Scielo RSS <![CDATA[Revista Cuidarte]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=2216-097320130001&lang=pt vol. 4 num. 1 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[<b>INTERNATIONAL LEADERSHIP IN NURSING</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2216-09732013000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[<b>FAMILY INFLUENCE IN THE HABIT OF SLEEPING IN A SAMPLE OF HEALTHY STUDENTS IN BOGOTÁ, COLOMBIA - 2012</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2216-09732013000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Introducción: El objetivo de esta investigación fue determinar la asociación entre el patrón de sueño familiar y su influencia en el hábito de sueño en estudiantes sanos de la Universidad de Ciencias Aplicadas y Ambientales U.D.C.A en Bogotá, D.C. Materiales y Métodos: Se trató de un estudio con abordaje cualitativo de tipo descriptivo etnográfico, basado en la teoría de diversidad y universalidad del cuidado propuesta por Madeleine Leininger, a través de una entrevista semi-estructurada, que se aplicó hasta saturar la información, previa obtención del consentimiento informado por parte de cada uno de los participantes. Resultados y Discusión: Los resultados mostraron que los estudiantes universitarios deben adaptarse al entorno académico, modificando los hábitos de sueño aprendidos y practicados en casa, identificando dentro de los cambios más importantes: el ambiente con relación al descanso y el cambio de los hábitos relacionados con el "trasnocho" y el rendimiento académico. Conclusiones: Al implementar la teoría propuesta por Leininger, se puede establecer que existe una relación entre el hábito del sueño de los estudiantes y las costumbres aprendidas en casa debido a la influencia familiar que se genera en el comienzo de la vida, demostrando su aplicabilidad en esta investigación. (Rev Cuid 2013; 4(1): 437-43).<hr/>Introduction: The objective of this research is to determine the association between family pattern and its influence on the habit of sleep in healthy undergraduates in the Universidad de Ciencias Aplicadas y Ambientales U.D.C.A in Bogotá, D.C. Materials and Methods: It's a descriptive qualitative ethnographic study. The theory of diversity and universality of care proposed by Madeleine Leininger was used, through a semi structured interview; it was applied to a five students, upon application of informed consent, displays obtained by saturation of data. Results and Discussion: The results showed that students must adapt to academic environment, changing sleep habits learned at home, identifying within the most important changes: the environment in relation to rest and change of habits related to the stay up late and academic performance. Conclusions: By implementing the theory proposed by Leininger, it is possible to establish a relationship between sleep habits and customs students learned at home due to family influence generated at the beginning of life, demonstrating its applicability in this research. <![CDATA[<b>PERCEPTION OF THE NURSING STUDENTS ON THE ENVIRONMENTS OF LEARNING DURING THEIR CLINICAL PRACTICES</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2216-09732013000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Introducción: El presente trabajo se elaboró después de haber recopilado y analizado una serie de estudios, se observó que existen pocas evidencias sobre la percepción que tienen los estudiantes acerca del ambiente de aprendizaje durante sus prácticas; por tal motivo surge la necesidad de indagar acerca de este tema. Materiales y Métodos: Cuali-cuantitativo de tipo fenomenológico descriptivo transversal, se utilizó el instrumento creado por la profesora Nancy Navarro H. del Dpto. de Obstetricia y Ginecología de la Facultad de Medicina llamado "instrumento de evaluación de aprendizaje clínico", el cual tiene como objetivo evaluar la percepción de los estudiantes de sus aprendizajes clínicos. Resultados y Discusión: Los estudiantes refieren que algunos tutores o docentes no van acordes con los objetivos del plan de experiencia practica y solicitan demasiados productos de aprendizaje en poco tiempo de práctica, dando origen a que el estudiante ocupe la mayoría de tiempo a escribir el proceso de atención en enfermería y dediquen poco tiempo a la ejecución en el paciente, lo anterior causado por el desbalance en la organización del tiempo. Conclusiones: De acuerdo a los resultados arrojados en la presente investigación, se llegó al desenlace que las opiniones en cuanto a la percepción de los estudiantes de la Facultad de Enfermería y Obstetricia (FAEO) varia, de acuerdo a las dimensiones: organización de los programas, práctica docente, ambiente de aprendizaje y experiencia clínica, estuvieron parcialmente de acuerdo, mientras que en la dimensión rol del estudiante, estuvieron totalmente de acuerdo. (Rev Cuid 2013; 4(1): 444-9).<hr/>Introductions: The present work was developed after having compiled and analyzed a series of studies, where it was noted that there is little evidence on the perception of the students about the learning environment during their practices, therefore it is necessary to inquire about this topic. Materials and Methods: Quail- quantitative of type fenomenológico descriptive transverse used the instrument created by teacher Nancy Navarro H. of the Department of obstetrics and Gynecology of the Faculty of medicine called" evaluation of clinical learning instrument", which it is intended to evaluate the perception of the students of his clinical learnings. Results and Discussions: Students relate that some tutors and teachers are not consistent with the objectives of the plan of experience practice and asked too many products of learning in a short time of practices by resulting in the student engages in drafting the process of nursing in a textual manner and not in the implementation of the process to the patient this by the urgency of time. Conclusions: According to results in the present investigation, it reaches the conclusion that the views on the perception of the students of the Faculty of nursing and obstetrics varies, according to the dimensions; Organization of the programs, practical teaching, environment for learning and clinical experience, agreed partially, while in the role of student dimension, they agreed totally. <![CDATA[<b>ADOPTION OF HEALTHY PRACTICES IN PUERPERAL ADOLESCENTS</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2216-09732013000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Introducción: Teniendo en cuenta el problema de salud en el que se ha convertido el embarazo en adolescentes y el déficit de conocimientos de las mismas durante el puerperio, se diseñó el programa "cuidado en casa a la puérpera adolescente y su recién nacido", con el objetivo de identificar las prácticas de cuidado que realizan consigo mismas y con su recién nacido, prevenir alteraciones evitables mediante la valoración y seguimiento, promover prácticas saludables e incluir a la familia en el cuidado de la madre y su hijo. Materiales y Métodos: Este programa se dirigió a usuarias entre los 10 y 19 años, egresadas del servicio de Ginecoobstetricia de la Empresa Social del Estado Hospital Universitario Erasmo Meoz en Cúcuta y a su recién nacido. Durante el programa se estructuró un estudio que corresponde al paradigma cuantitativo, descriptivo de corte prospectivo. La muestra fue compuesta por 251 puérperas adolescentes y sus recién nacidos residentes en el municipio de Cúcuta. Para la recolección de información se utilizó un formato de valoración por dominios para la puérpera y su recién nacido y el cuestionario "prácticas de cuidado que realizan consigo mismas las mujeres en el posparto" versión 2010. Resultados y Discusión: Dentro de los factores sociodemográficos se evidencia la escolaridad y nivel socioeconómico bajo, relaciones de unión libre, madresolterismo y tipo de familia extensa como variables prevalentes. Existen prácticas inadecuadas en la alimentación y cuidados de la salud especialmente. Conclusiones: Se pudo establecer que las adolescentes puérperas aplican cuidados congruentes a su cultura y no las indicaciones dadas por el equipo de salud durante el embarazo, sin embargo cuando enfermería ejerce el cuidado humanizado y respetuoso, se evidencian cambios positivos en la salud de la madre y su familia así como la adopción de prácticas saludables. (Rev Cuid 2013; 4(1): 450-8).<hr/>Introduction: Given the health problem that has become teenage pregnancy and the lack of knowledge of the same during the postpartum period, the program was designed "home care to the mothers of newborns and infants to adolescents" with to identify care practices engaged with themselves and with their newborn, prevent avoidable disorders by assessing and monitoring, promote healthy practices and include the family in the care of the mother and child. Materials and Methods: This program targeted users between 10 and 19 years, graduates of Gynecology and Obstetrics Service of the State Social Enterprise Meoz Erasmus University Hospital in Cucuta and your newborn. During the study, a structured program that corresponds to the quantitative paradigm, prospective descriptive cross. The sample consisted of 251 postpartum adolescents and their newborns living in the city of Cucuta. For data collection we used a domain valuation format for the woman and her newborn and the questionnaire "care practices with themselves engaged in postpartum women" 2010 version. Results and Discussion: Among the sociodemographic factors evidenced schooling and low socioeconomic status, cohabiting relationships, single mothers and extended family such as variables prevalent. Practices are inadequate food and health care in particular. Conclusions: It was found that adolescents apply postpartum care consistent with their culture and the indications given by the health care team during pregnancy, however when humanized nursing care exercises and respectful, positive changes are evident in the health of the mother and his family and the adoption of healthy practices. <![CDATA[<b>DEMOGRAPHIC CHARACTERISTICS ASSOCIATED WITH OVERLOAD OF CAREGIVERS OF DIABETIC PATIENTS IN CÚCUTA</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2216-09732013000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Introducción: Determinar la asociación entre las características sociodemográficas con el grado de sobrecarga en los cuidadores de pacientes diabéticos del Hospital Universitario ERASMO MEOZ durante el año del 2010 y primer semestre del 2011. Materiales y Métodos: Trabajo de investigación de abordaje cuantitativo descriptivo correlacional. Previa autorización de las directivas de la institución, de la verificación del cumplimiento de criterios de inclusión y de la participación voluntaria con consentimiento bajo información, se aplica en 252 cuidadores dos instrumentos caracterización sociodemográfica de los cuidadores y escala de sobrecarga del cuidador de Zarit. Resultados: Respecto a las características demográficas y grado de sobrecarga, se reportó asociación estadísticamente significativa en las variables género, edad, estado civil, ocupación, y horas de cuidado; contrario al nivel de escolaridad, estrato de la vivienda y parentesco en las que no encontró relación directa con la percepción de sobrecarga. Discusión y Conclusiones: En el estudio algunas variables del perfil sociodemográfico del cuidador y de la provisión del cuidado aparecen fuertemente relacionadas con la percepción de sobrecarga de éste. Lo encontrado plantea la necesidad de la participación de enfermería en la definición de estrategias concretas y comprometidas en el diagnostico precoz y tratamiento oportuno de los efectos adversos por sobrecarga, y en la adopción de medidas necesarias para su control. (Rev Cuid 2013; 4(1): 459-66).<hr/>Introduction: To determine the existent association among the sociodemographic characteristics with the burden stress level of caretakers of diabetic patients in the ERASMO MEOZ University Hospital during the year 2010 and the first semester of the year 2011. Materials and Methods: Quantitative research work of descriptive correlational approach. Previous approval by the board of directors of the institution on the verification of the compliance of standards of inclusion and voluntary participation with consent under knowledge applicable to 252 participant's two tools (socio - demographic characterization of caregivers and Scale of Zarit caregiver burden). Results: Regarding the demographic characteristics and the degree of overload, a significant statistic of association was reported in the different variables such as gender, marital status, occupation, time and number of hours spent as a caretaker; contrary to their age, level of education and social status, in which there no direct relationship found with the perception of the burden. Discussion and Conclusions: In the study variables of socio - demographic profile of the caregiver and care provision are strongly related to this perception of overload. This finding raises the need for nursing involvement in the definition of specific strategies and committed in the early diagnosis and treatment of adverse effects due to overload, and measures for their control. <![CDATA[<b>EDUCATIONAL STRATEGY POR HOME CARE OF PREMATURE BABIES</b>: <b>MOTHERS USERS OF KANGAROO MOTHER PROGRAM FROM TUNJA, COLOMBIA</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2216-09732013000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Introducción: El objetivo de este estudio fue diseñar y aplicar una estrategia educativa sobre cuidados del RN en el hogar, con los componentes: contacto piel a piel, posición canguro, lactancia materna exclusiva, temperatura ideal y oxigenación ideal. Permitiendo identificar conocimientos y capacidades para cuidar a sus hijos. Se evidenció la necesidad de empoderar a las madres para que ofrecieran el cuidado a sus hijos en el hogar por medio de la Teoría de Mediano Rango de Kristen Swanson. Materiales y Métodos: Se diseñó y aplicó un formato de evaluación sobre conocimientos de componentes del PMC, a diez madres. Se realizó la intervención educativa, en varios etapas con demostraciones prácticas en talleres; detección de vacíos conceptuales y acompañamiento con intervenciones personalizadas. Resultados: Se encontró falta de conocimiento sobre los ítems básicos de posición del niño, contacto piel a piel, alimentación, manejo del oxígeno, evaluación de la temperatura y respiración, signos de alarma y beneficios del PMC. Se detectaron factores culturales y del sistema de salud como obstáculos para que las mamás asumieran compromisos para con el cuidado de los bebés. Discusión: El correcto desarrollo del PMC ambulatorio debe iniciar partiendo del diagnóstico de necesidades educativas relacionadas con el cuidado materno perinatal. El apoyo del profesional de enfermería, es fundamental para que las madres tengan seguridad y autonomía dentro del domicilio. Conclusión: El diseño de la estrategia educativa debe ser flexible, disponer de recursos humanos dedicados a capacitación individualizada, visitas de monitoreo y evaluación familiar, ya que contribuyen a afianzar el apoyo, disipar dudas, temores y en la correcta aplicación de las actividades prácticas del PMC. (Rev Cuid 2013; 4(1): 467-74).<hr/>Introduction: The Objective of this study was to make and to apply an educational strategy aimed at users of PMC mothers at the Hospital San Rafael in Tunja, about RN-care at home, according to the components: skin-to-skin, kangaroo position, exclusive breastfeeding, perfect temperature and perfect oxygenation. The mothers degree of compliance was taken into account, allowing to identify with a semi structured interview, the level of knowledge and skills that they had to care their preterm infants. Finally, we evaluated the level of knowledge and skills acquired by the mothers after receiving the training. Also we evidenced the need to empower mothers to care their children at home watching the Kangaroo Mother Program components through the Medium-Range Theory Kristen Swanson. Materials and Methods: We anticipated an experience that included the design and application of an evaluation form about knowledge of Kangaroo Mother Program components, PMC, to ten mothers, through semi structured interview; evaluation and observation in PMC techniques to determine the level of ability to children care at home. Educational intervention was performed in several stages: Training Group Activities about theoretical concepts, practical demonstrations in participatory workshops, semi-structured interviews, and conceptual gap detection was performed with accompaniment personalized interventions focused on motivation, reinforcement and retraining in the theoretical and practical PMC components. Results: The lack of structured knowledge on basic items child's position, skin to skin contact, food, oxygen management, evaluation of temperature and respiration, warning signs and benefits of PMC. All mothers met the PMC and its importance for child care but seven continued to feel fear to take the baby to home especially with oxygen. Cultural factors were detected and the health system was constituted obstacles for moms to make commitments for the care of babies. Discussion: The Kangaroo Mother Program in Hospital San Rafael in Tunja is considered viable because it is a strategy that meets the needs of population, and involves aspects of management commitment Breastfeeding Program, Programs Strategies to reduce infant mortality, and the accreditation of the Neonatology Service. Also reaffirms its viability to transcend in decreased readmissions, and long term, the decrease in neonatal mortality. The proper development of outpatient PMC should start based on the actual diagnosis related educational needs perinatal maternal care. The support of nurses to the mother in making decisions, it is essential for them to have security to develop the autonomy that can occur within the home. Conclusion: The design of the educational strategy for training purposes in PMC hospital should be flexible, allowing adjustments according to socioeconomic and cultural conditions, particularly levels of education, mother's age and parity; it was found that these factors influence the security, compliance and continuity of the PMC. The training group activities are effective mothers, but it is necessary to have resources dedicated to individualized training, to monitoring and evaluation visits in the family for feedback, as it helps develop family support, to dispel the doubts, fears, and in the correct application of the practical activities of the PMC. <![CDATA[<b>ANEMIA FALCIFORME E SEUS ASPECTOS PSICOSSOCIAIS</b>: <b>O OLHAR DO DOENTE E DO CUIDADOR FAMILIAR</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2216-09732013000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Introdução: A Anemia Falciforme é uma doença genética e hereditária caracterizada por anemia hemolítica crônica e crises vaso-oclusivas agudas ocasionando lesões nos tecidos e órgãos de maneira progressiva. No Brasil, é uma das doenças genética e hereditária mais prevalente e que ocorre, principalmente, nos afrodescendentes, devido à herança genética africana, por se tratar de uma doença originária na África. Materiais e Métodos: Pesquisa exploratória descritiva com abordagem qualitativa, realizada num município a 197 km de Salvador, Bahia, Brasil, capital do Estado. Participaram do estudo dez pessoas, das quais cinco eram pacientes com doença falciforme e cinco familiares. A coleta de dados ocorreu nos meses de julho e agosto de 2012, com a realização de entrevista semiestruturada com o uso de gravador. A análise dos dados se deu a parti da Técnica de Análise de Conteúdo proposta por Bardin. Resultados: Da análise emergiram quatro categorias, a saber: sentimentos relacionados à condição crônica da doença; relações sociais; vivendo com a anemia falciforme e suas limitações; conhecimento dos familiares sobre anemia falciforme. Discussão e Conclusões: Os portadores demonstraram a presença de obstáculos de natureza psicossocial, que somados com a condição crônica da doença, alteram sua qualidade de vida. Além de que, evidenciou-se que os fatores sociais e econômicos interferem na sua qualidade de vida, sendo o desemprego um dos fatores mais impactante, contribuindo negativamente para a insatisfação em relação a sua qualidade de vida. Conluie-se que se faz necessária a (re) construção de medidas efetivas para o controle de desordens psicossociais que interferem negativamente na qualidade de vida dos portadores de anemia falciforme. (Rev Cuid 2013; 4(1): 475-83).<hr/>Introducción: La anemia falciforme es una enfermedad genética y hereditaria que se caracteriza por una anemia hemolítica crónica y las crisis vaso-oclusivas que causan daño a los tejidos y órganos agudos progresivos. En Brasil, es una de las enfermedades genéticas y hereditarias más frecuentes y afecta principalmente a afrodescendientes, debido a que es una enfermedad originaria de África. Materiales y Métodos: Estudio descriptivo exploratorio con abordaje cualitativo, realizado en un municipio a 197 kilómetros de Salvador, Bahía, Brasil, la capital del estado. El estudio incluyó a diez personas, entre ellas cinco pacientes con enfermedad de células falciformes y cinco miembros de la familia. Los datos fueron recolectados durante los meses de julio y agosto de 2012, con la realización de entrevista semi-estructurada con el uso de una grabadora. El análisis de los datos fue mediante la técnica de Análisis de Contenido propuesta por Bardin. Resultados: Cuatro categorías surgieron del análisis: sentimientos relacionados a la condición de enfermedad crónica; las relaciones sociales; viviendo con anemia de células falciformes y sus limitaciones; conocimiento de los familiares de la anemia de células falciformes. Discusión y Conclusiones: Los pacientes mostraron la presencia de obstáculos de naturaleza psicosocial, lo que unido a la condición crónica, alteran su calidad de vida. Además, se evidenció que los factores sociales y económicos influyen en su calidad de vida, siendo el desempleo, uno de los más impactantes, contribuyendo negativamente a la insatisfacción en relación a su calidad de vida. Se concluye que es necesaria la reconstrucción de medidas efectivas para el control de trastornos psicosociales que inciden negativamente en la calidad de vida de los pacientes con anemia de células falciformes.<hr/>Introduction: Sickle Cell Anemia is a genetic and inherited disorder characterized by chronic hemolytic anemia and vaso-occlusive crises causing acute tissue damage and organ progressively. In Brazil, it is a genetic disease and most prevalent hereditary and occurs primarily in African descent due to African genetic heritage, because it is a disease originating in Africa. Materials and Methods: A descriptive exploratory research with a qualitative approach, carried out in the municipality 197 km from Salvador, Bahia, Brazil, the state capital. The study included ten people, including five patients with sickle cell disease and five family members. Data collection occurred during the months of July and August 2012, with the completion of semi-structured interview with a tape recorder. The analysis of data was left of the Technical Content Analysis proposed by Bardin (2009). Results: Four categories emerged from the analysis namely: feelings related to the condition of chronic disease; social relations; living with sickle cell anemia and its limitations; knowledge of family members of sickle cell anemia. Discussion and Conclusions: The patients showed the presence of psychosocial obstacles, which together with the chronic condition, change their quality of life. Besides that, it became clear that the social and economic factors influence the quality of life, unemployment being one of the most impactful, contributing negatively to dissatisfaction with their quality of life. Conluie that it is necessary to (re) construction of effective measures for the control of psychosocial disorders that adversely affect the quality of life of patients with sickle cell anemia. <![CDATA[<b>USE OF PROMOTION AND PREVENTION PROGRAMS IN THE COMMUNITY ASSIGNED TO A HEALTH CENTER BUCARAMANGA-2010</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2216-09732013000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Introdução: A Anemia Falciforme é uma doença genética e hereditária caracterizada por anemia hemolítica crônica e crises vaso-oclusivas agudas ocasionando lesões nos tecidos e órgãos de maneira progressiva. No Brasil, é uma das doenças genética e hereditária mais prevalente e que ocorre, principalmente, nos afrodescendentes, devido à herança genética africana, por se tratar de uma doença originária na África. Materiais e Métodos: Pesquisa exploratória descritiva com abordagem qualitativa, realizada num município a 197 km de Salvador, Bahia, Brasil, capital do Estado. Participaram do estudo dez pessoas, das quais cinco eram pacientes com doença falciforme e cinco familiares. A coleta de dados ocorreu nos meses de julho e agosto de 2012, com a realização de entrevista semiestruturada com o uso de gravador. A análise dos dados se deu a parti da Técnica de Análise de Conteúdo proposta por Bardin. Resultados: Da análise emergiram quatro categorias, a saber: sentimentos relacionados à condição crônica da doença; relações sociais; vivendo com a anemia falciforme e suas limitações; conhecimento dos familiares sobre anemia falciforme. Discussão e Conclusões: Os portadores demonstraram a presença de obstáculos de natureza psicossocial, que somados com a condição crônica da doença, alteram sua qualidade de vida. Além de que, evidenciou-se que os fatores sociais e econômicos interferem na sua qualidade de vida, sendo o desemprego um dos fatores mais impactante, contribuindo negativamente para a insatisfação em relação a sua qualidade de vida. Conluie-se que se faz necessária a (re) construção de medidas efetivas para o controle de desordens psicossociais que interferem negativamente na qualidade de vida dos portadores de anemia falciforme. (Rev Cuid 2013; 4(1): 475-83).<hr/>Introducción: La anemia falciforme es una enfermedad genética y hereditaria que se caracteriza por una anemia hemolítica crónica y las crisis vaso-oclusivas que causan daño a los tejidos y órganos agudos progresivos. En Brasil, es una de las enfermedades genéticas y hereditarias más frecuentes y afecta principalmente a afrodescendientes, debido a que es una enfermedad originaria de África. Materiales y Métodos: Estudio descriptivo exploratorio con abordaje cualitativo, realizado en un municipio a 197 kilómetros de Salvador, Bahía, Brasil, la capital del estado. El estudio incluyó a diez personas, entre ellas cinco pacientes con enfermedad de células falciformes y cinco miembros de la familia. Los datos fueron recolectados durante los meses de julio y agosto de 2012, con la realización de entrevista semi-estructurada con el uso de una grabadora. El análisis de los datos fue mediante la técnica de Análisis de Contenido propuesta por Bardin. Resultados: Cuatro categorías surgieron del análisis: sentimientos relacionados a la condición de enfermedad crónica; las relaciones sociales; viviendo con anemia de células falciformes y sus limitaciones; conocimiento de los familiares de la anemia de células falciformes. Discusión y Conclusiones: Los pacientes mostraron la presencia de obstáculos de naturaleza psicosocial, lo que unido a la condición crónica, alteran su calidad de vida. Además, se evidenció que los factores sociales y económicos influyen en su calidad de vida, siendo el desempleo, uno de los más impactantes, contribuyendo negativamente a la insatisfacción en relación a su calidad de vida. Se concluye que es necesaria la reconstrucción de medidas efectivas para el control de trastornos psicosociales que inciden negativamente en la calidad de vida de los pacientes con anemia de células falciformes.<hr/>Introduction: Sickle Cell Anemia is a genetic and inherited disorder characterized by chronic hemolytic anemia and vaso-occlusive crises causing acute tissue damage and organ progressively. In Brazil, it is a genetic disease and most prevalent hereditary and occurs primarily in African descent due to African genetic heritage, because it is a disease originating in Africa. Materials and Methods: A descriptive exploratory research with a qualitative approach, carried out in the municipality 197 km from Salvador, Bahia, Brazil, the state capital. The study included ten people, including five patients with sickle cell disease and five family members. Data collection occurred during the months of July and August 2012, with the completion of semi-structured interview with a tape recorder. The analysis of data was left of the Technical Content Analysis proposed by Bardin (2009). Results: Four categories emerged from the analysis namely: feelings related to the condition of chronic disease; social relations; living with sickle cell anemia and its limitations; knowledge of family members of sickle cell anemia. Discussion and Conclusions: The patients showed the presence of psychosocial obstacles, which together with the chronic condition, change their quality of life. Besides that, it became clear that the social and economic factors influence the quality of life, unemployment being one of the most impactful, contributing negatively to dissatisfaction with their quality of life. Conluie that it is necessary to (re) construction of effective measures for the control of psychosocial disorders that adversely affect the quality of life of patients with sickle cell anemia. <![CDATA[<b>EFFECTIVENESS OF THE STRATEGY FOR THE PREVENTION OF DENGUE IN A NEIGHBORHOOD OF THE MUNICIPALITY OF FLORIDABLANCA 2011-2012</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2216-09732013000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Introducción: El dengue representa un problema prioritario en salud pública en el país y en Santander. Como respuesta a esta problemática en el año 2006 se diseñó, se validó y se implementó la estrategia "lava tu pila y hazle imposible la vida al zancudo" enfocada hacia la adopción de comportamientos para la prevención y control del dengue, lo que permitió que en esta investigación se planteara como objetivo determinar la efectividad de las acciones desarrolladas a través de la estrategia para disminuir los casos de dengue en el barrio Lagos II del Municipio de Floridablanca durante los años 2011- 2012. Materiales y Métodos: Se realizó un estudio de intervención cuasi experimental. El tamaño de la muestra fue de 143 amas de casa y jefes de hogar en cada uno de los barrios. Resultados: En la población del barrio de intervención se encontró un comportamiento final orientado hacia las etapas de decisión, acción y mantenimiento. La población resalta la pila como el mayor criadero con un 62.8%. Existió una reducción del 78,1% en las pilas positivas. Al inicio del proceso se encontró un índice de 22,8 pasando a ser al final de 5.88. Se evitaran 25 casos de dengue, lo que determina un beneficio de $ 80.967.250 frente a un costo de $ 39.849.400. Desde lo cualitativo, los cambios de conducta alcanzados reconocen los cambios individuales y colectivos en la población intervenida. Discusión y Conclusiones: El 72.27% de la población intervenida adoptó el comportamiento promovido, ubicándose en la etapa de mantenimiento según el modelo Transteórico. La intervención realizada permitió la reducción del índice aédico y se reconoce que el beneficio económico al manejar estrategias de prevención de la enfermedad y promoción de la salud en lugar de brindar atención médica es del 50% menos de los gastos generados por atención clínica. (Rev Cuid 2013; 4(1): 493-501). <![CDATA[<b>ASSESSMENT PROPOSAL FOR THE FORMATIVE PRACTICES IN NURSING</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2216-09732013000100010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Introducción: El Programa de Enfermería de la Universidad Cooperativa de Colombia, Sede Bucaramanga, en su plan de estudios deformación por competencias, conlleva a modificar la evaluación tradicional de las prácticas formativas, por una evaluación que permita adquirir las competencias para la resolución de problemas y aplicabilidad de conceptos en diferentes contextos de su desempeño profesional; de igual manera identificar las dificultades del estudiante en cada práctica formativa y formular estrategias de mejora para la formación de competencias. Materiales y Métodos: Mediante la investigación metodológica con abordaje cuantitativo, se diseña los instrumentos de evaluación de prácticas formativas, lista de verificación y matriz de valoración con niveles de dominio; se realiza validez de contenido mediante expertos basados en el Modelo de Lawshe y prueba piloto en los sitios de práctica formativa. Resultados: Mediante sesiones sucesivas se obtiene acuerdo por los expertos con más del 0.8 de índice de validez de contenido, revisando algunos aspectos relacionados con términos. Discusión y Conclusiones: Con el aporte de los docentes involucrados en el proceso de aplicación de los instrumentos, se establece que la inducción y conocimiento previo de los instrumentos fortalece la practicidad y administrabilidad de los mismos. Con los instrumentos diseñados, se integra lo cualitativo y cuantitativo de la evaluación dando a conocer a los estudiantes fortalezas y aspectos a mejorar para brindarles un proceso formativo integral. El proceso de requiere de validez psicométrica, para ratificar la validez de los instrumentos así como su reproducibilidad. (Rev Cuid 2013; 4(1): 502-9).<hr/>Introduction: The Nursing Program of the Cooperative University of Colombia in Bucaramanga, where deformation curriculum competencies leads to modify the traditional evaluation of training practices, for an evaluation to acquire the skills for problem solving and applicability of concepts in different contexts of their professional performance, the same way identify student difficulties in each training practice and develop improvement strategies for skills training. Materials and Methods: By methodological research with a quantitative approach is designed instruments formative assessment practices, checklist and rubric with proficiency levels and is performed by expert content validity based on the model and pilot Lawshe in training practice sites. Results: Through successive sessions agreement has been reached by experts with more than 0.8 content validity index, by reviewing some aspects of terms. Discussion and Conclusions: With input from the teachers involved in the implementation process of the instruments provides that prior knowledge induction and strengthens instruments practicality and manageability of them. With the designed, integrates qualitative and quantitative evaluation revealing students strengths and areas for improvement to provide comprehensive training process. The process requires psychometric validity to assess the validity of the instruments and their reproducibility. <![CDATA[<b>DOR NEONATAL</b>: <b>A PERCEPÇÃO DA EQUIPE DE ENFERMAGEM NA UNIDADE DE TERAPIA INTENSIVA NEONATAL</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2216-09732013000100011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Introdução: A dor é considerada hoje como o quinto sinal vital e sua subjetividade aliada à incapacidade de verbalizar pelo neonato são fatores que dificultam sua interpretação. Frente a este contexto o presente estudo teve como objetivo discutir a percepção da equipe de enfermagem em relação à dor do neonato identificando as atitudes desses profissionais frente ao recém-nascido com dor na Unidade de Terapia Intensiva Neonatal (UTIN). Materiais e Métodos: Pesquisa de abordagem qualitativa, utilizando como instrumento a entrevista semi-estruturada. Os sujeitos envolvidos foram integrantes da equipe de enfermagem atuantes no setor de UTIN. O cenário foi um hospital-maternidade do município de Juiz de Fora- MG. Resultados: Os resultados mostram que a utilização de escalas de dor não é uma realidade, e que os profissionais apesar de identificarem a dor do recém-nascido, reconhecendo-a, na maior parte, de forma empírica, vinculam o tratamento da dor como uma ação dependente da prescrição médica. Conclusões: Seria interessante o aprofundado deste tema em programas de educação permante para que haja uma maior sensibilização por parte dos profissionais. (Rev Cuid 2013; 4(1): 510-5).<hr/>Introducción: El dolor es considerado hoy como el quinto signo vital y la subjetividad junto con la incapacidad de verbalizar el neonato son factores que complican la interpretación. En este contexto, el presente estudio tuvo como objetivo analizar la percepción del personal de enfermería en relación con el dolor en los recién nacidos que identifican las actitudes de estos profesionales en el recién nacido con dolor en la Unidad de Cuidados Intensivos Neonatales (UCIN). Material y Métodos: Esta investigación cualitativa, utilizando como instrumento la entrevista semi - estructurada. Los sujetos involucrados eran miembros del personal de enfermería que trabaja en el sector de la NICU. El escenario era un hospital de maternidad en la ciudad de Juiz de Fora -MG. Resultados: Los resultados muestran que el uso de escalas de dolor no es una realidad, y que los profesionales que a pesar de la identificación del dolor en el recién nacido, reconociendo que en su mayor parte, vincular empíricamente el tratamiento del dolor como un acción depende de la prescripción. Conclusiones: Sería interesante para la profundidad de este tema en los programas de educación Posiciones para aumentar la conciencia de los profesionales.<hr/>Introduction: Pain is now considered the fifth vital sign and subjectivity associated with the inability to verbalize the neonate are factors that complicate the interpretation. In this context, the present study aimed to analyze the perception of nurses in relation to pain in newborns identifying the attitudes of these professionals in the newborn with pain in the Neonatal Intensive Care Unit (NICU). Material and Methods: This qualitative research, using as the semi - structured. The subjects involved were members of the nursing staff working in the area of the NICU. The scenario was a maternity hospital in the city of Juiz de Fora -MG. Results: The results show that the use of pain scales is not a reality, and those professionals despite the identification of pain in the newborn, recognizing that for the most part, empirically link pain as an action depends on prescription. Conclusions: It would be interesting for the depth of this topic in education programs to raise awareness Positions of professionals. <![CDATA[<b>COMPARATIVE ANALYSIS OF THE EDUCATION PROGRAM IN DIABETES MELLITUS IN MEXICO AND CUBA</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2216-09732013000100012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Introducción: Realizar un análisis comparativo del programa de educación en diabetes mellitus de México y Cuba. Materiales y Métodos: En este trabajo se utilizó una metodología de investigación comparativa, a través del Estudio de Casos; la técnica utilizada fue un análisis documental; se definieron dos categorías con criterios específicos: Contexto institucional del programa de educación en diabetes mellitus y la metodología de enseñanza del programa. Resultados: El diseño del programa de educación en diabetes mellitus de ambos países es similar; sin embargo, mientras el sistema de seguridad social de México está conformado por tres segmentos: instituciones de seguridad social, instituciones para personas sin seguridad social e instituciones privadas; Cuba tiene un sistema único de seguridad social. Respecto a la metodología de enseñanza y contenido temático del programa de educación en diabetes mellitus, ambos países tienen definido un equipo de proveedores de atención sanitaria; pero en Cuba, también se incluye al podiatra y a los pacientes que tienen experiencia y control adecuado de su diabetes; respecto al contenido temático, en México el programa es un curso básico respecto al conocimiento de la diabetes mellitus; en Cuba, además de la información básica, se incluyen aspectos esenciales para su tratamiento como son la solución de problemas, que permita generar cambios en su autocuidado y evite patrones perjudiciales de comportamiento diario. Discusión y Conclusiones: El diseño del programa de educación en diabetes mellitus en México y Cuba es similar; se identificaron diferencias tanto en el contexto institucional como en la metodología de enseñanza del programa. Es prioritario evaluar los resultados de este programa de salud para identificar sus debilidades y aciertos y poder implementar los cambios que se requieran en esta política de salud. (Rev Cuid 2013; 4(1): 516-22).<hr/>Introduction: To carry out comparative analysis of the education program in diabetes mellitus in Mexico and Cuba. Materials and Methods: In this work we used a comparative research methodology through the Case Study, the technique used was documentary analysis; it was defined two categories: Institutional context of education program in diabetes mellitus and the teaching methodology of the program. Results: Program design diabetes education is similar in both countries; however, while the health system of Mexico is composed of three segments: Social security institutions, institutions for people without social security and private institutions; Cuba has a single social security system. Regarding teaching methodology and thematic content of the program education in diabetes, both countries have defined a team of health care providers, but Cuba, also included a podiatric and patients, who have experience and proper control of their diabetes; with respect to thematic content, in Mexico the program is a basic course on the knowledge of diabetes mellitus; in Cuba, in addition to the basic information it includes essential treatment aspects such as problem solving, that can generate changes in self-care and avoid harmful patterns of daily behavior. Discussion and Conclusions: Program design diabetes education in Mexico and Cuba is similar, differences were identified both in the institutional context in teaching methodology. It is a priority to evaluate the results of this health program to identify strengths and weaknesses and to implement the changes required in this health policy. <![CDATA[<b>STRATEGIES USED BY NURSES IN THE PROMOTION OF BREASTFEEDING IN IMMEDIATE PUERPERIUM</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2216-09732013000100013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Introdução: O aleitamento materno é uma prática que tem muitos benefícios para a mãe eo recém-nascido. Este estudo teve como objetivo identificar as estratégias utilizadas pelos enfermeiros na promoção do aleitamento materno no puerpério imediato, de acordo com a produção científica brasileira. Materiais e Métodos: Trata-se de um estudo descritivo de revisão integrativa da literatura realizada em revistas científicas, presentes na Biblioteca Virtual em Saúde (BVS), que inclui, entre outros, as bases de dados SciELO, LILACS e MEDLINE. Resultados: Com base nos critérios de inclusão e exclusão estabelecidos, foram selecionados 21 itens que originaram três categorias analíticas. Conclui-se que os enfermeiros têm as mais variadas estratégias para promover o aleitamento materno em puerpério imediato, seja educacional ou intersubjetiva. Discussão e Conclusões: Parece que, apesar dos esforços dos vários órgãos de saúde, ainda há barreiras para a implementação das medidas recomendadas. Há uma necessidade urgente de ações realizadas por enfermeiros a serem registrados, a fim de proporcionar maior visibilidade para a sua prática. (Rev Cuid 2013; 4(1): 523-30).<hr/>Introducción: La lactancia materna es una práctica que trae muchos beneficios para la madre y el recién nacido. Este estudio tuvo como objetivo identificar las estrategias utilizadas por los enfermeros en la promoción de la lactancia materna en puerperio inmediato de acuerdo con las producciones científicas brasileñas. Materiales y Métodos: Se trata de un estudio descriptivo de revisión integrada de la literatura llevada a cabo en revistas científicas, presentes en la Biblioteca Virtual en Salud (BVS), que incluye, entre otras, las bases de datos SciELO, LILACS y MEDLINE. Resultados: Con base en los criterios de inclusión y exclusión establecidas, se seleccionaron 21 artículos que se originaron tres categorías analíticas. Se concluye que las enfermeras tienen las más variadas estrategias para promover la lactancia materna en puerperio inmediato, ya sea educativas o intersubjetivas. Discusión y Conclusiones: Se observa que, a pesar de los esfuerzos de las diversas agencias de salud, todavía existen barreras para la aplicación de las medidas recomendadas. Existe una necesidad urgente de que las acciones realizadas por las enfermeras ser registradas con el objetivo de proporcionar una mayor visibilidad a su praxis.<hr/>Introduction: Breastfeeding is a practice that brings many benefits to the mother and the newborn. This study aimed to identify the strategies used by nurses on the promotion of immediate postpartum breastfeeding according to the Brazilian scientific productions. Materials and Methods: This is a descriptive study of an integrative literature review conducted in scientific journals present from the Virtual Health Library (VHL), which includes, among others, the databases SciELO, LILACS and MEDLINE. Results: Based on the established inclusion and exclusion criteria, there were 21 articles selected from which originated three analytical categories. It is concluded that nurses have the most varied strategies to promote immediate postpartum breastfeeding, whether educational or inter-subjective. Discussion and Conclusions: It is observed that, despite the efforts from various health agencies, there are still barriers to the implementation of the recommended actions. There is an urgent need for actions performed by nurses to be registered with the aim of providing greater visibility to their praxis. <![CDATA[<b>FATORES DE RISCO QUE CONTRIBUEM PARA A OCORRÊNCIA DA GRAVIDEZ NA ADOLESCÊNCIA</b>: <b>REVISÃO INTEGRATIVA DA LITERATURA</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2216-09732013000100014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Introdução: A gravidez na adolescência é considerada um relevante problema de saúde pública, em virtude da alta prevalência em todo o país. A ocorrência de uma gravidez não planejada desestabiliza a vida dos jovens e acarreta sérias consequências econômicas e sociais, além de possíveis complicações para a mãe e o feto. O presente estudo tem como objetivo descrever os fatores de risco que contribuem para a ocorrência da gravidez na adolescência, a partir de produções científicas brasileiras. Materiais e Métodos: Trata-se de um estudo descritivo de revisão integrativa da literatura, desenvolvido a partir de produções científicas identificadas na Biblioteca Virtual de Saúde (BVS). A amostra do estudo foi composta de 11 artigos da SCIELO e 19 da LILACS, os quais respondiam aos objetivos do estudo. Após leitura na íntegra, restou uma amostra final de 10 artigos, os quais respondiam de forma explícita, em seus resultados, as evidencias acerca dos fatores de riscos que contribuem para a ocorrência da gravidez na adolescência. Resultados: Abaixa escolaridade das adolescentes, a idade precoce para a primeira relação sexual, baixas condições socioeconômicas, o não uso de métodos contraceptivos, história materna de gestação na adolescência e falta de orientação sexual foram alguns dos resultados evidenciados como fatores de risco para uma gestação precoce, identificados a partir dos estudos analisados. Discussão e Conclusões: O estudo pode contribuir com novas discussões sobre as políticas públicas de saúde que atendam as necessidades dos jovens, além de sensibilizar os pais, escolas, sociedade e instituições de saúde, possibilitando a reflexão sobre o os diversos papéis frente à orientação dos adolescentes, de modo a intervir sobre os fatores de riscos para a gravidez precoce, diminuindo, por conseguinte o número de adolescentes grávidas e os indicadores de morbimortalidade decorrente deste relevante problema de saúde pública. (Rev Cuid 2013; 4(1): 531-9).<hr/>Introducción: El embarazo en la adolescencia se considera un importante problema de salud pública, debido a la alta prevalencia en todo el país. La ocurrencia de un embarazo no planeado desestabiliza la vida de los jóvenes y tiene complicaciones económicas y consecuencias sociales, y las posibles graves para la madre y el feto. Este estudio tiene como objetivo describir los factores de riesgo que contribuyen a la ocurrencia de embarazos en adolescentes de la producción científica brasileña. Materiales y Métodos: Se realizó un estudio descriptivo de revisión integradora de la literatura, desarrollado a partir de las producciones científicas identificadas en la Biblioteca Virtual en Salud (BVS). La muestra del estudio se componía de 11 artículos SciELO y 19 LILACS, que cumplan con los objetivos del estudio. Después de leer en su totalidad, a la izquierda una muestra final de 10 artículos, que representan de manera explícita, en sus resultados, la evidencia sobre los factores de riesgo que contribuyen a la incidencia de embarazos en adolescentes. Resultados: Bajo nivel de educación de los adolescentes, la edad temprana de la primera relación sexual, nivel socioeconómico bajo, no utilizan métodos anticonceptivos, antecedentes maternos de embarazos en adolescentes y la falta de orientación sexual fueron algunos de los resultados que se muestran como factores de riesgo para una la gestación temprana, identificados a partir de los estudios analizados. Discusión y Conclusiones: Se cree que el estudio contribuirá a nuevos debates de políticas públicas de salud que respondan a las necesidades de los jóvenes y sus padres, las escuelas, la sociedad y las instituciones de salud, reflexionen sobre su papel con la orientación adolescentes con el fin de intervenir en los factores de riesgo para el embarazo temprano, reduciendo así el número de embarazos de adolescentes.<hr/>Introduction: Adolescent pregnancy is considered an important public health problem, because of the high prevalence throughout the country. The occurrence of an unplanned pregnancy destabilizes the lives of young and has serious economic and social consequences, and possible complications for mother and fetus. This study aims to describe the risk factors that contribute to the occurrence of teenage pregnancy from Brazilian scientific production. Materials and Methods: This is a descriptive study of integrative literature review, developed from scientific productions identified in the Virtual Health Library (VHL). The study sample was composed of 11 articles SciELO and 19 LILACS, which meet the objectives of the study. After reading in full, remained a final sample of 10 articles, which accounted explicitly, in their results, the evidence about the risk factors that contribute to the incidence of teenage pregnancy. Results: Low education of adolescents, early age for first sexual intercourse, low socioeconomic status, and not using contraception, maternal history of teenage pregnancy and lack of sexual orientation were some of the results shown as risk factors for an early gestation, identified from the studies analyzed. Discussion and Conclusions: It is thought that the study will contribute to further discussions of public health policies that meet the needs of young people and their parents, schools, society and healthcare institutions reflect on your role with the guidance adolescents in order to intervene on risk factors for early pregnancy, reducing therefore the number of teenage pregnancies. <![CDATA[<b>NURSING ROLE IN LINKING PARENTAL CARE AND ADAPTATION OF PREMATURE INFANT</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2216-09732013000100015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Introducción: La labor de Enfermería a través de intervenciones que contribuyan a la adaptación del binomio es fundamental para permitir la vinculación de los padres en el cuidado de sus prematuros y contribuir con su bienestar. Es indispensable que las instituciones de salud basen el cuidado ofrecido a sus pacientes en la evidencia empírica aportada por Enfermería. Materiales y Métodos: Artículo de reflexión basado en mi experiencia profesional y en la evidencia encontrada en la literatura que demuestra el papel fundamental que desempeñan los profesionales de Enfermería y los padres en la adaptación de sus prematuros. Resultados: La labor que realiza Enfermería es esencial para contribuir con la vinculación de los padres y la supervivencia del prematuro. Discusión: El poco reconocimiento en la sociedad de nuestra disciplina es causado por el condicionamiento a otras profesiones de la salud en la ejecución de las actividades que realizamos a diario en las Unidades de Cuidado Intensivo Neonatal. Conclusiones: A través de intervenciones de Enfermería se podrán mejorar la situación que vivencian los padres de prematuros, las cuales servirán de soporte en la toma de decisiones sobre las políticas en las instituciones de salud. (Rev Cuid 2013; 4(1): 540-3).<hr/>Introduction: Nursing work through interventions that contribute to the adaptation of the binomial is essential to allow parental involvement in caring for their premature and contribute to their welfare. It is essential that health institutions based on care provided to patients in the empirical evidence provided by nursing. Materials and Methods: Reflection article based on my professional experience and the evidence found in the literature demonstrating the critical role of nursing professionals and parents in the adaptation of their infants. Results: The work of nursing is essential to contribute to parental involvement and survival of prematurity. Discussion: The little recognition in the society of our discipline is caused by conditioning to other health professions in the execution of the activities we do every day in the Neonatal Intensive Care Units. Conclusions: Through nursing interventions may improve the situation that experience premature parents, which will support in making policy decisions in health institutions. <![CDATA[<b>NURSING SITUATION AS A TOOL TO TEACH THE NURSING CARE PROCESS</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2216-09732013000100016&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Introducción: El presente artículo da cuenta de la reflexión permanente que como docentes de las cátedras de enfermería, dirigidas a estudiantes de primer y tercer nivel de Facultad de enfermería de la UCC, seccional Bucaramanga, se han facilitado para reorientar, rediseñar y reestructurar los procesos de enseñanza aprendizaje, permitiendo que quien ingresa al proceso de formación académica en este campo profesional, pueda alcanzar mayores niveles de comprensión teórico-práctica y por consiguiente disminuya el riesgo de la repitencia, la desnivelación o en el peor de los casos la deserción de la carrera. Es así como surge la idea de buscar una estrategia que acorte la brecha entre el pre saber del estudiante, la adquisición de conocimientos, su quehacer en la práctica de enfermería y la formación del ser. Materiales y Métodos: Artículo de reflexión, que explica el uso de la narrativa en los procesos de enseñanza de enfermería a nivel universitario. Resultados: Los artículos revisados y la experiencia demuestran que la narrativa contribuye a que se pueda describir el proceso de enfermería de manera más comprensible y de acuerdo a la experiencia propia de cada cuidador. Discusión: Se requiere de la convicción y ejemplo del profesional de enfermería para que el estudiante en formación adopte la conducta para la aplicación del proceso de enfermería. Conclusiones: Aunque se ha publicado poco sobre el uso de la narrativa en relación con el proceso de enfermería, cada día aumentan los escritos relacionados con esta experiencia relativamente nueva en esta disciplina, que muestran las descripciones de cuidado. (Rev Cuid 2013; 4(1): 544-9).<hr/>Introduction: This article reports on ongoing reflection that as a teacher of the Chair of Nursing aimed at first and three level students of the School of Nursing of the UCC Bucaramanga, have been provided for reorient, redesign and restructure teaching and learning, allowing who enters the academic process in this professional field, can achieve higher levels of theoretical and practical understanding and therefore decrease the risk of repetition, unevenness or the worst desertion of the race. Thus arises the idea of seeking a strategy to shorten the gap between the student's existing knowledge, the acquisition of knowledge, their work in the practice of nursing and to be professional. Materials and Methods: Reflection article, which explains the use of narrative in the teaching of college-level nursing. Results: the articles reviewed and experience show that narrative helps that can describe the nursing process more understandable and according to their own experience of each caregiver. Discussion: It requires conviction and nursing professional example for the student adopt conduct training for the application of the nursing process. Conclusions: Although little has been published on the use of narrative in relation to the nursing process, each day increase submissions concerning this relatively new experience in this discipline, showing careful descriptions. <![CDATA[<b>NURSING CARE FOR PARENTS TO STRENGTHEN THE GROWTH AND DEVELOPMENT OF THEIR CHILDREN</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2216-09732013000100017&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Introducción: El crecimiento y desarrollo de los niños, requiere el fortalecimiento del vínculo con los padres, para que intervenir las necesidades desde las diferentes dimensiones; el profesional de enfermería como cuidador, desde el contacto inicial con los padres e hijos, mediante el apoyo educativo orientado al objetivo central de hacer frente a las reacciones comportamentales del hijo en sus diferentes etapas. Materiales y Métodos: Información de un caso revisado en práctica formativa del programa de crecimiento y desarrollo de una Institución de Salud de baja complejidad, del área metropolitana; aplicando el proceso de enfermería y el análisis de la situación del paciente desde el referente teórico de Kathryn Barnard. Resultados: El proceso de enfermería realizado en el caso, permite priorizar el cuidado, el cual se orienta al apoyo educativo de los padres, contribuyendo a intervenir las condiciones que afecta el crecimiento y desarrollo, según las necesidades identificadas. Discusión y Conclusiones: Mediante la intervención oportuna a los padres orientada al apoyo educativo, permite que identifiquen los cuidados que se deben modificar y que fortalecen el crecimiento y desarrollo. El enfermero en formación mediante la aplicación del proceso de enfermería en su práctica formativa, le permite reconocer el lenguaje estandarizado fortalece la unidad de criterio para su ejercicio profesional. (Rev Cuid 2013; 4(1): 550-6).<hr/>Introduction: The growth and development of children, requires strengthening the bond with parents, to intervene the needs from the different dimensions, the nurse as caregiver, from initial contact with parents and children through educational support oriented objective of addressing the behavioral reactions of the child at different stages. Materials and Methods: A case Information revised program training practice growth and development of a Health Care low complexity metropolitan area, applying the nursing process and analysis of the patient's situation from the theoretical benchmark Kathryn Barnard. Results: The nursing process done in the case, to prioritize care, which aims to support parents' education, contributing to the intervention of conditions affecting growth and development, based on identified needs. Discussion and Conclusions: By parents timely intervention oriented educational support, allows to identify the care that must be changed and that strengthen the growth and development. The nurse in training through the application of the nursing process in its formative practice helps to recognize standardized language strengthens the unity of purpose for their professional. <![CDATA[<b>PROPOSAL OF NURSING INTERVENTION OF THE RISK FACTORS THAT AFFECTING WORK ENVIRONMENT</b>]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2216-09732013000100018&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Introducción: El entorno laboral se ha constituido en el espacio donde las personas pasan la mayor parte del tiempo, de ahí la importancia que implica las acciones de promoción de la salud en los trabajadores; desde la profesión de enfermería los trabajadores se constituyen como colectivo sujeto de cuidado. Por lo cual se hace fundamental en la formación del profesional de enfermería comprender la importancia de extender su rol a otros contextos brindando cuidados holísticos en promoción de la salud. Materiales y Métodos: Reporte de caso de una empresa dedicada a la fabricación de muebles en madera en la ciudad de Bucaramanga (Santander), donde se aplicó la taxonomía de valoración por dominios de Nanda, la clasificación de Resultados de Enfermería (NOC) y la clasificación de Intervenciones de Enfermería (NIC). Resultados: El caso facilitó realizar una propuesta de intervención de enfermería a los factores encontrados en un entorno laboral, propuesta como Manejo ambiental: seguridad del trabajador (6489) (NIC) (11), en la que sus actividades están basadas en Educación en salud, promoviendo comportamientos saludables según los factores encontrados en el entorno laboral. Discusión y Conclusiones: Al finalizar el análisis se pudo identificar y reconocer la importancia de la promoción de la salud en diferentes contextos, el proceso permitió establecer una propuesta de intervención orientada al fomento de comportamientos saludables en el entorno laboral que incluyeron capacitación en el uso seguro de herramientas, uso de elementos de protección personal, fomento de afiliación a la seguridad social por parte de los empleadores para evitar demandas posteriores por accidentes de trabajo o enfermedad profesional en los empleados. (Rev Cuid 2013; 4(1): 557-63).<hr/>Introduction: The work environment has become the workspace where people pass the most amount of time. Here we can see the importance of promoting good health amongst our workers; workers in the nursing profession constitute a collective subject of care. Therefore it is essential in the formation of the nursing profession, that they understand the importance of extending their role to other contexts by providing holistic care, in order to promote good health. Materials and Methods: Case report of a company dedicated to the manufacturing of wood furniture in the city of Bucaramanga (Santander), where we applied the taxonomy of valuation domains of Nanda, the nursing outcomes classification (NOC) and nursing interventions classification (NIC). Results: The case facilitated perform a nursing intervention proposal to the factors found in a work environment, proposed as environmental management: worker safety (6489) (NIC) (11), in which it's activities are based on health education promoting healthy behaviors according to the factors found in the workplace. Discussion and Conclusions: At the end of the analysis is able to identify and recognize the importance of health promotion in different contexts, the process enabled a proposal oriented intervention promoting healthy behaviors in the work environment that included training in the safe use tools, use of personal protective equipment, building social security affiliation by employers to avoid later claims for accidents at work or occupational disease on employees.