SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.29 issue56Ulysses in the New World and the Belief in Manifest Destiny; Dialectics of a Two-fold Continent: Latin America and North America.Curricular Reforms author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • On index processCited by Google
  • Have no similar articlesSimilars in SciELO
  • On index processSimilars in Google

Share


Signo y Pensamiento

Print version ISSN 0120-4823

Abstract

AGRAY VARGAS, NANCY. La construcción de currículo desde perspectivas críticas: una producción cultural. Signo pensam. [online]. 2010, vol.29, n.56, pp.420-427. ISSN 0120-4823.

El concepto de currículo se ha visto desde dos ámbitos. El primero es una perspectiva racional abstracta, y el segundo, de construcción cultural. Este artículo analiza la constitución teórica de la perspectiva cultural, teniendo en cuenta, por un lado, la teoría de los intereses cognitivos de Habermas, la teoría crítica de la educación de Carr y Kemis, y la Pedagogía del oprimido de Freire, sintetizados por Shirley Grundy; y por otro, los aportes de la investigación acción y la negociación como facilitadores de la construcción curricular crítica y participativa.

Keywords : Perspectivas críticas; Construcción cultural; Enfoque curricular emancipatorio; Investigación-Acción; Negociación; Currículo; Educación Intercultural.

        · abstract in English     · text in Spanish     · Spanish ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License