SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.14 issue30POLICIES FOR SME IN THE ARGENTINE POST-CRISIS PRODUCTION SOCIAL SYSTEM. REPLACING GOVERNMENT IN FRONT?ECONOMIC CYCLE FLUCTUATIONS IN COLOMBIA. A COMPARATIVE ANALYSIS ACCORDING TO UNIVARIATE METHODS author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • On index processCited by Google
  • Have no similar articlesSimilars in SciELO
  • On index processSimilars in Google

Share


Semestre Económico

Print version ISSN 0120-6346On-line version ISSN 2248-4345

Abstract

RAMIREZ HASSAN, Andrés; GARCIA PELAEZ, Santiago  and  GARCES CEBALLOS, José David. CAMBIOS EN LA POSICIÓN DE MERCADO DE LAS EMPRESAS COLOMBIANAS. Semest. Econ. [online]. 2011, vol.14, n.30, pp.37-59. ISSN 0120-6346.

En este trabajo se presentan los resultados de una investigación empírica sobre los cambios en la posición de mercado de las empresas colombianas, según la matriz crecimiento-participación desarrollada por la firma Boston Consulting Group. Para ello se utilizan datos de la Superintendencia de Sociedades de Colombia y se aplican modelos logit multinomiales. Los resultados indican que en términos generales, las variables financieras afectan de manera similar la posición de mercado de todas las empresas, mientras que variables de organización industrial tienen efectos distintos que dependen del tipo de empresa. Las conclusiones del trabajo sugieren que hay amplio campo de acción para los responsables de política con el fin de estimular el éxito empresarial.

Keywords : Matriz crecimiento-participación; restricciones financieras; concentración de mercado; poder de mercado.

        · abstract in English | Portuguese     · text in Spanish     · Spanish ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License