Scielo RSS <![CDATA[Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=2027-830620200001&lang=pt vol. 10 num. 2 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[Editorial]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2027-83062020000100209&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[The ethnic business in Colombia: the case of Venezuelan entrepreneurs in Bucaramanga]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2027-83062020000100211&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El número de migrantes provenientes de Venezuela en Colombia se ha incrementado sustancialmente. Por su ubicación geográfica de frontera extendida, Bucaramanga ha sido una de las principales ciudades receptoras de este flujo migratorio. En este artículo se caracterizan las iniciativas empresariales desarrolladas por migrantes venezolanos en Bucaramanga, entre 2010 y 2018, a través de tres dimensiones de análisis: sociodemográfica, antecedentes empresariales y desempeño empresarial en Colombia. Para ello, se realizaron 19 encuestas y visitas de observación. Se concluye que en Bucaramanga existe una “economía étnica”, entendida como un conjunto de negocios creados por migrantes para enfrentar las barreras de acceso al mercado laboral y la xenofobia. No obstante, se ratifican las críticas que sobre este concepto se han formulado, pues no se evidencia una relación estrecha entre propietarios y clientes migrantes, pero sí en la conformación de equipos de trabajo que soportan el proceso productivo.<hr/>Abstract The number of migrants from Venezuela in Colombia has increased substantially. Due to its geographical location with an extended border, Bucaramanga has been one of the main cities receiving this migratory flow. This article characterizes the business initiatives developed by Venezuelan migrants in Bucaramanga between 2010 and 2018, through three dimensions of analysis: sociodemographic, business background and business performance in Colombia. To this end, 19 surveys and observation visits were carried out. It is concluded that in Bucaramanga there is an "ethnic economy", understood as a set of businesses created by migrants to face the barriers of access to the labor market and xenophobia, but the criticisms that have been formulated about this concept are ratified, since there is no evidence of a close relationship between owners and migrant clients, but in the criterion of work teams that support the productive process. <![CDATA[Incidence of cognitive and affective attitudes of consumers in the defense of a local brand]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2027-83062020000100225&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Desde el marketing, este estudio investiga las percepciones que tienen los consumidores sobre la marca local La Catira Industria Láctea, ubicada en el departamento del Meta, Colombia. Tiene como objetivo analizar las actitudes cognitivas y afectivas del consumidor en relación con la marca, con el fin de establecer cuál variable tiene mayor incidencia en su defensa. La recolección de los datos se realizó por medio de 187 encuestas físicas y en línea. A pesar de ser una marca representativa en la región, en el componente afectivo el 27,8% afirma amar esta marca, valor que no superó los porcentajes para el componente cognitivo, donde el 66,4% indica que los productos de la marca son de muy buena calidad. Los resultados sugieren que la calidad percibida, es la variable de la actitud cognitiva que más se relaciona con la defensa de la marca. Además, se evidencia la debilidad en el vínculo emocional desde la perspectiva del consumidor, en relación con la marca estudiada.<hr/>Abstract From marketing, this study explores the perceptions of consumers about the local brand La Catira Industria Láctea, located in the department of Meta, Colombia. It aims to analyze the cognitive and affective attitudes of the consumer in relation to the brand in order to establish the variable with the greatest impact on its defense. Data collection was carried out through 187 in-person and online surveys. Despite being a representative brand in the region, in the affective component 27.8% claim to love this brand, a value that did not exceed the percentages for the cognitive component, which shows that 66.4% claim that the products of the brand are of a very good quality. The results suggest that the perceived quality is the variable of the cognitive attitude that is most related to the defense of the brand. In addition, the weakness in the emotional bond is evidenced from the perspective of the consumer in relation to the brand studied. <![CDATA[Traditional gastronomy as a tourist attraction in the city of Puebla, Mexico]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2027-83062020000100237&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Este artículo busca determinar la relación de la gastronomía tradicional como atractivo turístico de la ciudad de Puebla, México. La investigación se realizó bajo un enfoque turístico-mercadológico de tipo mixto, con cortes correlacional y transversal. La hipótesis general fue de tipo correlacional, así: la gastronomía tradicional incide fuertemente en la ciudad de Puebla como atractivo detonante turístico. La información se recolectó a través de un cuestionario de 19 ítems, evaluados con una escala Likert de 5 puntos. La muestra fue de 383 turistas, que visitaron los restaurantes de comida típica durante la Semana Santa de 2019. Los resultados indican que las variables de calidad y promoción, tienen una correlación alta; mientras que las variables de infraestructura y significado, , presentan una correlación moderada; siendo la variable de atención y entretenimiento, la única que presenta una correlación baja. Se concluye que la gastronomía tradicional sí es un detonante de la actividad turística en la ciudad de Puebla. Además, para mejorar su impacto, los encargados del sector deberían mejorar los aspectos relacionados con la atención y el entretenimiento, para lograr una mejor experiencia de los visitantes.<hr/>Abstract This article seeks to determine the relationship of the traditional gastronomy as a tourist attraction of the city of Puebla, Mexico. This research was made under a mixed type: touristic and marketing approach with transversal and correlational analyses. The type of the general hypothesis was correlational; therefore, the traditional gastronomy strongly influences in Puebla City as a trigger for tourism. The information was obtained through a survey with 19 items rated with a 5-point Likert scale. The sampling was 383 tourists, those who visited typical food restaurants during Easter week of 2019. The results indicate that the quality and promotion variables have a high correlation while the infrastructure and meaning variables have a moderate correlation, being the attention and entertainment variable the only one presenting a low correlation. It was concluded that the traditional gastronomy is indeed a trigger of the touristic activity in Puebla City. Furthermore, to improve its impact, those in charge of this sector should improve the related aspects with attention and entertainment to achieve a better experience for the visitors. <![CDATA[Is university education profitable in Colombia?: an estimation]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2027-83062020000100249&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Este documento tiene por objetivo estimar los retornos de la educación universitaria de la población ocupada en Colombia, diferenciando por departamento y nivel educativo, con datos de la Gran Encuesta Integrada de Hogares de 2015, a través de la ecuación de Mincer, incluyendo el efecto sheepskins que permite capturar las distintas recompensas que otorga obtener un título. Además, se hizo un análisis de beneficio-costo para determinar la rentabilidad de realizar una carrera universitaria en Colombia. Los resultados indican que existe un bajo porcentaje de ocupados con título universitario, a pesar de que en Colombia sí es rentable realizar una carrera ya que, si se ingresa al mercado laboral, contando con un título de educación superior, se tendrá una rentabilidad media de 11,2% para hombres y 9,1% para mujeres.<hr/>Abstract This paper aims to estimate the returns of the university education of the population employed in Colombia, differentiating by departments and educational level, with data from the Gran Encuesta Integrada de Hogares de 2015, through the Mincer equation, including the sheepskins effect which allows to capture the different rewards granted to obtain a university diploma. Moreover, a cost benefit analysis was calculated to determine the profitability of a university career in Colombia. The results indicate that there is a low percentage of employees with a university degree, although in Colombia it is profitable to carry out a career since if the person enter the labor market, with a higher education degree, this one will have an average profitability of 11.2% for men and 9.1% for women. <![CDATA[Laboratory of social innovation: creative hybridization between the social needs and significant experiences of students of business administration]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2027-83062020000100267&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Se realizó, en el Programa de Administración de Empresas de la Universidad de la Amazonia, una investigación de corte cualitativo, con estudiantes de último semestre. El objetivo fue la aplicación de un laboratorio de innovación social, en el curso de ética empresarial, para fomentar la hibridación creativa entre las necesidades sociales de la ciudad de Florencia y los aprendizajes significativos de los estudiantes. El diseño metodológico utilizado fue la investigación-acción, en el cual participaron setenta estudiantes, elegidos a través de un muestreo no probabilístico. Los resultados arrojados fueron la invención de diferentes prototipos que los sujetos crearon a partir de la problemática planteada en el laboratorio. La mayoría de estos artefactos simbolizaron la fuerza o el poder como principal elemento para sensibilizar por el respeto a la vida. Se recomienda seguir desarrollando estas estrategias formativas, para promover en los futuros profesionales del saber administrativo, habilidades que solucionen dificultades no solo empresariales sino sociales, reforzando el trabajo en equipo, la creatividad y la capacidad para innovar.<hr/>Abstract A qualitative investigation was carried out in the Business Administration Program of the University of the Amazonia, with students from the last semester. The objective was the application of a laboratory of social innovation, in the course of business ethics, to promote creative hybridization between the social needs of the city of Florencia and the significant learning of students. The methodological design used was action research in which seventy students participated who were chosen through non-probabilistic sampling. The results obtained were the invention of different prototypes that the subjects created from the problem posed in the laboratory. Most of these artifacts symbolized strength or power as the main element to raise awareness about respect for life. It is recommended to continue developing these training strategies, to promote in future professionals of administrative knowledge, skills that solve not only business but social difficulties, reinforcing teamwork, creativity and the ability to innovate. <![CDATA[Characterization of interdisciplinary activities in a Colombian faculty of arts]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2027-83062020000100283&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen La fragmentación del conocimiento distancia a las organizaciones educativas de la realidad y pone en entredicho la legitimidad de la academia ante la sociedad. Esta investigación busca contribuir en la resolución de problemas asociados a la gestión del conocimiento y el trabajo interdisciplinar en una Facultad de Artes. El estudio fue de tipo exploratorio y descriptivo, analizó el conocimiento implícito y explícito de los docentes mediante la aplicación de una encuesta estructurada y entrevistas realizadas a los docentes. La muestra estuvo conformada por 22 docentes de una universidad colombiana. Se encontró que existe un potencial de interacción entre los integrantes del equipo que puede ser explorado en el desarrollo de proyectos, para lo cual es necesario enfocar la visión y generar espacios para la construcción colectiva de proyectos desde una perspectiva sistémica.<hr/>Abstract Knowledge fragmentation separates educational organizations from reality and calls into question the legitimacy of the academic endeavors before society. This research seeks to contribute to the resolution of knowledge management problems associated with interdisciplinary work in a faculty of arts. The exploratory and descriptive study analyzes the implicit and explicit knowledge of faculty professors through the use of interviews and structured surveys. The sample was formed by 22 teachers of a Colombian university. The results show a potential interaction between team members of the faculty, suitable for exploration in project development, for which it is necessary to focus on a vision and create spaces for collective project construction from a systemic perspective. <![CDATA[Effects of forced displacement on access to education in Colombia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2027-83062020000100297&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El conflicto armado en Colombia trajo consigo diferentes tipos de violaciones de los derechos humanos, entre ellas el desplazamiento forzado de millones de personas. Una de las causas más recurrentes del conflicto es el acrecimiento de la pobreza, promovida por los bajos niveles educativos. En esta investigación se busca conocer el comportamiento del acceso a los diferentes niveles de escolaridad, de las personas desplazadas forzosamente. La metodología se basa en una exploración de los principales indicadores sobre educación, tomados del Portal de Datos Abiertos del gobierno colombiano, junto con un análisis normativo que permite identificar la evolución de la política pública sobre desplazamiento. Se encontró que al nivel de primaria accede el 8%, al nivel de secundaria el 5% y al nivel de educación superior, no accede más del 2% de personas en condición de desplazamiento forzado interno. Se concluye que, dado que solo el 15% de los desplazados acceden a la educación formal, existe una gran vulnerabilidad de estos grupos poblacionales, lo que prolonga la pobreza intergeneracional, aumentando las posibilidades de generar malestar social.<hr/>Abstract The armed conflict in Colombia brought with it different types of human rights violations, including the forced displacement of millions of people. One of the most recurrent causes of conflict is the increase in poverty, promoted by low educational levels. This research seeks to know the behavior of access to different levels of schooling, forcibly displaced people. The methodology is based on an exploration of the main indicators on education, taken from the Open Data Portal of the Colombian government, together with a normative analysis that allows to identify the evolution of the public policy on displacement, it was found that the primary level accesses the 8 %, at the secondary level 5% and at the level of higher education, no more than 2% of people are admitted in conditions of forced internal displacement. It is concluded that, since only 15% of the displaced persons access formal education, there is a great vulnerability of these population groups, which prolongs intergenerational poverty, increasing the possibilities of generating social unrest. <![CDATA[Phenomenology-herménutica of formative research. The trainer of trainers: from imposition to transformation]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2027-83062020000100311&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El objetivo de la indagación fue el develar el significado que los maestros en formación, pertenecientes a tres Escuelas Normales Superiores (ENS), de Sucre, Colombia, confieren a la investigación formativa. El abordaje teórico se instaura desde una postura basada en la fenomenología-hermenéutica. Las técnicas de recolección de información fueron: entrevista en profundidad, descripción de la experiencia vivida y observación participante. La muestra fue intencional, con diez estudiantes de últimos semestres. En los resultados se identificaron dos subtemas: Lo paradójico y extraño, y del formador transformativo. En el primero se presentan narrativas sobre tres procesos vivenciales, relacionados con: el cambio de docente, el cambio de la idea inicial de investigación (por imposición) y la percepción de un formador como extraño o raro. En el segundo, se describen experiencias con formadores que promueven la autonomía, la actitud de indagación y la libertad de tomar decisiones. En conclusión, los participantes del estudio conciben la investigación formativa, como: un proceso sistemático y jerárquico, en el que se pueden indagar condiciones relativas a la educación, la pedagogía y la didáctica.<hr/>Abstract The aim of the study was to reveal the meaning that teachers in training belonging to three Escuelas Nacionales Superiores (ENS), in the state of Sucre, Colombia; confer to formative research. The theoretical approach is established on the basis of phenomenology-hermeneutics. The techniques of collecting information were: in-depth interview, lived experience description and participant observation. The sample was intentional with ten students from the last semesters. According to the results, two subthemes were identified: the paradoxical and strange and the transformative trainer. In the first one, narratives are presented about three experiential processes related to teacher change, change of the initial idea of the research (by imposition) and the perception of a trainer as a strange or rare. In the second, experiences are described with trainers that promote autonomy, the inquiry attitude and the freedom to make decisions. In conclusion, the study participants conceive formative research as a systematic and hierarchical process, in which conditions related to education, pedagogy and didactics can be investigated. <![CDATA[The rubric of self-evaluation as a didactic strategy for writing reviewing]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2027-83062020000100323&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen En el artículo se presentan los resultados de una investigación cuyo objetivo fue analizar la aplicación de una rúbrica de autoevaluación como estrategia didáctica de revisión de la escritura. Para ello, se aplicó un estudio de caso y la muestra estuvo conformada por 195 autoevaluaciones de las producciones escriturales de estudiantes de educación media, generadas durante los talleres virtuales de escritura orientados por los tutores de un Centro de Escritura Digital, en una institución educativa de Medellín, Colombia. Las tipologías autoevaluadas fueron el ensayo, la presentación académica y la reseña. Los resultados muestran un nivel de confiabilidad bueno según el Alfa de Cronbach y la desviación estándar refleja las diferencias asociadas a los niveles de apropiación de la escritura por parte de los estudiantes. En las conclusiones se afirma que el instrumento puede ser utilizado didácticamente en actividades académicas presenciales o virtuales. Además, el uso de la autoevaluación como estrategia de revisión de la escritura favorece que el estudiante sea autónomo y autorreflexivo de su producción textual.<hr/>Abstract This article shows the results of a research whose objective was to analyze the application of a self-evaluation rubric as a didactic strategy for writing reviewing. For this, a case study was applied and the sample was made up of 195 self-assessments of the writing productions of high school students, generated during the virtual writing workshops guided by the tutors of an Online Writing Center, in an educational institution of Medellin, Colombia. The self-assessed typologies were the essay, the academic presentation and the review. The results show a good level of reliability according to Cronbach's Alpha and the standard deviation reflects the differences associated with the levels of appropriation of writing by students. The conclusions state that the instrument can be used didactically in face-to-face or virtual academic activities. In addition, the use of self-assessment as a writing review strategy favors the students being autonomous and self-reflective of their textual production. <![CDATA[Teaching and evaluation practices in a colombian education faculty]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2027-83062020000100337&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El objetivo del trabajo es identificar las prácticas de enseñanza y evaluativas de los docentes de una universidad colombiana. La investigación tiene un enfoque cuantitativo y alcance descriptivo. La muestra estuvo compuesta por 180 docentes de la Facultad de Educación, de la Corporación Universitaria Minuto de Dios (UNIMINUTO). Se utilizó como instrumento, el Cuestionario de Evaluación de la Metodología Docente y Evaluativa de los Profesores Universitarios (CEMEDEPU), teniendo en cuenta tres escalas: una centrada en la enseñanza, otra en el aprendizaje y la última en las habilidades de los profesores universitarios competentes. Los estadísticos descriptivos mostraron que existe una correlación positiva alta y significativa entre las variables, con excepción de la remuneración. La principal conclusión es que los docentes analizados, tienen habilidades de: planificación, manejo instruccional, interacción y evaluación; pero las mismas no se relacionan con lo que enseñan y evalúan.<hr/>Abstract The objective of this work is to identify the teaching and evaluation practices of the teachers of a Colombian university. The research has a quantitative approach and a descriptive scope. The sample was composed by 180 teachers from the Faculty of Education, at the Corporation Minuto de Dios (UNIMINUTO). As a data collection instrument, the Questionnaire for the Evaluation of the Teaching and Evaluative Methodology of University Professors (CEMEDEPU) was used as an instrument, taking into account three scales: one focused on teaching, another on learning and the last one on the skills of competent university professors. According tom the specific descriptive statistics. It is established that there is a high and significant positive correlation between the variables. The main conclusion is that the teachers analyzed have the following skills: planning, instructional management, interaction and evaluation; but they do not relate to what they teach and evaluate. <![CDATA[Simulaton of operating conditions and working fluids for organic Rankine cycles]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2027-83062020000100349&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen En el presente trabajo se comparan condiciones de operación para diferentes fluidos en ciclos de Rankine orgánicos, que utilicen energías de bajo grado. Los fluidos estudiados fueron: R152a (1,1-difluroetano), R-290 (propano), R-600a (2-metilpropano o isobutano), R-744 (dióxido de carbono), y R-1270 (propileno). Se realizó la simulación del ciclo de Rankine orgánico y de sus modificaciones: ciclo con recalentamiento intermedio, ciclo de regeneración y ciclo con recalentamiento y regeneración. Se usó el simulador de procesos HYSYS v3.2. Los mejores resultados se alcanzaron para el ciclo con regeneración, aunque los rendimientos térmicos fueron inferiores al 10%. Se simularon condiciones de operación que permitieran superar este valor, lo cual se logró con el refrigerante R-600a en el ciclo Rankine con regeneración, que opere entre 3 500 kPa y 150 ºC a la entrada de la turbina, y 700 kPa en el condensador. Con ello se obtiene un rendimiento térmico de 15,33% y se producen 7,11 kW de potencia eléctrica.<hr/>Abstract Operating conditions for different fluids in Organic Rankine Cycles using low grade energies were compared. The following fluids were used: R152a (1,1-difluroethane), R-290 (propane), R-600a (2-methylpropane or isobutane), R-744 (CO2) y R-1270 (propylene). Simulation with HYSYS v3.2 was used to support the research. Organic Rankine cycle was studied. Also, the following modifications were studied: reheating, regeneration and reheating-regeneration. Regeneration cycle showed the best results, however, thermal efficiencies were lower than 10%. Operating conditions were simulated in order to increase this value. It was determined that the fluid that presented the best behavior was the R-600a refrigerant, using a Rankine with regeneration cycle operating between 3 500 kPa and 150 ºC at the turbine entrance and 700 kPa in the condenser. A thermal efficiency of 15.33 % was obtained and 7.11 kW of electric power can be produced. <![CDATA[Detection of pesticides in the peach (<em>prunus pérsica</em>) by an electronic nose]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2027-83062020000100359&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El presente trabajo tiene como objetivo el explorar las posibilidades de un sistema multisensorial, tipo nariz electrónica, para la detección de pesticidas organofosforados en el duraznero (Prunus pérsica), cultivado en el departamento de Norte de Santander, Colombia. Las pruebas se realizaron con una nariz electrónica conformada por 8 sensores químico-resistivos, y el método de procesamiento utilizado fue el análisis de componentes principales (PCA). Inicialmente se observó que los sensores reaccionan ante los compuestos volátiles presentes en el durazno, sin la presencia de pesticidas. Al agregar concentraciones conocidas de pesticidas al fruto, fue posible agrupar las muestras en cuatro grupos, así: sin pesticidas, 1, 2 y 3 ppm. Lo anterior indica que el sistema utilizado permite diferenciar las muestras puras de las que están contaminadas, además de agrupar los distintos rangos de concentración. Se concluye con la posibilidad de utilizar la nariz electrónica, en el control de calidad de productos agrícolas.<hr/>Abstract The objective of this work is to explore the possibilities of a multisensory system, electronic nose type, for the detection of organophosphorus pesticides in the peach tree (Prunus persica), cultivated in the department of Norte de Santander, Colombia. The tests were performed with an electronic nose consisting of 8 chemical-resistive sensors, and the method of processing used was the principal component analysis (PCA). Initially it was observed that the sensors react to the volatile compounds present in the peach, without the presence of pesticides. By adding known concentrations of pesticides to the fruit, it was possible to group the samples into four groups, like this: without pesticides, 1, 2 and 3 ppm. The above indicates that the system used allows differentiating pure samples from contaminated ones, in addition to grouping the different concentration ranges. It concludes with the possibility of using the electronic nose, in the quality control of agricultural products.