Scielo RSS <![CDATA[HiSTOReLo. Revista de Historia Regional y Local]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=2145-132X20150001&lang=pt vol. 7 num. 13 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <link>http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2145-132X2015000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[<b><i>The Region in the New Mexican Historiography</i></b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2145-132X2015000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Toda historia acontece en un espacio geográfico. La historia regional privilegia el lugar donde acontece un movimiento y lo construye; su enfoque es complejo y ha enriquecido la historia nacional develando acciones y estableciendo diversos vínculos que incluyen aún aspectos del ámbito internacional. El enfoque de la historia regional ha mostrado diversidad de hechos poco conocidos por la historiografía mexicana como los casos que se muestran aquí; por ejemplo, la revuelta de Catarino E. Garza y el movimiento encabezado por Higino Tanguma Gutiérrez, localizados en el territorio de Tamaulipas durante el Porfiriato que aprovecharon a su favor la proximidad con Texas; ya en la Posrevolución se dio el movimiento encabezado por Primo Tapia de la Cruz en Michoacán .En los tres casos, el trabajo resalta las conexiones de los líderes con el sur de los Estados Unidos como referencias para sus iniciativas políticas.<hr/>The entire history takes place in a geographical area. Regional history favors where movement occurs and builds; their approach is complex and enriched the national history unfolding actions and establishing links still include various aspects of international scope. The focus of the regional history has shown diversity of little known facts by Mexican historiography as the cases shown here; for example, the revolt of Catarino E. Garza and Higinio Tanguma Gutierrez, located in the territory of Tamaulipas during the Porfiriato that advantage going for proximity to Texas; and in the post-Revolution header by Primo Tapia de la Cruz movement in Michoacán. In all three cases, the work highlights the connections leading to the southern United States as benchmarks for their policy initiatives. <![CDATA[<b><i>The Textile Industry in Central México, an Unaccomplished Project of Economic Modernization, 1830-1845</i></b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2145-132X2015000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El propósito de este trabajo es realizar una aproximación al primer proyecto industrialista mexicano, que abarca un periodo de quince años (1830-1845). Momento en el que los gobiernos de tendencia centralista emprendieron políticas orientadas a la modernización del sector textil a través del apoyo estatal, y de la promoción de políticas comerciales y fiscales de marcado acento proteccionista. El análisis se centrará en la evaluación objetiva del proyecto con el fin de comprender tanto sus aciertos y limitaciones, así como las dificultades que impidieron su consolidación El estudio está fundamentado tanto en la lectura e interpretación de las producciones académicas existentes sobre la materia, como en las memorias de personajes claves para el desarrollo del proyecto industrialista, como Lucas Alamán y Esteban Antuñano, así como de aquellos que lo criticaban, como José María Luis Mora y Mariano Otero. El artículo está dividido en tres partes, la primera trata de mostrar el contexto económico en el que surgió el proyecto industrialista, la segunda parte está dedicada a su implementación, y la tercera parte hace referencia al fracaso de dicho proyecto como resultado de la guerra contra los Estados Unidos de América.<hr/>The purpose of this work is to stablish a portrait of the first Mexican industrialist project that developed between 1830 and 1845. Time when centralist oriented governments conceived and implemented economic modernization project in the textile sector supported by the state behalf the establishment of protectionist commercial and fiscal policies. The analyses will focus on an objective evaluation of this project with the goal to comprehend the achievements, limitations, and difficulties that impeded its consolidation. This study will be based in the reading and interpretation of the existent academic productions on the subject, also in the memories of the key characters in the development of this project, like Lucas Alamán y Esteban Antuñano, and its principal critics, José María Luis Mora and Mariano Otero. This article is composed in three parts, the first one looks to show the economical context at the emergence of the industrialist project, the second one is related to its implementation, and the third one refers to the failure of the project as a result of the war against the United States of America. <![CDATA[<b><i>The Forest and Confiscation in the Southern Towns in the Toluca Valley (México), 1880-1917</i></b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2145-132X2015000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo pretende aproximarse al estudio de la desamortización de los montes en los pueblos del sur del valle de Toluca (1880-1917). Llama la atención al análisis de la explotación de la madera en beneficio de la industria, para establecer las diversas respuestas y medidas que adoptaron tanto los pueblos en cuestión, sus ayuntamientos y el gobierno estatal frente al fraccionamiento de la propiedad comunal de los montes, en el contexto de modernización económica e industrial que vivió el país. Si bien es cierto, la explotación de los montes y sus recursos respondió a una demanda externa, ésta propició que se alteraran las relaciones entre los habitantes y las autoridades por la extracción de recursos, especialmente porque la llegada de nuevos actores puso de manifiesto la importancia económica que había tomado el recurso forestal y los derivados que podían tomarse del monte, lo cual puede ser considerado como una señal del replanteamiento de los recursos en el contexto ya mencionado.<hr/>This article aims to approach the study of the seizure of the mountains in the southern towns of the valley of Toluca (1880-1917). Draws attention to the analysis of logging for the benefit of the industry, to establish in this way the various responses and measures adopted both the peoples concerned, their city councils and the state government to the fractionation of communal ownership mountains, in the context of economic and industrial modernization that the country experienced. While the exploitation of forests and their resources, responded to external demand led to relations between citizens and the authorities altered by the removal of the remedies, since the arrival of new players in search of who perform this activity highlighted the economic importance had taken the forest resource and the Mount derivatives could be obtained, which can be taken as a sign of rethinking of resources in the aforementioned context. <![CDATA[<b><i>Witch Bite or Disease? The Deaths of Children in a Small Village in Tlaxcala (México), 1917-1922</i></b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2145-132X2015000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Sustentado en sus creencias de arraigo prehispánico y colonial, los habitantes de San Bernardino Contla creían en las intenciones malignas de la bruja, en especial contra los niños recién nacidos. Inmersos en su propia cosmovisión, en esta investigación se explicará la razón por la cual la autoridad civil avalaba las muertes de niños por consecuencia de la mordida de bruja y, contrariamente, la postura del cura católico al argumentar la presencia de enfermedades propias de la infancia: la alferecía y la calentura. Gracias a que los padres refirieron el ataque nocturno de la bruja, el mito adquiere el sentido fantasioso, legendario y, a la vez, temeroso. Alternativamente, para prevenir el ataque de la bruja se realizaban rituales de protección. Con el propósito de sentirse confiados, al inicio de la noche los padres colocaban en la cama del niño un espejo y una tijera, y detrás de la puerta de la casa, un crucifico y una cubeta con agua. Referente a las huellas físicas de los difuntos se derivan dos posibilidades: una asociada con una enfermedad y la otra con la asfixia. Complementariamente, se conocerá la legislación tlaxcalteca que posibilitaba el registro de defunciones relacionadas con las causas míticas.<hr/>Supported in their prehispanic and colonial beliefs, the people of San Bernardino Contla believed in the evil intentions of the witch, especially with newborns. Immersed in their own world view, this research will explain why the deaths of children resulting from the bite of a witch were backed by the civil authority, and conversely, the position of the Catholic priest in arguing the presence of childhood diseases, such as: epilepsy and fever. Thanks to the parents report of night attacks of the witch, the myth gains a fantasy, legendary and at the same time fearful sense. Alternatively, to prevent the witch attack protection rituals were performed. In order to feel confident, at the beginning of the night, parents placed a mirror in the child's bed and scissors behind the door of the house, a crucifix and a bucket of water. Regarding the physical traces of the dead two possibilities arise: one associated with a disease and the other with suffocation. In addition, the Tlaxcalteca legislation that allowed the registration of deaths related to mythical causes will be released. <![CDATA[<b><i>The City Council and Local Processes of Modernization in the City of Uruapan (Mexico), 1940-1960</i></b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2145-132X2015000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El artículo analiza los procesos de modernización en la ciudad de Uruapan (México) a mediados del siglo veinte. Son los años de la urbanización, de la creciente industrialización en sus diferentes etapas, y la progresiva importancia del sector servicios de la economía nacional. Pero, también son las décadas del llamado milagro mexicano en las que se inicia una transición hacia la modernización. ¿Cómo las acciones estatales, empresariales y sociales, locales y nacionales, se constituyeron en fuerzas modernizantes?, y, ¿Cuáles fueron las políticas y proyectos de urbanización, que evidencian esa tendencia modernizadora en el ámbito local?, son las preguntas centrales del presente texto.<hr/>The article analyzes the processes of modernization in the city of Uruapan (México) in the mid-twentieth century. These are the years of urbanization, the increasing industrialization in its different stages, and the growing importance of the services of the national economy. But, they are also the so-called "Mexican Miracle" decades, in which a transition towards modernization starts. The central questions of this text are: How state, business, and social actions were constituted as a modernizing forces, and, What were the policies and urbanization projects, that reveal this modernizing trend locally?. <![CDATA[<b><i>Justification, Production, Uses and Disputes over Green Spaces in Argentina. Parque de la Independencia in Rosario during the First Half of the Twentieth Century</i></b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2145-132X2015000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo analiza la justificación cultural, la construcción material y los usos sociales del primer gran espacio verde de la ciudad de Rosario. Los argumentos higiénicos constituyeron la primera justificación del Parque de la Independencia. El Central Park americano y las discusiones entre Domingo F. Sarmiento y Guillermo Rawson acerca del parque 3 de Febrero de Buenos Aires incidieron en su localización y diseño. Se explican los procesos de ocupación-concesión de las superficies del paseo a corporaciones y asociaciones. Finalmente, se exploran las evidencias de difusión social del Parque, observando el pasaje de un diseño exclusivo, destinado a la distinción social de las elites locales, a otro más pluralizado y orientado a la construcción de un paseo público tendencialmente masivo. El estudio se basa en el relevamiento y la triangulación focalizada de los discursos de la prensa, los vecinos y el municipio.<hr/>This article analyzes the cultural justification, the material construction, and the social uses of the first large Park in Rosario. The hygienic and demographic arguments were the first legitimation of the Parque de la Independencia. The model of the Central Park (NY) and the discussion between Guillermo Rawson and D. F. Sarmiento on Palermo's Park in Buenos Aires affected their location and design. Subsequently, the occupation and concessions describe of the surface by the local corporations and associations are explained. Finally, the evidence about the social diffusion is explored observing the passage of an exclusive design, for the social distinction of the local elites, to a more pluralized public space. The study is based on survey and focused triangulation of the speeches of the press, the neighbors and Municipality. <![CDATA[<b><i>Work and Approaches of the Priest Luis Friedrich in the Pica Oasis during Tarapacá Chilenization, 1903-1907</i></b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2145-132X2015000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo busca indagar las características que tuvo el proceso de chilenización en el oasis de Pica abordando a uno de los actores menos estudiado en este contexto: los curas. A este efecto, se centra en la labor y los planteamientos del sacerdote Luis Friedrich utilizando la correspondencia que envió a sus superiores jerárquicos entre los años 1903 y 1907. A través de esta documentación, no sólo se describe el quehacer de Friedrich destinado a potenciar los rasgos endógenos contenidos en las modalidades tradicionales de organización religiosa y secular de los campesinos piqueños, matillanos y quismeños para enfrentar los vaivenes impositivos de la chilenización, sino también su visión política respecto a la mirada prejuiciada en la que sustentaba la administración estatal chilena el ejercicio de su soberanía política y administrativa.<hr/>The objective of this article is to look into the characteristics of the Chilenization process in the Pica Oasis by addressing one of the least studied actors in this context: the priests. Focussing on the work and ideas of the priest Luis Friedrich, we worked with the writings sent to his superior authority between 1903 and 1907.Through this documentation not only the work of Friedrich dedicated to promote the endogenous characteristics existing in the traditional modalities of religious and secular organization of the rural people from Pica, Matilla and the valley of Quisma to deal with the domineering ups and downs of the chilenization is described, but also his political approach regarding the prejudiced point of view in which the Chilean state administration supported the exercise of its political and administrative sovereignty. <![CDATA[<b><i>Electoral Practices in the Province of Popayán (Colombia), 1832-1853. The Participation of Socio-familiar Congregations, Associations and Political Groups in the Elections</i></b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2145-132X2015000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El proceso electoral que hubo a principios del siglo XIX en el territorio granadino irrumpió en la vida cultural, política y social de sus habitantes, y logró introducir nuevas formas de entender la dinámica socio-política que la naciente República comenzaba a experimentar. El artículo tiene como objetivo analizar las prácticas electorales que se tejieron en la provincia de Popayán entre 1832 y 1853, y busca demostrar que las elecciones primarias jugaron un papel preponderante en la vida política payanesa del período señalado, donde los actores de la época activaron sus relaciones de poder a través de las asociaciones, redes socio-familiares y grupos políticos con el propósito de ganar los comicios. Para ello, entrelazamos las fuentes primarias (epistolares, periódicos y hojas sueltas que reposan en los archivos y bibliotecas de Colombia) con las secundarias (bibliografía escrita sobre el tema en Colombia, América Latina y Europa). Así, llegamos a la conclusión que las elecciones se convirtieron en espacios propicios para el liderazgo, la negociación, las alianzas y la formación de tradiciones políticas en Popayán.<hr/>The electoral process was in the early nineteenth century in Nueva Granada territory stormed the cultural, political and social life of its inhabitants, and succeeded in introducing new ways of understanding the socio-political dynamics that the new Republic was beginning to experience. This paper aims to analyze the electoral practices were woven in the Province of Popayan between 1832 and 1853, and seeks to show that the primaries played a leading role in the political life of the period payanesa noted, where the actors of the time activated their power relations through partnerships, family socio-political groups and networks in order to win the elections. This, we intertwine the primary sources (epistolary, newspapers and hojas sueltas that rest in the archives and libraries of Colombia) to secondary sources (written on the subject in literature Colombia, Latin America and Europe). Thus, we conclude that the elections became spaces for leadership, negotiation, alliances and formation of political traditions in Popayan. <![CDATA[<b><i>Electoral Debate during the National Front (1958-1974). Chapete's Cartoons about Rojas Pinilla and ANAPO in Colombia</i></b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2145-132X2015000100010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Hernando Turriago "Chapete" fue un destacado caricaturista durante el periodo del Frente Nacional (1958-1974) en Colombia. En sus caricaturas tocó distintos tópicos de la vida pública. Sin embargo, su obra adquirió relevancia al constituirse la principal plataforma de defensa del régimen frentenacionalista. En efecto, desde finales de la dictadura del General Gustavo Rojas Pinilla (1953-1957), Chapete emprendió la defensa de las libertades coartadas por el régimen y se dedicó a combatir las intenciones electorales del líder de la Alianza Nacional Popular (ANAPO). El objetivo de este artículo es analizar y describir el modo como Chapete, a través de sus caricaturas, combatió a Rojas Pinilla y a su partido durante las campañas electorales del Frente Nacional. Sin dejar de lado el material histórico contextual, este artículo utiliza como fuentes históricas las caricaturas publicadas en el diario El Tiempo. La caricatura es concebida como una estrategia de lucha política, más que como arte de la sátira; hecho que permite aventurar, a manera de hipótesis, la idea de que en manos de Chapete la caricatura fue un arma del oficialismo frentenacionalista, usada para contrarrestar la fuerza popular y electoral de uno de sus principales detractores, el General Rojas Pinilla.<hr/>Hernando Turriago "Chapete" was a prominent cartoonist during the period of the Frente Nacional (National Front) (1958-1974) in Colombia. In his cartoons, Chapete touched different topics of public life. However, his work became important because it was a platform for to defense the National Front regime. Indeed, since the end of the dictatorship of General Gustavo Rojas (1953-1957), he undertook the defense of freedom constrained by the regime and was later dedicated to fighting the election intentions of the Alianza Nacional Popular's leader (National Popular Alliance, ANAPO). The aim of this article is to analyze and describe how Chapete fought against Rojas Pinilla and his party during election campaigns the Frente Nacional, through his cartoons. Without neglecting the contextual historical material, this article uses as historical sources, the cartoons published in the newspaper El Tiempo. The cartoon is conceived as a strategy of political struggle, rather than as art of the satire. This idea allows thinking that the cartoon of Chapete was a weapon used for the Frente Nacional regime to counter the popular and electoral strength of the General Rojas Pinilla, one of their main opponents. <![CDATA[<b>Ivana Frasquet, ed. 2013. <i>Jamás ha llovido reyes el cielo. De independencias, revoluciones y liberalismos en Iberoamérica. </i>Quito: Universidad Andina Simón Bolívar, Corporación Editora Nacional. </b><b>ISBN 978-9978-84-696-4</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2145-132X2015000100011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Hernando Turriago "Chapete" fue un destacado caricaturista durante el periodo del Frente Nacional (1958-1974) en Colombia. En sus caricaturas tocó distintos tópicos de la vida pública. Sin embargo, su obra adquirió relevancia al constituirse la principal plataforma de defensa del régimen frentenacionalista. En efecto, desde finales de la dictadura del General Gustavo Rojas Pinilla (1953-1957), Chapete emprendió la defensa de las libertades coartadas por el régimen y se dedicó a combatir las intenciones electorales del líder de la Alianza Nacional Popular (ANAPO). El objetivo de este artículo es analizar y describir el modo como Chapete, a través de sus caricaturas, combatió a Rojas Pinilla y a su partido durante las campañas electorales del Frente Nacional. Sin dejar de lado el material histórico contextual, este artículo utiliza como fuentes históricas las caricaturas publicadas en el diario El Tiempo. La caricatura es concebida como una estrategia de lucha política, más que como arte de la sátira; hecho que permite aventurar, a manera de hipótesis, la idea de que en manos de Chapete la caricatura fue un arma del oficialismo frentenacionalista, usada para contrarrestar la fuerza popular y electoral de uno de sus principales detractores, el General Rojas Pinilla.<hr/>Hernando Turriago "Chapete" was a prominent cartoonist during the period of the Frente Nacional (National Front) (1958-1974) in Colombia. In his cartoons, Chapete touched different topics of public life. However, his work became important because it was a platform for to defense the National Front regime. Indeed, since the end of the dictatorship of General Gustavo Rojas (1953-1957), he undertook the defense of freedom constrained by the regime and was later dedicated to fighting the election intentions of the Alianza Nacional Popular's leader (National Popular Alliance, ANAPO). The aim of this article is to analyze and describe how Chapete fought against Rojas Pinilla and his party during election campaigns the Frente Nacional, through his cartoons. Without neglecting the contextual historical material, this article uses as historical sources, the cartoons published in the newspaper El Tiempo. The cartoon is conceived as a strategy of political struggle, rather than as art of the satire. This idea allows thinking that the cartoon of Chapete was a weapon used for the Frente Nacional regime to counter the popular and electoral strength of the General Rojas Pinilla, one of their main opponents. <![CDATA[<b>Carlos Martínez Assad, coord. 2010. <i>El camino de la rebelión del general Saturnino Cedillo. </i></b><b>México: Editorial Océano. ISBN 978-607-40034-7-5</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2145-132X2015000100012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Hernando Turriago "Chapete" fue un destacado caricaturista durante el periodo del Frente Nacional (1958-1974) en Colombia. En sus caricaturas tocó distintos tópicos de la vida pública. Sin embargo, su obra adquirió relevancia al constituirse la principal plataforma de defensa del régimen frentenacionalista. En efecto, desde finales de la dictadura del General Gustavo Rojas Pinilla (1953-1957), Chapete emprendió la defensa de las libertades coartadas por el régimen y se dedicó a combatir las intenciones electorales del líder de la Alianza Nacional Popular (ANAPO). El objetivo de este artículo es analizar y describir el modo como Chapete, a través de sus caricaturas, combatió a Rojas Pinilla y a su partido durante las campañas electorales del Frente Nacional. Sin dejar de lado el material histórico contextual, este artículo utiliza como fuentes históricas las caricaturas publicadas en el diario El Tiempo. La caricatura es concebida como una estrategia de lucha política, más que como arte de la sátira; hecho que permite aventurar, a manera de hipótesis, la idea de que en manos de Chapete la caricatura fue un arma del oficialismo frentenacionalista, usada para contrarrestar la fuerza popular y electoral de uno de sus principales detractores, el General Rojas Pinilla.<hr/>Hernando Turriago "Chapete" was a prominent cartoonist during the period of the Frente Nacional (National Front) (1958-1974) in Colombia. In his cartoons, Chapete touched different topics of public life. However, his work became important because it was a platform for to defense the National Front regime. Indeed, since the end of the dictatorship of General Gustavo Rojas (1953-1957), he undertook the defense of freedom constrained by the regime and was later dedicated to fighting the election intentions of the Alianza Nacional Popular's leader (National Popular Alliance, ANAPO). The aim of this article is to analyze and describe how Chapete fought against Rojas Pinilla and his party during election campaigns the Frente Nacional, through his cartoons. Without neglecting the contextual historical material, this article uses as historical sources, the cartoons published in the newspaper El Tiempo. The cartoon is conceived as a strategy of political struggle, rather than as art of the satire. This idea allows thinking that the cartoon of Chapete was a weapon used for the Frente Nacional regime to counter the popular and electoral strength of the General Rojas Pinilla, one of their main opponents. <![CDATA[<b>Entrevista a Álvaro Matute Aguirre, Profesor Emérito, Universidad Nacional Autónoma de México, México</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2145-132X2015000100013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Hernando Turriago "Chapete" fue un destacado caricaturista durante el periodo del Frente Nacional (1958-1974) en Colombia. En sus caricaturas tocó distintos tópicos de la vida pública. Sin embargo, su obra adquirió relevancia al constituirse la principal plataforma de defensa del régimen frentenacionalista. En efecto, desde finales de la dictadura del General Gustavo Rojas Pinilla (1953-1957), Chapete emprendió la defensa de las libertades coartadas por el régimen y se dedicó a combatir las intenciones electorales del líder de la Alianza Nacional Popular (ANAPO). El objetivo de este artículo es analizar y describir el modo como Chapete, a través de sus caricaturas, combatió a Rojas Pinilla y a su partido durante las campañas electorales del Frente Nacional. Sin dejar de lado el material histórico contextual, este artículo utiliza como fuentes históricas las caricaturas publicadas en el diario El Tiempo. La caricatura es concebida como una estrategia de lucha política, más que como arte de la sátira; hecho que permite aventurar, a manera de hipótesis, la idea de que en manos de Chapete la caricatura fue un arma del oficialismo frentenacionalista, usada para contrarrestar la fuerza popular y electoral de uno de sus principales detractores, el General Rojas Pinilla.<hr/>Hernando Turriago "Chapete" was a prominent cartoonist during the period of the Frente Nacional (National Front) (1958-1974) in Colombia. In his cartoons, Chapete touched different topics of public life. However, his work became important because it was a platform for to defense the National Front regime. Indeed, since the end of the dictatorship of General Gustavo Rojas (1953-1957), he undertook the defense of freedom constrained by the regime and was later dedicated to fighting the election intentions of the Alianza Nacional Popular's leader (National Popular Alliance, ANAPO). The aim of this article is to analyze and describe how Chapete fought against Rojas Pinilla and his party during election campaigns the Frente Nacional, through his cartoons. Without neglecting the contextual historical material, this article uses as historical sources, the cartoons published in the newspaper El Tiempo. The cartoon is conceived as a strategy of political struggle, rather than as art of the satire. This idea allows thinking that the cartoon of Chapete was a weapon used for the Frente Nacional regime to counter the popular and electoral strength of the General Rojas Pinilla, one of their main opponents.