay que fue creado durante el gobierno de Carlos Antonio López en 1845. Su redactor principal fue el mismo presidente paraguayo. La dificultad inicial de definir el concepto Independencia en Paraguay fue una parte relevante de los conflictos diplomáticos con sus vecinos y los antecedentes de la gran guerra.<hr/>Abstract The present work proposes to analyze the political concepts and representations deployed around the search for recognition of the Independence of Paraguay by the Argentinian Confederation. The chosen source is the press, a privileged environment of the political debate. The focus was put on the study of El Paraguayo Independiente, the first newspaper of Paraguay which was created during the government of Carlos Antonio López in 1845. Its principal writer was the Paraguayan president himself. The initial difficulty of defining the concept of Independence in Paraguay was a relevant part of the diplomatic conflicts with its neighbors and of the antecedents to the great war.<hr/>Résumé Cet article se propose d'analyser les concetps et les réprésentations mis en œuvre dans la quête de reconnaissance de l'indépendence du Paraguay la Confédération Argentine. La source visée c'est la presse, lieu par excellence du débat politique. On se concentre sur El Paraguayo Independiente, premier journal du Paraguay créé pendent le gouvernement de Carlos Antonio López en 1845. Son rédacteur en chef a été le président López lui-même. La difficulté initiale pour définir le concept d'Indépendence au Paraguay a été l'une des raisons qui expliquent les conflits diplomatiques avec ses voisins et se trouve aux origines de la grande guerre. <![CDATA[Popular juries in Argentina (1868-1874). The problem of democracy as the participation of the people in the government]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2027-51372022000100079&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo analiza algunas disputas doctrinarias y políticas que se dieron sobre las formas que debía asumir el ejercicio de la soberanía popular durante la construcción del estado argentino. Centra su atención, especialmente, en las controversias desatadas por la reglamentación de los jurados populares para la administración de justicia. Con esos objetivos, y desde una perspectiva de historia político-intelectual, aborda el foro de polémicas que se constituyó en torno a la producción académica en la Universidad de Buenos Aires y a los debates legislativos que tuvieron lugar en el Congreso de la Nación. Pero atiende también a los artículos publicados en revistas culturales y jurídicas, que articularon, alimentaron y amplificaron la difusión de esas discusiones. El argumento principal es que las disidencias que desató esa forma de ejercicio soberanía popular remitían a las contiendas sobre cuál debía ser el lugar concreto del pueblo en el gobierno de la república, y que su falta de implementación se ligó al triunfo de una forma de funcionamiento republicano que privilegió la desmovilización popular como medio para asegurar la estabilidad política.<hr/>Abstract This article analyzes some doctrinal and political disputes that took place over how the exercising of popular sovereignty should assume the construction of the Argentinian state. The focus is on the controversies brought about by the legislation of popular juries for the administration of justice. With those objectives, and from a perspective of political-intellectual history, the article approaches the forum of controversies that was constituted around academic production in the University of Buenos Aires and the legislative debates that took place in the National Congress. It also takes into consideration articles published in cultural and legal journals which articulated, fed and amplified the spread of those discussions. The main argument is that the dissidences that gave way to that form of popular sovereign exercise went back to the disputes over what the place of the people was in the government of the republic, and that its lack of implementation was linked to the triumph of a form of republican functioning which privileged popular demobilization as a means to secure political stability.<hr/>Résumé Cet article analyse quelques disputes doctrinaires et politiques sur les formes qui devait assumer l'exercice de la souveraineté populaire pendant la construction de l'État argentin. On se concentre notamment sur les discussions menées à la suite de la réglementation des jurys populaires pour l'administration de justice. Pour ce faire, en faisant appel à une perspective d'histoire politico-intellectuelle, on reprend les polémiques suscitées à l'Université de Buenos Aires et aux débats législatifs ayant eu lieu à l'Assemblée de la Nation. Mais on fait grand cas aussi des articles publiés dans des revues culturelles et juridiques qui ont nourri et amplifié la diffusion de ces discussions. L'argument principal c'est que le dissidences provoquées par cette forme de souveraineté populaire renvoyaient aux disputes dont le but était de savoir quel devait être le rôle du peuple dans le gouvernement de la république, et que l'absence du peuple a donné lieu à un gouvernement républicain ayant fait appel à la démobilisation populaire comme moyen pour assurer la stabilité politique. <![CDATA[Colombian publicists before the 1848 French Revolution, during the second half of the 19th century]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2027-51372022000100119&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La Nueva Granada a mediados del siglo XIX emprendió una nueva etapa de su experiencia democrática caracterizada por el surgimiento de los partidos políticos, Liberal y Conservador. Enfrentados a este nuevo escenario político, los escritores públicos neogranadinos vinculados a esos partidos buscaron enriquecer sus intervenciones políticas a través de la lectura de acontecimientos políticos extranjeros. Pero también a través de esa vía buscaron estructurar sus identidades partidistas. Este artículo estudia diferentes lecturas sobre la Revolución Francesa de 1848 en el escenario político colombiano de la segunda mitad del siglo XIX. A través del análisis de la prensa periódica y otros impresos como libros, folletos y panfletos, se reconstruyen las distintas nociones sobre el acontecimiento revolucionario francés en Colombia durante la segunda mitad del siglo XIX. El texto está divido en tres secciones. La primera examina la atención prestada por la prensa neogranadina durante 1848 al acontecimiento revolucionario. El segundo acápite reconstruye los planteamientos conservadores sobre el vínculo entre liberales neogranadinos y socialistas franceses. Por último, son exploradas las interpretaciones liberales sobre el pensamiento socialista francés. Este análisis ha permitido demostrar la riqueza y originalidad del pensamiento político colombiano del siglo XIX, aún muy inexplorado en varios aspectos.<hr/>Abstract In the mid-19th century, Nueva Granada started a new phase of its democratic experience characterized by the appearance of the Liberal and Conservative parties. Faced with this new political scenario, the public writers of Nueva Granada who were linked to those parties sought to enrich their political interventions through the reading of foreign political events. It was also through this means that they sought to structure their partisan identities. This article studies different readings regarding the French Revolution of 1848 in the Colombian political scenario of the second half of the 19th-century. Through the analysis of the newspapers and other printed media, such as books, brochures and leaflets, the different notions of the French Revolution were reconstructed in Colombia during the second half of the 19th-century. The text is divided into three sections. The first section examines the attention paid to the Revolution by the Nueva Granada press during 1848. The second section reconstructs the conservative arguments about the link between the Nueva Granada Liberals and the French socialists. In the third section, Liberal interpretations of French socialist thinking are explored. This analysis has shown the richness and originality of Colombian political thinking in the 19th century, not yet widely explored in various aspects.<hr/>Résumé: Au milieu du XIXe siècle, la Nouvelle Grenade entame une nouvelle étape de son expérience démocratique marquée par le surgissement des partis politiques, libéral et conservateur. Confrontés à cette nouvelle situation politique, les écrivains publiques néo-grenadins liés à ces partis ont cherché à enrichir ses interventions politiques à travers la lecture d'événements politiques étrangers. Mais il ont cherché par là même de structurer ses identités partisanes. Cet article analyse des différentes lectures sur la Révolution française de 1848 produites en Colombie dans la seconde moitié du XIXe siècle. En reprenant la presse périodique et d'autres documents tels que livres, feuilles et pamphlets, on reconstitue les différentes notions sur l'événement révolutionnaire français en Colombie à partir de 1850. Ce texte est divisé en trois parties. La premiére examine l'attention portée par la presse néo-grenadine pendant 1848 à l'événement révolutionnaire. La deuxiéme partie reconstruit les idées conservatrices sur le lien entre les libéraux néo-grenadins et socialistes français. Finalement, on explore les interprétations libérales sur la pensée socialiste française. Cette analyse permettent de démontrer la richesse et l'originalité de la pensée politique colombienne du XIXe siècle, assez inexplorée jusqu'à présent. <![CDATA[What is the socialists' nation? Proposals and dilemmas of the Liga de Acción Política as a left-wing nationalist project in Colombia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2027-51372022000100151&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo analiza cómo los socialistas colombianos aglutinados en la Liga de Acción Política (LAP) tratan de justificar su existencia en el ámbito político nacional, como partido marxista y nacionalista; ejercicio que significa una relectura propia y convergente de estas dos corrientes ideológicas. El corpus documental analizado está compuesto principalmente, pero no de manera exclusiva, por el periódico Acción Política, que sirvió como órgano de expresión a la LAP. Se argumenta que ese esfuerzo por «nacionalizar» el socialismo remozó temporalmente a la izquierda y significó un intento de disputar simbólicamente el nacionalismo, que desde el Partido Conservador se había construido con base en los valores hispanistas; sin embargo, el proceso de invención de una tradición histórica entre izquierda y nación terminó por favorecer la dependencia del socialismo respecto al liberalismo, no solo como ideología sino también como partido.<hr/>Abstract This article analyses how the Colombian socialists of the Liga de Acción Política (LAP) tried to justify their existence in the national political sphere, as a Marxist and nationalist party; an exercise that requires a convergent rereading of these two ideological currents. The documental corpus analysed is drawn mainly, but not exclusively, from the newspaper Acción Política, which was the means of expression of the LAP. It is argued that the effort to «nationalize» socialism temporarily enhanced the left and implied an attempt to symbolically dispute nationalism, which the Conservative Party had constructed on the basis of Hispanist values. However, the process of inventing a historic tradition between left and nation ended up favoring the dependence of socialism on liberalism, not only as an ideology, but also as a party.<hr/>Résumé Cet article se propose d'analyser comment les socialistes colombiens appartenant à la Liga de Acción Política (LAP) essaient de justifier leur existence dans l'espace politique national en tant que parti marxiste et nationaliste. Un tel exercice a impliqué une relecture des deux courants idéologiques. Le corpus documentaire ici analysé est composé principalement par le journal Acción política, organe d'expression de la LAP. On cherche à démontrer que cet effort de « nationaliser » le socialisme s'est situé temporairement à gauche et a signifié une tentative de disputer symboliquement le nationalisme que le Parti Conservateur avait bâti sur les valeurs hispanistes. Cependant, l'invention d'une tradition historique entre la gauche et la nation a fini par favoriser la dépendance du socialisme au libéralisme, non seulement comme idéologie mais aussi en tant que parti politique. <![CDATA[Socialism in its place. The «social organization)) of the nation and the intersocial origins of the first Mexican socialism towards 1850]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2027-51372022000100177&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El artículo tiene como objetivo problematizar las hipótesis que han estructurado el estudio del mundo del trabajo en México a mediados del siglo XIX y su relación con el lenguaje político de la nación, en particular el liberal. La complicada hipótesis de la «imposible recepción» del socialismo en el mundo del trabajo mexicano decimonónico será el punto de partida para la elaboración de un entrecruce de la historiografía del mundo del trabajo mexicano, con la historia conceptual de las últimas décadas. A través de una discusión con la propuesta del «desliz de la ciudadanía», se buscará profundizar el surco histórico trazado por los conceptos de nación que interponen la visión hegemónica respaldada en el lenguaje de nacionalidad estatal de mediados del siglo XIX. En efecto, en la formación de un «lenguaje del trabajo» mexicano ocurrieron otros deslices del lenguaje de la nación, que la desencastran de una visión homogénea. Al ser producto de una interacción que constituyó un «medio intersocial», en el que se comunicaban el lenguaje del trabajo mexicano y el socialismo francés, es también condición fundamental para entender la dimensión híbrida moderna de la nación mexicana hacia 1850.<hr/>Abstract The objective of this article is to problematize the hypotheses that have structured the study of the world of labor in Mexico in the mid-19th century and its relationship with the political language of the nation, in particular, the liberal. The complicated hypothesis of the «impossible reception» of socialism in the Mexican world of labor in the 19th-century will be the starting point for the development of an interconnection between the historiography of the world of Mexican labor and the conceptual history of the last decades. Through a discussion with the proposal of the «slip of citizenship», this article seeks to deepen the historical ridge carved out by the concepts of nation which interpose the hegemonic vision supported by the language of state nationality of the mid-19th century. In fact, with the creation of the Mexican «language of labor» other slips of the language of the nation took place, which debunk it from the homogenous view underpinned by the liberal language of the nation. As it is the product of an interaction that constituted an «intersocial milieux», through which the Mexican language of labor and French socialism communicated, it is also a fundamental condition for our understanding of the modern hybrid dimension of the Mexican nation leading up to 1850.<hr/>Résumé Cet article revient sur les hypothèses sur le monde du travail au Mexique au milieu du XIXe siècle et son rapport au langage politique de la nation, notamment le langage libéral. L'hypothèse de l' «impossible réception» du socialisme dans le monde du travail mexicain au XIXe siècle sert de point de départ pour l'élaboration d'un entrecroisement de l'historiographie du monde du travail mexicain avec l'histoire conceptuelle des dernières décennies. En revenant sur la proposition du «glissement de la citoyenneté», on tente d'approfondir la ligne historique tracée par les concepts de nation qui interposent la vision hégémonique reposant sur le langage de la nationalité étatique du milieu du XIXe siècle. En effet, dans la formation d'un «langage du travail» mexicain se sont produits d'autres glissements du langage de la nation qui font de cette formation un processus hétérogène. En étant le résultat d'une interaction qui a constitué un «milieu inter-social», dans lequel se communiquaient le langage du travail mexicain et le socialisme français, ce langage est une condition fondamentale pour comprendre la dimension hybride moderne de la nation mexicaine vers 1850. <![CDATA[Contributions of an inland carnival to the perspective of post-abolitionist historiographic memory in the 20th and 21st centuries]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2027-51372022000100227&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O objetivo deste texto é refletir sobre o que se convencionou chamar de período pós-abolição numa análise derivada dos estudos sobre as associações negras e mestiças da cidade de Vitória da Conquista (Brasil) entre trânsitos políticos e culturais no processo de carnavalização na segunda metade do século XX. A metodologia consistiu em análise da iconografia coligida na pesquisa de doutorado, sobretudo fotografias do carnaval, e análise dos relatos de pessoas cuja formação de memória esteve ligada aos grupos que faziam o carnaval de rua, a partir dos predicados da história oral, articulando postulados de diversas disciplinas no campo das ciências sociais coalescentes à multimodalidade da memória. A pesquisa permite concluir que é possível alterar o uso acadêmico da categoria pós-abolição no campo epistemológico da História, subtraindo seu sentido de periodização, investindo o sentido temático conferido pela inscrição de memória das lutas por liberdade e cidadania de negros e mestiços, fazendo uso de uma nova categoria: a memória historiográfica.<hr/>Resumen El objetivo de este texto es reflexionar sobre lo que convencionalmente se denomina período post-abolición en un análisis derivado de los estudios sobre las asociaciones de negros y mestizos en la ciudad de Vitória da Conquista (Brasil) entre los tránsitos políticos y culturales en el proceso de carnavalización en la segunda mitad del siglo XX. La metodología consistió en el análisis de la iconografía recopilada en la investigación doctoral, especialmente las fotografías del carnaval, y el análisis de los relatos de las personas cuya formación de la memoria estaba vinculada a los grupos que realizaban el carnaval de la calle, desde los predicados de la historia oral, articulando postulados de diversas disciplinas del campo de las ciencias sociales cohesionando la multimodalidad de la memoria. La investigación permite concluir que es posible alterar el uso académico de la categoría post-abolición en el campo epistemológico de la Historia, sustrayendo su sentido de periodización, invirtiendo el sentido temático conferido por la inscripción de la memoria de las luchas por la libertad y la ciudadanía de los negros y mestizos, haciendo uso de una nueva categoría: la memoria historiográfica.<hr/>Abstract The objective of this paper is to reflect upon what is conventionally referred to as the post-abolitionist period. It is an analysis derived from studies on the associations of black and mestizo people in the city of Vitória da Conquista (Brazil), amid the political and cultural transitions in the carnivalization process in the second half of the 20th century. The methodology consisted of the interpretation of the iconography, especially photographs of the carnival, and the analysis of the first-hand accounts of the people whose formation of the memory was linked to those groups which held the street carnival, from the predicates of oral history, articulating postulates from history and other fundamental social disciplines in order to approach the memory. With this investigation, it can be inferred that it is possible to alter the academic use of the post-abolitionist category in the epistemological field of history, substracting its sense of periodization, and inverting the thematic meaning conferred by the inscription of the memory of the struggles for liberty and citizenship of black and mestizo people, making use of a new category: historiographic memory.<hr/>Résumé Cet article se propose de réfléchir sur ce l'on nomme d'habitude la période post-abolition. Il s'agit d'une analyse dérivée des études sur les associations de noirs et de métis dans la ville de Vitória da Conquista (Brésil), au moment des changements politiques et culturels marqués par la carnavalisation dans la seconde moitié du XXe siècle. La méthodologie comporte une interprétation de l'iconographie, spécialement les photographies du carnaval et l'analyse des récits des personnes dont la formation de la mémoire était liée aux groupes qui participaient au carnaval dans la rue. Cette recherche permet de comprendre qu'il est possible de manier l'usage académique de la catégorie post-abolition dans le champ épistémologique de l'Histoire tout en inversant le sens conféré à l'inscription de la mémoire des luttes pour la liberté et la citoyenneté des noirs et des métis en faisant appel à une catégorie nouvelle: la mémoire historiographique. <![CDATA[The memory of the Spanish Civil War in Basque nationalism (1937-1960)]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2027-51372022000100265&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En el País Vasco, durante el periodo de la posguerra, se libró un combate desigual entre dos memorias opuestas de la Guerra Civil española: la memoria oficial franquista y la memoria clandestina nacionalista. Este artículo estudia el proceso de elaboración y transmisión de esa memoria clandestina formulada por la comunidad nacionalista vasca entre 1937 y 1960. Analizamos cuáles fueron los elementos del relato nacionalista e identificamos a los principales agentes que hicieron posible su difusión. Para ello, nos basamos en el estudio de un amplio abanico de fuentes documentales: discursos de las autoridades políticas del exilio, escritos del clero vasco, testimonios de excombatientes, prensa nacionalista, obras literarias y trabajos historiográficos. La conclusión del artículo es que para 1960 la pugna entre la memoria oficial franquista y la memoria clandestina nacionalista estaba resuelta a favor de esta última. El relato patriótico y épico del pasado bélico elaborado por la comunidad nacionalista fue asumido por las nuevas generaciones nacionalistas socializadas en la posguerra. Esa situación contrasta con lo ocurrido en el resto de España, donde los vencidos no consiguieron difundir una memoria unitaria alternativa al relato de la cruzada y las nuevas generaciones tendieron a repudiar el recuerdo de la Guerra Civil, monopolizado por el régimen franquista. Esa particular memoria de la guerra que arraigó en la cultura política del nacionalismo vasco fue uno de los factores que explican la singular evolución histórica del País Vasco durante el tardofranquismo y la Transición a la democracia.<hr/>Abstract In the Basque Country, during the post-war period, an unequal combat between two opposing memories of the Civil Spanish War began: the official Franquista memory and the clandestine nationalist memory. This article studies the elaboration and transmission process of this clandestine memory formulated by the Basque nationalist community between 1937 and 1960. We analyzed which were the elements of the nationalist account and identified the main agents that made its spread possible. For this, we studied a wide range of documental sources: speeches of the political authorities in exile, writings of the Basque clergy, testimonials from veterans, nationalist press, literary works and historiographic works. The article concludes that by 1960, the battle between the official Franquista memory and the nationalist clandestine memory was resolved in favor of the latter. The patriotic and epic narrative of the warlike past elaborated by the nationalist community was assumed by the new nationalist generations socialized in the post-war era. This situation contrasts with what happened around Spain, where the defeated did not manage to spread an alternative unitary memory to the narration of the crusade and the new generations tended to repudiate the memory of the Civil War, monopolized by the Franquista regime. This particular memory of the war which was rooted in the political culture of Basque nationalism was one of the factors that explained the singular historical evolution of the Basque Country during the late Franquismo and the transition to democracy.<hr/>Résumé Au Pays Basque, pendant l'après-guerre, un combat inégal a eu lieu entre deux mémoires opposées de la Guerre Civile Espagnole, à savoir la mémoire officielle franquiste et la mémoire clandestine nationaliste. Cet article analyse le processus d'élaboration et de transmission de cette mémoire clandestine formulée par la communauté nationaliste basque entre 1937 et 1960. On analyse notamment quels ont été les éléments constitutifs du récit nationaliste afin d'identifier les agents principaux ayant permis sa diffusion. Pour ce faire, on fait appel à un nombre considérable de sources documentaires allant des discours des autorités politiques dans l'exil, des écrits du clergé basque, des témoignages des ex-combattants, de la presse nationaliste aux œuvres littéraires et les travaux historiographiques. Ce travail laisse conclure qu'en 1960 la mémoire clandestine nationaliste avait emporté la querelle contre la mémoire officielle franquiste. Le récit patriotique et épique du passé guerrier élaboré par la communauté nationaliste a été assumé par les nouvelles générations nationalistes de l'après-guerre. Cette situation contraste avec ce qui s'est passé dans le reste de l'Espagne, où les vaincus n'ont pas réussi à diffuser une mémoire unitaire et alternative au récit de la croisade, raison pour laquelle les nouvelles générations ont refoulé le souvenir de la Guerre Civil, monopolisé par le régime franquiste. Cette mémoire particulière de la guerre qui s'est enracinée dans la culture politique du nationalisme basque a été l'un des facteurs qui permettent de comprendre l'évolution historique particulière du Pays Basque pendant le franquisme tardif et la Transition à la démocratie. <![CDATA[From the house to the plaza? Agency and politicization in the trajectories of Adelina Dematti and Aída Bogo before joining the Mothers of Plaza de Mayo]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2027-51372022000100305&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este trabajo tiene como objetivo reflexionar en torno a las trayectorias y las experiencias de participación política de las mujeres que conformaron el movimiento de Madres de Plaza de Mayo (MPM), centrándose en el periodo previo a la incorporación a la organización; a partir de los casos de dos de sus integrantes: Adelina Dematti y Aída Bogo. Recuperamos sus experiencias de participación en diferentes ámbitos de la esfera pública y analizamos la politicidad de sus trayectorias ligadas a las esferas privadas y al mundo del trabajo. En segundo lugar, identificamos cómo narran la experiencia de incorporación a la organización. Este abordaje permitirá poner de relieve que aun cuando estas mujeres han sido reconocidas como un agente central y protagonista de la resistencia a la dictadura, se han invisibilizado trayectorias de participación política previas; así como permitirá dar cuenta de las dimensiones políticas de las esferas denominadas socialmente como «privadas». Adoptamos un enfoque de tipo cualitativo para indagar en los sentidos y significados que ambas construyeron acerca de los acontecimientos vividos, a partir de la realización y el análisis de entrevistas. Recurrimos también al Fondo documental de Adelina Dematti de Alaye, integrante de Madres de Plaza de Mayo-La Plata.<hr/>Abstract The objective of this work is to reflect upon the trajectories and experiences of political participation of the women who were part of the Mothers of Plaza de Mayo movement, focusing on the period prior to their incorporation into the organization, based on the cases of two of their members: Adelina Dematti and Aída Bogo. Their experiences of participation in different areas of the public sphere were recovered and the politicization of their trajectories linked to the private spheres and the world of labor were analyzed. How they narrate the experience of their incorporation into the organization was identified. This approach will help to highlight that even when these women have been recognized as central agents and protagonists of the resistance to the dictatorship, their trajectories of prior political participation were invisibilized. It will also give account of the political dimensions of the spheres socially denominated as «private». A qualitative approach was adopted to enquire into the meanings that both women built around the events they went through, based on carrying out and analyzing interviews. The Adelina Dematti de Alaye Documental fund, a member of the Mothers of Plaza de Mayo-La Plata, was also consulted.<hr/>Résumé Ce travail a pour but de réfléchir sur les trajectoires et les expériences de participation politique des femmes ayant formé le mouvement de Madres de Plaza de Mayo (MPM) en revenant sur la période précédente à l'arrivée à l'organisation à partir de deux cas : Adelina Dematti et Aída Bogo. On reprend leurs expériences de participation dans des milieux différents à la sphère publique et on analyse la politicité de ses trajectoires liées aux sphères privée et du travail. Deuxièmement, on identifie la manière dont elles racontent l'expérience de l'incorporation à l'organisation. Cela permet de mettre en relief le fait qu'une partie des femmes ont été reconnues comme un agent central de la résistance contre la dictature, même si cela implique le fait de mettre à l'écart des trajectoires politiques précédentes. Par ailleurs, cette procédure permet de rendre compte des dimensions politiques des sphères socialement dites «privées». On a utilisé une approche qualitative pour interroger les sens et les significations que ces femmes donnent à leur vécu à partir notamment d'entretiens. On a fait appel aussi au Fond Documentaire d'Adelina Dematti de Aleye, membre active des Madres de la Plaza de Mayo. <![CDATA[The ECLAC model in the Socialism of the 21<sup>st</sup> Century in Ecuador]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2027-51372022000100347&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The industrialization models of ECLAC, developed during the 1950s, 1960s and 1970s, and those of Ecuador, implemented by the 21st-century socialist government, are similar in their attempt to industrialize through the substitution of imports and government expenditure. In both cases, the economic policies focused on a closed economy, with high tariff barriers, and a strong role of the state as the main actor in the economy. The article uses a comparative method of analysis which emphasizes the outcomes of both of the periods studied. The results show that the models applied brought the same problems; imbalance in external trade and rising public debt. An alternative premise is suggested, that the models applied are the main causes of the debt crisis in the 1980s and the increasing public debt in the government of Rafael Correa.