22 1 
Home Page  

  • SciELO

  • Google
  • SciELO
  • Google


How

 ISSN 0120-5927

JAIME OSORIO, María Fernanda    INSUASTY, Edgar Alirio. Analysis of the Teaching Practices at a Colombian Foreign Language Institute and Their Effects on Students’ Communicative Competence. []. , 22, 1, pp.45-64. ISSN 0120-5927.  https://doi.org/10.19183/how.22.1.133.

^len^aThis research report is an account of a study carried out at the Foreign Language Institute of a Colombian public university. Its main purposes were to analyze the teaching practices the participating teachers used in their English lessons, and to assess the effects of these practices on the development of students’ communicative competence. A qualitative-descriptive methodology was followed by means of lesson observations and semi-structured interviews. A quantitative data analysis of test results was also undertaken to measure the development of students’ communicative competence. Pre-communicative teaching practices were found to be more frequent than communicative ones. Likewise, certain aspects of the students’ organizational and pragmatic competences were also enhanced.^les^aEste reporte investigativo da cuenta de un estudio realizado en el instituto de lenguas extranjeras de una universidad pública colombiana. Sus objetivos principales fueron analizar las prácticas pedagógicas de los docentes participantes y evaluar sus efectos en el desarrollo de la competencia comunicativa de los estudiantes. Se siguió una metodología cualitativa descriptiva mediante observaciones de clases, tests y entrevistas semiestructuradas. Igualmente, se hizo un análisis cuantitativo de los resultados de tests utilizados para medir el desarrollo de la competencia comunicativa de los estudiantes. Se encontró que las prácticas pre-comunicativas son más frecuentes que las comunicativas. Asímismo, se resaltan ciertos aspectos de las competencias organizacional y pragmática de los estudiantes.

: .

        · | |     · |     · ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License