17 29 
Home Page  

  • SciELO

  • Google
  • SciELO
  • Google


Discusiones Filosóficas

 ISSN 0124-6127

HOYOS MORALES, Jorge Iván. Razón, racionalidad, razonabilidad en la escuela argumentativa de lugano. []. , 17, 29, pp.111-131. ISSN 0124-6127.  https://doi.org/10.17151/difil.2016.17.29.8.

^les^aSe inicia presentando la escuela de Lugano y se aborda el término "razón" recurriendo a la metáfora de "la razón, órgano del todo", al principio de composicionalidad y a la tradición fenomenológico-hermeneutica; evidenciando que el viviente humano es razón y deseo. Luego se da cuenta de dos elementos relevantes al momento de producir, analizar y evaluar argumentos: la congruencia crítica y la congruencia emotiva. En la parte final se señalan cinco características esenciales de la razonabilidad asumida como el valor último buscado por la argumentación; y se subraya que esto puede ser ocasión de un valioso aporte al programa pragmadialéctico.^len^aThis article introduces Lugano's school and deals with the term "reason" by using the powerful metaphor of "reason, organ of everything", the principle of compositionality and the phenomenological-hermeneutical tradition. I make clear that the human being is both reason and desire. These scholars realize two important elements when producing, analyzing and evaluating arguments: critical consistency and emotive congruence. In the last part, I give a list of five essential characteristics of reasonableness assumed as the final value sought by argumentation. I emphasize that this may be an opportunity for a valuable contribution to the pragmadialectical program.

: .

        · | |     · |     · ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License