Scielo RSS <![CDATA[Suma de Negocios]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=2215-910X20150002&lang=pt vol. 6 num. 14 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[Intellectual capital and other determinants of competitive advantage in exporting companies in the area north of Honduras]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-910X2015000200130&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El objetivo de esta investigación es analizar el capital intelectual y otros determinantes de la ventaja competitiva en empresas exportadoras del norte de Honduras, desde 2 perspectivas: la Teoría de los recursos y capacidades y la Teoría de la empresa basada en el conocimiento. A fines de testear las hipótesis se usaron datos mediante regresión probit. La evidencia encontrada indica que tener mayor capital intelectual, la antigüedad de la empresa exportadora, el tamaño y el grado de exigencia del país de destino son variables relevantes que influyen de manera positiva en el nivel de ventaja competitiva. Se considera que los resultados obtenidos contribuyen a la literatura sobre el nivel de ventaja competitiva en empresas exportadoras de países en desarrollo, siendo el primer trabajo de este tipo realizado en Honduras. Como futura línea de investigación se debe efectuar una identificación, clasificación y medición del capital intelectual y la ventaja competitiva, ambas variables medidas de forma longitudinal.<hr/>Abstract The objective of this research is to analyze the intellectual capital and other determinants of competitive advantage in exporting companies in northern Honduras, from two perspectives: the theory of resources and capabilities, and the theory of the firm based on the knowledge. At the end of the hypothesis test data were used by probit regression. The evidence found indicates that having more intellectual capital, the seniority of the exporting company, the size and degree of requirement of the destination country, they are relevant variables that influence in a positive way the level of competitive advantage. It is believed that the results contribute to the literature on the level of competitive advantage in exporting firms in developing countries being the first work of this kind in Honduras. As a future line of research must be carried out an identification, classification and measurement of intellectual capital and competitive advantage, both variables measured longitudinally. <![CDATA[Organizational climate and migration technology. Case of study is the analog shutdown on Ecuadorian television]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-910X2015000200138&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Este documento estudia la importancia del clima organizacional de una empresa, medido a través de su relación con la capacidad de absorción, sobre un evento de transición tecnológica disruptiva en el mercado en que se desenvuelve. Como caso particular se analiza la migración de señal analógica a digital en los canales de televisión ecuatorianos, específicamente los que cuentan con matriz en Guayaquil. Se realizó un análisis cuantitativo bajo el modelo descriptivo, en un muestreo no probabilístico, en el cual se analizó el clima organizacional por medio de la capacidad de absorción ante la migración a TDT. Los resultados más importantes muestran una alta capacidad de absorción de la muestra estudiada, lo cual facilitará la implementación de la nueva tecnología.<hr/>Abstract This document studies the importance of the business climate in a business, analyzed through its relationship with its absorptive capacity, challenged by the transition in the market to a disruptive technology. The case of study in this paper is the transition from analog to digital signal in local television stations in Ecuador, specifically those based in Guayaquil. This was done through a quantitative analysis within a descriptive model, in which the organizational climate was measured through its absorptive capacity in the migration to Digital Television. A survey was made to general personnel of television stations in Guayaquil. The most important results show a high absortive capacity. <![CDATA[Key factors for the structure of capital in the oilfield services sector in Colombia]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-910X2015000200147&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen En este artículo se presenta un análisis de los factores que pueden ser influyentes al establecer la estructura de capital en entidades del sector de servicios petroleros en Colombia. Se realiza una revisión de la literatura sobre el tema objeto de estudio para desarrollar un marco conceptual de referencia, y posteriormente se desarrolla un trabajo exploratorio que permite recoger información general sectorial sobre los servicios petroleros en Colombia, así como datos particulares de un grupo de empresas pertenecientes a dicho sector. Con el desarrollo del trabajo de investigación se pretende establecer una base sistemática que ilustre factores sectoriales clave que influyen en la determinación de la estructura de capital en el sector de servicios petroleros. Se ha podido apreciar que algunas variables resultan especialmente concluyentes al analizar la información sectorial de la actividad descrita, con las cuales se puede tener una pauta para tomar ese tipo de decisiones. Por último, se busca generar recomendaciones para los empresarios que pertenecen a esta actividad económica.<hr/>Abstract This article analyzes the factors that may be influential in establishing the capital structure entities oil services sector in Colombia. A review of literature on the subject under study was conducted to develop a conceptual framework, then an exploratory work allowing the gathering of sectorial information of the oil services industry in Colombia, as well as particular data of a group of companies belonging to the sector. The main objective of the research is to establish a systematic basis to illustrate key industry factors influencing the determination of the capital structure in the oil services sector. It has been seen that some variables are particularly conclusive to analyze the sector of the activity described and the creation of a model to make such decisions. Finally it is to generate recommendations for entrepreneurs belonging to this economic activity. <![CDATA[The social entrepreneur: Analysis of social awareness]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-910X2015000200155&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Los emprendedores sociales están ganando cierto reconocimiento como uno de los agentes de cambio social más importantes. Aun así, poco se conoce sobre sus motivaciones y el proceso a través del cual sus ideas se conciben y desarrollan. En este trabajo se analiza el proceso de descubrimiento de oportunidades en el caso de los emprendedores sociales, partiendo de la teoría del descubrimiento y del concepto de alerta emprendedora que, en este caso, rebautizamos como alerta social. Para ello se estudia el papel de la formación y la experiencia previa del emprendedor, la cercanía a otros emprendedores y la cercanía al problema social como variables relacionadas con la alerta social. Dada la novedad de la temática abordada y el carácter exploratorio de la investigación realizada hemos utilizado una metodología cualitativa, concretamente en estudio de casos en profundidad, cuyos resultados nos han llevado a proponer un modelo de relaciones entre las variables analizadas.<hr/>Abstract Social entrepreneurs are gaining recognition as one of the most important drivers of social change, but little is known about the motivations and process through which their ideas are born and developed. In this paper, an analysis is made of the opportunity discovery process in the case of social entrepreneurs, drawing on the discovery theory and the concept of entrepreneurial alertness that, in this case, we rename as social alertness. In order to do that, a study is made on the role of the previous training and experience of the entrepreneur, closeness to other entrepreneurs, and closeness to social problems, as variables related to social alertness. Given the novelty of this issue and the exploratory nature of this research, qualitative methodology has been used, specifically, in-depth case study analysis. Our results have led us to propose a model of relationships between the variables analysed. <![CDATA[The preparation of the industrial firms in the State of Querétaro, Mexico, in the area of information and communication technologies]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-910X2015000200166&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El presente artículo analiza el uso de las tecnologías de información y comunicación (TIC) en México, y en especial en el Estado de Querétaro, un estado con un alto potencial de desarrollo dada su ubicación estratégica, así como la infraestructura disponible. En particular, se analiza si hay diferencias en el uso de las TIC entre diferentes tipos de empresas con el fin de identificar posibles problemas y obstáculos a los que se enfrentan ciertas empresas, así como subrayar posibles áreas de intervención política para apoyar el desarrollo de la región. Para tal propósito se recolectaron datos a mano a través de la realización de encuestas a directivos de empresas del sector manufacturero del Estado de Querétaro, México, acerca de la implementación de las TIC en diferentes niveles. Estos niveles incluían tanto el equipamiento (como computadoras), el aspecto de recursos humanos calificados, así como la definición de estrategias y una integración de las TIC dentro de la estructura organizacional. El resultado más importante es que entre más pequeñas las empresas y entre menor grado de desarrollo en su estructura organizacional tengan, más difícil es para ellas implementar las TIC. Esto no se debe primeramente a la falta de conciencia en este tipo de empresas, sino más bien a la falta de recursos tecnológicos.<hr/>Abstract The present article analyzes the usage of information and communication technologies (ICT) in Mexico and especially in the State of Queretaro, a state with a high potential of development due to its strategic position as well as the available infrastructure. In particular, the paper analyzes whether there exist differences in the usage of ICT between different types of firms in order to be able to identify possible problems and barriers with which specific firms are confronted as well as underline possible areas of political intervention in order to support the regional development. Therefore, we use a handcollected data set based on surveys with managers of industrial firms in the State of Queretaro, Mexico, about the implementation of ITC in the different areas. The areas included both the equipment (such as computers) and the area of human resources as well as the definition of strategies and the integration of ITC in the organizational structure. The most important result is the following: the smaller the companies and the less developed their organizational structure, the more difficult it is for them to implement ITC. This result is not mainly due to the lack of consciousness of the firms but more to the lack of technological resources. <![CDATA[Hopes and attributes of collaborators]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-910X2015000200178&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Con una muestra de 323 individuos se analiza la relación entre esperanza y los atributos de los colaboradores. Por una parte, la esperanza es un constructo de la psicología positiva, abordado a nivel organizacional a partir de la década de los noventa del siglo pasado. Por otra, los atributos de los colaboradores han permitido conocer y mejorar las competencias y, a su vez, obtener mejor desempeño en las organizaciones. El análisis de los datos se hizo a partir de un análisis factorial y de correlaciones entre los constructos y las variables demográficas edad y género. Los resultados muestran que existe una relación positiva y significativa entre las áreas de la esperanza y los atributos de los colaboradores sobre el desempeño.<hr/>Abstract The relationship between hope and attributes of employees is analysed on a sample of 323 individuals. On the one hand, hope is a construct of positive psychology that was introduced at organisational level during the 1990’s. Moreover, the attributes of collaborators has helped to determine and improve skills and, in turn, obtain a better performance in the organisations. The analysis of the data was performed using factorial analysis and correlations between the constructs and the demographic variables, age and gender. The results show that there is a positive and significant relationship between the areas of hope and the attributes of the collaborators about performance. <![CDATA[Exploring the opportunities of wild turkey meat consumption (Meleagris gallopavo) in Colombia from the experience in other markets]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-910X2015000200183&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El presente documento hace una evaluación y propuesta para lograr el aumento del consumo de carne de pavo en Colombia. Para tal fin se propone un análisis del consumo y producción nacional y de las importaciones y exportaciones del producto en el país, también se realiza un análisis del posicionamiento de la carne de pavo en los principales países de referencia, así como de los productores y consumidores de la región de influencia, con el fin de conocer las estrategias utilizadas para el desarrollo del sector. Finalmente, se propone la consolidación de una cadena productiva de tal manera que pueda fortalecerse no solo la producción, sino también el posicionamiento del mercado a partir de la calidad, la satisfacción a través de la evaluación del producto y la diferenciación del mismo.<hr/>Abstract This paper makes an assessment and a proposal to contribute to increase the consumption of turkey meat in Colombia. For this purpose, an analysis that includes the consumption and domestic production and imports and exports of the product in the country is proposed, also an analysis of the positioning of turkey meat in major countries of reference. An analysis on producers and consumers in the region of influence to know the strategies used to develop the sector is also done. Finally, it is proposed the consolidation of a production chain so that it can be strengthened not only in its production but also in product positioning in the market from quality, the satisfaction through product evaluation and differentiation. <![CDATA[O desenvolvimento das competências coletivas no terceiro setor]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-910X2015000200194&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Dentro da abordagem de competências que se focam na gestão de recursos humanos, a abordagem de competências coletivas é uma área de pesquisa emergente. O objetivo da presente pesquisa é compreender as competências coletivas em um projeto voluntário do terceiro setor. O método utilizado foi o estudo de caso, tendo como objeto de estudo o terceiro setor, mais especificamente um projeto social. Para isto, se fez a escolha da ONG Parceiros Voluntários (PV) com o projeto «Desenvolvimento de Princípios de Transparência e Prestação de Contas em Organizações da Sociedade Civil». Entre os resultados teóricos se identificaram 7 dimensões das competências coletivas. No que tange aos resultados empíricos referidos ao entendimento das competências coletivas no projeto voluntário do terceiro setor, observaram-se 4 resultados: (1) todas as dimensões das competências coletivas foram comprovadas no projeto; (2) essas dimensões conseguiram ser determinantes para o desempenho do projeto, (3) as 7 dimensões influenciaram também o desempenho de toda a ONG, (4) as dimensões das competências coletivas do projeto contribuíram para que as organizações sociais pratiquem os princípios da transparência e da prestação de contas em suas atividades. Finalmente, o fato da confirmação das dimensões das competências coletivas como elemento-chave do desenvolvimento abre a possiblidade de avançar na operacionalização deste construto, onde o seguinte passo seria um estudo descritivo.<hr/>Abstract Inside the Competences approach that focused in the human resources management, the collective competences approach is an area of emergent research. The objective of this research is to understand the collective competences in a volunteer project of the third sector; the method used was the case study that has as object of study the third sector. Specifically, a social project for this purpose was chosen, the ONG “Pareceiros Voluntarios” (PV) with the project “Development of the principles of transparency and Accountability in Civil Society Organizations”. Among the theoretical results were identified seven dimensions of the collective competences. Furthermore, among the empirical results referred to the understanding of the collective competences in the volunteer project of the third sector four results were observed: (1) all the collective competences dimensions were proved in the project; (2) those dimensions were determinant for the development of the project; (3) the seven dimensions also influenced in the performance of all the ONG; (4) the dimensions of the project collective competences contributed for making that the social organizations could practice the principles of transparency and accountability in their activities. Finally, the confirmed fact that the collective competences were a key-element in the development opens the possibility of go forward in the operationalization of this construct, where the next step will be a descriptive study. <![CDATA[Burnout and its application in the aviation industry: A conceptual approach]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-910X2015000200204&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El presente estudio muestra un análisis general del síndrome del burnout, sus orígenes, conceptos, síntomas y herramientas de medición para detectarlo. A pesar de que sus orígenes científicos se relacionan con el personal de salud y docentes, este síndrome afecta a profesionales con intensa relación con las personas, convirtiéndose en la actualidad en una enfermedad social, es por esto que se busca la relación del burnout con el personal de aviación. Se concluye que esta investigación beneficiará a la industria de la aviación tanto en el avance tecnológico como en la competencia debido a que este sector trabaja las 24 h, los 7 días de la semana; lo que conlleva que el talento humano esté a disposición de realizar trabajos en horarios rotativos y muchas veces en largos períodos de tiempo.<hr/>Abstract The present study shows a general analysis of the burnout syndrome, its origins, concepts, symptoms and measurement tools for them. Despite their scientific origins are linked to health personnel and teachers this syndrome affects professional’s intense relationship with people today becoming a social disease, which is why the relationship of burnout is sought with aviation personnel. We conclude that this research will benefit the aviation industry both technological advancement and competition because this sector works 24 hours, 7 days a week; which leads to that human talent is available to perform work on rotating schedules and often over long periods of time.