SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.21 issue35Adapting genetic algorithms to simulate the strategic behavior of contaminating agent companies regarding retribution tax chargesEthical management behavior competence development: an approach from the perspective of responsibility author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • On index processCited by Google
  • Have no similar articlesSimilars in SciELO
  • On index processSimilars in Google

Share


Cuadernos de Administración

Print version ISSN 0120-3592

Abstract

GUADIX MARTIN, José et al. Yield management aplicado al sector hotelero: un enfoque desde el modelado matemático. Cuad. Adm. [online]. 2008, vol.21, n.35, pp.189-203. ISSN 0120-3592.

Las empresas del sector servicios, caracterizadas por la simultaneidad de la producción del servicio y su consumo, no disponen de un sistema de almacenamiento de su producto, por ser perecedero. La filosofía de la técnica de yield management es vender cada unidad de inventario al tipo de cliente adecuado, en el instante adecuado y al precio adecuado. Con estos criterios se asignan los clientes a las distintas categorías de inventario, de manera que se aproveche la demanda existente, con el objetivo de maximizar los ingresos o los beneficios. Mediante modelos matemáticos, en este trabajo se aplica y valida esta técnica en el caso de las empresas del sector hotelero español.

Keywords : yield management; sector servicios; modelado matemático; previsión de la demanda.

        · abstract in English     · text in Spanish     · Spanish ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License