Scielo RSS <![CDATA[Ensayos de Economía]]> http://www.scielo.org.co/rss.php?pid=2619-657320220001&lang=en vol. 32 num. 60 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://www.scielo.org.co/img/en/fbpelogp.gif http://www.scielo.org.co <![CDATA[Latifundio, de Yoknapatawpha a Macondo]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2619-65732022000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Goodbye Capital Controls, Hello IMF Loans, Welcome Back Financial Repression. Notes on Argentina's 2018/2019 Currency Crash]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2619-65732022000100014&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This article describes the Argentinean experience during the first two decades of the 21st century. After a successful recovery phase from the 2001 debt crisis, during 2011 Argentina adopted incorrect macroeconomic policies to avoid the contractionary and inflationary effects from a large depreciation of the currency, by implementing a strict system of restrictions on foreign exchange purchase and sale. The restrictions were lifted 4 years after their implementation, and during 2016-2017 Argentina drew heavily from international capital markets until the country suffered a sudden stop of capital flows. JEL: F21; F32; F53.<hr/>Resumen Este artículo describe la experiencia argentina durante las dos primeras décadas del siglo XXI. Luego de una recuperación exitosa de la crisis de 2001, a partir del ano 2011 Argentina adoptó una política macroeconômica incorrecta, implementando un esquema de restricciones a la compra - venta de divisas. Cuatro anos luego de introducidas, las restricciones fueron levantadas, y durante 2016-2017 Argentina retornó a los mercados financieros internacionales, hasta que el país sufrió de un freno a los ingresos de capitales. JEL: F21; F32; F53. <![CDATA[Argentina's external insertion during both Convertibility and Post-convertibility: agro-export specialization and financial dependence]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2619-65732022000100038&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This article contributes to the debate around the meaning and extent of changes to Argentina's economy between 2002 and 2015 (usually referred to as the "Post-Convertibility" period), in contrast to the policies of 1991-2001 (known as the "Convertibility" period), as these changes may have altered operation of the Argentine economy following the abandonment of both the industrialization of import substitution and IMF adjustment policies. Specifically, this research focuses on external insertion, both commercial and financial. It is concluded that a common element throughout both periods was the persistence of trade specialization based on the primary sector and low value added products, while Argentina's financial insertion in the world economy was characterized by vulnerability and dependency, subject to the reactions of international commodity prices to changes in geopolitics and the global economy. These factors continue to determine financing conditions for the Argentine economy. JEL:016; 054; E63; 011.<hr/>Resumen Este artículo pretende contribuir al debate en torno al significado y alcance de los cambios económicos operados en la economia argentina entre 2002 y 2015 (habitualmente citado como «posconvertibilidad»), en contraste con las políticas del periodo 1991-2001 (conocido como «convertibilidad»), por cuanto hayan podido dar paso a un funcionamiento diferente de la economía argentina tras el abandono tanto de la industria-lización sustitutiva de importaciones como de las políticas de ajuste de corte fondomonetarista. En concreto, la presente investigación se centra en la inserción exterior, tanto comercial como financiera. Se concluye que un elemento común en todo el periodo ha sido la persistencia de la especialización comercial fundamentada en productos primarios y de bajo valor anadido, mientras que su inserción financiera en la economia mundial cabe caracterizarla por la vulnerabilidad y la dependencia, fundamentadas en la variabilidad de los precios internacionales de las commodities a los cambios en la coyuntura política y económica mundial. Estos son los factores que determinan las condiciones de financiación de la economia argentina. JEL: 016; 054; E63; 011. <![CDATA[Deregulation, foreign debt and balance of Payments Financial Fragility: A Minskian Approach to Understanding theCrisis in Argentina During 2018-2019]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2619-65732022000100066&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Entre 2015 y 2019, la economia argentina experimento grandes transformaciones en su forma de inserción financiera, lo cual desencadenó una de las crisis externas más importantes de la región en los últimos 20 años. A pesar de que existian signos de estar frente a los clásicos problemas estructurales de balance de pagos, la liberalización cambiaria y financiera incrementó la fragilidad financiera externa. Desde una perspectiva minskiana para economias abiertas, el objetivo de este articulo es analizar la gestación y secuencia de la crisis argentina de 2018, enfatizando la dimensión desregulatoria y de inestabilidad financiera creada por la inversión LEBACs (Letras del Banco Central), la persistencia de la salida de dólares y la inefectividad del acuerdo con el FMI para estabilizar la situación. JEL: G01; F32; F34.<hr/>Abstract In the period from 2015 to 2019, Argentina's economy underwent major transformations in the regulations of its financial market that ended up in generating one of the largest external crises in the region in the last 20 years. Despite the fact that the economy faced problems related to the historical balance-of-payment constraints, both exchange rate and financial liberalization increased external financial fragility. From a Minskian framework for open economies, the aim of this paper is to analyze the gestation of the last Argentinian financial crisis, the sequence of the crisis and, finally, the outflow of capital. We focus on the deregulatory dimension and the dynamics of financial instability produced by LEBACs investment, persistence of dollar outflows and the failure of the IMF agreement to stabilize the economy. <![CDATA[Discussions around Argentine Capitalism: Economic Debate and Contribution of Karl Polanyi for Our Days]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2619-65732022000100091&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En este artículo, se propone abordar las discusiones actuales en torno al capitalismo nacional y la economia argentina a partir de un conjunto de ideas canónicas de la obra de Karl Polanyi. Argentina -que hace varias décadas se encuentra atravesando recurrentes crisis en su modelo económico- despierta una pluralidad de voces de cientistas sociales y periodistas especializados que debaten sobre los problemas, limitaciones y pro-yecciones de la economía y el capitalismo nacional. Para ello, se relevaron estas discusiones, en su mayor medida, a partir de la prensa especializada y la bibliografía de reciente publicación, prestando atención a las propuestas teóricas, interpretativas e ideológicas que permitieron generar relaciones con la teoría de Polanyi. Se concluye en que las ideas de este último en torno al funcionamiento del capitalismo, los mercados, el Estado y la dinámica social contemporánea aportan un bagaje conceptual significativo para enmarcar las discusiones actuales entre cientistas sociales sobre la economía argentina. JEL: A10; A11; B15; B22.<hr/>Abstract The article proposes to address the current discussions about national capitalism and the Argentine economy from a set of canonical ideas of the work of Karl Polanyi. Argentina, which for several decades has been going through recurring crises in its economic model, awakens a plurality of voices from social scientists and specialized journalists who debate the problems, limitations and projections of national capitalism. For this, we have surveyed these discussions, to a greater extent, from the specialized press and the recently published bibliography, paying attention to the theoretical, interpretative and ideological proposals that allow us to generate relationships with Polanyi's theory. It was concluded that the latter's ideas about the functioning of capitalism, markets, the State and contemporary social dynamics provide significant conceptual background to frame the current discussions among social scientists about the Argentine economy. <![CDATA[The Impact of Public-Private Financing on Development: The Experiences of YPF and Tecpetrol in Vaca Muerta (2014-2020)]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2619-65732022000100112&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En el presente artículo se discutió el impacto de la fìnanciación pública-privada en el desarrollo de los proyectos productivos en la formación no convencional de Vaca Muerta a través de las experiencias que más invirtieron en la misma: YPF -con Chevron- y Tecpetrol. El sector energético resulta indispensable para el funcionamiento y reproducción del conjunto de la economía. Por esta razón, el Estado se encuentra interesado en su desenvolvimiento. Para ello pretende atraer inversiones privadas a través de estímulos, y al hacerlo contribuye en el financiamiento de este. El sector privado ha invertido a través de préstamos intra-firma desde sociedades relacionadas en el exterior. Sin embargo, la sostenibilidad del financiamiento se dirimirá en términos de la disponibilidad de divisas que este refleje dado que los países como Argentina poseen una severa restricción externa, así como dificultades para retener el capital. En este sentido, las amortizaciones de dichos préstamos significarán la repatriación de los capitales y presionarán sobre la liquidez de divisas. Además, se trata de un sector que demandará inversiones y financiamiento constantemente para mantenerse activo debido a que su necesidad de fondos se encuentra relacionada a la reducida vida útil que poseen los pozos no convencionales. JEL: 013; 012; 020; 023.<hr/>Abstract The article will discuss the impact of public-private financing on the development of productive projects in the unconventional formation of Vaca Muerta through the analysis of the two companies with the biggest investment in it: YPF (with Chevron) and Tecpetrol. The energy sector is essential for the functioning and reproduction of the economy as a whole. For this reason, the State is interested in its development. The State aims to attract private investment through incentives and contributes to its financing. The private sector has invested through intra-firm loans from related companies abroad. However, the sustainability of the financing will be determined in terms of the availability of foreign currency. Developing countries like Argentina have severe external restrictions, as well as difficulties in retaining capital. In this sense, the repayments of these loans will mean the repatriation of capital and will put pressure on foreign exchange liquidity. In addition, the sector will constantly demand investment and financing because of the short useful life that unconventional wells usually have. JEL: 013; 012; 020; 023. <![CDATA[Origin and Consolidation of the Dollarization of Argentina's Real Estate Market]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2619-65732022000100136&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen La dolarización del mercado inmobiliario argentino se instalo a finales de la década de 1970 y -luego de una fugaz retracción- se consolidó en la década siguiente. Los pocos trabajos que analizan la problemática conciben a la dolarización como la adaptación racional ante la inflación o una condena cultural. Este artículo busca aportar a los estudios de sociología económica sobre la determinación cualitativa de los precios. Desde una perspectiva de sociología económica, se analiza cómo las transformaciones en el régimen institucional de política económica llevadas adelante por la última dictadura militar (1976-1983), y los cambios en las expectativas de los actores económicos, incidieron en la dolarización del mercado inmobiliario iniciada a finales de la década de 1970 y consolidada a comienzos de la década siguiente. Menos que una adaptación automática de la población, se plantea que la dolarización fue el resultado de tres procesos que confluyeron en esos anos: la liberalización cambiaria y financiera, que favoreció el acceso a la divisa norteamericana; la mercantilización de la vivienda; y la institucionalización de la inflación. Se trató de un proceso no exento de retrocesos y decididamente no buscado por el gobierno. JEL: A14; D81; D84; R30.<hr/>Abstract The Argentinean real estate market dollarization was installed in the late 1970s and, after a brief retraction, was consolidated in the following decade. The few studies that analyze the problem conceive dollarization as a rational adaptation to inflation or a cultural rout. This paper seeks to contribute to economic sociology studies on the qualitative determination of prices. From an economic sociology perspective, how the changes in the economic policy institutional framework carried out by the military dictatorship, and changes in economic actors' expectations, influenced the dollarization of the housing market is examined. Beyond an automatic adaptation by the population, it is argued that the housing market dollarization was the result of three processes that came together in those years: the exchange rate and financial liberalization, which favoured access to the US currency; the commodification of housing; and institutionalization of inflation. Also, it was a process not without setbacks and decidedly not promoted by the government. JEL: A14; D81; D84; R30. <![CDATA[Measurement of the Local Economic Development of Two Municipalities of Antioquia: Institutional Capacity and Human Capital Categories]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2619-65732022000100160&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En este articulo se quieren medir las categorias capacidad institucional y capital humano, que hacen parte de la propuesta de un Índice Sintético de Desarrollo Económico Local inspirado por la propuesta de Alburquer-que (2013), Mendoza (2012) y Lazar y Lazar (2008). Explora los conceptos de desarrollo y desarrollo económico local, para luego desarrollar conceptualmente el indice basado en los hallazgos de estos autores. Se recurre a información estadistica oficial disponible en diferentes organismos públicos del pais como el Departamento Administrativo Nacional de Estadistica (DANE), el Departamento Nacional de Planeación (DNP) y la base de datos con indicadores Terridata del gobierno colombiano. Se comparan dos municipios considerados como "similares en niveles de desarrollo" y se evalúan las categorias en ambos -necesario para la definición de un indice sintético que sirva para la determinación de condiciones de desarrollo-. Puede decirse que las categorias capacidad institucional y capital humano son necesarias, pero no suficientes para la definición de un indice sintético; los municipios analizados muestran un comportamiento similar, aunque no ventajoso en las variables y categorias trabajadas. JEL: 018; 021; 029.<hr/>Abstract This article intends to measure the institutional capacity and human capital categories, which are part of the proposal for a Synthetic Index of Local Economic Development inspired by the proposal by Alburquerque (2013), Mendoza (2012) and Lazar and Lazar (2008). Likewise, it explores the concepts of development and local economic development, and then conceptually develops the index based on the findings of these authors. Official statistical information available in different public organizations of the country is used, such as the National Administrative Department of Statistics (DANE), the National Planning Department (DNP) and the database with Terridata indicators of the Colombian government. Two municipalities considered "similar in development levels" are compared and the categories are evaluated in both -necessary for the definition of a synthetic index that serves to determine development conditions-. Thus, the institutional capacity and human capital categories are necessary, but not sufficient for the definition of a synthetic index; the analyzed municipalities show similar behavior, although not advantageous in the variables and categories worked. JEL: 018; 021; 029. <![CDATA[Reseña: El papel de los conocimientos locales en el paradigma sustentable. Número especial 92, <em>Revista Nueva Antropología: Revista de Ciencias Sociales.</em> Asociación Nueva Antropología A.C. México]]> http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2619-65732022000100182&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen En este articulo se quieren medir las categorias capacidad institucional y capital humano, que hacen parte de la propuesta de un Índice Sintético de Desarrollo Económico Local inspirado por la propuesta de Alburquer-que (2013), Mendoza (2012) y Lazar y Lazar (2008). Explora los conceptos de desarrollo y desarrollo económico local, para luego desarrollar conceptualmente el indice basado en los hallazgos de estos autores. Se recurre a información estadistica oficial disponible en diferentes organismos públicos del pais como el Departamento Administrativo Nacional de Estadistica (DANE), el Departamento Nacional de Planeación (DNP) y la base de datos con indicadores Terridata del gobierno colombiano. Se comparan dos municipios considerados como "similares en niveles de desarrollo" y se evalúan las categorias en ambos -necesario para la definición de un indice sintético que sirva para la determinación de condiciones de desarrollo-. Puede decirse que las categorias capacidad institucional y capital humano son necesarias, pero no suficientes para la definición de un indice sintético; los municipios analizados muestran un comportamiento similar, aunque no ventajoso en las variables y categorias trabajadas. JEL: 018; 021; 029.<hr/>Abstract This article intends to measure the institutional capacity and human capital categories, which are part of the proposal for a Synthetic Index of Local Economic Development inspired by the proposal by Alburquerque (2013), Mendoza (2012) and Lazar and Lazar (2008). Likewise, it explores the concepts of development and local economic development, and then conceptually develops the index based on the findings of these authors. Official statistical information available in different public organizations of the country is used, such as the National Administrative Department of Statistics (DANE), the National Planning Department (DNP) and the database with Terridata indicators of the Colombian government. Two municipalities considered "similar in development levels" are compared and the categories are evaluated in both -necessary for the definition of a synthetic index that serves to determine development conditions-. Thus, the institutional capacity and human capital categories are necessary, but not sufficient for the definition of a synthetic index; the analyzed municipalities show similar behavior, although not advantageous in the variables and categories worked. JEL: 018; 021; 029.