120 
Home Page  

  • SciELO

  • Google
  • SciELO
  • Google


Vniversitas

 ISSN 0041-9060

MUNOZ SEGURA, Ana María. LA REFORMA CONSTITUCIONAL DE 1936 Y EL CAMINO HACIA LA CONSTRUCCIÓN DE LA SEGURIDAD SOCIAL. []. , 120, pp.102-124. ISSN 0041-9060.

^les^aDurante mucho tiempo se ha entendido a la seguridad social como una parte del derecho laboral, como una prestación derivada de la relación laboral, pero si se logró su independencia y necesidad de estudio individual como institución de gran trascendencia, también hay que llamar la atención sobre la necesidad de superar la consideración de ser la suma de arreglos, de ser una construcción técnica y especializada hecha de retazos para dar paso a un análisis de su teoría, de su razón de ser que permita decisiones de cualquier tipo, pero que resulten consecuentes, serias, cercanas a la población para que logre ser un derecho general y fundamental, sin desconocer las dificultades propias y restricciones que impone la situación particular del país. Los retos y las necesidades diarias obligan a repensar a la seguridad social como un todo, con sus componentes, con los propósitos y contextos particulares para darle la relevancia e importancia que tiene. Se propone entonces la necesidad de repensar y analizar la seguridad social no sólo en su estudio normativo actual sino en su contexto, en su tránsito histórico al momento presente, reconociendo las tensiones y discursos implícitos en su construcción. Dentro del estudio de la seguridad social se ha entendido como hecho fundante la creación del Instituto Colombiano de Seguridad Social (ICSS) en 1946 por medio de la Ley 90. Sin embargo, es necesario reconocer la existencia de un sistema previo que en muchas de sus consideraciones y procedimientos se mantiene. Son las discusiones de los años treinta y el reconocimiento de la necesidad de participación del Estado hecho en la reforma constitucional de 1936, lo que dará posteriormente desarrollo a la institucionalidad en materia de seguridad social. Por ello, es necesario reconocer el aporte y reconocimiento político que significaron los cambios constitucionales de este año.^len^aFor a prolonged period of time, Social had been understood as a part of the academic field concernid with Labor Law only, implicity connected as the out come of the relationship between employer and employe. This perspective was later on changed and the need for a separate field of study recognized its imperative importance. This is why we must take into consideration the necessity of over coming the thought of the never ending chain of adjustments. It is vital to view the Social Security as a technical and elaborate construction, specialized and complex, in order to embark on an analysis of this theory. If this is accomplished we can reach consequent and serious decisions, taking into account the needs of the general population, and understand that Social Security is, and should be a universal right. With out forgetting of course the particular difficulties and restrictions the country (Colombia) has. The challenges and daily needs the Colombian population has, obligates us to rethink the Social Security as a whole, with its components, goals, and unique context in order to properly give it the relevance it truly deserves. We now proposethe obligation to rethink and analyze the Social Security not only from its normative stand, but from its actual context, where its historic transition until now has suffered several tensions and theories implied in its construction. On the other hand, and moving on with the study of the Social Security in Colombia, it is allegad that the creation of the Social Security Institute in 1946 with the Law90, was the breakpoint in Social Security. This is a understandable conception, since befote the foundation of the Institute the existence of a previous system was evident, and some of its considerations and procedures held are now days being implemented. Furthemore the permanent debates that ocurred in the 1930´s, and the acknowledgment of the indispensable participation from the Government, was translated in the constitucional reform of 1936. Reform that would soon after generate the institutionalization of the Social Security in Colombia. This constitutional modification and political recognition made possible this basic transformation.

: .

        · | |     · |     · ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License